Barbaresco
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Innlegg
- 2.962
- Antall liker
- 652
Vi får tolke det i beste mening, at det var miksepult det var snakk ombaluba skrev:Jeg beklager sterkt at jeg lot meg rive litt med her.
Vi får tolke det i beste mening, at det var miksepult det var snakk ombaluba skrev:Jeg beklager sterkt at jeg lot meg rive litt med her.
"Back to Black", ja. Hørte det ene sporet på radio, tenkte "Tøft!" og kjøpte plata. Nok en donasjon til skolekorpsets loppemarked etter en gjennomlytting eller to...baluba skrev:Og dette er vel samme teknikerne som satt bak spakene på den grusomme platen til Amy Winehouse antar jeg. Det er i alle fall Daptones studio begge er laget i hvis jeg ikke husker feil. Mener også at det er husbandet The Dap Kings som spiller på Winehouses Back To Black.Asbjørn skrev:Nei, du skulle nok stått beinhardt på ditt. Resultatet ville vel blitt omtrent det samme, sluttet, sparken, oppdragstørke, ...
Mer soul. Sharon Jones & The Dap-Kings, "I Learned The Hard Way" (2010). Seriøst forsøk på 60-talls sound. De kunne med fordel lagt det hele 5-6 dB lavere, men mange av sporene låter ganske bra. Detaljbildet er en animert gif med alle sporene på plata.
Med tanke på platas musikalske kvaliteter mener jeg at en lett kan glemme den elendige lydkvaliteten på den.Asbjørn skrev:"Back to Black", ja. Hørte det ene sporet på radio, tenkte "Tøft!" og kjøpte plata. Nok en donasjon til skolekorpsets loppemarked etter en gjennomlytting eller to...baluba skrev:Og dette er vel samme teknikerne som satt bak spakene på den grusomme platen til Amy Winehouse antar jeg. Det er i alle fall Daptones studio begge er laget i hvis jeg ikke husker feil. Mener også at det er husbandet The Dap Kings som spiller på Winehouses Back To Black.Asbjørn skrev:Nei, du skulle nok stått beinhardt på ditt. Resultatet ville vel blitt omtrent det samme, sluttet, sparken, oppdragstørke, ...
Mer soul. Sharon Jones & The Dap-Kings, "I Learned The Hard Way" (2010). Seriøst forsøk på 60-talls sound. De kunne med fordel lagt det hele 5-6 dB lavere, men mange av sporene låter ganske bra. Detaljbildet er en animert gif med alle sporene på plata.
Du, jeg er så desperat etter alle bomkjøpene av oppskrytt musikk som låter forferdelig at jeg til og med har tatt frem de gamle disco-LP'ene mine fra sent 1970-tall. Ikke at jeg noen gang vil innrømme det offentlig, selvsagt.pengesluk skrev:Det er meget tørr og fin trommelyd på den innspillingen, både på original LP og på CD reissue. Thelma synger bra. Musikken suger, stort sett.
Mulig, og det kan jo se slik ut på frekvensgangen, men dBpoweramp flagget den ikke som pre-emphasis. Litt mystisk. Jeg bruker dBpoweramp versjon 14.0 med DSP versjon 7, og den skal visstnok kunne fange opp pre-emphasis ved ripping. Det står ingen ting om noe sånt i "track technical"-feltet.Man skrev:Må gjennom de-emphasis.
Tror det er 2 måter de-emphasis er flagget på. Muligens kan den bare detektere den ene måten.Asbjørn skrev:Ja, jeg tviler ikke på det du sier. Nivåløftet fra 1 kHz og opp er tydelig nok, men klør meg litt i hodet over at dBpoweramp ikke flagget det. Det skal den visstnok kunne gjøre, men den har også hatt vanskelig med å dekode HDCD-innspillinger. Mystisk.
Edit: Scheiße. SOX strippet alle tags fra lydfilen, så det var et lite herk å legge inn alt igjen manuelt. Nuvel, nå er den plata de-emphasised etter alle kunstens regler og tagget som en jernbaneundergang.
Jeg synes det høres ut som en god ide. En sticky på musikk er dog det nest beste alternativet. Det beste ville vært en sticky på HiFi generelt, for det er ikke noen annen faktor som påvirker lydkvaliteten på hifianlegg på samme måte som dette. Det er ikke urimelig å se på loudnessutgivelser som et eget musikkformat, selv om de er trykket på de samme diskettene eller bruker de samme filformatene som vanlige utgivelser.bambadoo skrev:Hei igjen. Vurderer å flytte denne til "musikk generelt" da den i bunn og grunn omhandler "maltraktering" av musikk og ikke hifi.. Samt å gjøre den "sticky" der. Samtidig kan ulike lydformater diskuteres her.... er usikker......
O tempora, O mores, som Cicero ville sagt, hvis han hadde hørt det der. Tittelen "Wasting Light" er egentlig en fin karakteristikk av hva som skjer hvis man putter den i en CD-spiller og starter laseren.Gjestemedlem skrev:Foo Fighters - Wasting Light (2011)
Suomela skrev:Är det noen som har Pat Metheny Group - The Way Up och kan posta en MasVis-måling på denna?
/Suomela
Her vet vi med sikkerhet at det er satans verk, for denne lille djevelen har full kontroll over det han gjør. Men Pytten er nok også skyldig i hvordan black metall låt(er), men jeg har ikke sjekket lyden på de gamle black metall-platene nøye. De er av en eller annen grunn så bassfattige at de ikke tiltaler meg musikalsk. Det snodige er at både Kristian Vikarnes og Pytten er bassister.bambadoo skrev:Litt mer Norsk. Hva har greven fått til etter at han slapp ut fra fengsel?
Burzum-fallen fra 2011
Det er en plate som jeg konsekvent har lyttet til off axis, helst sidelengs. Den eiendommelige stereomiksen er direkte irriterende, så denne musikken må nytes på en annen måte enn mer hifi-riktig musikk. Er helt enig i at hvis musikken er god nok så kan den lyttes til, men man bør ikke forsøke å finlytte, for da orker man ikke å høre en hel sang. Problemet er vel også litt måten hififolk lytter på. Det er nok ofte slik at vi må høre på musikk på en annen måte noen ganger, og for meg er dette for eksempel musikk som ikke bør spilles for høyt. Når det er sagt så er det lenge siden sist jeg hørte på frøken Winehouse. Jeg gikk vel en smule lei, slik som jeg også ble lei av Lilly Allen. Det ble for mye spilt på radio i sin tid, så med hjemmespilling så ble det for mye til slutt.Asbjørn skrev:"Back to Black", ja. Hørte det ene sporet på radio, tenkte "Tøft!" og kjøpte plata. Nok en donasjon til skolekorpsets loppemarked etter en gjennomlytting eller to...baluba skrev:Og dette er vel samme teknikerne som satt bak spakene på den grusomme platen til Amy Winehouse antar jeg. Det er i alle fall Daptones studio begge er laget i hvis jeg ikke husker feil. Mener også at det er husbandet The Dap Kings som spiller på Winehouses Back To Black.Asbjørn skrev:Nei, du skulle nok stått beinhardt på ditt. Resultatet ville vel blitt omtrent det samme, sluttet, sparken, oppdragstørke, ...
Mer soul. Sharon Jones & The Dap-Kings, "I Learned The Hard Way" (2010). Seriøst forsøk på 60-talls sound. De kunne med fordel lagt det hele 5-6 dB lavere, men mange av sporene låter ganske bra. Detaljbildet er en animert gif med alle sporene på plata.
Uansett årsak, er jo det tilfelle. ..Vel, "for mye" kan jo være så mangt, men likevel.trex skrev:Man skal også passe seg for å sammenligne skiver fra 60-70-80 og si: se her, her er det ikke mastret eller komprimert for mye!
Ehm, Burzums Scoundrel Days og I've Been Losing You? Riktignok er han en riktig scoundrel, men jeg kan ikke huske at det var han som gav ut en platen. ;Dbambadoo skrev:Kan finne noen fler burzum plater om nødvendig. Har scoundrel days på vinyl og det er et glitrende album synes nå jeg. Har også "i've been loosing you"på vinyl single.
Så gi hint om det noen flere som ønskes analysert
e-post er sendt! ;DEspen R skrev:Hører på Radio Metro her på kontoret mitt via en sånn liten radio jeg har stående. Det er latterlig å høre på denne automatiske kompressoren som ligger i bakgrunnen og sørger for at volumet er like høyt gjennom hele låta. Å høre SOS med ABBA er jo ganske komisk. ;D
Hvis jeg sender en e-post til radio Metro og spør hvorfor dem gjør dette med musikken, hva tror du dem svarer meg?
Jeg må si jeg er spent på svaret!Espen R skrev:e-post er sendt! ;DEspen R skrev:Hører på Radio Metro her på kontoret mitt via en sånn liten radio jeg har stående. Det er latterlig å høre på denne automatiske kompressoren som ligger i bakgrunnen og sørger for at volumet er like høyt gjennom hele låta. Å høre SOS med ABBA er jo ganske komisk. ;D
Hvis jeg sender en e-post til radio Metro og spør hvorfor dem gjør dette med musikken, hva tror du dem svarer meg?
Hei! Hører Radio Metro på her på kontoret mitt. Liker musikken dere spiller Men jeg lurer på hvorfor dere bruker en kompressor som fjerner dynamikken i musikken slik at volumforskjeller i låta viskes ut. F.eks er det jo komisk å høre SOS med ABBA hvor refrenget "presses ned" i volum. Dynamikk er jo en naturlig del av musikk, hvorfor fjerner dere den?