Versjon 0,9 av Equalizer APO klar til nedlasting, nå med delay! og frekvensbestemt delay! Oppdateringen kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt da det sparer meg for fem-tusen kroner. Trenger ikke MiniDSP 10x10 fordi EQAPO gir meg alle justeringsmulighetene jeg trenger til mine fem-kanaler. Og det beste av alt, det er gratis.Winter is coming! Delay, virtuelle kanaler og crossover. Crazy value for the money.Unfortunately, I didn't have much time to work on the next version of E-APO
recently, but I will get back to it soon. This next version will contain a Delay
command and it will also be possible to copy audio to additional "virtual"
channels so that you can apply processing to them and mix them back later.
So you might not be able to directly adjust the delay
of frequency ranges but with some lines in the config file you can split the
audio into virtual channels for specific frequency ranges, apply the delay to
them and then add them together to form the output. You can ask me for an
example of that when the next version is released if you want.
Phase correction will not be possible yet, however.
Alle utganger på Ground Sound DCN28 kan dempes analogt i 0.5 db trinn ned til -15 db.Det mest elegante er ofte å legge signaltilpassingen i linjen mellom DSP og effekttrinn, i det analoge domenet. Støynivået reduseres og headroom kan optimaliseres.
Groundsound bla. har denne featuren innebygget, iallfall innenfor en hvis gainvidde.
Foregår det digitalt eller er det analog gainjustering?I tillegg kan du trimme gain pr kanal i software fra +6 dB til minus mange dB.
Det handler om kunnskap og det å prøve ut ting "real life" - samt begreper som "relevant" og "godt nok" Det er selvsagt mulig å dissekrere f.eks. en GNS28 og stable opp en hel haug med jern og sølv i alle retninger, og svi av førti-femtitusen på prossessen - men hva er poenget? Da er det nok mer lydforbedring å hente i å legge den summen i f.eks. enda bedre driverspec. etc. Har man morro av å bygge slike ting fra scratch så for all del - ikke noe feil med det. Men altså ikke alltid nødvendig. Tror du bekymrer deg om feil ting innimellom...@Sluket: liker ikke det merket du nevnte ;-)
@Syncrolux: er det fortsatt analogt da?
Og hva med kvaliteten når det blir så smått? De siste ti årene har jeg lest i diverse fora at blå ALPS er et minimum og at skal man ha high end så må man ha Audio Note stepped attenuatorer av sølv, Seiden eller en trafobasert variant. Plutselig er volumkontroller på størrelse med en 10 øring og som koster mindre enn det mer en tilstrekkelig til "verdens beste og dyreste" kompresjonsdrivere (uten at jeg skal nevne navn)?
Forvirret ???
Ikke tvil om at DeqX er gjennomført, men det var den digitale gainkontrollen jeg ville til livs gjennom analog demping av utgangene. Digital gainkontroll finnes i nær sagt alle DSP-er og har begrenset verdi, iallfall når man søker optimalisering i signalkjeden. Også DeqX har etter mitt behov for liten gainvidde på den analoge gainkontrollen som er begrenset til -6dB (1.2V) fra 2,5V.Begge deler. Det jeg beskrev er en digital gainjustering pr kanal fra kontrollpanelet på tilkoblet PC. I tillegg har du altså jumperne som setter analogt gain pr kanal i hardware, og både analog og digital volumkontroll som påvirker alle kanaler likt. Den analoge volumkontrollen (etter DAC'ene) med seks motorstyrte potensiometre på en lang aksling er litt av et syn.
Hva flerveis avanserte hornkonstruksjoner angår er det ingen mulighet til å skreddersy passive filterløsninger som er så optimale som en kvalitets DSP løsning. No way. Det er neandertalisme og misforstått Audioromantikk (c) Sluket å tro noe annet. Derimot, sikter en mot en minimalistisk to-veis løsning så er saken noe annerledes, da KAN en få til ganske brukbare filterløsninger basert på passive komponenter, men da er det igjen andre ting som blir kompromissene, ref. hornenes arbeidsområde osv. osv. No free lunch as usual.Ikke bekymret kun nysgjerrig. Det er beskrivelsene i tråder på forum og i magasiner om at det er en vesentlig forskjell på lyden mellom "ditt og datt" jeg lurer på.
Jeg har hørt GS og det låter bra, ikke noe feil der. Selv hører jeg en ørliten forskjell mellom Lyngdorf TDAI2170 og full Pass Labs klasse A pakke stilt inn uten eq med lik deling. En ren (uforvrengt) og kraftig nok forsterker er viktig mens drivere er særdeles viktig, det er der slaget står IMO og jeg tror vi er veldig enige om det.
Jeg har selv testet Sonos sin innebygde dac mot min Buffalo2 med coax og igjen mot en stereoide-Buffalo3 med exa. Forskjellene er her enda mindre enn mellom Lyngdorf og Pass. Man hører dem strengt talt kun hvis man går inn for å høre dem, det er mikroskopisk. Med det så forstår jeg at de pittesmå dacene i GS trolig er gode nok og at GS sin evne til å dele/korrigere tilnærmet perfekt er mye viktigere dersom det er en mangel i eksisterende system.
Allikevel har jeg også erfaring (placebo?) med den magiske X-faktoren fra rør og noen fulltoner / horn, her lurer jeg på om man mister noe med DSP eller om man glemmer behovet etter hvert? Det er utrolig hvordan man venner seg til en annen klang over tid men det er en annen diskusjon som ikke hører hjemme i DSP tråden.
Uansett så er jeg som nevnt tidligere svært spent på om dere med ALE etc ser på DSP som den endelige og ultimate løsningen eller om dere går tilbake til passive komponenter og en analog signalvei. Jeg heier ikke på noen av fløyene og er egentlig åpen for flere løsninger.
Dette jungelordet burde ikke være begrenset til å gjelde kun hornHva flerveis avanserte hornkonstruksjoner angår er det ingen mulighet til å skreddersy passive filterløsninger som er så optimale som en kvalitets DSP løsning.
Nei. Aldri. Drittlei.Uansett så er jeg som nevnt tidligere svært spent på om dere med ALE etc ser på DSP som den endelige og ultimate løsningen eller om dere går tilbake til passive komponenter og en analog signalvei. Jeg heier ikke på noen av fløyene og er egentlig åpen for flere løsninger.
Selvsagt ikke, men til avanserte hornkonstruksjoner så er det bare et must. Jeg har hørt såpass mange ekstremrigger rundt omkring - med både passive analoge komponenter, aktivt analogt og selvsagt digitale varianter i nesten hopetall... at jeg våger meg på en slik påstand.Dette jungelordet burde ikke være begrenset til å gjelde kun hornHva flerveis avanserte hornkonstruksjoner angår er det ingen mulighet til å skreddersy passive filterløsninger som er så optimale som en kvalitets DSP løsning.
Da er det grei skuring, 8ms igjen da.Ser ut som latency ligger i området 1ms gjennom dsp, så tidsforsinkelse blir nok ikke et problem. Fant ikke noe ift om spdif ut er volumstyrt eller ikke.