Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor kan ingen lage en liten enkel bil med stort batteri og lang rekkevidde?

    Hvis en Tesla kan gå 50 mil på en lading, kunne vel en donaldbil på halve vekten nå en anstendig rekkevidde med samme batteri. Vil heller ha en enklere bil med stor rekkevidde enn en mer velutstyrt en med godt under under 20 mil under ideelle forhold... som de fleste andre radiobiler ser ut til å nøye seg med.
    Beviser vel bare at det folk stort sett vil ha er en bil å snike i køen med, ikke en til erstattning for den de har.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Veldig opphengt noen er på dette "kø-sniker" syndromet... Er det misunnelse? Tror ikke kollektivvfeltet er insentivet for de hundre Teslaene som går her i distriktet (stavanger), her er det ytterst få kollektivfelt å spore. Det finnes et Norge utenfor Olso.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Insentivet er selvfølgelig avgiftsfritaket. Gleden av å vite at man kjører rundt i en doning som andre har betalt for.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da jeg arbeidet i Sverige, fikk jeg overta en pressevisningsversjon av en Saab 900 Cab, full-spec'et og med største motor, for hva man med norske øyne må kunne kalle et symbolsk beløp. Jeg var involvert med Saab på den tiden, og Saab hadde sendt avsted en flåte av disse til lansering for internasjonal presse samlet i Monaco. Etter avsluttet presserunde kom bilene tilbake til Sverige.

    Da jeg skulle flytte tilbake til Norge undersøkte jeg hva det ville koste å få bilen på norske skilt - 700.000. Så jeg solgte den i Sverige.

    Kort etter var jeg utenlands igjen, og denne gang pådro jeg meg en Jaguar E-type som hadde stått på et museum omtrent fra da den ble bygget. Igjen undersøkte jeg hva det ville koste å ta den med hjem, og det var også et latterlig høyt beløp. I tillegg hadde jeg da kjøpt et hus ved sjøen, og jeg hadde ikke hjerte til å utsette bilen for sjøluft.
    Kunne ventet to år og hentet den inn under veteranbilregler, men hadde likevel problemet med sjøluften. Litt dumt å skulle kjøre avsted til en garasje et annet sted, for å kjøre med bilen.

    Det var en lang omvei for å fortelle om hva norske avgifter betyr og gjør. Husker også godt en gang jeg gjorde noen reklamefilmer i UK, og B-fotografen skjønte at jeg var litt bilinteressert. "Want to see my cars?" Han hadde bilde av dem i lommeboken, og det var en vidunderlig samling vintageskatter. Slikt har man råd til der bilavgiftene ikke er i taket.

    Tesla er populær fordi mange liker å prøve ny teknologi, fordi man med denne bilen får en ganske rå kjøreopplevelse uten å måtte opp i to millioner norske kroner, og selvsagt fordi man kan kjøre i kollektivfelt, finne gratis parkeringsplasser med ladeenheter i byer, osv. Men jeg tror nok det er spenning ved ny teknologi og ytelse som er utløsende faktorer - fremfor mer negative motiver. At myndighetene har bygd inn noen rare fordeler for el-bileiere kan man ikke klandre el-bileierne for.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Selvfølgelig kan man ikke klandre bileierne. De utnytter de mulighetene de får.
    Men jeg tror ikke Tesla er populær fordi den inneholder ny teknologi. Den er populær fordi man for 700 000 kan få en bil som egentlig skulle kostet ca 2 000 000 (med normale norske avgifter). Mange vil ha ytelsen en Tesla har uten å betale det den norske stat vil at det skal koste.
    For noen betyr nok miljøeffekten en del, men jeg tror den er vesentlig mindre enn det mage vil ha oss til å tro.
    Hvis man virkelig ville gjort noe med utslipp i Norge ville man bygd ut nye oljefelt i Nordsjøen med elektrisitet fra land, gjort noe med utslippene fra skipsflåten, og redusert avgiften på plug-in hybridbiler.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Selvfølgelig kan man ikke klandre bileierne. De utnytter de mulighetene de får.
    Men jeg tror ikke Tesla er populær fordi den inneholder ny teknologi. Den er populær fordi man for 700 000 kan få en bil som egentlig skulle kostet ca 2 000 000 (med normale norske avgifter). Mange vil ha ytelsen en Tesla har uten å betale det den norske stat vil at det skal koste.
    For noen betyr nok miljøeffekten en del, men jeg tror den er vesentlig mindre enn det mage vil ha oss til å tro.
    Hvis man virkelig ville gjort noe med utslipp i Norge ville man bygd ut nye oljefelt i Nordsjøen med elektrisitet fra land, gjort noe med utslippene fra skipsflåten, og redusert avgiften på plug-in hybridbiler.
    Naturligvis ingen som kjøper Tesla for å spare miljøet. Bare batteriproduksjonen er et mareritt i den sammenheng. At Bellona har gjort seg til Tesla-selgere er egentlig ganske underlig.
    Og det er mulig jeg ikke var tydelig nok - selvsagt er det anledningen til å få en tomillioners-opplevelse til 700.000 som driver folk, selv om man kan stusse over hvor i landet det er man virkelig får utnyttet dette. Etter en stund må det bli kjedelig å skulle akse ut på grønt lys noen korte meter, om man kjører Ferrari eller Tesla.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Om man kjører passe langt ofte, gjerne må gjennom bomringen på vei til jobben, ellers måtte betaler for å parkere og evt kan lade bilen mens man er på jobb på noen andres regning osv osv så er økonomien i caset latterlig god, følgelig kan ingen klandres for å benytte seg av det. At man heller kjøper en Tesla enn en mini-elbil er samme mekanisme som at noen kjøper en stor fossilbrenselbil fremfor en liten fossilbrenselbil. For nordmenn gir Tesla en premiumopplelvelse med nye guffe til en noenlunde betalbar penge.

    Det har selvsagt ingen verdens ting med miljø å gjøre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. Økonomien i bruk av el-bil er veldig bra fordi andre betaler for det. Det har ingen ting med miljø å gjøre. Og det er derfor jeg er irritert på alt dette styret omkring Tesla. Skulle gjerne ha prøvd en (og kan for så vidt gjøre det - forhandleren ligger bare noen km fra der jeg bor), men det er ikke en aktuell bil for meg, så jeg lar det like godt være.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da jeg lot være å innføre de to performance-bilene jeg nevnte under (Saab'en var som nevnt full-spec'et), så var det også i erkjennelse av at det pleier å stå 80 ved siden av veiene jeg kjører på her til lands. Men performance-vinkelen har likevel litt å si for eiergleden, selv om jeg gjerne stusser når jeg ser en Ferrari med minimal bakkeklaring på norske veier.

    Tesla har fått folk til å se på ebil med nye øyne. Slik sett en nesestyver til GM som i sin tid skrinla sin store ebil-satsing da California fjernet kravet om at alle som solgte biler i delstaten måtte ha slike biler i utvikling. (Det var også foranledningen til at Ford først kjøpte seg inn i Think, og så ga faen.) Tenk om disse hadde satset på slike teknologier dengang ... i stedet overlot de til Toyota å utvikle Prius ("A joke car," sa Bob Lutz, som var ansvarlig for de latterlige bilene som GM i stedet lagde.)

    Men det er da ikke Tesla-eierne som skal klandres fordi politikerne ikke har snøring på nordmenns behov for biler? Om det er skyhøye avgifter, som gjør at folk kjører med altfor gamle og usikre biler; dieselpushing, som gjør at byene får farlig luft; eller el-bilsatsing, som ikke klarer å forutse at det kommer annet enn Dolly Duck biler.

    ingressimage_180309 Tesla Frederic Hauge og Erik Solheim_web.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Hvem klandrer Tesla-eierne? De har bare utnyttet et avgiftshull som relativt inkompetente politikere har lagd. Hadde en Tesla vært en bil som hadde passet til min bruk, hadde jeg kjøpt en, men det er den ikke. Det irriterer meg bare at ikke politikerne kunne gjort noe med biler som vanlige folk har bruk for.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hvem klandrer Tesla-eierne? De har bare utnyttet et avgiftshull som relativt inkompetente politikere har lagd. Hadde en Tesla vært en bil som hadde passet til min bruk, hadde jeg kjøpt en, men det er den ikke. Det irriterer meg bare at ikke politikerne kunne gjort noe med biler som vanlige folk har bruk for.
    Det har vel vært noen spark til Tesla-eiere i tråden. De har kun utnyttet en god deal, noe man ellers får ros for.

    Og enig med deg når det gjelder biler som vanlige folk har bruk for. Skulle tro at våre politikere har dårlige geografikunnskaper, og at de ikke forstår hvor avgjørende bil er i dette landet ...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvem klandrer Tesla-eierne? De har bare utnyttet et avgiftshull som relativt inkompetente politikere har lagd. Hadde en Tesla vært en bil som hadde passet til min bruk, hadde jeg kjøpt en, men det er den ikke. Det irriterer meg bare at ikke politikerne kunne gjort noe med biler som vanlige folk har bruk for.
    Joda, men dette gjelder vel ikke bare bilavgifter?
    Skal man unndra seg å kjøpe noe (grønt hus, eiendom, mm.) som blir billig pga. nytt avgiftssystem i sympati med at andre kan ha subsidiert deler av det?
    Veldig unorsk dette da. Plutselig er man veldig forståelsesfull og står opp for fellesskapets interesser...... - NOT!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Jeg bygger hus for tiden, og jeg kan love deg at det ikke er penger å spare på å bygge energieffektivt. Staten har absolutt ikke prøvd å gjøre det billig å spare miljøet ved å bygge grønt. Men de har lagd krav til nybygg som gjør at det blir ekstremt dyrt å bygge. Snittprisen på nybygg der jeg bor er på 34000 kr/m2. Altså 3 400 000 for å bygge et hus på 100 m2. Og det er teknisk pris på huset - det det faktisk koster å bygge det.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Mer jeg leser her så forstår jeg at jeg kommer til å bestille en Tela og selge sjarmedesen...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg bygger hus for tiden, og jeg kan love deg at det ikke er penger å spare på å bygge energieffektivt. Staten har absolutt ikke prøvd å gjøre det billig å spare miljøet ved å bygge grønt. Men de har lagd krav til nybygg som gjør at det blir ekstremt dyrt å bygge. Snittprisen på nybygg der jeg bor er på 34000 kr/m2. Altså 3 400 000 for å bygge et hus på 100 m2. Og det er teknisk pris på huset - det det faktisk koster å bygge det.
    Greit nok, men jeg sementerte bare et poeng.
    HVIS du hadde spart mye, hadde du da sagt: 'Takk, men nei takk - jeg kjøper det heller til full pris, da jeg synes synd på alle stakkarane som må betale for at jeg bygger grønt!'?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Nei, for all del. Og jeg bebreider ikke de som kjøper Tesla fordi de benytter det sugerøret som politikerne har gitt dem. Jeg bebreider politikerne for å lage et slikt sugerør.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Nei, for all del. Og jeg bebreider ikke de som kjøper Tesla fordi de benytter det sugerøret som politikerne har gitt dem. Jeg bebreider politikerne for å lage et slikt sugerør.
    Jeg tror du må se på det som at nordmenn som skal for enhver pris flås til enhver tid, endelig får et lite pusterom i livet.
    Nærmest som vi skulle få en flaske med slosskamp (60% brennevin) for 50kr på polet - utsultede nordmenn som 'går amok' :)
    Herregud, Nordmenn kjøper jo inkontinenstruser på tilbud hvis de er billige nok - fullstendig frakoblet det faktum at de ikke trenger dem.
    Er det billige nok sammenlignet med fullpris, så er handelen i boks.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.326
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nordmenn gjør nesten hva som helst, bare det kvalifiserer til avgiftsfritak. Jeg reiser en del i jobben. Hva i all verden er meningen med at det å lande på Gardermoen etter en utenlandstur skal kvalifisere til subsidiert (nåja, avgiftsfri) børst? Så snart man kommer ut av flyet og ned trappen må man ut mellom hyllene for taxfree før man kan hente kofferten sin. Dessuten, de subsidiene (eller avgiftsfritaket) har ikke engang et miljømessig påskudd. Det er ingen som helst politisk målsetting å stimulere til at utenlandsreisende skal drikke mer sprit og røyke flere Prince.

    Jeg går ut fra at folk som bitcher over avgiftsfritaket for elbiler selvsagt aldri handler så mye som en Larsen Cognac på taxfree etter syden-turene sine. Det ville jo vært dobbeltmoralsk om de gjorde det når de lar seg irritere så fryktelig over "subsidierte" elbiler i kollektivfeltet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan jo bare snakke for min egen del, og jeg handler faktisk svært sjelden på tax-free. Det er vel for øvrig ikke helt sammenlignbart, da begrunnelsen for tax-free salget jo er at man, før man har passert toll/pass-kontrollen formelt sett ikke er i Norge, og derfor ville det være feil å skulle betale avgifter til den norske stat når salget foregår utenfor Norge.
    Når det er sagt synes jeg at tax-free sonen på flyplassene har utspilt sin rolle og for min del kan de godt fjerne dem.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg kan jo bare snakke for min egen del, og jeg handler faktisk svært sjelden på tax-free. Det er vel for øvrig ikke helt sammenlignbart, da begrunnelsen for tax-free salget jo er at man, før man har passert toll/pass-kontrollen formelt sett ikke er i Norge, og derfor ville det være feil å skulle betale avgifter til den norske stat når salget foregår utenfor Norge.
    Når det er sagt synes jeg at tax-free sonen på flyplassene har utspilt sin rolle og for min del kan de godt fjerne dem.
    Et annet moment er vel også at når man betaler skatt skal man bli tilgodesett med en gjenytelse innenfor riksgrensen.
    Skal man kjøre på dyre veier, så må man betale veiavgift.
    Man får vel ingen gjenytelse fra staten for tax-free varer, og da skal man heller ikke skatte for kjøpet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.326
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvem betaler for avrusningsklinikker, krisesentre mot familievold og behandling av lungekreft? Hvorfor skal røyk & sprit være subsidiert bare fordi man har tatt en flytur? Er det helse- eller miljømessig viktig å få folk til å fly, røyke og drekke mer? Hvorfor subsidiere det da? Hvorfor klage over "subsidier" av elbil hvis man ikke ser det totalt vanvittige i den taxfree-ordningen?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvem betaler for avrusningsklinikker, krisesentre mot familievold og behandling av lungekreft? Hvorfor skal røyk & sprit være subsidiert bare fordi man har tatt en flytur? Er det helse- eller miljømessig viktig å få folk til å fly, røyke og drekke mer? Hvorfor subsidiere det da? Hvorfor klage over "subsidier" av elbil hvis man ikke ser det totalt vanvittige i den taxfree-ordningen?
    Den finnes vel fordi alle land praktiserer den (vel, ihvertfall før).
    Den typiske norske turisten i tollen er en mann med 219 sigaretter (200 pakning med en 20 pakning i brystlomma man har åpnet og tatt en sigarett fra) og en lokal suvinir i form av et keramikk esel som klunker mistenkelig når eier spaserer forbi. Og, for ikke å glemme flaskene med Stroh rom med vinetiketter påklistret.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tax free ordningen burde fjernes. Det samme burde de hinsides avgiftene i Norge på vin og brennevin slik at prisnivået ble normalisert med resten av den siviliserte verden.

    Det gir ingen mening at staten skal stjele 200 kr mer for en flaske enkel vodka i Norge enn i de danske myndigheter konfiskerer fra sine borgere, eller at staten stjeler mange hundre tusener mer om man vil kjøpe en utrustet familiebil i Norge sammenlignet med f.eks. Sverige.

    Det at vi har et ekstremistisk avgiftsnivå på f.eks. brennevin og biler er helt uvanlig i verdenssammenheng, og får mange til å sveve rundt i en villfarelse at om man stundom finner et smutthull fra dette så er fraværet av statlig tyveri å anse som "subsidier".

    Et vist avgiftsnivå er forståelig og akseptabelt. Men i Norge er det helt hinsides bortenfor enhver rimelighet på disse områdene. Da vi over i rent tyveri og meningsløs konfiskering av andre menneskers penger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Staten subsidierer ikke tax-free salget. Staten har ingen rett på avgifter av salg som foregår utenfor Norge. Tax-free salget foregår i den internasjonale sonen på flyplassene etter at man har reist ut av landet / før man har kommet inn.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har jo siklet på Teslaen som mange andre men den blir litt overkill som bil nr 2. Men nå er jo Golf E kommet så dermed blir den ett hot alternativ til 250k :) under halve prisen.
    Skal du ha e-Golf i løpet av 2014 bør du bestille innen noen få dager. Norge får kun 2000 biler i løpet av 2014 hvor de aller første er leveringsklare i i midten av mai. Gjett hvor mange som var solgt på tirsdag? Over 1300. Så disse 2000 bilene kommer til å bli revet vekk snart. Etter det må man vente til 2015 for å få en.
    Å bestille og avbestille senere er trolig helt uproblematisk forøvrig. De får solgt de uansett.

    e-Golf er helt som en vanlig Golf foruten batteripakken under som gjør at den på sett og vis blir som en Golf med sportsunderstell kjøremessig. Noe bedre veigrep med andre ord. LED lys i front tror jeg er eneste forskjellen ellers. Den er veldig godt utstyrt fra bunnen av og totalt sett en god del rimeligere enn en standard Golf med tilsvarende utstyr.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har jo siklet på Teslaen som mange andre men den blir litt overkill som bil nr 2. Men nå er jo Golf E kommet så dermed blir den ett hot alternativ til 250k :) under halve prisen.
    Skal du ha e-Golf i løpet av 2014 bør du bestille innen noen få dager. Norge får kun 2000 biler i løpet av 2014 hvor de aller første er leveringsklare i i midten av mai. Gjett hvor mange som var solgt på tirsdag? Over 1300. Så disse 2000 bilene kommer til å bli revet vekk snart. Etter det må man vente til 2015 for å få en.
    Å bestille og avbestille senere er trolig helt uproblematisk forøvrig. De får solgt de uansett.

    e-Golf er helt som en vanlig Golf foruten batteripakken under som gjør at den på sett og vis blir som en Golf med sportsunderstell kjøremessig. Noe bedre veigrep med andre ord. LED lys i front tror jeg er eneste forskjellen ellers. Den er veldig godt utstyrt fra bunnen av og totalt sett en god del rimeligere enn en standard Golf med tilsvarende utstyr.
    19 mil med ultimate betingelser = kanskje 10 på en dårlig vinterdag etter en liten stund. = rekkevidde på under 5 mil om man vil være sikker.

    Rimelig ubrukelig dings.

    Glemmer man å lade den en dag etter en tur på butikken er man fucked og må ringe Falcen.

    Takk men nei takk. Avansert gåstol, men ellers like ubrukelig som alt annet enn en alt for kostbar Tesla.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.326
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Staten subsidierer ikke tax-free salget. Staten har ingen rett på avgifter av salg som foregår utenfor Norge. Tax-free salget foregår i den internasjonale sonen på flyplassene etter at man har reist ut av landet / før man har kommet inn.
    Som om det ikke er en bevisst beslutning å bygge flyplassen akkurat slik. Flyplassen står nokså fritt til å definere den "internasjonale sonen" slik de vil, med eller uten plass til spritbutikker. Flyplassen eies og drives av en statlig virksomhet. Det er ikke et slags internasjonalt ingenmannsland dette. Med andre ord, staten subsidierer det taxfreesalget akkurat på samme måte som enkelte mener at elbiler "subsidieres" - et avgiftsfritak på visse betingelser innenfor et ellers drakonisk avgiftsregime. Hvilket er hele poenget. Get over it.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    4.317
    Torget vurderinger
    4
    Har jo siklet på Teslaen som mange andre men den blir litt overkill som bil nr 2. Men nå er jo Golf E kommet så dermed blir den ett hot alternativ til 250k :) under halve prisen.
    Skal du ha e-Golf i løpet av 2014 bør du bestille innen noen få dager. Norge får kun 2000 biler i løpet av 2014 hvor de aller første er leveringsklare i i midten av mai. Gjett hvor mange som var solgt på tirsdag? Over 1300. Så disse 2000 bilene kommer til å bli revet vekk snart. Etter det må man vente til 2015 for å få en.
    Å bestille og avbestille senere er trolig helt uproblematisk forøvrig. De får solgt de uansett.

    e-Golf er helt som en vanlig Golf foruten batteripakken under som gjør at den på sett og vis blir som en Golf med sportsunderstell kjøremessig. Noe bedre veigrep med andre ord. LED lys i front tror jeg er eneste forskjellen ellers. Den er veldig godt utstyrt fra bunnen av og totalt sett en god del rimeligere enn en standard Golf med tilsvarende utstyr.
    19 mil med ultimate betingelser = kanskje 10 på en dårlig vinterdag etter en liten stund. = rekkevidde på under 5 mil om man vil være sikker.

    Rimelig ubrukelig dings.

    Glemmer man å lade den en dag etter en tur på butikken er man fucked og må ringe Falcen.

    Takk men nei takk. Avansert gåstol, men ellers like ubrukelig som alt annet enn en alt for kostbar Tesla.
    Nå var du vel negative for en bil nr 2 :) Kan leve med det jeg iallefall.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå var du vel negative for en bil nr 2 :) Kan leve med det jeg iallefall.
    Hvis man bor i gangavstand til jobben behøver man vel strengt tatt ikke en bil #2... :)

    Men for all del, om man samler på dem så hvorfor ikke?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå var du vel negative for en bil nr 2 :) Kan leve med det jeg iallefall.
    Hvis man bor i gangavstand til jobben behøver man vel strengt tatt ikke en bil #2... :)

    Men for all del, om man samler på dem så hvorfor ikke?
    Gangavstand for en gjennomsnittlig nordmann er ca. 300 meter.
    ... ja... litt over effektiv rekkevidde for de fleste elbiler før nervøsiteten om nært forestående motorstopp bør dukke opp på harde vinterdager etter noen få år langs landeveien.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Nå var du vel negative for en bil nr 2 :) Kan leve med det jeg iallefall.
    Hvis man bor i gangavstand til jobben behøver man vel strengt tatt ikke en bil #2... :)

    Men for all del, om man samler på dem så hvorfor ikke?
    Gangavstand for en gjennomsnittlig nordmann er ca. 300 meter.
    ... ja... litt over effektiv rekkevidde for de fleste elbiler før nervøsiteten om nært forestående motorstopp bør dukke opp på harde vinterdager etter noen få år langs landeveien.
    Hvorfor ikke ta sykkelen til jobben?

    Hva koster en batteripakke til Tesla? Kunne kanskje vært perfekt til å drive stereoanlegget med?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hvorfor ikke ta sykkelen til jobben?

    Hva koster en batteripakke til Tesla? Kunne kanskje vært perfekt til å drive stereoanlegget med?
    Ja. Nå er det jo utsikter til at elektriske sykler skal tillates her i forbudsnasjonen. Da vil nok det bli et godt alternativ for mange.
    El-sykler har vært i bruk i mange år, og er blitt veldig populære. Du tenker kanskje på greiene som skal dytte deg unna fortauet: Segway?

    dinizio111404116.JPG
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor ikke ta sykkelen til jobben?

    Hva koster en batteripakke til Tesla? Kunne kanskje vært perfekt til å drive stereoanlegget med?
    Ja. Nå er det jo utsikter til at elektriske sykler skal tillates her i forbudsnasjonen. Da vil nok det bli et godt alternativ for mange.
    El-sykler har vært i bruk i mange år, og er blitt veldig populære. Du tenker kanskje på greiene som skal dytte deg unna fortauet: Segway?
    Nei, jeg tenker på slike. Som har vært forbudt helt inntil nylig.

    vitality_sram_spectro_7g.jpg

    Artikkelen under er publisert den 10.02.2014

    ---

    Nye regler for elsykkel gjør elsykler som i dag er ulovlige, lovlige.

    - Endelig, sier André Sæther, innehaver av elsykkelbutikken Greenspeed.
    “Glemte” trillehjelp

    Da Vegdirektoratet innførte regelverket for elsykkel, ble det europeiske regelverket implementert. Men en viktig regel ble utelatt. For mens man i EU tillot elsyklene å ha en hjelpemotor som gjorde at sykkelen fikk en fremdrift opp til 6 kilometer i timen, utelot Norge denne regelen.Eller “glemte” å innføre regelen.

    - Regelverket har vært helt ulogisk, mener Sæther. Bransjen har vært godt kjent med denne regelen, men det har vært vanskelig å få gjort noe med dette. Dermed har en del sykler, som har vært produsert i EU etter EUs regelverk – vært solgt i Norge ulovlig.
    NAV satte stopper

    Det toppet seg sist sommer, da NAV sluttet å tildele elsykler som hjelpemiddel til funksjonshemmede, fordi disse syklene ikke var i samsvar med regelverket. Fordi syklene som fungerer som hjelpemiddel har oppstartsmotor som hjelper syklisten opp i en fart på 6 kilometer i timen.
    Samferdselsdepartementet ba deretter Vegvesenet sette i gang med en regelverksendring.
    Syklistene jubler

    Syklistenes Landsforening jubler over regelendringen.
    - Vi har ikke skjønt hvorfor vi måtte ha særregler i Norge på dette feltet, sier informasjonssjef i Syklistene, Hulda Tronstad. Hun mener det må ha vært mangel på kompetanse om elsykler hos Vegdirektoratet som gjorde at hele EU-regelverket ikke ble innført i første omgang. Den omtalte regelen handler om oppstartsassistanse eller trillehjelp.
    - Dette gjør det tryggere å sykle. Man kommer raskere opp i en fart man må ha for å holde balansen. I tillegg gjør det enklere å starte etter man har stoppet på rødt lys, påpeker Tronstad.
    I tillegg kan dette gjøre det mer attraktivt å bruke lastesykler. Fordi man kan få en trillehjelp i oppoverbakkene hvis man må gå av sykkelen på grunn av bratt bakke og tung vekt.
    - En elektrisk lastesykkel kan dermed bli en bedre konkurrent til biler i byene, mener hun.
    Mye endres ikke

    For øvrig er elsykkelregelverket som før. For at den skal være lovlig som elsykkel må det være maksimalt 250 watt og hjelpemotorens effekt skal opphøre ved 25 kilometer i timen.
    En annen endringer som kommer, gjelder elsykler som er tildelt etter NAVs regler. I det nye regelverket er det foreslått at man må dokumentere at elsykkelen er tildelt av NAV.
    - Helt uproblematisk endring, om enn ganske unødvendig. Elsykler som tildeles via NAV, er såpass dyre i innkjøp at det er få som kjøper den på egenhånd. OG de som får den tildelt, har virkelig behov for denne sykkelen, påpeker Tronstad.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Elektrisk sykkel er perfekt for late mennesker, problemet er at store deler av Norges befolkning beveger seg alt for lite. Før, når jeg jobbet i Oslo, syklet jeg gladelig 50 km til jobben. Tok ikke så veldig mye lengre tid heller pga køen. I dag er jeg usikker på om jeg ville utsette meg for risikoen fra aggressive bilister og all luftforurensningen, trives best på øde landeveier. Her på landet er det perfekt å sykle og ofte raskere enn å ta bilen. Et bedre alternativ i mine øyne til EL-sykkel er motorsykkel.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    19 mil med ultimate betingelser = kanskje 10 på en dårlig vinterdag etter en liten stund. = rekkevidde på under 5 mil om man vil være sikker.

    Rimelig ubrukelig dings.

    Glemmer man å lade den en dag etter en tur på butikken er man fucked og må ringe Falcen.

    Takk men nei takk. Avansert gåstol, men ellers like ubrukelig som alt annet enn en alt for kostbar Tesla.
    VW er konservative i sine tall. 10-13 mil er på en kald vinterdag med fullastet bil og bagasje med omtrent de verste kjørefoholdene.

    Men hold deg til sykkel du!
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har jo siklet på Teslaen som mange andre men den blir litt overkill som bil nr 2. Men nå er jo Golf E kommet så dermed blir den ett hot alternativ til 250k :) under halve prisen.
    Skal du ha e-Golf i løpet av 2014 bør du bestille innen noen få dager. Norge får kun 2000 biler i løpet av 2014 hvor de aller første er leveringsklare i i midten av mai. Gjett hvor mange som var solgt på tirsdag? Over 1300. Så disse 2000 bilene kommer til å bli revet vekk snart. Etter det må man vente til 2015 for å få en.
    Å bestille og avbestille senere er trolig helt uproblematisk forøvrig. De får solgt de uansett.

    e-Golf er helt som en vanlig Golf foruten batteripakken under som gjør at den på sett og vis blir som en Golf med sportsunderstell kjøremessig. Noe bedre veigrep med andre ord. LED lys i front tror jeg er eneste forskjellen ellers. Den er veldig godt utstyrt fra bunnen av og totalt sett en god del rimeligere enn en standard Golf med tilsvarende utstyr.
    19 mil med ultimate betingelser = kanskje 10 på en dårlig vinterdag etter en liten stund. = rekkevidde på under 5 mil om man vil være sikker.

    Rimelig ubrukelig dings.

    Glemmer man å lade den en dag etter en tur på butikken er man fucked og må ringe Falcen.

    Takk men nei takk. Avansert gåstol, men ellers like ubrukelig som alt annet enn en alt for kostbar Tesla.
    Nå var du vel negative for en bil nr 2 :) Kan leve med det jeg iallefall.
    Det er jo det som gjør at dette ikke er så miljøvennlig som noen tror. Det som dreper jorda er at vi stadig blir flere, og alle skal ha mere. Om ikke en bil ekstra er ekstra forbruk så vet ikke jeg....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn