Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.328
    Antall liker
    2.858


    Hadde et-par kompiser hos meg i forgårs, det ble litt Glengoyne på oss. Både 17 års og Cask strength.
    17 års varianten har bare et vidunderlig anslag, ettersmak og duft!

    Var på Glengoyne Whiskydistillery utafor Glasgow sommeren 2006. Morsomt og interessant.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.328
    Antall liker
    2.858
    Vidar P skrev:
    Til Laddie-elskere; er det ikke nokså stor kvalitetsforskjell fra år til år? Jeg begynner å lure... har drukket det siden høstjakta 1999, det var en 15 år gammel, den var superb! Myk, karamelisert og subtil.

    Mvh Vidar P
    Det er slik jeg vil beskrive en Glengoyne 17 års. En svært rik aroma med karamelisert duft. Men med det typiske "stinget" som skotsk Whisky har, altså ikke så myk som en Irsk variant.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Kjøpte en Glenlivet 12år gammel single malt på Polet før Jul. I riktig så snobbete gaveboks i sikinn og semsket skinn. Tenkte å kose meg litt om kveldene med den, men så på jakt etter julegavepapir snublet jeg over denne inne i et kott:


    Husket ikke engang at jeg hadde den. :-[ Må nok se til å skaffe meg et ordentlig barskap slik at jeg ikke så lett mister oversikten. ;) men okke som; Aberour er en av mine absolutte favoritter så nå i jula er det blitt et par glass av denne. ;D

    Drikker vanligvis ikke mye, men desto bedre kvalitet, men i jula blir det en "liten en" etter at avkommet er kommet i seng, hvis jeg ikke skal på jobb dagen derpå.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.799
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    jowil skrev:
    Karma skrev:
    Bruichladdich 12 years old single malt er min favoritt i den anstendige prisklasse.

    "Lys gyllen. Myk, uten røykpreg og med tiltalende innslag av malt, vanilje og pæreaktig frukt, hint av salt. God fylde. Konsentrert, lang og frisk ettersmak. (Produktet er ikke tilsatt karamell)"

    Noen som kan anbefale andre typer, som i likhet med denne har begrenset røksmak?
    Hadde en Murray McDavid Littlemill 1991 for noen uker siden. Tror den matcher den beskrivelsen ganske bra. Dessverre tror jeg ikke den er lett å få tak i lenger. :(
    Tror du kan være heldig; fikk en i julegave; kjøpt i Trondheim.

    Bernt K
     

    Vedlegg

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en flaske Talisker 1991 Distiller's Edition til jul, denne blir kjekk å ha utpå nyåret når jeg skal ha en pause eller to fra hverdagens kjas og mas.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Sakset fra "Den lille cognactråden":

    Spiralis skrev:
    Ahhh, så var vi avsporet igjen. Og tema er Whisky !! ;D :-*

    Må man få anbefale denne:
    THE LORD BALLIOL


    http://www.lordballiol.co.uk/

    .

    Dette er en utrolig fin whisky, bare så synd at den ikke er å få tak i i Norge. Men dessverre også så dyr at det kun er spesielle anledninger som frister til bruk.

    Etter at jeg "fant igjen" min Aberlour 15 år single malt må jeg nok innrømme at mitt hjerte er tapt i retning dette destilleriet. A'bunadh er ren eleksir, men selges ikke på polet. Den er i min mening alene en god nok grunn til å reise over til Scotland, selv om et av våre medlemmer "gikk i svart" etter å ha drukket den. ;D Har fortsatt en flaske Aberlour jeg tappet selv fra fatet sist jeg besøkte destilleriet;
    Lagt på sherryfat i januar 1992, tappet i i juli 2005, mao 13 år gammel, holder 60,4%. Får se når jeg spretter den. Det er virkelig godt drikke. :D Fordelen ved å tappe selv er at det går an å smake på varene. ;D

    Ellers når det gjelder drikke som kan skaffes her hjemme er Balvenie PortWood 21 år noe som kan anbefales. Kan ikke kalles bortkastede penger det heller. ;)
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    He he... Jeg gjør et nytt, forsiktigere forsøk i morgen, har fremdeles litt A'bunadh igjen.

    -erib
     

    Nemesis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2002
    Innlegg
    125
    Antall liker
    3
    Sleiven skrev:
    gab1968 skrev:
    oddgeir skrev:
    Noen preferanser vedr. higland vs isles whisky?

    Etter en grundig gjennomgang med to engelskmenn og en skotte for noen dager siden, ble jeg forklart at det er highland som gjelder. Basta.
    Den konklusjonen er ikke nødvendigvis riktig, jeg sier ja takk begge deler men hvis jeg må velge går jeg for Islays. Det er en smak sak og man bør selv gjøre seg opp en mening.

    Hilsen
    Geir
    Har alltid hatt en svakhet for Isle of Jura..
    Sleiven
    Nettopp dette merket ble jeg bærende på ut av Royal Mile Whiskies, en 21 åring. Denne ble sterkt anbefalt...
    Men det er år siden den ble tom.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    jowil skrev:
    Talisker 18. Et lett skuldertrekk.

    Edit: Den dårlige (???) nyheten er at jeg tydeligvis har utviklet whiskydilla. Ikke engang akevitten er den samme. Me oh my. RIP.
    Har aldri likt Akevitt, og nå er Cognac UUUT! ...
    Dilla er riktig!
    Caol ila, Bruichladdich, Talisker, Cragganmore, Dun Bheagan, Lagavulin, (Ardbeg and Laphroaig og Port Ellen - Ikke smakt enda) (snart...)
    Er det jeg nå har.

    Er du som meg, så er du et Peat Head nå Jowil!

    Vil bare legge til at jeg hater å bli full! Det er ikke det dette gjelder, whisky altså. Det er nydelsen og opplevelsen!
    Ikke rusen!

    mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    Imperial skrev:
    ...
    Port Ellen - Ikke smakt enda) (snart...)
    ...
    De variantene av Port Ellen jeg har smakt (av en eller annen grunner det kun en 21 åring som kommer fram i hukommelsen) så er de ingen av dem som har imponert meg. Bevares det er en god Islay, men ikke eksepsjonell. Det ser ut som det som selges nå, i stor grad er priset av at destilleriet er lagt i grus (bokstavelig talt). Den beste anledningen jeg vet om til å nye en Port Ellen er på White Hart hotel ... i Port Ellen, selv om glasset koster 16 pund ...

    mvh
    KJ
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.876
    Antall liker
    9
    Imperial skrev:
    jowil skrev:
    Talisker 18. Et lett skuldertrekk.

    Edit: Den dårlige (???) nyheten er at jeg tydeligvis har utviklet whiskydilla. Ikke engang akevitten er den samme. Me oh my. RIP.
    Har aldri likt Akevitt, og nå er Cognac UUUT! ...
    Dilla er riktig!
    Caol ila, Bruichladdich, Talisker, Cragganmore, Dun Bheagan, Lagavulin, (Ardbeg and Laphroaig og Port Ellen - Ikke smakt enda) (snart...)
    Er det jeg nå har.

    Er du som meg, så er du et Peat Head nå Jowil!

    Vil bare legge til at jeg hater å bli full! Det er ikke det dette gjelder, whisky altså. Det er nydelsen og opplevelsen!
    Ikke rusen!

    mvh
    Cognac er langt pokker ut av stuedøra og inn på viddene, ja! Whisky er den nye Aqua Vitae! Oooiii! Er helt enig i at det er nytelsen, smakene og horisonten som er viktig med whisky, men jeg, min gode mann, har derimot ingenting imot forgiftning av mitt blodige sinn. Men for sanseløs beruselse styrer jeg heller mot en duggfrisk Mad Dog Margarita. Når jeg mister kontrollen på vanndråpene i whiskyen er den gått til spille. Siste kosttilskudd lyder det klingende navn Dun Bheagan Linkwood og ble destillert i April 1993. Slik ser herligheten ut i dim belysning gjennom linsen til et sørgelig mobilkamera:


    Edit: Hm, lyssettingen var helt klart av en annen styrke enn jeg oppfattet der og da.
     

    Vedlegg

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.876
    Antall liker
    9
    Valentino skrev:
    Bianchifarge på etiketten! Jeg føler meg heldig.
    Uhm. Min person er opphøyd i tredje person flertall bare av reststoffene leveren min lagret i ryggmargen. Mitt legeme er for evig svøpt i balsam. Heldig er et understatement ;D og etikketten står igjen på flaska sammen med fargen. ;)
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    510
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Glengoyne cask er en virkelig godbit fra polet, snart kommer Glenvivet "Nadurra", denne også cask, tror denne også blir namma nam

    Glenlivet 'Nàdurra' 16 yo (59,7%, OB, bottled 2007, batch #0407C) We really liked the first Nàdurra when it was first launched at high strength (89) but a version at 48% was a little less convincing (80). Colour: pale gold. Nose: very punchy at first sniffs, with big vanilla and big oak plus quite some fresh butter and big citrusy notes (lemon zests) but it doesn’t quite develop after that, probably because it’s so high in alcohol. Water should help... Yes, it got fresher, even more citrusy and minty, sort of reminding us of a great Rosebank or Bladnoch. Also rather big notes of dill, aniseed and liquorice and then nougat and praline. Very, very well made, this Nàdurra. Mouth (neat): very punchy, very sweet, very vanilled and very citrusy, with a big oakiness (spices). Very big whisky, quite hot and a tad hard to enjoy at almost 60%. With water: that worked excellently. Great sweetness, oranges, tangerines and lemons as well as ginger and always quite some vanilla. Lemon pie? Finish: medium long but quite coating, still smoothly citrusy and gingery. In short, a rather “modern’ whisky, not exactly complex but perfectly assertive and balanced. Lemon-flavoured barley sugar? SGP:532 – 88 points.

    Tom-Erik
     

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    Snappet opp en Glenfarclas 105 på ankomst heromdagen, ikke smakt ennå. Men skal vist være brukbar.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Barskapet mitt består for tiden av Ardbeg 10, Lagavulin 16, Lapgroig 10 Cask Strength, Laphroig Quarter Cask, Bowmore Surf, Springbank 10, Highland Park 12, Oban 14 og Glenmorangie 10.

    Ardbeg er favoritten med Laphroig på en god andreplass. Drikker kun av slike (nosing glasses med lokk):


    På innkjøpslisten står: Ardbeg Airagh Nam Beist, Ardbeg Uigeadail, Caol Ila 18, Tallisker 18 og Cragganmore 12. Kunne også tenkt meg å smake på en Port Ellen, men prisene er en smule stive...
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei! Whisky høres spennende ut å prøve, koser meg ellers mest med et glass god cognac. Har noen av dere prøvd Raggamore? Så denne på polet i går. Kan den anbefales?
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Så vidt meg bekjent er det ikke noen whisky som heter Raggamore. Du mener kanskje Cragganmore? Det er i så fall en ganske god Speyside Single Malt som absolutt kan anbefales som begynnerwhisky.

    Siden du er glad i cognac kan det også være greit å begynne med en whisky som har litt eiketønnepreg som f eks Macallan Fine Oak 12 yrs eller Highland Park 18 yrs.

    Hvis du vil ha noe som smaker helt annerledes en cognac, så kan du jo hoppe i det og prøve en Islay Single malt som f eks Ardbeg, Laphroig eller Lagavulin. Disse smaker dog ganske spesielt og krever en del tilvenning for de fleste.
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Nettopp hjemvendt etter fem døgn i Edinburgh, der jeg bodde i Laphroaig-suiten på et hotell som meget sympatisk hadde oppkalt suitene sine etter kjente whiskymerker. Og et ytterligere sympatisk drag var at man fikk en courtesy tumbler med suitens whisky ved ankomst. Ble tatt meget godt i mot.

    Fikk smaken for denne under oppholdet:
    http://www.royalmilewhiskies.com/product.asp?pf_id=0010000031881


    Og prøvesmakte denne.
    Ble sterkt anbefalt som et røverkjøp i forhold til hva man fikk, og det må jeg nikke til. Ellers klarte jeg å kjøpe enda en flaske vintage Pride of Strathspey, så turen var absolutt vellykket.

    (Det ble også lyttet til musikk under oppholdet - Portico Quartet og Basquiat Strings anbefales hermed!

    The Mercury Prize nominated Basquiat Strings, who blend Hungarian and jazz influences in their richly textured take on classical string groupings, play a exclusive Scottish date at Edinburgh's decadent Voodoo Rooms on Tuesday 19 February.

    Fronted by cellist Ben Davis, The Basquiat Strings have added Richard Pryce's double bass and Seb Rochford's mesmeric drums to the classical string quartet. The result is stunning and driving music that is totally original. With Emma Smith and Vicky Fifield on violin and Jennymay Logan on viola, the group have scored a genre-busting hit with their debut album, Basquiat Strings.

    Composer and founder Ben David finds inspiration from the raucous, driving Hungarian string groups of Transylvania, the luxuriously rich Brahms sextets and the unruly compositions and workshop arrangements of Charles Mingus.

    Support will be from the Portico Quartet, whose debut CD, Knee Deep In The North Sea, is making big waves in the jazz world.)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    niha skrev:
    Hei! Whisky høres spennende ut å prøve, koser meg ellers mest med et glass god cognac. Har noen av dere prøvd Raggamore? Så denne på polet i går. Kan den anbefales?
    Dersom du er en «cognacmann» som ønsker å friste ganen med skotsk gull bør du prøve Aberlour a'bunadh. Det er en cask strength (dvs den bør muligens vannes ut litt ved nytelse) speyside single malt.

    mvh
    KJ
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Takk for tilbakemeldinger. Du har rett LemonDog, den heter Cragganmore 12 year.
    For å prøve noe helt nytt har jeg da kjøpt inn en Cragganmor og en Caol Ila age 12 Islay single malt så får vi se om det faller i smak. Jeg har for øvrig merket meg de andre anbefalingene også, men man får vel begrense seg litt før man vet hva man går til. Burde vel sette på litt sekkepipemusikk til, men i mangel av dette får jeg finne noe annet passende. Noen gode forslag ?, for vi må vel dyrke HiFi-hobbyen vår også.
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Sekkepipe og nytelse er kanskje inkompatibelt?

    Mendelssohns 3. symfoni, derimot, vil kanskje komplettere bildet på ypperlig vis. Også kjent som Den skotske symfonien.
    en.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._3_(Mendelssohn)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Soundproof: Jeg er grønn i fjeset, men ikke sjøsyk. Høres helt vidunderlig ut.

    Nå er det snart helg og på tide å fukte glasset igjen. Selv skal jeg tilbringe litt tid med min Talisker 18 år. Også en Isle å anbefale niha.

    Mvh
    Sniff
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Caol Ila 12 er god, men 18-åringen er en god del bedre, og på Vinmonopolet er prisforskjellen bare 35 kr. Definitivt verd det. Til sammenligning er det 140 kr i prisforskjell mellom 12 og 18 på Systembolaget i Sverige.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Caol Ila er veldig gode ting. Naboen har en destillers edition eller noe slikt. Veldig rik og nyansert til Isle å være.

    Mvh
    Sniff
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    Sniff skrev:
    Caol Ila er veldig gode ting. Naboen har en destillers edition eller noe slikt. Veldig rik og nyansert til Isle å være.

    Mvh
    Sniff
    Bunnahabhain har etter det jeg vet ingen «Destillers edition» ;)

    mvh
    KJ
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    ;D ;D ;D Jeg brukte nesten et lite dagsverk googling etc. før jeg tok den. Et stort hull i allmendannelsen spilte meg et puss der.

    Mvh
    Sniff
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    Sniff skrev:
    ;D ;D ;D Jeg brukte nesten et lite dagsverk googling etc. før jeg tok den. Et stort hull i allmendannelsen spilte meg et puss der.

    Mvh
    Sniff
    Vel anvendt tid med andre ord ;D

    mvh
    KJ
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Sitter og surfer på hifisentralen mens "Bebe" synger uforståelige men vakre ord i hodetelefonene, og hva dukker opp... aah! Et tema om whisky! ;D

    På stolarmlenet står det et glass med Macallan. Kan ikke sammenlignes med de livets kilder dere har nevnt tidligere i tråden. Likevel, det nytes!
    Go'stolen, go'lyd, og god smak... det finnes vel nesten ikke bedre måte å roe ned på etter en arbeidsuke?

    Mimrer litt tilbake til tidligere år med ukependling utenlands, whisky ble kjøpt på utreise og innreise.
    Samlingen med single malt whisky'er ble ganske stor da jeg nesten aldri hadde tid til å smake på dem. Merkelig nok har de forsvunnet etterhvert.. ;D
    En av mine favoritter har vært The Distillersz Edition Dalwhinnie-1981, og en 1975 årgang når jeg fikk tak i den.
    Likefullt så er jo så mange forskjellige som smaker så godt! :D
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Ser at alle liker å skryte av dyr malt de har smakt/ikke smakt. Glad i malt selv, kanskje Linkwood spesiellt. Men på Mandager, Tirsdager, Onsdager og Torsdager, duger Johnnie Walker Red Label ;)
     

    Pittar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    6
    Noen som vet hvor Dimple er blitt av ?
    Ikke på polet, ikke på taxfree som jeg har vært. Er det for få nytere av denne i landet ?

    Pittar
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn