Torsen
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 31.08.2005
- Innlegg
- 1.860
- Antall liker
- 146
Ser ut til at det er god plass der. Går det ikke an å skru opp en skjermvegg i mellom trafo og annen elektronikk?
Det er Russian 6P14P EL 84. Sverger selv til disse i min OTO SE. Det finnes litt flere versjoner av dem ( klippet ut av annet forum nedenfor ). Lydmessig skal de være det samme dog. Thetubestore har til og med valgt 6P14P-EV til sin "preferred series" av EL 84 så det sier jo litt hvor bra de er . De finnes nok enda billigere om man vil men selv kjøpte jeg de her da det ikke er snakk om mye alikevel og man vet hva man får.JanR brukte vel noen russer-rør (el84 type) som kosta nada.....funka som ei kule.
Finner sikkert noe ang. de i denna tråden, eller i JanR sin.
Jeg gidder ikke leite....
Er litt variasjon mellom umbrako og vanlig stjerne. Men skruene i seg selv har samme størrelse.Hei, bruker alle audio note chassisene samme skruer for lokket?
Veldig interesant!
Kan du si litt mer om hva du gjør når du fjerner det gamle bassoppheng,bruker du kniv eller en form for limoppløser for å løse det fra kon og ramme?
Vilket lim bruker du for å lime de igjen?
Har endel eldre vintage elementer som jeg vurderer å operere da de skraper.Regner med det enten rusk i gapet eller skjevhet som har utviklet seg over tid.
Vet ikke om det finnes trafoer med mer stepdown laget for rør som 5687.Man kan sikkert enkelt kutte ut første gaintrinn i L3en,men da vet jeg ikke om den har gain i det hele tatt.Hei, har handlet inn en dac3.1x og har ettpar quest monoblokker, vurderer å gå på en L3 pre , men i kombinasjon med 110 db/w høyttalere blir dette kansje vanskelig. utgangstrafoen på L3 er vel en standard type 33:1 , og etter hva jeg har skjønt har den fortsatt ca 18 db gain. Spørsmål ; hvis man allikevel vurderer og bytte utgangstrafo på pre - kunne det være en ide og gå på enda høyere ratio slik at L3 får mindre gain ? og finnes det slike gode trafoer ?
mvh helt i tåka !
Interessant bambadoo, bygge om dacèn - hva innebærer det ?Skal quest endres til low gain må "inngangstrinnet" bygges om. Det brukes da 1/2 6sn7 (6j5) rør i stedet.
Men det er enkelt å endre (redusere) utg. nivå på dacen. En kan også få bedre lyd da Det gjorde jeg.... til det positive..
..
Upgrade AudioInteressant bambadoo, bygge om dacèn - hva innebærer det ?Skal quest endres til low gain må "inngangstrinnet" bygges om. Det brukes da 1/2 6sn7 (6j5) rør i stedet.
Men det er enkelt å endre (redusere) utg. nivå på dacen. En kan også få bedre lyd da Det gjorde jeg.... til det positive..
..
mvh per morten
Ser flott ut dacen din.
Jeg har egentlig en transistor buffer som jeg bruker og er veldig fornøyd med så jeg tror ikke det blir noe DHT preamp med det første. 5687 er det foresten en god stund siden jeg har brukt. Og har liggende noen veldig flotte NOS tungsol bl.a... Jeg regner egentlig med at denne preampen legges ut for salg med tid og stunder. Men da skal den være 100%. Skal måle (scope) etc. også etterhvert.
Jeg er nok av den litt trege typen. Originalt kommer jo min Dac 3.1x balanced med 2 stk. 12AU7 på analogkortet. Dette er moddet slik at jeg bruker et 12AU7 og et E182CC. Dette er slik 4.1x balanced produseres i dag. Jeg har benyttet meg av E1822cc-røret fordi det gir mer gain. Siden jeg bruker en passiv forforsterker så har jeg gått ut fra at gain er bra. Derfor har jeg ikke vurdert å prøve alternative rør. Før i forrige uke. Jeg fikk tak i et Tung Sol 5687 fra 1959 som jeg puttet inn. Fy flate, jeg holdt på å ramle av stolen. Helt siden jeg byttet til UHIB utgangstrafoer så har jeg hatt en litt gnagende følelse av at: "Synes det har blitt bittelitt pistrete her jeg". Nå falt det på plass et par biter for å si det forsiktig. Her hos meg er det liten tvil om at E182CC nok ikke var det beste valget.
Jeg har også testet en god del 12AU7-rør i dacen. Jeg startet på øverste hylle med TLF ECC802S, så testet jeg RCA 12AU7 Cleartop, så var det Sylvania 6189 goldpin (tror jeg). JJE82CC var innom, før jeg endte opp med RCA5963 Blackplate fra midten av 50-tallet. I mitt oppsett var dette det klart mest musikalske røret. Rimelig er det også dette røret.
Årsak til denne favoriseringen er i flg Peter Qvortrup:Hvorfor sverger Audio Note til to veis høyttalere?
Takk for svar, med andre ord er de som resten av produktene til audio note, avhengige av å være simplest mulig for å være mest mulig direkte, men i denne sammenhengen blir vel fulltoner for kompromissfulle, mens to veis blir et kompromiss mellom simpelthet og ytelse.Årsak til denne favoriseringen er i flg Peter Qvortrup:Hvorfor sverger Audio Note til to veis høyttalere?
“getting two drivers to work together so the overtones when present are distinct and join coherently to the fundamental is extraordinarily difficult and getting three drivers to do this is virtually impossible.”
Endel av rørkonstruksjonene til AN er da langt fra enkle..
Ligger nok endel andre kritierier i det ang. hvorfor AN kun har 2 veis HT..
Når jeg mener "enkle" så mener jeg hvordan signalveien er. Slik jeg har forstått det blir de mer og mer kompliserte jo mer mann skal ta hensyn til korrektheten og samtidig ta vare på musikaliteten?Endel av rørkonstruksjonene til AN er da langt fra enkle..
Ligger nok endel andre kritierier i det ang. hvorfor AN kun har 2 veis HT..