For å bringe diskusjonen litt tilbake til moment og effekt, så har jo momentet lite å si uten å vite hvilket turtall det er på. Hvis jeg har 200Nm i et mye lavere gir enn dieselpurka med 500Nm så hjelper det jo lite, da jeg har mer moment på navet, hvor det betyr noe.
Utvekslingen på en Tesla Model S er 9,73:1 (kilde: Wikipedia), så utvekslingen er tilsvarende min bil i 2. gir. Og med 3 ganger så mye moment vil det nødvendigvis sparke en del fra, til tross for dobbel vekt.
Til sammenlikning: BMW 325d har 450Nm opp til ca 2500 rpm (jada, man kan få mer...)
Vi kan jo se på ytelse i f.eks 80km/t og maks akselerasjon:
(antar t 325d har 4. gir her, lavere gir vil gi dårligere akselerasjon)
(Antar lik hjulstørrelse, i realiteten vil Tesla ha litt høyere utveksling pga større rulleomkrets. GT86 og 325d antas å ha tilnærmet lik rulleomkrets)
TMS: 600Nm * 9,73 = 5838Nm på navet
325d: 450Nm * 3,46 = 1557Nm på navet
GT86: 205Nm * 8,97 = 1839Nm på navet
Fremdeles bare tull med høy turtallsperre og moment helt til topps?