Jeg er tilbake fra en knapp ukes road trip i Skottland ;D. Selvom ingenting var planlagt bortsett fra ankomst- og avgangstid klarte vi å stoppe innom et par destillerier.
Jeg fikk sett Oban og Edradour. Førstnevnte var et middels stort destilleri på vestkysten, midt i byen med samme navn. Destilleriet hadde en god omvisning med smaksprøver av deres 14-årige whisky, i tillegg til noen dråper fra en tønne som vi fikk tappet fra på stedet! Morsomt. Whiskyen har nok mange herfra smakt siden den er tilgjengelig på polet. Jeg liker den iallefall og synes den har en søtlig, lett røyket smak.
En ung single cask vi fikk smake på hos Oban
Edradour hadde jeg ikke hørt om før jeg kom til Skottland. Destilleriet er idyllisk plassert utenfor den lille landsbyen Pitlochry i Highland-området. Destilleriet er det minste i Skottland og dersom deres "spirit still" hadde vært èn cm lavere ville den vært for liten iflg skotsk lov.
Kun to gamle washbacks som fortsatt gjør nytten sin.
Stills
Av de to destilleriene er det nok Oban som får flest besøkende, noe som kan være grunnen til at omvisningen her var klart best. Jeg vil likevel anbefale å stikke innom Edradour dersom du er i området. Det var meget lærerikt å se hvert enkelt steg av produksjonen, det er absolutt bedre enn å lese om det i en bok.
Jeg fikk også se verdens største samling av whisky på et museum i Edinburgh. Over 3400 flasker. De aller fleste ble samlet av en brasilianer, Claive Vidiz!
Noen av flaskene i "The Scotch Whisky Experience" i Edinburgh
Jeg kjøpte ikke whisky på Oban, da jeg vet jeg kan skaffe det på polet. Hjemover kom derimot en Edradour Ibisco. Dette er en 13 årig single cask (#185) hvor jeg har flaske nr 371. Jeg kjøpte den usmakt, så vi får se hvor lenge jeg klarer å vente med å åpne den. Jeg finner ikke mye info om den på nettet ihvertfall.
Det hadde vært morsomt om noen av dere har vært på dette destilleriet, evt smakt whisky derfra.
Jeg anbefaler alle whiskyinteresserte å ta seg en tur til Skottland!