Siden James Taylor sin
Sweet Baby James er nevnt (flott plate forøvrig), hvorfor ikkje ta ei
litt mindre kjent skive, med en
litt mindre kjent fyr,
litt i samme gata, bare
mye bedre
Eric Andersen - Blue River (Columbia, 1972)
Eric Andersen (ja, han som har gitt ut skive sammen med Jonas Fjeld og Rick Danko) var allerede en relativt etablert folktrubadur i Greenwhich Village miljøet, uten at han hadde produsert album som sendte gisp og sjokkbølger gjennom publikummet. Det skjedde først med
Blue River fra 1972, hans åttende album.
Blue River er innspilt i Nashville 1972, og er i mine ører det udiskutable høydepunktet i Eric Andersens relaltivt omfattende diskografi. Dette er lavmælt, nedtonet folk/visesang med ettertenksomme tekster, strøkne arrangementer og med et knippe låter som matcher hva som helst. Åpningskuttet
Is it really love at all nyter dessuten godt av gjestevokal fra en artist omtalt tidligere i tråden: Joni Mitchell leverer varene så det holder i en uendelig vakker låt.
Strøken låt som setter standarden for resten av skiva.
Foruten Joni Mitchell er det flere andre navn verdt å nevne, som bidrar til å gjøre
Blue River til det mesterverket det er;
David Briggs trakterer tangenter, og han har jobbet med storheter som Elvis Presley, Johnny Cash og Todd Rundgren for å nevne noen. Undervurderte
Eddie Hinton bidrar også på skiva, med å håndtere både akustiske og elektriske gitarer.
I tillegg til åpningskuttet er det to låter til som må fremheves, det ene er tittelkuttet, hvor absolutt alt stemmer
Gåsehuden sitter temmlig løst her, mye takket være en guddommelig koring fra Mitchell. Men selve rosinen i pølsa kommer ikjke før i syvende låt;
Sheila. Der må eg rett og slett bare la låta snakke for seg sjøl:
"Lytt og lær"
Og legg spesielt merke til gitarsoloen etter ca 2:04 - brrrrrr, på med ullgenser, her er det mye gåsehud igjen.
Dette er for meg de tre skarpeste låtene på skiva, men det finnes ikkje et svakt øyeblikk her. Som nevnt, dette er nedpå, virkelig rolige saker - perfekt til en mørk høstkveld med fyr i peisen og et glas rødvin til. Skulle du kjøpe cd-utgava får du med to bonuskutt, hvor det ene er en Hank Williams cover;
Why don't you love me like you used to do (I mine ører står ikkje versjonen et sekund tilbake for Costello sin), og den andre en helt nydelig sak som heter
Come to my bedsie my darling.
Andersen har andre mer enn godkjente skiver på samvittigheten, men han har aldri, verken før eller siden, vært i nærheten av å oppnå det han gjorde med Blue River. Han fulgte opp med Stages noen år senere, men her gikk master-tapen tapt i en årrekke, før det dukket opp igjen og ble utgitt som Stages; the lost album - den er også vel verdt en lytt.
Blue River er
Klassiker - approved så det holder her i gården