Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.597
    Antall liker
    106.825
    Torget vurderinger
    23
    Takk for hjelpen, karer!! Pussig sammentreff med anbefalingen overfor faktisk, for da er Midleton Very Rare allerede innkjøpt og til alt overmål sender de (Scoma) den frakttfritt i Tyskland da verdien var over 80 Euro!
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Hurra, og skål for den heldige tysker :D

    Mvh
    Sniff
     
    J

    J.J

    Gjest
    Tips - hint og ønsker er sendt med madamen til London. Nå står det på det og evnt råd ifra h*n som står bak disken.
    Et relativt solid budsjett (ifra mine øyne) er på plass ...

    BONUS : 2 venninner har sagt dem skal ta med "kvota" til meg .... så da er det 3 flasker som finner veien hit :p
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mackmyra og en boks med supre dadler som noen har tatt med fra Dubai. Snadder combo.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Mackmyra er faktisk en veldig god whisky. Ikke helt deroppe sammen med de beste skotske, men godkjent og litt til. Har ikke smakt bourbon fatet, men den må vel muligens inn i samlingen etterhvert.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Helt dønn ærlig.. (har akkurat satt til livs en Aberlour A'bunadh), standard 10yo Laprohaig smaker meg best. Og heldigvis er det akkurat det jeg har i glasset.. 

    Here's tae us! Wha's like us? Deil the yin!
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Har bare Famous Grouse (gave) og Bowmore i hus nå, så da ble det soleklart Bowmore som nytes mens jeg surrer rundt i kveld.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Da er man hjemme fra en vellykket pokerkveld. Drøyt 130% i pluss (altså ca 130 kr), men viktigere:

    Dalwhinnie standard 15 (undervurdert highlander)
    Macallen danskebåt et eller annet- ok, men ikke av klassiske dimensjoner
    Glenlivet archive NAS - Nesten, men har en lite vellykket bitterhet og amputert ettersmak
    Arran Bourbon Cask, CS (fantastisk dram! For en nese!)
    Caol ila CS (yum!)
    Laphbeg (en sjeldenhet av en uavhengig danske (!). Navnet sier vel hva dette er. Nese og ankomst lover masse, men det hele klapper sammen etter sekunder. Skikkelig skuffelse.)
    FINLAGGAN (Stiltypisk Islay, flott peat/røykpreg, men litt lite friskhet. Tone av svidd loff sjemmet litt?)
    Ardbeg Uigeadail (slutter bare ikke å forbause og fasinere. Dette er saker. et kontinent av en whisky!)

    Drikke vann da, og komme seg litt før en tar kvelden!

    Mvh
    Sniff
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Snart skal det lages middag her på holmen, og til å skjerpe apetitten tror jeg at jeg bevilger meg et lite glass Famous Grouse. Også etter maten blir det nok en eller to av samme sort, før jeg drar ut på "byen" og gjør Kopervik utrygg for en kort natt.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Hmm.........

    Madamen har kjøpt en flaske som det bare var produsert 255 flasker av ..... vet ikke hva - for det ville hun ikke si ....


    ???
     
    J

    J.J

    Gjest
    Hehe... dette må jo være mer morro enn juleaften vel ?? ........ den som ble kjøpt på Cadenheads var ikke dyr og den var tappet få av den .... har kikket men jeg fant den ikke i farta..... ikke verdens beste web sie det der....

    Men dem som er kjøpt på Heathrow er jo bare så bra ......... tror jeg .. ihvertfall etter deres tips her ;)



    Edit .... litt typo
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Famous Grouse blir litt sånn som Glenfiddich; grei, men kjedelig. Scapa er langt bede, synes nå jeg da.

    mvh. VilhelmW
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.433
    Antall liker
    3.290
    Jeg koser meg med en centimeter Famous Grouse akkurat nå.
    Det er mulig den er kjedelig, men den smaker godt! ;)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Og jeg med en Glenfiddich. Like kjedelig, men hva betyr det så lenge influensa'n har tatt råtta på det meste av lukt og smak? Nå er det kun til medisinsk bruk..

    mvh. VilhelmW
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da tror jeg vi kan gratulere med årets første norske tilfelle av influensa? Jeg har ikke hørt om noen andre iallefall…?

    Her var det Springbank igår. Godt ja.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Er pesten på vei? Da tar man en Uigeadail og ganner den vekk, for sikkerhets skyld ;)

    Mvh
    Sniff
     
    J

    J.J

    Gjest
    Noen som har smakt Cadenhead`s Authentic Collection Cask Strength Singel Malt ??

    Jeg har en av 255 stykk.

    Igrunn så er det en Ardbeg 16 YO Singel Barrel Unchillfiltered 56,6%.

    ;D

    Det var den som jeg ikke visste hva var .... om noen lurte ;D

    Edit: la til litt
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Spennende da. Man vet aldri HELT hva man får med slike singel barrel (?)-tappninger. Fatet og lagringsforhold får veldig mye å si. Men, den glir nok ned ;)

    Mvh
    Sniff
     
    J

    J.J

    Gjest
    Skal se om at jeg ikke gir dere noen kommentarer om det når korken forsvinner ... 8)

    Så da fant en Laphroaig Tripple Wood og nevnte Cadenshead et nytt hjem....


    Og ja ....... en BUNNAHABHAIN 25 YEAR OLD.

    Tror jeg har mye og glede meg til når dette skal smakes.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Jan din heldiggris!!! Den fruen din skjemmer deg bort!! Ta godt vare på henne. ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Arran Bourbon Single Cask #717...har vært gjennom flasker fra endel forskjellige fat etterhvert...alle er ikke like fantastiske, men ingen er dårlige, de aller fleste er langt over hva man i Norge kan forvente for 550,-.....noen fat er nesten legendariske...og mye av sjarmen er at det hele tiden kommer nye....når en fløaske fra et fat er drukket da er det stort sett for sent å få tak på en til....de er det flasker fra nye fat som kommet til monopolet...
     
    J

    J.J

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Jan din heldiggris!!! Den fruen din skjemmer deg bort!! Ta godt vare på henne. ;D
    Kanskje det er derfor at hun gjør det ...... At jeg gjør det ;)
    Men sant skal sies, jeg er heldig ;D

    Off topic: Har hele anlegget med ditto to stk TH ved siden av racket, i den ene enden av den lille stua vår.. men hun liker musikk og spesielt film og da.
    Bare sier hvor heldig jeg er iforhold til noen andre.....

    :p :p

    Så er det bare fin en bra tid for å åpne slik deilig Whisky da .....


    Edit: la til litt..
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Trane skrev:
    Arran Bourbon Single Cask #717...har vært gjennom flasker fra endel forskjellige fat etterhvert...alle er ikke like fantastiske, men ingen er dårlige, de aller fleste er langt over hva man i Norge kan forvente for 550,-.....noen fat er nesten legendariske...og mye av sjarmen er at det hele tiden kommer nye....når en fløaske fra et fat er drukket da er det stort sett for sent å få tak på en til....de er det flasker fra nye fat som kommet til monopolet...
    Er det fremdeles Sherry fatet som skillte seg mest ut i positiv forstand?
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Jeg er tilbake fra en knapp ukes road trip i Skottland ;D. Selvom ingenting var planlagt bortsett fra ankomst- og avgangstid klarte vi å stoppe innom et par destillerier.

    Jeg fikk sett Oban og Edradour. Førstnevnte var et middels stort destilleri på vestkysten, midt i byen med samme navn. Destilleriet hadde en god omvisning med smaksprøver av deres 14-årige whisky, i tillegg til noen dråper fra en tønne som vi fikk tappet fra på stedet! Morsomt. Whiskyen har nok mange herfra smakt siden den er tilgjengelig på polet. Jeg liker den iallefall og synes den har en søtlig, lett røyket smak.


    En ung single cask vi fikk smake på hos Oban

    Edradour hadde jeg ikke hørt om før jeg kom til Skottland. Destilleriet er idyllisk plassert utenfor den lille landsbyen Pitlochry i Highland-området. Destilleriet er det minste i Skottland og dersom deres "spirit still" hadde vært èn cm lavere ville den vært for liten iflg skotsk lov.


    Kun to gamle washbacks som fortsatt gjør nytten sin.


    Stills

    Av de to destilleriene er det nok Oban som får flest besøkende, noe som kan være grunnen til at omvisningen her var klart best. Jeg vil likevel anbefale å stikke innom Edradour dersom du er i området. Det var meget lærerikt å se hvert enkelt steg av produksjonen, det er absolutt bedre enn å lese om det i en bok.

    Jeg fikk også se verdens største samling av whisky på et museum i Edinburgh. Over 3400 flasker. De aller fleste ble samlet av en brasilianer, Claive Vidiz!


    Noen av flaskene i "The Scotch Whisky Experience" i Edinburgh


    Jeg kjøpte ikke whisky på Oban, da jeg vet jeg kan skaffe det på polet. Hjemover kom derimot en Edradour Ibisco. Dette er en 13 årig single cask (#185) hvor jeg har flaske nr 371. Jeg kjøpte den usmakt, så vi får se hvor lenge jeg klarer å vente med å åpne den. Jeg finner ikke mye info om den på nettet ihvertfall.
    Det hadde vært morsomt om noen av dere har vært på dette destilleriet, evt smakt whisky derfra.

    Jeg anbefaler alle whiskyinteresserte å ta seg en tur til Skottland!
     

    Vedlegg

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    jan#jan skrev:
    La meg se ................. joa ... her er et.....HINT ...... 8)
    Blir spennende å høre hva du synes om triple wood'en. Jeg er selv glad i Laphroaig, men synes 10'eren er bedre enn quarter cask-utgaven. Jeg håper jeg får muligheten til å smake triple wood en gang i fremtiden også.

    Edit: La til siste setning.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Pug-Nose skrev:
    jan#jan skrev:
    La meg se ................. joa ... her er et.....HINT ...... 8)
    Blir spennende å høre hva du synes om triple wood'en. Jeg er selv glad i Laphroaig, men synes 10'eren er bedre enn quarter cask-utgaven. Jeg håper jeg får muligheten til å smake triple wood en gang i fremtiden også.

    Edit: La til siste setning.

    Jeg kan gå god for triple wood'en. Den er min favoritt, for tida!

    En Skotland-tur står høgt på lista mi, og som "friend of Laphroaig", har jeg en jordflekk å besøke...

    mvh. VilhelmW
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Pug-Nose skrev:
    jan#jan skrev:
    La meg se ................. joa ... her er et.....HINT ...... 8)
    Blir spennende å høre hva du synes om triple wood'en. Jeg er selv glad i Laphroaig, men synes 10'eren er bedre enn quarter cask-utgaven. Jeg håper jeg får muligheten til å smake triple wood en gang i fremtiden også.

    Edit: La til siste setning.
    Jeg er straks iferd med å se bunn i en triple wood og må si jeg foretrekker den fremfor 10 og cask.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Jeg har oxo en jordflekk og besøke - I`m a FOL to....;D Og jeg har nå 10 - C.S og T.W ... siste har jeg ikke smakt på (tror det kommer til å ta tid og... :'( Huset er tømt for renovering`s prosjektet her...
    Men gleder meg masse.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fruen er ute på frueting i frueklubben, og idet jeg håper hun ikke følger godt med i denne tråden så tør jeg opplyse om at det er en Arran Bourbon cask i glasset. Iallefall til klubben/losjen er over ved titiden.



    Og på de få årene Arran har levert whisky så har jeg jammen klart å etablere de på en høy plassering blant personlige favoritter… ikke minst synes jeg deres standard-malt er svært god.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og karakteren til det merket er? Ikke frue-drikke, tipper jeg. ;D Men seriøst, hva kan man forvente seg av Arran, spesielt standard-malten? Jeg kjøper aldri de skikkelig eksklusive flaskene, selv om en og annen femtenåring etc kjøpes inn på reise.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Standarden (10yo) er smooth og fyldig, med dyp farge. Frukt, toffee osv i rikt monn. Ikke noen røykbombe ala Laphroig eller så, nesten så den minner mer om en fyldig Lowlands-whisky. Imo.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Var på destilleriet for noen år siden, sammen med kona. Den kvinnelige guiden presenterte den 15 år gamle standarden som "ladies dram" og kunne fortelle at den var veldig populær hos damene i UK. Ja jeg synes hun sa at det var den mest populære av alle single malts for damene. Uten noen form for hentydning i noen retning, bare som en kuriositet :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn