Distinctive
Æresmedlem
Prøv i3.og som vanlig: ingen brukbare løsninger for folk >1,90...
prøvte å brette meg inn i en Tesla i kveld, fikk krampe i halsen... (en Golf går kanskje)
God plass med tomt baksete.
Prøv i3.og som vanlig: ingen brukbare løsninger for folk >1,90...
prøvte å brette meg inn i en Tesla i kveld, fikk krampe i halsen... (en Golf går kanskje)
Beviser vel bare at det folk stort sett vil ha er en bil å snike i køen med, ikke en til erstattning for den de har.Hvorfor kan ingen lage en liten enkel bil med stort batteri og lang rekkevidde?
Hvis en Tesla kan gå 50 mil på en lading, kunne vel en donaldbil på halve vekten nå en anstendig rekkevidde med samme batteri. Vil heller ha en enklere bil med stor rekkevidde enn en mer velutstyrt en med godt under under 20 mil under ideelle forhold... som de fleste andre radiobiler ser ut til å nøye seg med.
Naturligvis ingen som kjøper Tesla for å spare miljøet. Bare batteriproduksjonen er et mareritt i den sammenheng. At Bellona har gjort seg til Tesla-selgere er egentlig ganske underlig.Selvfølgelig kan man ikke klandre bileierne. De utnytter de mulighetene de får.
Men jeg tror ikke Tesla er populær fordi den inneholder ny teknologi. Den er populær fordi man for 700 000 kan få en bil som egentlig skulle kostet ca 2 000 000 (med normale norske avgifter). Mange vil ha ytelsen en Tesla har uten å betale det den norske stat vil at det skal koste.
For noen betyr nok miljøeffekten en del, men jeg tror den er vesentlig mindre enn det mage vil ha oss til å tro.
Hvis man virkelig ville gjort noe med utslipp i Norge ville man bygd ut nye oljefelt i Nordsjøen med elektrisitet fra land, gjort noe med utslippene fra skipsflåten, og redusert avgiften på plug-in hybridbiler.
Det har vel vært noen spark til Tesla-eiere i tråden. De har kun utnyttet en god deal, noe man ellers får ros for.Hvem klandrer Tesla-eierne? De har bare utnyttet et avgiftshull som relativt inkompetente politikere har lagd. Hadde en Tesla vært en bil som hadde passet til min bruk, hadde jeg kjøpt en, men det er den ikke. Det irriterer meg bare at ikke politikerne kunne gjort noe med biler som vanlige folk har bruk for.
Joda, men dette gjelder vel ikke bare bilavgifter?Hvem klandrer Tesla-eierne? De har bare utnyttet et avgiftshull som relativt inkompetente politikere har lagd. Hadde en Tesla vært en bil som hadde passet til min bruk, hadde jeg kjøpt en, men det er den ikke. Det irriterer meg bare at ikke politikerne kunne gjort noe med biler som vanlige folk har bruk for.
Greit nok, men jeg sementerte bare et poeng.Jeg bygger hus for tiden, og jeg kan love deg at det ikke er penger å spare på å bygge energieffektivt. Staten har absolutt ikke prøvd å gjøre det billig å spare miljøet ved å bygge grønt. Men de har lagd krav til nybygg som gjør at det blir ekstremt dyrt å bygge. Snittprisen på nybygg der jeg bor er på 34000 kr/m2. Altså 3 400 000 for å bygge et hus på 100 m2. Og det er teknisk pris på huset - det det faktisk koster å bygge det.
Jeg tror du må se på det som at nordmenn som skal for enhver pris flås til enhver tid, endelig får et lite pusterom i livet.Nei, for all del. Og jeg bebreider ikke de som kjøper Tesla fordi de benytter det sugerøret som politikerne har gitt dem. Jeg bebreider politikerne for å lage et slikt sugerør.
Et annet moment er vel også at når man betaler skatt skal man bli tilgodesett med en gjenytelse innenfor riksgrensen.Jeg kan jo bare snakke for min egen del, og jeg handler faktisk svært sjelden på tax-free. Det er vel for øvrig ikke helt sammenlignbart, da begrunnelsen for tax-free salget jo er at man, før man har passert toll/pass-kontrollen formelt sett ikke er i Norge, og derfor ville det være feil å skulle betale avgifter til den norske stat når salget foregår utenfor Norge.
Når det er sagt synes jeg at tax-free sonen på flyplassene har utspilt sin rolle og for min del kan de godt fjerne dem.
Den finnes vel fordi alle land praktiserer den (vel, ihvertfall før).Hvem betaler for avrusningsklinikker, krisesentre mot familievold og behandling av lungekreft? Hvorfor skal røyk & sprit være subsidiert bare fordi man har tatt en flytur? Er det helse- eller miljømessig viktig å få folk til å fly, røyke og drekke mer? Hvorfor subsidiere det da? Hvorfor klage over "subsidier" av elbil hvis man ikke ser det totalt vanvittige i den taxfree-ordningen?
Skal du ha e-Golf i løpet av 2014 bør du bestille innen noen få dager. Norge får kun 2000 biler i løpet av 2014 hvor de aller første er leveringsklare i i midten av mai. Gjett hvor mange som var solgt på tirsdag? Over 1300. Så disse 2000 bilene kommer til å bli revet vekk snart. Etter det må man vente til 2015 for å få en.Har jo siklet på Teslaen som mange andre men den blir litt overkill som bil nr 2. Men nå er jo Golf E kommet så dermed blir den ett hot alternativ til 250k under halve prisen.
19 mil med ultimate betingelser = kanskje 10 på en dårlig vinterdag etter en liten stund. = rekkevidde på under 5 mil om man vil være sikker.Skal du ha e-Golf i løpet av 2014 bør du bestille innen noen få dager. Norge får kun 2000 biler i løpet av 2014 hvor de aller første er leveringsklare i i midten av mai. Gjett hvor mange som var solgt på tirsdag? Over 1300. Så disse 2000 bilene kommer til å bli revet vekk snart. Etter det må man vente til 2015 for å få en.Har jo siklet på Teslaen som mange andre men den blir litt overkill som bil nr 2. Men nå er jo Golf E kommet så dermed blir den ett hot alternativ til 250k under halve prisen.
Å bestille og avbestille senere er trolig helt uproblematisk forøvrig. De får solgt de uansett.
e-Golf er helt som en vanlig Golf foruten batteripakken under som gjør at den på sett og vis blir som en Golf med sportsunderstell kjøremessig. Noe bedre veigrep med andre ord. LED lys i front tror jeg er eneste forskjellen ellers. Den er veldig godt utstyrt fra bunnen av og totalt sett en god del rimeligere enn en standard Golf med tilsvarende utstyr.
Som om det ikke er en bevisst beslutning å bygge flyplassen akkurat slik. Flyplassen står nokså fritt til å definere den "internasjonale sonen" slik de vil, med eller uten plass til spritbutikker. Flyplassen eies og drives av en statlig virksomhet. Det er ikke et slags internasjonalt ingenmannsland dette. Med andre ord, staten subsidierer det taxfreesalget akkurat på samme måte som enkelte mener at elbiler "subsidieres" - et avgiftsfritak på visse betingelser innenfor et ellers drakonisk avgiftsregime. Hvilket er hele poenget. Get over it.Staten subsidierer ikke tax-free salget. Staten har ingen rett på avgifter av salg som foregår utenfor Norge. Tax-free salget foregår i den internasjonale sonen på flyplassene etter at man har reist ut av landet / før man har kommet inn.
Nå var du vel negative for en bil nr 2 Kan leve med det jeg iallefall.19 mil med ultimate betingelser = kanskje 10 på en dårlig vinterdag etter en liten stund. = rekkevidde på under 5 mil om man vil være sikker.Skal du ha e-Golf i løpet av 2014 bør du bestille innen noen få dager. Norge får kun 2000 biler i løpet av 2014 hvor de aller første er leveringsklare i i midten av mai. Gjett hvor mange som var solgt på tirsdag? Over 1300. Så disse 2000 bilene kommer til å bli revet vekk snart. Etter det må man vente til 2015 for å få en.Har jo siklet på Teslaen som mange andre men den blir litt overkill som bil nr 2. Men nå er jo Golf E kommet så dermed blir den ett hot alternativ til 250k under halve prisen.
Å bestille og avbestille senere er trolig helt uproblematisk forøvrig. De får solgt de uansett.
e-Golf er helt som en vanlig Golf foruten batteripakken under som gjør at den på sett og vis blir som en Golf med sportsunderstell kjøremessig. Noe bedre veigrep med andre ord. LED lys i front tror jeg er eneste forskjellen ellers. Den er veldig godt utstyrt fra bunnen av og totalt sett en god del rimeligere enn en standard Golf med tilsvarende utstyr.
Rimelig ubrukelig dings.
Glemmer man å lade den en dag etter en tur på butikken er man fucked og må ringe Falcen.
Takk men nei takk. Avansert gåstol, men ellers like ubrukelig som alt annet enn en alt for kostbar Tesla.
Hvis man bor i gangavstand til jobben behøver man vel strengt tatt ikke en bil #2...Nå var du vel negative for en bil nr 2 Kan leve med det jeg iallefall.
Gangavstand for en gjennomsnittlig nordmann er ca. 300 meter.Hvis man bor i gangavstand til jobben behøver man vel strengt tatt ikke en bil #2...Nå var du vel negative for en bil nr 2 Kan leve med det jeg iallefall.
Men for all del, om man samler på dem så hvorfor ikke?
... ja... litt over effektiv rekkevidde for de fleste elbiler før nervøsiteten om nært forestående motorstopp bør dukke opp på harde vinterdager etter noen få år langs landeveien.Gangavstand for en gjennomsnittlig nordmann er ca. 300 meter.Hvis man bor i gangavstand til jobben behøver man vel strengt tatt ikke en bil #2...Nå var du vel negative for en bil nr 2 Kan leve med det jeg iallefall.
Men for all del, om man samler på dem så hvorfor ikke?
Hvorfor ikke ta sykkelen til jobben?... ja... litt over effektiv rekkevidde for de fleste elbiler før nervøsiteten om nært forestående motorstopp bør dukke opp på harde vinterdager etter noen få år langs landeveien.Gangavstand for en gjennomsnittlig nordmann er ca. 300 meter.Hvis man bor i gangavstand til jobben behøver man vel strengt tatt ikke en bil #2...Nå var du vel negative for en bil nr 2 Kan leve med det jeg iallefall.
Men for all del, om man samler på dem så hvorfor ikke?
Ja. Nå er det jo utsikter til at elektriske sykler skal tillates her i forbudsnasjonen. Da vil nok det bli et godt alternativ for mange.Hvorfor ikke ta sykkelen til jobben?
Hva koster en batteripakke til Tesla? Kunne kanskje vært perfekt til å drive stereoanlegget med?
El-sykler har vært i bruk i mange år, og er blitt veldig populære. Du tenker kanskje på greiene som skal dytte deg unna fortauet: Segway?Ja. Nå er det jo utsikter til at elektriske sykler skal tillates her i forbudsnasjonen. Da vil nok det bli et godt alternativ for mange.Hvorfor ikke ta sykkelen til jobben?
Hva koster en batteripakke til Tesla? Kunne kanskje vært perfekt til å drive stereoanlegget med?
Nei, jeg tenker på slike. Som har vært forbudt helt inntil nylig.El-sykler har vært i bruk i mange år, og er blitt veldig populære. Du tenker kanskje på greiene som skal dytte deg unna fortauet: Segway?Ja. Nå er det jo utsikter til at elektriske sykler skal tillates her i forbudsnasjonen. Da vil nok det bli et godt alternativ for mange.Hvorfor ikke ta sykkelen til jobben?
Hva koster en batteripakke til Tesla? Kunne kanskje vært perfekt til å drive stereoanlegget med?
VW er konservative i sine tall. 10-13 mil er på en kald vinterdag med fullastet bil og bagasje med omtrent de verste kjørefoholdene.19 mil med ultimate betingelser = kanskje 10 på en dårlig vinterdag etter en liten stund. = rekkevidde på under 5 mil om man vil være sikker.
Rimelig ubrukelig dings.
Glemmer man å lade den en dag etter en tur på butikken er man fucked og må ringe Falcen.
Takk men nei takk. Avansert gåstol, men ellers like ubrukelig som alt annet enn en alt for kostbar Tesla.
Det er jo det som gjør at dette ikke er så miljøvennlig som noen tror. Det som dreper jorda er at vi stadig blir flere, og alle skal ha mere. Om ikke en bil ekstra er ekstra forbruk så vet ikke jeg....Nå var du vel negative for en bil nr 2 Kan leve med det jeg iallefall.19 mil med ultimate betingelser = kanskje 10 på en dårlig vinterdag etter en liten stund. = rekkevidde på under 5 mil om man vil være sikker.Skal du ha e-Golf i løpet av 2014 bør du bestille innen noen få dager. Norge får kun 2000 biler i løpet av 2014 hvor de aller første er leveringsklare i i midten av mai. Gjett hvor mange som var solgt på tirsdag? Over 1300. Så disse 2000 bilene kommer til å bli revet vekk snart. Etter det må man vente til 2015 for å få en.Har jo siklet på Teslaen som mange andre men den blir litt overkill som bil nr 2. Men nå er jo Golf E kommet så dermed blir den ett hot alternativ til 250k under halve prisen.
Å bestille og avbestille senere er trolig helt uproblematisk forøvrig. De får solgt de uansett.
e-Golf er helt som en vanlig Golf foruten batteripakken under som gjør at den på sett og vis blir som en Golf med sportsunderstell kjøremessig. Noe bedre veigrep med andre ord. LED lys i front tror jeg er eneste forskjellen ellers. Den er veldig godt utstyrt fra bunnen av og totalt sett en god del rimeligere enn en standard Golf med tilsvarende utstyr.
Rimelig ubrukelig dings.
Glemmer man å lade den en dag etter en tur på butikken er man fucked og må ringe Falcen.
Takk men nei takk. Avansert gåstol, men ellers like ubrukelig som alt annet enn en alt for kostbar Tesla.