-
Hvorfor har du ikke valgt en studio-monitor som måler helt korrekt da mars ? Det er ikke helt konsistens ifht det du sier når du velger høytalere som kan spille avsindig godt UTEN å måtte bruke elektronikk som scorer 101% på en måleskala...
Du mener altså at dersom en høyttaler har snorrett frekvensrespons i ekkofritt rom så gir dette seg utslag i snorrett frekvensrespons også i min stue?? Det var da svært så snever forståelse av lydgjengivelse fra en som samtidig er drøy nok til å kritisere meg for manglende erfaring.
Jeg velger høyttalere kun basert på hvordan jeg liker lyden i mitt rom, omtrent slik som de 99 andre prosentene gjør, ikke basert på noen papirmålinger i ekkofritt rom. For min del er ikke poenget en fullstendig lineær gjengivelse på papiret helt frikoblet fra subjektive preferanser. Jeg bryr meg kun om hva jeg liker.
Hele poenget, som du og Rognlien med flere kjemper så utrolig hardt i mot av for meg uforståelige grunner er:
Du kan enten gå for robust klangnøytral elektronikk i hele kjeden og i praksis velge å ha tre betydningsfulle variabler for lyden:
- Høyttalervalg, romintegrasjon, plassering av lytteposisjon
eller uendelig mange variabler:
- valg av matchende effekttrinn, pre, DAC, CD-spiller, vinylspiller, signalkabler, strømkabler, komponentunderlag, kabelbroer, strømduppeditter, rørlevetid, vinylslitasje osv.
At du og Rognlien, med flere, mener sistnevnte er noe som det er morsomt å holde på med respekterer jeg fullt og helt, men spesielt effektivt er det ikke og jeg er helt sikker på at det går på bekostning av lyden totalt sett, samtidig som det definitivt krever langt flere komponentbytter, sjonglering og tid.