Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.225
    Sted
    VestBredden
    Det er en god stund siden jeg har smakt makkis... er dem fremdeles på "realitvt stort vanilje/søtpreg" ??
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.355
    Antall liker
    11.718
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kjøpte meg en Port Charlotte 10 til feriestarten i helga, og den innfrir som vanlig. Virkelig gode saker!

    Denne gangen synes jeg moden banan dominerte smaksbildet, mulig jeg trenger en kalibrering av smaksløkene. :) Ikke noen usmak, tvert imot,
    kan bare ikke huske å ha kjent det så tydelig før.

    God helg, og sláinte!
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.879
    Antall liker
    813
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte meg en Port Charlotte 10 til feriestarten i helga, og den innfrir som vanlig. Virkelig gode saker!

    Denne gangen synes jeg moden banan dominerte smaksbildet, mulig jeg trenger en kalibrering av smaksløkene. :) Ikke noen usmak, tvert imot,
    kan bare ikke huske å ha kjent det så tydelig før.

    God helg, og sláinte!
    Smaker litt moden banan her også........ bare mye bedre ;)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.752
    Antall liker
    2.382
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    last ned.jpg

    En godt modnet Laphroaig Quartercask er husets sommerwhisky. Denne ble kjøpt inn taxfree hos Stirling Airways på en av mine utallige reiser t/r Roma. Jeg sier at whiskyen er godt modnet siden Stirling gikk konkurs i 2008. For øvrig er dette en whisky som fikk 96 poeng av Jim Murray og det var det ikke mange som fikk.
    Som en parentes så har jeg fortsatt noen flasker som har ligget minst like lenge, f.eks. en Talisker 18 yo.;)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.716
    Antall liker
    1.653
    Sted
    Sunndalsøra
    Er på Tällbergs Camping nå, og tar meg en sen Whisky. Samtidig ser jeg på en dokumentar om The Rolling Stones. Mye dop alkohol og et utagerende liv. Anita Pallenberg levde et risikabelt liv sammen Keith Richards og gjengen. Ble også fortalt at Keith Richards sa at han vil holde på til han dør på senen😳 vet ikke om denne dokumentaren har blitt vist på Norsk TV?
     

    Vedlegg

    ou812rh

    HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.858
    Antall liker
    18.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    På dagens besøk hos Aberfeldy destilleri som forøvrig er eid av Bacardi/martini group så fikk jeg sjansen til teste Graigellachie 17 vs 23. Så spesielt til @vim01 så kan jeg melde at 23 er en meget bra whisky. Den har ikke den lille hintet av peat som 17 har, men har mer smak av tørket frukt og har mer fyldigere smak/kropp🥃 Ps, dette var etter 4 whiskyer så mulig ganen min ikke var på det skarpeste😆
    IMG_5896.jpeg
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.858
    Antall liker
    18.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    På besøket hos Dewar’s Aberfeldy destilleri så fikk jeg selvtappet min egen single cask Aberfeldy 25, cask strenght😀
    IMG_5904.jpeg
    IMG_5912.jpeg

    Ble også med en Bowmore 18 cherry cask på duty free på vei hjem😊
    IMG_5945.jpeg
     
    Sist redigert:

    vim01

    Passe ivrig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    8.843
    Sted
    Østlandets indrefilet
    Torget vurderinger
    7
    Spent på hva du synes om den 25’ern!
    16 er god, men veldig midt på treet med alt. Den minner mest om en (for-) veldesignet japansk sherrybomb.
     

    ou812rh

    HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.858
    Antall liker
    18.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Spent på hva du synes om den 25’ern!
    16 er god, men veldig midt på treet med alt. Den minner mest om en (for-) veldesignet japansk sherrybomb.
    Jeg fikk smake før jeg kjøpte så viste hva pengene gikk til;) Mye tørket fruktsødme og intensiteten til cask stenght som jeg elsker. Ja sherryen er der og laaang ettersmak😋🥃 Smakte på denne før jeg fikk samples av Graigellachie 17 og 23 som nevnt tidligere.

    De var veldig rause og du kunne få samples av det meste før du kjøpte. De dyreste fikk du ikke samples av. En som prøvde å få smake en 40 åring, men da ble han høflig avvist🤣
     
    Sist redigert:

    vim01

    Passe ivrig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    8.843
    Sted
    Østlandets indrefilet
    Torget vurderinger
    7
    Jeg fikk smake før jeg kjøpte så viste hva pengene gikk til;) Mye tørket fruktsødme og intensiteten til cask stenght som jeg elsker. Ja sherryen er der og laaang ettersmak😋🥃 Smakte på denne før jeg fikk samples av Graigellachie 17 og 23 som nevnt tidligere.

    De var veldig rause og du kunne få samples av det meste før du kjøpte. De dyreste fikk du ikke samples av. En som prøvde å få smake en 40 åring, men da ble han høflig avvist🤣
    Nice try ja🤣
    Tipper du har en vinner der!

    Fikk smake Aberlour 40 i fjor, men det hjelper å gå sammen med en av de største grunneierne der. Smakte slett ikke dårlig 🥴
    En noen pr eldre (tror 45 eller 50) smakte derimot på grensen til blyant, noe de var klar over. Gamle lagringsmetoder (eldre enn 40) innebærer total kollaps etter såpass mange år visstnok.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.123
    Torget vurderinger
    2
    Litt urovekkende at flere i Bunnahabhain sitt utvalg ser ut til å være utsolgt på polet 🤔
    IMG_20240725_212109.jpg
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.225
    Sted
    VestBredden
    Kjøpte meg en Port Charlotte 10 til feriestarten i helga, og den innfrir som vanlig. Virkelig gode saker!

    Denne gangen synes jeg moden banan dominerte smaksbildet, mulig jeg trenger en kalibrering av smaksløkene. :) Ikke noen usmak, tvert imot,
    kan bare ikke huske å ha kjent det så tydelig før.

    God helg, og sláinte!
    Port Charlotte 50% - 10 år (jeg har en svært anbefalt ROM her, ifra min side!! Discarded - Banana Peel (37,5%) som jeg vil anbefale dere som drikker whisky, men og liker rom, den har en smak av whisky, men det er søtt, smak av banan selvsagt))
    Så jeg har smaken av banan i mitt minne, og jeg kan vel si at, om jeg prøver godt og se referansen til 4-string, men syntes den er svak, litt smak av grønt eple, litt eik, og muligens litt sitrus.. varmer man whiskyglasset så kommer litt mer kraft frem iform av lær(som vi ihvertfall snakker om med sigarer)
    P.C. er ingen god whisky for meg til sigar. Men den er flott til til og sitte i døråpningen og se igjennom regntåka, og drømme om den sommeren som ikke er her...

    :cool:
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    811
    Antall liker
    556
    Batch 83 av Aberlour A'bunadh er nå å finne. Så da ble det med en hjem + litt annet standardvarer.

    IMG_2292.jpg

    Her fra et tidligere besøk. 11 år siden nå. På tide med et ny tur.

    IMG_1095.JPG
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.355
    Antall liker
    11.718
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Port Charlotte 50% - 10 år (jeg har en svært anbefalt ROM her, ifra min side!! Discarded - Banana Peel (37,5%) som jeg vil anbefale dere som drikker whisky, men og liker rom, den har en smak av whisky, men det er søtt, smak av banan selvsagt))
    Så jeg har smaken av banan i mitt minne, og jeg kan vel si at, om jeg prøver godt og se referansen til 4-string, men syntes den er svak, litt smak av grønt eple, litt eik, og muligens litt sitrus.. varmer man whiskyglasset så kommer litt mer kraft frem iform av lær(som vi ihvertfall snakker om med sigarer)
    P.C. er ingen god whisky for meg til sigar. Men den er flott til til og sitte i døråpningen og se igjennom regntåka, og drømme om den sommeren som ikke er her...

    :cool:
    Jeg skal teste den Banana Peel romen, den står på lista. (y)

    Trenger ikke sigar bare whiskyen er fresk nok. :)
     

    ou812rh

    HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.858
    Antall liker
    18.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Prøvesmaking av vår whisky i Smøgen i dag. Nå har fatet ligget ca 2 år og 9 mnd. Begynner virkelig vise potensiale nå med smak av vanilje, eik og litt krydder🥃
    B437DE65-E083-4D12-BD59-E7B132187E74.jpeg
    63D70F6C-3911-4E1F-A5B3-AF067DC299A6.jpeg
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    811
    Antall liker
    556
    Innkjøp av en flaske av et for meg ukjent destilleri - Ardnamurchan Sherry Cask Release, Peated 50%
    Og så liker jeg å ha et lite lager av småflasker stående. Denne gang ble det nok en Edradour 10

    IMG_2306.jpg
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.225
    Sted
    VestBredden
    Forhåpentligvis så går det bra med privat personer som har kjøpt fat. Det er uttalt fra Mackmyra at fat som allerede er kjøpt mest sannsynlig ikke skal gå tapt! Bare å krysse fingrene🤞
    Trist som bare det, uansett. Måtte det gjenoppstå en eller annen gang.
    Er ikke spesielt fan av dem, men det er det mange andre som er !!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn