Diverse Noen her som kjøper CD-er lenger?

S

Syncrolux

Gjest
Er vel kun et spørsmål om båndbredde... på kontoret har jeg 1Gb/s ... ;)

14 kg med CD'er er grovt regnet 140 stk, omregnet i FLAC-filer ca 30GB kanskje. Det er fort gjort på 1Gb/s nett. Vi snakker minutter.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.654
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ikke alle har en 1Gb..Uansett, poenget er at det er masse tilgjengelig til en billig penge..Så kan en rippe de etterpå og ha begge deler... :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Det smarte er å handle CD'er brukt, rippe de, og så selge de igjen. Det er like ulovlig som å hente de på verdens største ulovlige nettsted, men man kan gjøre det uten risiko for å bli hekta for det....
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.654
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det smarte er å handle CD'er brukt, rippe de, og så selge de igjen. Det er like ulovlig som å hente de på verdens største ulovlige nettsted, men man kan gjøre det uten risiko for å bli hekta for det....


Er en samler slipper en juridiske problemstillinger... Og uansett, å bevisst bryte lovverk synes jeg mindre om... Det blir en litt skummel tilvenning :rolleyes:
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.639
Antall liker
3.386
Sted
Oslo
Det smarte er å handle CD'er brukt, rippe de, og så selge de igjen. Det er like ulovlig som å hente de på verdens største ulovlige nettsted, men man kan gjøre det uten risiko for å bli hekta for det....


Er en samler slipper en juridiske problemstillinger... Og uansett, å bevisst bryte lovverk synes jeg mindre om... Det blir en litt skummel tilvenning :rolleyes:
jo det er unektelig snodig når folk som er interessert i god lyd går aktivt inn for at det skal være mindre å tjene på å lagre lyd i det hele tatt. Jeg tipper det første de da nedprioriterer er den lille gjengen som har investert mye penger i stereoanlegg. Motsatt: ser de at de tjener penger på å ha god lyd vil de også investere mer penger i det.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det smarte er å handle CD'er brukt, rippe de, og så selge de igjen. Det er like ulovlig som å hente de på verdens største ulovlige nettsted, men man kan gjøre det uten risiko for å bli hekta for det....


Er en samler slipper en juridiske problemstillinger... Og uansett, å bevisst bryte lovverk synes jeg mindre om... Det blir en litt skummel tilvenning :rolleyes:
Joa.. men de fleste av oss har antagelig et fleksibelt forhold til lovverk, f.eks veitrafikkloven... eller forurensningsloven. Dumper du f.eks gresset fra gressklipperen din i skogkanten er du en lovbryter.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.973
Antall liker
810
Det smarte er å handle CD'er brukt, rippe de, og så selge de igjen. Det er like ulovlig som å hente de på verdens største ulovlige nettsted, men man kan gjøre det uten risiko for å bli hekta for det....


Er en samler slipper en juridiske problemstillinger... Og uansett, å bevisst bryte lovverk synes jeg mindre om... Det blir en litt skummel tilvenning :rolleyes:
jo det er unektelig snodig når folk som er interessert i god lyd går aktivt inn for at det skal være mindre å tjene på å lagre lyd i det hele tatt. Jeg tipper det første de da nedprioriterer er den lille gjengen som har investert mye penger i stereoanlegg. Motsatt: ser de at de tjener penger på å ha god lyd vil de også investere mer penger i det.
Ja, et lite paradoks der. Gode lydopptak vil vi ha, men å betale noe særlig for det vil vi ikke.
 
S

Syncrolux

Gjest
Litt av problemet nå til dags er at det meste som utgis IKKE er gode lydopptak; det låter shait. Noe sånt vil i hvertfall ikke jeg betale så mye for.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.639
Antall liker
3.386
Sted
Oslo
Ikkke alt er like bra, nei, men hva ville vi vært villige til å betale? Med et anslag på 200 kr/stk er fremdels CD-samlingen min verd mindre enn stereoanlegget. Egentlig er det litt snodig. Har man først betalt så mye anlegget burde vel betalingsviljen være der for lyden også :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.654
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det smarte er å handle CD'er brukt, rippe de, og så selge de igjen. Det er like ulovlig som å hente de på verdens største ulovlige nettsted, men man kan gjøre det uten risiko for å bli hekta for det....


Er en samler slipper en juridiske problemstillinger... Og uansett, å bevisst bryte lovverk synes jeg mindre om... Det blir en litt skummel tilvenning :rolleyes:
Joa.. men de fleste av oss har antagelig et fleksibelt forhold til lovverk, f.eks veitrafikkloven... eller forurensningsloven. Dumper du f.eks gresset fra gressklipperen din i skogkanten er du en lovbryter.

Tja, "alle andre gjør det , så da gjør jeg det også..."... Fin mentalitet, for barn...
 
S

Syncrolux

Gjest
Poenget mitt er at så og si ingen kan med hånda på hjertet si at de aldri har brutt noen lov.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.654
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Poenget mitt er at så og si ingen kan med hånda på hjertet si at de aldri har brutt noen lov.

Ingen kan det, påberope seg at de aldri har gjort noe galt. Men derav å indirekte oppfordre til lovbrudd på et åpent forum finner jeg lite smart... Men det er nå meg.. Hva folk gjør skal ikke jeg legge meg borti..
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Poenget mitt er at så og si ingen kan med hånda på hjertet si at de aldri har brutt noen lov.
Det har du nok rett i. Jesus sa i sin tid noe slikt som at «Den som selv er ren, kan kaste første sten»

Det ble visst smått med stenkasting ved den anledning.
 
S

Syncrolux

Gjest
Syncrolux oppfordrer til mer kriminalitet:
1. Bruk skjøteledning på apparater med avtagbar nettledning
2. La bilen stå og gå på tomgang mer enn 2 minutter
3. Fyr opp i ovnen med planker med maling på
4. Kjør 1 km over fartsgrensen
5. Sykle i gangfelt
6. Kopier en CD

De som aldri har gjort noe av dette kan rekke opp handa nå.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vel, hvis man anses å være kriminell hvis man kjører 1 km over fartsgrensen, kan det bli tøft ja.
Man blir jo ikke en gang bøtelagt for slikt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.012
Antall liker
38.574
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Litt av problemet nå til dags er at det meste som utgis IKKE er gode lydopptak; det låter shait. Noe sånt vil i hvertfall ikke jeg betale så mye for.
Det som irriterer meg mest er å komme hjem fra Platekompaniet med 5-6 CD'er, alle kritikerroste i aviser og blader, og finne ut at kanskje én har akseptabel lydkvalitet og resten vil aldri bli spilt igjen. Det er en dyr CD, det. Veldig mye av det som blir utgitt nå har så dårlig kvalitet at jeg ikke ville tatt imot det gratis engang. For meg er sånne utgivelser ikke verdt de megabytene lagringsplass de opptar og blir bare til irritasjon hvis de kommer opp på spillelisten en dag jeg kjører random songs. Jeg funderer også på hva slags ører plateanmelderne har, men jeg har forsåvidt vært på andre siden av en redaksjon selv og vet hvordan ting får plass i anmeldelsesspaltene. Man kan vel ikke slakte alt heller.

Det misforholdet setter lovlydigheten på en hard prøve hver gang man biter tennene sammen og drar visa-kortet i disken. Så det blir direktehandel fra MoFi og småviltjakt på Ebay etter CDer fra før 1995, minst.
 
S

Syncrolux

Gjest
Vel, hvis man anses å være kriminell hvis man kjører 1 km over fartsgrensen, kan det bli tøft ja.
Man blir jo ikke en gang bøtelagt for slikt.
Nei det blir man i praksis ikke, selv om det reellt sett er et lovbrudd. Og man blir i praksis heller ikke buret inn for å kopiere en CD...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Litt av problemet nå til dags er at det meste som utgis IKKE er gode lydopptak; det låter shait. Noe sånt vil i hvertfall ikke jeg betale så mye for.
Det som irriterer meg mest er å komme hjem fra Platekompaniet med 5-6 CD'er, alle kritikerroste i aviser og blader, og finne ut at kanskje én har akseptabel lydkvalitet og resten vil aldri bli spilt igjen. Det er en dyr CD, det. Veldig mye av det som blir utgitt nå har så dårlig kvalitet at jeg ikke ville tatt imot det gratis engang. For meg er sånne utgivelser ikke verdt de megabytene lagringsplass de opptar og blir bare til irritasjon hvis de kommer opp på spillelisten en dag jeg kjører random songs. Jeg funderer også på hva slags ører plateanmelderne har, men jeg har forsåvidt vært på andre siden av en redaksjon selv og vet hvordan ting får plass i anmeldelsesspaltene. Man kan vel ikke slakte alt heller.

Det misforholdet setter lovlydigheten på en hard prøve hver gang man biter tennene sammen og drar visa-kortet i disken. Så det blir direktehandel fra MoFi og småviltjakt på Ebay etter CDer fra før 1995, minst.
Blir ikke da musikken ofret på lydens alter?
 
N

nb

Gjest
Man kan alltids innvende at man går glipp av en del god musikk ved å irritere seg over dårlig lyd i en eller annen form, men på en annen side er mengden musikk tilgjengelig omtrent uendelig, så man kan bare høre annen musikk med akseptabel lydkvalitet på innspillingene. Ikke gitt at det ene er noe tap fremfor det andre.

Personlig irriterer jeg meg ikke allverden over lyden på innspillinger om jeg liker musikken, men jeg har forsåvidt forståelse for at andre gjør det og derigjennom velger å høre på noe annet.

Jeg irriterer meg mer over konsertlyd enn over platelyd - konsert er tross alt noe jeg har betalt ganske mye for og en engangsopplevelse. Å forlate etter første lån og gå på en annen konsert av tilsvarende kaliber er sjelden et reelt alternativ. Det skal ikke så mye til før jeg synest det går greit, men av og til er det så dårlig at jeg synest det hemmer opplevelsen for mye,
 
U

utgatt60135

Gjest
Litt av problemet nå til dags er at det meste som utgis IKKE er gode lydopptak; det låter shait. Noe sånt vil i hvertfall ikke jeg betale så mye for.
Det som irriterer meg mest er å komme hjem fra Platekompaniet med 5-6 CD'er, alle kritikerroste i aviser og blader, og finne ut at kanskje én har akseptabel lydkvalitet og resten vil aldri bli spilt igjen. Det er en dyr CD, det. Veldig mye av det som blir utgitt nå har så dårlig kvalitet at jeg ikke ville tatt imot det gratis engang. For meg er sånne utgivelser ikke verdt de megabytene lagringsplass de opptar og blir bare til irritasjon hvis de kommer opp på spillelisten en dag jeg kjører random songs. Jeg funderer også på hva slags ører plateanmelderne har, men jeg har forsåvidt vært på andre siden av en redaksjon selv og vet hvordan ting får plass i anmeldelsesspaltene. Man kan vel ikke slakte alt heller.

Det misforholdet setter lovlydigheten på en hard prøve hver gang man biter tennene sammen og drar visa-kortet i disken. Så det blir direktehandel fra MoFi og småviltjakt på Ebay etter CDer fra før 1995, minst.

Da synes jeg man har gått alfor langt opp i hobbyen hvis man ikke kan spille en plate pga lydkvaliteten. Kanskje på tide med en selvransakelse?

Jeg kunne i allefall aldri tenke meg å ikke spille en god plate fordi den har dårlig lyd. Det skjer aldri her i gåren takk og pris ....
 
U

utgatt60135

Gjest
Da synes jeg man har gått alfor langt opp i hobbyen hvis man ikke kan spille en plate pga lydkvaliteten. Kanskje på tide med en selvransakelse?
Jeg har møtt en del hi-fi folk med grisedyre anlegg og veldig få plater. Tror ikke disse er virkelig interessert i musikk, kun lyd.
Ja, det samme tenker jeg. Det er jo lov til å være mer opptatt av anlegget enn musikken så klart, men da har må jeg også kunne si at jeg har svært lite sans for det.
 
