Class
Hi-Fi freak
Enklere og like lovlig å laste ned daSå bare å rippe cd'ene deres og selg de.
Enklere og like lovlig å laste ned daSå bare å rippe cd'ene deres og selg de.
Tviler på at en laster ned tilsvarende 14 kg cd'er på den tiden det tok meg å få pakken i hus... Men lovlige må vi jo være...Enklere og like lovlig å laste ned daSå bare å rippe cd'ene deres og selg de.
Det smarte er å handle CD'er brukt, rippe de, og så selge de igjen. Det er like ulovlig som å hente de på verdens største ulovlige nettsted, men man kan gjøre det uten risiko for å bli hekta for det....
jo det er unektelig snodig når folk som er interessert i god lyd går aktivt inn for at det skal være mindre å tjene på å lagre lyd i det hele tatt. Jeg tipper det første de da nedprioriterer er den lille gjengen som har investert mye penger i stereoanlegg. Motsatt: ser de at de tjener penger på å ha god lyd vil de også investere mer penger i det.Det smarte er å handle CD'er brukt, rippe de, og så selge de igjen. Det er like ulovlig som å hente de på verdens største ulovlige nettsted, men man kan gjøre det uten risiko for å bli hekta for det....
Er en samler slipper en juridiske problemstillinger... Og uansett, å bevisst bryte lovverk synes jeg mindre om... Det blir en litt skummel tilvenning
Joa.. men de fleste av oss har antagelig et fleksibelt forhold til lovverk, f.eks veitrafikkloven... eller forurensningsloven. Dumper du f.eks gresset fra gressklipperen din i skogkanten er du en lovbryter.Det smarte er å handle CD'er brukt, rippe de, og så selge de igjen. Det er like ulovlig som å hente de på verdens største ulovlige nettsted, men man kan gjøre det uten risiko for å bli hekta for det....
Er en samler slipper en juridiske problemstillinger... Og uansett, å bevisst bryte lovverk synes jeg mindre om... Det blir en litt skummel tilvenning
Ja, et lite paradoks der. Gode lydopptak vil vi ha, men å betale noe særlig for det vil vi ikke.jo det er unektelig snodig når folk som er interessert i god lyd går aktivt inn for at det skal være mindre å tjene på å lagre lyd i det hele tatt. Jeg tipper det første de da nedprioriterer er den lille gjengen som har investert mye penger i stereoanlegg. Motsatt: ser de at de tjener penger på å ha god lyd vil de også investere mer penger i det.Det smarte er å handle CD'er brukt, rippe de, og så selge de igjen. Det er like ulovlig som å hente de på verdens største ulovlige nettsted, men man kan gjøre det uten risiko for å bli hekta for det....
Er en samler slipper en juridiske problemstillinger... Og uansett, å bevisst bryte lovverk synes jeg mindre om... Det blir en litt skummel tilvenning
Joa.. men de fleste av oss har antagelig et fleksibelt forhold til lovverk, f.eks veitrafikkloven... eller forurensningsloven. Dumper du f.eks gresset fra gressklipperen din i skogkanten er du en lovbryter.Det smarte er å handle CD'er brukt, rippe de, og så selge de igjen. Det er like ulovlig som å hente de på verdens største ulovlige nettsted, men man kan gjøre det uten risiko for å bli hekta for det....
Er en samler slipper en juridiske problemstillinger... Og uansett, å bevisst bryte lovverk synes jeg mindre om... Det blir en litt skummel tilvenning
Poenget mitt er at så og si ingen kan med hånda på hjertet si at de aldri har brutt noen lov.
En upraktisk egenskap.Ja, men samvittigheten da, folkens? Samvittigheten?
Det har du nok rett i. Jesus sa i sin tid noe slikt som at «Den som selv er ren, kan kaste første sten»Poenget mitt er at så og si ingen kan med hånda på hjertet si at de aldri har brutt noen lov.
En upraktisk egenskap.Ja, men samvittigheten da, folkens? Samvittigheten?
Det som irriterer meg mest er å komme hjem fra Platekompaniet med 5-6 CD'er, alle kritikerroste i aviser og blader, og finne ut at kanskje én har akseptabel lydkvalitet og resten vil aldri bli spilt igjen. Det er en dyr CD, det. Veldig mye av det som blir utgitt nå har så dårlig kvalitet at jeg ikke ville tatt imot det gratis engang. For meg er sånne utgivelser ikke verdt de megabytene lagringsplass de opptar og blir bare til irritasjon hvis de kommer opp på spillelisten en dag jeg kjører random songs. Jeg funderer også på hva slags ører plateanmelderne har, men jeg har forsåvidt vært på andre siden av en redaksjon selv og vet hvordan ting får plass i anmeldelsesspaltene. Man kan vel ikke slakte alt heller.Litt av problemet nå til dags er at det meste som utgis IKKE er gode lydopptak; det låter shait. Noe sånt vil i hvertfall ikke jeg betale så mye for.
Nei det blir man i praksis ikke, selv om det reellt sett er et lovbrudd. Og man blir i praksis heller ikke buret inn for å kopiere en CD...Vel, hvis man anses å være kriminell hvis man kjører 1 km over fartsgrensen, kan det bli tøft ja.
Man blir jo ikke en gang bøtelagt for slikt.
Blir ikke da musikken ofret på lydens alter?Det som irriterer meg mest er å komme hjem fra Platekompaniet med 5-6 CD'er, alle kritikerroste i aviser og blader, og finne ut at kanskje én har akseptabel lydkvalitet og resten vil aldri bli spilt igjen. Det er en dyr CD, det. Veldig mye av det som blir utgitt nå har så dårlig kvalitet at jeg ikke ville tatt imot det gratis engang. For meg er sånne utgivelser ikke verdt de megabytene lagringsplass de opptar og blir bare til irritasjon hvis de kommer opp på spillelisten en dag jeg kjører random songs. Jeg funderer også på hva slags ører plateanmelderne har, men jeg har forsåvidt vært på andre siden av en redaksjon selv og vet hvordan ting får plass i anmeldelsesspaltene. Man kan vel ikke slakte alt heller.Litt av problemet nå til dags er at det meste som utgis IKKE er gode lydopptak; det låter shait. Noe sånt vil i hvertfall ikke jeg betale så mye for.
Det misforholdet setter lovlydigheten på en hard prøve hver gang man biter tennene sammen og drar visa-kortet i disken. Så det blir direktehandel fra MoFi og småviltjakt på Ebay etter CDer fra før 1995, minst.
Det som irriterer meg mest er å komme hjem fra Platekompaniet med 5-6 CD'er, alle kritikerroste i aviser og blader, og finne ut at kanskje én har akseptabel lydkvalitet og resten vil aldri bli spilt igjen. Det er en dyr CD, det. Veldig mye av det som blir utgitt nå har så dårlig kvalitet at jeg ikke ville tatt imot det gratis engang. For meg er sånne utgivelser ikke verdt de megabytene lagringsplass de opptar og blir bare til irritasjon hvis de kommer opp på spillelisten en dag jeg kjører random songs. Jeg funderer også på hva slags ører plateanmelderne har, men jeg har forsåvidt vært på andre siden av en redaksjon selv og vet hvordan ting får plass i anmeldelsesspaltene. Man kan vel ikke slakte alt heller.Litt av problemet nå til dags er at det meste som utgis IKKE er gode lydopptak; det låter shait. Noe sånt vil i hvertfall ikke jeg betale så mye for.
Det misforholdet setter lovlydigheten på en hard prøve hver gang man biter tennene sammen og drar visa-kortet i disken. Så det blir direktehandel fra MoFi og småviltjakt på Ebay etter CDer fra før 1995, minst.
Jeg har møtt en del hi-fi folk med grisedyre anlegg og veldig få plater. Tror ikke disse er virkelig interessert i musikk, kun lyd.Da synes jeg man har gått alfor langt opp i hobbyen hvis man ikke kan spille en plate pga lydkvaliteten. Kanskje på tide med en selvransakelse?
Ja, det samme tenker jeg. Det er jo lov til å være mer opptatt av anlegget enn musikken så klart, men da har må jeg også kunne si at jeg har svært lite sans for det.Jeg har møtt en del hi-fi folk med grisedyre anlegg og veldig få plater. Tror ikke disse er virkelig interessert i musikk, kun lyd.Da synes jeg man har gått alfor langt opp i hobbyen hvis man ikke kan spille en plate pga lydkvaliteten. Kanskje på tide med en selvransakelse?
Jeg tror alle her er enige i at lydkvalitet spiller en stor rolle i musikkopplevelsen. Det er bare det at vi ikke kan gjøre et pøkk for lyden på favorittmusikken vår. Da må vi bare leve med det og vite at lyden blir tross alt bedre jo bedre anlegg vi har okke som. Så kan vi jo alltids finne frem en plate som har begge deler og kose oss i sweetspot også.Min erfaring er ihvertfall at jeg får mye mer lydkvalitet pr krone ved å hive dårlige CD'er og spore opp bedre mastringer på Ebay enn ved å kjøpe smått magiske hifi-duppeditter for å oppgradere anlegget tilsvarende. For meg er faktisk lydkvaliteten viktig for den musikalske opplevelsen. Det er derfor jeg holder på med hifi, og det er derfor jeg henger rundt her inne.
På grensen - kanskje.Det er på grensen til et sirkelresonnement når:
Å ignorere er det ikke snakk om, snarere å kunne nyte musikken selv om lyden ikke er hi-fi.1) man hevder at musikken betyr så mye at man ignorerer dårlig lyd
Tja, mitt er skikkelig ghetto men interessen er der likevel uten at jeg bruker så mye tid på å fikle med dingser.2) til tross for dette har gått til innkjøp av og bruker mye tid på et fjongt HiFi-system
Det er helt riktig ja ...CD-lyd problematikken opplever jeg lite til innenfor klassisk og jazz, som er mine to hoved områder. Da må problemet i første rekke ligge innenfor andre sjangere...?
Jeg synes ikke at det ene utelukker det andre. Jeg ønsker jo også god lyd - der det er mulig, men jeg ville aldri latt være å kjøpe en plate med musikk jeg ellers hadde lyst på, fordi lyden var dårlig. Kan god musikk kombineres med god lyd, så er jo det flott.Det er på grensen til et sirkelresonnement når:
1) man hevder at musikken betyr så mye at man ignorerer dårlig lyd
2) til tross for dette har gått til innkjøp av og bruker mye tid på et fjongt HiFi-system
For dersom punkt 1) virkelig var så sentralt så kunne man jo bare droppe punkt 2). At man ønsker et godt system for å få maks ut av de platene som lyder veldig bra er jo greit nok, men det underminerer punkt 1) en smule. Da kunne man eksempelvis bruke pengene spart på 2) til å kjøpe mer musikk, gå på flere konserter osvosvosv - i den grad det er nødvendig å prioritere midlene.
Enig, men et Steinway-flygel låter heller ikke bra hvis det er dårlig stemtFor meg er "produktet" her både lyd og musikk, og begge bør være av god kvalitet synes jeg.
Går man f.eks og hører Leif Ove Andsnes vil man føle seg litt snytt om han spiller på et dårlig stemt sponplatepiano i stedet for et godt Steinway flygel.
Hehe. Det klassiske eksemplet er jo folk med kostbare anlegg, og kun noen få testplater i samlingen. En av mine tidligere kolleger var en sånn en.Jeg har møtt en del hi-fi folk med grisedyre anlegg og veldig få plater. Tror ikke disse er virkelig interessert i musikk, kun lyd.Da synes jeg man har gått alfor langt opp i hobbyen hvis man ikke kan spille en plate pga lydkvaliteten. Kanskje på tide med en selvransakelse?
Javel. Rimelig å anta, da dette er mer "Dassen på Fornebu" musikk enn hva jeg klarer. Følgelig er jeg ikke oppsatt med CD'ene hennes.@Sluket - det er nok til dels riktig det. Men de mest populære jazz-artistene er til en viss grad utsatt for Loudness War de også. Da snakker vi om store kommersielle navn ala Diana Krall.
Da bør du virkelig besøke Horten-messa, der er det svært store muligheter for å få hørt en hel del.Følgelig er jeg ikke oppsatt med CD'ene hennes.