Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    C._Alshus skrev:
    Prøvd Ardbeg?
    Ja. Fair enough. Men ikke så vilter som den ovennevnte! :D Og mens vi er inne på det; Laphroaig 15-års utgaven er selve perlen, men den er dessverre ikke lett tilgjengelig, sjelden jeg får fingrene i den.

    Honkey
     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    402
    Antall liker
    179
    Kjøpte meg en Upper Ten jeg,, absolutt en behagelig overraskelse..
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Upper Ten er en kvalitetsblend som går Johnnie Walker Black Label en høy gang. Sistnevnte er sammensatt av minimum 12 år gamle single malts - hele 40 forskjellige. Og Upper Ten er skapt etter tilsvarende prinsipp.

    Mange som får seg en skikkelig overraskelse når de ser forbi etiketten og tar seg en UT.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg synest Upper Ten er oppskrytt. Den er kjedelig og smakløs i min munn og egner seg nok best til longdrinks der man ikke er så nøye på det. Jeg ville nok heller foretrukket en vodka fremfor et glass av denne. Av blandingsproduktene vil jeg mye heller foretrukket en Famous Grouse.

    Så hvorfor noen kjøper en Upper ten til 300kr når en Highland Park koster en hundrelapp ekstra, forstår ikke jeg.. Med mindre man bare skal bli full da. Men da kunna man jo kjøpt en 'åddevi' i stedet.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Interessant.
    Jeg har naturligvis arrangert blindsmaking med UT i utvalget ... og tilbakemeldingen var ikke kjedelig og smakløs. Naturligvis er det mindre variasjoner i blends fra år til år, men det skal være knapt merkbart.

    (Nå har jeg forøvrig blandet meg i whisky-tråden, i strid med min sig! Avsluttes hermed.)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nei, bare min betraktning dette og ingen fasit... Jeg har heller ikke blindtestet mot andre merker. Jeg hukser bare jeg kjøpte en flaske en gang etter en rosende omtale, og ble skuffet over at den ikke smakte noe særlig. Men min smak går da også mer mot nord, nordverst og ut i havet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Nei nå får det være slutt på all denne teorien! Nu må det praktiseres. ;)

    Guttungen ligger her og harker og hoster så man skulle tro lungene var på vei ut av kroppen. Lungebetennelse OG kikhoste. :-\ Fruen hoster, har feber og har ikke vært i slag på en drøy uke. Selv har jeg vondt i ryggen etter snømåking og begynner å hoste. :'( Sympati? Nei hvem har vel litt sympati til overs for en stakkars lønnsslave som sliter for familens ve og vel. ::) Er ikke dette et klart tidspunkt for en god Whiskydram? Kan knapt tenke meg en bedre grunn for å ta en "liten en". :D Takk for støtten! ;D Vi får for skams skyld ta en kontravotering,- ingen!! ;D ;D

    Hadde tenkt meg en liten Aberlour 10åring, men stunden tatt i betraktning tror jeg far fortjener noe ennu bedre. Kun det beste for far i dag. Vi spretter en Balvenie Port Wood 21 år. ;D

    Oooohhh! Hvilken eliksir, nydelig gylden farge.
    I mangel av Whiskyglass tyr jeg i kveld til mine bedre Cognacglass, Hurtigruteserien fra Magnor. Valget faller på Harald Jarl. Den har vel ikke gått i hurtigrute siden whiskyen ble lagt på fat? Nå ikke så lenge siden men likevel, et stødig skip og ikke som de moderne "skoeskene" som seiler på høykant.

    Fordelen ved å bruke cognacglass er at man bedre får samlet aromaen, og her lukter det Scotland ja.
    Jeg lukter Highland, lyng og svak tjærelukt, nesten bare en antydning, men den er der. Frukt og rosin? av alle ting.

    Smaken er slik jeg ønsker, bare antydning av tjære, den er der men gjør ikke mye av seg. Den er silkemyk på tungen, river ikke på noen måte. Her er klart smak av honning, nesten søt på en måte. Krydder og noe hint av eple mener jeg den har. Det som er fint er at den er ganske kompleks uten at noen av smakene skiller seg ut som dominerende.

    Nei nå er det bare å lene seg tilbake og kose seg, når far har en som er så grei mot ham, - meg selv - skal ikke far klage. ;D Nu gjenstår bare la minnene vandre tilbake til Scotland. Jeg tror denne whiskyen kunne gjøre seg i hudsalongen bak i en Rolls Royce Silver Spur (Synes jeg kjenner igjen aromaen fra Rollsen.) mens man glir fram gjennom det Skotske landskapet. 8) Salmonfishing in Scotland anyone? Eller hva med Caledonian Canal Oddgeir? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Har vært på reise, ikke hjemme ennå, i helga og stunden forsvarte whisky i "baren" på hotellet. Og hva skjer?? De har søren ikke malt i hotellbaren. får tilbud om Ballantines, blended. "Ja også har vi Jack Daniels i tillegg av Whiskysorter" sier damen!? Herregud hva er det man slipper til i hotellbarer nå om dagen? Jeg er rystet!

    Og Ballantines? År og dag siden jeg drakk noe annet enn maltwhisky, så ja det var en jævlig nedtur. Enkelt og greit! Smakløst er det mest beskrivende. Andre som har meninger om sorten?
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.839
    Antall liker
    5.876
    Min favoritt er Laphroaig og då særlig Quarter Cask. Kjøpte Oban for noko sidan men treng nok meir tilvenning for å klare å like den. Johnnie Walker gold label og blue label er heller ikkje å forakte ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Polet får inn tre forskjellige Whisky'er fra Closed Distilleries i mai....48 flasker av hver....

    Dallas Dhu 1980, 26 years
    Cask 2107, 57,6 %
    Dallas Dhu ble grunnlagt i 1899, i byen Forres i Speyside. Et anerkjent destilleri som stengte dørene i 1983, og er i dag et whiskymuseum.

    Glenlochy 1980, 27 years
    Cask 2826, 58,3 %
    Glenlochy ble grunnlagt i 1898, i Fort William, ved foten av Ben Nevis. Stengt med ujevne mellomrom før det til slutt ble nedlagt i 1983.

    Banff 1971, 36 years
    Cask PDA 364, 53,7 %
    Banff ble grunnlagt i 1824, og er kanskje mest kjent for en episode under andre verdenskrig, da tyskerne bombet et whiskylager, med det som resultat at titusenvis av liter whisky rant utover markene, buskapen ble ifølge folkloren synlig beruset. Banff ble også nedlagt i 1983.
    ...pris foreløpig ukjent....

    Jeg er ikke kjent med noen av de tre destilleriene, - noen som kan bidra ?
    (Må nok konsultere Mr. Jackson (RIP) når jeg kommer hjem.)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.310
    Antall liker
    3.782
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Siste i hylla er Laphroig Quarter Cask, Oban 14 og Berrys Own Selection (Laphroig tror jeg).


    En poltur koster minst 500,- ...
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.310
    Antall liker
    3.782
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Trane skrev:
    Polet får inn tre forskjellige Whisky'er fra Closed Distilleries i mai....48 flasker av hver....

    Dallas Dhu 1980, 26 years
    Cask 2107, 57,6 %
    Dallas Dhu ble grunnlagt i 1899, i byen Forres i Speyside. Et anerkjent destilleri som stengte dørene i 1983, og er i dag et whiskymuseum.

    Glenlochy 1980, 27 years
    Cask 2826, 58,3 %
    Glenlochy ble grunnlagt i 1898, i Fort William, ved foten av Ben Nevis. Stengt med ujevne mellomrom før det til slutt ble nedlagt i 1983.

    Banff 1971, 36 years
    Cask PDA 364, 53,7 %
    Banff ble grunnlagt i 1824, og er kanskje mest kjent for en episode under andre verdenskrig, da tyskerne bombet et whiskylager, med det som resultat at titusenvis av liter whisky rant utover markene, buskapen ble ifølge folkloren synlig beruset. Banff ble også nedlagt i 1983.
    ...pris foreløpig ukjent....

    Jeg er ikke kjent med noen av de tre destilleriene, - noen som kan bidra ?
    (Må nok konsultere Mr. Jackson (RIP) når jeg kommer hjem.)

    Prøv denne siden: http://www.thewhiskyexchange.com/

    Her kan du søke deg gjennom alt som finnes, virker det som.

    Glenlochy 1980 koster £79.
    Banff 1974 koster £75. De har ikke 1971 årgangen.
    Dallas Dhu 1979 koster £63 og 1981 koster £70.


