@Asbjørn
Det er riktig, men stigetiden er langt innenfor hva som er overkommelig for normale elementer og den blir ikke kortere uten limiter.
Det er selv med redusert dynamikk nærmere det man opplever når man umusikalsk hamrer løs på et slagverk enn veldig mange andre opptak som er hardere komprimert, sterkt eqet eller har en mye lengre opptaksavstand.
Poenget var uansett bare at jeg ikke kjøper påstanden om at transientene er så hurtige at bare ett utvalg av elementer er i stand til å gjengi dem.
Ja, jeg er enig i det. Stigetiden bestemmer hvor stor amplitude som kan gjengis ved høye frekvenser, og motsatt. Hvis man kan gjengi 20 kHz med f eks 100 dB så er den i orden og vel så det. Det er dessuten en jobb som basselementer godt kan slippe å prøve seg på.
Men det er derfor jeg spekulerer på om det er noe annet som foregår, noe som ikke direkte har med stigetid og frekvensrespons å gjøre, men som heller må beskrives som en form for transient forvrengning. Hvis systemet suger ut energi i begynnelsen av transienter og gulper den opp igjen på slutten, så vil det oppføre seg omtrent som de tre grafene jeg viste over, men det kan formodentlig også måles som en plutselig økning i tredjeordens forvrengning (=kompresjon) på begynnelsen og slutten av transientforløp. Den forvrengningen vil også endre fortegn underveis, sånn at den er subtraktiv på starten og additiv på slutten av en toneburst. Sånne målinger har jeg ikke sett oppgitt for noen høyttalere, dessverre.