WikiLeaks under angrep fra Pentagon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    WSJ hadde publiserte artikkelen for et par dager siden...

Det hevdes at Wikileaks vil føre til motreaksjoner som vil skade nettets åpenhet og vil føre til mer sensur, statskontroll og maktbruk mot informasjon og faktaopplysninger.

Men det er vel viktig å være klar over at dette er en utvikling som foregår med stor kraft akkurat nå, og helt uavhengig av Wikileaks. Det foregår en intens kamp for å tvinge lovgivende myndigheter i vestlige land til å innføre lover som skal strupe folks tilgang på informasjon på nettet. Forbud mot alt man ikke liker og brutale sanksjonsmuligheter for dem som opponerer mot metodene.

Lover dikteres fra USA og land rundt i hele verden skal presses til å godta diktatene og gjøre dem til del av deres egne lover, helst skal arbeidet med lovene hemmeligholdes og unntas offentlighet helt til siste sekund når det skal stemmes over dem i en nasjonalforsamling. Og da er det for sent. Demokrati?

http://boingboing.net/2010/12/03/wikileaks-cables-rev.html skrev:
    Spain's Congress is about to vote on a new and extremely harsh copyright/Internet law. It's an open secret that the law was essentially drafted by American industry groups working with the US trade representative.

But it gets gets more interesting: 115 of the Wikileaks cables intercepted from the US embassy in Madrid were tagged with "KIPR" -- that is, relating to "intellectual property," The big question has been: will El Pais, the Spanish newspaper that has the complete trove of Wikileaks cables, release them in time to affect the vote on the new law?

Well, now they've started. The first 35 of the 115 cables have been released, and they confirm the widespread suspicion: the Spanish government and the opposition party were led around by the nose by the US representatives who are the real legislative authority in Spain.

So here's the new question: when the Spanish Congress votes on America's copyright law this month, will they vote for their sovereignty, or act like a US puppet state?

Her hjemme står det viktigste slaget om vil skal bøye oss for EUs datalagringsdirektiv.

Men det kommer mer. Og hele denne Wikileakssaken forkludrer de amerikanske planene om snikinnføring av et totalitært regime på Internet slik de har det i Kina og andre slike land som vi ikke ellers ønsker å kopiere.

Men nå blir denne operasjonen avslørt og folk må faktisk ta stilling til om vi har et uavhengig demokrati eller om vi skal la essensielle lover og regler bli diktert fra Washington og/eller Brussel.

Wikileaks tvinger folk til å forholde seg til det som skjer. Og folkelig engasjement og opplysning er den største fiende for regimer som vil frarøve oss vår frihet og uavhengighet uten at vi en gang får greie på hva som foregår før det er for sent.

V

vredensgnag

Gjest
    The Economist er et mediahus med en sterk redaksjon, velorienterte skribenter og analytikere, og et ståsted som er konservativt og med åpent sinn.

De har en blogg de kaller Democracy in America, og der har det selvsagt vært en løpende diskusjon rundt hva WikiLeaks betyr. Med en rekke gode synspunkt fra forskjellige ståsteder.
    http://www.economist.com/blogs/democracyinamerica

Det som bl.a. er kommet frem er hvor juridisk sofistikerte WikiLeaks er, på alle felt. Så sofistikerte at vi sannsynligvis kan regne med at de vil ligge langt foran både Sverige og andre i ukene som kommer.

(Spar deg dine anklager om støtte til terrorister, BT. Best å holde seg til hva ord faktisk betyr, og kanskje velge en pensel som er noe smalere enn den du klatter med.)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Supertramp skrev:
    Minner om at MasterCard er en fellesbetegnelse på en betalingsløsning som de aller fleste norske banker også benytter - samme banker som du & jeg har debetkort hos.
    Så om du skal boikotte MasterCard som sådan, så bør du også boikotte din bank, og da også la være å bruke debetkortet (bank accept).....
    Bank accept er ikke det samme som VISA eller Mastercard. Bruker man debetkortet så vil ikke pengene gå til Visa eller MC. Selv om det er vanlig med Visa eller Master (debetversjoner) samt BA på minibankkortet ditt så er det ikke samme betalingssystem. Mange butikker har terminaler som kun godtar BA og er ikke koblet opp mot Visa/MC (det er en tilleggstjeneste butikken må abonnere på). Så selv om det et står en visalogo på minibankkortet ditt så er det ikke Visa du bruker når du handler i butikker i Norge.

Så hvis man ønsker på sin lille fredelige måte å protestere så kan man trygt bruke BA og la MC/Visa ligge i desember. De blir endel millioner i tap for MC hvis folk bruker BA i stedet.

S

Supertramp

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Så hvis man ønsker på sin lille fredelige måte å protestere så kan man trygt bruke BA og la MC/Visa ligge i desember. De blir endel millioner i tap for MC hvis folk bruker BA i stedet.
    Det blir som PayPal boikotten din - du kommer nok til å savne det mer enn de savner deg.
    Og trenden er nok ikke å boikotte:
    http://www.p4.no/story.aspx?id=386665

Men det er helt riktig presisering du kommer med: det er ikke logoen på kortet som avgjør. Bruker man ikke chip-koden, så går det på BA. Bes det ikke om kode (parkering f.eks), brukes VISA/MC.

Men uansett bør en boikott også gjelde BA for å fortelle din bank hva du synes om deres samarbeid med MC.....

V

vredensgnag

Gjest
    Et område som viser WLs bruk av juss: http://www.economist.com/blogs/democracyinamerica/2010/12/wikileaks_again

WikiLeaks har advokater overalt, og noen skikkelige kanoner blant dem. Det blir tydelig når man følger dekningen det står som regel en toppadvokat som orienterer om saken, i USA, Australia, England, Sverige, Island. Det var også grunnen til at amerikanerne forsøkte å strupe WLs inntekter, men jeg tror en del av disse advokatene gir skikkelige rabatter fordi de har sett seg lei på hva USA har gjort med Folkeretten og juridiske grunnprinsipper.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Supertramp skrev:
    Det blir som PayPal boikotten din - du kommer nok til å savne det mer enn de savner deg.
    Selvsagt. Men skal man kun protestere når det aldri koster en noe personlig av ulemper?

Men det er helt riktig presisering du kommer med: det er ikke logoen på kortet som avgjør. Bruker man ikke chip-koden, så går det på BA. Bes det ikke om kode (parkering f.eks), brukes VISA/MC.

Men uansett bør en boikott også gjelde BA for å fortelle din bank hav du synes om deres samarbeid med MC.....
    Det er en alt for sterk og unødvendig reaksjon. Å la være å bruke MC i desember er helt tilstrekkelig for å markere et synspunkt nå.

S

Supertramp

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Supertramp skrev:
    Selvsagt. Men skal man kun protestere når det aldri koster en noe personlig av ulemper?
    Men uansett bør en boikott også gjelde BA for å fortelle din bank hav du synes om deres samarbeid med MC.....
    Det er en alt for sterk og unødvendig reaksjon. Å la være å bruke MC i desember er helt tilstrekkelig for å markere et synspunkt nå.
    :)

For min del kunne vi godt boikottet hele julehandelen og heller gitt en tusenlapp hver til Frelsesarmeen. Det ville være min form for en fin jul!

V

vredensgnag

Gjest
    Assanges advokat i Sverige er Björn Hurtig, som er på ballen så det holder og nok ser frem til høringene. Men merk også hvor åpent de kommuniserer rundt saken, som om de ønsker å virkelig lokke motparten på glattisen:

http://www.twitlonger.com/show/71m62q

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    (Spar deg dine anklager om støtte til terrorister, BT. Best å holde seg til hva ord faktisk betyr, og kanskje velge en pensel som er noe smalere enn den du klatter med.)
    Jada, jeg vet at du ønsker at vi skal sitte stille og lese den uendelige strømmen din av utklipp og linker til anti-amerikanske artikler. Men det er ikke derfor vi er her.

S

Supertramp

Gjest
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jada, jeg vet at du ønsker at vi skal sitte stille og lese den uendelige strømmen din av utklipp og linker til anti-amerikanske artikler. Men det er ikke derfor vi er her.
    Ville det ikke være fint om vi istedetfor å klage (gjelder meg også), lager innlegg med uendelige strømmer av utklipp og linker til pro-amerikanske artikler?................... eeehh

Noe sånn:
    [video]vVTPGgTB378[/video]

[video]Y0Mer1pAQ84[/video]

[[video]k2W4-0qUdHY[/video]

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:

Dette blir mange numre for trangt, BT, og jeg mistenker vel at du vet det selv. Det vi ser er en verdensomspennende avsløring av at også vestlige maktstrukturer innehar dype udemokratiske trekk, og at de velger å benytte sin makt i MOT frie, uavhengige borgere. Og alt dette bunner i noe så selvsagt som at en person våger å utfordre grensene for tale og trykkefrihet.
    Dette handler da selvsagt ikke om noe så barnslig som hat til en nasjon, derimot handler det om å se hvilke maktmidler som tas i bruk for å kneble enkeltmenneskers rettigheter. Det vi nå bivåener er kanskje det største angrep på menneskelig frihet etter at kommunismen reelt sett forsvant fra Europa. Og du forsøker å gjøre det til et lite fillespørsmål om personlige antipatier. Våkn opp, våkn opp!

Honkey

S

Supertramp

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Dette blir mange numre for trangt, BT, og jeg mistenker vel at du vet det selv. Det vi ser er en verdensomspennende avsløring av at også vestlige maktstrukturer innehar dype udemokratiske trekk, og at de velger å benytte sin makt i MOT frie, uavhengige borgere. Og alt dette bunner i noe så selvsagt som at en person våger å utfordre grensene for tale og trykkefrihet.
    Dette handler da selvsagt ikke om noe så barnslig som hat til en nasjon, derimot handler det om å se hvilke maktmidler som tas i bruk for å kneble enkeltmenneskers rettigheter. Det vi nå bivåener er kanskje det største angrep på menneskelig frihet etter at kommunismen reelt sett forsvant fra Europa. Og du forsøker å gjøre det til et lite fillespørsmål om personlige antipatier. Våkn opp, våkn opp!

Honkey
    Det var ikke fullt så bra skrevet ;) Det ble litt for SV'aktig

V

vredensgnag

Gjest
    Anti-amerikanske artikler? Fra The Economist, NyTimes, U.S. State Dept, osv?

Situasjonen USA befinner seg i har de selv sørget for. At den er foruroligende burde være årsak til bred bekymring, i stedet for flaggviftende see-no-evil.

På et eller annet tidspunkt blir USA nødt til å innse at de ikke kan ta for gitt at de kan "knabbe planetens leker" som de vil, der de sitter og styrer i sandkassen. Det blir en dag vi ikke behøver se frem til, for det blir tøffe tak. Men om noe viser disse telegrammene at det er de fullstendig klar over.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har spilt mye musikk de seneste dagene, mer enn vanlig, så det er kanskje formildende.
    Syns bare du godt kan la være å male HFSere med terroriststrøk.

Telegrammene viser at USAs største fiende er ... USA. De må prøve å bli kvitt paranoiaisolasjonismen sin, men det er vanskelig. Husk at landet består av folk som ikke fikset å være der de kom fra. :D

S

Supertramp

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Husk at landet består av folk som ikke fikset å være der de kom fra. :D
    Ser smilet, men setningen passer nok bedre på Australia.....
    "ikke hadde råd til å være der de kom fra", er nok bedre beskrivelse av USA nasjonen......

Forresten så lurer jeg veldig på hva native-americans synes om landet sitt for tiden. Hva mener urbefolkningen om Obama, f.eks............ de må vel ha tatt hans (eller Hillary sin, egentlig) helsereform imot med åpne armer?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Honkey-Chateau skrev:
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:

Honkey
    Jeg vet utmerket godt at jeg setter ting på spissen. Det skyldes ganske enkelt at mange ser så ensidig på dette at de applauderer angrep på viktig internasjonal samfunnsstuktur, og latterliggjør voldtektsanklager.

Jeg har ikke gitt noen som helst støtte til forsøket på å kneble wikileaks. Jeg er bare ikke overrasket over at det skjer, heller tvert imot.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Tor Nado skrev:
    BT, hva er egentlig galt med deg.? (kun det viktigste)
    Jeg lider av syk humoristisk sans og manglende avesjon mot å bruke den også i alvorlige saker.
    Det skaper litt forvirring innimellom.

V

vredensgnag

Gjest
    Da siteres det heretter fra amerikanske medier. Jeg er oppriktig bekymret for hvor USA er endt opp. I et amerikansk forum jeg deltar i står det i profilen min at jeg beundrer landets grunnlov og The Federalist Papers.
    Jeg har både BA og MSc. fra amerikanske universiteter og har arbeidet mye med amerikanske firma. Jeg har vist amerikanske soldater hvordan man overlever vinterforhold.

Washington Post. K-Street er gaten der lobbyistene, de tunge, har kontorene sine.
    Hvor ubetydelige er disse telegrammene:

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/12/08/AR2010120805529.html?hpid=topnews

WikiLeaks and K St.

Working as a Washington lobbyist for a foreign country is usually a pretty sweet gig. These hired guns keep governments informed on anything in town that could affect their country's diplomatic or political interests. They charge a hefty fee, and, generally speaking, crises are rare.

That's not the case lately, though: It's all hands on deck on K Street, as firms are fielding frantic and constant requests from diplomats in foreign capitals, trying to make sense of the released and soon-to-be-released WikiLeaks State Department cables.

"Everybody from senior officials to embassy personnel to Washington consultants are in a mad scramble to go through each new batch of documents as they come out to identify items that are potential vulnerabilities, paint their bosses in an unflattering light, or reveal some sensitive information," said one consultant with clients in Europe and Asia.

At the embassies themselves, foreign diplomats are collecting as much information as possible about the coming leaks that reference their own country. One European diplomat said that his embassy had set up an around-the-clock monitoring system to make sure that if something breaks, they will be ready to handle it immediately.

"We are in 24-hour mode; somebody is always watching and waiting. When we [at the embassy] sleep they [back home] watch, and when they sleep we watch," the diplomat told The Cable.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:
    Jeg vet utmerket godt at jeg setter ting på spissen. Det skyldes ganske enkelt at mange ser så ensidig på dette at de applauderer angrep på viktig internasjonal samfunnsstuktur, og latterliggjør voldtektsanklager.

Jeg har ikke gitt noen som helst støtte til forsøket på å kneble wikileaks. Jeg er bare ikke overrasket over at det skjer, heller tvert imot.
    +10

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.309
    Torget vurderinger
    0
    Hørte på radioen ( i full fart ) her i morges en høyrepolitiker som beklaget seg over Kinas manglende demokratiske sinnelag fordi landet har stoppet NRK og andre nyhetsmedias nettsider for å hindre kinesere å følge Nobelprisutdelingen over nettet. Kina står også bak kraftige nettangrep på Nobelinstituttet ble det sagt. Vår venn fra høyre mente dette viste at Kina er et undertrykkende diktatur og kort sagt at de er slemme!!

Er ikke uenig med vedkommende, men lurer litt på hva han mener om USAs press på ulike aktører for å stenge Wikileaks sine sider?? Er USA også undertrykkende og udemokratiske når de gjør slikt, eller gjelder det andre lover for USA enn for Kina.............................??

Verden er på full fart mot et helt feil sted om noen gidder å bry seg om hva jeg mener! :-\

V

vredensgnag

Gjest
    +10=20

Så alt jeg skriver om USA vil heretter komme fra offisielle amerikanske kommunikasjoner eller velansette amerikanske medier.

I mens kan man åpent forsøke å fordøye hvorfor Katrin Axelsson fra Women Against Rape er meget forbauset over at en påtalemyndighet som ellers bryr seg lite om slike anklager, og som rutinemessig slipper anklagede mens saker etterforskes, har fått slik blodsmak i tilfellet Assange.

Kanskje hun også er antiamerikansk?

"Assange, who it seems has no criminal convictions, was refused bail in England despite sureties of more than £120,000. Yet bail following rape allegations is routine. For two years we have been supporting a woman who suffered rape and domestic violence from a man previously convicted after attempting to murder an ex-partner and her children – he was granted bail while police investigated."

http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/08/wikileaks-rape-allegations-freedom-of-speech

In a letter to the Guardian, Katrin Axelsson from Women Against Rape said it was routine for people charged with rape in the UK to be granted bail. Assange is yet to be formally charged by the Swedes. Axelsson also said Sweden had a poor record bringing rapists to justice: "Many women in both Sweden and Britain will wonder at the unusual zeal with which Julian Assange is being pursued for rape allegations … There is a long tradition of the use of rape and sexual assault for political agendas that have nothing to do with women's safety."

V

vredensgnag

Gjest
    Geoffrey Robertson, som er lederen av Assanges team med advokater, har en solid bakgrunn.

Han ble truet av terrorister da han forsvarte Salman Rushdie. Han har ført flere benchmark saker som brukes som presedens på internasjonal basis, han har søkt å reise sak mot paven, fordi denne da han var kardinal beskyttet pedofile, og han er en forkjemper for presse- og ytringsfrihet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Geoffrey_Robertson

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    vredensgnag skrev:
    USA = den store satan
    :D køddda ;D

Men sånn litt mer seriøst,mener du at land ikke skal kunne ha statshemmeligheter for rikets sikkerhet?
    Jeg skulle selv gjerne sett at alt lå åpenlyst oppe i dagen og at ingen mennesker hadde behov for å ha hemmeligheter,men det er vel ganske så langt ifra virkeligheten vel?

Synes ikke de kablene jeg har lest til nå er så mye å rope hurra for,men at dette kan skade USAs sikkerhet til en viss grad,ja,styggt redd for det,sikkert mange land som ikke liker å se at USA visste såpass om hva de holder på med i sin egen lekegrind.

Håper det skal komme noe "ny verdensorden" stoff lekasjer ;D ,men tror vel igrunnen viss det er en realitet, så sitter den gjengen med regien bak dette overfladiske vi henger oss opp i nå.

Men får håpe på noe bra om Norge,om Ap virkelig er lik LO,hvorfor sykehus-systemet er så forbasket treigt og inneffektivt,er det fordi staten er redd for å slippe til privat sektor? ,redd for å miste makten de har ved å ikke ha folket offentlig lønnet? ,gå på trygd osv . ? ,
    og hvorfor i svingende er eplene jeg kjøper i butikken like fine etter å ha ligget 3 uker på kjøkkenbenken i 20 grader ?

P

Parelius

Gjest
    Spiralis skrev:
    Verden er på full fart mot et helt feil sted om noen gidder å bry seg om hva jeg mener! :-\
    Vi er vel på vei mot å forlate moderniteten der en tillater det tillatte.

Autoritære og servile trekk nærer av og til hverandre.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Supertramp skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Det var ikke fullt så bra skrevet ;) Det ble litt for SV'aktig
    Hvordan i alle dager kan du assosiere det med SV? De var vel ikke akkurat de som sto hardest på for enkeltmennesket sist jeg sjekket. Og sausen bestående av pengepugere, politi og politikere er en saus som ser for jævelig ut, og sikkert smaker enda verre. Jeg gjentar at jeg har min tvil om Wikileaks og effektene av det de bedriver, men det er liten tvil om at de har lokket trollet ut av esken. Og her ute i dagslyset er det lett å se hvor jævelig det virkelig ser ut.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er temmelig sikker på at Assange har en agenda, den har han beskrevet krystallklart.

Imens - Visste britenes forrige statsminister at hans utsagn om at regjeringen var skeptisk til satsingen på en ny generasjon atomubåter, ble latterliggjort av høyt betrodde tjenestemenn? Hvorav Freer, den kanskje mektigste tjenestemannen i Whitehall og medlem i Camerons innerste krets (altså den nye statsministeren), var den ivrigste til å berolige amerikanerne...

Behøver vi egentlig valg, så lenge de blir tatt et annet sted, for oss?

http://www.guardian.co.uk/uk/2010/dec/08/wikileaks-cables-trident-nuclear-us

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Kjekt å se PSTs metoder og svakheter presentert i taboidformat. Skadelig for PST og sikkerheten, men god underholdning.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Imens - Visste britenes forrige statsminister at hans utsagn om at regjeringen var skeptisk til satsingen på en ny generasjon atomubåter, ble latterliggjort av høyt betrodde tjenestemenn? Hvorav Freer, den kanskje mektigste tjenestemannen i Whitehall og medlem i Camerons innerste krets (altså den nye statsministeren), var den ivrigste til å berolige amerikanerne...
    Det er så vidt jeg vet laget flere tv-serier om spillet mellom statsministre og byråkratiet. Neppe noen bombe.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    realist skrev:
    WikiLeaks er selvsagt helt uskyldsren...Vi trenger sikkert en slik tjeneste, selv i vår demokratiske del av verden, men Assange kan jo også ha vikarierende motiver.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10012331
    Ja,den var litt fin : - Mitt inntrykk er at WikiLeaks styrte mot å bli et kommunistparti, sier Snorrason.

Tror anarkister,som på meg virker å vere veldig opptatt av å forklare styrende alt de gjør galt og tar på seg en slags offer-rolle,hadde sett at viss de kom til makten så var det ikke så svart hvitt og enkelt likevel.Tror det er mange diktatorspirer blant de revolusjonere.
    Kan vel virke som Assange har spillt litt for mye rollespill,og er sikkert fascinert over makten og uroen han kan skape. Han uttalte jo selv i et intervju på spørsmål om dette kan føre til større åpenhet eller det motsatte,at det trodde han kunne slå begge veier ::) ,selv tror jeg vel det eneste han oppnår er mer uro i verden og innstramming av kontroll av sensitiv informasjon fra de styrendes side.

V

vredensgnag

Gjest
    PayPal er lei seg. Kanskje de overfortolket en anmodning fra U.S. State Dept. Sistnevnte nekter for å ha anmodet om noe direkte til PayPal. PP slipper pengene de holdt igjen og vurderer om de skal åpne for ytterligere innbetalinger.

Oversettelse: Det var jævlig vanskelig å handle på eBay i går.

===

Vil Nigeria bruke Interpol?
    De vil ha Cheney anholdt for bestikkelser, og ført til Nigeria for å stå for retten der.
    Kan det være koblet til et telegram som i detalj viste hvordan Nigerias statsadministrasjon er kjøpt og betalt av Shell? Fra laveste til høyeste nivå?

http://www.financialtaskforce.org/2010/12/02/dick-cheney-to-be-indicted-in-nigerian-bribery-case/

S

Supertramp

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Hvordan i alle dager kan du assosiere det med SV? De var vel ikke akkurat de som sto hardest på for enkeltmennesket sist jeg sjekket. Og sausen bestående av pengepugere, politi og politikere er en saus som ser for jævelig ut, og sikkert smaker enda verre. Jeg gjentar at jeg har min tvil om Wikileaks og effektene av det de bedriver, men det er liten tvil om at de har lokket trollet ut av esken. Og her ute i dagslyset er det lett å se hvor jævelig det virkelig ser ut.

Honkey
    Det var ordbruken, ikke innholdet.

S

Supertramp

Gjest
    oddgeir skrev:
    Det er så vidt jeg vet laget flere tv-serier om spillet mellom statsministre og byråkratiet. Neppe noen bombe.
    Mere presist: embetsmannsverket - skumle fyrer/damer det der ....

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    PayPal er lei seg. Kanskje de overfortolket en anmodning fra U.S. State Dept. Sistnevnte nekter for å ha anmodet om noe direkte til PayPal. PP slipper pengene de holdt igjen og vurderer om de skal åpne for ytterligere innbetalinger.

Oversettelse: Det var jævlig vanskelig å handle på eBay i går.
    Så vidt jeg kan se er dette 3. gangen PayPal midlertidig fryser WikiLeaks. Ikke mye oppmerksomhet rundt det tidligere. Se f.eks her

http://slashdot.org/story/10/01/23/2138204/PayPal-Freezes-the-Assets-of-Wikileaksorg
    (fra 25. Januar i år)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Likte ene kommentaren til denne: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10012143

Jeg er ikke overrasket over disse avsløringene. At PST ikke har gjort jobben forbauser eg ikke i det minste! Har man sosialister på toppen som sørger for at det blir den samme ulla nedover så er det ikke noe mer å forvente. Sløvhet! Heldigvis så har vi USA som har reddet oss fra Nazismen, Kommunismen og nå Terrorismen!
    At PST fikk påskjønnelse for pågripelsen er vel kun en måte for Storeberget å legitimere sitt dødssløve department.
    Jeg vil heller ha USA sin etterettning på Norsk jord enn å oppleve at min familie blir blåst til det hinsidige.

Selv tror jeg både vi og resten av verden har mye å takke USA for,deres stabiliserende arbeid rundt omkring,selv om Vietnam,Irak og Afganistan ikke virker så veldig stabiliserende på overflaten så tror jeg faktisk det har vert med på å forhindre langt større konflikter for oss i trygge vesten.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Supertramp skrev:
    oddgeir skrev:
    Mere presist: embetsmannsverket - skumle fyrer/damer det der ....
    Takk. Jeg lette etter ordet i hjernebarken mens jeg skrev, men det dukket ikke opp. ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.309
    Torget vurderinger
    0
    Rune S skrev:
    Men sånn litt mer seriøst,mener du at land ikke skal kunne ha statshemmeligheter for rikets sikkerhet?
    Statshemmeligheter er greit nok det. Det jeg reagerer på er den mildt sagt tvilsomme måten/metodene som USA (av alle!!! ) benytter seg av for å stoppe WikiLeaks. Det er ikke mye demokrati/ytringsfrihet her nei! Når du er enig med oss får du snakke, er du uenig får du se å holde kjeft!

Dette sett sammen med "The Patriot Act" gir et skremmende bilde av et USA som er millimetere fra å "komme ut av skapet" som et "Det Fjerde Riket" i verste fall. Metoder som brukes i dag sett sammen med tilgjengelig lovverk og skremmende uttaleleser fra ledende politikere viser at man nå bare trenger en stk "feil mann på feil plass" før USA "for all practical purposes" blir et defacto diktatur. Man har mulighetene (lovverket) man har vist viljen (i denne saken) og man har folk som viser at det "går an" ( diverse lite morsomme uttaleleser fra republikanere) Nu trenger vi kun at den "rette" mannen kommer i maktposisjon så er det for sent. Folket reagerer ikke tilstrekkelig nå og vil nok dessverre ikke gjøre det før det er for sent neste gang heller.

Vi bør ikke glemme at dette ikke gjøres for å hindre opplysningene å komme ut, DE ER ALLEREDE UTE!

Min gamle mor brukte å si at : "Det er for sent å stenge stalldøra når hesten har løpt ut!"

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Spiralis skrev:
    Når du er enig med oss får du snakke, er du uenig får du se å holde kjeft!
    Litt sånn som i denne tråden med andre ord. ;D

Nei nei nei, dette må jeg ikke spøke med. Beklager til alle. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn