baluba skrev:
Dazed skrev:
baluba skrev:
Jeg er ikke fremmed for hardere musikk. Kommer selv fra heavy-band, og har mine røtter i den tyngre ende. Musikerne ønsker ikke å ødelegge musikken sin, dette er uttrykket de er ute etter. Og det er ikke uvanlig å presse signalet tidlig i kjeden. De rett og slett liker det slik. Men klipping i siste instans tror jeg nok de skjønner er ødeleggende.
Dette handler om kunstneriske uttrykk for dem. Hifi er bare noe fjas når det går utover det personlige uttrykket deres, mener de. Noe de i og for seg har rett i. De som tror de kan kreve å få kjøpt en miks som ikke er mastret får dem til å le enda høyere. De nekter å gi fra seg makten over hvordan det skal låte hjemme hos oss.
Dette skjønner jeg selvsagt, og det høres litt annerledes ut også. Klart musikerne bør ha mest å si for hvordan sluttproduktet skal låte. Jeg skjønner bare ikke at de vil velge å fjerne alle spor av nyanser i musikken.
Jeg er egentlig på din side her, og synes personlig at det er noe tull at al skal være så høyt. Spesielt er jeg opprørt over at de kjører volumet så høyt at det klipper. Det klarer jeg fint selv med volumkontrollen på forsterkeren, og trenger ikke artistene og plateselskapene til å gjør det for meg. Hvis jeg av en eller annen grunn skulle føle behov for å høre overstyrt musikk. :
Mer dynamikk ønsker jeg meg også, men skjønner at endel moderne musikk skal låte slik ifølge musikerne. Når plateselskapene gjør det samme med sin backkatalog for å få den til å låte like høyt som de nye innspillingene finner jeg det helt uholdbart.
Jada, vi er nok enige, og dette er vel ditt fag, men ikke mitt.
Uansett: Jeg liker å spille høyt, jeg. Jeg liker å spille cd-er med
lavt volum på mixing/mastering høyt vha. volumkontrollen min, fordi de gjerne har dynamikken i behold og dermed låter bra ved høye lydtrykk. CD-er med høyt volum på innspillingen, der alt er presset opp mot en "brick wall" limiter for å få en CD som låter sterkere enn alle de andre cd-ene liker jeg derimot slett ikke å spille høyt, fordi det bare er slitsomt å høre på.
Høyt er bra, men musikk der hver eneste lyd er nøyaktig like sterk, er altså ikke bra å spille høyt.
...Og alle poenger med å spille inn på den måten forsvinner jo så fort alle radiostasjoner, DJ-er, mp3-spillere og avspillingsprogrammer er i stand til å "normalisere" volumet ved avspilling, i de situasjoner man måtte ønske å bruke det.
På Gearslutz-forumet er det mye snakk om RMS-loud og SPL-loud. Det er vel nettopp dette det er snakk om.
...Men det kan da ikke være sånn at så mange dyktige musikere ikke skjønner dette?