Det låter betydelig bedre her.
1.
Som en audiofil som har "mistet troen" langt på vei og som har blitt mer skeptisk er det interessant å lese om deg som har gått andre veien.
X-faktor og at det ikke er mulig å måle alt innen lydgjengivelse var jeg tidligere helt enig i, men nå er jeg ikke sikker lenger.
Hvordan sniker denne x-faktoren og andre saker seg gjennom innspillinger, miksing og mastering hvis de er skjulte?
2.
Kabeltesten din viste nesten at det var mulig å plukke ut slikt ved blindtest. Jeg er temmelig skeptisk på at andre kan gjøre det samme, og feilen din samt avbrutte forsøk tyder på at det selv for deg som jobbet hardt med dette ble vanskelig. Vanskelig er det også da å komme fra at dette er bittebittebittesmå forskjeller som drukner i dagsform og bias. Hodet mitt er lett å lure og få til å tro på forskjeller, det farger nok også min tro på hvordan det er for andre.
3.
Så snart det er plantet en liten spire av inntrykk festet til en komponent, avspillingsprogram, kabel eller annet så er den spiren vanskelig å komme forbi, er min påstand.
Jeg tror at da vil vi forsøke sterkt å finne indikasjoner slikt at spiren kan gro og bli et "ekte" inntrykk.
4.
Fra før å ha vært motstander av blindtester, har jeg nå kommet til at det er det eneste pålitelige. ABXer med korte switcher kan være "slørende", eller viser de oss bare at sånn er det?
5.
Jeg ønsker lydopplevelsen og musikkgleden velkommen, men tror at den kan være forankret like sterkt i virkeligheten utenfor anlegget som i selve komponentene eller kablene. Kaffe, lyttesjokolade og herlige mennesker rundt deg. Hvordan gjenskape det hjemme i lytterommet?
6.
Nå for tiden synes jeg det er mer spennende hvorfor så mange digger lyden av vinylavspilling, selv om det er teknisk og målemessig langt bak CD og HiRez.
Duelund hadde sine tanker om at det skal være en viss mengde 2de harmonisk forvrengning (justert etter hvor langt bak i salen du vil være) ved avspilling, siden lydens egen 'forvrengning' ligner på 2de harmonisk. Hvilken vreng skal til for å gjøre illusjonen best mulig? Din (og manges) variant med hellende frekvensgang er bare en av veiene til å "vrenge det rett".
Endelig Roda!!
1. Tror vi må skille "klang" og "X-faktor" fra hverandre.
Med klang mener fagfolket beskrivelse av lyd som brilliant, full, lys, mørk osv..... Dette er psykoakustiske opplevelser av all lyd som i en lydkjede blir levende lyd tatt opp av elektronikk og kommer ut igjen i den andre enden som lyd som vi helst skal oppleve med mange av de samme klangfargene som i levende lydbilde.
Det er når noen sier at: "mellomregisteret i anlegget ditt lyder for lyst" man støter på en interessant problemstilling. Hva gjør at et forsterkerbytte kan gjøre dette?
Vi som bruker ulike former EQ kan skru dette til på en måte, men i mål kommer vi ikke på den måten fordi vi ikke kan gjøre noe med apparatenes egenlyd på den måten.
Jeg mener at forsterkerens klangegenskaper er gitt av alle de forskjellige komponentene som er inni forsterkeren. Man har målinger av alle komponentene, men to komponenter som måler likt kan oppfattes forskjellig. (ifølge Bryston) Hvorfor? Dette er x-faktoren jeg er nysjerrig på.
Konstruktørene skal derfor sette sammen massevis av komponenter som til sammen skal lyde godt. En vanskelig øvelse. Tror kabelkonstruktører sitter med mye av de samme utfordringene.
X faktor som jeg beskriver er ikke skjulte i det hele tatt, de er lett hørbare. I alle prosessene du beskriver benytter man ørene til å velge mikrofoner, mikrofonplassering, ulike "lydforbedrere" osv osv som til slutt gjør at en produksjon lyder som den gjør. Disse produktene er konstruert og kjøpt av gode konstruktører igjen som sørger for at de gir god lyd.
Skulle man tatt de valgene ved hjelp av avlesning av målinger ville man slitt big time.
2. Blindtesting uten konkret formål forvirrer mer enn noe annet. Jeg er mer skeptisk til resultatene jeg får av disse enn mine egne ører. Selvfølgelig er det bias med i all lytting, men vi snakker om et anlegg som står i stuene over lengre tid.
Kabler representerer etter mitt skjønn det vanskeligste å gjenkjenne ved blindtesting og har vist seg meget vanskelig å blindteste. At alle kabelforskjeller som blir predikert ofte stemmer overens med hverandre synes jeg er et mye sterkere argument enn negative blindtester.
Mitt største poeng med blindtesten min var at jeg måtte tilpasse den slik at jeg lyttet "like godt" som til vanlig. Når jeg fikk til det hørte jeg også forskjellene.
3. Det har du nok rett i. Det er det jeg kaller erfaringsgrunnlag. Vi er gode til å lære og legger til gammel læring til komponenter. Bias om du vil. Det er denne måten vi lytter på enten vi vil eller ikke. Det er denne mekanismen som jeg mener gjør at objektive minimale forskjeller blir større og større over tid. Vi lytter dypere og dypere i alt vi bruker tid på enten det er en låt, høyttaler eller hva som helst. Vi tillegger det bias i form av erfaringer.
4. Jeg tror at korte switcher både viser oss hvor små forskjellene er fordi vi lytter mer "objektivt" på den måten, men korte switcher er også slørende. Spesielt på forskjeller som klang etc.
Når jeg skriver at vi lytter objektivt så er det fordi vi kun har små fokuspunkter som vi sammenligner på kort tid. På disse fokuspunktene trenger ikke de objektive forskjellene være så store, men hvis du registrerer mikroforskjeller der, husker på de og registrerer nye og nye og nye og nye så blir det kanskje betydelig etterhvert?
Jeg har sans for skikkelig blindtester og ikke slike kvasiblindtester som enkelte amerikanske audioselskaper sprer rundt.
I smaksblindtester så får man ofte en oppgave som kan være:
-hvilken søtsmak av disse smaker mest kunstig på denne saften?
-Hvilke av disse pizzaene smaker mest salt?
-Så kan de ha forbrukertester hvor et panel skal en mening om hva de synes smaker best ved "førsteinntrykket" av to matvarer. (Som likner kvasitestene innen hifipropaganda liknende MP3 testen her for et par dager siden.)
-De kan også ha tester over lengre tid. Blir forbrukerne lei smaken?
Kabler står for min del for en slags "aroma" for hele smaken og blir derfor vanskelig å blindteste, men den kommer frem ved seende lytting etter min mening fordi man har en klar referanse å sammenligne mot i det forrige lydbildet som man kjenner godt fra før.
5. Enig. Det går ikke gjenskape en konsertopplevelse etter min mening.
6. Vinyl er interessant. Tror det er mange veier til Rom. Jeg tror støyspektrum er et veldig undervurdert tema blant hifientusiastene. Forskjellen på hvit og rosa støy i støygulvet kan være en betydelig faktor blant mange andre som til slutt gir en sluttopplevelse.
Tusen takk for innlegget Roda! Jeg skriver ganske bastant i dette innlegget, men håper du kjenner min stil godt nok til å ikke tillegge det for mye vekt.
Når det gjelder mistet troen, så tror jeg du har et sjeldent edruelig forhold til dette og synes det er VELDIG interessant at du mener dette etter å ha hørt så mye godt utstyr. Jeg har vært i en del studioer som har laget gull av gråstein, så jeg har mer tro på know how enn noe annet.