Tror ikke du går feil med den uansett.
Pass på julegavebudsjettet!![]()
Har allerede sendt ut brev til alle i familien at det er sprengt for lenge siden! Jeg hadde litt flaks i går og vant noen kroner, så da kan jeg tillate meg RIAA
Tror ikke du går feil med den uansett.
Pass på julegavebudsjettet!![]()
Det var flaks!Har allerede sendt ut brev til alle i familien at det er sprengt for lenge siden! Jeg hadde litt flaks i går og vant noen kroner, så da kan jeg tillate meg RIAADet er veldig kjipt å ha fått mange plater i hus, men ikke ha noen spiller å bruke dem på..Så nå gleder jeg meg veldig til spilleren kommer!
Det var flaks!Har allerede sendt ut brev til alle i familien at det er sprengt for lenge siden! Jeg hadde litt flaks i går og vant noen kroner, så da kan jeg tillate meg RIAADet er veldig kjipt å ha fått mange plater i hus, men ikke ha noen spiller å bruke dem på..Så nå gleder jeg meg veldig til spilleren kommer!
Pass på... Dette minner fælt om symptomer på et vanskelig tilfelle av kronisk smittsom opgradititt!![]()
You wishSånn, nå har jeg skrevet det skriftlig - og da vil oppgraderingssyken holde seg unna.Det var flaks!Har allerede sendt ut brev til alle i familien at det er sprengt for lenge siden! Jeg hadde litt flaks i går og vant noen kroner, så da kan jeg tillate meg RIAADet er veldig kjipt å ha fått mange plater i hus, men ikke ha noen spiller å bruke dem på..Så nå gleder jeg meg veldig til spilleren kommer!
Pass på... Dette minner fælt om symptomer på et vanskelig tilfelle av kronisk smittsom opgradititt!![]()
Dette er jo din tråd, så gjør som du vil.Er det greit jeg tar det i samme tråd, eller skal jeg starte ny?
Jaggu bra du skriver tror.Dette tror jeg blir de siste kronene jeg bruker på hi-fi på VELDIG lenge.
Jeg må spørre, og det er overhodet ikke ment som kritikk;
Hva mener "menigheten" om å bruke såpass mye på platespiller og RIAA sammenliknet med forsterker og høyttalere? Jeg vet dette har blitt diskutert i det vide og det brede tidligere og det er jo mulig å konkludere utifra det man kan lese der.
Klart, problemet med skurrete S-er er vel løst og det var vel i grunnen det som var målet.
Mvh
BB
Tusen takk! Dette hjalp mye.Det var vel ikke så ille? Ja, det er litt teknisk, men:
AT33PTGII liker iflg. AT "over 100 Ohm", så da kan du jo begynne med f.eks. 220.
Da setter du dipswitch nr. 4 på rekka med 10 switcher på "on" og de andre mellom 1 og 9 på "off", for 220 Ohm. (Så kan du prøve deg frem med andre laster senere.)
Kapasitansen behøver du ikke tenke på med MC, så dipswitch nr. 10 på rekka lar du stå på "off" for 100pF.
Med 0,3mV output kan du f.eks starte med ca. 66dB gain. Mao. dipswitch 1 på rekka med 6 på "on" og 2-5 på "off".
I alle fall er det slik jeg tolker bruksanvisningen. Dobbeltsjekk med noen som har gjort det før.![]()
Kan godt starte på 100 Ohm også. (Anbefalingen fra AT er ikke "100" men "Minimum 100") I så fall er det dipswitch 3 (av 10) som skal være "on" i stedet for 4.
Egentlig ikke så komplisert. Men mer forståelig om man samtidig har den foran seg m/lokket av:Blir jo helt sjøsyk av å lese bruksanvisningen til ASR mini basis...Nok å stille på skjønner jeg.
Det står i manualen.
Dipswitchene er brytere til parallellkoblede motstander.
47KΩ-motstanden er alltid koblet inn.
For å regne ut den samlede resistansen over parallellkoblede motstander gjør du slik:
1/Rx = 1/R1 + 1/R2 + ....... 1/Rn
Så: når dipswitch 4 er "on", er altså en motstand på 220Ω (egentlig 221Ω) parallellkoblet med en motstand på 47KΩ, (1/47000)+(1/221)=1/220. Ergo er totalresistansen 220Ω.
Hvis du kobler inn både dipswitch 4 og 3 samtidig, blir det slik:
1/100+1/221+1/47000=1/Rt
Rt=69Ω
(Den totale resistansen blir alltid lavere enn den minste parallelkoblede motstandens resistans)
Du kan enkelt finne verdiene med f.eks. denne:
PARALLEL RESISTOR CALCULATOR
Hvis du vil ha en resistans mellom 100Ω og 220Ω, kan du. f.eks. parallellkoble 47K (alltid til stede) med 360Ω og 220Ω (Disse to siste i parallell blir 137Ω) Altså dip 4 og 5 på "on". Da ender du opp med 136Ω
...Men ta det etter hvert. Dessuten går det sikkert greit med de verdiene som krever kun én dipswitch på "on".![]()
Jeg fikk beregninger fra Friedrich? Og enligt manual er 3/4 94ohm vad jeg kan se!Jeg kommer til 136. (?)4,5=150ohm
Jeg blingset i tabellen og har rettet det opp allerede.Artig at du og Swidisj kommer frem til forskjellig Ω når 4 og 5 er flippet![]()
Du har rett ang 150Ω. Jeg var visst litt skjeløyd da jeg leste tabellen.Jeg fikk beregninger fra Friedrich? Og enligt manual er 3/4 94ohm vad jeg kan se!Jeg kommer til 136. (?)4,5=150ohm
Ingenting å bekymre seg for. Dette er bare nerding. Begynn med 220 (Kun switch 4 på "on"), og når du har spilt sånn i et par uker, kan du prøve med 100 (Kun switch 3 på "on") og 470 (Kun witch 5 på "on"). Deretter kan du prøve mellomverdier med flere switcher involvert og prøve deg frem til det du liker best.Og dette skal liksom jeg klare å finne ut av, når til og med dere hi-fi proffer stusser![]()
Har allerede Googlet masse, så av den grunn spurte jeg etter et mellompunkt mellom 220 og 100Ingenting å bekymre seg for. Dette er bare nerding. Begynn med 220 (Kun switch 4 på "on"), og når du har spilt sånn i et par uker, kan du prøve med 100 (Kun switch 3 på "on") og 470 (Kun witch 5 på "on"). Deretter kan du prøve mellomverdier med flere switcher involvert og prøve deg frem til det du liker best.Og dette skal liksom jeg klare å finne ut av, når til og med dere hi-fi proffer stusser![]()
...Eller bare la den stå på 220/100.
Men dette er jo en veldig fleksibel RIAA, og helt motsatt av den "ingen innstillinger, takk"-versjonen du først var ute etter, så med en sånn, burde du jo prøve å finne den verdien som funker best. Du kan jo google "AT33PTGII load" for å se hva internett anbefaler som utgangspunkt.
Dere kan det å gjøre meg usikker...^ Nå, når denne har på markedet:
Musical Fidelity | MX-VYNL Phono Stage
Neida, ikke for å forvirre. Gå for ASR`n du.
Men for trådens lesere - et nytt Riaa-trinn fra MF kan jo fort være et reelt alternativ i sin prisklasse.
^ Gå for ASR´n du. Er det MkIII forresten?
Vedr. MF-trinnet, så ser prisen ut til å være ca. 12,5K. Det ligger lite info på nett mht omtaler/tester. Noen her på HFS som har testet/lyttet?
Så ut som et spennende Riaa-trinn! En ny tråd, kanskje?^ Nå, når denne har på markedet:
Musical Fidelity | MX-VYNL Phono Stage
Neida, ikke for å forvirre. Gå for ASR`n du.
Men for trådens lesere - et nytt Riaa-trinn fra MF kan jo fort være et reelt alternativ i sin prisklasse.
Når blir det lyd?
For that I would recommend an adjustment of input
I would start the impedance
with 100 Ohms Dip 3 or 220 Ohms Dip 4
Gain should be
+18 or Dip 4 if not loud enough +24 dB Dip 3
the values are printed on the board