Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Ramlet over noen fine kasser på Europris her forrige dagen. Nå har jeg brukt det meste av ettermiddagen på å pakke om på brennevinslageret. Montro om jeg kanskje burde drikke litt mer? :-\ Ikke så galt mange flasker men mange kroner pr flaske i snitt ser jeg, og pussig nok er det mest whisky. ::)

    Hvor mange flasker har dere åpne på samme tid? Jeg bruker å begrense meg på dette området ut fra en tanke om at brennevinet holder seg best i uåpnet flaske. De som står på lager, ligger faktisk på lager for å minimere avdunsting gjennom korka. For tiden har jeg et par flasker rum stående, en vodka - som har stått lenge :-\ , og fire whisky. Første gang jeg har så mange åpnede på samme tid, hadde en tasting seanse for en tid siden.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Av det jeg har stående åpnet er vodka, gin, (malt-)whisky og en cognac. Sesongen er mer eller mindre over for de blanke drikkevarene, for min del. Single malt åpner jeg bare en av gangen av. Whisky er favoritt her nå, min flaske Springbank går snart tom. Hmm, kanskje en Lagavulin 16 igjen?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.310
    Antall liker
    3.785
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kj;p en Ardbeg Alligator om den ikke er utsolgt. Verdt sine 900kroner.
     
    J

    J.J

    Gjest
    atonal skrev:
    Skal holde utkikk etter alligatoren. Polvare også, ser jeg.

    En kjempe whisky ... etter MIN smak - godt jeg har tre stykker ;D

    Dem er nok borte snart tipper jeg ... 700 stykk er ikke mye i Norge. Så da hjelper det ikke at det er "polvare" ;)


    /JR
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Heldiggriser som har Alligator! Jeg for min del sitter og smatter på en 15årig Bowmore. Ikke verst, men er nok mer glad i de litt mer røykede, dog falt den i smak hos den bedre halvdelen!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.310
    Antall liker
    3.785
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    pahf skrev:
    Heldiggriser som har Alligator! Jeg for min del sitter og smatter på en 15årig Bowmore. Ikke verst, men er nok mer glad i de litt mer røykede, dog falt den i smak hos den bedre halvdelen!
    Det er fortsatt endel igjen i landet. Kontakt ditt lokale pol, så bestiller de en flaske for deg.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder Alligator tillater jeg meg å være uenig...og jeg er svoren Ardbeg-fan !

    Hadde gledet meg til denne og alliert meg med whiskyansvarlige på mitt lokale pol for å sikre meg en flaske. Men dette er vel til nå den minst spennende Committee release. Og jeg skriver "minst gode" nettopp fordi det slett ikke er noen dårlig whisky, den er bare ikke så god som jeg forventer av en Ardbeg Committee release. Og slett ikke til prisen på nesten 1000-lappen.

    Minner mye om Ardbeg 10, men med ved, dypere toner, marsipan med mørkt sjokoladetrekk ved bålet. Men også ganske lukket og stutt i smaken og utvikler seg lite i munnen.

    Ardbeg 10 til ca halve prisen vil jeg påstå er en nær like god whisky, om ikke bedre. Det er absolutt veldig mye mer for pengene.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Ramlet over noen fine kasser på Europris her forrige dagen. Nå har jeg brukt det meste av ettermiddagen på å pakke om på brennevinslageret. Montro om jeg kanskje burde drikke litt mer? :-\ Ikke så galt mange flasker men mange kroner pr flaske i snitt ser jeg, og pussig nok er det mest whisky. ::)

    Hvor mange flasker har dere åpne på samme tid? Jeg bruker å begrense meg på dette området ut fra en tanke om at brennevinet holder seg best i uåpnet flaske. De som står på lager, ligger faktisk på lager for å minimere avdunsting gjennom korka. For tiden har jeg et par flasker rum stående, en vodka - som har stått lenge :-\ , og fire whisky. Første gang jeg har så mange åpnede på samme tid, hadde en tasting seanse for en tid siden.
    Vinflasker med kork skal vel oppbevares liggende, mens spritflasker med kork vel helst skal lagres stående??! Det er for vin riktig at liggende flaske vil minimere avdunsting samt redusere oksygen å komme inn i flasken. Når det gjelder sprit mener jeg å huske at den vil kunne tære på korken og gi korksmak/usmak på spriten.

    Jeg ville derfor anbefale sprit lagret stående, og vin liggende.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.310
    Antall liker
    3.785
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vin skal lagres liggende.
    Madeira skal lagres stående.
    Portvin med normal kork skal lagres liggende, men har den voks i tillegg kan den lagres stående.
    Øl med metallkork lagres stående, mens øl med korkkork skal lagres liggende.
    Sprit er død (og kan får smak av kork) dvs at den ikke utvikler seg etter å ha blitt tappet på flaske, så den lagrer man stående.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Trane skrev:
    Når det gjelder Alligator tillater jeg meg å være uenig...og jeg er svoren Ardbeg-fan !

    Hadde gledet meg til denne og alliert meg med whiskyansvarlige på mitt lokale pol for å sikre meg en flaske. Men dette er vel til nå den minst spennende Committee release. Og jeg skriver "minst gode" nettopp fordi det slett ikke er noen dårlig whisky, den er bare ikke så god som jeg forventer av en Ardbeg Committee release. Og slett ikke til prisen på nesten 1000-lappen.

    Minner mye om Ardbeg 10, men med ved, dypere toner, marsipan med mørkt sjokoladetrekk ved bålet. Men også ganske lukket og stutt i smaken og utvikler seg lite i munnen.

    Ardbeg 10 til ca halve prisen vil jeg påstå er en nær like god whisky, om ikke bedre. Det er absolutt veldig mye mer for pengene.
    Med eller uten vann ? ;)

    Jeg sier dette fordi at JEG likte den mye bedre uten vann - med vann så mistet den all atitude etter mitt skjønn .....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    C. Alshus skrev:
    Vin skal lagres liggende.
    Madeira skal lagres stående.
    Portvin med normal kork skal lagres liggende, men har den voks i tillegg kan den lagres stående.
    Øl med metallkork lagres stående, mens øl med korkkork skal lagres liggende.
    Sprit er død (og kan får smak av kork) dvs at den ikke utvikler seg etter å ha blitt tappet på flaske, så den lagrer man stående.
    Korksmak forutsetter at det er en kork laget av "kork". Mye brennevin har det som i dagligtale omtales som kork men som teknisk sett er en aluminiumskapsel!

    Edit:
    Min erfaring er at ikke alle aluminiumskapsler er like tette og at man kan få merkbar avdunsting hvis ikke flaska ligger. Temperatur er også en faktor her.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    J.J skrev:
    Trane skrev:
    Når det gjelder Alligator tillater jeg meg å være uenig...og jeg er svoren Ardbeg-fan !

    Hadde gledet meg til denne og alliert meg med whiskyansvarlige på mitt lokale pol for å sikre meg en flaske. Men dette er vel til nå den minst spennende Committee release. Og jeg skriver "minst gode" nettopp fordi det slett ikke er noen dårlig whisky, den er bare ikke så god som jeg forventer av en Ardbeg Committee release. Og slett ikke til prisen på nesten 1000-lappen.

    Minner mye om Ardbeg 10, men med ved, dypere toner, marsipan med mørkt sjokoladetrekk ved bålet. Men også ganske lukket og stutt i smaken og utvikler seg lite i munnen.

    Ardbeg 10 til ca halve prisen vil jeg påstå er en nær like god whisky, om ikke bedre. Det er absolutt veldig mye mer for pengene.
    Med eller uten vann ? ;)

    Jeg sier dette fordi at JEG likte den mye bedre uten vann - med vann så mistet den all atitude etter mitt skjønn .....
    Prøvd begge deler. Ørlite vann løsnet åpnet opp smaken en anelse, men til gjengjeld mistet den stinget som må være dere i en Ardbeg. 10'ern kombinerer det bedre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Albatros har en flott vårtur for whiskyentusiaster

    http://www.albatros-travel.dk/rejseoversigten/Jagtenpaatskotskeguld/Pages/Default.aspx

    Jagten på det skotske guld

    Whisky-krydstogt langs de skotske kyster med Albatros’ eget skib Clipper Adventurer – det ultimative forårskrydstogt for whisky- og Skotlandselskere!
    – med danske rejseledere og whiskyekspert Lars Code, 7 dage

    Om bord på Albatros’ eget skib sejler vi fra Dublin til de skotske kyster, hvor vi besøger en lang række øer og nogle af de mest kendte og karakteristiske whiskydestillerier. Undervejs langs den smukke og dramatiske kyst hører vi sagn og skrøner om Skotland og om whiskyens historie. Den skotske vestkyst med dens isolerede øer, dybe fjorde, forrevne bjergkamme og dramatiske slotsruiner er indbegrebet af vores forestilling om Skotland.

    Vores togt begynder med en flyrejse fra København til Dublin. Her venter Albatros’ smukke skib Clipper Adventurer, der skal være vores hjem de næste syv dage. Hver nat flytter vi os til en ny lille havneby, og hver morgen står vi op – veludhvilede og klar til nye store oplevelser. Første stop bliver Campbeltown på halvøen Kintyre. Det var her den skotske whiskys vugge stod. Herefter går turen til den røgede whiskys mekka, Islay. Vi fortsætter nordover til Oban og Mull, steder, som har stået model til 8 ud af 10 postkort fra Skotland. Derefter sejler vi indenskærs til den uendeligt smukke Isle of Skye, der foruden at være den legendariske Talisker-whisky’s ø også er vandrernes paradis. Vores sidste stop i Skotland er de vindblæste Orkneyøer, hvor vi finder de ældste bygninger i Europa. Vi besøger også, hvad mange anser for verdens bedste destilleri, Highland Park. Togtet slutter på Shetlandsøerne, hvorfra vi flyver tilbage til København.

    Til dette specielle togt har vi sikret os en af de helt store kapaciteter til at lede os gennem smulte vande: Whiskyguru og Skotlandselsker Lars Code. Lars er en storslået fortæller, der brænder for sit stof, og han har afholdt smagninger og foredrag om Skotland og skotsk whisky gennem de seneste tyve år. Han har besøgt samtlige af landets 100 destillerier og været rejseleder til både Skotland og Irland. Men rejsen kommer ikke kun til at handle om whisky; den storslåede natur trænger sig på, hvorhen man end vender sig, og Skotlands dramatiske historie vil være en væsentlig del af rejsens indhold. Når Lars Code fortæller om whisky og Skotland er mantraet: Det gør ikke noget, at vi lærer noget, men først og fremmest skal det være sjovt! Om aftenen bliver der afholdt smagninger og masterclasses i Clipper Adventurers foredragssal.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Den gode nyheten er at jeg har en flaske Ardbeg Uigedail...




    Den dårlig nyheten er at den er hos en kompis som ikke er hjemme før mandag :(
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1


    En flaske anCnoc 12 y.o. fulgte med meg hjem fra Kastrup på fredag. Første smak fredag kveld var ypperlig, men jeg var nok litt for trøtt i trynet til å gjøre meg opp en skikkelig mening. Det blir ny smaking etter at jeg har gjort min plikt som julenissens hjelper i ettermiddag. :)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.407
    Antall liker
    6.120
    Sted
    Holmestrand
    pahf skrev:
    Den gode nyheten er at jeg har en flaske Ardbeg Uigedail...




    Den dårlig nyheten er at den er hos en kompis som ikke er hjemme før mandag :(
    Stod å sikla på en Alligator i Amsterdam, men det ble objektiv i stedet.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har Alligator på ønskelisten så vi får se hva som ender opp under treet ;D
     

    Odder

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    623
    Antall liker
    4
    Tester en gammel Skotte og en noe yngre Japaner til Jul:


    Glenfarclas - 40 år


    Yamazaki - 18 år

    Satser på god smak, og forventer god stemning ;D
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vet at denne tråden er forbeholdt Whisky, men er det noen som har kjennskap til denne?
    Makers´Mark - Bourbon whisky, fikk den som takk for noen bryllupsbilder og har aldri sett den før.
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.031
    Antall liker
    28.838
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tja, har ei flaske i skapet, men har ikke sprettet den ennå (det gjelder forsåvidt de fleste flaskene mine)
    Anyway, jeg handlet inn ei flaske, basert på omtale, og disse to anmeldelsene i Whisky Magazine:

    Michael Jackson Poeng: 80
    Nose: Wheaty, nutty. Bananas?
    Palate: Buttered toast. Molasses. Maple syrup.
    Finish: Clean, dryish, flapjack.
    Comment: Beautifully structured. Tightly combined flavours. Every bit as smooth as it claims to be.


    Jim Murray Poeng: 85
    Nose: Aroma with delightful strands of exotic fruit and honey. Fruit cake. Oak adds to feeling of class.
    Palate: Lush, pleasingly deep and malty. A firm nuttiness adds extra oily, chewability to the toffee.
    Finish: Drier than of old. Caramel toffee with the oak guarantees a bittersweet edge.
    Comment: An old faithful of a bourbon. Never lets you down and being from the wheaty school always shows good oak balance. Nose is to die for.

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.618
    Antall liker
    11.934
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    pahf skrev:
    Vet at denne tråden er forbeholdt Whisky, men er det noen som har kjennskap til denne?
    Makers´Mark - Bourbon whisky, fikk den som takk for noen bryllupsbilder og har aldri sett den før.
    En lang periode var dette den eneste Bourbon som baren på Credo tok inn, så de mente den var bra i allefall. (hvordan det er i dag vet jeg ikke)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Takk for opplysningen gutter! Tror den skal få stå i skapet en stund enda :)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Lagga skrev:
    Tja, har ei flaske i skapet, men har ikke sprettet den ennå (det gjelder forsåvidt de fleste flaskene mine)
    Anyway, jeg handlet inn ei flaske, basert på omtale, og disse to anmeldelsene i Whisky Magazine:

    Michael Jackson Poeng: 80
    Nose: Wheaty, nutty. Bananas?
    Palate: Buttered toast. Molasses. Maple syrup.
    Finish: Clean, dryish, flapjack.
    Comment: Beautifully structured. Tightly combined flavours. Every bit as smooth as it claims to be.


    Jim Murray Poeng: 85
    Nose: Aroma with delightful strands of exotic fruit and honey. Fruit cake. Oak adds to feeling of class.
    Palate: Lush, pleasingly deep and malty. A firm nuttiness adds extra oily, chewability to the toffee.
    Finish: Drier than of old. Caramel toffee with the oak guarantees a bittersweet edge.
    Comment: An old faithful of a bourbon. Never lets you down and being from the wheaty school always shows good oak balance. Nose is to die for.

    Vennlig hilsen

    Morten
    Hei, Morten, hva heter flasken som du handlet inn? Smaksbeskrivelsene gir meg vann i munn :)

    Jan.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Var det ikke den jeg linket til i posten ovenfor han mente tro?
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    The Balvenie golden cask er et sikkert kjøp i tax free butikken, og nytes nå sammen med god bergens rock.

    Godt nytt år alle whisky elskere!
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    http://www.dagbladet.no/2012/01/13/tema/mat/dagbladets_vinanmeldelser/mat_og_drikke/whisky/19768109/

    Her er meget interessant lesning for oss som liker whisky, og la meg bare få legge til at vinneren, ja den har jeg i samlingen min allerede! ;D


    Denne kjøpte jeg på en "Arts and Crafts" messe før jul i Dublin for et par år siden. Fordelen med å kjøpe der er at de har "prøverom". Man får prøvesmake før man kjøper og jeg behøver ikke åpne flasken for å smake, for det har jeg gjort før jeg kjøpte! Genialt! Et irsk/amerikansk ektepar som flyttet hjem og begynte whiskeyproduksjon. Det var ikke det dummeste de har gjort. ;) Det er som beskrevet en lett og snill whiskey som man med god samvittighet kan servere til kvinner og noviser som "egentlig ikke liker" whisky. Moa. den er snill. Samme ektepar hadde også "instant Irish coffee" Kun tilsette varmt vann og pisket krem. Vi fikk prøvesmake den også og tok med to flasker av den til heimen. Den lå alkoholmessig som vin i tollsammenheng. ;D



    Bruichladdich Islay Single Malt Golden Promise Barley 2006, Bruichladdich Distillery er en annen av de "nye" som jeg allerede før jul fikk bestillt to eksemplarer av. Polet har bestillt et prøveparti så tilgangen er litt usikker, slår den ikke an kommer det nok ikke flere enn dette partiet. Denne skal være enda mer snill og egnet som "innstegswhisky".


    Glenglassaugh 28 YO ex-sherry Cask er også en av de nye som er på prøve. Ikke helt gratis til tett på 1700 Riksdaler, men jeg bestillte nå en av disse før jul da jeg fikk vite at de var på vei. Har ikke smakt den selv selvsagt og med et uavklart utgangspunkt om det skal være en investering eller for å nytes må jeg lese hva andre mener og se utviklingen noe an før den evt åpnes.Forhåndsomtaler så langt er imidlertid mildt sagt lovende.

    I samme bestilling ligger også en flaske Chieftains Teaninch 29 YO ex-boubon cask til hyggelige 1450,- daler sammen med 2 stk 19YO Douglas Laing Imperial 1991 Old Malt Cask 1150,- pr flaske.
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2


    Et lite glass av denne i kveld. God saft, kunne tenkt meg å prøve storebror.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Basis, test og partiutvalg:
    Amrut Fusion - 504,80
    The Irishman Single Malt - 439,90
    Nikka Yoichi 15yo - 794,30
    Chieftain's Teaninich 28yo - 1455,-
    Glenglassaugh 1983 Sherry Cask 28yo - 1699,90
    Bruichladdich Golden Promise 2006 - 499,90
    Bruichladdich Micro Provenance Single Bourbon Cask 25yo - 1997,-
    Bruichladdich The Organic - 500,-
    MacLeod's Single Malt 8yo - 368,80
    BenRiach 20yo - 639,90
    Benromach Organic Special Edition - 488,80
    Old Malt Cask Imperial 19yo - 1141,20
    NC2 Glen Elgin 1992 20yo - 692,90
    Glenfarclas Family Cask 1980 - 1795,-
    Penderyn Madeira - 494,30

    Bestillingsutvalg:
    Amrut Two Continents - 993,-
    Amrut Intermediate - 1098,90
    Tullibardine 1988 - 650,-
    Kilkerran WIP III - 650,-
    Bruichladdich The Organic (20cl) - 198,-
    Hazelburn 12yo - 695,-
    Glengoyne 21yo - 769,90
    Dunacn Taylor Glen Moray 1990 20yo - 851,60
    OMC Bunnahabhain 21yo - 1000,-
    Duncan Taylor Glenburgie 1985 26yo - 1079,20
    Adelphi Clynelish 1997 14yo - 1199,30
    Duncan Taylor Cardhu 1984 26yo - 1242,90
    Duncan Taylor Miltonduff 1984 27yo - 1351,50
    Duncan Taylor Bowmore 1982 28yo - 1353,60
    OMC Rosebank 21yo - 1500,-
    Adelphi Dailuaine 872 27yo - 1781,80
    Adelphi Aultmore 1982 29yo - 1798,-
    Adelphi BenRiach 1977 34yo - 2663,20
    Adelphi Lochside Single Blend 1965 46yo - 2999,40
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    Amrut Fusion får mye skryt i tester, så denne må nok på plass i hyllen min.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Bestilte en flaske Ledaig mens jeg sitter værfast på kontoret, mener å huske det er her jeg har fått det tipset(?)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Da fikk jeg vært innom mitt lokale vinmonopolet og plukket med meg en flaske Alligator. Det er ikke fritt for at jeg ser frem til å åpne den i kveld.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    pedal skrev:
    MITT WHISKY KOMPLEKS

    Jeg er et Cognac menneske. Cognac, den naturlige avslutningen på et vinøst måltid. Eller bare for å drikke seg full på en misforstått fin måte, en miljøskade fra oppveksten i distriktsnorge.

    Jeg har tenkt litt på dette her. Cognac lages som kjent av druer. Søte druer. Selv om rent druebrennevin river, så er der en søt undertone. Også om man ser bort fra de mørke karameliserte variantene. Det samme gjelder forsåvidt Calvados. Jeg er en søtmons, så kanskje jeg er disponert for druebrennevin? Et Cognacbarn?

    Men man er jo også nysgjerrig på Whisky. All Whiskyreklamen i Playboy i tenårene medførte litt prøving og feiling, men det var stort sett Blended Scotch. Mye senere har denne Single Malt bølgen kommet for fullt, og jeg skjønner at dette er noe helt annet og en mer spennende verden av smaker enn Blended.

    Litt har jeg prøvd, plukket med fra taxfree eller fått servert. Jeg er på glid. Har etterhvert fått litt sansen for en god Single Malt med noen dråper vann i glasset.

    Er nå nesten ferdig med en flaske Glenmorangie Quinta Ruban. Har kost meg med den i lengre tid. Synes den er ganske spennende og smaksrik. Valgte den pga lagringen på portvinsfat, for å være sikker på litt sødme. Mulig det var litt feigt, eller?

    Finnes det et enda bedre startsted for en Whiskyamatør som egentlig foretrekker Cognac? Helst ikke for mye torv/røysmak, altså. Finnes det noe som er (litt) mer fruktig, kanskje?

    Alle forslag mottas med takk.

    Skål!
    (Dette selvsagt skrevet under påvirkning av et glass Glenmorangie Quinta Ruban)
    Hva med Lagavullin 16?? Finnes ikke noe tryggere utgangspunkt for en i min tunge for en perfekt balansert Whisky. Min far som selv har ett rimelig apatisk forhold til Whisky mener at det er absolutt den beste han har drukket. Ikke for mye røyk, liten anelse sødme, men også substans. Er heller ikke så dyrt utgangspunkt. Litt i underkant av 600??
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    ansepe74 skrev:
    pedal skrev:
    MITT WHISKY KOMPLEKS

    Jeg er et Cognac menneske. Cognac, den naturlige avslutningen på et vinøst måltid. Eller bare for å drikke seg full på en misforstått fin måte, en miljøskade fra oppveksten i distriktsnorge.

    Jeg har tenkt litt på dette her. Cognac lages som kjent av druer. Søte druer. Selv om rent druebrennevin river, så er der en søt undertone. Også om man ser bort fra de mørke karameliserte variantene. Det samme gjelder forsåvidt Calvados. Jeg er en søtmons, så kanskje jeg er disponert for druebrennevin? Et Cognacbarn?

    Men man er jo også nysgjerrig på Whisky. All Whiskyreklamen i Playboy i tenårene medførte litt prøving og feiling, men det var stort sett Blended Scotch. Mye senere har denne Single Malt bølgen kommet for fullt, og jeg skjønner at dette er noe helt annet og en mer spennende verden av smaker enn Blended.

    Litt har jeg prøvd, plukket med fra taxfree eller fått servert. Jeg er på glid. Har etterhvert fått litt sansen for en god Single Malt med noen dråper vann i glasset.

    Er nå nesten ferdig med en flaske Glenmorangie Quinta Ruban. Har kost meg med den i lengre tid. Synes den er ganske spennende og smaksrik. Valgte den pga lagringen på portvinsfat, for å være sikker på litt sødme. Mulig det var litt feigt, eller?

    Finnes det et enda bedre startsted for en Whiskyamatør som egentlig foretrekker Cognac? Helst ikke for mye torv/røysmak, altså. Finnes det noe som er (litt) mer fruktig, kanskje?Alle forslag mottas med takk.

    Skål!
    (Dette selvsagt skrevet under påvirkning av et glass Glenmorangie Quinta Ruban)
    Hva med Lagavullin 16?? Finnes ikke noe tryggere utgangspunkt for en i min tunge for en perfekt balansert Whisky. Min far som selv har ett rimelig apatisk forhold til Whisky mener at det er absolutt den beste han har drukket. Ikke for mye røyk, liten anelse sødme, men også substans. Er heller ikke så dyrt utgangspunkt. Litt i underkant av 600??
    Lagavulin 16 er en nydelig single malt, men den er ganske kraftig i smaken og jeg tror den vil ha for mye preg av torv- og røyksmak i dette tilfellet. Etter min erfaring vil jeg vel egentlig ikke anbefale noe fra Islay når torv/røyk-faktoren er et tema.

    Hva med Balvenie Doublewood 12 Y.O.? Lagret på to fat, og såvidt jeg husker relativt kompleks i smaken, noe sødme men også oppkvikket med litt sitron, og med behagelig avdempet intensitet. Tror jeg vil passe bra etter et godt måltid.

    Forøvrig registrerer jeg at mitt lokale pol har begynt å selge flere merker med 20 cl flasker. Glimrende måte å bli kjent med nye merker på. Kjøpte nylig en Talisker 10 som gjorde godt for kropp og sjel sist lørdag.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    302
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    17
    Jeg synes at Benromach Spesial Edition Organic kan falle i mellon Lagavullin 12 og 16. Jeg foretrekker lag 12, og fikk fortall i flere steder i Edinburg forrige måned at den er en bedre whiskie i alle områder, - her i Norge er dyrere 12 enn 16, det må ha en forklaring-, men som sagt, Benromach har mindre alkohol, kanskje litt mer røyk men glorious ettersmak og slutt. I dag kjøpte jg for første gang Glenmorangie 10 år og ble skuffet, den skal jg gi til en venn i morgen, veldig mye av bourbon men duften var fantastisk, trist, og Talisker, forventer mye mer, etter den spesiel aroma men, litt skuffet også men den skal gir jg en annen mulighet til. Favoritter? Benromach Organic, Lagavulin 12, glenfarras 18, og en annen som drakk i Edinburgh men husker ikke navnet akkurat nå, finnes ikke i Norge. Har navnet skrevet i en eller en annen sted. Det gjelder om smak som nesten alt i livet men synes Glenmorangie 10 år skulle ikke koste kr 300 engang, det finnes et par bourbon så godt eller bedre til samme pris...
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Pedal kunne prøve noe av «damewhiskyen» fra Macallen. De fleste som er litt skeptisk til mandig drikke fra Islay gouterer Macallan forbausende godt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn