Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    J.J

    Gjest
    Fikk en slik en igår ........ ;D







    Noen som har smakt 18 åringen ?? Hva synns ??


    /JR
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Den er nok vesentlig mer karaktersterk enn lillebroren, som jeg synes faller litt mellom 2 steiner. Den er litt mykere i kantene enn hva navnet skulle lede en til å tro. 18 åringen er nok vesentlig mer distinkt enn lillebroren.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Den er nok vesentlig mer karaktersterk enn lillebroren, som jeg synes faller litt mellom 2 steiner. Den er litt mykere i kantene enn hva navnet skulle lede en til å tro. 18 åringen er nok vesentlig mer distinkt enn lillebroren.
    Ok - da blir det spennende å smake en eller annen gang ;)


    P.S - hyggelig å treffes i Horten ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Smake en eller annen gang? V første anledning mener du!

    Hyggelig å treffes ja. Kjente deg igjen fra avataren din. Det ble noen whisky drammer i baren på hotellet også.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Smake en eller annen gang? V første anledning mener du!

    Hyggelig å treffes ja. Kjente deg igjen fra avataren din. Det ble noen whisky drammer i baren på hotellet også.
    Hehehe ... dem hadde ... EN liten dram Laph 10 der......tragisk den baren ...
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    J.J skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Smake en eller annen gang? V første anledning mener du!

    Hyggelig å treffes ja. Kjente deg igjen fra avataren din. Det ble noen whisky drammer i baren på hotellet også.
    Hehehe ... dem hadde ... EN liten dram Laph 10 der......tragisk den baren ...
    Så du ikke Green label
     
    J

    J.J

    Gjest
    65finger skrev:
    J.J skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Smake en eller annen gang? V første anledning mener du!

    Hyggelig å treffes ja. Kjente deg igjen fra avataren din. Det ble noen whisky drammer i baren på hotellet også.
    Hehehe ... dem hadde ... EN liten dram Laph 10 der......tragisk den baren ...
    Så du ikke Green label
    Den tømte jo du finger ;)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Rasket med meg en Ardbeg Corryvreckan fra Heathrow i går. Vurderte Uigeadail, men syns ikke allverdens om sherry i whiskyen. Gleder meg,
     

    Vedlegg

    A

    AK27

    Gjest
    ArtDeco skrev:
    Rasket med meg en Ardbeg Corryvreckan fra Heathrow i går. Vurderte Uigeadail, men syns ikke allverdens om sherry i whiskyen. Gleder meg,
    Jeg heller synes ikke stort om Whisky som har vært på sherryfat, med unntak av Uigeadail som er sublim. Malt på bouronfat har jeg kun negative erfaringer med.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    AK27 skrev:
    ArtDeco skrev:
    Rasket med meg en Ardbeg Corryvreckan fra Heathrow i går. Vurderte Uigeadail, men syns ikke allverdens om sherry i whiskyen. Gleder meg,
    Jeg heller synes ikke stort om Whisky som har vært på sherryfat, med unntak av Uigeadail som er sublim. Malt på bouronfat har jeg kun negative erfaringer med.
    Hva er din preferanse da? Rum fat?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg må si meg enig med AK27. Maltwhisky på Bourbonfat er laget til Amerikanske ganer med resirkulerte Amerikanske fat som ble til overs etter Whiskey produksjon der borte. En uting synes jeg. Det bryter litt med Skotske tradisjoner.
    Sherryfat har jeg ingen erfaring med.

    Fikk forresten en flaske Ardmore av madammen som har vært en tur på World of Whisky på Stansted. Det er en riktig så god Whisky.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Tradisjonellt var det stort sett kun et valg mellom bourbonfat fra USA eller sherryfat fra europa. Bruk av andre fat er faktisk et ganske nytt fenomen. I tillegg til ulikt innhold som har vært på fatene er de også laget av ulike eikeksorter.

    Men selv om dere ikke tenker over det har nok alle erfaring med både bourbon og sherryfat hvis dere har prøvd litt ulike whiskyer. Madeirafat og rum fat som man ser eksempler på i dag er kanskje bare et moteblaff?

    Kjøper man virkelig billig "industriwhisky" risikerer man "noe" som har blitt lagret på metallfat tilsatt eikekspon! Vulgær voldtekt av et håndverksprodukt !! IMO.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Jeg må si meg enig med AK27. Maltwhisky på Bourbonfat er laget til Amerikanske ganer med resirkulerte Amerikanske fat som ble til overs etter Whiskey produksjon der borte. En uting synes jeg. Det bryter litt med Skotske tradisjoner.
    Sherryfat har jeg ingen erfaring med.

    Fikk forresten en flaske Ardmore av madammen som har vært en tur på World of Whisky på Stansted. Det er en riktig så god Whisky.
    Jeg var helt sikker på at Green Label er din nye favoritt etter at vi pratet om det på lørdag ;D
     
    A

    AK27

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Tradisjonellt var det stort sett kun et valg mellom bourbonfat fra USA eller sherryfat fra europa. Bruk av andre fat er faktisk et ganske nytt fenomen. I tillegg til ulikt innhold som har vært på fatene er de også laget av ulike eikeksorter.

    Men selv om dere ikke tenker over det har nok alle erfaring med både bourbon og sherryfat hvis dere har prøvd litt ulike whiskyer. Madeirafat og rum fat som man ser eksempler på i dag er kanskje bare et moteblaff?

    Kjøper man virkelig billig "industriwhisky" risikerer man "noe" som har blitt lagret på metallfat tilsatt eikekspon! Vulgær voldtekt av et håndverksprodukt !! IMO.
    Du har helt rett. Har sikkert lest dette femten ganger, men det har av en eller annen merkelig grunn aldri bitt seg fast i hukommelsen. Jeg snakker om whiskyer med distink bourbonsmak, hvor det gjøres et poeng ut av bourbonlagringen. Rent intuitivt tror jeg at denne distinkte bourbonsmaken er et produkt av at de benytter ferske bourbonfat, og flere av dem, men det er bare å korrigere meg her også.
     
    A

    AK27

    Gjest
    65finger skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Jeg må si meg enig med AK27. Maltwhisky på Bourbonfat er laget til Amerikanske ganer med resirkulerte Amerikanske fat som ble til overs etter Whiskey produksjon der borte. En uting synes jeg. Det bryter litt med Skotske tradisjoner.
    Sherryfat har jeg ingen erfaring med.

    Fikk forresten en flaske Ardmore av madammen som har vært en tur på World of Whisky på Stansted. Det er en riktig så god Whisky.
    Jeg var helt sikker på at Green Label er din nye favoritt etter at vi pratet om det på lørdag ;D
    Green Label er en ganske artig whisky, men å tylle i seg mengder av den høres ut som en prøvelse.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Spiralis: ang bourbonfat har jeg blitt fortalt at skottene overtok brukte amerikanske fat fra bourbondestillerier fordi amerikanerene bare hadde for vane å bruke fatene sine 1 gang før de ble destruert. Skottene så en måte å tjene penger på og overtok fatene for å lagre sin egen Whisky. Når de begynte aner jeg ikke noe om.
    Skal jeg ha meg en bourbon, foretrekker jeg faktisk amerikansk og ikke skotsk maltwhisky på bourbonfat.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Mye smak & behag ute og går mht. whisky. Kanske med unntak med Tullamore Dew, det er vel noe av det jævligste jeg har smakt. Helt subjektivt, selvsagt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Griffenfeldt skrev:
    Spiralis: ang bourbonfat har jeg blitt fortalt at skottene overtok brukte amerikanske fat fra bourbondestillerier fordi amerikanerene bare hadde for vane å bruke fatene sine 1 gang før de ble destruert. Skottene så en måte å tjene penger på og overtok fatene for å lagre sin egen Whisky. Når de begynte aner jeg ikke noe om.
    Skal jeg ha meg en bourbon, foretrekker jeg faktisk amerikansk og ikke skotsk maltwhisky på bourbonfat.
    De ville sevsagt spare penger,det er jo skotter vi snakker om! ;D

    Men i "vår levetid" har det generelt vært enten bourbon eller sherryfat de har brukt. Tidligere har det vært brukt "mye rart" og lagring er faktisk også et ganske nytt fenomen. Gidder ikke sjekke kildene men mener å huske at lagring av whisky med formål å modne den ikke er mer enn ca 100 gammelt, om så mye.

