Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    302
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    17
    Nå husker jeg navnet på den fantastisk whiskie, TOMATIN, den er laget 10 år i sherry oak og er veldig god i både aroma, smak/ettersmak og slutt. Vanlig 10-12 år finnes ikke i norge, 24 og 36 kan bestilles men det koster dobbelt så mye som det gjor i Edinburg, skamelig som vanlig!!! det med 24% er bløff, her snakker vi om 100%. 36 år gammel koster kr 2400 i polet men 149 pounds (ca kr. 1300) i Edimburgh. Hvorfor??? Veldig kvinnelige t.o.m. iallefall kona mi elsker den.
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    skal en tur til Milano snart, og lurer på om noen vet om noen gode steder å handle whisky?
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    Townes skrev:
    FredrikH skrev:
    skal en tur til Milano snart, og lurer på om noen vet om noen gode steder å handle whisky?
    Tax free'n ;)
    ja jo, men så var det utvalget da. Har dog aldri vært på Linate før, mulig de har noe mer spennende å by på enn flesland ?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    FredrikH skrev:
    Townes skrev:
    FredrikH skrev:
    skal en tur til Milano snart, og lurer på om noen vet om noen gode steder å handle whisky?
    Tax free'n ;)
    ja jo, men så var det utvalget da. Har dog aldri vært på Linate før, mulig de har noe mer spennende å by på enn flesland ?
    Har Linate en hjemmeside hvor det er mulig å finne ut av det? ... her er den og det er lite å bli klok på :
    http://www.milanolinate.eu/en/viamilano-shopping/shopping-opportunities/boutiques-and-shops

    Flyplasser innenfor EU er generelt sett ganske dårlige på taxfree-utvalg og priser. Det er bare reiser ut av EU hvor det er noe omsetning på taxfree, alt annet er til lokale skatter og avgifter.

    mvh
    KJ
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Mye større utvalg og ikke mye, om i det hele tatt, dyrere å stikke innom en lokal spritsjappe istedet for tax free på flyplass i EU. Du kan jo vurdere å handle på utreise fra Gardermoen, billig og meget bra utvalg.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Mye større utvalg og ikke mye, om i det hele tatt, dyrere å stikke innom en lokal spritsjappe istedet for tax free på flyplass i EU.
    Litt risikosport det der med mindre du har en steinhard koffert som skal sjekkes inn og hvor du pakker flaska veldig godt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fløy fra Linate ifjor, og der var det ikke mye maltwhisky å se. Relativt liten flyplass, så sjansen er vel større på Malpensa. Taxfree på Gardermoen har sikkert bedre utvalg.
    Jeg fløy via Amsterdam, og på Schipol kan du jo handle og kose deg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Ole I skrev:
    Spiralis skrev:
    Mye større utvalg og ikke mye, om i det hele tatt, dyrere å stikke innom en lokal spritsjappe istedet for tax free på flyplass i EU.
    Litt risikosport det der med mindre du har en steinhard koffert som skal sjekkes inn og hvor du pakker flaska veldig godt.
    Ja ordentlig hard koffert og god pakking av flasken er nødvendig.
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    Alltid like spennende å se om den dyrebare lasten har overlevd den til tider røffe behandlingen bagasjen får..

    Dagens innhold i glasset er forøvrig Port chalotte: An turas mor. Distinkt islay dette, med alt det fører med seg av smaksopplevelse :D
     

    Vedlegg

    O

    Ole I

    Gjest
    FredrikH skrev:
    Alltid like spennende å se om den dyrebare lasten har overlevd den til tider røffe behandlingen bagasjen får..
    Kanskje ikke så spennende for dine medpassasjerer å få tilgriset sin bagasje med diverse spennende fluidum.
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    Har man skikkelig koffert og pakker noenlunde fornuftig så vil jeg si at det er større sjanse for å knuse innholdet i polposen på vei hjem med bussen. Men skjønner tanken, Ole I. Det optimale hadde selvsagt vært om world of whiskies åpnet på gardemoen :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FredrikH skrev:
    Alltid like spennende å se om den dyrebare lasten har overlevd den til tider røffe behandlingen bagasjen får..

    Dagens innhold i glasset er forøvrig Port chalotte: An turas mor. Distinkt islay dette, med alt det fører med seg av smaksopplevelse :D
    Jeg har også smak på An Turas Mor, og likte det.
    Kunne godt tenke meg å møte An Tura.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.108
    Antall liker
    27.830
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    FredrikH skrev:
    Har man skikkelig koffert og pakker noenlunde fornuftig så vil jeg si at det er større sjanse for å knuse innholdet i polposen på vei hjem med bussen. Men skjønner tanken, Ole I. Det optimale hadde selvsagt vært om world of whiskies åpnet på gardemoen :)
    World of W en riktigt godis butik :D, men fortsatt kun i UK http://www.worldofwhiskies.com/ sender med en ønske liste til
    samboern til helgen
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    4
    Trenger hjelp. Runder 40 og skal feire.

    Skal kjøpe på polet men de har jo så mye å velge i at man går seg lett vill
    Budsjett:
    ca 3000 kr til whisky rundt 5-600 kr ca 5 flasker
    ca 1500 til en skikkelig årgang en flaske
    Jeg er ikke fan av røyk men greit med en flaske av dette slaget da jeg har gjester som liker dette.

    Forslag ?
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Polet har stort sett kompetent personale som kan hjelpe deg. Lagavulin er selvskreven for elskere av røyksmak, den går som kjent under navnet "branntomta" blant både elskere og hatere. Glenfiddich for de som like mildt og rundt, Oban for dem som liker oily lang ettersmak, og kanskje en Caol Ila Single Malt Single Cask som prikken over i'en..
    En Mackmyra om du har svenske gjester?
    Er nok inhabil, er god venn av de fleste whiskyer.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    4

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    Skulle jeg brukt 1500 kr på en skikkelig god flaske så hadde det nok blitt en Glenfarclas 30 år. Synes alt jeg har smakt fra Glenfarclas sin standard linje har vært skikkelig bra (10, 15, 21 og 30), og gode priser er også et pluss.
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Denne har jeg kost meg med i det siste: Lagavulin Special Release Natural Cask Strength 12 Years Old

    Ikke så sofistikert som 16-åringen, men for en herlig smaksopplevelse. Trenger litt mer vann enn det jeg er vant med for Islay-drikke for å komme til sin rett.

     

    Vedlegg

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kan ikke la denne tråden dø ut helt!
    Jeg har en privat checkliste over singlemalts jeg skal ha i samlingen før eller siden, spesielt to har vekket min nysjerrighet. Ingen av disse er fra moderlandet Skottland. Men henholdsvis India og Sverige. Først ute var Amrut Fusion, en whisky som har fått mye skryt på verdensbasis.
    IMG_3627.jpg

    I mine novise øyne er første inntrykket at dette er en meget god whisky, mye aroma og ettersmak.

    Den neste plukket jeg med meg på systembolaget idag. Klarte ikke dy meg når jeg var i hjemlandet til Mackmyra the first one.
    Etter hva jeg har lest har svenskene fått til dette med single malt temmelig bra, blir spennende og prøve senere i kveld.
    IMG_3624.jpg

    Ha en fortreffelig helg videre, hilsen Per som har et skap som er fullt og en samboer som nekter å flytte porselenet på boden så jeg får fylt opp mer ;)
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Interresant liste! Lagavulin'en som du har på lista, er en av mine "topp 10"ere. Jeg fikk ei Arran 1999 Bourbon Cask Edition i julegave hos en av sønnene mine, men har ikke åpna den - enda. Noen som har testet denne??
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Det er alltid litt vemodig å ta farvel med en god venn. Nå har jeg latt de siste dråpene sildre fra en flaske jeg har satt stor pris på og ned i glasset jeg sitter og nyter...for siste gang...en 20 år gammel Rosebank, destillert i februar 1990 og tappet på 607 flasker av Cheiftains i juni 2010. Jeg tror den kostet på feil side av 1500, langt fra den dyreste skottske dram på polet, dog ingen hverdagsdrikk, men var verdt hver eneste krone.
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    To gamle kjente og en ny ble med hjem fra polet nylig. Bladnoch har jeg hørt mange gode ord om men aldri smakt på selv, så denne skal åpnes en sen, varm sommerkveld.
     

    Vedlegg

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    Kan ikke la denne tråden dø ut helt!
    Jeg har en privat checkliste over singlemalts jeg skal ha i samlingen før eller siden, spesielt to har vekket min nysjerrighet. Ingen av disse er fra moderlandet Skottland. Men henholdsvis India og Sverige. Først ute var Amrut Fusion, en whisky som har fått mye skryt på verdensbasis.
    Vis vedlegget 136585

    I mine novise øyne er første inntrykket at dette er en meget god whisky, mye aroma og ettersmak.

    Den neste plukket jeg med meg på systembolaget idag. Klarte ikke dy meg når jeg var i hjemlandet til Mackmyra the first one.
    Etter hva jeg har lest har svenskene fått til dette med single malt temmelig bra, blir spennende og prøve senere i kveld.
    Vis vedlegget 136586

    Ha en fortreffelig helg videre, hilsen Per som har et skap som er fullt og en samboer som nekter å flytte porselenet på boden så jeg får fylt opp mer ;)
    Spennende flasker! Hvordan var Amruten?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Amruten er spennende, silkemyk, men kraftig! Ikke så mye røyksmak, men like fullt mye aroma!
     

    FredrikH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    58
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    3
    flaskene.jpg

    Oversiktbilde er gøy uansett tema! Vil trekke frem Glenfarclas 105, Lagavulin 16 og Balvenie 14 Golden Cask som favoritter, og samtidig Jura Superstition som den jeg kunne klart meg uten. Whisky er gøy, og vinmonopolet har masse spennende i utvalget sitt (som jeg dessverre ikke har råd til å unne meg)!
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Mackmyran imponerte virkelig! Søta bror over grensen har klart å få frem voldsomt med smak og aroma, mektig og god! Hadde jeg hatt tid hadde den vært tømt for lenge siden, men stressnivået her i gården den siste måneden har gjort at det knapt har vært rørt en dråpe myrvann!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Polets septemberslipp på fredag. De har endret slippet til fredag istedetfor lørdager som det har vært tidligere.

    Bestillingsutvalget:
    9924801 Glendronach 12yo Single Malt Whisky Skottland 0,70 499,90 The GlenDronach Dist.
    9924901 Glendronach 15YO Single Malt Whisky Skottland 0,70 564,90 The GlenDronach Dist.
    4995801 The BenRiach Single Malt Whisky 20 YO Whisky Skottland 0,70 640,90 The BenRiach Distillery Co Ltd
    9952801 The Arran Sauternes Finish Whisky Skottland 0,70 650,00 Isle of Arran Dist.
    9953401 The Arran Amarone Finish Whisky Skottland 0,70 650,00 Isle of Arran Dist.
    9954101 The Arran Port Finish Whisky Skottland 0,70 650,00 Isle of Arran Dist.
    9925001 The Glendronach 18YO Whisky Skottland 0,70 679,90 The GlenDronach Dist.
    9924701 Glendronach 21YO Single Malt Whisky Skottland 0,70 889,90 The GlenDronach Dist.
    9906301 Ardbeg Galileo 1999 Whisky Skottland 0,70 899,90 Ardbeg Dist.
    9952701 Laphroaig 1993 18 YO Old Malt Cask Whisky Skottland 0,70 1.300,00 Douglas Laing & Co.
    9953201 Bunnahabhain 1991 20 YO Director's Cut Whisky Skottland 0,70 1.500,00 Douglas Laing & Co.
    9952901 Glenfarclas The Family Casks 1985 Rel.I Whisky Skottland 0,70 1.575,00 J&G Grant
    9953701 Glenfarclas The Family Casks 1984 Rel.VII Whisky Skottland 0,70 1.995,00 J&G Grant
    9930701 Bunnahabhain Single Malt Scotch 25 Yo Whisky Skottland 0,70 2.349,90 Burn Stewart Dist.
    9952601 Glenfarclas The Family Casks 1973 Rel.VIII Whisky Skottland 0,70 2.800,00 J&G Grant
    9953801 Laphroaig 1986 25 YO Old & Rare Whisky Skottland 0,70 3.500,00 Douglas Laing & Co.
    9953501 Glenfarclas The Family Casks 1966 Rel.VIII Whisky Skottland 0,70 3.900,00 J&G Grant
    9953101 Bruichladdich The Laddie Sixteen Whisky Skottland 0,70 800,00 Bruichladdich Dist.
    9957601 Port Charlotte PC10 Tro Na Linntean Whisky Skottland 0,70 995,00 Bruichladdich Dist.
    9953901 Bruichladdich The Laddie Twenty-Two Whisky Skottland 0,70 1.100,00 Bruichladdich Dist.
    9953301 Bruichladdich 85 27 DNA 4 Whisky Skottland 0,70 2.500,00 Bruichladdich Dist.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.580
    Antall liker
    9.924
    Torget vurderinger
    2
    Etter 7 magre år med hensyn til taxftee/utenlandsturer har whiskybeholdningen skrumpet inn til disse.. Det er slutt på all hverdagswhisy som Famous Grouse og Jameson, så å må jeg tære på det som har vært gjemt innerst i skapet.

    Spørsmålet er hvilken skal jeg sprette nå`?



    Fra venstre til høyre:
    1. Selvtappet Glen Moray fra ett enkelt fat. 60%.Deilig lett "smørbukkwhisky" som krever en tur til destileriet i Elgin skottland for å erstattes! Åpnes kun ved runde år.
    2. Glenlivet Nandurra, handlet på destilleriet. Kun smakt på destilleriet.
    3. Maccallan er Maccallan, stått 10 år innerst i skapet
    4. Øverst:Bunnahabhain. Kjøpt på deilige minner fra en lokal pub i Skottland. "Umulig å finne på Taxfree"
    5.Nederst: Isla of Jura- Lecacy. Gammel kjærlighet ruster ikke, en gammel favoritt somhet rett og slett bare Isle of Jure den gang da.
    6. Glenmorangie. Nok en deilig whisky synes jeg. Denne er fristende å åpne nå....men da blir den jo fort borte også...
    7.Scapa single malt. Har ikke smakt denne.
    8. Laphroaig. Laphroaig er Laphroaig, Malt torv sigarrøyk og asfalt, En machowhisky jeg har vokst fra...
     

    Vedlegg

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    628
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Mackmyra er veldig annerledes og ganske god må jeg innrømme...
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Nadurra står høyt hos meg også, to stemmer for.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn