Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Ditto den om Nadurra,
    - en av de whisky'ene på polet som gir mest kvalitet for pengene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    10.034
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipsene, jeg klarte ikke å vente så Nadurran lever fortsatt uåpnet, det ble Scapa.
    Den var en positiv erfaring, kan faktisk skjønne et den oppgis å ha en karakter av lyng. En litt frisk smak som frister til gjentakelse..

    God natta
    Balle
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Hadde ikke hørt om denne, men virket spennende så jeg handlet en flaske.
    Den er riktig så fin for ganen.

    Auchentoshan.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Da er det whiskymesse i morgen her på vestlandet.
    Satser på en del nye godbiter :)

    www.Whiskyklubben.no - Whisky Fagmesse

    Og morro var det!
    Mye godt og smake på, iallefall de første 10 :D
    Hvis man spytter ut og skyller munnen med vann kan man nok klare noen flere om ikke så mange.

    Det begrenser seg selv dette. Når jeg har "tasting" hjemme bruker vi normalt å ligge på 6 ulike merker og begynner med de mest milde og nøytrale for så å gå opp i fylde, smak, torv og røyk. Lowlands eller Spey som første og avslutter gjerne med en form for "Jotun Tjæralin båtsmurning" fra øyene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    10.034
    Torget vurderinger
    2
    Smaken er som baken, legger in min egen vurdering i kursiv


    Test av whisky - Billig-whisky vinner testen - Drikke

    Test av whisky
    Ballantine's FinestRund og kornpreget smak. Delt førsteplass.

    Karakter: 85 / 100




    Pris: 346

    Min studentwhisky adoptert fra faterns preferense, drikker den ikke i dag. En grei enkel whsiky jeg ikke savner,men vekker minner om gode gamle dager
    Les hele testen



    Karakter: 85 / 100





    Test av whisky
    Royal CastleKornpreget og skarp smak. Delt førsteplass.
    Pris: 289,90

    Les hele testen




    Karakter: 84 / 100





    Test av whisky
    Grant's Family ReserveRund, krydret og rik smak.
    Pris: 345

    Den desidert den værste wiskyen jeg vet om. stram smak og en røkkarakter som er egnet til å skremme folk over på cognac.
    Les hele testen




    Karakter: 84 / 100





    Test av whisky
    Inverness CreamKrydret, rik og lang smak.
    Pris: 297,50

    Les hele testen




    Karakter: 84 / 100





    Test av whisky
    J & B RareKornpreget med krydret, rik og lang smak.
    Pris: 319,90

    grei onsdags whisky


    Les hele testen




    Karakter: 84 / 100





    Test av whisky
    MacLeods Islay Single Malt Whisky 8 YOMaltwhisky med kraftig og tørr smak.
    Pris: 369,90

    Les hele testen




    Karakter: 84 / 100





    Test av whisky
    Tullamore DewRik og kornpreget smak.
    Pris: 359,90

    grei nok, kult navn
    Les hele testen




    Karakter: 83 / 100





    Test av whisky
    Jack Daniel's TennesseeFruktig, søtlig og kornpreget
    Pris: 379,90

    ÆSJ


    Les hele testen




    Karakter: 83 / 100





    Test av whisky
    The Famous GrouseSkarp, rik og krydret smak.
    Pris: 344,90

    Denne liker jeg godt, fast kjøp hvis jeg ikke skal ha malt
    Les hele testen




    Karakter: 83 / 100





    Test av whisky
    Upper TenSøtlig, rik og krydret smak.
    Pris: 309,90

    smaker som Whisky denn også

    Les hele testen




    Karakter: 82 / 100





    Test av whisky
    Bell's OriginalKraftig og skarp smak.
    Pris: 325,90

    Tja, setter ingen varieg spor, grei nok

    Les hele testen




    Karakter: 82 / 100





    Test av whisky
    Jim Beam KentuckyTørr og kornpreget bourbon.
    Pris: 339,90
    Fytte grisen for et oppvask vann, smaker som såpe. stod halvtom og udrukket gjennom 20talls nachspiel og vorspiel. Tilslutt helte jeg den i vasken når jeg flyttet fra hybelen..


    Les hele testen




    Karakter: 82 / 100





    Test av whisky
    Johnnie Walker Red LabelSøtlig, rund og mild smak.
    Pris: 345,90

    Minner om Grants, skarp krass uferdig røk smak som ikke tiltaler meg. Tar heller en kopp te enn dette


    Les hele testen




    Karakter: 82 / 100





    Test av whisky
    Original Lord CalvertKornpreget, rund og mild smak.
    Pris: 285,90

    Les hele testen




    Karakter: 81 / 100





    Test av whisky
    JamesonMild, rund og anonym smak.
    Pris: 359,90

    enig i bedømmingen,men synes ikke anomymitet er noe problem. Gjenganger som onsdagswhisky sammen med Famous Grouse.

    Les hele testen




    Karakter: 81 / 100





    Test av whisky
    Peter Dawson SpecialKraftig, rik og skarp smak.
    Pris: 299,90

    Les hele testen




    Karakter: 81 / 100





    Test av whisky
    The King of ScotsRik, skarp og krydret smak
    Pris: 422

    Les hele testen




    Karakter: 80 / 100





    Test av whisky
    ClunyUbalansert og skarp smak.
    Pris: 419,90

    Les hele testen




    Karakter: 79 / 100





    Test av whisky
    Hamilton Canadian WhiskyAnonym og kort smak.
    Pris: 283,90

    Les hele testen




    Karakter: 78 / 100





    Test av whisky
    Highland QueenSøtlig og rik smak.
    Pris: 282

    Har ikke prøvd denne,men til den prisen kan den være verdt et forsøk.


    Les hele testen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Balle Clorin; kan ikke si annet enn at jeg kjenner meg igjen i dine refleksjoner omkring disse (i beste fall middelmådige) billigwhiskyene. Kanskje med unntak av at jeg ville tilføyd noe mer negativt om Jameson, som kan bli for mye "billigwhisky+vaniljepulver+Oboy" for meg.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Jameson er perfekt i Irish Coffee ;-)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jepp indeed! Der er den veldig egnet, helt enig.
    Å smatte på den som om det var en single malt er bare too much vaniljeoboy, og blir fort henimot kvalmende imo.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Har prøvd Cadenheads butikker i Edinburg og København. Begge er fantastiske steder for whiskyelskere.
    Anbefales !
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Plukket opp en flaske av Upper ten final cask i dag, har fått mye skryt så man får teste den. Bare en drøy måned igjen nå til man kan nyte de edle dråper igjen. Flott tråd, masse gode tips her :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.794
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde Mackmyra sin basis (?) whisky til 449 og må si jeg ble meget imponert. Ingen Islay stilistisk sett riktignok, men kompleks og smakfull, rund og fin uten noe sødme/vaniljefyllt søl, og det til tross for at alkoholprosenten var hele 46%
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Plukket opp en flaske av Upper ten final cask i dag, har fått mye skryt så man får teste den. Bare en drøy måned igjen nå til man kan nyte de edle dråper igjen. Flott tråd, masse gode tips her :)
    Sett i forhold til pris er det et av de beste kjøp man kan gjøre på monopolet i dag.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Kjøpte den her sist phoca_thumb_s_h_prov_organic-2003.jpg
    Er ikke helt fornøyd. Har definitivt smak bedre Islay'er. Kort og enkel, mangler finesse.
    Roger
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    Plukket opp en flaske av Upper ten final cask i dag, har fått mye skryt så man får teste den. Bare en drøy måned igjen nå til man kan nyte de edle dråper igjen. Flott tråd, masse gode tips her :)
    Sett i forhold til pris er det et av de beste kjøp man kan gjøre på monopolet i dag.
    Har en kollega som er ihuga whiskeymann, han synes det var sølevann.Nå skal det helst være så røyka
    som mulig.........Selv har jeg hatt lyst til å prøve denne, er jeg for sent ute?
    Er ikke denne solgt i et begrenset antall?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    TMHammer,n
    Mange mener jo at kun svinedyr whisky er drikkende, andre mener at alt som heter noe i nærheten av "Upper Ten" er ubrukelig. Begge deler er utslag av uvitenhet og snobberi!!! Selv har jeg whiskyer med pris på over 4000,- pr flaske, og for å være helt ærlig er "smaksforbedringen" ( om man kan bruke et slik utrykk? ) pr 100 lapp prisøkning, mere marginal jo dyrere whiskyen blir. Det man IKKE kan se bort fra er at Upper Ten uansett hvilken variant det er har sopet med seg bra med gullmedaljer når den har vært testet i forbindelse med messer og konkuranser. Og så har vi jo det lille ubetydelige faktum at "whisky" slett ikke er "whisky"! Dette er håndarbeid i den grad dette industriproduktet kan kalles håndarbeid. De smaker alle forskjellig, og det er bevisst fra produsentenes side, alle søker "sin" identitet. Whisky finnes i alle avskygninger, fra nøytralt brennevin nesten uten smak til de som er så ramme at man lurer på om man drikker av den flaska som inneholder tjære til smøring av båten. Derfor er det i 99,9% av tilfellene personlig smak og personlig preferanse som avgjør hva man synes er en god whisky. For egen del foretrekker jeg speyside til kosedrikking, med Aberlour som favoritt, ( det skyldes nok et personlig forhold til destilleriet mere enn en kvalitativ vurdering ) men jeg tror likevel jeg er i stand til å mene noe fornuftig om selv tjæreluktende islays slik at jeg kan si noe om jeg antar at den ene er "bedre" enn den andre, men på dette stadiet er det kun kvalifisert "synsing". Jeg drikker uten problem whisky med tjære og saltvannssmak, men det er ikke noe jeg tar hvis jeg skal kose meg foran peisen en vinterkveld. Sadomasochisme er liksom ikke min greie om du forstår.:rolleyes: Ut fra mitt kjennskap til ulike typer whisky vil jeg derfor si at din venn "er ute og sykler"! Men igjen dette er et spørsmål om smak og behag. Dog ville nok ikke "sølevann" ha vunnet gullmedalje i en whiskytasting i UK, og det har faktisk "final casks" gjort.

    Det begrensede opplaget er på "en bagatell av" 17.000 flasker så de har nok noen flasker igjen. Mitt råd er fortsatt at man kjøper en flaske, prøver den og hvis man liker den kjøper man noen flere, for de kommer ikke igjen!
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Har smakt dyr whiskey som opplagt egner seg bedre til båtpuss. Liker best de fra høylandet. noen som har noen tips. Whiskey møter årgangsrom er noe for meg
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Whisky har jo ulike smaksretninger som er så forskjellige at man ikke nødvendigvis liker alle. Dermed vil fort en rimelig whisky i en smaksgenre man liker følgelig være langt bedre enn en påkostet variant i en retning man ikke liker så godt.
    Men innenfor samme smaksgenre synes jeg som hovedregel at lengre lagring, som igjen fører til høyere pris, er å foretrekke. Smaken blir gjerne mer avrundet i den forstand at den er snillere mot ganen og ikke smaker så typisk sprit, men allikevel mer smakfull. Det finnes sikkert unntak her som ellers i verden.

    Jeg er personlig ikke så glad i altfor røykte varianter.
    Av favoritter kan følgende nevnes:
    - Glenmorangie
    - Highland Park
    - Jura
    - Talisker
    - Aberlour
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har smakt dyr whiskey som opplagt egner seg bedre til båtpuss. Liker best de fra høylandet. noen som har noen tips. Whiskey møter årgangsrom er noe for meg
    Hvis du er glad i årgangsrum kan det være en ide å kjøpe Whisky som er lagret på Rumfat?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    10.034
    Torget vurderinger
    2
    Skulle gjerne vist hvor mange som kjøper maltwhiskyen sin på polet.der er jo så uhorvelog dyrt der...,jeg synes forresten det er gått inflasjon i taxfreeprisene også...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Kjøper en god del på Polet, men kjøper også i utlandet når jeg er ute på reise.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Tok et glass Nikka From The Barrel i går, nydelig whisky, og mye kompleksitet for pengene. Den trengte litt vann dog.
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    TMHammer,n
    Mange mener jo at kun svinedyr whisky er drikkende, andre mener at alt som heter noe i nærheten av "Upper Ten" er ubrukelig. Begge deler er utslag av uvitenhet og snobberi!!! Selv har jeg whiskyer med pris på over 4000,- pr flaske, og for å være helt ærlig er "smaksforbedringen" ( om man kan bruke et slik utrykk? ) pr 100 lapp prisøkning, mere marginal jo dyrere whiskyen blir. Det man IKKE kan se bort fra er at Upper Ten uansett hvilken variant det er har sopet med seg bra med gullmedaljer når den har vært testet i forbindelse med messer og konkuranser. Og så har vi jo det lille ubetydelige faktum at "whisky" slett ikke er "whisky"! Dette er håndarbeid i den grad dette industriproduktet kan kalles håndarbeid. De smaker alle forskjellig, og det er bevisst fra produsentenes side, alle søker "sin" identitet. Whisky finnes i alle avskygninger, fra nøytralt brennevin nesten uten smak til de som er så ramme at man lurer på om man drikker av den flaska som inneholder tjære til smøring av båten. Derfor er det i 99,9% av tilfellene personlig smak og personlig preferanse som avgjør hva man synes er en god whisky. For egen del foretrekker jeg speyside til kosedrikking, med Aberlour som favoritt, ( det skyldes nok et personlig forhold til destilleriet mere enn en kvalitativ vurdering ) men jeg tror likevel jeg er i stand til å mene noe fornuftig om selv tjæreluktende islays slik at jeg kan si noe om jeg antar at den ene er "bedre" enn den andre, men på dette stadiet er det kun kvalifisert "synsing". Jeg drikker uten problem whisky med tjære og saltvannssmak, men det er ikke noe jeg tar hvis jeg skal kose meg foran peisen en vinterkveld. Sadomasochisme er liksom ikke min greie om du forstår.:rolleyes: Ut fra mitt kjennskap til ulike typer whisky vil jeg derfor si at din venn "er ute og sykler"! Men igjen dette er et spørsmål om smak og behag. Dog ville nok ikke "sølevann" ha vunnet gullmedalje i en whiskytasting i UK, og det har faktisk "final casks" gjort.

    Det begrensede opplaget er på "en bagatell av" 17.000 flasker så de har nok noen flasker igjen. Mitt råd er fortsatt at man kjøper en flaske, prøver den og hvis man liker den kjøper man noen flere, for de kommer ikke igjen!
    Hei Spiralis
    Fikk med meg innlegget ditt først nå.Må få ut finger,n, tar en tur på polet.
    Men det som det koker ned til er at vi er forskjellige,baken er delt,smak er subjektivt. Det vi liker
    er ikke nødvendigvis naboens favoritt.Men det er det som er spennende, bare vi kan diskutere det derfra?
    Men slik er det jo når det gjelder mye på dette forum.;)
    Mvh
    Rack-Mannen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skulle gjerne vist hvor mange som kjøper maltwhiskyen sin på polet.der er jo så uhorvelog dyrt der...,jeg synes forresten det er gått inflasjon i taxfreeprisene også...
    Jeg er 1

    Det koster meg 15kr for hver gang jeg tar meg et glass whisky, og det er slett ikke hver dag. En beskjeden utgift. Nytelsen er stor, forbruket moderat.

    Ikveld blir det kanskje en liten Singleton.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn