Slicks er gjeninnført, og bilene har fått høyere "ride height" og mindre vinger (og færre winglets) år for år. Hensikten har vært å redusere aerodynamisk downforce (marktrykk) og øke mekanisk grep fordi man da kan oppnå tettere racing, i hvert fall i teorien. Motorstørrelsen har blitt redusert, først fra 3.0L V10 til 2.4L V8, så nå i år til 1.6L V4 med turbo, samtidig som det har blitt satt en ganske hard grense på bensinforbruk (100kg/løp, mot 10kg på mila på V10-tiden) og muligheten for bensinfylling under løp (i pitstops) har blitt fjernet. Det har blitt innført masse "energy harvesting"-teknologi, altså generering av elektrisk kraft basert på gjenvinning av bremseenergi og denslags (KERS), og bilene har blitt utstyrt med "boostere" for å gjøre forbikjøring enklere (DRS). Minimumsvekten har blitt økt med 40kg (fra 600kg til 640kg), men de nye hybridmotorene har atskillig høyere vekt så for første gang på et par tiår er det nå problematisk å nå minimumsvekten (før brukte de ballast i bunnen av bilen fordi egenvekten på bilen i seg selv var godt under 600kg, hvilket ga lavere tyngdepunkt). Det er vel noe av det viktigste. Ellers er det et lass mindre reguleringer, så som at bilene må kjøre på ett sett dekk med soft compound og ett med medium/hard i løpet av et race og lignende. Det er hva jeg kommer på i farten i hvert fall.
Klagene i år har først og fremst gått på lyden, de nye 1.6L turbomotorene bråker langt mindre enn de gamle V8/V10-motorene. Og så mener endel at fokuset på økologi og bensinforbruk har tatt overhånd og ødelegger Formel-1s intensjon om å være "the pinnacle of motorsports" rent ytelsesmessig, årets biler er vesentlig langsommere enn fjorårets, og også før det har det blitt innført restriksjoner på forbruk og denslags. Den nye generasjonen F1-biler (etter de rullende datamaskinene de kjørte på tidlig 90-tall) var vel raskest rundt 2003-2004.
Ellers har Red Bull vært det dominerende teamet de fire siste årene, mens det i år ser ut som Mercedes har tatt over hegemoniet, i hvert fall foreløbig. Ferrari har gått fra å vinne alt til å slite skikkelig.