    Lagring i ulike fat, double eller tripple barrel, er også et "nytt" fenomen. Man oppdaget at whiskyen etter ca 35år fik et tørt flatt preg av fat (ved) og da var det greit å bytte fat for å ungå en slik utvikling. Og selvsagt er det jo en viss konkurranse om kundene så enkelte begynte å prøve seg med rumfat og madeirafat. Personlig har jeg gode opplevelser med whisky lagret på rumfat. Madeiravariant har jeg ikke prøvd ennå.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    En kompis av meg er sendt på Tax-free´n med frie tøyler sålenge det er single malt, blir spennende å se hva jeg ender opp med.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    pahf skrev:
    En kompis av meg er sendt på Tax-free´n med frie tøyler sålenge det er single malt, blir spennende å se hva jeg ender opp med.
    Slike kompiser er gode å ha! :D
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det vet jeg ikke enda, mtp at favoritt spriten til denne karen er smirnoff.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Tror det blir en aldri så liten Aberlour a'bunadh i kveld. :D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Førsteintrykket av batch 34 er tilknappet. Den har bare godt av en barneskje med vann. Da frigjøes både mere, mye mere aroma og ikke minst smak.

    Her finnes både aprikos og fersken, sjokolade og et hint av lakris. Gir fra seg mye smak før smaksløkene oppdager at dette er sterkt brennevin! ;)

    Kan likevel være verd å tilsette noe mer vann når utgangspunktet er på 59,5%.

    Det kommer fram litt mere appelsin eller mandarin når den får noe mer vann. Klart at dette ikke er en Islay, ikke mye torv/røksmak her. Mulig at en vodkaentusiast vil finne røyk/torv men jeg har drukket for mye Ardbeg til å merke noe slikt. ;)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Tok et par glass batch 33 i går, 60,9%.
    Vanligvis benytter jeg den tradisjonelle dråpen med vann, men denne kan fint få litt mer vann ispedd.

    Aberlour er forøvrig ypperlige saker på generell basis.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Spiralis skrev:
    Spiralis har kvalitetstid en lørdag kveld! :D
    Jepp, hva er vel mer kvalitetsrettet tid enn å sitte på nettet en lørdag kveld? ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Holmium skrev:
    Spiralis skrev:
    Spiralis har kvalitetstid en lørdag kveld! :D
    Jepp, hva er vel mer kvalitetsrettet tid enn å sitte på nettet en lørdag kveld? ;D
    Med en god whisky, god musikk på verdens beste "reiseradio"! Tandberg TP41 :D

    Og ikke minst siste utgave av Whiskymagasinet som ramlet ned i postkassen i dag! :D

    Når man topper dette med mulighet til å slenge en og annen kommentar på HFS er livet slett ikke så ille!

    OG jeg er helt alene hjemme!!! Duverden så godt det er av og til! :D
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Du har det godt Spiralis :) For min del ble det et lite glass Glenlivet i går!
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Spiralis skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Spiralis: ang bourbonfat har jeg blitt fortalt at skottene overtok brukte amerikanske fat fra bourbondestillerier fordi amerikanerene bare hadde for vane å bruke fatene sine 1 gang før de ble destruert. Skottene så en måte å tjene penger på og overtok fatene for å lagre sin egen Whisky. Når de begynte aner jeg ikke noe om.
    Skal jeg ha meg en bourbon, foretrekker jeg faktisk amerikansk og ikke skotsk maltwhisky på bourbonfat.
    De ville sevsagt spare penger,det er jo skotter vi snakker om! ;D

    Men i "vår levetid" har det generelt vært enten bourbon eller sherryfat de har brukt. Tidligere har det vært brukt "mye rart" og lagring er faktisk også et ganske nytt fenomen. Gidder ikke sjekke kildene men mener å huske at lagring av whisky med formål å modne den ikke er mer enn ca 100 gammelt, om så mye.

    Lagring i ulike fat, double eller tripple barrel, er også et "nytt" fenomen. Man oppdaget at whiskyen etter ca 35år fik et tørt flatt preg av fat (ved) og da var det greit å bytte fat for å ungå en slik utvikling. Og selvsagt er det jo en viss konkurranse om kundene så enkelte begynte å prøve seg med rumfat og madeirafat. Personlig har jeg gode opplevelser med whisky lagret på rumfat. Madeiravariant har jeg ikke prøvd ennå.
    Har prøvd Balvenies madeira cask, den er skikkelig grusom. Flat, oversøt og trist.
    I gamle dager var whisky ferskvare: Man drakk det med en gang, eller helte det på noe som ikke lakk. Whisky var lenge husflid med et ramt og varierende kvalitetsnivå. At lagring over tid på eikefat hadde gunstig effekt på kvaliteten ble, så vidt jeg husker, oppdaget på slutten av 1700-tallet. Etter lovendringer på midten av 1830-tallet endret whiskyproduksjonen seg radikalt. Destillerier som The Glenlivet og Macallen produserte i stor skala og hadde behov for å lagre store kvanta. Dermed ble eiekefat dobbelt nyttige. En ny viktig oppdagelse ble gjort ved utbruddet av druepesten i Frankrike. Da ble det cognactørke og overklassen måtte finne alternative kilder til kos og kveldståke. Whisky, og særlig nykomlingen blended Whisky, samt sherry ble svaret. Sherryen ble i stor grad importert på fat og tappet i Storbritannia. Dermed fikk den fathungrige whiskyindustrien god tilgang på store fat de kunne lagre sine varer i. Samtidig fikk man et helt nytt produkt: En sølig, forholdsvis mild vare som kunne konkurrere med sin franske potstill-fremstilte broder på hjemmebane.
    Det er flere grunner til at man så godt som utelukkende bruker fat som tidligere har blitt brukt til noe annet enn whisky. En viktig grunn er at skotsk whisky egentlig er nokså subtil i karakteren. Et helt ferskt eikefat ville tatt knekken på de fleste varianter. En annen er at det å vidt jeg har forstått ikke er noe særlig fatproduksjon i Skottland og at eik fra Storbritannia ikke har egenskapene man ønsker. Amerikansk eik er veldig godt egnet til whiskylagring fordi den er hard og bidrar med fin aroma. Bourbon etterlater lite signatur i fatet, men tar ut noe av ”kanten” før man heller på den noe mer sobre skotske varen. Så lenge man har hatt regler om at whisky skal lagres minst tre år på eikefat har man i stor grad benyttet utenlandske fat. Så dette tradisjonelle skotske fatet har jeg faktisk aldri hørt om.
    Noen få typer, som craggenmore, Caol ila og andre fra samme eier, lagres helt eller delvis på fat som tidligere har innholdt grainwhisky. Om de før dette igjen har blitt brukt til bourbon er jeg usikker på.
    MVH
    Sniff
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Når en sender avgårde en som knapt vet hva Whisky er, og ihvertfall ikke ser forskjell på blendet og single malt for å handle så kan en ende opp med hva som helst.

    Dog syns jeg han ikke var så verst til å handle. Mener å huske at Lagga har skrytt av denne tidligere, så dette kan bli et hyggelig bekjentskap.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke prøvd Tomatin selv, men har hørt andre som sier den er god.

    Hadde en liten "tasting seanse" her hjemme i går. Hadde middagsbesøk av en finsk kollega. Utrolig trivelig fyr forøvrig. ;)

    Etter middag som ble avsluttet med kaffe og Otard gav vi oss i kast med Skotsk ildvann.

    Upper Ten 12 år, som fortsatt er en av mine favoriter blandt "blended" i økonomiklassen. Den koster bagatellmessig mer enn "vanlig" Upper Ten som er 8 år, og verd hver en krone. Kost/nytte effekten er enorm!

    Ble fulgt opp av Aberlour a'bunadh batch 34. En meget god whisky som er snill mot nybegynnere samtidig som den er utrolig kompleks. Finnes på Systembolaget Sverige.

    Neste ut var Balvennie Double Wood 12 år. Ikke dårlig selv om jeg foretrekker den som er 21 år. Den eneste reservasjonen må være at den er ganske snill, ingen utfordring her. Lettdrukket, men har et greit spenn i smaker uansett.

    Siste merke ut var Ardbeg 10 år. Har mere karakter, torv og røyk enn de andre. Prøvingen var lagt opp slik at det skulle være en stigning i programmet. Bortkastet å smake på de milde etter et dypdykk i Ardbeg!

    Alt i alt en vellykket introduksjon til whiskyverden.

    Etter en middag med fullt opplegg med vin og avec så jeg det som bortkastet å gå løs på flere enn 4 whiskyer. Vi skulle jo på jobb i dag også! :eek:
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det hørtes virkelig ut som en flott kveld! Arbeg er kanskje den whiskyen som de fleste som får den spandert her rynker på nesten av til og begynne med, men som stort sett kjøper sin egen flaske av etterpå. :)
     
    A

    AK27

    Gjest
    pahf skrev:
    Det hørtes virkelig ut som en flott kveld! Arbeg er kanskje den whiskyen som de fleste som får den spandert her rynker på nesten av til og begynne med, men som stort sett kjøper sin egen flaske av etterpå. :)
    <3 Ardbeg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    For Ardbeg fansen kan fortelles at det kommer en ny Ardbeg til Polet i løpet av november. En "limited edition" som heter "Ardbeg Alligator" Den er lagret på ganske hardt brente fat, dvs fatene er svidd innvendig så lenge og varmt at eika får en overflate som minner om alligatorskinn!! I fagmiljøet kalles dette "alligator charring" derav navnet.

    Den sies å ha en smak som beskrivs slik: "intensivte røyk og trekull smaker, med innslag av sot og lær, sjokolade og ingefær og noen mer salte smaker som woksvidd pak choi og grillet kjøtt i black bean saus, lakris espressokaffe og hint av vaniljekrem." Jada, tror jeg så gjerne! ;D

    Har allerede lagt inn bestilling på en! :D Koster ca 900 på Polet og ca 100 mindre på Systembolaget. Den høres heftig ut, håper den leverer. Smaker den som beskrevet blir den sikkert gammel i flasken også, for slikt er ikke noe man nidrikker for å si det forsiktig.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Spiralis skrev:
    For Ardbeg fansen kan fortelles at det kommer en my Ardbeg til Polet i løpet av november. En "limited edition" som heter "Ardbeg Alligator" Den er lagret på ganske hardt brente fat, dvs fatene er svidd innvendig så lenge og varmt at eika får en overflate som minner om alligatorskinn!! I fagmiljøet kalles dette "alligator charring" derav navnet.

    Den sies å ha en smak som beskrivs slik: "intensivte røyk og trekull smaker, med innslag av sot og lær, sjokolade og ingefær og noen mer salte smaker som woksvidd pak choi og grillet kjøtt i black bean saus, lakris espressokaffe og hint av vaniljekrem." Jada, tror jeg så gjerne! ;D

    Har allerede lagt inn bestilling på en! :D Koster ca 900 på Polet og ca 100 mindre på Systembolaget. Den høres heftig ut, håper den leverer. Smaker den som beskrevet blir den sikkert gammel i flasken også, for slikt er ikke noe man nidrikker for å si det forsiktig.
    ingen fan av båtpuss men denne skal jeg kjøpe
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    I anledning at "kanarifansen" ble skuffet i dag, - forklaring i foppalltråden, blir det en doublewood tror jeg. Balvenie 12 år.

    Som følge til whiskyen fungerer det fortreffelig med "Freias Premium 70% kakao" sjokolade.

    Dagens lille tips for whiskykjennere og "wannabees" er som følger: Neste gang du er på bar og bestiller en singlemalt ( ja da funker for blended også ::) ) "bar" selvsagt! BAR! Ikke "on the rocks" eller med brus! ( :p :-[ ) Grøsser ved tanken !! :'( :'(

    Nuvel, du bestiller din "bar" whisky, og ber om å få et sugerør og -et glass vann. Gjerne en liten kunstpause før du ber om glasset med vann. ;) Bartenderen bør nå forstå at han har med en kjenner å gjøre. Kompisene tror du er rape gal som skal drikke whisky/vann med sugerør! Det du gjør er å stikke sugerøret i vannglasset med tommel og langfinger ( gjelder både høyrehendte og venstrehendte ;D ) så legger du pekefingeren over toppen på sugerøret. Da kan du løfte ut vann i sugerøret. Vannet i sugerøret kommer ikke ut igjen før du løfter pekefingeren. Slik kan du bruke ( med litt trening ) sugerøret som dråpeteller når du heller vann i whiskyen. 8) En kjenner har alltid litt vann i sin whisky fordi det frigjør både aroma og smak. ( Faktum og ikke fleip! ) ;)

    Hvis du da gjør denne baren til ditt stamsted kan du raskt bli stedets whiskyekspert, connoisseur eller aficionado alt etter hvor snobbete du ønsker å gå til verks. Da kan du også be om at de tar inn mørk sjokolade, du avslår selvsagt bestemt å spise peanøtter til din "wee dram". :eek: Til å begynne med har du med deg et par 10 grams innpakkede biter av "Freias Premium 70% kakao" sjokolade. Spør pent om lov til å "nyte medbragt" hvis de ikke har sjokolade å servere deg! Bartenderen bør på dette tidspunkt forstå at du er en mann som tar din whisky seriøst! ;D

    Det var dagens lille undervisning. ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.241
    Antall liker
    7.134
    Torget vurderinger
    4
    Vedr. Alligator'n så er den allerede på Systemet som som såkalt "tillfälliga sortiment och finns i begränsad mängd"...dessverre ikke på mitt lokale "System" :mad:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn