Ja de er rippet fra CDCDWMcInSpots skrev:Gjestemedlem:
Er disse mp3-filene fra Paul Simons "So Beautiful Or So What" rippet fra en regulær CD i vanlig salg?
Gjestemedlem skrev:Ja de er rippet fra CDCDWMcInSpots skrev:Gjestemedlem:
Er disse mp3-filene fra Paul Simons "So Beautiful Or So What" rippet fra en regulær CD i vanlig salg?
GRABBER: EAC (Secure Mode)
ENCODER: LAME 3.97 / -V2 --vbr-new
Takk.Gjestemedlem skrev:Ja de er rippet fra CDCDWMcInSpots skrev:Gjestemedlem:
GRABBER: EAC (Secure Mode)
ENCODER: LAME 3.97 / -V2 --vbr-new
Dazed skrev:Det er vel ikke alle som ikke har fått med seg dette fra starten av.CDWMcInSpots skrev:Jeg har vært opptatt med en del annet og har ikke helt fått fulgt med her. Jeg leste MasVis-dokumentasjonen for en stund siden, og stusset straks på hvorfor dere drev med screen capture når MasVis har flere muligheter for å lagre analyseresultatene:Asbjørn skrev:Det går an å eksportere grafikken direkte fra MasVis, fant jeg ut etterhvert. (Se "File"-menyen.) Da kan også alle enkeltanalysene buntes sammen i en eneste animert gif, men den kan fort bli i største laget for størrelsesbegrensningen her.
[...]
Og jeg som trodde du var blant de som leser bruksanvisninger og dokumentasjon nøye.Asbjørn skrev:Nei, jeg hoppet uti og leste bruksanvisningen etterhvert. Funket det også.
Gjestemedlem skrev:Kurt Vile - Smoke Ring for My Halo
65finger skrev:Gjestemedlem skrev:Kurt Vile - Smoke Ring for My Halo
Ser ut som om Bob Katz kan når han får lov.quad_lars skrev:Kan noen legge ut målinger på Motorpsychos Little Lucid Moments og Jenny Hvals Viscera? Begge to er mastret av Bob Katz. Viscera er for tiden heavy rotation på min platespiller. Recomended! 8)
;DAsbjørn skrev:Min bedre halvdel lar meg ikke få lov til å bruke kjøkkenmaskiner i utide, fordi hun mener at jeg har så sterke synspunkter på hvordan maskinen burde virke (i motsetning til hvordan den faktisk virker i følge bruksanvisningen) at jeg bare ender opp med å ødelegge maskinen. Mener hun. :-\
CDWMcInSpots skrev:Har en av dere mulighet for å sjekke Alison Krauss & Union Station "Paper Airplane"? Håper de ikke har kræsjet den også på samme måte som Paul Simons "So Beautiful Or So What".
På forhånd takk.
Gjestemedlem skrev:CDWMcInSpots skrev:Har en av dere mulighet for å sjekke Alison Krauss & Union Station "Paper Airplane"? Håper de ikke har kræsjet den også på samme måte som Paul Simons "So Beautiful Or So What".
På forhånd takk.
Masvis.CDWMcInSpots skrev:Hvilket program benytter dere til å lage animert GIF-fil? For min del må det kjøre på Windows XP, virke uten dill og studier og (helst) være gratis.
Kan man enkelt regulere tiden hvert bilde vises?
Mens jeg arbeidet med ovennevnte tillegg, så jeg på nytt på Asbjørns svar #717 (sitert ovenfor).Asbjørn skrev:Interessant. Den hadde jeg ikke sett tidligere. Vi kunne lagt til en "midt på treet"-tråd for ting som ikke passer inn i de andre kategoriene, f eks:CDWMcInSpots skrev:Det ville bli en (slags) parallell til The Blu-Ray Picture Quality Tier List.
1. Naturlig dynamikk: RMS < 20 dB, crest factor > 18 dB, ingen peak limiting pga formatbegrensninger. Replay Gain vil forsøke å skru opp lyden på slike innspillinger.
2. God lyd til å være nåtildags: Crest factor < 16 dB, mild bruk av kompresjon og/eller peak limiting på måter som kan sies å være et musikalsk uttrykk heller en formatmessig begrensning. Replay Gain vil skru disse ned med noen få dB.
3. Tålelig bra for 2011: Ikke anbefalt, men rimelig trygt kjøp hvis du liker artisten og musikken. Tydelig bruk av peak limiting og kompresjon for å drive opp lydnivået, men ikke så ille at plata bare vil bli spilt én gang. (Ja, det kriteriet sier en hel del om hva vi får servert fra musikkbransjen om dagen!!!)
4. Styr unna! God musikk som er ødelagt fordi det på død og liv skulle låte "høyt". Vi trenger ingen generell "hall of shame", men dette er de potensielle bomkjøpene som spilles en gang og så går på loftet eller til loppemarkedet.
[...]
Takk for oppfølging og korreksjon.Asbjørn skrev:Det skulle nok vært "RMS > 16 dB" i punkt 2. RMS er nok fortsatt viktig, og matematisk må den være < -16 dBFS for å gi plass til 16 dB crest factor. (Dessuten skulle det stått "RMS < -20 dBFS" i kategori 1, men det skjønte dere.)
Takk, ikke jeg heller. Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe den, men nå vet jeg ikke helt.En innspilling som den siste fra Alison Krauss ville havnet i kategori 3 på denne listen. Ikke spesielt anbefalelsesverdig, men sånn noenlunde tålelig. Jeg er enig i din tolkning av de resultatene, med det forbehold at jeg ikke har hørt plata ennå.
Fiffig.Jeg holder forresten på å teste ut et lite Python-script som traverserer hele musikksamlingen og plukker ut ReplayGain tags til en liten database. Det kan brukes til å estimere RMS-nivå og crest factor for alt i hop. Får se om det virker...
[Common]
Version=1.2
IndexFile=index.html
UserName=CDWMcInSpots
[UserInfo]
0=Artist :
1=Album title :
2=Record label :
3=Year produced (P) :
4=Year copyrighted (C) :
5=Year recorded :
6=Year remastered :
7=Catalogue number :
8=Pressing plant (inner ring of disc) :
9=Matrix number (inner ring of disc) :
10=EAN barcode number :
11=Mastered by :
[Trackinfo]
00_Crest_L=15.98
00_Crest_R=17.33
00_Peak_L=-2.78
00_Peak_R=-1.78
01_Crest_L=16.35
01_Crest_R=16.47
01_Peak_L=-4.48
01_Peak_R=-4.09
02_Crest_L=17.66
02_Crest_R=16.36
02_Peak_L=-1.57
02_Peak_R=-3.10
03_Crest_L=15.45
03_Crest_R=15.45
03_Peak_L=-3.53
03_Peak_R=-3.53
04_Crest_L=14.88
04_Crest_R=14.10
04_Peak_L=-3.88
04_Peak_R=-3.87
Jeg mener å huske at noen har hevdet at lossykomprimert musikk lyder flatt og kjedelig (i.f.h.t. CD og lossless) eller noe lignende. Har ikke det i så fall sammenheng med (redusert) dynamikk?Mr-T skrev:Jeg vil ikke tro det, siden lossy (data-)komprimering ikke endrer dynamikken i signalet. Men det er kjapt gjort å finne ut av !
Sang: Dire Straits "Money For Nothing"Mr-T skrev:Dette burde sette grilller i hodet på noen og enhver....
Basert på tallene så ØKER dynamikken med MP3-koding med LAME (160 kbps i dette tilfellet).
Variabel bitrate (vbr) eller fast bitrate? LAME skal visstnok være rigget for å gi best resultater med vbr.MP3-koding med LAME (160 kbps i dette tilfellet).
Det gjør det jo også, men tydeligvis ikke pga redusert dynamikk.CDWMcInSpots skrev:Jeg mener å huske at noen har hevdet at lossykomprimert musikk lyder flatt og kjedelig (i.f.h.t. CD og lossless) eller noe lignende. Har ikke det i så fall sammenheng med (redusert) dynamikk?Mr-T skrev:Jeg vil ikke tro det, siden lossy (data-)komprimering ikke endrer dynamikken i signalet. Men det er kjapt gjort å finne ut av !
Kommer fra Remastered utgivelse, men det har forsåvidt ikke noe å si for sammenligningen mellom WAV og MP3.......CDWMcInSpots skrev:Sang: Dire Straits "Money For Nothing"Mr-T skrev:Dette burde sette grilller i hodet på noen og enhver....
Basert på tallene så ØKER dynamikken med MP3-koding med LAME (160 kbps i dette tilfellet).
Hvilken eller hvilke CD-utgivelser stammer dine filer fra? "Brothers In Arms" (og utvalgte sanger derfra på samleplater) har jo som diskutert tidligere i tråden, vært utgitt i flere runder med vekslende kvalitet/hell.
Tillegg:
Variabel bitrate (vbr) eller fast bitrate? LAME skal visstnok være rigget for å gi best resultater med vbr.MP3-koding med LAME (160 kbps i dette tilfellet).
"Save as web page..." produserer ganske mange filer. Det kan (med et lite forbehold) se ut som om den produserer alle filene de andre separate valgene gir pluss noen til. Man får (bl.a.):CDWMcInSpots skrev:[...]
Når man lagrer analyseresultatet med valget "Save as web page...", får man bl.a. filen "analysisinfo.txt". Den inneholder faktisk crest og peak for hver kanal for hvert spor i seksjonen [Trackinfo]. Disse dataene kan man jo ekstrahere, lagre og viderebehandle.
[...]
Datakompresjon, lossy eller ikke, er noe helt annet enn dynamisk kompresjon. Dynamisk kompresjon skalerer ned utsvingene i musikken, sånn at lavt blir høyere og høyt blir lavere, men endrer ikke datamengden. Et 16-bits ord tar like mye plass enten det inneholder nuller eller ett-tall. Den dynamiske kompresjonen vi sliter med her fyller opp med ett-tall i stedet for nuller slik at alt til slutt spiller like høyt, som en jevn during fra en defekt maskin.CDWMcInSpots skrev:Jeg mener å huske at noen har hevdet at lossykomprimert musikk lyder flatt og kjedelig (i.f.h.t. CD og lossless) eller noe lignende. Har ikke det i så fall sammenheng med (redusert) dynamikk?Mr-T skrev:Jeg vil ikke tro det, siden lossy (data-)komprimering ikke endrer dynamikken i signalet. Men det er kjapt gjort å finne ut av !
Det kan ha betydning fordi det er mulig at LAMEs oppførsel avhenger av innsignalet. Dette er kjent fra utviklingen av mp3-formatet.Mr-T skrev:Kommer fra Remastered utgivelse, men det har forsåvidt ikke noe å si for sammenligningen mellom WAV og MP3.......CDWMcInSpots skrev:Sang: Dire Straits "Money For Nothing"Mr-T skrev:Dette burde sette grilller i hodet på noen og enhver....
Hvilken eller hvilke CD-utgivelser stammer dine filer fra? "Brothers In Arms" (og utvalgte sanger derfra på samleplater) har jo som diskutert tidligere i tråden, vært utgitt i flere runder med vekslende kvalitet/hell.
Tillegg:
LAME parametre: -h -b 160
Takk.Asbjørn skrev:Datakompresjon, lossy eller ikke, er noe helt annet enn dynamisk kompresjon. Dynamisk kompresjon skalerer ned utsvingene i musikken, sånn at lavt blir høyere og høyt blir lavere, men endrer ikke datamengden. Et 16-bits ord tar like mye plass enten det inneholder nuller eller ett-tall. Den dynamiske kompresjonen vi sliter med her fyller opp med ett-tall i stedet for nuller slik at alt til slutt spiller like høyt, som en jevn during fra en defekt maskin.CDWMcInSpots skrev:Jeg mener å huske at noen har hevdet at lossykomprimert musikk lyder flatt og kjedelig (i.f.h.t. CD og lossless) eller noe lignende. Har ikke det i så fall sammenheng med (redusert) dynamikk?Mr-T skrev:Jeg vil ikke tro det, siden lossy (data-)komprimering ikke endrer dynamikken i signalet. Men det er kjapt gjort å finne ut av !
Lossy datakompresjon bruker algoritmer som fjerner musikkdata som "antagelig ikke er hørbare", men bevarer dynamikken. Da forsvinner svake toner som spiller samtidig med sterke, osv. At det også låter flatt og kjedelig skyldes at algoritmen for å bedømme hva som er "hørbart" ikke nødvendigvis representerer en hardkokt audiofil som finlytter foran et høyoppløst anlegg.
Takk.Asbjørn skrev:[...]