CDWMcInSpots
Hi-Fi freak
Er kompresjon nødvendig for å oppnå det (i hvert fall lavmælt)? "Fairytales" med Radka Toneff og Steve Dobrogosz kan vel i hvert fall ofte ikke anses som det motsatte av lavmælt. Ditto gjelder vel for en del av sporene på ovennevnte "A Woman's Heart" og Cowboy Junkies "The Trinity Session".det musikalske uttrykket er lavmælt og "nært" med vokal og enkelt komp. Kompresjon er nok et viktig virkemiddel for å skape det inntrykket.
Jeg gjorde selv et innledende eksperiment der jeg leste litt fra en tekst uten å ha øvd på forhånd, og tok det opp med en AKG HSD 271 som matet en Zoom H4n. Hvis jeg ikke husker helt galt, gav de dynamikk på (20,x/)21,x-22,x dB. Innøvd lesning med mer "dramaturgi" vil formodentlig gi større dynamikk, ditto for engasjert tale.
De tar vel egentlig ikke konsekvensen av det de hevder, eller m.a.o. de gjør noe (helt) annet enn de hevder?Quite Quiet Project – Lisa Dillan og Asbjørn Lerheim | Jazzinorge.noNå er fokuset derimot noe ganske annet, for hun har i duo sammen med gitarist Asbjørn Lerheim overrasket både publikum og presse med sine stille og vare tolkninger hentet fra Elvis Presleys repertoar. Utvalget av låter kretser rundt balladene han gjorde på 70-tallet – sterke, vakre og kraftfulle. Dillan forenkler og rendyrker den stille kraften disse låtene bærer i seg, og prosjektet har fått derfor fått navnet Quite Quiet Project.