Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    8 år garanti. Ubegrenset km. Skulle ikke tro de behøver å bli så fryktelig dyre. Det er veldig enkle saker.
    Men hvis en ødelegger akslingen på motoren samtidig må en bytte denne også. Det er det de gjør nå. Bytter alt.
    Det påstås at det er en spline her som ikke er smurt med fett og dermed spiser opp seg selv.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    8 år garanti. Ubegrenset km. Skulle ikke tro de behøver å bli så fryktelig dyre. Det er veldig enkle saker.
    Men hvis en ødelegger akslingen på motoren samtidig må en bytte denne også. Det er det de gjør nå. Bytter alt.
    Det påstås at det er en spline her som ikke er smurt med fett og dermed spiser opp seg selv.
    Veldig enkle saker - var det ikke motor og girboks som handterer 400 hk - koster sikkert ikke stort :eek:. Hallo har du skiftenøkkel.... Men garantien er bra så lenge produsenten er liv laga...
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Enkle saker i den forstand at det er veldig få deler.
    Det ser ut til å være på de siste versjonene at den splinekoblingen er kommet bort.
    Det første tannhjulet er montert rett på motorakslingen. =enda mindre deler.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    14.376
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ^

    Vad kostar det att byta ut motor, girkasse, differensial og kraftelektronikk på en BMW M5? :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    8 års ubegrenset kilometer garanti på drivlinje, må vel sies å være ganske ok.
    Koster sikkert en mill å bytte etter 8 år..
    Nei, ikke en sjans. Dette er enkle greier. En trefase induksjonsmotor, et fast reduksjonsgir, litt kraftelektronikk, og halvannen times arbeid. Du kan kjøpe 300 kW trefasemotorer for noen få tusenlapper. Dette koster nok ikke mer enn 30-40000 om man må kjøpe alt nytt. Husk også at normal levetid på en trefasemotor er noe sånt som 20 år i kontinuerlig drift, så en innbytteordning vil være ganske sannsynlig. Det er enklere og billigere å sette inn en bytteenhet enn å ha bilen stående i verkstedet mens man åpner drivverket for overhaling. Kan sammenlignes med å overhale en automatgirkasse, men mye enklere.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    8 år garanti. Ubegrenset km. Skulle ikke tro de behøver å bli så fryktelig dyre. Det er veldig enkle saker.
    Men hvis en ødelegger akslingen på motoren samtidig må en bytte denne også. Det er det de gjør nå. Bytter alt.
    Det påstås at det er en spline her som ikke er smurt med fett og dermed spiser opp seg selv.
    Veldig enkle saker - var det ikke motor og girboks som handterer 400 hk - koster sikkert ikke stort :eek:. Hallo har du skiftenøkkel.... Men garantien er bra så lenge produsenten er liv laga...
    Får håpe det blir lenge. trenger nyskapning i den trauste bilindustrien. Imponerende få problemer så langt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som om du har sett min blodtrimmede Citroën Xantia Activa turbo med 275000 km på telleren? Gikk fælt, når den gikk. Det står også en delvis demontert 1973 Citroën DS Pallas og noe annet småtteri i garasjen. Poenget er vel at å kjøpe første årsmodell av hva som helst er en kalkulert risiko. Jeg kjøper ikke uinteressante biler.
    Å kjøpe en Citroën må vel alltids karakterises som en stor risiko i forhold til feil og utgifter. Sammen med merker som bl.a. Fiat og Renault ligger de absolutt på bunnen når det gjelder driftsikkerhet år etter år.

    For tidlig å si noe om Tesla, men starten kun vel ha vært bedre. Trolig det som er hovedgrunnen til at Model X er blitt utsatt. De vil ikke gå i den fellen på nytt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du tenker over at dette er en helt ny modell fra en helt ny produsent med helt ny teknologi og en helt ny fabrikk, har dette gått veldig bra. Selv store, veletablerte produsenter med velprøvd teknologi har barnesykdommer så det holder. Tilfeldig valgt eksempel: Land Cruiser kan motorhavarere - NRK - Livsstil
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Ja, og med Model S hadde de ikke så mye valg angående salg. De måtte få ut biler i markedet, eller stenge sjappa. Men til tross for bytte av denne enheten har jeg hatt 21000 km som jeg vil kalle problemfrie og de morsomste jeg har kjørt. Bilen har mye annet å by på enn bare den elektriske drivlinjen. Hvem andre kan tilby meg gratis oppdatering mens den står i garasjen, gratis internett, fjernstyring via app (varm bil når jeg skal kjøre om morgenen) og gratis drivstoff så mye jeg klarer å bruke? I tillegg står servicepersonellet på pinne for oss og pisser kanel i vinkel om en skulle be de om det. Har vært innom der og satt igjen bilen for utbedring to ganger siden jeg hentet den i mars og begge gangene har den vært shinet opp inn- og utvendig så den så ut som ny da jeg hentet den. Det kan vel hende noen av premiummerkene tilbyr samme grad av service, men det har jeg ikke hatt råd til å teste ut.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    8 års ubegrenset kilometer garanti på drivlinje, må vel sies å være ganske ok.
    Koster sikkert en mill å bytte etter 8 år..
    Nei, ikke en sjans. Dette er enkle greier. En trefase induksjonsmotor, et fast reduksjonsgir, litt kraftelektronikk, og halvannen times arbeid. Du kan kjøpe 300 kW trefasemotorer for noen få tusenlapper. Dette koster nok ikke mer enn 30-40000 om man må kjøpe alt nytt. Husk også at normal levetid på en trefasemotor er noe sånt som 20 år i kontinuerlig drift, så en innbytteordning vil være ganske sannsynlig. Det er enklere og billigere å sette inn en bytteenhet enn å ha bilen stående i verkstedet mens man åpner drivverket for overhaling. Kan sammenlignes med å overhale en automatgirkasse, men mye enklere.
    Sist jeg kjøpte trefasemotor betalte jeg 105k for en 2 pol 90kW asynkronmotor , riktignok Ex Na men det fordyrer ikke så mye.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    8 års ubegrenset kilometer garanti på drivlinje, må vel sies å være ganske ok.
    Koster sikkert en mill å bytte etter 8 år..
    Nei, ikke en sjans. Dette er enkle greier. En trefase induksjonsmotor, et fast reduksjonsgir, litt kraftelektronikk, og halvannen times arbeid. Du kan kjøpe 300 kW trefasemotorer for noen få tusenlapper. Dette koster nok ikke mer enn 30-40000 om man må kjøpe alt nytt. Husk også at normal levetid på en trefasemotor er noe sånt som 20 år i kontinuerlig drift, så en innbytteordning vil være ganske sannsynlig. Det er enklere og billigere å sette inn en bytteenhet enn å ha bilen stående i verkstedet mens man åpner drivverket for overhaling. Kan sammenlignes med å overhale en automatgirkasse, men mye enklere.
    Sist jeg kjøpte trefasemotor betalte jeg 105k for en 2 pol 90kW asynkronmotor , riktignok Ex Na men det fordyrer ikke så mye.
    Skulle hatt en slik 300kW elmotor til tråsykkelen og en til modellflyet..
    Det er jo litt forskjell på noen tusenlapper og 105K.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vel vert det siste du såg til både sykkel og modellfly?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nei, ikke en sjans. Dette er enkle greier. En trefase induksjonsmotor, et fast reduksjonsgir, litt kraftelektronikk, og halvannen times arbeid. Du kan kjøpe 300 kW trefasemotorer for noen få tusenlapper. Dette koster nok ikke mer enn 30-40000 om man må kjøpe alt nytt. Husk også at normal levetid på en trefasemotor er noe sånt som 20 år i kontinuerlig drift, så en innbytteordning vil være ganske sannsynlig. Det er enklere og billigere å sette inn en bytteenhet enn å ha bilen stående i verkstedet mens man åpner drivverket for overhaling. Kan sammenlignes med å overhale en automatgirkasse, men mye enklere.
    Sist jeg kjøpte trefasemotor betalte jeg 105k for en 2 pol 90kW asynkronmotor , riktignok Ex Na men det fordyrer ikke så mye.
    Skulle hatt en slik 300kW elmotor til tråsykkelen og en til modellflyet..
    Det er jo litt forskjell på noen tusenlapper og 105K.
    Skulle ikke du ta deg en liten pause da;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har ikke fått med meg om denne er postet før, men Elon Musk presenterer P85D på en artig måte.

     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    De har visst svingt seg skikkelig nå for å rette opp i driveunitfadesen sin. I følge en kar på elbilforumet har det landet en 747 cargoliner full av sånne på Gardermoen i dag. Over 200 kolli, og de er det to av hver i.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert lureri heile greia,dei setter nok inn ein solid V8 motor,forbruk på ca 2l/mil:)
    Ein slik: 1233_12498793_large.jpg
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    En sånn en skulle jeg egentlig hatt... I en dertil passende bil ved siden av sparegrisen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ser i siste Motor at batteripakka i en Roadster koster 350 000 kroner.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.202
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, ikke en sjans. Dette er enkle greier. En trefase induksjonsmotor, et fast reduksjonsgir, litt kraftelektronikk, og halvannen times arbeid. Du kan kjøpe 300 kW trefasemotorer for noen få tusenlapper. Dette koster nok ikke mer enn 30-40000 om man må kjøpe alt nytt. Husk også at normal levetid på en trefasemotor er noe sånt som 20 år i kontinuerlig drift, så en innbytteordning vil være ganske sannsynlig. Det er enklere og billigere å sette inn en bytteenhet enn å ha bilen stående i verkstedet mens man åpner drivverket for overhaling. Kan sammenlignes med å overhale en automatgirkasse, men mye enklere.
    Sist jeg kjøpte trefasemotor betalte jeg 105k for en 2 pol 90kW asynkronmotor , riktignok Ex Na men det fordyrer ikke så mye.
    Skulle hatt en slik 300kW elmotor til tråsykkelen og en til modellflyet..
    Det er jo litt forskjell på noen tusenlapper og 105K.
    EX kan jo ikke brukes som sammenligningsgrunnlag.

    mvh
    OMF
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Motoren her er på størrelse med ei drøy vaskebøtte. Kan ikke koste mange kronene.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Og batteriprisene det snakkes om er det vel ingen som finner ut av de første åtte årene. Til da er dette et objekt som masseproduseres i enda drøyere antall enn i dag, på en fabrikk som er mildt sagt voksen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og batteriprisene det snakkes om er det vel ingen som finner ut av de første åtte årene. Til da er dette et objekt som masseproduseres i enda drøyere antall enn i dag, på en fabrikk som er mildt sagt voksen.
    I bladet Motor vær det en som hadde funnet ut av kostnaden fordi han må ha nytt batteri.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nei, ikke en sjans. Dette er enkle greier. En trefase induksjonsmotor, et fast reduksjonsgir, litt kraftelektronikk, og halvannen times arbeid. Du kan kjøpe 300 kW trefasemotorer for noen få tusenlapper. Dette koster nok ikke mer enn 30-40000 om man må kjøpe alt nytt. Husk også at normal levetid på en trefasemotor er noe sånt som 20 år i kontinuerlig drift, så en innbytteordning vil være ganske sannsynlig. Det er enklere og billigere å sette inn en bytteenhet enn å ha bilen stående i verkstedet mens man åpner drivverket for overhaling. Kan sammenlignes med å overhale en automatgirkasse, men mye enklere.
    Sist jeg kjøpte trefasemotor betalte jeg 105k for en 2 pol 90kW asynkronmotor , riktignok Ex Na men det fordyrer ikke så mye.
    Skulle hatt en slik 300kW elmotor til tråsykkelen og en til modellflyet..
    Det er jo litt forskjell på noen tusenlapper og 105K.
    EX kan jo ikke brukes som sammenligningsgrunnlag.

    mvh
    OMF
    En n motor er kun for sone 2 og ligger nærmere en standard industrimotor enn en konvensjonell ex motor i pris
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Goldie Bhullar is the name of the Model S owner who paid over $20,000 in out of warranty repairs. He owns a limo company - Angel Worldwide Transportation - and uses the Model S commercially in his fleet. Due to the commercial use, Tesla would not allow Goldie to purchase an extended warranty. According to Goldie, he has been charged $15,000 for a drive unit replacement and over $8,000 for failed supercharging hardware. This is according to Goldie's original post here at TM, which was since removed and now goes to dead end:
    http://www.teslamotors.com/forum/forums/any-bad-experience-about-your-mo...
    I'm not sure if expert Googlers can find a cached version of the above thread, but since it disappeared from TM back in May or June of this year, there is probably no way to access the content. If you would like to talk with Goldie personally, he has a personal facebook page as well as a web site and FB page for his limo company. You can contact him through those avenues if you really want to know.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Noen som har fått for seg at bilhold skal være gratis da? Om en leter etter skrekkeksempler er vel ikke det vanskelig å finne. Det er vel bare å ta med Audi, BMW, .Mercedes, eller hva du vil i søkefeltet på Google sammen med "expensive maintenance"
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har fått for seg at bilhold skal være gratis da? Om en leter etter skrekkeksempler er vel ikke det vanskelig å finne. Det er vel bare å ta med Audi, BMW, .Mercedes, eller hva du vil i søkefeltet på Google sammen med "expensive maintenance"
    Nei du klarer nok den kostnaden så lenge du i utgangspunktet har får 1.3 mill av oss fossil bilister :(
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Kan du ikke ta i litt og si 3 millioner mens du er i gang...? Jeg skjønner ikke hvordan dere får til disse regnestykkene.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Det blir så riktig som kalkulatoren du bruker. Og det der er det som er kalkulatoren pr i dag. Og om spådommene til de verste her slår til vil bilen være verdiløs om et par år. Da skjønner jeg ikke maset om avgiftsfritak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, selv om alle spesialordninger for el-biler ble borte over natten, så ville bilen likevel ikke blitt belastet med CO2- og NOX-avgift. Den slipper tross alt ikke ut noen av delene. Det er nok fair å si at avgiftsfritaket er verdt et sted mellom 700k og 1M pr bil, avhengig av motor og utstyrsnivå.

    Skjønt, det blir veldig feil å si at vi "får" de pengene fra fossilbilistene. Det blir omtrent som å si at all personinntekt egentlig tilhører staten, og at staten taper store penger på at vi får lov til å beholde en del av den selv. Så vidt jeg vet har ikke avgiftene på fossilbiler eller på drivstoffet blitt økt for å kompensere det avgiftsbortfallet. Nesten tvert imot: Milliard-lettelse til bilistene - Statsbudsjettet 2015 - VG
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    At det ikke er avgifter på elbiler fører til at man har råd til å kjøpe en. Staten har ikke tapt en million hvis jeg kjøper en Tesla, for jeg ville aldri noensinne kjøpt bilen hvis den var en million dyrere. Og det gjelder nok de aller fleste også. Ikke ville jeg drømt om å kjøpe en like dyr eksosbil heller. Da ville jeg bare fortsette å kjøre min gamle Fiat, og byttet den ut i en tilsvarende bruktbil når den er utslitt eller blir for byr å vedlikeholde.

    Målet må være at de fleste nye biler som blir solgt blir elektriske på litt sikt, og dagens ordning er gjør det mulig. Om få år vil rekkevidden på elektriske småbiler være så stor at det appellerer til mange flere.

    Norge blir grønnere, byene får puste og vi får en modernisering av bilparken. Alle vinner på en slik omlegging.

    Miljøvennligheten gjelder faktisk ikke bare selve bilen heller. På sikt kan batteripakkene brukes på andre geniale måter. Pakken på en Tesla er på 85 kwh. Kanskje kapasiteten har sunket såpass på 10 år eller noe at det er på tide å skifte den ut. Ser man for seg 60% restevne i batteriet er det likevel konge å kunne bruke den til andre formål. F.eks. gjør slike batterier det mulig og mye mer attraktivt å installere solcellepaner på taket hjemme. 60 kwh er nok strøm til å holdet et vanlig hus i drift i 1-2 døgn. I dag er man avhengig av å bruke den direkte, eller installere i så stor skala at det svarer seg å koble det til strømnettet og gjøre avtaler med kraftselskapet.

    Spesielt genialt på hytter og steder uten strømnett.

    Blir omfanget stort nok til slutt vel det være svært energibesparende.

    Det selges 10 ganger flere elbiler i Norge enn i Sverige, selv om innbyggertaller der er dobbelt så høyt.

    http://www.vg.no/forbruker/bil-baat...iler-ut-paa-veien-det-neste-aaret/a/23294635/

    http://ev-sales.blogspot.ch/2014/09/sweden-august-2014.html
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fin video men var det noen som sa et en slik drive unit, som ryker hele tida, ikke kostet stort ;)

    Gjenbruk at batteriet har jeg liten tro på - det er bare en fabel Belona har funnet på.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Batteriet går nok til recycling iom. at utviklingen går med kvantesprang.
    Når batteriene må skiftes så er det helt nye teknologier som har overtatt, siste nå er jo batterier som lades opp på under et minutt. Disse blir kommersielt tilgjengelige om et år og to, så får vi se hvor lisensene tar veien. Tesla har vel også noe på gang innen 2017 (egen batteri og batterifabrikk) etter det jeg forstår.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn