Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Stram og fin bass i rakettene i går. Jepp, rommet er nok det svakeste leddet når det gjelder bass og prinsippene mindre vesentlig.
Joda. Det må ikke være stort. Det er litt av det som er kult med horn suber. Kan gi veldig mye output og høy følsomhet med liten størrelse. Men det er jo ikke løsningen hvis man skal dele høyt. Da blir det fryktelig stort igjen.Det er ikke alle som har plass til basshønn.
Vis vedlegget 235216
Tja. Flere som deler ganske høyt til separate basser og har fått det til, men det krever nok mer av finjustering og løpetidskorrigering jo høyere man deler. Deler f.eks ikke Tangen ved 250 Hz eller er det enda høyere? Husker ikke i farten, men så er ikke han noe nybegynner heller. Selv syntes jeg det har fungert bra å dele ved 170 Hz og det har vært uten skikkelig tidskorrigering. Da har bassene stått på innsiden av høyttalerne slik at avstanden til lytteposisjonen har vært ganske lik som hovedhøyttalerne. Høyere enn det har ikke prøvd.Generelt sett, hvis man skal lage slike bassløsninger: Hvor lavt bør man dele når man plasserer bassenheten til siden for det som spiller de høyere frekvenser?
Spørs hvor dypt du skal. Klarer du meg bra nivå ned til ca. 35 Hz, så vil to slike på bilde under (Danley TH115) kunne duge. Er du heldig går det dypere med romforsterkning.Dette så "forsvarlig" ut!
Hvordan set er horn ut med en delig på 135 Hz.
Hos meg spiller deling på 48db og i motfase med hovedsystemet best.
Aha... Det var dette LMC var inne på tidligere i denne tråden.It is important to get the maximum from the room. In our room, when you play Jurassic park cinema track, when there is the dynosaurous coming, you orribly feel all the walls crashing down (many people got scared, now I normally ask if they are ready to be scared) is something that you cannot even get in a cinema show, this is because all the frequencies (low bass also) are focused all to the listening point, while in any cinema show you normally are not able to do it. The full 10 Hz frequency response depends on this. 5 Hz we cannot measure, but you can feel them easyly on your body. 30 Hz is lower in amplitude because of the phase of the emission made by the frontal speakers bass horn. Nothing in this Audio room has been done by a case and this is one of the topics that has been well thought before building it.
If you have a look to the room again you will notice that it looks like that horns are continuing after the sub horn mouths for 10-20 Hz frequency range.
The room itself as it has been shaped is a horn below 20 Hz, then actually the holes in the floor are not really the final mouths below this frequency and the length from the throat to the listening position is half of a wavelength of 10 Hz. That is why we are getting response down to 10Hz better than 30 Hz.
Vis vedlegget 235637
Vis vedlegget 235631
Vis vedlegget 235632
Vis vedlegget 235633
Vis vedlegget 235634
Vis vedlegget 235635
Vis vedlegget 235636
THE BIGGEST HORN SUB OF THE WORLD by Roberto Delle Curti ITALY
Men er det effektiv hornladning til 20hz? Ett frontladet 30hz-horn har munning på...nesten 2meter?
Vis vedlegget 235646
Hvis man skal ha et teoretisk riktig 30Hz horn til friluft blir det ganske stort, ja.Men er det effektiv hornladning til 20hz? Ett frontladet 30hz-horn har munning på...nesten 2meter?
for mye THD!!!De Danley-horna orso viste litt lenger oppe er interessante konstruksjoner. "Tapped horn" som utnytter lydbølgene fra begge sider av elementene for å oppnå vederstyggelige lydtrykk og effektiviteter i et visst frekvensbånd. Hvis man nøyer seg med 30-40 Hz blir det ikke så verst kompakt heller. Building a tapped horn
The tapped horn maintains better overall distortion levels from 12-33Hz and 65-100Hz even when being driven 8dB harder.
Eksternt delefilter. F.eks miniDSP.Ett lite spm med tanke på disse diy subben og basstårn. Vanligvis på ferdigbygdesubber så er det en plateforskerer, hvor man kan justere fase. Hvis man bygger noe selv og bestemmer seg for å kjøre en effekt i form av en ice modul eller lignende - hvordan justerer man da fasen?
Sitter med 2 stk Dayton nå med lukket kasse.Spørs jo hvor store elementer du tenker på da, men sjøl har jeg litt lyst til å teste noe sånt med en Dayton 15" som avshop selger ganske rimelig. Effektmessig så skal det ikke så mye til tror jeg, men det er viktig å huske at dipoler vil kreve EQ i en eller annen form.
Så bra du er fornøyd! Hvordan vil du beskrive bassen?Sitter med 2 stk Dayton nå med lukket kasse.Spørs jo hvor store elementer du tenker på da, men sjøl har jeg litt lyst til å teste noe sånt med en Dayton 15" som avshop selger ganske rimelig. Effektmessig så skal det ikke så mye til tror jeg, men det er viktig å huske at dipoler vil kreve EQ i en eller annen form.
planen er 4 stk.
Denne.
Dayton Audio RSS390HO-4 15" Reference HO Subwoofer 4 Ohm - Subwoofers - Loudspeaker Drivers By Type - Loudspeaker Components
Er veldig fornøyd.
Steinar.
Jeg ble aldri helt fornøyd med de subbene!Det er mange som i sin tid bygget HFS Subwoofer (Designet av Stig Erik Tangen) og sikkert enda flere som har hørt denne.
HFS subwoofer
Hva er plusser og minuser med denne kontra andre bassløsninger dere har hørt?
Bredden er 3,8 meter, har allerede brukt rommet mange timer daglig til musikk og film siden sent 2012.Hvor bredt er rommet?
Dette tror jeg blir en lykkebod
Steinar.