Forsterkere Effektbehov/lydtrykk? Syltapp-spørsmål. ;)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men det har jo ingen sammenheng med hvor raskt elementene endrer amplitude.
    Det er jo nettopp DET det har!
    Frekvensen, og altså bølgelengden, til lyden som skal gjengis bestemmer selvsagt hvor fort elementet skal bevege seg. DET er elementært. Det har ikke noe med hvor fort elementet kan skifte fra en amplitude/ett lydtrykk/en slaglengde til en annen å gjøre.

    Jeg kan heller ikke se at lydhastigheten i luft påvirker i hvilken grad vi kan høre disse egenskapene.
     
    Sist redigert:
    V

    vinterand

    Gjest
    i forstærkere vurderes hastigheden ud fra evnen til at gengive firkantssignaler!
    Meget få højtalere kan efterleve dette,men de få der kan er letdrevne...
    Naturligvis kan ikke letdrevene højtalerer gengive firkanter, allerede i 1975 lavede B&O fase lineare højtalerer med Eric Bækgaard's filler driver princip, om man kan gengiver firkanter har intet specielt med letdrevne højtaler at gøre, tværtimod vil jeg sige.

    Og med dagens digitale korrektions muligheder kan man vil få enhver højtaler til at gengive en firkant i et enkelt målepunkt

    filler.JPG
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.993
    Antall liker
    1.079
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76

    Vedlegg

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.343
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Kompromissar blir det, ja, same kva ein gjer. Sjølv må eg finne meg ein forsterkar på 4096 watt etter overståande tabellar. Det vert vel vanskeleg å finne ein fornuftig rørforsterkar då, kanskje....
    Jeg vet hvilke ht du har og jeg fikk gode resultater med Holton nxV300 da jeg hadde samme ht. De livnet opp dramatisk i forhold til mye annet som ble prøvd...til og med bassen fra transmisjonslinjen ble rytmisk! Anbefales!
    P.S. Hadde strømforskyning på 1,2kVA...
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Blitt hett igjen innpå her siden moderator nok ein gang har fjernet innlegg.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.839
    Antall liker
    3.097
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok det tonale har en del å si for opplevelsen av transientvillighet og ved litt pådrag er det alltid bassen som får pusteproblem først, noe som kan forskyve balansen mot det lyse, og lystlydene anlegg blir jo ofte omtalt med hurtig bass, oppløste og transientvillig

    For å kunne gjengi 20k må elementet ha en stigetid mindre enn 25 mikrosekunder, her er noen bilder som zoomer inn på en transient, dette er en velkjent demolåt og jeg tror ikke det er mange innspillinger som kommer nærmere virkeligheten og allikevel er stigetiden 10x det som trengs for å kunne gjengi 20k …. 250 mikrosekunder :)

    TRnor.jpg


    Transient.jpg



    TRnær.jpg



    Tssp.jpg
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Men det har jo ingen sammenheng med hvor raskt elementene endrer amplitude.
    Det er jo nettopp DET det har!
    Frekvensen, og altså bølgelengden, til lyden som skal gjengis bestemmer selvsagt hvor fort elementet skal bevege seg. DET er elementært. Det har ikke noe med hvor fort elementet kan skifte fra en amplitude/ett lydtrykk/en slaglengde til en annen å gjøre.

    Jeg kan heller ikke se at lydhastigheten i luft påvirker i hvilken grad vi kan høre disse egenskapene.
    Greit at all lyd beveger seg med samme fart på ca 340 meter i sekundet, men bølgelengda på 170 meter er jo halvveis fremme bare etter én bevegelse. Og siden den er så forbanna mye lenger framme etter hver bevegelse tar det også lengre tid å snu den.........
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Mine er 85 dB/W/m, men Tandbergen på 2x100 sliter med å gi skikkelig med liv i dem. Derfor holder teorien om driftseffekt x 10 som forsterkereffekt ganske bra. Må nok opp i ca 150 - 200 Watt før det høyttalersettet klarer noe annet enn mellomtoner ved moderat spillenivå. 200 Watt vil jo føre til økning på 3 dB, eller at høyttaleren føles 3 dB mer følsom? B&W DM12 er utstyrt med en sikring som kobler ut når det blir for høyt påtrykk, så vil anta at den tåler bortimot 500 W. forsterkeri uten å mukke. Er jo oppgitt med "uendelig" som maks effekt, og man spiller jo ikke så høyt på en 500 Watter at man bruker ALL effekt. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gamlehøgtalarane mine greidde sånn 94 dB/W, men dei nye er på 82, og det er litt verre.....
    Bygg de om til aktiv drift. Burde ikke være så vanskelig dersom produsenten kan bidra.
    Da kan man dessuten selge både DAC og pre. Alt i en boks som miniDSP eller Hypex DLCP.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.896
    Antall liker
    42.265
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror nok det tonale har en del å si for opplevelsen av transientvillighet og ved litt pådrag er det alltid bassen som får pusteproblem først, noe som kan forskyve balansen mot det lyse, og lystlydene anlegg blir jo ofte omtalt med hurtig bass, oppløste og transientvillig

    For å kunne gjengi 20k må elementet ha en stigetid mindre enn 25 mikrosekunder, her er noen bilder som zoomer inn på en transient, dette er en velkjent demolåt og jeg tror ikke det er mange innspillinger som kommer nærmere virkeligheten og allikevel er stigetiden 10x det som trengs for å kunne gjengi 20k …. 250 mikrosekunder :)
    Hvis det sporet er det jeg tror det er (Marilyn Mazur "Drum Impro" på The Dali CD) så kommer den ut med en crest factor på moderate 17,6 dB hos meg. Toppene er klippet i en limiter. Uten limiting ville det vært 10-15 dB større dynamikk på den der.
     

    krangas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2012
    Innlegg
    55
    Antall liker
    12
    Gjennomsnittlig lyttenivå er ca 85 dB. Ukomprimert musikk har topper som ligger 18-25 dB over gjennomsnitt. Da er vi på bortimot 110 dB i toppene.
    Her setter du det voldsomt på spissen. Det er vel nesten bare klassisk musikk som, i visse tilfeller, har så store dynamiske spring. Kom gjerne med musikkeksempler du mener har 25 db topper.
    Denne artikkelen 'Dynamic Range' & The Loudness War har undersøkt dette på et utdrag av 4500 sanger fra 1970 til i dag. Som man kan se, så ligger gjennomsnittet for "crest factor", altså forskjellen mellom RMS og de største peakene i løpet av en sang, et sted mellom 16 0g 12 dB. Dette da i gjennomsnitt, så det vil jo finnes sanger og musikk med større "crest factor" eller peaker enn dette. Samtidig vil det jo også være en god del musikk med peaker under 12dB også.

    Klassisk vil jo være i særklasse her, siden det vel er lite peak limiting i mastringen av slik musikk. For meg, som veldig sjelden hører på musikk som ikke er noe limitert, så vil det vanligvis holde lenge med et anlegg som tåler peaks på 20dB. Videre er mitt gjennomsittslige lyttenivå mye nærmere 75-80dB enn 85, 85 er også ganske høyt, IMHO.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.896
    Antall liker
    42.265
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, sånn er det. Men her er ca tusen sanger fra min egen samling, hentet fra årene 1986, 1996 og 2006. Legg merke til forskjellen fra 1986 til 2006. Et typisk spor fra 1986 hadde 18-20 dB crest factor, men i 2006 var det bare 14 dB.

    crest by year histogram.jpg


    Personlig foretrekker jeg den naturlige dynamikken på de eldste CD'ene i samlingen og vil gjerne dimensjonere anlegget for å kunne yte dem rettferdighet. Når jeg setter anlegget i "random play" og en u-remastret 80-tallsinnspilling dukker opp i playlist, tenker jeg som regel noe sånt som "Det der svinger!". Og når jeg ser etter, er det gjerne 1988 og 22 dB crest factor, eller noe slikt.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.839
    Antall liker
    3.097
    Torget vurderinger
    1
    @Asbjørn

    Det er riktig, men stigetiden er langt innenfor hva som er overkommelig for normale elementer og den blir ikke kortere uten limiter.
    Det er selv med redusert dynamikk nærmere det man opplever når man umusikalsk hamrer løs på et slagverk enn veldig mange andre opptak som er hardere komprimert, sterkt eqet eller har en mye lengre opptaksavstand.

    Poenget var uansett bare at jeg ikke kjøper påstanden om at transientene er så hurtige at bare ett utvalg av elementer er i stand til å gjengi dem.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.542
    Torget vurderinger
    23
    Godt man var tidlig ute med CD-hamstringen.. hehe... Stort sett alle mine tidlige CD'er avspilt gjennom assy-USB/44.1kHz/filterløst låter minst like bra som en ny hi-rez gjennom all slags miskmask av prossessorering.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.896
    Antall liker
    42.265
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @Asbjørn

    Det er riktig, men stigetiden er langt innenfor hva som er overkommelig for normale elementer og den blir ikke kortere uten limiter.
    Det er selv med redusert dynamikk nærmere det man opplever når man umusikalsk hamrer løs på et slagverk enn veldig mange andre opptak som er hardere komprimert, sterkt eqet eller har en mye lengre opptaksavstand.

    Poenget var uansett bare at jeg ikke kjøper påstanden om at transientene er så hurtige at bare ett utvalg av elementer er i stand til å gjengi dem.
    Ja, jeg er enig i det. Stigetiden bestemmer hvor stor amplitude som kan gjengis ved høye frekvenser, og motsatt. Hvis man kan gjengi 20 kHz med f eks 100 dB så er den i orden og vel så det. Det er dessuten en jobb som basselementer godt kan slippe å prøve seg på.

    Men det er derfor jeg spekulerer på om det er noe annet som foregår, noe som ikke direkte har med stigetid og frekvensrespons å gjøre, men som heller må beskrives som en form for transient forvrengning. Hvis systemet suger ut energi i begynnelsen av transienter og gulper den opp igjen på slutten, så vil det oppføre seg omtrent som de tre grafene jeg viste over, men det kan formodentlig også måles som en plutselig økning i tredjeordens forvrengning (=kompresjon) på begynnelsen og slutten av transientforløp. Den forvrengningen vil også endre fortegn underveis, sånn at den er subtraktiv på starten og additiv på slutten av en toneburst. Sånne målinger har jeg ikke sett oppgitt for noen høyttalere, dessverre.

    Edit: Litt om det her: Live Sound Reinforcement
     
    Sist redigert:

    krangas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2012
    Innlegg
    55
    Antall liker
    12
    Ja, sånn er det. Men her er ca tusen sanger fra min egen samling, hentet fra årene 1986, 1996 og 2006. Legg merke til forskjellen fra 1986 til 2006. Et typisk spor fra 1986 hadde 18-20 dB crest factor, men i 2006 var det bare 14 dB.

    Vis vedlegget 178050

    Personlig foretrekker jeg den naturlige dynamikken på de eldste CD'ene i samlingen og vil gjerne dimensjonere anlegget for å kunne yte dem rettferdighet. Når jeg setter anlegget i "random play" og en ikke remastret 80-tallsinnspilling dukker opp i playlist, tenker jeg som regel noe sånt som "Det der svinger!". Og når jeg ser etter, er det gjerne 1988 og 22 dB crest factor, eller noe slikt.
    Vel, hvis du setter anlegget i "random play" så vil vel 80-tallsinnspillingene være noe lavere i nivå(RMS) slik at anleggets oppfattede "headroom" vil økes "av seg selv" på disse innspillingene? Dette vil jo ikke ha noe å si dersom man justerer volum for hver enkelt plate/låt, selvsagt, bare noe jeg tenkte på.

    Synes likevel artikkelen jeg refererte til har et interessant poeng at selv om crest factor har gått ned med årene, så er det grunn til å mene at dagens innspillinger er like "dynamiske" i mangel av bedre ord, både fordi selve innspillingene er mer dynamiske, og fordi "nye musikksjangre" har større dynamikk, blant annet på grunn av mye samples og stor "dynamikk" i arrangementene.

    But I digress: Uansett, er det noen som har erfaringer med (rør-)forsterkere som gjør noe positivt med lyden når de går tomme for headroom? Selv så er jeg altså ikke så redd for miste de aller kraftigste peakene, og dersom man kunne finne en forsterker som bidro til å "limitere" disse på en pen måte, så ville jo det være topp.

    Rørforsterkere ellers, enten det er gitar eller preamper og miksere i studio, gjør jo dette på en fortreffelig måte. Det for mange foretrukne innspillingsmediet, nemlig 2-toms bånd har jo den sammen typen "limitering" av de kraftigste peakene.
     

    krangas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2012
    Innlegg
    55
    Antall liker
    12
    Godt man var tidlig ute med CD-hamstringen.. hehe... Stort sett alle mine tidlige CD'er avspilt gjennom assy-USB/44.1kHz/filterløst låter minst like bra som en ny hi-rez gjennom all slags miskmask av prossessorering.
    Virkelig? Mine eldste Cd´er, vel og merke de som også ble innspilt digitalt, låter stort sett betraktelig dårligere enn nyere, ikke da først og fremst med tanke på dynamikk, men fordi datidens AD-konvertere som ble brukt til innspilling var relativt skrale sakler.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.542
    Torget vurderinger
    23
    @Asbjørn

    Det er riktig, men stigetiden er langt innenfor hva som er overkommelig for normale elementer og den blir ikke kortere uten limiter.
    Det er selv med redusert dynamikk nærmere det man opplever når man umusikalsk hamrer løs på et slagverk enn veldig mange andre opptak som er hardere komprimert, sterkt eqet eller har en mye lengre opptaksavstand.

    Poenget var uansett bare at jeg ikke kjøper påstanden om at transientene er så hurtige at bare ett utvalg av elementer er i stand til å gjengi dem.
    Ja, jeg er enig i det. Stigetiden bestemmer hvor stor amplitude som kan gjengis ved høye frekvenser, og motsatt. Hvis man kan gjengi 20 kHz med f eks 100 dB så er den i orden og vel så det. Det er dessuten en jobb som basselementer godt kan slippe å prøve seg på.

    Men det er derfor jeg spekulerer på om det er noe annet som foregår, noe som ikke direkte har med stigetid og frekvensrespons å gjøre, men som heller må beskrives som en form for transient forvrengning. Hvis systemet suger ut energi i begynnelsen av transienter og gulper den opp igjen på slutten, så vil det oppføre seg omtrent som de tre grafene jeg viste over, men det kan formodentlig også måles som en plutselig økning i tredjeordens forvrengning (=kompresjon) på begynnelsen og slutten av transientforløp. Den forvrengningen vil også endre fortegn underveis, sånn at den er subtraktiv på starten og additiv på slutten av en toneburst. Sånne målinger har jeg ikke sett oppgitt for noen høyttalere, dessverre.

    Denne transientforvrengningen er direkte relatert til manglende egenskaper ved høyttalerelement/driver. Har en del pianoopptak som alltid har vært notorisk vanskelige å gjengi - og som tilsynelatende skyldes overstyring i opptak/kjede frem til forsterker. Dette har nå vist seg å ikke være tilfelle - problemet har hele tiden ligget på ht, uansett hva som har vært koblet opp. Med de driverne jeg har her nå er problemet borte, og pianoet klinger helt fantastisk. Håpløst uspillbare Cd'er som plutselig låter kanon og gir ny musikkglede; det kaller jeg value for money.

    Jeg har ingen problemer med å forstå de som ikke tror/kjøper dette, av den enkle grunn at jeg kun nylig har oppdaget dette selv. Man skal ALDRI la en stein være usnudd i dette gamet, aldri anta noen ting, aldri uttale seg for bastant om en god del ubesvarte spørsmål. Vi har nemlig ikke alle svarene.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.542
    Torget vurderinger
    23
    BTW, dette problemet har vært adressert og forsket på i lang tid spesielt på forsterkersiden, men det har vært lite påaktet i høyttalersammenheng. Det er kun japanerne som seriøst har forståttt/gjort noe for å ta ikapp med problemet, og faktisk tatt frem produkter som evner å minimalisere transientforvrengning i elementer og drivere. Problemet med kommersialisering av dette er todelt; Pris og plass.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.896
    Antall liker
    42.265
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Godt man var tidlig ute med CD-hamstringen.. hehe... Stort sett alle mine tidlige CD'er avspilt gjennom assy-USB/44.1kHz/filterløst låter minst like bra som en ny hi-rez gjennom all slags miskmask av prossessorering.
    Virkelig? Mine eldste Cd´er, vel og merke de som også ble innspilt digitalt, låter stort sett betraktelig dårligere enn nyere, ikke da først og fremst med tanke på dynamikk, men fordi datidens AD-konvertere som ble brukt til innspilling var relativt skrale sakler.
    Joda, de A/D-konverterne var ikke allverden, men min erfaring er at de gamle CD'ene låter bedre og bedre for hver oppgradering av anlegget. De nyere remastrede utgavene av samme innspillinger og diverse nyere innspillinger er en annen historie. Prøv selv, men husk at du må skru opp lyden ganske kraftig for å høre hva som er på gamlingene. Mesteparten av "forbedringen" i lydkvalitet på remastrede CD'er er rett og slett at de skrur opp volumkontrollen for deg. Men da går noe annet tapt på veien. Hvis anlegget uansett ikke er i stand til å gjengi den dynamikken uten å forvrenge i toppene, så er det kanskje en netto forbedring, men med et bra anlegg er det mye som har gått tapt på veien.

    For meg var det en stor aha-opplevelse da jeg gikk over til harddiskbasert avspilling med ReplayGain aktivt. Da justeres avspillingsvolumet automatisk slik at gamle og nye innspillinger låter like høyt, men da låter de gamle "live" og de nye bare flatt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror nok det tonale har en del å si for opplevelsen av transientvillighet og ved litt pådrag er det alltid bassen som får pusteproblem først, noe som kan forskyve balansen mot det lyse, og lystlydene anlegg blir jo ofte omtalt med hurtig bass, oppløste og transientvillig
    Det har du helt rett i, og at det er vanskeligere å aksellerere eller retardere et stort og tungt basselement enn et lite og lett diskantelement, er logisk og ganske enkelt å forstå. Mer masse krever større kraft å flytte på.

    For å kunne gjengi 20k må elementet ha en stigetid mindre enn 25 mikrosekunder, her er noen bilder som zoomer inn på en transient, dette er en velkjent demolåt og jeg tror ikke det er mange innspillinger som kommer nærmere virkeligheten og allikevel er stigetiden 10x det som trengs for å kunne gjengi 20k …. 250 mikrosekunder :)
    Interessant, og iofs også logisk, men jeg henger ikke helt med nå, på hva dette skulle illustrere. Kan du "dumb it down" litt for meg? ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.542
    Torget vurderinger
    23
    Dette med gain har vi på stell; og pre-volum ligger generelt i området kl. 14 - 16. Full dynamic bloom og dønn tyst i passasjer. Den brutale overgangen fra en spedt hviskende tverrfløyte til 110 dB pauke- og full blåserekkeinnslag er mildt sagt avhengighetsskapende.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Dette med gain har vi på stell; og pre-volum ligger generelt i området kl. 14 - 16. Full dynamic bloom og dønn tyst i passasjer. Den brutale overgangen fra en spedt hviskende tverrfløyte til 110 dB pauke- og full blåserekkeinnslag er mildt sagt avhengighetsskapende.
    Ikke vondt ment, men tror flere av dere er hekta på diverse elementer i lydbildet som i det fulle og hele ikke betyr allverden når man tenker seg om.. :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.542
    Torget vurderinger
    23
    Dette med gain har vi på stell; og pre-volum ligger generelt i området kl. 14 - 16. Full dynamic bloom og dønn tyst i passasjer. Den brutale overgangen fra en spedt hviskende tverrfløyte til 110 dB pauke- og full blåserekkeinnslag er mildt sagt avhengighetsskapende.
    Ikke vondt ment, men tror flere av dere er hekta på diverse elementer i lydbildet som i det fulle og hele ikke betyr allverden når man tenker seg om.. :)
    Du har selvsagt helt rett i dette :):) Godt jeg ikke tenker meg så mye om, da. Tenking overlater jeg til hestene, de har større hode.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Dette med gain har vi på stell; og pre-volum ligger generelt i området kl. 14 - 16. Full dynamic bloom og dønn tyst i passasjer. Den brutale overgangen fra en spedt hviskende tverrfløyte til 110 dB pauke- og full blåserekkeinnslag er mildt sagt avhengighetsskapende.
    Ikke vondt ment, men tror flere av dere er hekta på diverse elementer i lydbildet som i det fulle og hele ikke betyr allverden når man tenker seg om.. :)
    Du har selvsagt helt rett i dette :):) Godt jeg ikke tenker meg så mye om, da. Tenking overlater jeg til hestene, de har større hode.
    Jau, men de hører vel også på litt vel mye hestejazz og lassopop i tillegg? Regner jo ikke med at du er motstander av jazz, men den med lasso på er vel mer passende på NRK1 natt til søndag? Hører jo en god del på musikk som finner feil eller ikke feil ved anlegget mitt. Ellers er det jo bare tull å bruke penger på ditt og datt av komponenter? Men man har jo diverse folk som kun kjøper anlegg for å ha noe å vise frem, og der i gården har ikke lyden alltid stått i fokus!!! Har hørt mye ræl til 10.000 for å si det sånn.. :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.839
    Antall liker
    3.097
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok det tonale har en del å si for opplevelsen av transientvillighet og ved litt pådrag er det alltid bassen som får pusteproblem først, noe som kan forskyve balansen mot det lyse, og lystlydene anlegg blir jo ofte omtalt med hurtig bass, oppløste og transientvillig
    Det har du helt rett i, og at det er vanskeligere å aksellerere eller retardere et stort og tungt basselement enn et lite og lett diskantelement, er logisk og ganske enkelt å forstå. Mer masse krever større kraft å flytte på.

    For å kunne gjengi 20k må elementet ha en stigetid mindre enn 25 mikrosekunder, her er noen bilder som zoomer inn på en transient, dette er en velkjent demolåt og jeg tror ikke det er mange innspillinger som kommer nærmere virkeligheten og allikevel er stigetiden 10x det som trengs for å kunne gjengi 20k …. 250 mikrosekunder :)
    Interessant, og iofs også logisk, men jeg henger ikke helt med nå, på hva dette skulle illustrere. Kan du "dumb it down" litt for meg? ;)


    Her er en skjermdump med transient vs 20khz tone og det burde illustrere IMO det absurde i at ikke et element som kan gjengi 20-30-40khz rimelig forvrengingsfritt ikke skal klare en transient som krever tiendedelen av evnen til å endre stilling i magnetgapet uten og korrumpere transienten til en dvask femiklaps vs en høyre kryss:rolleyes:

    Transienten er selvsagt fordelt til rette elementer alt etter hvordan frekvensspekteret ser ut…..



    TR vs 20k.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Så: "alle elementer er raske nok", altså?

    Men de krever vel likevel forskjellige mengder tilført kraft for å gjøre arbeidet sitt?
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Transient gengivelsen og følelsen af at den er rigtigt har mere med det højtaleren ikke siger, end det den gør, og det koster på effektivts kontoen at få fjernet alle unoderne fra enheder, kabinet, for bragt Q , resonanser, første refleksioner fuldstændig under kontrol., sideløbende med at der skal etableres ret frekvensgang.

    Eneste undtagelse jeg kender til er Air Motion Transformer AMT og den er jo ingen gang effektiv i horn folkets facit-bog.
    Men at højtaleren ikke er så effektiv betyder intet i dag hvor 400W eller sågar 1000W ikke er noget problem.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være greit å nevne at man ikke kan stole på oppgitt følsomhet fra produsenten. Et godt eksempel er Klipsch. Man får ikke 98dB med respons ned til 30 Hz tallet med 8" basser.

    Forøvrig. Gamle Klipsch var noe annet. Det var jo skikkelige høyttalere så vidt jeg har hørt og skjønt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.896
    Antall liker
    42.265
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Transient gengivelsen og følelsen af at den er rigtigt har mere med det højtaleren ikke siger, end det den gør, og det koster på effektivts kontoen at få fjernet alle unoderne fra enheder, kabinet, for bragt Q , resonanser, første refleksioner fuldstændig under kontrol., sideløbende med at der skal etableres ret frekvensgang.

    Eneste undtagelse jeg kender til er Air Motion Transformer AMT og den er jo ingen gang effektiv i horn folkets facit-bog.
    Men at højtaleren ikke er så effektiv betyder intet i dag hvor 400W eller sågar 1000W ikke er noget problem.
    Jeg har et par sånne liggende:
    http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/TPL150.pdf

    99 dB følsomhet og impedanskurve som en 5 ohms effektmotstand, omtrent. Tåler 80 W kontinuerlig. Da gir den konstante 118 dB fra 1000 Hz og opp, samtidig med at den kan daske til med over 120 dB i toppene. Stort sett andreordens forvrengning. Det holder forhåpentligvis til hjemmebruk.

    Eller så kan man sette en waveguide på den og få 3 dB ekstra hele veien:
    http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/TPL150H.pdf
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Det kan være greit å nevne at man ikke kan stole på oppgitt følsomhet fra produsenten. Et godt eksempel er Klipsch. Man får ikke 98dB med respons ned til 30 Hz tallet med 8" basser.

    Forøvrig. Gamle Klipsch var noe annet. Det var jo skikkelige høyttalere så vidt jeg har hørt og skjønt.
    Følsomhet blir som regel ikke målt hjemme i stuene våre og heller ikke oppgitt for hele frekvensområdet. De fleste angir følsomhet ved 1 kHz siden det ligger ca midt i frekvensområdet til vår logaritmiske oppfatning av lydbølger. Dessuten er 98 dB på både 30 Hz og 1 kHz totalt i ubalanse for hørselen vår. Den er nemlig ikke nøytral, men varierer over hele toneområdet. Det er KUN utstyret vi bruker til inn- og avspilling som bør være nøytralt. Selv om målekurvene SER flate ut på papiret er de ikke det. Det er bare en greiere måte å legge det opp på slik at vi lettere skal kunne tolke avvik rent visuelt. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være greit å nevne at man ikke kan stole på oppgitt følsomhet fra produsenten. Et godt eksempel er Klipsch. Man får ikke 98dB med respons ned til 30 Hz tallet med 8" basser.

    Forøvrig. Gamle Klipsch var noe annet. Det var jo skikkelige høyttalere så vidt jeg har hørt og skjønt.
    ja, nye klipsch er jo ikke skikkelige i det hele tatt! ;)

    Det er vel RF-82 du sikter til, og den har en oppgitt følsomhet på 98 dB og frekvensrespons ned til 33Hz ved -3dB. Det er selvsagt med TO åttetommere. Er det så usannsynlig, da?

    For alt jeg vet kan de operere med noen skryte-dB i markedsføringen sin, men det er i alle fall ingen som helst tvil om at de både har skikkelig høy virkningsgrad og at de har godt fundament i bassen. Jeg har ikke målt, men agefølelsen min sier i alle fall at i mitt rom, går rf63 med tre åttetommere GODT ned på tredvetallet.

    RB-81 med én 8" er oppgitt til å gå ned til 44Hz ved -3dB og til å ha 97dB følsomhet. Jeg har etter å ha hørt dem ingen grunn til å tro at det heller ikke stemmer.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.022
    Antall liker
    8.473
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    @Asbjørn

    Det er riktig, men stigetiden er langt innenfor hva som er overkommelig for normale elementer og den blir ikke kortere uten limiter.
    Det er selv med redusert dynamikk nærmere det man opplever når man umusikalsk hamrer løs på et slagverk enn veldig mange andre opptak som er hardere komprimert, sterkt eqet eller har en mye lengre opptaksavstand.

    Poenget var uansett bare at jeg ikke kjøper påstanden om at transientene er så hurtige at bare ett utvalg av elementer er i stand til å gjengi dem.
    Ja, jeg er enig i det. Stigetiden bestemmer hvor stor amplitude som kan gjengis ved høye frekvenser, og motsatt. Hvis man kan gjengi 20 kHz med f eks 100 dB så er den i orden og vel så det. Det er dessuten en jobb som basselementer godt kan slippe å prøve seg på.

    Men det er derfor jeg spekulerer på om det er noe annet som foregår, noe som ikke direkte har med stigetid og frekvensrespons å gjøre, men som heller må beskrives som en form for transient forvrengning. Hvis systemet suger ut energi i begynnelsen av transienter og gulper den opp igjen på slutten, så vil det oppføre seg omtrent som de tre grafene jeg viste over, men det kan formodentlig også måles som en plutselig økning i tredjeordens forvrengning (=kompresjon) på begynnelsen og slutten av transientforløp. Den forvrengningen vil også endre fortegn underveis, sånn at den er subtraktiv på starten og additiv på slutten av en toneburst. Sånne målinger har jeg ikke sett oppgitt for noen høyttalere, dessverre.

    Denne transientforvrengningen er direkte relatert til manglende egenskaper ved høyttalerelement/driver. Har en del pianoopptak som alltid har vært notorisk vanskelige å gjengi - og som tilsynelatende skyldes overstyring i opptak/kjede frem til forsterker. Dette har nå vist seg å ikke være tilfelle - problemet har hele tiden ligget på ht, uansett hva som har vært koblet opp. Med de driverne jeg har her nå er problemet borte, og pianoet klinger helt fantastisk. Håpløst uspillbare Cd'er som plutselig låter kanon og gir ny musikkglede; det kaller jeg value for money.

    Jeg har ingen problemer med å forstå de som ikke tror/kjøper dette, av den enkle grunn at jeg kun nylig har oppdaget dette selv. Man skal ALDRI la en stein være usnudd i dette gamet, aldri anta noen ting, aldri uttale seg for bastant om en god del ubesvarte spørsmål. Vi har nemlig ikke alle svarene.
    Kan du dele med oss kva pianoopptak det er snakk om? Kunne vore interessant å kike nærare på.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.343
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være greit å nevne at man ikke kan stole på oppgitt følsomhet fra produsenten. Et godt eksempel er Klipsch. Man får ikke 98dB med respons ned til 30 Hz tallet med 8" basser.

    Forøvrig. Gamle Klipsch var noe annet. Det var jo skikkelige høyttalere så vidt jeg har hørt og skjønt.
    Følsomhet blir som regel ikke målt hjemme i stuene våre og heller ikke oppgitt for hele frekvensområdet. De fleste angir følsomhet ved 1 kHz siden det ligger ca midt i frekvensområdet til vår logaritmiske oppfatning av lydbølger. Dessuten er 98 dB på både 30 Hz og 1 kHz totalt i ubalanse for hørselen vår. Den er nemlig ikke nøytral, men varierer over hele toneområdet. Det er KUN utstyret vi bruker til inn- og avspilling som bør være nøytralt. Selv om målekurvene SER flate ut på papiret er de ikke det. Det er bare en greiere måte å legge det opp på slik at vi lettere skal kunne tolke avvik rent visuelt. :)
    Dette kan ikke få stå uimotsagt - til det inneholder det for mye feil!

    Om en høyttaler blir oppgitt til å ha en følsomhet på 98dB/W/m og et frekvensområde på 35Hz - 20kHz +-3dB så er det uavhengig av hørselen vår. Da har den 98dB følsomhet over det frekvensområdet +-3dB. Det du nevner om vår logaritmiske hørsel har med hvor høyt vi spiller! Spiller vi med lavt volum har vi vanskeligere å høre bass og diskant. Og målekurvene til utsyr vi bruker til inn og avspilling er nettopp så lineære/flate ut som de vises på papiret supplert med data om måleavvik.

    Nok en gang blander du begrepene og går deg vill! Her blander du en høyttalers følsomhet med vår logaritmiske hørsel. Det blir bare tull.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.896
    Antall liker
    42.265
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette med gain har vi på stell; og pre-volum ligger generelt i området kl. 14 - 16. Full dynamic bloom og dønn tyst i passasjer. Den brutale overgangen fra en spedt hviskende tverrfløyte til 110 dB pauke- og full blåserekkeinnslag er mildt sagt avhengighetsskapende.
    Ikke vondt ment, men tror flere av dere er hekta på diverse elementer i lydbildet som i det fulle og hele ikke betyr allverden når man tenker seg om.. :)
    Hver sin smak. Men når førsteordens problemer som avvik i frekvens- og fasegang kan ordnes med å trykke på en knapp merket "go fix" (ihvertfall nesten så enkelt), og man har fått noenlunde orden på plassering og romakustikk, så kan man ta tak i de litt mindre opplagte tingene. Gainstruktur og transientegenskaper har definitivt betydning. Spredningskarakteristikk også.
     

    Mulelid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    463
    Antall liker
    51
    Sted
    Vik i Sogn
    Det kan være greit å nevne at man ikke kan stole på oppgitt følsomhet fra produsenten. Et godt eksempel er Klipsch. Man får ikke 98dB med respons ned til 30 Hz tallet med 8" basser.

    Forøvrig. Gamle Klipsch var noe annet. Det var jo skikkelige høyttalere så vidt jeg har hørt og skjønt.
    Følsomhet blir som regel ikke målt hjemme i stuene våre og heller ikke oppgitt for hele frekvensområdet. De fleste angir følsomhet ved 1 kHz siden det ligger ca midt i frekvensområdet til vår logaritmiske oppfatning av lydbølger. Dessuten er 98 dB på både 30 Hz og 1 kHz totalt i ubalanse for hørselen vår. Den er nemlig ikke nøytral, men varierer over hele toneområdet. Det er KUN utstyret vi bruker til inn- og avspilling som bør være nøytralt. Selv om målekurvene SER flate ut på papiret er de ikke det. Det er bare en greiere måte å legge det opp på slik at vi lettere skal kunne tolke avvik rent visuelt. :)
    Dette kan ikke få stå uimotsagt - til det inneholder det for mye feil!

    Om en høyttaler blir oppgitt til å ha en følsomhet på 98dB/W/m og et frekvensområde på 35Hz - 20kHz +-3dB så er det uavhengig av hørselen vår. Da har den 98dB følsomhet over det frekvensområdet +-3dB. Det du nevner om vår logaritmiske hørsel har med hvor høyt vi spiller! Spiller vi med lavt volum har vi vanskeligere å høre bass og diskant. Og målekurvene til utsyr vi bruker til inn og avspilling er nettopp så lineære/flate ut som de vises på papiret supplert med data om måleavvik.

    Nok en gang blander du begrepene og går deg vill! Her blander du en høyttalers følsomhet med vår logaritmiske hørsel. Det blir bare tull.
    Helt tydelig at du aldri har målt frekvensrespons på noe som helst.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn