Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    584
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvis du drikker blend w, risikerer du at du blir full på mais, hvete eller rug.:

    Blended whisky er en blanding av en eller flere singel malt whiskyer med grain whisky. Forholdet mellom malt og grain whisky starter på rundt 10% maltwhisky og går opp til 80-90%. de fleste ligger på mellom 10-20% maltwhisky. Johnnie Walker Red Label har rundt 10%, Black Label har rundt 35%, Chivas Regal har rundt 50% og vår egen Upper Ten har 47%.

    Det blir vel samme diskusjonen som med VW eller Audi, Porsche eller Lamborgini .
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.868
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Det som er så spennende med Whisky er at sekv om man øyeblikkelig kjenner at det er Whisky, tom. i en blindtest, så er det så mange forskjellige nyanser som gjemmer seg bak hver enkelt. Alt fra salt sjø til bløtkake, noen ganger foretrekker jeg den ene foran den andre, men det meste går ned, men har blitt betraktelig mer kresen med årene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.672
    Antall liker
    20.503
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er single malt fra Skottland, som jo alle vet er den eneste akseptable form for whisky;
    Prøv en Glenfarclas 105 cask strength. Det var saker, gett...

    Johan-Kr
    Prøvde den i går. Ligner veldig på Glenfarclas 30 yo. Men mye sterkere; 60%. God, men må blandes ned. Da får man problemet med hvor mye. Man kan fort oppleve at det blir for mye vannsmak.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.318
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Det som er så spennende med Whisky er at sekv om man øyeblikkelig kjenner at det er Whisky, tom. i en blindtest, så er det så mange forskjellige nyanser som gjemmer seg bak hver enkelt. Alt fra salt sjø til bløtkake, noen ganger foretrekker jeg den ene foran den andre, men det meste går ned, men har blitt betraktelig mer kresen med årene.
    + timotei og blomstereng, vaniljekrem (eik), medisinskap (olje & fenoler), nedbrent fiskebruk (brent torv og sjøsprøyt ala Islay) og mange andre nyanser med varierende sammensetning :cool:

    mvh
    KJ
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er single malt fra Skottland, som jo alle vet er den eneste akseptable form for whisky;
    Prøv en Glenfarclas 105 cask strength. Det var saker, gett...

    Johan-Kr
    Prøvde den i går. Ligner veldig på Glenfarclas 30 yo. Men mye sterkere; 60%. God, men må blandes ned. Da får man problemet med hvor mye. Man kan fort oppleve at det blir for mye vannsmak.
    All whisky skal en i grunnen ha en liten skvett vann i (uten isbiter), for å få fram aromaen ordentlig. Cask strength trenger litt mere vann, bare...

    Drikker en whisky bar, så slår en smaksløkene i svime...

    Johan-Kr
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.318
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    ...
    All whisky skal en i grunnen ha en liten skvett vann i (uten isbiter), for å få fram aromaen ordentlig. Cask strength trenger litt mere vann, bare...

    Drikker en whisky bar, så slår en smaksløkene i svime...

    Johan-Kr
    Jeg foretrekker som regel å drikke vannet ved siden av, i rikelige mengder gjerne 5:1-10:1 mer vann enn ildvann.

    For å få ildvannet til å «åpne seg» liker jeg å ha noen dråper vann i ildvannet også, men det handler mer om å få fram smak og lukt enn om å tynne ut ildvannet.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.672
    Antall liker
    20.503
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er single malt fra Skottland, som jo alle vet er den eneste akseptable form for whisky;
    Prøv en Glenfarclas 105 cask strength. Det var saker, gett...

    Johan-Kr
    Prøvde den i går. Ligner veldig på Glenfarclas 30 yo. Men mye sterkere; 60%. God, men må blandes ned. Da får man problemet med hvor mye. Man kan fort oppleve at det blir for mye vannsmak.
    All whisky skal en i grunnen ha en liten skvett vann i (uten isbiter), for å få fram aromaen ordentlig. Cask strength trenger litt mere vann, bare...

    Drikker en whisky bar, så slår en smaksløkene i svime...

    Johan-Kr
    Har alltid en dråpe vann oppi. Men denne 60%-en krevde mye vann. Da kan det bli for mye. Ikke at det ble det, slett ikke...... Virket ikke slik søndag, hvertfall.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har fått litt sansen for brunt brennevin med åra, men er dårlig på whiskykunnskaper. Får inntrykk av at det er en ganske stor jungel der ute, så hvor begynner man letingen? Finnes det noen nybegynner whisky? Eller skal man bare kjøpe no billig og tannløst for å hølje nedpå til å begynne med (ala lysholmer double ice tilnærmingen til øl i yngre alder)?
    En whisky som ikke smaker røyk og brente skosåler bør prøves først. En Hibiki 12 years til kr.699,90 duger. Flaska ser ut som en karaffel og inneholdet er veldig bra. Er på lager på Vinmonopolet her i Moss. Alternativet er å gå inn i bestillingsutvalget til Vinmonopolet. De har Tullibardine 1988 Vintage årgang, tappet i 2011 til kr.675,- det er et kjempekjøp. Bare å bestille på nett og be til de høyere makter om at det er flere igjen på lager. Sitter med en sånn nå og det er ikke feil.
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Tullamore Dew 12 år er genial god og rund silket irsk blend som passer nybegynnere så vel som erfarne Connoisseurs. Anbefales!
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Første glasset jeg fikk fra det Scotske høyland var en Laphroig "Extra Cast" eller hva det heter (er ingen kjenner som dere skjønner). Med en dæsj vann gikk den ned og la seg på hjernebarken. Ved neste "taxfree" anledning rauk jeg på en slik flaske igjen og akk - der var minnet om å sette tenna i ett surt skinnsete i en gammelsk engelsk bil tilstede, med dertil røyk og torv smak.

    Blei aldri noen stor whisky drikker men kjenner det kanskje er på tide å i alle fall prøve på en liten knert en gang ;-)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    584
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Laphroaig er fra øya Islay,vestkysten. Ikke fra Høylandet. Bare til opplysning.

    http://www.islayinfo.com/islay_whisky_distilleries.html




    Første glasset jeg fikk fra det Scotske høyland var en Laphroig "Extra Cast" eller hva det heter (er ingen kjenner som dere skjønner). Med en dæsj vann gikk den ned og la seg på hjernebarken. Ved neste "taxfree" anledning rauk jeg på en slik flaske igjen og akk - der var minnet om å sette tenna i ett surt skinnsete i en gammelsk engelsk bil tilstede, med dertil røyk og torv smak.

    Blei aldri noen stor whisky drikker men kjenner det kanskje er på tide å i alle fall prøve på en liten knert en gang ;-)
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.861
    Antall liker
    7.457
    Sted
    Våler i Østfold
    Du har selvsagt helt rett Øyvind, drev med to forskjellige innlegg i flere faner, så der kom feilen og visa versa.
    Takk for at du rettet på meg, feilen er rettet opp :cool: Now some blues....
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    584
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Regner med at du også har fått deg en Lagga i kroppen? :)Meg selv har fått meg en liten virus i kroppen, så jeg må avstå i kveld. Har en Jura jeg kunne tenke meg å smake på, men men :(sånn er dét.


    Du har selvsagt helt rett Øyvind, drev med to forskjellige innlegg i flere faner, så der kom feilen og visa versa.
    Takk for at du rettet på meg, feilen er rettet opp :cool: Now some blues....
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Laphroaig er fra øya Islay,vestkysten. Ikke fra Høylandet. Bare til opplysning.

    Islay Malt Whisky and Islay Whisky Distilleries Map




    Første glasset jeg fikk fra det Scotske høyland var en Laphroig "Extra Cast" eller hva det heter (er ingen kjenner som dere skjønner). Med en dæsj vann gikk den ned og la seg på hjernebarken. Ved neste "taxfree" anledning rauk jeg på en slik flaske igjen og akk - der var minnet om å sette tenna i ett surt skinnsete i en gammelsk engelsk bil tilstede, med dertil røyk og torv smak.

    Blei aldri noen stor whisky drikker men kjenner det kanskje er på tide å i alle fall prøve på en liten knert en gang ;-)
    I know, men bruker det som en felles nevner når jeg fleiper med mine Whisky venner (som har vært på Islay) men skal man følge boka så er det helt korrekt. Var forøvrig en liten tur her i august med disse kompisene som liker Whisky http://www.discovering-distilleries.com/royallochnagar/

    Nyt drikken ;-)
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg skal trylle inn noen dråper Lagavulin Islay Single Malt, i kveld.

    Ha en god aften, folkens

    The one and only. Finnes kanskje enda mer ekslusive torvdråper, men til en halv høvding? Ikke hva jeg vet.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg liker drikke som er så smakfull at den får meg til å dra på en reise...

    Laphroaig får meg litt på en sånn reise, en tøffende tjæret fiskesnekke nær land.

    En annen som får meg på en slik tur er Bunnahabhain Darach Ur... Minner om arbeid i boden eller på sløyden. Tresponlukta slår imot deg, smaker vanilje og trespon også.


    En annen drikk er Prunier Tres Vielle Grande Champagne,,, ja vet ingen whisky, men den minner meg om plommefrukthagen til oldemor tidlig på høsten med fargede blader og moden frukt.


    Angående vann så er det litt fram og tilbake, har sef vann i cask strenght.. men liker også å smake rent.

    Spørsmålet er om det kanskje er best å smake med vann først og uten til sist.

    Ellers har jeg en teori om at mennesker allerede har mye vann i munnen, jeg forstår derfor ikke nødvendigheter av å ha vann i whisky mellom 40-46 prosent...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.852
    Antall liker
    4.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sprettet en slik en i går kveld; Glenmorangie Lasanta. Vel, en grei inngangsportal. For å være helt ærlig synes jeg den var litt "frøken"... Kanskje noe av årsaken er at jeg er snørrete og tygger Tyrkisk Peber ;)
    Får drekke'n og gå tilbake til Laga !
    lasanta.jpg
    Bilde stjælt fra nettet.

    B
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.318
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Glenmorangie er nok stort sett av den milde sorten, noe avhengig av ulik karakter på ulike fat, trur eg (jeg har på ingen måte vært igjennom hele rekka). De skryter vel av å ha de høyeste «stills» i bransjen. Glenkinchie er noe i samme gata, dvs med en relativt mild, ren og homogen «grunntone» og subtile nyanser. Begge to er fine nybegynnerwhiskyer, dvs for dem som ikke umiddelbart lar seg begeistre de mer «bolde» alternativene. De er selvfølgelig også godt egnet til viderekommende som setter pris på den homogene grunntonen og de subtile nyansene.

    mvh
    KJ
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.052
    Antall liker
    2.036
    Sted
    Sortland
    Lagavulin er krem. Syns Glenmorangie blir for anonym - antagelig for subtil for meg :rolleyes:.
    Når det drikkes brunt her i heimen går det stort sett i Ardbeg og for spesielle anledninger: Springbank.
    Sammensatte og komplekse smaker med karakter!:cool:
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ardbeg 10 i gave fra kona, samt mere godsaker. ;D

    IMG_1969.jpg
     
    Sist redigert:

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ville prøve noe mildere og rundere og gikk for en liter med Chivas Regal 12 years. Definitivt den rundeste og "snilleste" til nå, men veldig god. Går kanskje litt vel lett ned, hehe. Liker forøvrig whisky som "svir" litt og som noen har nevnt lenger oppe her, får fart på smaksløkene!

    Og jada, man leker litt mafia :)

    Chivas Regal.jpg
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.868
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Er litt lang tid mellom drinkene for tiden, men kjøpte hvertfall en flaske Glenlivet til anledningen byr seg.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.592
    Antall liker
    13.698
    Glenlivet 16 years er gode saker for oss som ikke liker for mye torv, lær og humussyre i drikken.
    Selv synes jeg denne er mild subtil og god Scapa 16 year old
    Anbefales til dem som ikke utelukkende må ha whisky i båtpuss klassen :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Beste Glenlivet jeg har smakt:
    230484372.jpg

    Den er dyr, men så knakende god. 12 og 16 er ok, men som en røykelsker så ble jeg veldig positivt overrasket av Nadurra. Ikke fordi den inneholder noe torv og røyk, men fordi smaken var så fyldig og god, helt på høyde med Islay, bare annerledes.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Skaffet meg Talisker 18 fra en kamerat i forbindelse min fødselsdag. Heldig for denne er ikke å få tak i i Norge/Sverige lenger.

    Den var sykt god, veldig olje og fatpreget, salt, søtt, kremet rancio og salt og røyk og pepperet som vi kjenner fra 10 åringen ligger litt i bakgrunn av fatpreget, men fortsatt der. Tror dette er en av de beste eller den beste whisky jeg har smakt. Edit er mye pepper i denne og ja, særlig i ettersmaken. Hva kommer pepperet av i Talisker 10 og 18? Er det fatene de bruker?

    IMG_1992.jpg
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    3.217

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.721
    Torget vurderinger
    2
    Nå må skottene gå i seg selv. Å falle ut av topp-5 i Whisky Bible og å se en japansk whisky på topp. Dommedag!

    Suntory time: Japanese whisky named world's best in sour dram for Scotland | World news | theguardian.com
    Smakte denne på «Vininferno» i Posthallen nylig. Den var faktisk god – skremmende god for en tilhenger av Islay-whisky! Her er et dårlig mobilbilde tatt et stykke ut i smakingen... Den kan kjøpes på Polet for 769,90.

    Vis vedlegget 287215
    Samme produsent som Whisky Bibles bestevalg, men nok ikke Sherry Cask versjonen, som jeg av artikkelen ser kun er til salgs online og via utvalgte butikker. USD 160 synes å være en grei pris, men antallet flasker er begrenset, og etter denne vurderingen er de vel borte nå!

    Yamazaki Single Malt Sherry Cask 2013
     

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Nå må skottene gå i seg selv. Å falle ut av topp-5 i Whisky Bible og å se en japansk whisky på topp. Dommedag!

    Suntory time: Japanese whisky named world's best in sour dram for Scotland | World news | theguardian.com
    Smakte denne på «Vininferno» i Posthallen nylig. Den var faktisk god – skremmende god for en tilhenger av Islay-whisky! Her er et dårlig mobilbilde tatt et stykke ut i smakingen... Den kan kjøpes på Polet for 769,90.

    Vis vedlegget 287215
    Den må jeg prøve, mvh islay whisky fan.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.318
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er litt spent på denne:
    Octomore_06.2_51f263145c028.jpg

    Kanskje jeg sparer den til jul.

    mvh
    KJ
     
    D

    Danke

    Gjest
    Taxfree igjen, blir siste innkjøp av Bunnahabhain Darach Ur som er gått ut av produksjon og steget i pris, prisen på taxfree er grei men i UK koster den over 800kr nå, så tydelig at fler enn jeg liker den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn