Ti tommler og to 18-tommere - målet om øredøvende bass uten mye forvrengning

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Remastrer lydspor på noen filmer, særdeles langdrygt.. prosesseringen skjer på htpcen, og det går ikke akkurat fort..

    Å lese inntrykk fra andre er særdeles lærerikt, det gir innsikt i hvordan andre ser og hører ting, og det er mye en får input som som ikke er fort gjort å sette opp og teste selv.

    Teori med matematikk og fysikk må til, men det som ofte er litt manko er nettopp koblingen til det man hører og oppfatter.
    Doktorgrader i alektroakustikk hjelper lite hvis antagelser om hva som betyr noe for opplevelsen er satt på feil grunnlag.
    Av og til må en revurdere gamle holdninger og sannheter etter å ha hørt ting som faktisk viste seg å være viktig likevel.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det kan jeg. Slik er anlegget satt opp. Tegnet dette før jeg bygget de to siste subbene.



    (1) Anlegget består av 4 stk LMS Ultra 5400 subwoofere, 4 stk JBL 2226 midbassmoduler (MBM), 2 stk aktivt delte JBL 4343B (mellom bass [JBL 2235H] og resten). Det er altså 6x15" og 4x18" i dette systemet.

    (2) Fordeling av DSP-kanaler er:

    1 kanal til sub 1 og 2
    1 kanal til sub 3 og 4
    1 kanal til MBM 1 og 2
    1 kanal til MBM 3 og 4
    2 kanaler til venstre høyttaler
    2 kanaler til høyre høyttaler

    Totalt 8 kanaler, så jeg trenger flere, slik at jeg kan styre hver sub og mbm individuelt og få mer kontroll i delinger, delay og EQ for hver driver.

    (2) Subbene deles i den målingen ved 60 Hz. Her slår to ting inn, det ene er de fire midbassmodulene, det andre er basseren i JBL 4343B.

    (3) Ved 200 Hz gir midbassmodulene seg.

    (4) Ved 300 Hz gir basserne i JBL 4343B seg.

    Det er spesielt integrasjonen av MBM'ene som er lite trivielle. Disse kan man ikke bevege for mye på, for da ødelegger man stereoperspektivet, deler man dem for høyt så får man ubalanser i stereoperspektivet.
    FETT!!! :cool:

    Jeg tror du vil få mye igjen for å forsøke ulike plasseringer av midbassene og toppene. Primært liker jeg ikke at de spiller i samme området med så liten mellomrom mellom avrullingene, da blir det ofte et område med "tykk" lyd. Jeg er dessverre ingen ekspert på så store systemer i små rom. Eneste praktiske erfaring jeg har som likner er oppsett av store PA anlegg, men da er det i større lokaler.
    Jeg synes det ser ut som det er for stor avstand mellom akustisk senter på midbassene og basselementet til toppene. Lurer på om de ikke bør stå lengre fra hverandre enn 1/4 bølgelengde av delefrekvensen. 200 hz blir ca 40 cm.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det jeg synes er mest interessant er å prøve å finne samsvar mellom lytteinntrykk og målingene.
    Enig. Det store trikset er å kunne kontrollere alle parametrene mens man holder på slik at man trekker "riktige" konklusjoner. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    FETT!!! :cool:

    Jeg tror du vil få mye igjen for å forsøke ulike plasseringer av midbassene og toppene. Primært liker jeg ikke at de spiller i samme området med så liten mellomrom mellom avrullingene, da blir det ofte et område med "tykk" lyd. Jeg er dessverre ingen ekspert på så store systemer i små rom. Eneste praktiske erfaring jeg har som likner er oppsett av store PA anlegg, men da er det i større lokaler.
    Jeg synes det ser ut som det er for stor avstand mellom akustisk senter på midbassene og basselementet til toppene. Lurer på om de ikke bør stå lengre fra hverandre enn 1/4 bølgelengde av delefrekvensen. 200 hz blir ca 40 cm.
    Takk :) Det er fantastisk å ha denne fleksibiliteten, noen ganger bruker jeg bare htt, andre ganger subber og htt, og noen ganger hele systemet. Synes det er veldig moro å tukle med dette, og nå som alt er på plass, så må jeg se mer på akustikk, plasseringsteori osv. Er jo beskranket, men vet du har mye å fare med, så skal definitivt teste ut plasseringsalternativer med midbassmodulene, de veier heldigvis ikke så mye.

    Basselementet til toppene? Mener du høyttalerne? Er beskranket i bredden, hvis ikke hadde de stått side om side, men det går ann å smelle dem opp under eller å bygge opp sokkel til htt. Kenrick sound gjør dette hele tiden og i studioer hadde de 4343B hengende høyt flere steder, tror linsa foran hornet kaster nedover også, men usikker på uhf-diskanten.

    Avstanden mellom akustiske sentere: Vil dette være relativt til lytteposisjon eller direkte fra (akustisk) senter til senter mellom driverne? Kan du gi meg noen stikkord for googling så jeg forstår hvorfor det er slik? Handler det om at elementene skal koble akustisk, og operere som "en enhet"?

    Siden midbassmodulene deles på hver side av passbandet, hvorfor velger man da den høyeste av de to frekvensene {60, 200}? Er det fordi bølgelengden til 200 er den korteste, eller er dette fagterminologi, der det bare er den høyeste frekvensen som kalles "delefrekvens"? Hva kalles da innslagsfrekvensen? Innslagsfrekvens?

    I mitt hode er dette første pri for å dra ting ett hakk videre:
    Wall behind the Loudspeaker Cancellation
    Lærerik link, kjapp og enkel å forstå, og ser illustrasjonen forklarer hva det vi ser i målingene meget godt. Takker!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Basselementet til toppene? Mener du høyttalerne?
    Ja. Hvis jeg forstår deg riktig så spiller disse basselementene sammen med midbasselementene med ulik delefrekvens?
    Har du bassrefleksporter på høyttalerene? Man sier at disse blir lettere å integrere med bassmoduler hvis man tetter porten. Har du gjort det?

    Avstanden mellom akustiske sentere: Vil dette være relativt til lytteposisjon eller direkte fra (akustisk) senter til senter mellom driverne? Kan du gi meg noen stikkord for googling så jeg forstår hvorfor det er slik? Handler det om at elementene skal koble akustisk, og operere som "en enhet"?
    Akustisk senter mellom driverene og forholdet til veggene. Ikke noe med lytteposisjon.
    Skal se om jeg finner en juicy link på google. Det er utdannete PA teknikerene jeg jobber med av til som predikerer dette budskapet. For eksempel på Rådhusplassen i Oslo så henger bassystemet sammen på denne måten.
    Det er for at de skal opperere som en enhet uten å fase ut hverandre og gi jevn bass over et større område.

    Siden midbassmodulene deles på hver side av passbandet, hvorfor velger man da den høyeste av de to frekvensene {60, 200}? Er det fordi bølgelengden til 200 er den korteste, eller er dette fagterminologi, der det bare er den høyeste frekvensen som kalles "delefrekvens"? Hva kalles da innslagsfrekvensen? Innslagsfrekvens?
    Grunnen til at jeg peker på 200hz er at det er der problemene dine begynner på målingene og at du ser ut til å være utenfor 1/4 bølgelengde på plasseringen.
    60 hz begynner å bli så lange avstander at du er godt innenfor.

    Nå er det ikke gitt at dette er noe som helst løsning slik at det blir bedre respons, men det er kanskje et sted å starte?

    Lykke til!! :)


    (Legger inn linker her hvis jeg finner)
    Se nederste eksempel i denne. Dog bruker de 1/2 bølgelengde, men konseptet er det samme.
    http://www.astralsound.com/bass_pattern.htm
    http://www.prosoundweb.com/article/the_best_place_to_put_subwoofers_is/
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.476
    Antall liker
    39.576
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I mitt hode er dette første pri for å dra ting ett hakk videre:
    Wall behind the Loudspeaker Cancellation
    Fin link. Den femte kuren er å bygge en kardioidehøyttaler som nuller ut strålingen bakover og ikke får noen refleksjon fra bakvegg.

    Med flere høyttalerelementer som opererer i samme frekvensbånd vil du alltid få lobing off-axis. Det skyldes løpetidsforskjellen fra hvert element til forskjellige punkter i rommet. Det påvirker størrelsen på lyttevindu/sweet spot i rommet. Problemet blir større når elementene står lenger fra hverandre, målt i antall bølgelengder ved den aktuelle frekvensen. Det er nyttig å forstå omtrent hvilke bølgelengder vi har å gjøre med ved forskjellige frekvenser, for det er enorm forskjell på 20 Hz (17 meter) og 20 kHz (17 millimeter). Det er derfor du sjelden ser høyttalere med flere diskantelementer, og det er derfor en liggende MTM senterkanal ikke er spesielt lurt i en hjemmekino. Tommelfingerregelen om 1/4 bølgelengde er en tommelfingerregel, ikke en binær grenseverdi.
    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Acoustic_lobing

    Det er ikke veldig vanskelig å regne på lobing og spredningskarakteristikk av hvert element. Si fra hvis noen vil ha en kopi av det gamle excel-arket mitt med en overslagsberegning av sånt.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke jeg har noe høyere måling av JBL 2226 enn til 500 Hz Tittentei. Men her har du noen. Uten glatting, uten EQ og nærfeltmåling i et lite rom. Målt midt i rommet.
    jbl målinger.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I mitt hode er dette første pri for å dra ting ett hakk videre:
    Wall behind the Loudspeaker Cancellation
    Fin link. Den femte kuren er å bygge en kardioidehøyttaler som nuller ut strålingen bakover og ikke får noen refleksjon fra bakvegg.
    Hjelper lite når man kommer under schroeder frekvensen. Da forsvinner uansett det aller meste av direktivitet. Ikke lenge siden jeg målte et oppsett med kardioide ned til 80 Hz. Der var det betydelige problemer med veggen bak.

    Høyere i frekvens er derimot kontrollert direktivitet selvsagt en stor fordel. Det gir betydelig forskjell i frekvensresponsen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.476
    Antall liker
    39.576
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, den kanselleringen fra bakvegg havner gjerne på 80-90 Hz (langt under Schroederfrekvensen), men det er nettopp der en kardioide har en jobb å gjøre. Hva var problemet i det oppsettet du nevner, ufullstendig kardioidemønster med for mye energi bakover eller høyereordens refleksjoner som har vært innom andre vegger først?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, den kanselleringen fra bakvegg havner gjerne på 80-90 Hz (langt under Schroederfrekvensen), men det er nettopp der en kardioide har en jobb å gjøre. Hva var problemet i det oppsettet du nevner, ufullstendig kardioidemønster med for mye energi bakover eller høyereordens refleksjoner som har vært innom andre vegger først?
    Utfordringer var det man ser med hvilke som helst høyttalerprinsipp. Under en viss frekvens (ca. 300 Hz i dette tilfellet) så var høyttalerne påvirkelig av SBIR og romnoder. Ulik avstand til bakvegg skapte store forandringer. Over 300 Hz var derimot responsen jevnere enn en høyttaler uten kontrollert direktivitet.

    Slik vil det være uavhengig om det er kardiode, dipol eller monopol. Romnodene er gjerne forskjellige, men ikke totalt sett mindre. Optimalisert plassering av alle prinsipper vil i stor grad totalt sett gi tilsvarende resultat. Direktivitet i bassen eksisterer i bunn og grunn ikke i små rom. Dette er i fall det de få seriøse undersøkelsene på området forteller og til det motsatte er bevist, så holder jeg meg til det.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Med flere høyttalerelementer som opererer i samme frekvensbånd vil du alltid få lobing off-axis. Det skyldes løpetidsforskjellen fra hvert element til forskjellige punkter i rommet. Det påvirker størrelsen på lyttevindu/sweet spot i rommet. Problemet blir større når elementene står lenger fra hverandre, målt i antall bølgelengder ved den aktuelle frekvensen. Det er nyttig å forstå omtrent hvilke bølgelengder vi har å gjøre med ved forskjellige frekvenser, for det er enorm forskjell på 20 Hz (17 meter) og 20 kHz (17 millimeter). Det er derfor du sjelden ser høyttalere med flere diskantelementer, og det er derfor en liggende MTM senterkanal ikke er spesielt lurt i en hjemmekino. Tommelfingerregelen om 1/4 bølgelengde er en tommelfingerregel, ikke en binær grenseverdi.
    Acoustic lobing - Wikipedia, the free encyclopedia

    Det er ikke veldig vanskelig å regne på lobing og spredningskarakteristikk av hvert element. Si fra hvis noen vil ha en kopi av det gamle excel-arket mitt med en overslagsberegning av sånt.
    1/2 eller 1/4 bølgelengde avstand ved delefrekvens er nok mer enn en tommelfingerregel når det gjelder oppsett av store subsystemer i store rom som kino, kulturhus og stadionanlegg.

    Ved hjemmehifi derimot så gjelder det mer å finne det beste kompromisset. Har ikke fått med meg at noen har lagt vekt på avstand ved delefrekvens ved store subsystemer på HFS før, så det var mer å bringe det opp enn å ha fasit i hånd. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Basselementet til toppene? Mener du høyttalerne?
    Ja. Hvis jeg forstår deg riktig så spiller disse basselementene sammen med midbasselementene med ulik delefrekvens?
    Har du bassrefleksporter på høyttalerene? Man sier at disse blir lettere å integrere med bassmoduler hvis man tetter porten. Har du gjort det?

    Avstanden mellom akustiske sentere: Vil dette være relativt til lytteposisjon eller direkte fra (akustisk) senter til senter mellom driverne? Kan du gi meg noen stikkord for googling så jeg forstår hvorfor det er slik? Handler det om at elementene skal koble akustisk, og operere som "en enhet"?
    Akustisk senter mellom driverene og forholdet til veggene. Ikke noe med lytteposisjon.
    Skal se om jeg finner en juicy link på google. Det er utdannete PA teknikerene jeg jobber med av til som predikerer dette budskapet. For eksempel på Rådhusplassen i Oslo så henger bassystemet sammen på denne måten.
    Det er for at de skal opperere som en enhet uten å fase ut hverandre og gi jevn bass over et større område.

    Siden midbassmodulene deles på hver side av passbandet, hvorfor velger man da den høyeste av de to frekvensene {60, 200}? Er det fordi bølgelengden til 200 er den korteste, eller er dette fagterminologi, der det bare er den høyeste frekvensen som kalles "delefrekvens"? Hva kalles da innslagsfrekvensen? Innslagsfrekvens?
    Grunnen til at jeg peker på 200hz er at det er der problemene dine begynner på målingene og at du ser ut til å være utenfor 1/4 bølgelengde på plasseringen.
    60 hz begynner å bli så lange avstander at du er godt innenfor.

    Nå er det ikke gitt at dette er noe som helst løsning slik at det blir bedre respons, men det er kanskje et sted å starte?

    Lykke til!! :)


    (Legger inn linker her hvis jeg finner)
    Se nederste eksempel i denne. Dog bruker de 1/2 bølgelengde, men konseptet er det samme.
    Bass Speaker Position in PA Systems
    AV: The Best Place To Put Subwoofers Is… ? - Pro Sound Web
    (1) Basselementene i høyttalerne går fra 60 til 300, mens midbassmodulene går fra 60 til 200, men ingenting er fast bestemt i disse DSP-tider. Høyttalerne er egentlig -3dB ved 35 Hz, så jeg ruller dem av tidligere med DSP for å integrere subbene.

    (2) Ja, bassrefleksporter, disse er ikke plugget, men skal plugges, så jeg må lage plugger. Noen forslag til hva jeg bør bruke som er fullstendig reversibelt uten skader på høyttalerne? Jeg har lurt på å frese ut en rund plugg i MDF med tett pasning (runde bassporter) som jeg bruker pakning på.

    (3) Takk for gode linker. Disse skal jeg gjennomgå i detalj nå, så skal jeg følge prinsippene etter beste evne innenfor begrensningene og måle/lytte underveis. Det kan se ut til at jeg må bygge opp høyttalerne, eventuelt kan jeg forsøke å deaktivere basserne i høyttalerne totalt og la midbassmodulene spille til 300 Hz.

    (4) De er utenfor 1/4 bølgelengde til driverne i htt, og bakvegg, men skal endre på dette nå.

    Dette er et veldig bra sted å starte, så takk for råd. :) Hadde broren min her i helgen, og vi lekte mye med DSP fordi han har fått seg 4x10 som han ikke kan bruke, så vi fokuserte på det. Han trippet etter å komme seg hjem og prøve i eget anlegg på søndagen, så jeg venter en euforisk telefon fra ham hvor han sier hvor bra det har blitt nå i kveld, hehe.

    Skal gå igang med eget system igjen nå. ;D

    Med flere høyttalerelementer som opererer i samme frekvensbånd vil du alltid få lobing off-axis. Det skyldes løpetidsforskjellen fra hvert element til forskjellige punkter i rommet. Det påvirker størrelsen på lyttevindu/sweet spot i rommet. Problemet blir større når elementene står lenger fra hverandre, målt i antall bølgelengder ved den aktuelle frekvensen. Det er nyttig å forstå omtrent hvilke bølgelengder vi har å gjøre med ved forskjellige frekvenser, for det er enorm forskjell på 20 Hz (17 meter) og 20 kHz (17 millimeter). Det er derfor du sjelden ser høyttalere med flere diskantelementer, og det er derfor en liggende MTM senterkanal ikke er spesielt lurt i en hjemmekino. Tommelfingerregelen om 1/4 bølgelengde er en tommelfingerregel, ikke en binær grenseverdi.
    Acoustic lobing - Wikipedia, the free encyclopedia

    Det er ikke veldig vanskelig å regne på lobing og spredningskarakteristikk av hvert element. Si fra hvis noen vil ha en kopi av det gamle excel-arket mitt med en overslagsberegning av sånt.
    Vil veldig gjerne se på og prøve meg litt frem med det regnearket. Fint å ha parallellt med teorilesning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.476
    Antall liker
    39.576
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ad (2): Jeg bruker pent sammenrullede raggsokker. Dermed kom julegaven i størrelse 57 fra tante Anna til nytte også. :)

    Er på reise nå, men jeg prøver å sende excel-arket til deg på PM til helgen.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Rimelig doset bilde, men det har vel med at det er helt umulig å holde kamera stødig:).
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Du skulle testet skikkelig utstyr fra Rogue, APL og Respons, men det kan bli kostbart :)
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Kostbart pleier ikke å være et problem når eg har lust på noe. D er palladium p39f. Dei kjøres på krell ksa 300s. Mc275 ene er bare til punt nå. Har blitt brukt på et par mbl100 som står å samler støv nå
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ja. Hvis jeg forstår deg riktig så spiller disse basselementene sammen med midbasselementene med ulik delefrekvens?
    Har du bassrefleksporter på høyttalerene? Man sier at disse blir lettere å integrere med bassmoduler hvis man tetter porten. Har du gjort det?


    Akustisk senter mellom driverene og forholdet til veggene. Ikke noe med lytteposisjon.
    Skal se om jeg finner en juicy link på google. Det er utdannete PA teknikerene jeg jobber med av til som predikerer dette budskapet. For eksempel på Rådhusplassen i Oslo så henger bassystemet sammen på denne måten.
    Det er for at de skal opperere som en enhet uten å fase ut hverandre og gi jevn bass over et større område.

    Siden midbassmodulene deles på hver side av passbandet, hvorfor velger man da den høyeste av de to frekvensene {60, 200}? Er det fordi bølgelengden til 200 er den korteste, eller er dette fagterminologi, der det bare er den høyeste frekvensen som kalles "delefrekvens"? Hva kalles da innslagsfrekvensen? Innslagsfrekvens?
    Grunnen til at jeg peker på 200hz er at det er der problemene dine begynner på målingene og at du ser ut til å være utenfor 1/4 bølgelengde på plasseringen.
    60 hz begynner å bli så lange avstander at du er godt innenfor.

    Nå er det ikke gitt at dette er noe som helst løsning slik at det blir bedre respons, men det er kanskje et sted å starte?

    Lykke til!! :)


    (Legger inn linker her hvis jeg finner)
    Se nederste eksempel i denne. Dog bruker de 1/2 bølgelengde, men konseptet er det samme.
    Bass Speaker Position in PA Systems
    AV: The Best Place To Put Subwoofers Is… ? - Pro Sound Web
    (1) Basselementene i høyttalerne går fra 60 til 300, mens midbassmodulene går fra 60 til 200, men ingenting er fast bestemt i disse DSP-tider. Høyttalerne er egentlig -3dB ved 35 Hz, så jeg ruller dem av tidligere med DSP for å integrere subbene.

    (2) Ja, bassrefleksporter, disse er ikke plugget, men skal plugges, så jeg må lage plugger. Noen forslag til hva jeg bør bruke som er fullstendig reversibelt uten skader på høyttalerne? Jeg har lurt på å frese ut en rund plugg i MDF med tett pasning (runde bassporter) som jeg bruker pakning på.

    (3) Takk for gode linker. Disse skal jeg gjennomgå i detalj nå, så skal jeg følge prinsippene etter beste evne innenfor begrensningene og måle/lytte underveis. Det kan se ut til at jeg må bygge opp høyttalerne, eventuelt kan jeg forsøke å deaktivere basserne i høyttalerne totalt og la midbassmodulene spille til 300 Hz.

    (4) De er utenfor 1/4 bølgelengde til driverne i htt, og bakvegg, men skal endre på dette nå.

    Dette er et veldig bra sted å starte, så takk for råd. :) Hadde broren min her i helgen, og vi lekte mye med DSP fordi han har fått seg 4x10 som han ikke kan bruke, så vi fokuserte på det. Han trippet etter å komme seg hjem og prøve i eget anlegg på søndagen, så jeg venter en euforisk telefon fra ham hvor han sier hvor bra det har blitt nå i kveld, hehe.

    Skal gå igang med eget system igjen nå. ;D
    Lykke til Tittentei, det er så deilig med noen som bare kjører på og deler alt de finner ut av. Dette kommer du til å få til og det blir helt sjukt...

    Jeg har brukt håndklær til bassportplugger. I praksis skal du bare stanse luft, så kreativiteten lenge leve.

    Jeg ville hørt med noen som har lang erfaring med å integrere flere ulike suber. I mitt hode er jeg ganske sikker på at det blir best hvis det ikke er for mye "overlapp" fra konstruksjon til konstruksjon. At frontene ruller av tidligere vil jo gi de mindre forvrengning og mer dynamisk headroom. Ikke så dumt det hvis de skal klare å henge med bassystemet ditt :cool:
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ad (2): Jeg bruker pent sammenrullede raggsokker. Dermed kom julegaven i størrelse 57 fra tante Anna til nytte også. :)

    Er på reise nå, men jeg prøver å sende excel-arket til deg på PM til helgen.
    Suverent!

    Hehe :) Vet du har proppet med raggisser, men trodde det var en løsning der målet ikke var å tette helt, men tillate litt. Skjønner nå at dette aldri var formålet.

    Ser frem til PM med regneark (generelt er regneark pur lykke forressten). :)

    Åpent spørsmål til de som får lyst til å svare: Er delay-funksjon og fasejustering to sider av samme sak, eller er det vesenforskjeller? I miniDSP har vi kun diskret 180-graders invertering og fasejustering via delay, men er delay et fullgodt alternativ til kontinuerlig fasejustering slik vi finner på eksempelvis diverse plateforsterkere?

    dypbassen her er d eg vill kalle brutal
    No shit Sherlock, lol. Tipper det knapt er bevegelse der, her er det knapt antydninger selv om lydnivået er høyt, og jeg må limite mye på 4 kontra 2 faktisk. Har begge FP14000 på laveste gain med 23dB og 4Vrms ut av miniDSP.

    30 sekunder inn i filmen "Edge of tomorrow" kommer det noen ville lavnoter, da er det bevegelse. Vær forsiktig med den scenen, den og "Tripod emergence" scene i "War of the Worlds" er woofer cookers.

    Gjort deg opp noen mening om litt større kasser enn tidligere?

    Lykke til Tittentei, det er så deilig med noen som bare kjører på og deler alt de finner ut av. Dette kommer du til å få til og det blir helt sjukt...

    Jeg har brukt håndklær til bassportplugger. I praksis skal du bare stanse luft, så kreativiteten lenge leve.

    Jeg ville hørt med noen som har lang erfaring med å integrere flere ulike suber. I mitt hode er jeg ganske sikker på at det blir best hvis det ikke er for mye "overlapp" fra konstruksjon til konstruksjon. At frontene ruller av tidligere vil jo gi de mindre forvrengning og mer dynamisk headroom. Ikke så dumt det hvis de skal klare å henge med bassystemet ditt :cool:
    Takker! :) Håper noen har glede av postene. Det er vel mest repetisjon og lite orginalt som kommer frem, men tror tråden kan funke bra som inspirasjon og se hva det innebærer å begi seg ut på noe sånt som dette som noob, og det er hele formålet. DIY gir for min del mer glede, og gjør at jeg føler meg mer produktiv enn konsumerende, hehe.

    Har flyttet litt rundt på midbassene, og selv om det blir bedre, så når det ikke helt opp og det blir bedre med høyttalerne og subbene alene på musikk med vokal, naturlige instrumenter og godt definert stereoperspektiv. På elektronika og slikt er ikke sånt like nøye imo, så da er det artig med kapasiteten i MBM'ene. Du er spot on når du snakker om tilgrøting og svullen lyd i områdene MBM'ene opererer, selv om nivåene matches ved å limite MBM'ene. Problemet er at hvis jeg deler dem høyere så blir det direktivt både fra høyttalere og MBM'er høyere opp i frekvens, og det høres skikkelig forferdelig ut, type HELT FORFERDELIG ;D. Har vært klar over at dette kan bli vanskelig, og det er derfor finishen ikke er gjort heller.

    Orso forteller at han deler noen av sine 2226 helt opp mot 600 Hz. Er de som spiller så høyt da alene om det, eller er det annet som overlapper? Hvis det er overlapping, hvordan har du plassert dem så den mer direktive lyden fra basserne kommer fra samme plass som htt?

    Her har jeg ikke nok DSP- og forsterkerkanaler til å dele de fire forskjellig enda. Seriekoblede par med MBM'er på hver side.

    Det jeg skal prøve nå er plugging av portene, justering av nivå og testing av forskjellige delinger med og uten basseren i 4343B spillende. Det er mulig jeg rydder frem et par JBL 120Ti og bruker midbassmodulene som stativer for å se hvordan det blir. Om ingenting går, så spår glasskulen et høyttalerprosjekt med masse kapasitet over 50-60 Hz.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    2226 blir brukt adskillig høyere enn 600hz også, JBL bruker de vell selv opp til i hvert fall 1000 om jeg ikke husker feil, bl.a. i kassene som Tralltrall bruker/brukte.

    Hva med å koble bort 2235en i frontene og bruke 2226ene som eneste bass mellom LMS og mid i 4343 kassene?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    2226 blir brukt adskillig høyere enn 600hz også, JBL bruker de vell selv opp til i hvert fall 1000 om jeg ikke husker feil, bl.a. i kassene som Tralltrall bruker/brukte.

    Hva med å koble bort 2235en i frontene og bruke 2226ene som eneste bass mellom LMS og mid i 4343 kassene?
    Heisann. Takk for godt råd.

    Det jeg har forsøkt er å deaktivere 2235h, og la 2226 spille opp til både 300 og 600 Hz. Det blir ikke bra, men det er mest sannsynlig pga plasseringen til MBM'ene, men jeg har funnet noe som fungerer relativt greit, mer om det litt senere.

    Et alternativ er å putte et par 2226 i 4343B. Plugging av portene i 4343B gir innvendig volum på 156L. Det er betydelig mer guts i 2226 (blå) ift. 2235h (grønn).



    Spørsmålet er hva som skjer med mellomtonen (2121H). Den takler vel ikke helt ville nivåer den heller.

    ----

    Hittil er det som har gitt best resultat:

    LMS, LPF = 60
    2226, HPF = 60, LPF = 200
    2235H, HPF = 200, LPF = 500
    2121H, HPF = 500

    En kombo av andre- og fjerdeordens filtere avhengig av naturlig rollof i forsøk på å holde fasen riktig + delay.

    Virker som om det beste kompromisset ligger en eller annen plass her for dette oppsettet. Tanken var også å lette arbeidet for 2121H (Pe=75w, sensitivitet rundt 96dB/1w1m) ved å dele 2235h høyere (500 Hz mot 300 stock).

    Det ser ut som om 4343B blir limitingfaktoren her. Max SPL for mid er bare rundt 115dB/1m, og da må jeg kjøre bassen veldig hot og grøte det til for å få punch i eliteklassen. :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Nei plasseringen måtte du uten tvil ha gjort noe med for å gjort noe slikt... men som du så vidt er inne på, for akkurat dette behovet med ønske om ganske voldsomt lydtrykk er kanskje ikke 4343 det optimale valget.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nei plasseringen måtte du uten tvil ha gjort noe med for å gjort noe slikt... men som du så vidt er inne på, for akkurat dette behovet med ønske om ganske voldsomt lydtrykk er kanskje ikke 4343 det optimale valget.
    Huff a meg. 4343B er helt konge på alt, bortsett fra det brøkdelssekundet da man ønsker at tromma slår i 126-130dB. Får revurdere livet og hva som må til her, men det lukter kompresssjonsdriver og horn med en bråte prodrivere for å supplementere ultraene. Det verste er at hvis jeg oppnår det, så kommer jeg til å giggle som en fjortisjente første gangen trøkket er et faktum, og så sjelden bruke kapasiteten i frykt for hørselen.

    Kanskje man skal si seg fornøyd, men det er jo ikke noe moro det heller :) Har uansett et tonn å lese om kompressjonsdrivere, prodrivere, horn og direktivitet, så må uansett si meg fornøyd inntil en anelse av forståelse er der.

    4350/55 hadde nok gjort biffen da, :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Du hadde fort komt oppi samme problemstilling også med 4350 selv om de for all del spiller veldig høyt men det gjør vell også 4343?

    Personlig ville jeg ikke slaktet en 43xx til dette da de har så mange andre kvaliteter, kjøp heller ett ekstra sett egnede PA høyttaler eller løse element :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Du hadde fort komt oppi samme problemstilling også med 4350 selv om de for all del spiller veldig høyt men det gjør vell også 4343?

    Personlig ville jeg ikke slaktet en 43xx til dette da de har så mange andre kvaliteter, kjøp heller ett ekstra sett egnede PA høyttaler eller løse element :)
    4343 spiller veldig høyt og trøkker bra helt alene. Første gangen jeg koblet dem opp og dro på så kastet jeg hendene i været og jublet i ren ekstase, men du vet jo hvordan det er med appetitt når man har fått smaken på noe godt, haha. Det eneste som egentlig mangler er mer nivå fra 35 (=F3) og ned til 20 Hz ved relativt høy SPL. De låter ekstremt bra i mine ører. Det som er imponerende med dem, er at de spiller alt fra jazz til hardcore dubstep uten å mukke. Er mange ganger jeg bare bruker dem uten alt dilldallet med subber og midbassmoduler, haha.

    Nei, slakt blir det definitivt ikke. Vintage JBL studiomonitorer er hellige saker og som eier synes jeg det ligger en slags plikt i å ivareta sånt for folk som vandrer jorden når oljen er borte. :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Du kunne teste med 2123h istenden for 2121h
    Oi, takk, der sa du noe. 2123h var ukjent, men saftig! 101dB/1w1m og 250w kontinuerlig. Hmmmmmmmmmmmmm!! Er vel et sant stri å få tak i.

    2307-hornet har vissnok 108dB/1w1m, men finner ikke handlinga, men det er sikkert rundt 30w minst (noen som vet eksakt?) UHF 2405 har 105dB/1w1m og 40w handling, så den klarer også å holde følge.

    Dette må jeg se videre på. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Suverent!

    Hehe :) Vet du har proppet med raggisser, men trodde det var en løsning der målet ikke var å tette helt, men tillate litt. Skjønner nå at dette aldri var formålet.

    Ser frem til PM med regneark (generelt er regneark pur lykke forressten). :)

    Åpent spørsmål til de som får lyst til å svare: Er delay-funksjon og fasejustering to sider av samme sak, eller er det vesenforskjeller? I miniDSP har vi kun diskret 180-graders invertering og fasejustering via delay, men er delay et fullgodt alternativ til kontinuerlig fasejustering slik vi finner på eksempelvis diverse plateforsterkere?




    No shit Sherlock, lol. Tipper det knapt er bevegelse der, her er det knapt antydninger selv om lydnivået er høyt, og jeg må limite mye på 4 kontra 2 faktisk. Har begge FP14000 på laveste gain med 23dB og 4Vrms ut av miniDSP.

    30 sekunder inn i filmen "Edge of tomorrow" kommer det noen ville lavnoter, da er det bevegelse. Vær forsiktig med den scenen, den og "Tripod emergence" scene i "War of the Worlds" er woofer cookers.

    Gjort deg opp noen mening om litt større kasser enn tidligere?

    Lykke til Tittentei, det er så deilig med noen som bare kjører på og deler alt de finner ut av. Dette kommer du til å få til og det blir helt sjukt...

    Jeg har brukt håndklær til bassportplugger. I praksis skal du bare stanse luft, så kreativiteten lenge leve.

    Jeg ville hørt med noen som har lang erfaring med å integrere flere ulike suber. I mitt hode er jeg ganske sikker på at det blir best hvis det ikke er for mye "overlapp" fra konstruksjon til konstruksjon. At frontene ruller av tidligere vil jo gi de mindre forvrengning og mer dynamisk headroom. Ikke så dumt det hvis de skal klare å henge med bassystemet ditt :cool:
    Takker! :) Håper noen har glede av postene. Det er vel mest repetisjon og lite orginalt som kommer frem, men tror tråden kan funke bra som inspirasjon og se hva det innebærer å begi seg ut på noe sånt som dette som noob, og det er hele formålet. DIY gir for min del mer glede, og gjør at jeg føler meg mer produktiv enn konsumerende, hehe.

    Har flyttet litt rundt på midbassene, og selv om det blir bedre, så når det ikke helt opp og det blir bedre med høyttalerne og subbene alene på musikk med vokal, naturlige instrumenter og godt definert stereoperspektiv. På elektronika og slikt er ikke sånt like nøye imo, så da er det artig med kapasiteten i MBM'ene. Du er spot on når du snakker om tilgrøting og svullen lyd i områdene MBM'ene opererer, selv om nivåene matches ved å limite MBM'ene. Problemet er at hvis jeg deler dem høyere så blir det direktivt både fra høyttalere og MBM'er høyere opp i frekvens, og det høres skikkelig forferdelig ut, type HELT FORFERDELIG ;D. Har vært klar over at dette kan bli vanskelig, og det er derfor finishen ikke er gjort heller.

    Orso forteller at han deler noen av sine 2226 helt opp mot 600 Hz. Er de som spiller så høyt da alene om det, eller er det annet som overlapper? Hvis det er overlapping, hvordan har du plassert dem så den mer direktive lyden fra basserne kommer fra samme plass som htt?

    Her har jeg ikke nok DSP- og forsterkerkanaler til å dele de fire forskjellig enda. Seriekoblede par med MBM'er på hver side.

    Det jeg skal prøve nå er plugging av portene, justering av nivå og testing av forskjellige delinger med og uten basseren i 4343B spillende. Det er mulig jeg rydder frem et par JBL 120Ti og bruker midbassmodulene som stativer for å se hvordan det blir. Om ingenting går, så spår glasskulen et høyttalerprosjekt med masse kapasitet over 50-60 Hz.
    Nå kommer tusenkroners spørsmålet.;D Har du gjort separate målinger på de forskjellige?
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Portugal
    JBL 2123
    De har sorte rammer, er kun lakk og kan lett fjernes.
    Er en ok selger.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ja, har målt på komponentnivå ihht. DSP-kanaler, både når jeg justerer gain og deling i flere omganger, men til slutt blir det så mange målinger at ADHD'en overtar, alt fjernes og må starte på nytt, haha.

    Det ser ut til at problemet er at midbasspunchet krever ganske høy SPL for å bli ekstremt fysisk, og for å nå det nivået så må gainen på midbassmodulene såpass mye opp at de stikker seg vemmelig mye ut ift. resten. Du kan tenke deg en gubbe som synger, der bunnen i stemmen hans er minst 10dB høyere enn resten av vokalen. Det må bli krise. ;D

    Denne låta er rimelig brutal når alt er optimalisert mot maks midbasspunch: Liquid Stranger – His Fully Automatic Wheelbarrow. Dessverre låter alt annet rumpe når det er tilfellet, haha. Det blir for hot i bassen.

    En annen ting er workflow. Slik jeg forstår det, så vil både EQ og valg av slope i delingene påvirke fasen, så når man skal tidskorrigere etterpå, så kan man ikke tukle mer med korkje EQ eller andre slopes for da vil fasen forandres, og siden denne muligens henger sammen med delay-funksjonen, så er det problem å gjøre dette systematisk. Man drar i en spak og plutselig er alle andre spaker helt ute av stilling.

    Nei, nå skal jeg joggu gjøre dette ordentlig og systematisk i kveld.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ja, da har jeg fått drept min første forsterker, så det er bare å stille seg i kø for å gratulere ;D

    Lå i halvveis døs med to potetskruer i munnen, lyttet til lavt volum hvorpå det plutselig poppet kraftig i den ene bassdriveren. Spratt til himmels i sjokk og beinfløy ut og slo av ampen i frykt for totalhavari eller enda verre, brann.

    Ampen det er snakk om er den nyinnkjøpte FP14000 HT versjonen med termostatkontroll. Den første jeg kjøpte har ikke termostatkontroll, så der går viftene hele tiden.

    Måten termostaten er implementert på, er ved å koble den til heatsink på kanal A. Denne ligger over heatsinken på kanal B, så tanken er vel at varmen på heatsinken til kanal A vil være høyere pga diffusjon og varmegang oppover. Men uansett.



    Kanal A ser relativt uskadet ut (kanal B i bakgrunnen).

    Men se her:



    Totalt foobar.

    Mistanken er at termostaten ikke har slått inn ofte nok til å gi tilstrekkelig kjøling, se bare på implementasjonen av temperatursensoren. Regner med at det er den som er i en slags PVC- eller plastcoat?



    Så da er moralen at man kanskje ikke burde kjøpe FP14k med termostat, men heller la viftene gå kontinuerlig. Jeg må nok kjøpe minst ett nytt ampboard pga dette, og må også sørge for å bypasse den råtne termostaten. Gikk heldigvis bra med driveren på kanalen.

    Anders1234, har du termostatkontroll på dine? Hvis du gidder å flippe av lokket for å se om temperatursensoren er inne i plastcoat som på min, så hadde det vært fint. (Se bildet nedenfor).

     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    tittentei du lurte på hvordan eg likte større kasser, eg føler er mye dårlegere smekk i middbassen, om dette har noen samenheng vet eg ikke om d muligens er kalibreringsproblemer menn nå deler eg på 60 hz og kjører bms vvidere derifra till 200hz, , bms ene komm i sitt rette ellement når dei ble mata med crown xti6002, har tidlegere kjørt disse på ein yamaha p5000
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    tittentei du lurte på hvordan eg likte større kasser, eg føler er mye dårlegere smekk i middbassen, om dette har noen samenheng vet eg ikke om d muligens er kalibreringsproblemer menn nå deler eg på 60 hz og kjører bms vvidere derifra till 200hz, , bms ene komm i sitt rette ellement når dei ble mata med crown xti6002, har tidlegere kjørt disse på ein yamaha p5000
    Det kan godt hende det er noe i det med større kasser og mindre smekk. De som kjører ultraene i de minste kassene på 2.1 cft sier det låter mye mer punchy.

    Jeg har bare kjørt en driver i mindre kasse, men det var 3.6cft, om jeg ikke er helt på viddene. Den låt muligens mer punchy, men jeg er usikker, siden jeg bare hadde en driver da. Det kunne vært moro å prøve 4 stk i 2.1cft for å teste, men da tror jeg nok dypbassen vil lide og det kreves mye mer juice.

    Nå er jeg redusert til 2 stk inntil ampen er oppe å gå igjen. Det ser ut til at det kan la seg fikse ved å bytte noen motstander og fikse banene på kortet, men det er nok mer sannsynlig at jeg kjøper et nytt kort for hele kanalen. Den slår seg på og alt, men stopper opp pga problemer med kanalen, så power cycler ikke fullt ut. Har sendt mail til Sanway, så regner med at de forteller hva jeg må gjøre, de har gitt god service hittil.

    Hvis du har termostatversjonen som slår viftene av og på, så burde du være forsiktig. Hadde vært interessant å se om heat-sensoren din er inne i plastikk også. Mistenker at det har vært så dårlig kontakt mellom heatsink og varmesensoren, slik at viftene har gått for lite og så har hele driten smeltet pga ekstrem varme.

    Er dritglad for at ikke driveren som var koblet til kanalen gikk til dundas.
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    tittentei du lurte på hvordan eg likte større kasser, eg føler er mye dårlegere smekk i middbassen, om dette har noen samenheng vet eg ikke om d muligens er kalibreringsproblemer menn nå deler eg på 60 hz og kjører bms vvidere derifra till 200hz, , bms ene komm i sitt rette ellement når dei ble mata med crown xti6002, har tidlegere kjørt disse på ein yamaha p5000
    Det kan godt hende det er noe i det med større kasser og mindre smekk. De som kjører ultraene i de minste kassene på 2.1 cft sier det låter mye mer punchy.

    Jeg har bare kjørt en driver i mindre kasse, men det var 3.6cft, om jeg ikke er helt på viddene. Den låt muligens mer punchy, men jeg er usikker, siden jeg bare hadde en driver da. Det kunne vært moro å prøve 4 stk i 2.1cft for å teste, men da tror jeg nok dypbassen vil lide og det kreves mye mer juice.

    Nå er jeg redusert til 2 stk inntil ampen er oppe å gå igjen. Det ser ut til at det kan la seg fikse ved å bytte noen motstander og fikse banene på kortet, men det er nok mer sannsynlig at jeg kjøper et nytt kort for hele kanalen. Den slår seg på og alt, men stopper opp pga problemer med kanalen, så power cycler ikke fullt ut. Har sendt mail til Sanway, så regner med at de forteller hva jeg må gjøre, de har gitt god service hittil.

    Hvis du har termostatversjonen som slår viftene av og på, så burde du være forsiktig. Hadde vært interessant å se om heat-sensoren din er inne i plastikk også. Mistenker at det har vært så dårlig kontakt mellom heatsink og varmesensoren, slik at viftene har gått for lite og så har hele driten smeltet pga ekstrem varme.

    Er dritglad for at ikke driveren som var koblet til kanalen gikk til dundas.
    før delte eg ultraen på 200hz å ligte bedre midbassen i dei eller bms men nå mater eg bms med annen forsterker så har nokk mye å bety d
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Har sendt mail til Sanway, så regner med at de forteller hva jeg må gjøre, de har gitt god service hittil.
    Lite tips til kommunikasjon med kina, det kan lønne seg å ordlegge seg slik at de ikke får mistanke om at du mener det er noe galt med produktet, for eksempel noe som ligner på reklamasjon.
    Dette vil nok variere veldig for forskjellige aktører, men generelt så kan en nok risikere at det ikke kommer svar på henvendelser i det hele tatt lenger hvis de får mistanke om at dette kan koste penger.

    Hvis du er i stand til å lodde og har middels praktiske evner kan du reparere denne selv, hvis du får tips og beskrivelser på komponenter fra kina.
    Å ha et ekstra kort (eller 2..) liggende er i alle tilfelle ikke så dumt.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Hehe, ja, du sier noe. Dette er også min erfaring. I dette tilfellet er det snakk om en replika, kjøpt under forutsetning om no recourse, så her er det bare å svelge tapet. Så langt har jeg fått veldig god ettersalgsservice av Sanway, og jeg vet andre som har fått ampene sine ødelagt i felten har fått deler og liknende, så det blir vel en råd med å få den operativ igjen. Forhåpentligvis ligger feilen på kortet, slik at det ikke er noe annet som utløser feilen på det, sånn at et nytt kort får samme sjebne.

    Det er ikke nødvendigvis et varmeproblem pga termostaten heller, på AVSForum, sier noen at det ser ut til å være en short, kanskje en av sikringene har åpnet seg og bøyd seg ned, må se nærmere på det.

    Har loddet ut kortet for å få en nærmere titt, og et par av banene er ødelagt. Jeg kan godt patche dem og bytte ut noen av komponentene, men det blir nok heller et nytt kort, siden prisen på et slikt neppe ligger veldig mye over 1000-lappen.

    Er veldig fornøyd med disse ampene, så uansett så skal det en ny inn i stedet for denne, men klart det er kjedelig når uhellet er ute.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn