Valg av Høyttalerkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Ok, 925 sølv for smykkeproduksjon etc. Er altså rent nok , trodde det burde være større renhetsgrad og oksygenfritt og både være glødd og frosset og være i en lufttett bomullsstrømpe osv osv

    Mvh
    Ja, anløpt 925-sølv har samme ledeevne som fintsølv. Selvfølgelig vil cryogenisk behandlet, radium-bestrålt, kvadruppelglødet, "monokrystalinsk" sølv fra private hemmeligstemplede håndutarmede undersjøiske sølvgruver, låte milevidt bedre. Forutsatt at kabelen blir håndspålagt og velsignet, før den innbrennes med vekselvis infra og ultralydbølger i et absolutt vakum under intens gammabestråling. Prisen blir selvfølgelig også deretter, for det ligger uhyggelig mange timers nitidig testing med påløpende utviklingskostnad bak disse metodene. Selvfølgelig er ikke effekten av disse tiltakene verifiserbar per dags dato. Grunnen til det ligger i at man enda ikke har instrumenter som er gode nok til å overgå audiofile "gull-ører". Audiokabler er som du sikkert vet et område innenfor naturvitenskapen som er betydelig mer komplisert enn de amatørfysiker-forsøkene man sysler med i Bern. Så på lik linje med bibelhistorien, må man foreløpig bare godta at det som teoretiseres av diverse kabelprodusenter er en uomtvistelig sannhet! Det fine med å være "åpen" for korrellasjonen mellom pris ("utviklingskostnad") og lydforbedrende egenskaper, er at man har muligheten for uendelig oppgradering av lyden. Uansett hvor bra anlegget ditt spiller vil du merke enorme forbedringer ved å kjøpe en dyrere kabel. Utviklingen på kabelfronten er formidabel fra år til år, så fjorårets teknologi og materialvalg er bare "so last year"....
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ja, anløpt 925-sølv har samme ledeevne som fintsølv. Selvfølgelig vil cryogenisk behandlet, radium-bestrålt, kvadruppelglødet, "monokrystalinsk" sølv fra private hemmeligstemplede håndutarmede undersjøiske sølvgruver, låte milevidt bedre. Forutsatt at kabelen blir håndspålagt og velsignet, før den innbrennes med vekselvis infra og ultralydbølger i et absolutt vakum under intens gammabestråling. Prisen blir selvfølgelig også deretter, for det ligger uhyggelig mange timers nitidig testing med påløpende utviklingskostnad bak disse metodene. Selvfølgelig er ikke effekten av disse tiltakene verifiserbar per dags dato. Grunnen til det ligger i at man enda ikke har instrumenter som er gode nok til å overgå audiofile "gull-ører". Audiokabler er som du sikkert vet et område innenfor naturvitenskapen som er betydelig mer komplisert enn de amatørfysiker-forsøkene man sysler med i Bern. Så på lik linje med bibelhistorien, må man foreløpig bare godta at det som teoretiseres av diverse kabelprodusenter er en uomtvistelig sannhet! Det fine med å være "åpen" for korrellasjonen mellom pris ("utviklingskostnad") og lydforbedrende egenskaper, er at man har muligheten for uendelig oppgradering av lyden. Uansett hvor bra anlegget ditt spiller vil du merke enorme forbedringer ved å kjøpe en dyrere kabel. Utviklingen på kabelfronten er formidabel fra år til år, så fjorårets teknologi og materialvalg er bare "so last year"....
    Applaus for dette innlegget ! He he satt å humra og leste 2 ganger - bra!

    Effekten av alle disse tiltakene vet kun de som er villig til å teste ting ut i praksis , jeg trenger ikke måledata for og erkjenne at en forandring har skjedd, hvis det uomtvistelig er en endring så tror jeg på det , uansett hva en eller annen ingeniør måtte mene.

    Mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kjøper stort sett råmaterialene mine hos Homegrown Audio. De hevder å bruke 99,997% rent sølv, uten at jeg egentlig bryr meg veldig om det er 99,99 eller 99,9999999999% rent. Det meste jeg har brukt er isolert med teflon. Funker her ihvertfall.
    Roger
    Ok, skal sjekke ut det der.

    Mvh
     
    L

    larkus

    Gjest
    Som vanlig i kabeltråder så er det også i denne tråden stort sett bare synsing og tullprat.
    Det som teller for høyttalerkabler er tverrsnitt og hvor stor eller liten kontakt med isloasjonsmaterialet
    lederene har. Om det er sølv eller kobber, solidcore eller multistrand har minimal eller ingen betydning
    for lyden. Hva isolasjonen er laget av ( pvc. polyetylen, teflon osv.) har heller ikke noe særlig å bety, da all
    isolasjon av er å betrakte som styggedom i denne sammenhengen. Men det er dessverre et nødvendigt onde,
    og best resultat oppnås da med lederene tredd inn i romslig isolasjon ( f.eks. teflonrør eller lignende) slik at det er minimalt med kontakt
    mellom lederene og innsiden av isolasjonen. Av praktiske årsaker er det da mest hensiktsmessig med
    solidcore ledere. Noen få produsenter har fattet dette og lager ht-kabler etter dette prinsippet.
    Gevinsten er en betydelig forbedring i holografi og oppløsning. Hvordan kabelen presterer i bass/mellomtone er først og fremst bestemt av tverrsnittet på lederene.
    Dynamikk og impulsvillighet forbedres i takt med økende tverrsnitt. Det absolutt minste tverrsitt som er brukbart er 6 mm², men bruk gjerne det doble. Har du mulighet for bi-wiring, så bruk dette prinsippet i diskanten. I bass/mellomtone er de negative innvirkningene av isolasjonen minimale, så her det det tverrsnittet som gjelder.
    Er det noen som er i tvil, så prøv sjøl. Prinsippet er som skapt for diy.
    Så valget står mellom å gjøre det sjøl for noen hundrelapper, eller å la andre gjøre jobben for det mangedobbelte.

    Eksempel: 6mm² massive ledere med stort sett luft som dielektrikum pr.pol i diskant/mellomtone og 12mm² stranded
    (ølflex classic 110) pr.pol i bass.
    SDC10021.JPG
     
    Sist redigert:

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    3.268
    Vel, jeg brukte solidcore en stund, men ble lei fordi de var så uhåndterlige.
    Nå bruker jeg ledninger av vanlig fortinnet kobber som er tvinnet med en bormaskin.
    Mye lettere å ha med å gjøre og lyder akkurat like bra.

    edit: de lyder like bra for meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Vel, jeg brukte solidcore en stund, men ble lei fordi de var så uhåndterlige.
    Nå bruker jeg ledninger av vanlig fortinnet kobber som er tvinnet med en bormaskin.
    Mye lettere å ha med å gjøre og lyder akkurat like bra.

    edit: de lyder like bra for meg.
    Det er ikke nødvendigvis bra med så veldig tvinnet høyttalerkabel, det gir økt kapasitans.

    På signalkabler er det mer relevant med tvinnet kabel.

    Selv bruker jeg 12 awg lakkisolert kobbertråd som er veldig løst tvinnet (ca 1 turn pr 10 cm) for håndterlighetens skyld og så har jeg spader i rent kobber.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Som vanlig i kabeltråder så er det også i denne tråden stort sett bare synsing og tullprat.
    Det som teller for høyttalerkabler er tverrsnitt og hvor stor eller liten kontakt med isloasjonsmaterialet
    lederene har. Om det er sølv eller kobber, solidcore eller multistrand har minimal eller ingen betydning
    for lyden. Hva isolasjonen er laget av ( pvc. polyetylen, teflon osv.) har heller ikke noe særlig å bety, da all
    isolasjon av er å betrakte som styggedom i denne sammenhengen. Men det er dessverre et nødvendigt onde,
    og best resultat oppnås da med lederene tredd inn i romslig isolasjon ( f.eks. teflonrør eller lignende) slik at det er minimalt med kontakt
    mellom lederene og innsiden av isolasjonen. Av praktiske årsaker er det da mest hensiktsmessig med
    solidcore ledere. Noen få produsenter har fattet dette og lager ht-kabler etter dette prinsippet.
    Gevinsten er en betydelig forbedring i holografi og oppløsning. Hvordan kabelen presterer i bass/mellomtone er først og fremst bestemt av tverrsnittet på lederene.
    Dynamikk og impulsvillighet forbedres i takt med økende tverrsnitt. Det absolutt minste tverrsitt som er brukbart er 6 mm², men bruk gjerne det doble. Har du mulighet for bi-wiring, så bruk dette prinsippet i diskanten. I bass/mellomtone er de negative innvirkningene av isolasjonen minimale, så her det det tverrsnittet som gjelder.
    Er det noen som er i tvil, så prøv sjøl. Prinsippet er som skapt for diy.
    Så valget står mellom å gjøre det sjøl for noen hundrelapper, eller å la andre gjøre jobben for det mangedobbelte.

    Eksempel: 6mm² pr.pol i diskant/mellomtone og 12mm² pr.pol i bass.
    Vis vedlegget 136538
    Jeg er ikke ubetinget enig i at det er bare tverrsnittet som teller. Minimum tverrsnitt avhenger sterkt av hva man skal drive av last, og med hvor stor effekt som skal leveres. Hos meg, med 107 dB følsomme høyttalere og svimlende 2*3W amper, er det helt unødvendig med 6mm2 høyttalerkabler, snarere tvert imot. Jeg har noen fryktelig tykke kopperkabler liggende (Goertz 7awg), og vesentlig tynnere sølv låter mye ryddigere og mer definert.
    Roger
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det som teller for høyttalerkabler er tverrsnitt og hvor stor eller liten kontakt med isloasjonsmaterialet
    lederene har. Om det er sølv eller kobber, solidcore eller multistrand har minimal eller ingen betydning
    for lyden. Hva isolasjonen er laget av ( pvc. polyetylen, teflon osv.) har heller ikke noe særlig å bety, da all
    isolasjon av er å betrakte som styggedom i denne sammenhengen. Men det er dessverre et nødvendigt onde,
    og best resultat oppnås da med lederene tredd inn i romslig isolasjon ( f.eks. teflonrør eller lignende) slik at det er minimalt med kontakt
    mellom lederene og innsiden av isolasjonen. Av praktiske årsaker er det da mest hensiktsmessig med
    solidcore ledere. Noen få produsenter har fattet dette og lager ht-kabler etter dette prinsippet.
    Gevinsten er en betydelig forbedring i holografi og oppløsning. Hvordan kabelen presterer i bass/mellomtone er først og fremst bestemt av tverrsnittet på lederene.
    Dynamikk og impulsvillighet forbedres i takt med økende tverrsnitt. Det absolutt minste tverrsitt som er brukbart er 6 mm², men bruk gjerne det doble. Har du mulighet for bi-wiring, så bruk dette prinsippet i diskanten. I bass/mellomtone er de negative innvirkningene av isolasjonen minimale, så her det det tverrsnittet som gjelder.
    Er det noen som er i tvil, så prøv sjøl. Prinsippet er som skapt for diy.
    Så valget står mellom å gjøre det sjøl for noen hundrelapper, eller å la andre gjøre jobben for det mangedobbelte.
    Larkus har mye rett i dette, om jeg skal synse litt. :)

    Tverrsnittet er viktigst. Det bestemmer seriemotstanden gjennom kabelen. Sølv i stedet for kobber gir 6 % bedre lederevne. Det tilsvarer å øke tverrsnittet med 6 % på en kobberkabel, men er en dyr måte å gjøre det på. Lite tverrsnitt => høy seriemotstand => en "eq-profil" som skygger høyttalerens impedansekurve. Vanligvis fremhever det et bånd rundt 40-50 Hz (bassresonansen) og et bånd rundt 1800-2000 Hz (diskantresonansen), samtidig som det drar ned nivået litt helt nederst, helt øverst, og i en bred hengekøye mellom de to resonansfrekvensene. Hørbart? Ja, bevares. Ikke noen "natt og dag", "en ekstra oktav i bassen" eller noe sånt, men en tiendedels decibel eller to gjennom brede frekvensbånd, såpass at det vil være lett hørbart ved kritisk lytting. De som mener at tverrsnittet er det eneste som betyr noe har nesten rett, og det er kanskje godt nok i praksis.

    Personlig vil jeg si at induktansen også kan ha litt å si. Den vil bestemme hvor fort det ruller av i den øverste oktaven og kan lage en liten resonant topp et sted mellom 8-12 kHz, før det begynner å rulle av litt helt øverst. Dette kan farge lyden litt med mer eller mindre "luft", "rom" og "utklingning", men det er forsatt snakk om en svak EQ-profil i den øverste oktaven. Lav induktans er altså en god ting. Induktansen bestemmes av arealet i sløyfen som dannes av pluss- og minus-leder, sånn at en kabel med stor avstand mellom pluss og minus vil ha høyere induktans enn en kabel med liten avstand mellom pluss og minus. Man får minst induktans ved å flette et antall pluss- og minus-ledere med tynn isolasjon rundt hver leder, sånn at de kommer tett innpå hverandre, og gjerne med plussene vridd den ene veien og minusene vridd den andre for å få størst mulig kansellering av de elektromagnetiske feltene rundt hver leder.

    En kabel med stort tverrsnitt og lav induktans vil i de fleste tilfeller gi den mest nøytrale frekvensgangen. Ooops, der har vi kanskje gjenoppfunnet Kimber 8TC. :)

    Kapasitansen gir ikke så stor hørbar forskjell i høyttalerkabler, men er viktig for signalkabler. Det har med impedansen i lasten å gjøre. For en høyttalerkabel kan altfor høy kapasitans føre til stabilitetsproblemer med enkelte forsterkere. Kapasitansen øker når pluss- og minus-lederne kommer tett inntil hverandre med stor kontaktflate, så flatkabler av typen "utrullet kondensator" (Goertz) eller DIY-prosjekter med et stort antall tynne Cat-5 enkeltledere flettet sammen til en svær trosse er ingen god idé. Induktansen blir lav, men man risikerer radiofrekvente resonanser som brenner av utgangstrinnet i forsterkeren. Derimot er det helt uproblematisk å tvinne eller flette noen få enkeltledere. I tillegg til avstanden og kontaktflaten mellom lederne, påvirkes kapasitansen av isolasjonsmaterialet mellom dem. Noen materialer gir høyere kapasitans enn andre, når alt annet er likt. Luft eller vakuum er det beste, men det er upraktisk hvis avstanden skal være liten, sånn at en eller annen isolasjon er et nødvendig onde, som larkus skriver. Teflon, polyetylen og polypropylen er bra, mens PVC og forskjellige slags gummi er dårligere. Isolasjonsmaterialet kan forbedres ved å blande inn luft, sånn at skummet polyetylen er ganske vanlig i signalkabler. For høyttalerkabler kan teflon være et godt valg, ettersom det har gode elektriske egenskaper samtidig som det er mekanisk sterkt og tåler det meste selv om det bare er et tynt lag isolasjon på hver leder. Da kan avstanden mellom pluss- og minus-leder gjøres liten uten risiko for kortslutning.

    Ooops igjen, kom til å tenke på at Kimber 8TC har teflon-isolasjon. Merkelig sammentreff, det der.

    Forholdet mellom induktans og kapasitans bestemmer signalhastigheten gjennom kabelen. Signalhastigheten i en høyttalerkabel er gjerne 60-80 % av lysets hastighet. Signalhastigheten har ingen betydning i seg selv, men det tallet sier likevel noe om hvor effektiv konstruksjonen er. En signalhastighet som nærmer seg lysets hastighet betyr at kabelen har minimal kapasitans for en gitt induktans (og motsatt), men en "treg" kabel har unødvendig høy kapasitans for en gitt induktans (og motsatt). Supra Ply 3.4 er i den siste kategorien, med forbausende høy kapasitans for en kabel som også har ganske høy induktans. Sannsynligvis gjør det ingen hørbar forskjell (ihvertfall har ikke jeg greid å høre noen), men det virker som en litt klønete konstruksjon.

    Den mekaniske oppbygningen kan også ha en del å si, i det minste for signalkabler. Det er mulig å lage en signalkabel som er så løs i fisken at avstanden mellom lederne endrer seg i takt med musikken i rommet. Da har du en kondensatormikrofon, og det kommer ikke noe godt utav en sånn feedback-krets i anlegget. Stødig mekanisk oppbygning med passe mye demping skader ihvertfall ikke.

    En Kimber Monocle tilsvarer forresten en 8TC som er flettet rundt en kjerne av neoprengummi for økt mekanisk demping og er kledd med en trang strømpe for å holde lederne stramt på plass. Kanskje ikke så dumt, rent teknisk, men prisen... :rolleyes:

    Alt annet er småplukk og dilldall. Kornstruktur, renhetsgrad, kryogenisk behandling, skin effect, yadda yadda yadda. I den grad det har noen betydning, så er den betydningen mindre enn hva som skjer hvis temperaturen i lytterommet endrer seg med noen få grader. Seriemotstanden i kobber øker jo med 0,39 % per grad celsius. Til sammenligning er det ca 1 % forskjell i elektrisk lederevne mellom "vanlig" og oksygenfritt kobber, tilsvarende omtrent 2,6 grader temperaturforskjell i rommet. Ikke verdt å betale mange kronene for, spør dere meg.

    Kjøp rimelig metervare med generøst tverrsnitt og terminer selv med kabelsko av god kvalitet, eller gjør som larkus og lag noen mer spennende DIY-prosjekter.

    Edit: Jeg glemte å nevne at god kontakt i hver ende er minst like viktig som tilstrekkelig tverrsnitt. Oksyderte kontakter kan låte skikkelig ille, og en dårlig lodding låter ikke noe bedre, så bruk kvalitetskontakter og pass på at de sitter skikkelig. Jeg tipper (synser!) at mange "kabelforskjeller" skyldes at den mekaniske bevegelsen ved å dra ut ett sett kontakter og skyve inn et annet sett gnisset vekk det gamle oksydlaget og skapte bedre kontakt. Jeg bruker fortinnede ringkabelsko av massivt kobber, kjøpt på Elfa til rundt ti kroner stykket, krympet og loddet fast til kabelenden. I praktisk bruk er de mye bedre enn eksotiske greier til absurde priser fra high-end-produsentene, som knapt tåler at man tar i dem og som morkner og oksyderer i løpet av et års tid. Been there, done that, never again.
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19988&pageSize=25
     
    Sist redigert:

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    3.268
    Det er ikke nødvendigvis bra med så veldig tvinnet høyttalerkabel, det gir økt kapasitans.

    På signalkabler er det mer relevant med tvinnet kabel.

    Selv bruker jeg 12 awg lakkisolert kobbertråd som er veldig løst tvinnet (ca 1 turn pr 10 cm) for håndterlighetens skyld og så har jeg spader i rent kobber.
    Det er vel snakk om ca 1 turn per cm, og når man tenker på at tvinnet kabel er ganske likt det alle brukte i gamle dager,
    så er jeg ikke bekymret for kapasitansen. De det skal en meget ustabil forsterker til før det blir problemer.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.392
    Antall liker
    6.107
    Sted
    Holmestrand
    Det er klart at ikke alle av de dyreste kabler er de beste, noen vil selvfølgelig oppleve at billigere kan være "bedre"..det tror jeg går litt på type matching av utstyr, hvor gjennomsiktig og oppløst resten av anlegget er. Men at vi blir lurt ang priser er det ikke tvil om, det koster nok ikke skjorta å produsere dyre kabler. Det er derimot vanskelig å a-b teste ved kjapt å høre litt på den ene og andre, selv om det lett kan dannes inntrykk av de forskjellige. Den store forskjellen kommer først en del dager senere, når Eddy current eller magnetismen i systemet har roet seg, og ikke påvirker alle leddene..Men det er igjen hvordan elektrisitet oppfører seg på kvantenivå, og det er neppe noe som de fleste elektrikere eller ungdomsskolefysikk får kunnskap eller opplæring i.
    Vi med et lite ingeniørkurs og uten din påståtte ydmykhet eller Asbjørns doktorgrad kan opplyse om at "Eddy current" på norsk heter virvelstrøm. Et fenomen som på ingen måte tar nattesøvnen fra meg.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    når en påstår at det uvesentlig om det er multistrand / solidcore / kobber /sølv er jeg sterkt uenig. hvis en gjør noen lyttetester på fler anlegg med forskjellige kabler og ikke bare sitter med en kalkulator , vil en raskt oppdage at det faktisk er enorme forskjeller . Jeg faktisk ikke fatte at noen kan komme med slik uttalelser - har en ikke gjort praktiske forsøk ?

    mvh
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    3.268
    Som jeg påpekte litt over har jeg gått fra kobber solidcore til fortinnet kobber multistrand av rent praktiske årsaker.
    Etter et par uker hører jeg ingen egentlig forskjell.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    etter ettpar uker har du jo glemt hvordan det var..
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    3.268
    Kanskje det. Eller så var det egentlig ingen forskjell.

    Uansett, hvis forskjellen er liten, så spiller det vel egentlig ikke så stor rolle.
    De fleste andre ting ved anlegget er mye viktigere.
     
    L

    larkus

    Gjest
    når en påstår at det uvesentlig om det er multistrand / solidcore / kobber /sølv er jeg sterkt uenig. hvis en gjør noen lyttetester på fler anlegg med forskjellige kabler og ikke bare sitter med en kalkulator , vil en raskt oppdage at det faktisk er enorme forskjeller . Jeg faktisk ikke fatte at noen kan komme med slik uttalelser - har en ikke gjort praktiske forsøk ?

    mvh
    Kan du beskrive disse "enorme" forskjellene på multistrand/solidcore og sølv/kobber?
    Er disse forskjellene de samme uansett anlegg?

    Kalkulator?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    nei - jeg gidder ikke beskrive alle mine lytteopplevelser med forskjellige kabler / anlegg.

    foreslår at du låner/ prøver litt forskjellig og gjør dine egne erfaringer, hva jeg måtte påstå her er jeg redd har liten effekt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    når en påstår at det uvesentlig om det er multistrand / solidcore / kobber /sølv er jeg sterkt uenig. hvis en gjør noen lyttetester på fler anlegg med forskjellige kabler og ikke bare sitter med en kalkulator , vil en raskt oppdage at det faktisk er enorme forskjeller . Jeg faktisk ikke fatte at noen kan komme med slik uttalelser - har en ikke gjort praktiske forsøk ?
    Noen forsøk har en gjort oppigjennom årene. Jeg har selvfølgelig ikke testet alle mulige kombinasjoner i alle mulige anlegg, men så langt er nok erfaringen med de tingene jeg selv har testet at ting oppfører seg sånn omtrent som teorien skulle tilsi. Selv de forskjellene som virkelig finnes (joda, noen ganger er det forskjeller) er knøttsmå sammenlignet med det meste annet. Og da har jeg vært innom både dyrt og billig, solid core og multistranded, høy og lav kapasitans, osv osv. For tiden bruker jeg Kimber 4TC og 8TC kjøpt som metervare, loddet fast til høyttalerelementene i den ene enden og terminert med ringkabelsko i massivt kobber i den andre enden. Neste gang blir det billig lampettledning, eller ihvertfall noe som ligner. ;)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    lampettledning ! lykke til..

    driver med diy høytt, siste år ; byttet bort kimber ks3033 til kimber bifocal xl ,( via audioquest k2) kjempeforskjell - en helt annen tonal balanse/ kontroll , filteret måtte justeres påny ++ , tonalt større forskjell enn om jeg hadde byttet cd spiller. Enda det i dette tilfellet var fra kimber til kimber. Jeg kan garantere at dette ikke hadde " blitt borte" på 2 uker.

    forskjellene er ikke like på alle forsterker/ høyttaler kombinasjoner . disse erfaringene er ikke direkte overførbare til andre anlegg.


    mvh

    .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, egentlig er planen for internkabling i de nye høyttalerne å tvinne to par alminnelig koblingstråd i en quad-konfigurasjon og sikre den med krympestrømpe med jevne mellomrom slik at ikke quad'en glir opp. For bassene tenkte jeg å prøve med to par 4 mm2 Huber+Suhner Radox 125 (hvis det får plass i terminalene på elementene), mens de 16-ohms elementene for mellombass og mellomtone får greie seg med 2,5 mm2. Diskantene greier seg kanskje med enda mindre dimensjon enn det igjen. Tilsammen vil sikkert den internkablingen koste et par hundrelapper hvis jeg skal dra fire ledere til hvert av seks høyttalerelementer i hver høyttaler.

    Utvendig blir det nok 4x4 mm2 Klotz med Speakon-kontakter til å begynne med. Kabelen koster nitti kroner meteren og kontaktene nesten hundre kroner stykket, så til den prisen bør det jo bli bra. :)

    Husk forresten at anlegget mitt har aktiv deling og digital høyttalerkorreksjon, så det interesserer meg minimalt om kablene endrer den tonale balansen litt i den ene eller andre retningen. Kabler er tross alt lineære dingser, sånn at alt de gjør er å endre frekvens- og fasegang littegranne i henhold til lovene for et lineært, tids-invariant system med minimum fase. Når alt er montert, kommer jeg uansett til å koble opp målemikrofonen, sikte den inn på designaksen, og si "værsågod korriger til max +/- 0,1 dB i amplitude og +/- 0,5 ms i fase mellom 16 Hz og 23 kHz", så de eventuelle kabelforskjellene forsvinner som dugg for solen. Og er jeg ikke fornøyd med flat frekvensgang, kan jeg like enkelt dra opp en eq-profil jeg liker bedre uten å plugge ut en eneste kabel. Jeg synes det er mye bedre å legge noen kroner i den elektronikken enn å kaste dem bort på overprisede ledninger i et fåfengt håp om at de gir akkurat den eq-profilen jeg ønsker meg. Magisk boks: http://www.deqx.com/products7.php
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    når det gjelder passiv / aktiv voicing gjør en jo selv valg mht. tonal balanse, og kansje spesielt som du skriver ved aktiv drift hvor en kan velge kabel som er mer optimal for hvert område, men jeg kan ikke måle de tonale forskjellene jeg har, dette handler nok ikke om frekvensgang , men noe annet - uttværing i tidsdomenet ved visse frekvenser - resonanser ? - jeg vet ikke hva.

    Samme sak kan det være med at en kan oppleve noen kabler som mer dynamiske , noen mer stille , men forsatt utstrakte i toppen osv.

    jeg hadde nok ikke tatt for lett på det med kabling uansett, et rimelig tips her er kimber kvik finnes i 1,5 og 2,5 kvadrat , hvor en har benyttet ledere med forskjellige diametre - antageligvis for og få en mer nøytral kabel , denne fungerer ok og er metervare.

    mvh
     

    trombo

    Medlem
    Ble medlem
    28.05.2005
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål til Asbjørn
    Du la ut linker til tester du har gjort av forskjellige signalkabler (digital, analog, spiller ingen rolle). Testene ble gjort ved at flere kabler ble koblet mellom to apparater og at det ble skiftet mellom innganger på mottagerapparatet vha en fjernkontroll for å velge mellom de forskjellige kablene. Men, kan det ikke være slik at ved å skifte så skiftes åpnes signalforbindelsen til en annen inngang mens det ikke endres noe for retur/skjerm/jordforbindelsen? I så tilfelle så er det retur/skjerm/jord gjennom samtlige kabler som måtte være koblet mellom de to apparatene hele tiden, uavhengig av inngangsvelger, og hva er det da som lyttes til, evt måles? Det med pluss/minus, hot/cold, signal/retur osv er vel kun et definisjonsspørsmål, dermed kan det vel ikke påstås at den ene er mer viktig/påvirker lyden mer enn den andre?
    Om det skulle være slik at ved å velge en ny inngang så brytes både signal og retur/skjerm/jord på den inngangen som velges bort så er jo alt i orden. Men kan det bekreftes at så er tilfelle?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål til Asbjørn
    Du la ut linker til tester du har gjort av forskjellige signalkabler (digital, analog, spiller ingen rolle). Testene ble gjort ved at flere kabler ble koblet mellom to apparater og at det ble skiftet mellom innganger på mottagerapparatet vha en fjernkontroll for å velge mellom de forskjellige kablene. Men, kan det ikke være slik at ved å skifte så skiftes åpnes signalforbindelsen til en annen inngang mens det ikke endres noe for retur/skjerm/jordforbindelsen? I så tilfelle så er det retur/skjerm/jord gjennom samtlige kabler som måtte være koblet mellom de to apparatene hele tiden, uavhengig av inngangsvelger, og hva er det da som lyttes til, evt måles? Det med pluss/minus, hot/cold, signal/retur osv er vel kun et definisjonsspørsmål, dermed kan det vel ikke påstås at den ene er mer viktig/påvirker lyden mer enn den andre?
    Om det skulle være slik at ved å velge en ny inngang så brytes både signal og retur/skjerm/jord på den inngangen som velges bort så er jo alt i orden. Men kan det bekreftes at så er tilfelle?
    Interessant spørsmål. Jordforbindelsene var nok konstante, så du har et godt poeng der. Det kan f eks tenkes at enkelte analoge RCA-kabler hadde så lite tverrsnitt på returlederen at det ville blitt en hørbar forskjell hvis bare den kabelen hadde vært forbindelsen mellom to apparater, mens med flere kabler koblet parallelt blir det problemet maskert. Den må jeg tenke litt mer på.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.392
    Antall liker
    6.107
    Sted
    Holmestrand
    Som vanlig i kabeltråder så er det også i denne tråden stort sett bare synsing og tullprat.
    Det som teller for høyttalerkabler er tverrsnitt og hvor stor eller liten kontakt med isloasjonsmaterialet
    lederene har. Om det er sølv eller kobber, solidcore eller multistrand har minimal eller ingen betydning
    for lyden. Hva isolasjonen er laget av ( pvc. polyetylen, teflon osv.) har heller ikke noe særlig å bety, da all
    isolasjon av er å betrakte som styggedom i denne sammenhengen. Men det er dessverre et nødvendigt onde,
    og best resultat oppnås da med lederene tredd inn i romslig isolasjon ( f.eks. teflonrør eller lignende) slik at det er minimalt med kontakt
    mellom lederene og innsiden av isolasjonen. Av praktiske årsaker er det da mest hensiktsmessig med
    solidcore ledere. Noen få produsenter har fattet dette og lager ht-kabler etter dette prinsippet.
    Gevinsten er en betydelig forbedring i holografi og oppløsning. Hvordan kabelen presterer i bass/mellomtone er først og fremst bestemt av tverrsnittet på lederene.
    Dynamikk og impulsvillighet forbedres i takt med økende tverrsnitt. Det absolutt minste tverrsitt som er brukbart er 6 mm², men bruk gjerne det doble. Har du mulighet for bi-wiring, så bruk dette prinsippet i diskanten. I bass/mellomtone er de negative innvirkningene av isolasjonen minimale, så her det det tverrsnittet som gjelder.
    Er det noen som er i tvil, så prøv sjøl. Prinsippet er som skapt for diy.
    Så valget står mellom å gjøre det sjøl for noen hundrelapper, eller å la andre gjøre jobben for det mangedobbelte.

    Eksempel: 6mm² pr.pol i diskant/mellomtone og 12mm² pr.pol i bass.
    "Som vanlig i kabeltråder så er det også i denne tråden stort sett bare synsing og tullprat.
    ...
    Gevinsten er en betydelig forbedring i holografi og oppløsning."

    Innledningen din lover bra, men jeg sliter litt med å skjønne hva som skiller holografi og oppløsning fra annen synsing og tullprat?
    Hva er egentlig holografi? Selv har jeg aldri opplevd bedre/dårligere oppløsning verken med egne eller andres kabler. Vi testet en gang med skytetråd. Eieren av de dyre kablene (som jeg ikke husker navnet på) klarte ikke å skille egne dyre kabler fra det vi hadde hentet etter en sprengning.
    Selv har jeg slått meg til ro og er tilfreds med at jeg sparer mye penger på at mine ører er lagd av tre eller stein eller noe annet som er billig og lett tilgjengelig slik at jeg slipper bruke penger på ledninger.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Husk forresten at anlegget mitt har aktiv deling og digital høyttalerkorreksjon, så det interesserer meg minimalt om kablene endrer den tonale balansen litt i den ene eller andre retningen. Kabler er tross alt lineære dingser, sånn at alt de gjør er å endre frekvens- og fasegang littegranne i henhold til lovene for et lineært, tids-invariant system med minimum fase. Når alt er montert, kommer jeg uansett til å koble opp målemikrofonen, sikte den inn på designaksen, og si "værsågod korriger til max +/- 0,1 dB i amplitude og +/- 0,5 ms i fase mellom 16 Hz og 23 kHz", så de eventuelle kabelforskjellene forsvinner som dugg for solen. Og er jeg ikke fornøyd med flat frekvensgang, kan jeg like enkelt dra opp en eq-profil jeg liker bedre uten å plugge ut en eneste kabel. Jeg synes det er mye bedre å legge noen kroner i den elektronikken enn å kaste dem bort på overprisede ledninger i et fåfengt håp om at de gir akkurat den eq-profilen jeg ønsker meg. Magisk boks: DEQX HDP-3 Preamp Processor
    Jeg er langt på vei enig med de som hevder at det skrives mye tull her i tråden - og i nesten enhver kabeltråd. Jeg har zero tro på det enkelte hevder om at de ikke hører forskjell(er) på "solid kåre" og kabler fra en eller anna seriøs kabelprodusent. Gitt at kablene koples direkte fra f.eks. forsterkeri til høyttalere. Gjør man derimot som Asbjørn, nemlig å fylle på med enda meir elektronikk og enda fler bokser, spiller det ( kanskje ) liten rolle hvilke kabler man bruker - man kan jo bare korrigere til det lydbildet man liker. Mulig det er enklere, men det gir unektelig flere bokser i hylla, og det koster pæng.

    Jeg har aldri hatt noen form for aktiv deling og digital romkorreksjon. Jeg skal aldri ha det heller. Det er pr. dato for mange bokser i hylla, og jeg skulle gjerne ha krympet antallet, men det blir nok omtrent som det er, er jeg redd. Så jeg "korrigerer" med kabler og høyttalerplassering. Men kom ikke å si at det ikke er forskjeller på kabler, og tildels store forskjeller - for det er det. Om man så velger å ta seg bryet me då prøve ut forskjellige kabler og legge pengene i noen som man trives med, eller om man fyller på med bokser og duppeditter for å korrigere lydbildet, må vel nesten bli opp til enhver. Men prat ikke tull om at det ikke er forskjell på kabler!!


    Jeg har kommer fram til at NordOst Frey gir meg omtrent det jeg er ute etter. Enkelte hevder at morroa tiltar med økt pris på kablene, og i så tilfelle, vil NordOst Valhalla kanskje være kabelen for meg. De er imidlertid så svinaktig dyre, at jeg rett og slett ikke tør å prøve...
     
    L

    larkus

    Gjest
    Innledningen din lover bra, men jeg sliter litt med å skjønne hva som skiller holografi og oppløsning fra annen synsing og tullprat?
    Joda jeg ser den, xerxes. Det er lett å møte seg sjøl i døra i slike debatter som dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er langt på vei enig med de som hevder at det skrives mye tull her i tråden - og i nesten enhver kabeltråd. Jeg har zero tro på det enkelte hevder om at de ikke hører forskjell(er) på "solid kåre" og kabler fra en eller anna seriøs kabelprodusent. Gitt at kablene koples direkte fra f.eks. forsterkeri til høyttalere. Gjør man derimot som Asbjørn, nemlig å fylle på med enda meir elektronikk og enda fler bokser, spiller det ( kanskje ) liten rolle hvilke kabler man bruker - man kan jo bare korrigere til det lydbildet man liker. Mulig det er enklere, men det gir unektelig flere bokser i hylla, og det koster pæng.

    Jeg har aldri hatt noen form for aktiv deling og digital romkorreksjon. Jeg skal aldri ha det heller. Det er pr. dato for mange bokser i hylla, og jeg skulle gjerne ha krympet antallet, men det blir nok omtrent som det er, er jeg redd. Så jeg "korrigerer" med kabler og høyttalerplassering. Men kom ikke å si at det ikke er forskjeller på kabler, og tildels store forskjeller - for det er det. Om man så velger å ta seg bryet me då prøve ut forskjellige kabler og legge pengene i noen som man trives med, eller om man fyller på med bokser og duppeditter for å korrigere lydbildet, må vel nesten bli opp til enhver. Men prat ikke tull om at det ikke er forskjell på kabler!!

    Jeg har kommer fram til at NordOst Frey gir meg omtrent det jeg er ute etter. Enkelte hevder at morroa tiltar med økt pris på kablene, og i så tilfelle, vil NordOst Valhalla kanskje være kabelen for meg. De er imidlertid så svinaktig dyre, at jeg rett og slett ikke tør å prøve...
    Den DEQX'en er delefilter, høyttalerkorreksjon, romkorreksjon, equalizer, preamp, og DAC, alt sammen i én boks. Det digitale delefilteret kan gjøre ting som et analogt delefilter aldri kan få til, som f eks filterkarakteristikk med 100 dB/oktav og lineær fase. Boksen tar 16/44.1 eller 24/96 digitalt signal inn, gjør all prosessering i 24-bits oppløsning, gjør D/A-konvertering i 6 kanaler, sender signalet gjennom en 6-kanals analog volumkontroll og ut på 6 trafobalanserte XLR-utganger. Eneste man trenger i tillegg er signalkilde, effektforsterkere og høyttalere, så antallet bokser øker ikke. Det er heller ingen ekstra konverteringstrinn fra digitalt til analogt eller motsatt. Signalet D/A-konverteres én gang i høykvalitets DAC'er. Den tingen koster omtrent det samme som 2x3 m Nordost Frey høyttalerkabel, eller halvannen meter Valhalla strømkabel.

    Hver sin lyst...
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Joda, jeg er ikke i tvil om fortreffelighetene til DEQX'en din, Asbjørn. Det som blir heilt på trynet IMO, er når man hevder at det ikke er forskjell på kabler, når man bruker et sånt "verktøy". Ikke det at jeg påstår at du har gitt uttrykk for det, du var ærlig nok til å nevne at du bruker en sånn sak. Jeg er bare ute etter at man sammenlikner epler og epler...


    Til dere som sverger til Biltema- eller Claser'nkabler og som ikke hører forskjelle rpå kabler; hva bruker dere mellom de andre komponentene, bortsett fra høyttalerne? Bruker dere grøftekabel der også? Det er nemlig betydelige forskjelle rute og går tur der også. Til vinylentusiastene vil jeg anbefale å prøve en av NordOst sine phonokabler. Jeg fikk et råd fra Skink123 her på Sentralen, som jeg prøvde - og kabelen ble værende her.

    Og som du sier, hver sin lyst. Jeg sier ikke at min måte å gjøre det på, er det eneste, sanne riktige. Det er godt mulig at din måte å gjøre det på, er best. Men jeg foretrekker kablene mine...:cool:
     

    RokyRox

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    38
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte meg frey 2 høytalerekabel og signalkabel og kan si det var stor forsjell fra de jeg hadde fra før.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.677
    Antall liker
    16.774
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det finnes mange veier til Rom og til å finne den "riktige"lyden for sitt anlegg. Mange har testet myeog det er vel det som må til for å få litt sammenligningsgrunnlag. Har selv testet endel kabler og har nå hvanet på Whister Coanda signal og Audience AU24 høtalerkabler.

    OU812
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål til Asbjørn
    Du la ut linker til tester du har gjort av forskjellige signalkabler (digital, analog, spiller ingen rolle). Testene ble gjort ved at flere kabler ble koblet mellom to apparater og at det ble skiftet mellom innganger på mottagerapparatet vha en fjernkontroll for å velge mellom de forskjellige kablene. Men, kan det ikke være slik at ved å skifte så skiftes åpnes signalforbindelsen til en annen inngang mens det ikke endres noe for retur/skjerm/jordforbindelsen? I så tilfelle så er det retur/skjerm/jord gjennom samtlige kabler som måtte være koblet mellom de to apparatene hele tiden, uavhengig av inngangsvelger, og hva er det da som lyttes til, evt måles? Det med pluss/minus, hot/cold, signal/retur osv er vel kun et definisjonsspørsmål, dermed kan det vel ikke påstås at den ene er mer viktig/påvirker lyden mer enn den andre?
    Om det skulle være slik at ved å velge en ny inngang så brytes både signal og retur/skjerm/jord på den inngangen som velges bort så er jo alt i orden. Men kan det bekreftes at så er tilfelle?
    Nå har jeg tenkt litt mer. Du har et ubehagelig godt poeng. :)

    Nei, jeg kan ikke være sikker på at mangelen på hørbare forskjeller her vil være overførbar til andre situasjoner. Parallelle jordledere vil redusere problemene forbundet med begrenset tverrsnitt på jordledere i RCA-kabler, sånn at det kan tenkes at det oppstår forskjeller i en mer normal brukssituasjon. Tverrsnitt på returleder er en av de viktigste, helt reelle egenskapene ved en RCA signalkabel. Dessuten, selv om jordlederen i en XLR-kabel er separat fra lederparet som bærer signalet, kan det tenkes at jordstrømmer og støy i skjermen stråles inn i lederparet. Normalt skal det kanselleres i mottaker, men det kan tenkes å gi en eller annen hørbar effekt i dårlig oppbygde kabler hvor lederne ikke går helt symmetrisk i forhold til skjermen. Derfor kan det hende at det vil være noen hørbare forskjeller i anlegg som har jordsløyfer og "skitne" jordreferanser med mye støy, men som denne testsituasjonen ikke ville avdekket. Nå tror jeg ikke det gjør så stor forskjell, ettersom jeg ikke har vært plaget med jordsløyfer og støy i dette anlegget, så utfallet ville sannsynligvis blitt det samme, men jeg kan altså ikke være sikker på det. Dessuten, der det var en forskjell mellom analoge RCA signalkabler i dette forsøket, vil det være rimelig å tro at den forskjellen kan være enda større i andre anlegg.

    Derimot mener jeg at denne testen fortsatt burde vist forskjell hvis det var sånn at kornstrukturen og renhetsgraden på signallederne skulle gjøre så stor forskjell som enkelte mener. Der mener jeg fortsatt at den testen er gyldig, ettersom signalet vekselvis ble sendt gjennom ledere med helt forskjellige metallurgiske egenskaper (hvis vi skal tro reklamen). Noen sånn forskjell var det altså ikke å høre.
     
    Sist redigert:

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Til dere som sverger til Biltema- eller Claser'nkabler og som ikke hører forskjelle rpå kabler; hva bruker dere mellom de andre komponentene, bortsett fra høyttalerne? Bruker dere grøftekabel der også? Det er nemlig betydelige forskjelle rute og går tur der også. Til vinylentusiastene vil jeg anbefale å prøve en av NordOst sine phonokabler. Jeg fikk et råd fra Skink123 her på Sentralen, som jeg prøvde - og kabelen ble værende her.
    Denne kan du lett snu andre veien. Påstanden er at de billige kablene forringen lyden voldsomt, og at forskjellene er enorme. Når det har blitt innkjøpt nye kabler som f.eks nordost, er da internkablingen byttet til samme type? Som alle vet er de fleste ferdighøyttalerne på markedet utstyrt med billige kabler internt som en får kjøpt for omtrent ingenting. Hvordan er det mulig at deres systemer spiller bra når dere har disse stumpene med i deres øyne lydforringende søppel i deres høyttalere? Påstandene blir forferdelig selvmotsigende---
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    .


    Til dere som sverger til Biltema- eller Claser'nkabler og som ikke hører forskjelle rpå kabler; hva bruker dere mellom de andre komponentene, bortsett fra høyttalerne? Bruker dere grøftekabel der også? Det er nemlig betydelige forskjelle rute og går tur der også. .
    Jeg mener at det å hevde uten å legge til at "jeg mener" om noe som faktisk strider mot fysikken er rimelig ekstremt. Og du prøver også å fordummen oss som ikke hører forskjeller på kabler. Jeg har billige høytaler kabler, og jeg bruker helt vanlige mikrofon kabler mellom forforsterker og effekt. Mellom kilde og forforsterker bruker jeg hdmi.

    Jeg har opp igjennom årene prøvd masse forskjellige kabler, jeg har også solgt kabler, og jeg har kommet frem til den konklusjon at det ikke er forskjell. Ja jeg har innbilt meg at det var forskjeller, men når jeg prøvde å etterkontrolere, så forsvant forskjellen. Det foregår veldig mye mellom våre ører, og det kan være fornuftig å være såpass ydmyk at man forstår dette. (særlig når alternativet strider mot kjent fysikk).
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Før eller siden kommer de fleste som sysler med hifi til følgende konklusjon:

    "Joda, det er nok såpass forskjell på kabler at det er verdt å ta hensyn til. Men forskjellene har ingenting med prisen å gjøre. En kan oppnå like god ytelse med en diy kabel til under tusen kroner som med en ferdigkjøpt til flere titalls ganger den prisen."


    Enkelte bruker nok litt lenger tid enn andre på å komme til denne konklusjonen, og prosessen kan være smertefull:)
     
    Sist redigert:

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Denne kan du lett snu andre veien. Påstanden er at de billige kablene forringen lyden voldsomt, og at forskjellene er enorme. Når det har blitt innkjøpt nye kabler som f.eks nordost, er da internkablingen byttet til samme type? Som alle vet er de fleste ferdighøyttalerne på markedet utstyrt med billige kabler internt som en får kjøpt for omtrent ingenting. Hvordan er det mulig at deres systemer spiller bra når dere har disse stumpene med i deres øyne lydforringende søppel i deres høyttalere? Påstandene blir forferdelig selvmotsigende---
    Det er riktig at mye av internkablingen i elektronikken er dårlig, men det er også mange som prioriterer dette, f.eks. Gryphon, DNM, Krell osv.
    Samme med høyttalerprodusenter også. Mange har fokus på god internkabling og ikke minst delefilterkomponenter, mens andre ikke har det.

    Nå er det ikke sånn at én dårlig kabel ødelegger for 3 gode kabler. Lyden blir bare delvis degradert i det ene leddet. Dess fler ledd, dess mer skade gjør det.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    J.Finvaag; jeg har ikke gløtta inni Audiovectoren'e mine, så jeg har ingen aning om komponentkvaliteten inni. Det jeg har sett, er at det er fint lite kabler inni forsterkeren og cd-spilleren.. uansett, så er lyden tilfredsstillende for mine ører. Jeg er klar over at dette me dinternkabling i særlig høyttalere har vært et hett tema, særlig for de som driver litt D.I.Y. Der er ikke jeg - definitivt!

    Jeg har vært - og er - sånn passe ydmyk, og jeg har prøvd en del kabler. Ikke så mange som sikkert mange av dere andre, men nok mange til å høre at det er betydelige forskjeller. Til nå, er NordOst Frey'ene de beste jeg har hatt i mitt oppsett. Sånn er det bare i mine ører, og her i stua. Bytter jeg til f. eks. lampettkabler eller solid kåre, faller lydbildet sammen, det blir grumsete, masse mikrodetaljer forsvinner og bassen blir grøt. Noe av det jeg lker best med mitt oppsett, er hurtigheten, snerten, klarheten i heile lydbildet, utklingningene på f. eks. symbaler, trommer og klaverinstrumenter. Men jeg skal ikke bannes på at det ikke finnes veier og metoder for å komme til målet på en "bedre" måte.

    Jeg trives med lyden slik den er her, jeg! Men jeg er selvsagt åpen for ideer og tanker rundt optimalisering. Det må da være ydmykhet, eller...?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn