I dag har det vært gjensyn med
Vittorio og Paolo Taviani - KAOS. Italia, 1984. 188 minutter. Dette er brødrene som alltid lager filmer sammen, og som instruerer annen hver scene hver. KAOS er laget over fem av forfatteren Luigi Pirandellos novellesamling
Fortellinger for et år. Handlingen i filmens fortellinger er lagt til en brytningstid i Italias historie, i overgangen til den moderne tid, noe jeg vil tro er en nærmest mytologisk tid i italiensk historie, landet var preget av fattigdom og århundrer med føydalisme, der modernitet og industrialisme hadde ikke enda fått fotfeste.
Dette er italiensk film av og for italienere, og alle som er glad i Italia bak Hollywoodversjonen av dette vakre landet med den rike kulturen. Filmen har en råskap ved seg, ikke fordi menneskene er onde i seg selv, men fordi de eksisterer i et hardt og karrig land som ikke tillater for mye mildhet dersom en skal overleve. Dette som kommer klart frem i introsekvensen der noen usiviliserte gjetere ødelegger et ravnereir og kaster eggene på ravnen. Den blir siden bindeleddet mellom sekvensene i filmen, i det vi dels ser den, dels ser vakre landsbyer fra ravnens perspektiv.
Filmes grunntema er at fortiden innhenter oss alle, og spesielt misgjerningene som enten vi har gjort selv eller andre har gjort mot oss.
Fotograf er av Guiseppe Lanci, som også filmet Andreij Tarkovskis Nostalgia,ogden er holdt i lyse og duse farger, med store innslag av oker og grønt, som jo det italienske landskapet er så fult av. Det er få nærbilder, men halv- og helfigur, relativt lange tagninger med stort sett stasjonært kamera eller forsiktige kjøreturer i øyehøyde. Forsiktig lyssetting, og stor bruk av naturlig lys. Det skaper en opplevelse av filmen som autentisk. Mange vil si at det er slik det ser ut i Italia.
Det er klar inspirasjon fra De Sicas neonrealisme, og Passolinis mer analytiske filmspråk, i det fravær av kulliser og utstrakt bruk av amatører gir en opplevd nærhet til handlingen.
Den første fortellingen
Den andre sønnen følger vi hovedsak en gruppe med emigranter en ettermiddag, og behandler flere tema: samlingen av Italia under Garibaldi var ikke bare lykke for alle, menneskenes ukuelige (og naive) tro på at alt vil bli bedre, men først og fremst handler novellen om hvorfor det er så mye lettere å elske de en har mistet enn de en har fått. Denne delen er rørende. Novellen har flere uforliknelige sekvenser, men den som ofte huskes best er røverne som spiller boccia med avhugde hoder. Margarita Lozano gjør en flott innsats som den forrykte moren, som det er vanskelig å ikke ha stor sympati med, plaget som hun er. Hun er kjent fra en rekke filmer, og har spilt i filmer av bl a Passolini, Serrgio Leone og Luis Buñuel.
Den neste fortellingen er
Den månesyke. Den behandler også flere tema, som fornuft og følelser, ærlighet og svik, de seksuelle drifters sterke kraft og hvor langt skal en måtte gå for å legge bånd på disse. En langt enklere novelle enn den første, men gripende nok - spesielt da Bata (fint og troverdig spilt av Caludio Bigagli), stiller seg på torget i et slags offentlig skriftemål, for å bekjenne at han ikke fortalte sin kone om månesyken før de giftet seg. Det han ikke vet er at konen ikke sa alt til ham hun heller.
Krukken har mer form som en komedie, og handler om grådighet, og farene ved å være mer betatt av det materielle enn det menneskelige, og hvor langt noen kan være villig til å gå for å berge sine jordiske eiendeler. Her er det makta det igjen harseleres med, men også maktesløsheten, for selv det trangeste fengsel kan man forskjønne bare man tilpasser seg tilstrekkelig. Et annet tema i denne delen er livsglede satt opp grådighet.
Requiem handler om sosial rettferdighet, vist gjennom enkle landarbeideres krav om å få begrave sine døde på sitt hjemsted, og ikke måtte foreta en dagsmars til kirkegården for å få dem i jorden. Det vil landeieren selvsagt ikke gå med på, og sender carbineri på dem. Denne delen viser også at styresmaktene ikke bare råder over bevæpnet makt, men viser også kirkens tradisjonelt splittede syn i sosiale saker; landarbeidernes prest sloss for de fattiges rettigheter, mens sognepresten stenger kirkeporten da carbineriene vil fakke de obsternasige. Som kjent er det da som nå, makta som råder – men vi er aldri i tvil om hvem brødrene Taviani sympatiserer med.
Den siste delen heter
Samtaler med mor og er en fortelling om Pirandello selv som drar tilbake til det hjemmet han vokste opp i på Sicilia og samtaler med sin avdøde mor. En vakker novelle der moren formaner sin sønn til å skrive vakkert og hellig, og han ber henne gjenfortelle en historie fra sin barndom da hun, moen og søsknene måtte flykte til sin far som var i eksil på Malta. I tematikk bryter denne delen mer med resten av filmen, da denne er mer vemodig, men samtidig lysere i sitt (åpenbare) fravær av sosial urett.
En absolutt severdig film av to svært interessante brødre.
Ed: Beklager undertekstene