znerkens vinyleventyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke du går feil med den uansett.

Pass på julegavebudsjettet! ;)

Har allerede sendt ut brev til alle i familien at det er sprengt for lenge siden! Jeg hadde litt flaks i går og vant noen kroner, så da kan jeg tillate meg RIAA :) Det er veldig kjipt å ha fått mange plater i hus, men ikke ha noen spiller å bruke dem på..Så nå gleder jeg meg veldig til spilleren kommer!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har allerede sendt ut brev til alle i familien at det er sprengt for lenge siden! Jeg hadde litt flaks i går og vant noen kroner, så da kan jeg tillate meg RIAA :) Det er veldig kjipt å ha fått mange plater i hus, men ikke ha noen spiller å bruke dem på..Så nå gleder jeg meg veldig til spilleren kommer!
    Det var flaks!

Pass på... Dette minner fælt om symptomer på et vanskelig tilfelle av kronisk smittsom opgradititt! ;)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det var flaks!

Pass på... Dette minner fælt om symptomer på et vanskelig tilfelle av kronisk smittsom opgradititt! ;)

Dette tror jeg blir de siste kronene jeg bruker på hi-fi på VELDIG lenge. Det er tross alt fotograf jeg er, og å kjøpe film samt fremkalle koster en del. Nå skal jeg bruke pengene på å prøve å få trykt opp en bok jeg har hatt i tankene en stund.

Sånn, nå har jeg skrevet det skriftlig - og da vil oppgraderingssyken holde seg unna.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Det var flaks!

Sånn, nå har jeg skrevet det skriftlig - og da vil oppgraderingssyken holde seg unna.
    You wish :cool:

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Okey folkens. La oss si jeg trykker til på ASR mini Basis her nå.. Hvordan skal jeg stille de uendelig mange dip switchene? Vil gjerne ha et utgangspunkt jeg kan i hvert fall begynne med som gir mye bedre lyd enn NAD PP2E, hvor man ikke kan stille noe. Husk at jeg er nybegynner.

Altså: Funk LSD med AT33PTG II og ASR mini Basis.

Er det greit jeg tar det i samme tråd, eller skal jeg starte ny?

Tar veldig gjerne i mot bilder av switchene med forklaringer også. Husk, jeg er helt grønn på det her.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det greit jeg tar det i samme tråd, eller skal jeg starte ny?
    Dette er jo din tråd, så gjør som du vil. :)

Egentlig burde du IMO sende en PM til høvdingen eller en vennligsinnet moderator og spørre om det er mulig å slå sammen denne og tråden din med kjerdlighetserklæringen til vinyl, flytte den til "mitt anlegg og bildetråder", og døpe den om til "Znerkens vinyllabyrint" e.l. :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.366
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Blir jo helt sjøsyk av å lese bruksanvisningen til ASR mini basis...Nok å stille på skjønner jeg.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.594
    Sted
    Sørlandet
    Jeg må spørre, og det er overhodet ikke ment som kritikk;

Hva mener "menigheten" om å bruke såpass mye på platespiller og RIAA sammenliknet med forsterker og høyttalere? Jeg vet dette har blitt diskutert i det vide og det brede tidligere og det er jo mulig å konkludere utifra det man kan lese der.

Klart, problemet med skurrete S-er er vel løst og det var vel i grunnen det som var målet.

Mvh
    BB

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må spørre, og det er overhodet ikke ment som kritikk;

Hva mener "menigheten" om å bruke såpass mye på platespiller og RIAA sammenliknet med forsterker og høyttalere? Jeg vet dette har blitt diskutert i det vide og det brede tidligere og det er jo mulig å konkludere utifra det man kan lese der.

Klart, problemet med skurrete S-er er vel løst og det var vel i grunnen det som var målet.

Mvh
    BB

Det skal du helt klart få lov til.

Noen tanker fra meg:
    Det blir vel ikke noe verre enn når folk bruker 300 000 på høyttalerkabler, og 100 på høyttalere?

Uansett, for meg handler det egentlig kun om å være fornøyd. Høyttaleroppsettet er jeg veldig fornøyd med, platespilleroppsettet derimot, var jeg veldig lite fornøyd med. Som andre her også nevner, er planen å ha en spiller jeg kan ta med meg i fremtiden, om jeg noen gang skulle bytte/oppgradere.

Har jeg forstått det rett nå(slakt meg gjerne), så skal man priotere på følgende måte

1. RIAA
    2. Pickup
    3. Arm

Og da havner kanskje denne ofte som nummer 4?

4. Forsterker/høyttaler

Det er jo tross alt platespilleren musikken kommer fra?

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel ikke så ille? Ja, det er litt teknisk, men:

AT33PTGII liker iflg. AT "over 100 Ohm", så da kan du jo begynne med f.eks. 220.

Da setter du dipswitch nr. 4 på rekka med 10 switcher på "on" og de andre mellom 1 og 9 på "off", for 220 Ohm. (Så kan du prøve deg frem med andre laster senere.)

Kapasitansen behøver du ikke tenke på med MC, så dipswitch nr. 10 på rekka lar du stå på "off" for 100pF.

Med 0,3mV output kan du f.eks starte med ca. 66dB gain. Mao. dipswitch 1 på rekka med 6 på "on" og 2-5 på "off".

Gjør det selvsagt identisk for begge kanaler.

I alle fall er det slik jeg tolker bruksanvisningen. Dobbeltsjekk med noen som har gjort det før. ;)

Sist redigert:

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel ikke så ille? Ja, det er litt teknisk, men:

AT33PTGII liker iflg. AT "over 100 Ohm", så da kan du jo begynne med f.eks. 220.

Da setter du dipswitch nr. 4 på rekka med 10 switcher på "on" og de andre mellom 1 og 9 på "off", for 220 Ohm. (Så kan du prøve deg frem med andre laster senere.)

Kapasitansen behøver du ikke tenke på med MC, så dipswitch nr. 10 på rekka lar du stå på "off" for 100pF.

Med 0,3mV output kan du f.eks starte med ca. 66dB gain. Mao. dipswitch 1 på rekka med 6 på "on" og 2-5 på "off".

I alle fall er det slik jeg tolker bruksanvisningen. Dobbeltsjekk med noen som har gjort det før. ;)
    Tusen takk! Dette hjalp mye.

Som Dazed sier, flott om noen kan bekrefte at det han sier er en bra start. Dette blir bra folkens :)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.320
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Du kan regne frem flere belastninger mellom 100-220 Ohm, men begynn nå på 100 som anbefalt og spill in utstyret først! 66db som Dazed skrev eller 72db alle switch i on.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan godt starte på 100 Ohm også. (Anbefalingen fra AT er ikke "100" men "Minimum 100") I så fall er det dipswitch 3 (av 10) som skal være "on" i stedet for 4.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Kan godt starte på 100 Ohm også. (Anbefalingen fra AT er ikke "100" men "Minimum 100") I så fall er det dipswitch 3 (av 10) som skal være "on" i stedet for 4.

La oss si jeg ønsker noe i mellom, vil jeg få 147 om jeg lar switch 2 og 3 være på?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.366
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Blir jo helt sjøsyk av å lese bruksanvisningen til ASR mini basis...Nok å stille på skjønner jeg.
    Egentlig ikke så komplisert. Men mer forståelig om man samtidig har den foran seg m/lokket av:

ASR innv.jpg

ASR innv b.jpg

Mini Basis har hatt litt ulik lay-out avhengig av modell/versjon

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det står i manualen. :)

Dipswitchene er brytere til parallellkoblede motstander.

47KΩ-motstanden er alltid koblet inn.

For å regne ut den samlede resistansen over parallellkoblede motstander gjør du slik:

1/Rx = 1/R1 + 1/R2 + ....... 1/Rn

Så: når dipswitch 4 er "on", er altså en motstand på 220Ω (egentlig 221Ω) parallellkoblet med en motstand på 47KΩ, (1/47000)+(1/221)=1/220. Ergo er totalresistansen 220Ω.

Hvis du kobler inn både dipswitch 4 og 3 samtidig, blir det slik:

1/100+1/221+1/47000=1/Rt

Rt=69Ω

(Den totale resistansen blir alltid lavere enn den minste parallelkoblede motstandens resistans)

Du kan enkelt finne verdiene med f.eks. denne:

http://www.1728.org/resistrs.htm

Hvis du vil ha en resistans mellom 100Ω og 220Ω, kan du. f.eks. parallellkoble 47K (alltid til stede) med 475Ω og 220Ω (Disse to siste i parallell blir 150,5Ω) Altså dip 4 og 5 på "on". Da ender du opp med 150Ω

...Men ta det etter hvert. Dessuten går det sikkert greit med de verdiene som krever kun én dipswitch på "on". ;)

Sist redigert:

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Det står i manualen. :)

Dipswitchene er brytere til parallellkoblede motstander.

47KΩ-motstanden er alltid koblet inn.

For å regne ut den samlede resistansen over parallellkoblede motstander gjør du slik:

1/Rx = 1/R1 + 1/R2 + ....... 1/Rn

Så: når dipswitch 4 er "on", er altså en motstand på 220Ω (egentlig 221Ω) parallellkoblet med en motstand på 47KΩ, (1/47000)+(1/221)=1/220. Ergo er totalresistansen 220Ω.

Hvis du kobler inn både dipswitch 4 og 3 samtidig, blir det slik:

1/100+1/221+1/47000=1/Rt

Rt=69Ω

(Den totale resistansen blir alltid lavere enn den minste parallelkoblede motstandens resistans)

Du kan enkelt finne verdiene med f.eks. denne:

PARALLEL RESISTOR CALCULATOR

Hvis du vil ha en resistans mellom 100Ω og 220Ω, kan du. f.eks. parallellkoble 47K (alltid til stede) med 360Ω og 220Ω (Disse to siste i parallell blir 137Ω) Altså dip 4 og 5 på "on". Da ender du opp med 136Ω

...Men ta det etter hvert. Dessuten går det sikkert greit med de verdiene som krever kun én dipswitch på "on". ;)

Artig at du og Swidisj kommer frem til forskjellig Ω når 4 og 5 er flippet :rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk beregninger fra Friedrich? Og enligt manual er 3/4 94ohm vad jeg kan se!
    Du har rett ang 150Ω. Jeg var visst litt skjeløyd da jeg leste tabellen. :)

3 og 4 blir 69Ω. 100Ω og 220Ω i parallell med 47K. Akkurat det eksempelet står til og med utregnet i manualen, rett under tabellen. Tallet som står i selve tabellen må være feil. Det passer jo ikke med eksempelverdier så nær hverandre som 94 og 100Ω heller, så det er sikkert en trykkfeil. :)

Jeg får forøvrig 5 og 6 til å bli 320, ikke 360, også.

5,6,7 får jeg til å bli 280Ω og 5,6,7,8 blir 270. Enten er jeg helt på jordet, ellers er det noe muffens her. Kanskje motstandenes verdi har endret seg siden manualen ble skrevet eller siden du fikk dataene fra ASR? Nå kommer jeg til å lure på dette i hele dag! ;)

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.699
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Menar det var en del confusion om detta i en gammal tråd (som jag inte hittar nu). Det som stod i manualen samstämde inte med det som blev oppgitt av uträkningsvärdier direkt från ASR på mail. Tror Swidisjj var inom den tråden?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.320
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde finne mailen, borte! Ser også det med 3/4 i manual nå??? Jeg landat på 220ohm isteden for 100 rek på min Zyx, blir lite luftigare mer oppløst så med Asr'n/Hyperspace

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Og dette skal liksom jeg klare å finne ut av, når til og med dere hi-fi proffer stusser;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og dette skal liksom jeg klare å finne ut av, når til og med dere hi-fi proffer stusser;)
    Ingenting å bekymre seg for. Dette er bare nerding. Begynn med 220 (Kun switch 4 på "on"), og når du har spilt sånn i et par uker, kan du prøve med 100 (Kun switch 3 på "on") og 470 (Kun witch 5 på "on"). Deretter kan du prøve mellomverdier med flere switcher involvert og prøve deg frem til det du liker best.

...Eller bare la den stå på 220/100. :)

Men dette er jo en veldig fleksibel RIAA, og helt motsatt av den "ingen innstillinger, takk"-versjonen du først var ute etter, så med en sånn, burde du jo prøve å finne den verdien som funker best. Du kan jo google "AT33PTGII load" for å se hva internett anbefaler som utgangspunkt.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting å bekymre seg for. Dette er bare nerding. Begynn med 220 (Kun switch 4 på "on"), og når du har spilt sånn i et par uker, kan du prøve med 100 (Kun switch 3 på "on") og 470 (Kun witch 5 på "on"). Deretter kan du prøve mellomverdier med flere switcher involvert og prøve deg frem til det du liker best.

...Eller bare la den stå på 220/100. :)

Men dette er jo en veldig fleksibel RIAA, og helt motsatt av den "ingen innstillinger, takk"-versjonen du først var ute etter, så med en sånn, burde du jo prøve å finne den verdien som funker best. Du kan jo google "AT33PTGII load" for å se hva internett anbefaler som utgangspunkt.
    Har allerede Googlet masse, så av den grunn spurte jeg etter et mellompunkt mellom 220 og 100 ;)

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Fikk tilbud på RIAA fra ASR mini nå til 8000, da blir det den!:eek:

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.366
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Nå, når denne har på markedet;):

Musical Fidelity | MX-VYNL Phono Stage

Neida, ikke for å forvirre. Gå for ASR`n du.

Men for trådens lesere - et nytt Riaa-trinn fra MF kan jo fort være et reelt alternativ i sin prisklasse.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.366
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Gå for ASR´n du. Er det MkIII forresten?

Vedr. MF-trinnet, så ser prisen ut til å være ca. 12,5K. Det ligger lite info på nett mht omtaler/tester. Noen her på HFS som har testet/lyttet?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    ^ Gå for ASR´n du. Er det MkIII forresten?

Vedr. MF-trinnet, så ser prisen ut til å være ca. 12,5K. Det ligger lite info på nett mht omtaler/tester. Noen her på HFS som har testet/lyttet?

Mk3 ja!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.366
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Å gå for en slik (MkIII) er et ganske trygt kjøp - på 2 måter. Det låter jo bra - (synes jeg ihvertfall) og - lett å snu rundt på brukten igjen om så skulle være.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Kan dere ikke skryte av mine nye kjøp i stedet for å snakke om nye produkter... :(

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.587
    Torget vurderinger
    27
    Når blir det lyd?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem