Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.203
    Torget vurderinger
    1
    Tror elbiler er framtida ja. Tesla har virkelig revolusjonert bilindustrien og følges nok med argusøyne av resten av industrien. Skulle ønske at Model S også ble levert i en mer 'normal' utgave som ei stor nøktern stasjonsvogn. Da ville den bli enda mer praktisk en den er nå. Og så slapp man sportsbilkonseptet som kan være uønskelig for en del kjøpere.

Sist redigert:

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.922
    Dere er høye på pæra nå - kom tilbake om noen år. Spennende å se når rusta kommer om dere får nytt karoseri og :confused:
    Hvor får du det fra at noen er høye på pæra?
    Vi har da kjøpt et produkt som står fritt for enhver å anskaffe. Den er ikke det billigste på markedet, men godt kjøpendes for de fleste.
    Mitt inntrykk er at det er mange som egentlig kunne komme godt utav det økonomisk med en Model S, men de er kanskje skeptiske til
    ny teknologi og et nytt merke, så de tør ikke. Da er det veldig greit å heller kaste seg på bølgen av svartsjuke.
    En del har til og med begynt å forsvare de hinsides bilavgiftene vi har her i landet. (Det må de jo gjøre, ettersom det tydeligvis
    smerter noe forferdelig at elbilene ikke betaler.)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Skal mye til før et aluminiumskarosseri begynner å ruste...
    Ruster ikke, men hva med korrosjon? En kammerat har en Tesla S og sliter med korrosjon fra speila (og han er ikke alene om dette).

Han har nok fått de fleste av de større Tesla problema med sin bil, byttet motor etter kun ett par mnd (var visst gjort på en time eller to å bytte!), lekkasje fra panorama og mugg, ulyder fra drivverk mm. Men han er likevell veldig godt fornøyd, mye nok pga han "visste" hva han gikk til når han kjøpte bilen. Men som han sa, de som tror de kjøper en premium bil når de kjøper en Tesla har nok mulignes kjøpt feil bil. Men at det er ufattelig morsom bil er det ingen tvil om.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.922
    Den er faktisk så morsom og praktisk på mange måter, at jeg til tross for en del bugs aldri har vært så fornøyd med et
    kjøp noen gang. Har alltid blitt lei av biler etter å ha eid de en liten stund, men denne satt lenger inne. :)

(Edit. Før jeg prøvde anså jeg sjansen for at jeg skulle like noe sånt, og endatil kjøpe det som adskillig mindre
    enn en snøballs sjanse for å gjøre karriere i helvete.)

Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Det forstår jeg, gliser fortsatt med tanke på hvor gøy det var å kjøre den :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Tror elbiler er framtida ja. Tesla har virkelig revolusjonert bilindustrien og følges nok med argusøyne av resten av industrien. Skulle ønske at Model S også ble levert i en mer 'normal' utgave som ei stor nøktern stasjonsvogn. Da ville den bli enda mer praktisk en den er nå. Og så slapp man sportsbilkonseptet som kan være uønskelig for en del kjøpere.
    Andre vet mer om dette enn jeg. Men hørte om noen som trengte trekkbil til henger og kun hadde elbil. Det var visst ikke noen stor suksess. ... Hva er draegenskapene til en Tesla? Trikk og tog drar jo som f....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.202
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den er ikke bygget for å dra henger. Plassen helt bakerst er brukt til bagasje eller fotbrønn for det bakovervendte barnesetet, heller enn festepunkter for tilhengerfeste. Det er ingen prinsippielle grunner til at en elbil ikke kan dra henger, men her valgte konstruktøren annerledes. Det er eneste grunn til at jeg fortsatt må ha en annen type bil i familien, siden jeg har bruk for å dra henger fra tid til annen.

Jeg tror Model X som kommer til høsten får kapasitet til å dra henger. Firehjulstrekk får den ihvertfall. Vet ikke om den mindre Model III vil kunne dra henger, men håper det. I så fall kan det tenkes at dieseldyret blir skiftet ut med en slik.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo de som drar henger med Tesla S også, hvorvidt dette er orginalt, ettermontert eller selvsagt vet jeg ikke men vet det er flere som har gjort dette!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.973
    Torget vurderinger
    23
    Har plutselig fått er par slike - Fisker Karma - i nabolaget!! Ser brutale ut på veien, lave og brede...

Hvor er disse, sånn i forhold til Tesla?

fisker-karma-9945-opt.jpg

2012-Fisker-Karma-2.jpg

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Fisker gikk vell konkurs ifjor ja...

Karma er vell en hybrid om jeg ikke husker feil? Tøff bil ihvertfall men tror ikke jeg hadde turd å kjøpe noe slikt med tanke på at Fisker er konk og det nok er svært, svært begrenset både med kunnskap om denne bilen og det faktum at det er en skjelden og avansert bil.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.973
    Torget vurderinger
    23
    Synd ja, de ser helt sjef ut på veien.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.202
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fisker er konk, ja. Det er riktig at den bilen er en hybrid. Fossilmotoren er en ganske vanlig firesylindret 2-liters bensinmotor med turbo, hentet fra GM. Bilen hadde dessverre en lei tendens til å ta fyr, tildels på grunn av at ting var stappet ganske hardt sammen i det motorrommet og gummiting kom borti varme ting. Enig i at utseendet er enda råere enn Tesla. Det er nok Elon Musk enig i også, ettersom han saksøkte Henrik Fisker for å ha spart det beste designet til seg selv samtidig med at han jobbet på tidlige skisser til Model S.

Tilhenger bak en Model S har jeg aldri sett før. Man lærer noe nytt hver dag. I mitt vognkort står det 0 kg tillatt tilhengervekt, så jeg tipper det der er en DIY-løsning. Jeg ville vært litt forsiktig med å dra en to-tonns henger med den, for å si det slik.

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Grattis!!!
    Jeg tenkte kanskje at det kunne bli en nøtt å finne ut hva slags bil som var avbildet, men du er jo allvitende!!;)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Grattis!!!
    Jeg tenkte kanskje at det kunne bli en nøtt å finne ut hva slags bil som var avbildet, men du er jo allvitende!!;)
    Asbjørn er et geni. Jeg holdt over bildet på mobilen, valgte søk etter dette bilde i Google. Helt utrolig så kom den linken opp blandt de første: )

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det skal nok ikke være noe problem å dra en tilhenger med en Tesla, greia er vel heller amerikanerne heller drar tilhengere med pickup'ene sine, så Tesla har vel rett og slet ikke sett noen grunn til å tilby/godkjenne hengerfester.

Hvor ofte ser man en amerikansk personbil med hengerfeste?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.202
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Grattis!!!
    Asbjørn er et geni. Jeg holdt over bildet på mobilen, valgte søk etter dette bilde i Google. Helt utrolig så kom den linken opp blandt de første: )
    Eksakt hva jeg gjorde også. Hadde aldri sett den før. :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Asbjørn er en juksemaker!!!

Neste gang tar jeg bilde av min egen Quimera!

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Selvsagt, med innmonterte Sonus Faber Fenice, kulegrill og kona som galeonsfigur.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.202
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Den var vel ikke helt seriøst ment.

Uansett, min har passert ett år og 27000 km nå. Var i Odense med den for et par uker siden, rundt 750 km hver vei. Ikke noe problem å kjøre dit på noen timer. Trengte strengt tatt bare ett stopp på en superlader, men la inn to for å ha litt sikkerhetsmargin (og fordi kaffetørsten ble påtrengende).

Hadde bilen inne til årlig service i august og fikk ettermontert elektrisk foldbare speil og titanskjoldet under batteripakken. Kjekt å ha. Eneste større problem som har oppstått i løpet av året var de velkjente ladeproblemene i vinter, som ble løst med softwareoppdatering i januar. Lokket over ladekontakten har også sluttet å reagere på fjernstyring fra ladekabelen. Det glemte jeg å nevne på service, ettersom jeg som regel åpner den flappen fra dashbordet før jeg går ut. Får ta det neste gang. Ellers er irritasjonsmomentene så små som at musikkappen ikke lister album med flere artister slik som jeg helst vil ha dem listet. Får se om det blir løst i OS 6.0 som er på vei ut.

Kort oppsummert: Dette funker.

Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Bra å høre du er fornøyd Asbjørn!
    Jeg har andre erfaringer med bilen. Opplever den som dårlig sammenskrudd og hvor QA teamet til Tesla har tatt lang ferie. Kan nevne skjevt innsveiste fester for førerdør, knirk og hvin i bremser, klirr i interiør, dugg i baklys, vannlekkasje rundt glasset på førerdøren, Vannnintrengning i frunk, fargeavrenninger fra chromelister, feil på hjulstilling og verst av alt; slark i differensial (stygge dunkelyder som føles på kroppen ved endring i momentretning).
    Alt er selvsagt garantiarbeid, men opplever at Tesla her på berget trenerer problemene inntil det skal foreligge såkalte permanente fix, omtrent som om det var en beta software jeg hadde kjøpt.
    Jeg har hatt bilen et halvt år nå og har kun fått orden på de aller enkleste tingene. Frustrasjonen er langsomt begynt å gå over i indignasjon. Når venner og kjente spør, så vil jeg ikke anbefale bilen. Mulig jeg har et særtilfelle, men forventer bedre når man kjøper ny bil og de samtidig prøver å selge seg inn i premiumbilsegmentet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.202
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det hørtes ikke bra ut, nei. Jeg var forberedt på litt beta-testing, ettersom jeg bestilte så tidlig. De barnesykdommene burde blitt kurert etterhvert, men det kan nesten virke som om de økte mens Tesla prøvde å få opp produksjonsvolumet. Ikke bra i det hele tatt.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok mange som kjøpte Tesla tidlig var forberedt på litt betatesting. Iallfall hadde jeg en slik holdning til det.
    Det jeg ikke var forberedt på var mengden feil og ikke minst tregheten og uorden i serviceleddet. I starten stilte jeg til avtalt time uten at de var klar for å ta I mot, ordresystemet var på gule lapper og selv enda må det purres for å være sikker på å komme inn i avtalt tid i køen.

Tror du er inne på noe vesentlig. Fokuset er å selge nye biler, heller enn å serve etablerte kunder.
    Det koster uansett frustrasjon og ikke minst tapte inntekter hver gang verkstedet må besøkes.

Et annet lite tulleeksempel er midtkonsollen som ble bestilt i mars. Ikke akkurat rocket science, men fortsatt kun klar for bil med en type interiør (selvsagt ikke min :( ).

Glemte å nevne dørhåndtaket; bakre passasjerside går nå ikke automatisk inn ved låsing av bilen hvis håndtaket har vært betjent på forhånd. Har stygge drømmer om hvordan dette kan/vil utarte seg utover vinteren. Krysser fingre og tær.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.922
    Høres ut som du har fått de fleste feilene i boka tytte. Har noen av de jeg også. Hvilket servicesenter bruker du?
    Jeg bruker det i Trondheim og her virkerdet som de har ting på stell. Det problemet med driveunit har jeg også, men det var ingen diskusjon om å bytte. To minutter prøvetur med en mekaniker og den saken var klar. Byttes på torsdag. (Da gjenstår bare å se om de har fått til en permanent fiks på den)

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Har en bad fealing om at en forbannelse hviler over meg. Jeg bruker Bergen.
    Helt fantastisk, hadde mekaniker til å se på feilen to ganger. Ingen av de tok bilen på bukk for å se på feilen og hvordan den påvirket drivsystemet... lydopptak fra kupeen er visst det som skal til! Klart dette er et kjent problem når de agerer slik. Nå venter jeg på ny innkalling og purring sendes i dag.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.922
    Hørte ikke et kvekk om noe lydopptak jeg ihvertfall. Var ute på en prøvetur på ca 400 m. Saken avgjort. Og da klunket det ikke mye i min. Det er visst mye forskjellig praksis ute og går på de forskjellige servicesentrene tror jeg. Mulig at enkelte av de tror en feiljustert differansial fikser seg selv. Av det jeg har skjønt så rekondisjonerer de disse og hiver de på en annen bil senere. Da må det være greiest å gjøre det før de knuser seg selv....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hm, skal ikke være nødvendig å skru opp anlegget for å overdøve transmisjonsstøy i en ny bil :cool:, men stå på å få det rettet før det er for sent. Feil i garantiperioden skal alltid rapporteres umiddelbart eller så kan man miste garantien.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Feilene meldes inn umiddelbart, pr epost og med bekreftede svar fra Tesla.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hm, skal ikke være nødvendig å skru opp anlegget for å overdøve transmisjonsstøy i en ny bil :cool:, men stå på å få det rettet før det er for sent. Feil i garantiperioden skal alltid rapporteres umiddelbart eller så kan man miste garantien.
    Vel, her gjelder vel forbrukerkjøpsloven dersom bilen er kjøpt i Norge. Her er regelen om reklamasjon:

§ 27.ReklamasjonDersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
    Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
    Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
    Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Loven er ufravikelig.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.922
    Tror en kan ta det helt med ro angående å melde inn reklamasjoner til Tesla.
    Den gjengen der er bare glad for å få litt slakk mens de bygger ferdig de bilene med de
    mest påtrengende feilene.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Når det først løsnet så løsnet det fort. Ny driveunit på vei fra fabrikken, satt opp på time tidlig neste uke - så får jeg krysse fingrene for at dette er starten på et feilfritt bilhold :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilke premisser ligger til grunn for at Tesla skal kunne kalles en premium bil ? Teknologi ? Service ? Utseende ? Eller ønske ifra tesla selv om å bli med i dette segmentet ?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En pris uten subsidier på over millionen må vel kunne kalles et godt bidrag? Dreier ikke premium beskrivelsen seg om image, noe som igjen henger veldig sammen med pris?

• Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn