RojohII
Hi-Fi freak
Aha: Te og til er det samme for oss (fulle) Rogalendinger. Det demrer...
Hehe, det ble snakk om "langreist te" så da tenkte jeg det var en med sammenfallende interesser her.Ain't my cup of ... øh ... te. Andre (CDW og ardilla) kan nok bidra her. Kaffe ruler der jeg bor.
Ja, kom gjerne med forslag her! Endrer topic på tråden:Andre (CDW og ardilla) kan nok bidra her.
Er du kommet for å redde meg fra å gå på en "økonomisk smell" med feks Stax SR-007-sett + DAC?HD598 + MF V-DAC mkII + Little Dot mkIII fungerte fin i mine ører, billig er det også
Ukjent for meg, men jeg holder øynene åpneEneste teen jeg har smakt - og likt er "JustT" nytt i København. Hvis noen har forhandler i Norge; tusen takk!
All te (unntagen muligens nype- og annen urtete) er vel langreist(?) Norge er ikke akkurat tedyrkingens Mekka.Langreist te? Kan du gå i detaljer?Selv i edru påsketilstand med kun langreist te innabords, så er head-fi ganske spektakulært.
Hvis det her er snakk om grønn, hvit (eller forsåvidt oolong):
Denne kan feks definitivt anbefales: Dragon Well Tea (Longjing) (hvis det er like bra som tidligere innhøstinger)
Til tross for flashy beskrivelse "Finally! World's Best Green Tea Revealed" så er det her knall saker.
Jeg har frekventert Le Palais des Thés i Oslo i noen år nå og vært igjennom det aller meste av deres sortiment, ihvertfall innenfor grønn te, og det er ikke helt samme kvalitet spør du meg. (For all del, det er bra saker også der).
... siden har det blitt mere stæsj.ErosLoveking har skrevet om sitt inntak av Earl Grey-te.
Jeg har nå laget et stort krus Horse Head Ceylon Tea, har 7 gode hodetelefoner, 3 hodelefonforsterkere, 1 DAK, 1 USB->S/PDIF-konverter, 1 CD-spiller og 1 PC i umiddelbar nærhet (og mere i bakhånd).
Hehe! Det er riktig at det er særdeles lite kortreist te å få tak i. Med unntak av, som du helt korrekt er inne på, varianter av urte-te, men da er man jo over på noe annet.All te (unntagen muligens nype- og annen urtete) er vel langreist(?) Norge er ikke akkurat tedyrkingens Mekka.Langreist te? Kan du gå i detaljer?Selv i edru påsketilstand med kun langreist te innabords, så er head-fi ganske spektakulært.
Hvis det her er snakk om grønn, hvit (eller forsåvidt oolong):
Denne kan feks definitivt anbefales: Dragon Well Tea (Longjing) (hvis det er like bra som tidligere innhøstinger)
Til tross for flashy beskrivelse "Finally! World's Best Green Tea Revealed" så er det her knall saker.
Jeg har frekventert Le Palais des Thés i Oslo i noen år nå og vært igjennom det aller meste av deres sortiment, ihvertfall innenfor grønn te, og det er ikke helt samme kvalitet spør du meg. (For all del, det er bra saker også der).
Påske er visst tetid i hodetelefonkategorien. Vi hadde en terunde forrige påske også. ardilla kommer til å bli henrykt over en ny teentuiast. Sist påske viste han oss til en egen tetråd på Head-Fi.org med flotte bilder og mere til. Du finner det i den store hodetelefontråden. Det begynner visst rundt mitt innlegg #3098 der jeg skriver:
... siden har det blitt mere stæsj.ErosLoveking har skrevet om sitt inntak av Earl Grey-te.
Vis vedlegget 191307
Jeg har nå laget et stort krus Horse Head Ceylon Tea, har 7 gode hodetelefoner, 3 hodelefonforsterkere, 1 DAK, 1 USB->S/PDIF-konverter, 1 CD-spiller og 1 PC i umiddelbar nærhet (og mere i bakhånd).
Vis vedlegget 191308
Takker så mye for tips. Jeg har sjekket litt rundt omkring og ser at dbPowerAmp anbefales for enkelhet i bruk - jeg forsøker en trial version etter jeg jeg opplevde vanskeligheter med å få utseendet ved spilling slik jeg ønsket (det er jo sikkert såre enkelt, men):Det er en del skrot i freedb, så vær oppmerksom. Langtfra alle bidragsytere er like nøye, og mange felter mangler (ofte) informasjon ifht. en del andre databaser, f.eks. komponist og innspillingsår for hvert spor.
dbPowerAmp koster penger, men samkjører metadata fra flere kilder.
Du kan evt. benytte Mp3tag etter ripping. Den har støtte for flere kilder inkl. Discogs og Amazon (hvis jeg husker rett). Dessverre har den ikke samkjøring á la dbPowerAmp. Det finnes flere lignende konkurrenter som også er omtalt på HFS. Se i Datahjørnet. Jeg har muligens tagget en del av trådene.
Album Art Downloader er også nyttig. Den har støtte for en rekke nettsteder med bilder inkl. en rekke Amazon, Discogs, Musicbrainz og mye annet. Støtten utvides stadig. Den kan samarbeide med foobar2000 og dets arkiv. Dét fungerer utmerket. Google bildesøk med CDens plateselskapkatalognummer (+ artist og tittel?) er også nyttig som supplement.
Du har fått meldingen "Accurately ripped", og det er så langt jeg har forstått det viktigste. Jeg kan ikke se hva som står på slutten av andre avsnitts første linje i loggvinduet. EAC gjør oppslag mot AccurateRip og muligens en CUE-database. Hvis CDen finnes der, får du én type melding, hvis ikke en annen. Du kan få avvikende resultater bl.a. hvis du f.eks. har en europeisk eller skandinavisk CD-utgave mens databasen kun har amerikanske eller kanadiske. Jeg tror CUETools muligens også er følsom for CD-produksjonsmatrisen (eller hva det heter) som er angitt med et nummer rundt senterhullet på CDens ene side.
Se forøvrig marsboers grundige, veloverveide og gode forklaringer og anbefalinger.
PS: Det svinger av Manhattan Transfer "Four Brothers" m.fl.
Ja, jeg har sett at ardilla har Mk1, og sett litt på feks denne korte beskrivelse av forskjeller mellom de versjoner av SR-007: Comparing World-Class Headphones Stax SR-007 | InnerFidelityVedr. Stat SR-007, så er det ikke helt uvesentlig å merke seg at @ardilla (og undertegnede) har Mk1. Mao ikke samme modell som selges i dag.
Takker for hyggelig tilbakemelding, og takker CDW, deg og alle andre som er innom tråden jeg startet for meget gode tilbakemeldinger i anledning mitt Head-fi-prosjekt. Ja, får nesten si takk til alle som skriver her inne på HFS også - det er en ganske massiv mengde informasjon som finnes her inne og fantastisk at så mange ønsker å gå så dypt inn i "lyd-materien".daphexb, takk for gode svar i #160. Du er kanskje ny i gamet, men hittil har du bidratt med veldig mange gode poster, fulle av (kjempe)gode beskrivelser av dine inntrykk. Du har rett i at ingen sitter på fasit, grunnen til utspørringer etc, er nok fordi vi som frekventerer her analyserer preferansene dine og ser om vi har lik persepsjon av lyd som deg. Det er viktig når vi skal forstå hverandre her inne. I tillegg kan det være bra for deg å høre hva vi mener, slik at du kan se våre omtaler i lys av det igjen.
Ja, riktig. Jeg har jo lest litt om Hegel sine DAKer på lydogbilde.no opp igjennom årene. De har jo feks kommet godt ut der.Dette utsagnet er i strid med hva jeg har hørt om Hegel sine DACer. I alle fall de som koster litt mer. HEGEL er veldig utbredt her på HFS, så det skal være mulig å kjøpe disse brukt fra tid til annen. Loevhagen opprettet en tråd for å kartlegge de mest populære DACene på HFS (hele forumet, ikke bare head-fi). Det var bred variasjon i hva folk hadde, men noen kandidater stakk seg ut som mer vanlige. Etter en god stund kom fellesskapet frem til denne listen.Jeg vekslet bare noen ord med innehaver [av Lyric]vedrørende DAC'er, men fikk ikke gått nærmere inn i materien da kvelden langt fra enda var ung (og jeg ble kasta på dør - hehe, neida, men det var noe over stengetid). Imidlertid omtalte han Hegel sine DAC'er som kalde og var inne på at de/han måtte få til et eller annet for å utfordre Hegel sin posisjon i markedet. Formodentlig har han da produkter som er knall i de priskategorier jeg ønsker å befinne meg. Eller?
Time-out - og de aller mest populære så langt:
Under 1000 kroner:
Nuforce uDac-2 (2)
Under 5000 kroner:
Abrahamsen V6.0 DAC (14)
Under 10.000 kroner:
Hegel HD10 (6)
Hegel HD20 (6)
Under 20.000 kroner:
NAD M51 (7)
Under 30.000 kroner:
Ayre QB-9 (192khz/24bit) (2)
Naim Dac (2)
ONTech dual mono/monsterdac (2)
Under 100.000 kroner:
Weiss Dac 202 (2)
Det har lyktes meg å få noen pekepinner vedrørende eventuelle DAKer hos Lyric, samt en uttalelse om Stax SR-007 fra ardilla på PM. Nå forsøker jeg også med forspørsel til ptb (se forrige innlegg), så får vi se hvilke tanker jeg gjør meg vedrørende hva jeg skal høre på neste gang jeg skal til Lyric. Har du hørt noe Stax selv? Hvis ja, hva synes du? Dvs., har du uansett noen tanker om Stax vs alt annet vi har snakket om? Det er jo noe rart at du som har en "quest to burn a ton of money" ikke har anskaffet deg feks SR-009? Hehe.Det har tidligere hersket tvil om ardillas kjønn her inne, og på et tidspunkt trodde jeg at jeg var i ferd med å bli forelsket i henne. Dette skulle imidlertid endre seg, for etter å ha snakket med vedkommende på telefon, så kan jeg bekrefte at han figurerte med en rolig, lys og gutteaktig herrestemme. Dialekten vitnet også om en bakgrunn fra de høyere samfunnslag.Ja, jeg har lest at ardilla har skrevet at han/hun foretrekker SR-007 foran 009. Imidlertid er det ikke klinkende klart (for meg ihvertfall) at 007 er verdt pengene vs HD650 når man leser ardilla's mini-review: “Mini-review” - ardilla’s Review of Stax SR-007 "Omega II" Open-Back Electrostatic Earspeaker
"Despite the obvious technical advantages, I preferred the warmness and natural feeling of the HD650, though I really miss the smooth treble detail and powerful bass extension of the O2."
Imidlertid listes en del poeng som går i SR-007's favør, det er klart.
ardilla er veldig glad i saker han bruker tid på å omtale. Han har flere ganger poengtert sin avsky mot kategoriske utsagn, så du vil neppe få noe konkret svar på hva som er best fra ham (har selv forsøkt dette mange ganger).
Ja, dristig kar der som prøver seg i den harde mediabransjen. Håper at det er ok at jeg har linket noen av dine videoer - det er vel derfor du legger dem ut, for at du vil at de skal bli sett. Har jo til og med etter det innlegget jeg svarer på nå linket til enda en video. Det var en interessant introduksjon til hvordan man skulle lese og tolke diverse lyddiagram, innimellom diverse informasjon om Sennheiser HD600 og HD650 - det anså jeg for å være allmennyttig kunnskap, ihvertfall kunnskap jeg har god nytte av.LOL! Mandig og potent stemme på han der, og for noen store sterke armer!Ny video ute på YouTube av Headphoneaddict.com, som jo viser seg å være en kjenning her inne.
Her kan man kan høre litt om AURALiC TAURUS, AURALiC ARK MX+ samt litt om Audeze LCD-3.
Headphone high end, the AURALiC TAURUS and AURALIC ARK MX+ DAC - YouTube
Hehe: "Come join me in my quest to burn a ton of money in search of the ultimate eargasm!"
Som det fremgår i Innerfidelitys artikkel, så er det i utgangspunktet 4 versjoner av SR-007. I utgangspunktet så er det "Mk 2,5" som selges i dag. Jeg skriver i utgangspunktet, da Lyric i fjor hadde (har?) inne noen Mk1 serienr. SZ1- på lager.Ja, jeg har sett at ardilla har Mk1, og sett litt på feks denne korte beskrivelse av forskjeller mellom de versjoner av SR-007: Comparing World-Class Headphones Stax SR-007 | InnerFidelity
Er det naturlig å anta at det er denne som er på lager hos Lyric:
"SR-007A/SR-007Mk2 - S/N SZ3-xxxx, often called the Mk2.5, Stax supposedly change the diaphragm which results in a much more forward sound signature."
Anbefaling, tanker?
Går ut i fra at du vil anbefale SR-007, i og med at du har gått til innkjøp av den? Tanker om eventuelt innkjøp av mk2/mk2.5?
Noe kjennskap til den du har (eventuelt SR-007 mk2/mk2.5) vs SR-507 el. SR-407?
Tidligere har jeg skrevet at min filosofi var å bruke en nøytral DAC for å holde flest mulig variabler konstante i søken på å finne frem til god match. Hvis vi antar at kabler, strøm og kilde ikke er av betydning, så har vi primært tre komponenter som påvirker systemet; dac, amp og hodetelefon. Det gir mange kombinasjoner når man får litt flere av hver variabel. Ved å holde DAC nøytral, så blir det langt færre, da kan man bare fokusere på å matche hodetelefon og forsterker. Det virket ikke som om folk synes dette var noen god idé da jeg postulerte det. Selv mente jeg, og jeg er ikke noe ekspert eller spesielt teknisk kompetent, at dette var en logisk måte å innordne seg på.Ja, jeg har vært innom denne listen etter jeg startet mine søk på HFS, jeg skal studere den ytterligere.
Men de aller fleste er vel av den forståelse at en DAK skal være rimelig nøytral? Jeg leste vel marsboer si et sted at den eneste komponent i hans oppsett som kunne tillates en eller annen form for farging måtte være hodetelefon/høyttalere. Er alle enige i det, eller er det ikke fullt så enkelt? Hvis det var slik at "nøytral is king" hva gjelder DAK så skulle man nesten tro DAK var noe som omtrent kunne avgjøres på målinger?
Det der var bare noe jeg skrev for å tøffe meg, hahaha. SR-009 ligger langt over mitt budsjett, og jeg vil heller ha flere systemer og mer fleksibilitet enn ett dyrt oppsett. Dagsform og musikksmak er for variabelt til at ett system holder, og SR-009 er simpelten ute av min prisklasse. Man kan bytte amper på 009 også, vet du, og de er IKKE billige ... Har ikke hørt noe fra STAX, men må vel få gjort det en dag.Det har lyktes meg å få noen pekepinner vedrørende eventuelle DAKer hos Lyric, samt en uttalelse om Stax SR-007 fra ardilla på PM. Nå forsøker jeg også med forspørsel til ptb (se forrige innlegg), så får vi se hvilke tanker jeg gjør meg vedrørende hva jeg skal høre på neste gang jeg skal til Lyric. Har du hørt noe Stax selv? Hvis ja, hva synes du? Dvs., har du uansett noen tanker om Stax vs alt annet vi har snakket om? Det er jo noe rart at du som har en "quest to burn a ton of money" ikke har anskaffet deg feks SR-009? Hehe.
Laget opprinnelig kanalen for å prøve noe nytt og føle meg litt produktiv mens jeg holder på. Er den første til å innrømme at jeg ikke er verken audiofil eller guru, men kun interessert i å finne god lyd, dette sier jeg også i flere av videoene. Mye av informasjonen, blant annet lesning av frekvensresponsgrafer og impedansekurver er ting jeg har lært av andre medlemmer her og på head-fi, og da tenkte jeg at å gjøre det simpelt og lett fordøyelig for andre kunne være et fint bidrag. Det ser ut som om det har lyktes, og det er bra. Har ikke postet videoer her inne, siden det da kunne komme til å se ut som om jeg kun er her for å promotere kanalen.Ja, dristig kar der som prøver seg i den harde mediabransjen. Håper at det er ok at jeg har linket noen av dine videoer - det er vel derfor du legger dem ut, for at du vil at de skal bli sett. Har jo til og med etter det innlegget jeg svarer på nå linket til enda en video. Det var en interessant introduksjon til hvordan man skulle lese og tolke diverse lyddiagram, innimellom diverse informasjon om Sennheiser HD600 og HD650 - det anså jeg for å være allmennyttig kunnskap, ihvertfall kunnskap jeg har god nytte av.LOL! Mandig og potent stemme på han der, og for noen store sterke armer!
Du skal ikke lese lenge på HFS, andre fora og i hifipressen før du vil konkludere med at svaret er nei. Man er uenige om det meste, og litt til.[...]
Men de aller fleste er vel av den forståelse at en DAK skal være rimelig nøytral?
Noen ønsker regelrett sukring av lyden eller endog melasse, men det er langtfra alle som alltid innrømmer at det er det de faktisk ønsker. Det er helt fint med de ærlige, men verre med de som mener dette er virkelighetstro. Noen av dem har knapt nok hørt et akustisk instrument, langt mindre forsøkt å spille på et.[...]
Dette er meget viktig. Det skal fungere for lytteren. Om det følger alle tommelfingeregler eller bryter alle er mindre viktig. Ditto for om det er virkelighetstro eller Hollywood larger than life Technicolor CinemaScope eller full on Las Vegas. Alt er OK så lenge lytteren liker det, og ikke nødvendigvis hevder at det er virkelighetstro, enn si den eneste sannhet.
[...]
Det var nylig i en hodetelefontråd. marsboer følger typisk en filosofi basert på vitenskap og ingeniørkunnskap. Dét er neppe det dummeste man kan gjøre. marsboer skrev noe á la at han ønsker nøytral og velmålende elektronikk. Han innså at "transducere" uansett kom til kort i denne sammenheng, og at han derfor var nødt til å gå på akkord med sine prinsipper for de.[...]
Jeg leste vel marsboer si et sted at den eneste komponent i hans oppsett som kunne tillates en eller annen form for farging måtte være hodetelefon/høyttalere. Er alle enige i det, eller er det ikke fullt så enkelt? Hvis det var slik at "nøytral is king" hva gjelder DAK så skulle man nesten tro DAK var noe som omtrent kunne avgjøres på målinger?
[...]
Ripping, metadata og presentasjon av metadata samt annet utseende ved avspilling er 3-4 separate "ting" som dog i noen grad kan påvirke hverandre.[...]
Takker så mye for tips. Jeg har sjekket litt rundt omkring og ser at dbPowerAmp anbefales for enkelhet i bruk - jeg forsøker en trial version etter jeg jeg opplevde vanskeligheter med å få utseendet ved spilling slik jeg ønsket (det er jo sikkert såre enkelt, men):
Vis vedlegget 191389
Benytter du selv dbPowerAmp og vil anbefale denne?
Ved bruk av dbPowerAmp fant jeg veldig kjapt og enkelt frem til hvordan jeg fikk rippet slik at CD'en havner i en egen folder og ikke kun i hovedfolder for ripping. Den nevnte software fant også helt på egen hånd frem til data om Tore Johansen og plata Rainbow Session jeg måtte lete litt i EAC.
Interessant, det du her nevner om at de kanskje kan ha Mk1 i ønsket versjon inne. Dvs. - hvis jeg har samme preferanser som deg og en del andre. Jeg tar muligens en telefon til Lyric for å høre, eventuelt tar vurderinger på sparket når jeg drar på lyttetur dit igjen. Jeg har nok en tendens til å like hodetelefoner som har en del "trøkk i bassen"/ikke viser mangler i bassen, så det du skriver nedenfor kan være viktig for meg.Som det fremgår i Innerfidelitys artikkel, så er det i utgangspunktet 4 versjoner av SR-007. I utgangspunktet så er det "Mk 2,5" som selges i dag. Jeg skriver i utgangspunktet, da Lyric i fjor hadde (har?) inne noen Mk1 serienr. SZ1- på lager.Ja, jeg har sett at ardilla har Mk1, og sett litt på feks denne korte beskrivelse av forskjeller mellom de versjoner av SR-007: Comparing World-Class Headphones Stax SR-007 | InnerFidelity
Er det naturlig å anta at det er denne som er på lager hos Lyric:
"SR-007A/SR-007Mk2 - S/N SZ3-xxxx, often called the Mk2.5, Stax supposedly change the diaphragm which results in a much more forward sound signature."
Anbefaling, tanker?
Går ut i fra at du vil anbefale SR-007, i og med at du har gått til innkjøp av den? Tanker om eventuelt innkjøp av mk2/mk2.5?
Noe kjennskap til den du har (eventuelt SR-007 mk2/mk2.5) vs SR-507 el. SR-407?
Jeg har skrevet litt om mine (begrensede) lytteinntrykk av SR-507, SR-009 og SR-007 Mk 2,5 i "elektrostattråden" og STAX vennetråden. Kort resyme var at jeg under første lyttesesjon ikke fant Mk 2,5 interessant. SR-507 gav et positivt inntrykk. Likeledes også (selvfølgelig) SR-009.
Jeg leste også Innerfidelitys artikkel, samt div. annen info om STAX, og fikk det samme inntrykk av at flere (bl.a. Spritzer) hadde SR-007 som sin "favoritt", men da gjaldt det Mk1 versjonen. Pokker tenkte jeg, den skulle jeg gjerne ha lyttet til. Jeg fikk heller ikke egentlig SR-507 helt ut av hodet, og det ble etterhvert nok en ny tur til Lyric, klar for å lytte noe mer til SR-507 og potensiell handel.
Jeg kom til å nevne dette med Mk1 vs Mk 2,5 i butikken, og Tor repliserte med at vi har da vel et par demobrukte Mk1 liggende på lageret.
De ble hentet frem, koblet opp mot SRM-007tII - og etter en kortere lyttetid var jeg "solgt".
Å beskrive forskjellene mellom Mk1 og Mk 2,5 nå 3/4 år siden, er ikke helt enkelt, men jeg husker at Mk 2,5 fremsto som litt tam og slank i bunnen. Mk1 har mer bass og oppleves som noe mer "airy". Til mine preferanser - meget bra, der jeg faktisk synes SR-009 er litt "mye".
SR-507? Fortsatt interessant. Komfort/passform trekker ned. Egentlig er det rimelig stor lyd- og karakteristikkmessige forskjeller på SR-507, SR-007 og SR-009.
Når det er sagt så må det ikke bli for mye bass for meg. Jeg presterte jo å lage oppstandelse/forvirring når jeg omtalte Grado PS1000 på denne måten:men jeg husker at Mk 2,5 fremsto som litt tam og slank i bunnen. Mk1 har mer bass og oppleves som noe mer "airy"
I ettertid er det kom kommet frem at nevnte Grado PS1000 går for å mangle dyp bass og at det kan være et "party-aktig" 100 Hz-peak jeg har reagert på.Denne hørte jeg ikke så mye på da jeg synes den ble for mørk og hadde for mye og på en måte litt svampete bass. Den virket på en måte litt vulgær i bassen.
Stax sier også følgende på sine hjemmesider: "...now the SR-307 and SR-407 have adopted the same sounding body (sound element) asPå Stax´hjemmesider ser jeg det er nevnt at både SR-307 og SR-407 deler det samme "lydelement". Om det kun er putene som er forskjellige, så tar Stax seg godt betalt for litt skinn og sort fremfor brun eller grå plast . SR-507 koster vel omtrent det dbl av SR-407 .Det hevdes på ulike forum (Head-Fi bl.a.) at den eneste lydmessige forskjellen mellom SR-407 og SR-507 er øreputene. 507'ene har en litt annerledes geometri på sine puter, samt at de er i skinn (de bruker samme lydelement). For å komme opp på 507-nivå skal det derfor visstnok bare byttes til 507-puter, - og så har du lydmessig den samme hodehøyttaleren.
that of the top model SR-507."
Det skulle vel innebære at den lydmessige forskjellen ikke kommer av ulike element, men av putenes utforming. På SR-507 så er de utformet annerledes. De tar seg dermed godt betalt for en mer "avansert" hodebøyle og skinn, - ja. Hodebøylene til SR-507 ligger på rundt $420, - og $160 for SR-407. Skinnputene koster gjerne $100, mens jukseskinnputene koster $70. Da ser du fort hvor prisforskjellen ligger.
Takker for innspill vedrørende DAK. Jeg satser på at jeg ender opp med en DAK som kan brukes både til hodetelefonoppsett og eventuelt stereooppsett, som nevnt tidligere - forsøk på økonomisering gjennom "gjenbruk/flerbruk"Tidligere har jeg skrevet at min filosofi var å bruke en nøytral DAC for å holde flest mulig variabler konstante i søken på å finne frem til god match. Hvis vi antar at kabler, strøm og kilde ikke er av betydning, så har vi primært tre komponenter som påvirker systemet; dac, amp og hodetelefon. Det gir mange kombinasjoner når man får litt flere av hver variabel. Ved å holde DAC nøytral, så blir det langt færre, da kan man bare fokusere på å matche hodetelefon og forsterker. Det virket ikke som om folk synes dette var noen god idé da jeg postulerte det. Selv mente jeg, og jeg er ikke noe ekspert eller spesielt teknisk kompetent, at dette var en logisk måte å innordne seg på.Ja, jeg har vært innom denne listen etter jeg startet mine søk på HFS, jeg skal studere den ytterligere.
Men de aller fleste er vel av den forståelse at en DAK skal være rimelig nøytral? Jeg leste vel marsboer si et sted at den eneste komponent i hans oppsett som kunne tillates en eller annen form for farging måtte være hodetelefon/høyttalere. Er alle enige i det, eller er det ikke fullt så enkelt? Hvis det var slik at "nøytral is king" hva gjelder DAK så skulle man nesten tro DAK var noe som omtrent kunne avgjøres på målinger?
Dog, har til gode å høre store forskjeller på DACer i hodetelefoner (forskjellene er mer fremtredende på stereooppsett for meg), og er enig i noe som har blitt skrevet her mang en gang; at det som påvirker mest, gitt et godt utgangspunkt mtp kilde, er hodetelefon > forsterker > DAC.
Av kabler bruker jeg Blue Jeans Cable som er billige, soldige, isolerer godt mot støy og har gode ledeegenskaper. Disse fikk jeg anbefalt av Asbjørn her på HFS, en person jeg anser for å være blant de største guruene på de tekniske tingene her inne.
Hehe, tøffe deg. Eller bare være morsom, som du prøver på her igjen - og lykkes med. Hehe.Det der var bare noe jeg skrev for å tøffe meg, hahaha. SR-009 ligger langt over mitt budsjett, og jeg vil heller ha flere systemer og mer fleksibilitet enn ett dyrt oppsett. Dagsform og musikksmak er for variabelt til at ett system holder, og SR-009 er simpelten ute av min prisklasse. Man kan bytte amper på 009 også, vet du, og de er IKKE billige ... Har ikke hørt noe fra STAX, men må vel få gjort det en dag.Det har lyktes meg å få noen pekepinner vedrørende eventuelle DAKer hos Lyric, samt en uttalelse om Stax SR-007 fra ardilla på PM. Nå forsøker jeg også med forspørsel til ptb (se forrige innlegg), så får vi se hvilke tanker jeg gjør meg vedrørende hva jeg skal høre på neste gang jeg skal til Lyric. Har du hørt noe Stax selv? Hvis ja, hva synes du? Dvs., har du uansett noen tanker om Stax vs alt annet vi har snakket om? Det er jo noe rart at du som har en "quest to burn a ton of money" ikke har anskaffet deg feks SR-009? Hehe.
Jeg synes det er et bra initiativ du har tatt med å lage videoer. De jeg har sett har jeg oppfattet som genuine, informative og så slår du til med en morsomhet i ny og ne - det er i følge meg aldri feil. Men du har fortalt her inne om at du har laget videoer tidligere, det var ikke jeg som avslørte et hemmelig prosjekt når jeg linket til Grace Design-videoen? Vil nok tro at det er takhøyde her inne for diverse "reklamering"Laget opprinnelig kanalen for å prøve noe nytt og føle meg litt produktiv mens jeg holder på. Er den første til å innrømme at jeg ikke er verken audiofil eller guru, men kun interessert i å finne god lyd, dette sier jeg også i flere av videoene. Mye av informasjonen, blant annet lesning av frekvensresponsgrafer og impedansekurver er ting jeg har lært av andre medlemmer her og på head-fi, og da tenkte jeg at å gjøre det simpelt og lett fordøyelig for andre kunne være et fint bidrag. Det ser ut som om det har lyktes, og det er bra. Har ikke postet videoer her inne, siden det da kunne komme til å se ut som om jeg kun er her for å promotere kanalen.Ja, dristig kar der som prøver seg i den harde mediabransjen. Håper at det er ok at jeg har linket noen av dine videoer - det er vel derfor du legger dem ut, for at du vil at de skal bli sett. Har jo til og med etter det innlegget jeg svarer på nå linket til enda en video. Det var en interessant introduksjon til hvordan man skulle lese og tolke diverse lyddiagram, innimellom diverse informasjon om Sennheiser HD600 og HD650 - det anså jeg for å være allmennyttig kunnskap, ihvertfall kunnskap jeg har god nytte av.LOL! Mandig og potent stemme på han der, og for noen store sterke armer!
Må kjøpe fra dem i USA, men de har særdeles gode ordrerutiner, tross nok en 90-tallsinspirert webside. Her kan du kjøpe billige kabler fra Blue Jeans Cable. Kjøp en del av gangen og velg ekspress, da beregner og krever de merverdiavgift av deg med en gang, og betaler denne til den store norske stat. På den måten går det raskere gjennom tollen, samt at du slipper fortollingsgebyret. Du kan betale med Paypal, som er trygt og kjekt.De kablene du nevner, Blue Jeans Cable, er det kabler som er å få kjøpt her i Norge, eller har du bestilt på nettet?
Nei, her var jeg nok ufrivillig morsomHehe, tøffe deg. Eller bare være morsom, som du prøver på her igjen - og lykkes med. Hehe.
Takk for det. Håper CDW er nestemann til å vise slikt initiativ. Er veldig spent på denne mørke herrestemmen hans. Har av en eller annen grunn sett for meg at han er en branne på 210, lys i målet og fast bestemt på at han har rett.Jeg synes det er et bra initiativ du har tatt med å lage videoer. De jeg har sett har jeg oppfattet som genuine, informative og så slår du til med en morsomhet i ny og ne - det er i følge meg aldri feil. Men du har fortalt her inne om at du har laget videoer tidligere, det var ikke jeg som avslørte et hemmelig prosjekt når jeg linket til Grace Design-videoen? Vil nok tro at det er takhøyde her inne for diverse "reklamering"
Videoen er for øvrig ikke tatt ut av privat, og jeg tror vi holder det slik, LOL.Okeyda jeg skal skrive mail til kineseren som danset rundt sin nyinnkjøpte Woo og be han om å virkeligskjerpe seg...- Synd for jeg lo godt av han. Tipper han syntes den ble på kanten selv og gjorde den p.r.i.v.a.t
Hehe, takker for morsom og passende YouTube-video.Du skal ikke lese lenge på HFS, andre fora og i hifipressen før du vil konkludere med at svaret er nei. Man er uenige om det meste, og litt til.[...]
Men de aller fleste er vel av den forståelse at en DAK skal være rimelig nøytral?
Noen velger bevisst fargede/ikkenøytrale komponenter enten for å veie opp for en annen systemskavank (se nedenfor) eller fordi de heller vil ha noe annet enn det virkelighetstro:
Noen ønsker regelrett sukring av lyden eller endog melasse, men det er langtfra alle som alltid innrømmer at det er det de faktisk ønsker. Det er helt fint med de ærlige, men verre med de som mener dette er virkelighetstro. Noen av dem har knapt nok hørt et akustisk instrument, langt mindre forsøkt å spille på et.[...]
Dette er meget viktig. Det skal fungere for lytteren. Om det følger alle tommelfingeregler eller bryter alle er mindre viktig. Ditto for om det er virkelighetstro eller Hollywood larger than life Technicolor CinemaScope eller full on Las Vegas. Alt er OK så lenge lytteren liker det, og ikke nødvendigvis hevder at det er virkelighetstro, enn si den eneste sannhet.
[...]
Det var nylig i en hodetelefontråd. marsboer følger typisk en filosofi basert på vitenskap og ingeniørkunnskap. Dét er neppe det dummeste man kan gjøre. marsboer skrev noe á la at han ønsker nøytral og velmålende elektronikk. Han innså at "transducere" uansett kom til kort i denne sammenheng, og at han derfor var nødt til å gå på akkord med sine prinsipper for de.[...]
Jeg leste vel marsboer si et sted at den eneste komponent i hans oppsett som kunne tillates en eller annen form for farging måtte være hodetelefon/høyttalere. Er alle enige i det, eller er det ikke fullt så enkelt? Hvis det var slik at "nøytral is king" hva gjelder DAK så skulle man nesten tro DAK var noe som omtrent kunne avgjøres på målinger?
[...]
De fleste som mener målinger er viktige, vil hevde at gode målinger er en nødvendig eller i hvert fall god forutsetning for et godt lydresultat, men at de i seg selv ikke garanterer god lyd. Målinger benyttes til å finne passende kandidater, og deretter lytter man til man finner en man liker godt nok eller den man liker best innen den aktuelle prisklasse avhengig av hvor iherdig man er og god tid man har.
En fordel med nøytrale og velmålende komponenter er at de bør kunne fungere godt med andre komponenter uten en masse mætsjingsproblematikk.
Mer lunefulle og mindre nøytrale og velmålende produkter må mætsjes med langt mer omhu slik at man ikke forsterker/aggregerer negative sider, men heller motvirker dem. Det blir mye mer å passe på, og færre komponenter passer sammen, men når det klaffer, kan det bli riktig bra. Noen elsker (å drive med) slik mætsjing (det er for dem selve hobbyen), andre oppfatter det som noe nær stupiditet og i hvert fall (en følge av) dårlig produsenthåndverk. Mætsjeproblematikkballet må gjentas hver gang en ny komponent skal introduseres i anlegget enten det er snakk om oppgradering, ny avspillerteknologi eller bytte fordi forrige komponent døde av alder.
Begge filosofier kan gi gode resultater, men for meg fremstår marsboer, Asbjørn m.fl. som fornuftige og veloverveide.
Det ligger dermed i kortene at jeg også synes at Tittenteis tanker om en nøytral kilde er fornuftige, men det har han visst ikke oppfattet, eller jeg ikke formidlet.
Ja, har sett at du har postet dette tipset, takker.Apropos STAX Lambda-komfort:
De kan oppleves som noe grunne, men det er godt mulig at dette kan avhjelpes enkelt med en linemodifikasjon.
Takker for denne advarsel. Jeg har nok en tendens til å overkomplisere/overanalysere noe. Ref. Tittenteis forespørsel om her er plenty med høykvalitetsartikler i min bolig + at jeg har høyabsorberende toalettpapir (var det vel han skrev) - når han la merke til at jeg var litt vel nøye med diverse detaljer. Dog er det interessant med alle detaljer - så lenge en ikke mister syne av det totale bildet (som du sier er det ikke relative forskjeller en nyter en fredagskveld med te i koppen og musikk på øret), som nok fort kan skje og er det du oppfordrer en til å være obs på.Jeg vil på generelt grunnlag advare de som blir for opphengt i relative forskjeller mellom ulike hodetelefoner. Grunnen til denne vennlige advarselen er enkel, men viktig for musikknytelsen. Det er ingen av oss som nyter musikk via disse relative forskjellene - vi må forholde oss til det absolutte.
Og, ironien er at dette såkalte sbsolutte i seg selv er ganske relativt. Musikkgenre, dagsform og øvrige komponenter i signalveien betyr en såpass stor rolle for totalopplevelsen at det å overfokusere på (marginale) forskjeller mellom ulike hodetelefoner vil kunne ta for lang tid - og man får ikke betalt for investeringen i tid og stress.
Det generelle rådet blir å anskaffe seg en hodetelefon (oppsett) som man rent umiddelbart får den gode musikkfølelsen av.
Etterhvert så vil man ved lengre tids bruk få en følelse om det er noe med musikkgjengivelsen man vil endre på. Først da kan man ta frem de grovsorterte inntrykkene av hodetelefoner med annen tonal balanse for å justere det behovet som eventuelt har meldt seg.
Så, hvorfor sier jeg dette? Fordi, det er empiri at man over tid sjelden bare ønsker en gitt måte å få presentert musikken på. Dette gjelder mange av oss innen head-fi og vel så mange innen høyttalerverdenen.
tl;dr - kjøp den hodetelefonen du ville valgt hvis du måtte ta valget innen 10 minutter. Det er stor sannsynlighet for at du vil like den, nyte musikk over lang tid og glede deg over valget som du har foretatt. Det er videre ganske sannsynlig at du om en stund ønsker å få musikken formidlet på en (marginal) annen måte.*
Det siste betyr at det å stresse for mye innledningsvis ikke nødvendigvis er formålstjenlig i lengden.
Audeze LCD2
Jeg har hørt på denne en gang til på et tredje besøk hos Audio Norge, nå i helgen som var. Denne gangen synes jeg ikke den gav fullt så godt inntrykk som første gang. Forskjellen fra forrige gang var at jeg nå hørte den på en Auralic Taurus vs Violectric HPA V200 første gang. (Riktig nok burde jeg ha droppa testing denne dagen, da jeg nok var i trøtteste laget etter å ha vært inne på jobben for å ta noen timer med overtid).
Jeg synes ikke den kom ut av skallet sitt på samme måte som med Violectric, akkurat som om den ble litt ufokusert og manglet sammenheng i lydbildet.
Noen som ønsker å forsøke seg på en presentasjon av de nevnte hodetelefonene og da forskjeller/karakteristikker?Å beskrive forskjellene mellom Mk1 og Mk 2,5 [Stax SR-007] nå 3/4 år siden, er ikke helt enkelt, men jeg husker at Mk 2,5 fremsto som litt tam og slank i bunnen. Mk1 har mer bass og oppleves som noe mer "airy". Til mine preferanser - meget bra, der jeg faktisk synes SR-009 er litt "mye".
SR-507? Fortsatt interessant. Komfort/passform trekker ned. Egentlig er det rimelig stor lyd- og karakteristikkmessige forskjeller på SR-507, SR-007 og SR-009.
Stax sier også følgende på sine hjemmesider: "...now the SR-307 and SR-407 have adopted the same sounding body (sound element) asPå Stax´hjemmesider ser jeg det er nevnt at både SR-307 og SR-407 deler det samme "lydelement". Om det kun er putene som er forskjellige, så tar Stax seg godt betalt for litt skinn og sort fremfor brun eller grå plast . SR-507 koster vel omtrent det dbl av SR-407 .Det hevdes på ulike forum (Head-Fi bl.a.) at den eneste lydmessige forskjellen mellom SR-407 og SR-507 er øreputene. 507'ene har en litt annerledes geometri på sine puter, samt at de er i skinn (de bruker samme lydelement). For å komme opp på 507-nivå skal det derfor visstnok bare byttes til 507-puter, - og så har du lydmessig den samme hodehøyttaleren.
that of the top model SR-507."
Det skulle vel innebære at den lydmessige forskjellen ikke kommer av ulike element, men av putenes utforming. På SR-507 så er de utformet annerledes. De tar seg dermed godt betalt for en mer "avansert" hodebøyle og skinn, - ja. Hodebøylene til SR-507 ligger på rundt $420, - og $160 for SR-407. Skinnputene koster gjerne $100, mens jukseskinnputene koster $70. Da ser du fort hvor prisforskjellen ligger.
Ja, man kommer vel ikke under 200 kr-grensa på disse hifi-kjøpene antar jegMå kjøpe fra dem i USA, men de har særdeles gode ordrerutiner, tross nok en 90-tallsinspirert webside. Her kan du kjøpe billige kabler fra Blue Jeans Cable. Kjøp en del av gangen og velg ekspress, da beregner og krever de merverdiavgift av deg med en gang, og betaler denne til den store norske stat. På den måten går det raskere gjennom tollen, samt at du slipper fortollingsgebyret. Du kan betale med Paypal, som er trygt og kjekt.De kablene du nevner, Blue Jeans Cable, er det kabler som er å få kjøpt her i Norge, eller har du bestilt på nettet?
Haha! Konge den der med kineserenTakk for det. Håper CDW er nestemann til å vise slikt initiativ. Er veldig spent på denne mørke herrestemmen hans. Har av en eller annen grunn sett for meg at han er en branne på 210, lys i målet og fast bestemt på at han har rett.Jeg synes det er et bra initiativ du har tatt med å lage videoer. De jeg har sett har jeg oppfattet som genuine, informative og så slår du til med en morsomhet i ny og ne - det er i følge meg aldri feil. Men du har fortalt her inne om at du har laget videoer tidligere, det var ikke jeg som avslørte et hemmelig prosjekt når jeg linket til Grace Design-videoen? Vil nok tro at det er takhøyde her inne for diverse "reklamering"
Har ikke fortalt at jeg har videoer her. Det var da du la ut grace-videoen at jeg innrømmet det, for folk har sett alle skrytebildene av skrivebordet mitt før og ville gjenkjent det, lol. Det har ved en tidligere anledning blitt postet en oppakkingsvideo av WA2 som jeg lagde i euforisk gledesrus, og da var jeg rask på å sette den til privat for å holde det seriøse imaget oppe. Da folk prøvde å se videoen, men fikk sort skjerm, ble jeg av orginal poster beskyldt for å være kineser!(?)! Og jeg som er av vikingblod, da gitt ...
Videoen er for øvrig ikke tatt ut av privat, og jeg tror vi holder det slik, LOL.Okeyda jeg skal skrive mail til kineseren som danset rundt sin nyinnkjøpte Woo og be han om å virkeligskjerpe seg...- Synd for jeg lo godt av han. Tipper han syntes den ble på kanten selv og gjorde den p.r.i.v.a.t
Hehe, nei, nei, ett system! Vi får se da Kan jo ha et Stax-system og så en HD650 + Audioquest Dragonfly-kombo (har ikke peiling på om dette er en god kombo!) for annet bruk. Imidlertid er jo den sistnevnte overhodet ikke "optimalisert" (mest med tanke på forsterker). Det er jo en greie med Stax da, går man ned den veien så får man en forsterker man ikke kan bruke på feks en dynamisk hodetelefon. Men det er kanskje ikke så farlig.Er selv analyserende og optimaliserende. Du kommer tidsnok til å finne ut (eller har allerede funnet ut) at det er umulig å optimalisere preferanser mot ett bestemt system her, så du vil nok ende opp med flere oppsett, selv om du i utgangspunktet kom inn for å optimalisere innkjøp av ett. Dette gjelder nok for de fleste som er her mer eller mindre fast.
Det kommer nok til å skje at du kjøper et oppsett og er veldig fornøyd - i en periode. Så husker du ett eller annet inntrykk fra lytterundene dine, hører at noe mangler på ei låt, eller ønsker litt forandring, og så er du igang igjen, hahaha.
Mitt stalltips er å begynne med variasjon, så du slipper å tenke at du kjøpte feil.
Mener du at jeg skal kjøpe to oppsett når jeg først er i gang? Du forsøker å overføre ideologien "burn a ton of money" skjønner jeg? HeheMitt stalltips er å begynne med variasjon, så du slipper å tenke at du kjøpte feil.
Men det er like greit å handle fra USA. De andre driver vel ikke produksjon, de er kun strategisk plasserte distribusjonssentere(?), og dermed er faren for at de ikke har på lager der. Da må de likevel sendes fra USA, og man får ekstra ventetid pga prosessen. I tillegg er prisene på den britiske siden noe høyere pga impliserte fraktkostnader, men disse skal vissnok balansere seg ut jf. den amerikanske siten.Blue Jeans Cable finnes ikke bare i USA:
Jeg tror RoDa eller en annen også skrev om Frankrike, men det finner jeg ikke spor av akkurat nå.
Med express fra USA går det fort å få levering. Fra 3-7 dager fra bestilling til du får levert på døra her i Oslo. Les mer om alternativene her, Express Mail International er dyrest, men best. Det er nok ikke dyrest heller, dersom man tar høyde for eventuelt forenklet fortollingsgebyr som tilkommer ved bruk av billigere befordringsprodukter.Blue Jeans Cable skrev:Both on our US and on our UK site, prices of most items contain a sort of "implicit cost of shipping" component which we tally up when calculating shipping charges, and which is based primarily on item weight and size. When we calculate the shipping charge for your order, we work out the actual cost of shipping, and subtract from that amount the implicit shipping which was charged on the items in your cart. Because the cost of international shipping is higher, we have made the implicit shipping cost components on most items a bit higher, reflecting the higher marginal per-pound cost of shipping. If you fill your shopping cart with a set of items on our UK site, and fill another cart with the same set on our US site, you'll find that when you get to checkout, the higher cost of the items on the UK site will--plus or minus some small rounding error--be balanced out by a lower cost of shipping on the UK site than on the US site. Because our payment processor does not convert currency at as favorable a rate as we can obtain elsewhere, this ordinarily will mean that the US site pricing winds up being, if anything, a little bit higher in the end result, especially for UK customers, than pricing on this site.
Er man oppvokst på gård, så er man oppvokst på gård. Vi hadde 25 liters? blikkdunker med melasse som ble brukt som dyrefor. For meg er melasse tykk, mørk sirup som typisk ikke er ment som menneskemat.[...]
Jasså, melasse: Melasse - Wikipedia
"Det er den brune tyktflytende væske som blir igjen når sukkeret er utvunnet fra sukkerroer og sukkerrør. Melasse inneholder ca. 60% sukker. Melasse er klissete og binder derfor støv godt."
Dette høres jo langt fra nøytralt ut, men meningen er at lydbildet skal "bindes godt sammen", ref wikipedias melasse, og kanskje få en ekstra varme/glød?
Nøytralt, transparent osv. høres i utgangspunktet besnærende ut, men man bør være oppmerksom på at virkelighteten ofte ikke er vellykket, pen, behagelig, osv. Mange vil foretrekke utstyr som forsøker å presentere fonogrammene i et best mulig lys. Det er langtfra alle fonogrammer som har god teknisk kvalitet. Dette kan skyldes teknologien på opptakstidspunktet, dårlig utstyr, dårlig håndverk, omstendighetene, m.m. Hvis musikken allikevel er god eller i hvert fall hørverdig, ønsker man å gjøre det beste ut av det. Dette er f.eks. høyst relevant for de som liker gammel jazz og blues. Der er det mange "rustne" opptak. Hvis man liker rockabilly, finnes det knapt noe annet enn gamle opptak, langt fra alle er teknisk supre.Jeg er nok av den oppfattelse, det er kanskje ikke så uvanlig for de HiFi-interesserte, at man synes nøytralt høres appellerende og riktig ut. Hvorvidt jeg ender opp med noe 100 % nøytralt får vi se. Det er jo litt vanskelig dette når man ikke har så mye erfaring med utstyr fra tidligere. Inntil videre viderefører jeg denne ideologi/magefølelse til ytterligere lyttesesjoner.
Da opplever vi omtrent det samme. Hos meg er det høyre antiheliks som først berører og dernest klager.Ja, har sett at du har postet dette tipset, takker.Apropos STAX Lambda-komfort:
De kan oppleves som noe grunne, men det er godt mulig at dette kan avhjelpes enkelt med en linemodifikasjon.
Jeg har flere ganger nå ved mine lyttebesøk opplevd at ørene (spesielt mitt høyre - som indikerer en viss asymmetri i min egen konstruksjon, og som levner fare for eventuell fremtidig reproduksjon*) kommer borti driveren. Det er i utgangspunktet, av komfortmessige hensyn, ikke ønskelig. En mindre berøring er selvfølgelig ikke det samme som et press.
[...]
Mulige ulemper for noen:Stax som eneste hodetelefon?
Hva tenker dere om dette? Gitt den spesielle teknologi og noe egenartede lyd. Har den fordeler vs andre hodetelefoner, eller ulemper, når den skal være eneste hodetelefon i et hjem? Bruken vil være musikk av nesten alle slag + kanskje litt video e.l. Så kan det jo være at man utvider sitt lydarsenal med flere hodetelefoner etc senere, men intensjonen er å finne en hodetelefon som jeg kan leve godt med i tiden som kommer.
Jeg tror nok mikrofonen på både AKG HSD 271 og Zoom H4n duger, også for min stemme. Telefoner er noe annet og langt mer begrenset.[...]
Ja, CDW må gjerne lage videoer, men det spørs om han får problemer med mikrofonen - han har jo skrevet om problemer med mikrofonen på telefoner ihvertfall.
Takk.Hehe, han er da ingen kverulant, det er vel ikke det du hinter til? Det tror jeg da aldeles ikke noe på. Selv om det her gikk hett for seg: Fidelity nr 54 (Her var det noen som ikke "tålte" helt kurante og ærlige utsagn vedrørende inntrykk man som leser hadde fått av en anmeldelse i et blad. (Jeg har ikke nilest hele tråden, men har da vært igjennom hele og skjønner greia mer enn godt nok.)
... alt man kan lære på HFS.CDW [...] har god metakognisjon.
Takk.[...]
Nei, CDW er ikke kverulant, bare veldig presis. Det siste der var egentlig ment som tøys til han pga noe annet tidligere i dag. Vi vanlig dødlige kan komme i skade for å uttrykke oss upresist. Da kan det oppstå situasjoner der man forsøker å krige litt imot, men ender opp med å måtte heise det hvite flagget. Har veldig sansen for CDW. Han har humor, er kunnskapsrik, ydmyk og har god metakognisjon.
Jeg er både enig og uenig i dette. Jeg har hatt noen egne erfaringer med både head-fi og hi-fi komponenter, der det som umiddelbart har fasinert har blitt "for mye" over tid. Dvs - man kan bli fasinert av noen imponatoreffekter/karakteristikker som over tid bikker over til det plagsomme.Det generelle rådet blir å anskaffe seg en hodetelefon (oppsett) som man rent umiddelbart får den gode musikkfølelsen av.
Etterhvert så vil man ved lengre tids bruk få en følelse om det er noe med musikkgjengivelsen man vil endre på. Først da kan man ta frem de grovsorterte inntrykkene av hodetelefoner med annen tonal balanse for å justere det behovet som eventuelt har meldt seg.
Så, hvorfor sier jeg dette? Fordi, det er empiri at man over tid sjelden bare ønsker en gitt måte å få presentert musikken på. Dette gjelder mange av oss innen head-fi og vel så mange innen høyttalerverdenen.
tl;dr - kjøp den hodetelefonen du ville valgt hvis du måtte ta valget innen 10 minutter.