    Sjekk også ut www.whiskyguiden.se . Masse info der.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    18 år Caol Ila idag, kjøpt personlig på destilleriet :)

    Mvh Vidar P
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    18 år Caol Ila idag, kjøpt personlig på destilleriet :)

    Mvh Vidar P
    Til rundt 500 kr kanskje polets beste whiskykjøp.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Vidar P skrev:
    18 år Caol Ila idag, kjøpt personlig på destilleriet :)

    Mvh Vidar P
    Til rundt 500 kr kanskje polets beste whiskykjøp.
    Smaken er umulig å diskutere. Nå synes jeg personlig at denne er litt... tynn..? .. jeg kanskje. Det fins Islay-whiskyer med langt mer kropp. Om man vil ha Islay som er frisk men raffinert, lett men smakrik; så er vel dette supert ja. Om man vil ha mer fylde og dybde så er det kanskje andre alternativer også?

    Mvh Vidar P
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Caol Ila er ingen Lagavullin eller Ardbeg nei, men jeg kan like begge stiler litt etter humør og dagsform.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    erato skrev:
    Vidar P skrev:
    18 år Caol Ila idag, kjøpt personlig på destilleriet :)

    Mvh Vidar P
    Til rundt 500 kr kanskje polets beste whiskykjøp.
    Smaken er umulig å diskutere. Nå synes jeg personlig at denne er litt... tynn..? .. jeg kanskje. Det fins Islay-whiskyer med langt mer kropp. Om man vil ha Islay som er frisk men raffinert, lett men smakrik; så er vel dette supert ja. Om man vil ha mer fylde og dybde så er det kanskje andre alternativer også?

    Mvh Vidar P
    Jeg er veldig glad i Caol Ila, men må nok innrømme at deres egne tappinger ikke helt får ut potensialet. Berry's fra 1982 og ikke minst Signatory Vintage fra 1984 har en helt annen subtil dybde, med tørr røket fruktighet og ikke minst har Signatory en nesten lytt pepperaktig finish i gresstonene som er typisk for Caol Ila. Riktignok til en noe høyere pris.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    O' ULYKKE !! :-[ :-\ :'(

    Skulle kose meg med en lille smule 21 år Port Wood, og hva skjer ? Jeg bikker glasset !! :-[ :'( :'( :'( :'(

    Å jø og fyse for jammer, alt renner ut på gulvteppet!! :'( :'( :'( :'( Verden er hård, den whiskyen var dog en bedre skjebne verd. :'( :'( :'( :'(

    Nå sitter jeg og "drukner sorgen" i 10 år gammel Aberlour. Det heter at man ikke skal gråte over spilt melk men det kan da umulig gjelde single cask malt whisky ??

    Dette her når jo nesten opp til Den Stora Olyckan på Enare Sjø.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.434
    Antall liker
    9.854
    Spiralis skrev:
    O' ULYKKE !! :-[ :-\ :'(

    Skulle kose meg med en lille smule 21 år Port Wood, og hva skjer ? Jeg bikker glasset !! :-[ :'( :'( :'( :'(

    Å jø og fyse for jammer, alt renner ut på gulvteppet!! :'( :'( :'( :'( Verden er hård, den whiskyen var dog en bedre skjebne verd. :'( :'( :'( :'(

    Nå sitter jeg og "drukner sorgen" i 10 år gammel Aberlour. Det heter at man ikke skal gråte over spilt melk men det kan da umulig gjelde single cask malt whisky ??

    Dette her når jo nesten opp til Den Stora Olyckan på Enare Sjø.
    Hvis du har en god innboforsikring så skulle det gå greit å få erstattet gulvteppet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Hvis du har en god innboforsikring så skulle det gå greit å få erstattet gulvteppet.

    Sukh!! :-\
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.310
    Antall liker
    3.782
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har denne tråden gått i glemmeboka?

    Talisker 18 ble tom for noen minutter siden...


    Natta.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Etter å ha saumfart, Kastrup,Gardermoen,Newcastle, Sola, Zurich, Schiphol, Nice så fant jeg endelig min gamle venn Bunnahabhian i en sjappe i Italia i ferien. 2 flasker innkjøpt hvorav den ene åpnes i kveld for å trøste meg selv etter et medisinsk og helsemessig tilbakeslag som inntraff idag ... trenger sikkert nye høytalere også for å få tilbake humøret...

    ,


    The nose offers a fresh and aromatic experience with a subtle whiff of smoke floating through the air. The taste starts with a light fruit and nut appeal that leads to a spectacular malty sweetness, finishing into a beautifully rich full-bodied, lingering experience.

    A beautiful mellow malt with a very slight hint of peat......nectar. Posted By: William Barr Webster
    Bunnahabhain 12 Year old

    Single Islay Malt Scotch Whisky
    A very lightly-peated malt that serves as perhaps the mildest introduction to the Islay style. Floral and fruity tones dominate with the peat influence in the background. The main base for the splendid 'Black Bottle' blend.


    Sleiven

    Ps ellers så er hverdagswhisky'en Famous Grouse eller Jameson. Isle of Jura for høytidstunder

    Generelt er Maltwhisky blitt så dyrt på taxfree at det nesten føles som å gå på Polet (hvor jeg forørig har kjøpt Ballentine i et krisetilfelle når egenimporten var under 0)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.841
    Antall liker
    1.427
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    har husfar ferie neste uke og trenger/ønsker derfor anbefaling på en god single malt å nyte foran mine nye-gamle mullard rør...
    Må legge til at min lokale single malt pusher besitter stort sett bare vinmonopolets standard sortiment.....

    Ps: God sommer alle sammen....
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Milenko skrev:
    Hei,
    har husfar ferie neste uke og trenger/ønsker derfor anbefaling på en god single malt å nyte foran mine nye-gamle mullard rør...
    Må legge til at min lokale single malt pusher besitter stort sett bare vinmonopolets standard sortiment.....

    Ps: God sommer alle sammen....
    Bare du ligger unna skvipet Glenfiddich så går de meste bra.. og Laphroigh er kun for viderekomne som liker stram torvsmak iblandet tjære...

    Isle-of-Jura er en ikke for dyr malt som ikke har for karakteristisk smak, men er mere rund, lett og delikat med en myk avslutning. Dessuten er flasken så pen (fasongen minner meg om kona..) at den gir "eierglede" og bør stå godt til glødende Mullards..
    Sleiven

    Sleiven
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Hmmm, synes ikke Glenfiddich Solera Reserve 15 years er så gal...

    Også fant jeg en skikkelig lekkerbisken på Gardermoen for to uker siden. De har i utgangspunktet et begredelig utvalg single malt... stort sett bare standard vare som selges overalt. Men så fant jeg en jeg aldri har hørt om, og siden feriepengene hadde kommet så ble det en 595 kroners gamble... ;D
    Balblair Vintage 1986. Oh mama, den er bare lekker!
    Nå skal det sies at jeg ikke er en torvtulling (selv om jeg godt kan like torv dram også...). Så hvis Laphroig Quarter Cask er din favoritt så er Balblair et stykke unna i torvhet :D

    Ellers vil jeg også varmt anbefale Dalwhinnie 1990 Distillers Edition.

    Om noen av disse finnes på polet vet jeg ikke. Men der har man alltids klassikeren Highland Park 18 years, som alltid gleder og som er så balansert at tilogmed cognac drikkende single malt noviser kan like den.

    Mmm, å skrive dette ga meg lyst på en dram, Balblair here I come!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    I går koste jeg meg med denne:



    I dag....lurer på om det ikke blir en Linkwood-stafett....
     

    Vedlegg

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Whisky ble i sin tid laget som en erstatning for den ultimate drikk, nemlig cocnac.
    Hvorfor å tviholde på det nest beste ?? De fleste ender til slutt med cocnac allikevel. ;)


    up
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Men hvorfor velge, hvorfor ikke ja takk begge deler... :D.
    Jeg kan like en god cognac også jeg, eller en Calvados hvis humøret er rett.

    Cognac er lettere å like, og derfor selger jo også en veldig enkel og smooth cognac som Bache & Gabrielsen XO i bøtter og spann til både kvinner og menn i alle aldre. Whisky er imho en litt mer aquired taste, krever litt mer å like. Men jeg vet ikke om det betyr at cognac er bedre. det vil bli litt som å si at Coca-Cola er verdens beste drikk siden den selger best...

    Hver mann sin hatt sier nå jeg... ;D

    Skål (uansett hva dere har i glasset!)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis man vil drikke brunt brennevin og synest whisky blir for sært, så er den beste løsning:

     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.310
    Antall liker
    3.782
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Spar meg.. for det vodkasølet


    Det ble to Clynelish i kveld. Og nå er det natt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    up skrev:
    Whisky ble i sin tid laget som en erstatning for den ultimate drikk, nemlig cocnac.
    Hvorfor å tviholde på det nest beste ?? De fleste ender til slutt med cocnac allikevel. ;)
    Hæ ?!

    For å sitere Bar & Cigar sin hjemmeside;
    Cognacrevolusjon på polet!

    Visste du at i alle år har vi blitt lurt av Hennesy, Bache Gabrielsen og alle de kjente tax-free merkene? De har nemleg tilsatt tre-ekstrakt, sukker og karamell, slik at produktet skal gi inntrykk av å være eldre enn cognacen er samt å være "så god at den smaker som fløte!"
    Kanskje noe av grunnen til at stort sett alt jeg har smakt (med noen få unntak) av cognac har vært en smule pompøst og søtt.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    753
    Antall liker
    2
    Sleiven skrev:
    Milenko skrev:
    Hei,
    har husfar ferie neste uke og trenger/ønsker derfor anbefaling på en god single malt å nyte foran mine nye-gamle mullard rør...
    Må legge til at min lokale single malt pusher besitter stort sett bare vinmonopolets standard sortiment.....

    Ps: God sommer alle sammen....
    Bare du ligger unna skvipet Glenfiddich så går de meste bra.. og Laphroigh er kun for viderekomne som liker stram torvsmak iblandet tjære...

    Isle-of-Jura er en ikke for dyr malt som ikke har for karakteristisk smak, men er mere rund, lett og delikat med en myk avslutning. Dessuten er flasken så pen (fasongen minner meg om kona..) at den gir "eierglede" og bør stå godt til glødende Mullards..
    Sleiven

    Sleiven
    Det er ikke all Glenfiddich som suger - 15 år solera reserva og 18 åringen deres er ikke ille - 15 år går til og med an å kjøpe for penger. Liker best Islay, men litt variasjon er bra for kropp, sjel, vennskap og referansene.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    753
    Antall liker
    2
    up skrev:
    Whisky ble i sin tid laget som en erstatning for den ultimate drikk, nemlig cocnac.
    Hvorfor å tviholde på det nest beste ?? De fleste ender til slutt med cocnac allikevel. ;)

    up
    Kyllingene gjør nok det ;) Spøk til side. Det er vanskelig å finne god Cognac. De gode jeg har smakt utover kafiicognac (altså klassisk avec som gjerne kan være litt søt og inneholdende karameller og annet kaffigodt) hadde jeg aldri hørt om før og selvsagt husker jeg ikke hva de heter. Typisk mindre tappinger i nummererte flasker til blended pris(!).

    Jeg tror at mitt forhold til innkjøp av brunt brennevin kan oppsummeres som dette:
    Det føles mye dyrere å gjøre bomkjøp på Cognac enn på Whisky ;)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    up skrev:
    Whisky ble i sin tid laget som en erstatning for den ultimate drikk, nemlig cocnac.
    Hvorfor å tviholde på det nest beste ?? De fleste ender til slutt med cocnac allikevel. ;)


    up
    Dette er vel så vidt jeg vet ikke riktig. Whisky er vel en av de eldste brennevinstypene vi har. Det krangles, men mange mener teknikken kom fra Irland til Skotland en gang for svært lenge siden. Etter min slette hukommelse skal dette ha skjedd før franskmennene begynte med sitt. Whiskyproduksjonen fikk imidlertid en utrolig vekst etter at britene innførte importforbud av cognac en gang på attenhundretallet.

    Det er helt utrolig hvilken flora av smaker skotske kunsthåndtverkere får ut av sine teknikker og råvarer. Jeg fasineres stadig. Sist av Laphroig quarter cask. Artig at lagring på små fat kan endre en whiskys karatkter så mye. Fortsatt tøff, men med flere nyanser. Anbefales.

    Mvh
    Sniff
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.841
    Antall liker
    1.427
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ja da er jeg vel hjemme fra min lokale statsinstitusjon for whisky utdeling.
    Ble en Talisker 18 denne gangen...
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Det var et særdeles godt valg. Til din helse!


    Mvh
    Sniff
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn