Enig med Finger'n her. Det aller farligste er syklister opp og ned av fortauene, i veibanene eller i fotgjengerfeltene, alt etter hva som passer dem selv i øyeblikket. Mye er vunnet ved en tydelig avklart rolle for syklistene, tror jeg. Men det holder ikke bare med regler, de må også håndheves, for syklister som for bilister. Se for eksempel saken jeg linket til tidligere i tråden, jeg er glad hver gang politiet finner penger til å ta tak i syklister som bryter trafikkreglene.
En artig ting at nb og jeg begge bruker Kongsveien til og fra jobb, forresten. Jeg er litt uenig med nb om deler av veistrekningen. Et godt stykke av veien er rett og slett feilkonstruert i mine øyne. Sykkelfelt nedover, der syklister flest holder samme fart som bililstene. Her skulle det da gå an å dele? Ikke sykkelfelt oppover hvor de fleste har en fart på 10-20 km/t. Det er vel her vi trenger sykkelfelt? Fortauet er forresten såpass trafikert av fotgjengere at man må forbi et lite antall hver gang. Det er dessuten såpass smalt at det er på kanten (billedlig og bokstavelig) å sykle forbi på fortauet. Da er vi tilbake til det jeg kaller 'verst av alt', opp og ned av fortauet. En annen ting som slår meg er hvor mange av disse bilistene kommer fra, der de ligger og trykker bak meg opp bakken. Jeg våger påstanden at brorparten har sneket seg forbi den rushtidsstengte bommen i Oslogate, ved å vente foran bommen til trikken kommer.
Jeg kom forresten på en ting til angående veien til og fra jobb. Mellom Holtet og Bråten går sykkelfeltet faktisk opp og ned av fortauet. Det vil si, det går rett fram, men delvis i veibanens høyde og delvis i fortauets høyde. De delene som er i fortaushøyde er livsfarlige. En ting er at man ikke kan stole på fotgjengere, de er klart den mest uforutsigbare gruppen av trafikanter, og ingen av dem ser den malte linjen som skal skille mellom gående og syklende. Dessuten er det barn, tunghørte eldre og hunder blant dem. Fortere enn gangfart her er rett og slett å be om kollisjoner. En annen ting er at en kollisjon lett ender med en eller flere personer som faller ut i veibanen. Dette er det ingen bilister som kan forvente eller forberede seg på. Dermed er det duket for
skikkelig trøbbel. Jeg bruker sykkelfeltet der det går i høyde med kjørefeltene, og kjørebanen der sykkelfeltet. Jeg håper at dette er forståelig for de bilistene som leser her, selv om det sikkert ser frekt ut fra bilen når man ikke har hele historien. Jeg ser meg for når jeg legger meg ut, så det er sagt.
Og hva med å male retningspiler i sykkelfeltene? Det er ikke sjelden man møter syklister mot kjøreretningen. Hva er greia med det, liksom?
Hvorfor er det forresten så mange som kjører forbi meg mellom Sæter og Ljan. Jeg ligger jevnt i 40 i 40-sonen, og bilistene kjører forbi. Så passerer de fartsdumpene med den klassiske 'brems ned til 20, gass opp til 40, brems ned til 20, gass opp til 40.....