N

nb

Gjest
Det er på grensen til et sirkelresonnement når:
1) man hevder at musikken betyr så mye at man ignorerer dårlig lyd
2) til tross for dette har gått til innkjøp av og bruker mye tid på et fjongt HiFi-system

For dersom punkt 1) virkelig var så sentralt så kunne man jo bare droppe punkt 2). At man ønsker et godt system for å få maks ut av de platene som lyder veldig bra er jo greit nok, men det underminerer punkt 1) en smule. Da kunne man eksempelvis bruke pengene spart på 2) til å kjøpe mer musikk, gå på flere konserter osvosvosv - i den grad det er nødvendig å prioritere midlene.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.012
Antall liker
38.574
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min erfaring er ihvertfall at jeg får mye mer lydkvalitet pr krone ved å hive dårlige CD'er og spore opp bedre mastringer på Ebay enn ved å kjøpe smått magiske hifi-duppeditter for å oppgradere anlegget tilsvarende. For meg er faktisk lydkvaliteten viktig for den musikalske opplevelsen. Det er derfor jeg holder på med hifi, og det er derfor jeg henger rundt her inne.

Anekdote: Jeg fant en CD slengt bak skohyllen i gangen her om dagen. Den viste seg å tilhøre min musikkutdannede datter. Norskprodusert musikk, en venninne av henne selv som vokalist og soloartist. Min datter var litt tvilende til om vi skulle gidde å rippe inn den CD'en på serveren. Hun mente at den CDen ikke var noe å ha, fordi artisten låter mye bedre live enn på CD'en og burde skaffe seg en annen produsent til neste plateprosjekt. Jeg rippet den likevel og kikket på den i MasVis. Joda, den hadde noen svakere partier, men stort sett lå den i massiv brickwall limiting, omtrent som Florence & the Machine eller lignende utgivelser. Og den låter dritt, akustisk musikk mastret som om det skulle være svartmetall. Så mye for den musikalske opplevelsen.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
For meg er "produktet" her både lyd og musikk, og begge bør være av god kvalitet synes jeg.

Går man f.eks og hører Leif Ove Andsnes vil man føle seg litt snytt om han spiller på et dårlig stemt sponplatepiano i stedet for et godt Steinway flygel.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.986
Antall liker
108.262
Torget vurderinger
23
CD-lyd problematikken opplever jeg lite til innenfor klassisk og jazz, som er mine to hoved områder. Da må problemet i første rekke ligge innenfor andre sjangere...?
 
U

utgatt60135

Gjest
Min erfaring er ihvertfall at jeg får mye mer lydkvalitet pr krone ved å hive dårlige CD'er og spore opp bedre mastringer på Ebay enn ved å kjøpe smått magiske hifi-duppeditter for å oppgradere anlegget tilsvarende. For meg er faktisk lydkvaliteten viktig for den musikalske opplevelsen. Det er derfor jeg holder på med hifi, og det er derfor jeg henger rundt her inne.
Jeg tror alle her er enige i at lydkvalitet spiller en stor rolle i musikkopplevelsen. Det er bare det at vi ikke kan gjøre et pøkk for lyden på favorittmusikken vår. Da må vi bare leve med det og vite at lyden blir tross alt bedre jo bedre anlegg vi har okke som. Så kan vi jo alltids finne frem en plate som har begge deler og kose oss i sweetspot også.
 
S

Syncrolux

Gjest
@Sluket - det er nok til dels riktig det. Men de mest populære jazz-artistene er til en viss grad utsatt for Loudness War de også. Da snakker vi om store kommersielle navn ala Diana Krall.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er på grensen til et sirkelresonnement når:
På grensen - kanskje.

1) man hevder at musikken betyr så mye at man ignorerer dårlig lyd
Å ignorere er det ikke snakk om, snarere å kunne nyte musikken selv om lyden ikke er hi-fi.

2) til tross for dette har gått til innkjøp av og bruker mye tid på et fjongt HiFi-system
Tja, mitt er skikkelig ghetto men interessen er der likevel uten at jeg bruker så mye tid på å fikle med dingser.
 
U

utgatt60135

Gjest
CD-lyd problematikken opplever jeg lite til innenfor klassisk og jazz, som er mine to hoved områder. Da må problemet i første rekke ligge innenfor andre sjangere...?
Det er helt riktig ja ...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det er på grensen til et sirkelresonnement når:
1) man hevder at musikken betyr så mye at man ignorerer dårlig lyd
2) til tross for dette har gått til innkjøp av og bruker mye tid på et fjongt HiFi-system

For dersom punkt 1) virkelig var så sentralt så kunne man jo bare droppe punkt 2). At man ønsker et godt system for å få maks ut av de platene som lyder veldig bra er jo greit nok, men det underminerer punkt 1) en smule. Da kunne man eksempelvis bruke pengene spart på 2) til å kjøpe mer musikk, gå på flere konserter osvosvosv - i den grad det er nødvendig å prioritere midlene.
Jeg synes ikke at det ene utelukker det andre. Jeg ønsker jo også god lyd - der det er mulig, men jeg ville aldri latt være å kjøpe en plate med musikk jeg ellers hadde lyst på, fordi lyden var dårlig. Kan god musikk kombineres med god lyd, så er jo det flott.

For å ta ett eksempel: Jeg har en cd som heter The Very Best Of Chicken Shack hvor Christine Perfect (aka Christine McVie i Fleetwood Mac) deltar på noen av sporene.
Denne innspillingen er fra 60-tallet, og lyden kan ikke karakteriseres som noe annet enn høyst ubra, men albumet er et av de mest spilte i Casa Lundi.
Jeg har mange tilsvarende eksempler i samlingen.

Når det er sagt, har jeg ofte kjøpt "oppgraderte" innspillinger som jeg har fra før, hvor lyden presumptivt er bedre. Og særlig innen klassisk musikk, med andre utøvere, som skal ha bedre lyd. I sistnevnte tilfelle, har gjerne de lydmessig bedre blitt liggende, fordi jeg synes fremførelsen er dårligere enn på de "gamle". Ravels Bolero med Eiji Oue og Minnesota Orchestra utgitt på Reference Recordings er ett eksempel i så måte.

I farten kan jeg huske ett eksempel på at jeg har kjøpt en plate utelukkende pga lyden (orgelmusikk av Franz Liszt). Jeg tror aldri jeg har hørt den platen ferdig.

Så vi er alle forskjellige. :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
For meg er "produktet" her både lyd og musikk, og begge bør være av god kvalitet synes jeg.

Går man f.eks og hører Leif Ove Andsnes vil man føle seg litt snytt om han spiller på et dårlig stemt sponplatepiano i stedet for et godt Steinway flygel.
Enig, men et Steinway-flygel låter heller ikke bra hvis det er dårlig stemt:)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Da synes jeg man har gått alfor langt opp i hobbyen hvis man ikke kan spille en plate pga lydkvaliteten. Kanskje på tide med en selvransakelse?
Jeg har møtt en del hi-fi folk med grisedyre anlegg og veldig få plater. Tror ikke disse er virkelig interessert i musikk, kun lyd.
Hehe. Det klassiske eksemplet er jo folk med kostbare anlegg, og kun noen få testplater i samlingen. En av mine tidligere kolleger var en sånn en.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.986
Antall liker
108.262
Torget vurderinger
23
@Sluket - det er nok til dels riktig det. Men de mest populære jazz-artistene er til en viss grad utsatt for Loudness War de også. Da snakker vi om store kommersielle navn ala Diana Krall.
Javel. Rimelig å anta, da dette er mer "Dassen på Fornebu" musikk enn hva jeg klarer. Følgelig er jeg ikke oppsatt med CD'ene hennes.
 
Topp Bunn