Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Ikke uten lang rekkevidde for min del.
    Rekkevidden er heller ikke nok i seg selv. Hjelper null å kunne kjøre nesten til Oslo hvis jeg må stå i timesvis og lade for å
    kunne kjøre siste stykket. Hva pokker skal jeg med en bil til over en halv million som ikke kan brukes??
    Superladerne er hele cluet med Tesla, og det som vil kunne avgjøre fremtiden deres.
    Konseptet er helt genialt. Akkurat passe mellomrom mellom de til at det blir en stopp når beina og magen sier det holder med kjøring.
    Når jeg kommer til bilen igjen er "tanken" full. Jeg har heller ikke vært fremme med hverken visakort, eller andre betalingsformer for å få
    det til. Plugg i, drikk kaffe/spis, piss, kjør videre. Om ikke det er nok, kan en ha det litt moro på andres bekostning ved første og beste bensinstasjon.
    Det holder mer enn nok å ta en kjapp titt på litersprisen.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    jeg kunne svært gjerne kjøpt en Tesla. Den er litt diger. Eneste minuset.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.527
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Bare forsikringsforskjellen mellom min bil og en S er omtrent det samme som jeg bruker i bensin. 11500,- kontra min (MB-180 2013) 2800,-. Så kommer dekkskiftforskjellen da... så da er jeg i pluss. :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Bare forsikringsforskjellen mellom min bil og en S er omtrent det samme som jeg bruker i bensin. 11500,- kontra min (MB-180 2013) 2800,-. Så kommer dekkskiftforskjellen da... så da er jeg i pluss. :)
    Hva slags priser er det du har fått??
    Selv kjørte jeg en typisk (vel ikke for Norge da..) mellomklassebil. En Opel Insignia 4X4 19" hjul. Dekkene koster altså det samme.
    Forsikringen er også den samme. (Hundrelapper opp eller ned.)
    10000 km nå. 1500 kroner opp på strømregningen i forhold til de to siste år. 8500 spart på drivstoff på 3 mnd. Det er litt mindre enn det banken forlanger
    for at mitt navn skal fortsette å stå i vognkortet det. Utover det har det sluttet å komme regninger fra Trøndelag Bomveiselskap. Det ble en slant det også.
    Regnskapet går altså ca i null i forhold til å ha en "vanlig" bil i Passatstørrelse.

    Den store stygge ulven er selvfølgelig verdifallet. Ingen vet hva det blir. La oss si at den er verdt kroner 0 om 10 år da. Da har det kostet meg 60700 kroner pr
    år + kapitalkostnader å ha handlet med Tesla. (Legg så til andre kostnader som service, dekk og annet ymse om du vil, men det må du ha på andre biler også.)
    Ta så disse 60700,- + renter og trekk fra 27000,- årlig i drivstoff.(30000 km i kjørelengde) Resten av godene som bom og årsavgift etc må en regne med forsvinner,
    så de regner vi ikke med. Det er mange småvariabler opp og ned her, men dette regnestykket syns jeg begynner å se ganske fordelaktig ut...
    Korriger meg gjerne om dette ser ut til å være helt på viddene. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare forsikringsforskjellen mellom min bil og en S er omtrent det samme som jeg bruker i bensin. 11500,- kontra min (MB-180 2013) 2800,-. Så kommer dekkskiftforskjellen da... så da er jeg i pluss. :)
    Jeg betaler 7800 pr år i If med 20000 km kjørelengde på en Tesla, samme som på en 1999 VW Caravelle VR6 jeg hadde tidligere. En prislapp på 11500 betyr at du skal bytte forsikringsselskap.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    El-bil er en symbol greie som er lett å selge for politikere hos folk flest. Kollektiv transport er stikk motsatt og koster en hel masse selv om det er det beste tiltaket på sikt, så er det mye lenger enn en politiker tenker... Trist, men slik er det.
    Jeg funderte litt på den der. Fun fact: Flytoget bruker 0,182 kWh per passasjerkilometer. Det er omtrent det samme som jeg bruker når jeg kjører til og fra jobb, mutters alene i en svær Tesla på 2,2 tonn, med en blanding av køkjøring og motorvei.

    Andre elektriske tog bruker mindre pr passasjer, stort sett fordi de er fylt bedre opp, men tallene er slett ikke imponerende sammenlignet med el-bil. Gjennomsnittet for lokaltog i Norge i 2008 var noe sånt som 60 MJ pr 100 passasjerkilometer, og SSB mener at gjennomsnittet for alle elektriske tog i Norge var 63 MJ pr 100 km. Det kan jeg matche med pen kjøring selv om jeg sitter alene i bilen. Med en passasjer eller to i bilen kan jeg knuse NSB i energieffektivitet. Om det trengs litt energi for å akselerere 2,2 tonn, så trengs det veldig mye mer for å akselerere 220 tonn. Interessant, det der.

    http://sip.vestforsk.no/pdf/Jernbane/JernbanePassasjerTransport.pdf
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    El-bil er en symbol greie som er lett å selge for politikere hos folk flest. Kollektiv transport er stikk motsatt og koster en hel masse selv om det er det beste tiltaket på sikt, så er det mye lenger enn en politiker tenker... Trist, men slik er det.
    Jeg funderte litt på den der. Fun fact: Flytoget bruker 0,182 kWh per passasjerkilometer. Det er omtrent det samme som jeg bruker når jeg kjører til og fra jobb, mutters alene i en svær Tesla på 2,2 tonn, med en blanding av køkjøring og motorvei.

    Andre elektriske tog bruker mindre pr passasjer, stort sett fordi de er fylt bedre opp, men tallene er slett ikke imponerende sammenlignet med el-bil. Gjennomsnittet for lokaltog i Norge i 2008 var noe sånt som 60 MJ pr 100 passasjerkilometer, og SSB mener at gjennomsnittet for alle elektriske tog i Norge var 63 MJ pr 100 km. Det kan jeg matche med pen kjøring selv om jeg sitter alene i bilen. Med en passasjer eller to i bilen kan jeg knuse NSB i energieffektivitet. Om det trengs litt energi for å akselerere 2,2 tonn, så trengs det veldig mye mer for å akselerere 220 tonn. Interessant, det der.

    http://sip.vestforsk.no/pdf/Jernbane/JernbanePassasjerTransport.pdf
    Skal du først sammenligne Tesla med flytoget, så får du værsågod sammenligne i samme hastighet. D.v.s 170 km/t, alt annet blir useriøst :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Kan vel bli 300-350Wh/km i den hastigheten.
    For min egen del har jeg ikke vært oppe i den hastigheten så nær som en gang jeg tok motet fra noen i en oppjazzet BMW...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men ikke over veldig lang tid. Du vil tømme batteriet etter et par hundre kilometer og trenge en halvtimes stopp på en superlader. Som vi har vært inne på før, er den ikke spesielt godt egnet som autobahn-express. Det er helt enkelt ikke det den er bygget for.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ja, men ikke over veldig lang tid. Du vil tømme batteriet etter et par hundre kilometer og trenge en halvtimes stopp på en superlader. Som vi har vært inne på før, er den ikke spesielt godt egnet som autobahn-express. Det er helt enkelt ikke det den er bygget for.
    Etter noen få minutter med hard gassing strupes effekten og vi snakker om kilometer, ikke et par hundre kilometer :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Tja. Etter mange harde akselerasjoner strupes den ned. Ikke noe problem å holde høy fart.
    Om en skulle brukt effekten som er tilgjengelig konstant ville en tømt batteriet på null komma svisj.
    Autobahn i rimelig effektivt tempo bør ikke være det helt store problemet.
    Skal du derimot krysse Tyskland på langs på kortest mulig tid fins det bedre egnet redskap.
    La oss si en må regne seg en time ekstra i forhold til en diesel/bensinbil. En stopp eller to vil du ha uansett hva du kjører med. Mulig du må ha 3 eller 4 med denne hvitevaren. Tyskland er egentlig ikke så stort.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men ikke over veldig lang tid. Du vil tømme batteriet etter et par hundre kilometer og trenge en halvtimes stopp på en superlader. Som vi har vært inne på før, er den ikke spesielt godt egnet som autobahn-express. Det er helt enkelt ikke det den er bygget for.
    Etter noen få minutter med hard gassing strupes effekten og vi snakker om kilometer, ikke et par hundre kilometer :)
    Det har jeg ennå ikke opplevd. Det skjer ikke under noen omstendigheter du vil oppleve på offentlig vei uten å risikere ubetinget fengsel. En marsjfart på 170 betyr heller ikke så stor effekt at varmeutvikling skulle være noe problem. Jeg har ikke testet, men vil tro at det går helt fint - inntil batteriet går tomt etter en 240-250 km et sted.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.527
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Bare forsikringsforskjellen mellom min bil og en S er omtrent det samme som jeg bruker i bensin. 11500,- kontra min (MB-180 2013) 2800,-. Så kommer dekkskiftforskjellen da... så da er jeg i pluss. :)
    Jeg betaler 7800 pr år i If med 20000 km kjørelengde på en Tesla, samme som på en 1999 VW Caravelle VR6 jeg hadde tidligere. En prislapp på 11500 betyr at du skal bytte forsikringsselskap.
    Jeg lurer på hva en betaler for et dekkskift med alle sensorene etc... ? Bilen eter jo dekk!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Bare forsikringsforskjellen mellom min bil og en S er omtrent det samme som jeg bruker i bensin. 11500,- kontra min (MB-180 2013) 2800,-. Så kommer dekkskiftforskjellen da... så da er jeg i pluss. :)
    Jeg betaler 7800 pr år i If med 20000 km kjørelengde på en Tesla, samme som på en 1999 VW Caravelle VR6 jeg hadde tidligere. En prislapp på 11500 betyr at du skal bytte forsikringsselskap.
    Jeg lurer på hva en betaler for et dekkskift med alle sensorene etc... ? Bilen eter jo dekk!
    Varför "eter" den däck?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.527
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Bare forsikringsforskjellen mellom min bil og en S er omtrent det samme som jeg bruker i bensin. 11500,- kontra min (MB-180 2013) 2800,-. Så kommer dekkskiftforskjellen da... så da er jeg i pluss. :)
    Jeg betaler 7800 pr år i If med 20000 km kjørelengde på en Tesla, samme som på en 1999 VW Caravelle VR6 jeg hadde tidligere. En prislapp på 11500 betyr at du skal bytte forsikringsselskap.
    Jeg lurer på hva en betaler for et dekkskift med alle sensorene etc... ? Bilen eter jo dekk!
    Varför "eter" den däck?
    Sikkert noe med tyngde og kjøremønster å gjøre. :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Den er merkelig nok temmelig glad i bakdekk kan en si... Dette håper jeg gir seg litt etter en stund. ;)
    Sensorer??? De står i felgen så vidt jeg vet. Og apropos det så er det nå påbudt med dekktrykkovervåking på nye biler uansett.
    Jeg sjekket 19" Michelin nå. De skal være stillegående og med lav rullemotstand. Et kostbart og godt dekk. Litt vel 10" for et sett.
    Får vel jalladekk fra rundt 8 vil jeg tro.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg lurer på hva en betaler for et dekkskift med alle sensorene etc... ? Bilen eter jo dekk!
    Varför "eter" den däck?
    Sikkert noe med tyngde og kjøremønster å gjøre. :)
    Har ingen Tesla idag, men ser inte bort från att det kan bli en när E6 söderut genom Sverige fått utbyggt laddstationer, så eventuella dyra däckskift etc kommer med i framtida vurderinger när den tid kommer :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Tja.. Hva er det du venter på da?
    Laderne er vel ferdige innen ei uke eller så.
    (Når det står coming soon, så mener de faktisk soon. Dvs allerede påbegynt og
    ikke langt unna. Går fort å sette opp disse sakene.)
     

    Vedlegg

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tja.. Hva er det du venter på da?
    Laderne er vel ferdige innen ei uke eller så.
    (Når det står coming soon, så mener de faktisk soon. Dvs allerede påbegynt og
    ikke langt unna. Går fort å sette opp disse sakene.)
    Se där, det går så fort alltså.. Sitter med ett leasing-kontrakt en stund till på den bilen vi har idag, så riktigt såå fort var inte intentionen :rolleyes:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare forsikringsforskjellen mellom min bil og en S er omtrent det samme som jeg bruker i bensin. 11500,- kontra min (MB-180 2013) 2800,-. Så kommer dekkskiftforskjellen da... så da er jeg i pluss. :)
    Jeg betaler 7800 pr år i If med 20000 km kjørelengde på en Tesla, samme som på en 1999 VW Caravelle VR6 jeg hadde tidligere. En prislapp på 11500 betyr at du skal bytte forsikringsselskap.
    Den prisen varer ikke evig... Ikke i IF .
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    14.470
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Bare forsikringsforskjellen mellom min bil og en S er omtrent det samme som jeg bruker i bensin. 11500,- kontra min (MB-180 2013) 2800,-. Så kommer dekkskiftforskjellen da... så da er jeg i pluss. :)
    Jeg betaler 7800 pr år i If med 20000 km kjørelengde på en Tesla, samme som på en 1999 VW Caravelle VR6 jeg hadde tidligere. En prislapp på 11500 betyr at du skal bytte forsikringsselskap.
    Den prisen varer ikke evig... Ikke i IF .
    Tja, jag tog precis en telefon till Gjensidige, där jag har alla privatförsäkringar (bil/hus/person/inbo) och fick 6812,- med 20.000km/år för en Tesla model S 85. Betalar över 9000 för en BMW 520 idag. Enligt Gjensidige är det tarriff-prisen för Tesla som gäller hos de.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Forsikringspremier er bingo uansett. Skal en ha rimelige forsikringer ser det ut til at en må bytte ofte, eller true med å bytte.
    Det bruker å hjelpe litt.
    Edit. Jeg har også If. Brukte Gjensidige, men de skulle ruinere meg når jeg ville forsikre Model S.
    Det var dog flere som ikke var helt hinsides på pris.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En bil som er verdt over en mill skal koste å forsikre... Det vil komme klart til uttrykk til neste år hos bransjen. Eller ønsker Tesla eiere å bli sponset her og ? Forsikring er et spleise-gilde, ikke noe spons der for el-bil eiere. 2015 vil det skje ting. Såklart kan en hoppe frem og tilbake, det er helt fint.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Etterhvert som fler Europeiske(bla VAG, BMW) produsenter setter inn støtet vil mange også skjønne at kvalitet og kjøreegenskaper/komfort på amerikansk produserte biler blir hakket for dårlig. Slik det nok alltid har vært.
    Jeg er på ingen måte en am-car tilbeder, men det er nok litt mer nyansert dette her. Jeg har kjørt Teslaen med luftfjæring, og komfortmessig ble jeg veldig overrasket - jeg synes den er hakket bedre enn sammenlignbare biler fra Audi og BMW jeg har kjørt, begge produsenter lager jo ganske stive biler. Når det gjelder opplevd kvalitet, så har Teslaen noen irritasjonsmomenter, men like fullt er det en sabla kul bil. Kjøreegenskaper og "fun-factor" på sportsbilnivå er jeg ikke interessert i, så det tenkte jeg ikke på. Men skal man ha det, så er det lite som slår en Lotus seven. :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Jaså? Sutring? Priser for forsikring regnes vel ut fra skadestatistikk.
    Media skriver jo om absolutt alt som har med Tesla å gjøre. Ulykker intet unntak. Sett mye av det?
    For øvrig er det ingen som har klart å ta livet av seg i en sånn enda. Greit innslag på statistikken det også.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jaså? Sutring? Priser for forsikring regnes vel ut fra skadestatistikk.
    Media skriver jo om absolutt alt som har med Tesla å gjøre. Ulykker intet unntak. Sett mye av det?
    For øvrig er det ingen som har klart å ta livet av seg i en sånn enda. Greit innslag på statistikken det også.
    Ja, jeg har sett hva det koster å reparere en Tesla. Og pris regnes og ut ifra nybil pris, uten å ha mor "staten" diltende i hælene...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et par statistikk-fakta som kanskje påvirker forsikringspremien: Til nå har ingen blitt drept eller alvorlig skadd i en Tesla. Hverken i Model S eller Roadster, selv ikke etter noen ganske spektakulære krasj. Den ser heller ikke ut til å være spesielt populær blant biltyver. Totalt har vel fire blitt stjålet i USA og en i Nederland, alle ved at eieren la igjen nøkkelen i bilen. Jeg har ikke hørt om noen stjålne Tesla i Norge. I motsetning til BMW og Audi, som har en tendens til å teleportere seg selv til Øst-Europa hvis du tar blikket vekk fra den i fem minutter. Det er ikke bare karosseriskader som ender opp med forsikringsutbetalinger og påvirker regnestykket.

    Only Four Tesla Model S Cars Ever Stolen

    Jeg regner også med at forsikringspremiene vil gå opp etterhvert, men det har mer å gjøre med hvem som kjøper bilene å gjøre enn noen skjult subsidiering. De første kundene var nok spesielt interessert, mens nå er det mer en "vanlig Bærums-demografi". Det betyr også et litt annet kjøremønster. Dessuten vil sannsynligvis variasjonen mellom selskapene bli mindre etterhvert som de får mer statistikk å forholde seg til. De første forsikringsprisene var ren gjetning fra selskapenes side.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Bærums-demografi: jepp, og det gjør at jeg irriterer meg ganske mye over folk som fyller opp kollektivfeltet på E 18 med sin Tesla som gjerne er familiens 3. eller 4. bil.

    Kjør kollektivt og skrot Teslaen. Vi trenger den ikke.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Bærums-demografi: jepp, og det gjør at jeg irriterer meg ganske mye over folk som fyller opp kollektivfeltet på E 18 med sin Tesla som gjerne er familiens 3. eller 4. bil.

    Kjør kollektivt og skrot Teslaen. Vi trenger den ikke.
    Vi trenger alternativer til det vi driver med i dag. Tror noen her at oljetreet vokser inn i himmelen?
    Og for de som ikke har tenkt over det. Det finnes bebyggelse utenom Bærum også.
    Hva de driver med i kollektivfeltene mellom Oslo og Bærum er fint lite interessant for de aller fleste av oss.
    Oljemafiaen og bilindustrien har eksistert i en, for dem, utmerket symbiose. Syns det er supert noen tør tenke
    annerledes og vise folk at det faktisk går an å gjøre ting på andre måter. Dette fungerer så bra at jeg kvier meg for å
    kjøre noe annet og langt mindre kjøpe det.
    Men for all del, de som vil fortsette å støtte sin venn oljeselskapet må få lov til å fortsette og gjøre det.
    Snakkes om få år når prisen har passert 25 kroner literen. (I 2000 fylte jeg diesel når den var på tilbud på søndag.
    Litt over 6 kroner. Det er 14 år siden. På den tiden har den gått opp til ca 14,50. Grafen kan dere tegne selv.)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis Hells Angels tropper opp på naboens trapp, fillerister mannen og raner han for en halv million under sterke rusler... betyr det at du som nabo har blitt sponset av HA med en halv mill hvis de ikke gjør det samme mot deg?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Bærums-demografi: jepp, og det gjør at jeg irriterer meg ganske mye over folk som fyller opp kollektivfeltet på E 18 med sin Tesla som gjerne er familiens 3. eller 4. bil.

    Kjør kollektivt og skrot Teslaen. Vi trenger den ikke.
    Vi trenger alternativer til det vi driver med i dag. Tror noen her at oljetreet vokser inn i himmelen?
    Og for de som ikke har tenkt over det. Det finnes bebyggelse utenom Bærum også.
    Hva de driver med i kollektivfeltene mellom Oslo og Bærum er fint lite interessant for de aller fleste av oss.
    Oljemafiaen og bilindustrien har eksistert i en, for dem, utmerket symbiose. Syns det er supert noen tør tenke
    annerledes og vise folk at det faktisk går an å gjøre ting på andre måter. Dette fungerer så bra at jeg kvier meg for å
    kjøre noe annet og langt mindre kjøpe det.
    Men for all del, de som vil fortsette å støtte sin venn oljeselskapet må få lov til å fortsette og gjøre det.
    Snakkes om få år når prisen har passert 25 kroner literen. (I 2000 fylte jeg diesel når den var på tilbud på søndag.
    Litt over 6 kroner. Det er 14 år siden. På den tiden har den gått opp til ca 14,50. Grafen kan dere tegne selv.)
    Poenget er at de som kjører Tesla på E 18 er de samme som forbruker mest fossilt brensel på bil nr. 1,2 og 3. Teslaen kommer i tillegg fordi de ikke kan tenke seg å kjøre kollektivt som et alternativ til å stå i bilkø. Og Teslaen er finansiert av ....oljeindustrien som har vært den viktigste drivkraften til lønnsnivået og en sterk kronekurs.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    The World Has 53.3 Years of Oil Left

    Det er ingen som har en Tesla som bil nr 3 eller 4. Kanskje de har to eller tre biler fra før, og kanskje de trodde de kjøpte en "annenbil", men hvis man først har en Tesla vil den fort bli #1 og de andre bilene blir stående der og ruste. Kanskje man trenger firehjulstrekkeren hver gang båten skal på eller av vannet, men det er mer fornuftig å selge den og leie en tilsvarende bil de to gangene i året det skjer.
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    de fleste jeg kjenner eller observere i Bærum har Teslan som primærbil. Derimot kjenner jeg flere med Nissan Leaf som har den som nummer trebil
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    The World Has 53.3 Years of Oil Left

    Det er ingen som har en Tesla som bil nr 3 eller 4. Kanskje de har to eller tre biler fra før, og kanskje de trodde de kjøpte en "annenbil", men hvis man først har en Tesla vil den fort bli #1 og de andre bilene blir stående der og ruste. Kanskje man trenger firehjulstrekkeren hver gang båten skal på eller av vannet, men det er mer fornuftig å selge den og leie en tilsvarende bil de to gangene i året det skjer.
    Den var faktisk ganske god fra en tydeligvis fornøyd Teslaeier. :)

    Men jeg gir meg ikke når det gjelder den ganske håpløse trenden til Bærumsfolk som gjør alt for å unngå å kjøre kollektivt. Heller legge ut en halv million enn å menge seg med andre!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jepp. det er helt sikkert. noe så gørr som å humpe på buss eller trikk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Jeg har også en "nr 1" bil. Den er det brukt ganske nøyaktig en halv tank bensin på siden i mars.
    Da kom det tilfeldigvis en leveranse fra Palo Alto.
    Og det er for det meste naboen som har benyttet den. (Han har heller ikke bil med krok.)
    Heldigvis har han lagt igjen noen hundrelapper i askebegeret så jeg får fylt den igjen en gang før jul...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den var faktisk ganske god fra en tydeligvis fornøyd Teslaeier. :)
    Takk, det er de eierne det er flest av. Score 99 % i Consumer Report's Owner Satisfaction rating. Porsche Boxster på andreplass med 95 %, deretter en klynge med Subaru Forester, Dodge Charger V8, Mazda 6 og VW Golf TDI rundt 85 %.
    Tesla Model S Takes the Top Spot in Consumer Reports Car Owner-Satisfaction Ratings: Consumer Reports http://pressroom.consumerreports.org/pressroom/

    Publisert i USA av amerikanerne ....Tja, tar denne med en stor klype salt... Slik som når Folksam i Sverige konsekvent mener at Volvo er markedets sikreste bil.. En leser/finner det en vil vite...
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har både en nr. 1 bil og nr. 2 bil, og begge blir brukt flittig - av hhv kone og barn. Selv bruker jeg nr. 3 bil som er elektrisk og av noen kalt bane. De få gangene jeg må ta bil til jobben, er det et mareritt. Bruker flere ganger så lang tid. Men det er selvsagt fordi jeg ikke kan kjøre i kollektiv-feltet. Så da bør vel jeg også kjøpe en Tesla, slik naboene gjør?? I forhold til anlegget er jo den bilen direkte billig. Problemet er bare at da vil kona ha den bilen istedenfor Ferrarien hun bruker nå. Og da er jeg jo like langt. ..... Kanskje jeg må kjøpe tre elbiler for å være på den sikre siden?:confused:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn