Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg så en i8 på veien her om dagen, og steike, det er en lekker bil. Jeg gikk også forbi to (!) McLaren på flyplassen i Frankfurt for et par uker siden, og det tok nok noen minutter ekstra før jeg kom videre til neste fly, ja. Men for meg ville det aldri vært aktuelt å kjøpe noen av delene. Ikke en kompressormatet M5 heller, for den del, men BMW M5 (E39) var lenge et benchmark for min del. (Hva er rekkevidden på en kompressormatet M5, forresten?) Nå funderer jeg mer på om jeg skal trykke på knappen og oppgradere Tesla'n til en P85D. Kombinasjonen av enda mer praktikalitet og enda mer rå kraft er fristende.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Hm.. Du også ja, Asbjørn. Den bilen er litt for fristende. Kan jo kurere førtiårskrisen på forhånd med den der... (Kjempeunnskyldning..)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg så en i8 på veien her om dagen, og steike, det er en lekker bil. Jeg gikk også forbi to (!) McLaren på flyplassen i Frankfurt for et par uker siden, og det tok nok noen minutter ekstra før jeg kom videre til neste fly, ja. Men for meg ville det aldri vært aktuelt å kjøpe noen av delene. Ikke en kompressormatet M5 heller, for den del, men BMW M5 (E39) var lenge et benchmark for min del. (Hva er rekkevidden på en kompressormatet M5, forresten?) Nå funderer jeg mer på om jeg skal trykke på knappen og oppgradere Tesla'n til en P85D. Kombinasjonen av enda mer praktikalitet og enda mer rå kraft er fristende.
    E60 M5 har et oppgitt forbruk 1,48 liter pr mil og 70 liters tank. En kompressor vil redusere forbruket. Han her rapporterer om 8 % lavere forbruk så det vil si 514 km rekkevidde :

    My review of ESS Tuning VT2-650 on my BMW E60 M5 (S85) - BMW M5 Forum and M6 Forums


    Syns at designet på i8 er rått, synd at ikke kjøreegenskapene er i kjent BMW stil.

    Syns du skal gå for en P85D Asbjørn :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Fra Broom sin omtale av BMW i8:
    'En av test-dagene ble bilen parkert utenfor et kjøpesenter. Da jeg kom ut etter endt handling hadde en Tesla parkert ved siden av. Vet du hva? Den så nesten ut som en telefonkiosk der den stod. Teslaen altså ...'
    :cool:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.039
    Antall liker
    10.563
    Teslas design er jo ganske mainstream, ikke noe spennende. Man kjenner igjen linjene fra de flste mellomklassebiler. i8 derimot er ganske så nyskapende.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå funderer jeg mer på om jeg skal trykke på knappen og oppgradere Tesla'n til en P85D. Kombinasjonen av enda mer praktikalitet og enda mer rå kraft er fristende.
    Men er det mulig å ennå få en grei pris for den du har? Det ligger en god del på Finn nå som synes meg svært optimistiske. Kan ikke se for meg at det er så mange nå som vil betale den prisen de forlanger for sine performancemodeller. Liten vits å spare 50-100K og kanskje få interiørbelysning og karbonfiberspoiler og 35KKm på telleren på en P85/+ i stedet for en ny P85D med kraft og autopilothardware.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Kjedelig å bli frakjørt av en telefonkiosk med 7 seter da....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Teslas design er jo ganske mainstream, ikke noe spennende. Man kjenner igjen linjene fra de flste mellomklassebiler. i8 derimot er ganske så nyskapende.
    Litt enig der. Pen bil er det, men det kunne vært gjort mye mye mer ut av designet.

    Min benchmark på sedaner er vel denne:

    418_full.jpg

    2014-maserati-quattroporte-detroit-2013---02.jpg

    Den er jo pen denne og .. men det kunne like gjerne vært en Ford Mondeo eller Mazda 6 i 2018-utgave.

    01-2012-tesla-model-s-fd-1347336745.jpg
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Men så støter heller ikke designet fra seg så mange. Heller omvendt. Veldig mange nysgjerrige i Danmark for eksempel som var veldig interesserte. I steinrøysa er det så mange av den. Alt du ser mye av blir du lei av. De har nok bevisst lagt seg på en safe linje.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.039
    Antall liker
    10.563
    Safe og safe, Fru Blom, amerikanske biler har vel aldri vært av de med mest spennende design. Siden vulgæriteten på 50- og 60tallet forsvant har de vært ganske sidrumpete.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Safe og safe, Fru Blom, amerikanske biler har vel aldri vært av de med mest spennende design. Siden vulgæriteten på 50- og 60tallet forsvant har de vært ganske sidrumpete.
    Nå ser Tesla lite amerikansk ut. Mer som en hypotetisk Mazda 9.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.574
    Antall liker
    10.826
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes Tesla ser svært så amerikansk ut. Bred over baken og ganske vulgær.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    E60 M5 har et oppgitt forbruk 1,48 liter pr mil og 70 liters tank. En kompressor vil redusere forbruket. Han her rapporterer om 8 % lavere forbruk så det vil si 514 km rekkevidde.
    70/0,148 = 473 km rekkevidde. Litt kortere enn en Tesla, altså. Jeg tror forøvrig ikke et sekund på at en kompressor reduserer bensinforbruket. Funksjonen til en kompressor er å stappe inn mer luft ved alle turtall. Hvis man ikke har tenkt å ta sjansen på at hele stasen detonerer må man sprøyte inn proporsjonalt med bensin, og helst litt ekstra for å være på den sikre siden. Det betyr høyere drivstofforbruk pr omdreining og kilometer, alt annet likt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Her begynner man å gå tom for argumenter når man henger seg opp i at man må stoppe 20min for å fylle _GRATIS_ drivstoff
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her begynner man å gå tom for argumenter når man henger seg opp i at man må stoppe 20min for å fylle _GRATIS_ drivstoff
    Ja, det er en fordel man ikke skal kimse av.

    Driver så smått å tenker på en lenger tur til sommeren. Man superchargernettverket begynner å bli ganske bra utbygget, og ser man her på hva planen er i løpet av vinteren nå, og litt utover året så er mulighetene mange.

    Supercharger | Tesla Motors

    I løpet av 2015 kan man f.eks. kjøre Bergen, Istanbul, Lisboa .. helt uten andre kostnader enn bomstasjoner på motorveiene.

    Da kan man få sett mye av Europa man kanskje ellers ikke ville besøkt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Her begynner man å gå tom for argumenter når man henger seg opp i at man må stoppe 20min for å fylle _GRATIS_ drivstoff
    Eller tom for argumenter når man argumenter for drivstoff som man vitterlig har betalt for når man kjøpte bilen. Volkswagen kan sikkert også gi deg en pakkepris på Passat med "gratis" drivstoff.

    Det er også snakk om 4-8 ladestikk, så ikke gitt at du kan lade med en gang men må stå i kø. Og så vil pris bli introdusert på et eller annet tidspunkt. Lading vil ikke være gratis i evig tid, og det ser man jo allerede på de ordinære ladepunktene.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Hvor har du det fra at pris skulle bli et spørsmål?
    Lading her vil være nettopp det. Gratis så lenge den bilen går.
    Her fra spørsmål og svar på nettsiden:
    Hvor mye koster det å bruke Supercharger? -Superlading er gratis for levetiden til Model S når superladingalternativet er aktivert.

    Vær så god å svinge seg i forhandlinger med Møller de som skal ha med gratis drivstoff på Passaten sin.
    Vi heier på dere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller du kan snakke med Autostrada om hvor mye de skal ha for en Maserati Quattroporte sammen med et gullkort som gir deg ubegrenset rett til å tanke den bilen kostnadsfritt hos f eks Shell i hele bilens levetid. Jeg vil gjerne filme reaksjonen hos selgeren når du spør.

    Gratis lading for bilens levetid har vært kommunisert så tydelig at det ikke vil være mulig for Tesla å gå tilbake på det. I USA heter det ganske enkelt: Free. Forever. De kommer til å bli saksøkt av alle kunder, class action og greier, hvis de skulle finne på å endre det. Du kan gå ut fra at slik blir det så lenge Tesla Motors Inc. er i business. (Se f eks http://www.teslamotors.com/blog/100-supercharger-stations)

    Har bare opplevd en full superlader en gang, forresten. Det var på Solli i Østfold en søndag kveld med alle på vei hjem fra hyttene, men det tok bare 2-3 minutter før den første var ferdig og det var bare å svinge inn. Det hender selvsagt aaaaldri at man blir stående i kø ved en bensinpumpe bak noen som "bare" skulle inn for å betale, og tisse, og kjøpe en pølse, og spise den, og tjuvlese Vi Menn, og så videre. Jeg har tilbragt mye tid i bensinstasjonskøer, og der er det gjerne bare en eller to pumper med rett drivstoffkvalitet (f eks 98 oktan).

    In other news: Dette er de mest populære bilene - Bisbuzz
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den store fordelen bensinstasjonene harer at det sikker et 100.000 av dem i Europa, mens det kanskje bare er 100 Tesla Superchargere.

    Det fører til at man er nødt til å legge opp en europatur rundt ladestasjonene... og ikke står like fritt.

    Men det er prisen for gratis drivstoff.

    Om det tar 3 - 10 eller 20 minutter er ikke egentlig så viktig. Om man må ta en 100 km detour for å finne en lader er det liekvel et minus.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her begynner man å gå tom for argumenter når man henger seg opp i at man må stoppe 20min for å fylle _GRATIS_ drivstoff
    Det er 17 minutter mer enn på en bensinbil.
    Så hva velger du?

    3 mins 800kr
    20 mins gratis

    Er litt penger å spare i løpet av 10-15 år ....

    :)
    Jeg betaler 1300 kroner for full tank, har ingen dukkebil ☺
    Ok, og om du fyller tanken annenhver uke... og ganger det opp med 10 år, så har du betalt tilsvarende en halv Tesla bare der. Så kan du gjøre det samme med bompenger, og nok en gang på lavere servicekostnader etc. Det koster nok litt i strøm også, for man kan ikke basere seg på å fylle batteriet gratis hele tiden, med mindre man kan lade på jobb da.

    .. men om man foretrekker en bråkete seig oljefyrt bil likevel så for all del. Men verdt å merke seg regnestykkene på alternativet.

    Helt kurant å foretrekke andre biler. De fleste gjør jo det. Men det jeg vil frem til et at det kan være god økonomi i å velge en Tesla hvis man likevel skal ha bil, og at det slett ikke er nødvendig å være rik for at regnestykket skal svare seg.

    Dyr i innkjøp, men så billig i drift at kostnadene over tid ikke blir høyere enn selv ganske moderate bensin- eller dieselbiler. Selv med lånekostnader på bilen kan det være god økonomi. Rentene er lave og man får fradrag for rentekostnader på skatten.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Eller du kan snakke med Autostrada om hvor mye de skal ha for en Maserati Quattroporte sammen med et gullkort som gir deg ubegrenset rett til å tanke den bilen kostnadsfritt hos f eks Shell i hele bilens levetid. Jeg vil gjerne filme reaksjonen hos selgeren når du spør.

    Gratis lading for bilens levetid har vært kommunisert så tydelig at det ikke vil være mulig for Tesla å gå tilbake på det. I USA heter det ganske enkelt: Free. Forever. De kommer til å bli saksøkt av alle kunder, class action og greier, hvis de skulle finne på å endre det. Du kan gå ut fra at slik blir det så lenge Tesla Motors Inc. er i business. (Se f eks 100 Supercharger Stations | Blog | Tesla Motors)

    Har bare opplevd en full superlader en gang, forresten. Det var på Solli i Østfold en søndag kveld med alle på vei hjem fra hyttene, men det tok bare 2-3 minutter før den første var ferdig og det var bare å svinge inn. Det hender selvsagt aaaaldri at man blir stående i kø ved en bensinpumpe bak noen som "bare" skulle inn for å betale, og tisse, og kjøpe en pølse, og spise den, og tjuvlese Vi Menn, og så videre. Jeg har tilbragt mye tid i bensinstasjonskøer, og der er det gjerne bare en eller to pumper med rett drivstoffkvalitet (f eks 98 oktan).

    In other news: Dette er de mest populære bilene - Bisbuzz
    Tesla prissetter superladningsopsjonen til 16900,-. La oss si at det koster 1kr per kWh; du må superlade bilen 200 ganger fra null til 85kWh for at dette skal lønne seg. I realiteten lader du max halvparten av batteriet, dvs man snakker 4-600 ganger før man har fått strøm for pengene man har betalt. Da er bilen og batteriet 8-10 år og bilen ferdig.

    Dette er enkel butikk.

    Jeg er sikker på VW kan prise en Passat til 500' med "gratis" drivstoff i tilsvarende 10 år. Eller Autostrada på tilsvarende måte.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Denne beskrivelsen er jo like teit som om jeg hadde koblet en generator og batteribank til dieselmotoren min, og vært strålende fornøyd med å kun lese av 0,201kwh/km ut fra batteriet. Masse er masse ja..
    ???

    Vi kan godt regne på virkningsgrader fra vannreservoar til bakhjul, eller fra kullkraftverk for den del, men det blir i alle tilfeller mye mer effektivt enn hva du får ut av en forbrenningsmotor i samme type kjøring. Selv om vi går ut fra ren og ufortynnet kullkraft (og det er ikke i nærheten av å være tilfelle i virkeligheten), så er CO2-utslippet og energiforbruket på nivå med en forbrenningsmotor som drar ca 0,3 liter på mila. I virkeligheten er det et betydelig kraftoverskudd i Skandinavia, så det er mer realistisk å anta at det er vannkraft i stikkontakten. Da har du en ekstremt effektiv overføring hele veien fra vannmagasinet til bakhjulene.

    Du må også huske at denne tingen har regenerativ bremsing. Når du først har akselerert den massen opp til ønsket hastighet bærer du energien med deg som bevegelsesenergi. Når det så er på tide å redusere farten igjen vil motoren fungere som generator og putte en stor del av energien tilbake på batteriet. Den energien er også proporsjonal med masse, så man henter tilbake mye mer energi ved regen i en tung bil enn i en lett.

    Det kan man enklest se fra forbrukstallene i en Nissan Leaf. Amerikanske EPA målte den til 765 kJ/km, eller 0,212 kWh/km. I samme testsyklus bruker en Model S 0,238 kWh/km. Så liten er forskjellen ved å dra på de ekstra kiloene, og mye av den forskjellen handler egentlig om større klimaanlegg og andre strømforbrukere.

    Det er greit å være misunnelig, men vi bør først få vekk alle biler som går på fossilt brennstoff fra veiene før vi skal bekymre oss noe særlig over hvilke elbiler som er mest energiøkonomiske. De er alle mye mer effektive enn sammenlignbare fossilbiler, uansett hvordan man regner.

    Apropos sammenligningen med vogntoget: Jeg tipper de tallene gjelder for konstant 90 km/t, som er et ganske normalt driftspunkt for et vogntog. Mine forbrukstall er en blanding av alt fra bykjøring til motorvei i hastigheter godt over fartssperren på vogntoget.
    Ja takk, kan du regne virkningsgrad for Tesla når fra kull til drift på bahjulene? Av verdens elektrisitetsproduksjon kommer kun 17% fra vannkraft, resten fra ikke fornybare energikilder.

    Most steel engines have a thermodynamic limit of 37%. Even when aided with turbochargers and stock efficiency aids, most engines retain an average efficiency of about 18%-20%.[12] Rocket engine efficiencies are much better, up to 70%, because they operate at very high temperatures and pressures and can have very high expansion ratios.[13] Electric motors are better still, at around 85-90% efficiency or more, but they rely on an external power source (often another heat engine at a power plant subject to similar thermodynamic efficiency limits)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et gjennomsnittlig kullkraftverk har energieffektivitet på rundt 31 %. Det nærmeste, Avedøre rett utenfor København, er på 49 %. Det brenner også pellets og mye annet i tillegg til kull. Så kan du regne med overføringstap, ladetap og effektiviteten i drivverket. Hvis vi tar grove gjennomsnittstall blir det en gjennomsnittlig energieffektivitet på ca 25 % fra kullbinge til fremdrift. Det er fortsatt ganske respektabelt sammenlignet med en liten fossilmotor som kaldstartes flere ganger om dagen og kjøres med vekslende turtall og gasspådrag mens den må transportere sin egen vekt.

    Uansett hvordan du snur og vender på det, har en 2-tonns Tesla et gjennomsnittlig energiforbruk på ca 0,2 kWh/km, tilsvarende energien i 0,2 liter bensin på mila. Det er stort sett bare sykkelen din som er mer energieffektiv enn en el-bil.

    Analysis: Efficiency of coal-fired power stations – evolution and prospects | EurActiv
    Avedøre Power Station - Wikipedia, the free encyclopedia
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En gang til, langsomt: Selv om du legger til grunn at den går på ren og uforfalsket kullkraft, har en el-bil høyere energieffektivitet fra drivstoff til fremdrift enn så godt som alle fossilbiler.

    Derfor er ikke "men den går egentlig på kullkraft" noe argument i det hele tatt. Selv om den skulle gjøre det, så forbruker den fortsatt mindre energi og slipper ut mindre CO2 pr kjørte kilometer enn fossilbiler. Det er helt enkelt mer effektivt å brenne fossilt drivstoff i et stasjonært varmekraftverk som kan kjøres på et optimalt driftspunkt, generere strøm, lade batterier og drive en el-motor enn å distribuere det fossile drivstoffet til millioner av små forbrenningsmotorer som skal kjøres rykkvis under alle mulige driftsbetingelser. Worst case for el er bedre enn gjennomsnittet for fossilbil. Et mer realistisk scenarie med f eks gjennomsnittlig europeisk, skandinavisk eller norsk miks av energikilder på nettet er en walk over for el-bilen.

    Hvis du skal argumentere for fossilbil fremfor elbil fra et energi/miljø-standpunkt må du ihvertfall ta med energiforbruket i produksjonen og gjøre en livsløpsanalyse før du kommer frem til noe regnestykke som støtter det argumentet. Selv da er realistiske scenarier positive for el-bil, men da vil det i det minste være mulig å gjøre worst case-antagelser om kraft fra ineffektive kullkraftverk som får en livsløpsanalyse til å bikke over til fordel for fossilbil fremfor elbil.

    Men hvis du legger til grunn en kompressormatet M5 som drar halvannen liter på mila blir resultatet deretter. Du bør snart bestemme deg for om du vil argumentere fra et miljøperspektiv eller fra et performanceperspektiv. For oss andre er det kombinasjonen av de to som gjør en P85 så morsom. Du kan kjøre fra en Porsche Panamera samtidig som du skjeller ut en Prius-eier som miljøsvin. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.039
    Antall liker
    10.563
    ............... som du skjeller ut en Prius-eier som miljøsvin. :)
    ;D
    Om ikke annet så er Prius så døll at den skjemmer ut ethvert nabolag. Den har et så kjedelig design at jeg nesten sovner når jeg ser en.
    Utover det så mener jeg plug-in hybrid er rett vei å gå, da har man egentlig det beste fra to verdener; rekkevidde, regenerering av bremsekraft, 0-utslipp i boområder.....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    En gang til, langsomt: Selv om du legger til grunn at den går på ren og uforfalsket kullkraft, har en el-bil høyere energieffektivitet fra drivstoff til fremdrift enn så godt som alle fossilbiler.

    Derfor er ikke "men den går egentlig på kullkraft" noe argument i det hele tatt. Selv om den skulle gjøre det, så forbruker den fortsatt mindre energi og slipper ut mindre CO2 pr kjørte kilometer enn fossilbiler. Det er helt enkelt mer effektivt å brenne fossilt drivstoff i et stasjonært varmekraftverk som kan kjøres på et optimalt driftspunkt, generere strøm, lade batterier og drive en el-motor enn å distribuere det fossile drivstoffet til millioner av små forbrenningsmotorer som skal kjøres rykkvis under alle mulige driftsbetingelser. Worst case for el er bedre enn gjennomsnittet for fossilbil. Et mer realistisk scenarie med f eks gjennomsnittlig europeisk, skandinavisk eller norsk miks av energikilder på nettet er en walk over for el-bilen.

    Hvis du skal argumentere for fossilbil fremfor elbil fra et energi/miljø-standpunkt må du ihvertfall ta med energiforbruket i produksjonen og gjøre en livsløpsanalyse før du kommer frem til noe regnestykke som støtter det argumentet. Selv da er realistiske scenarier positive for el-bil, men da vil det i det minste være mulig å gjøre worst case-antagelser om kraft fra ineffektive kullkraftverk som får en livsløpsanalyse til å bikke over til fordel for fossilbil fremfor elbil.

    Men hvis du legger til grunn en kompressormatet M5 som drar halvannen liter på mila blir resultatet deretter. Du bør snart bestemme deg for om du vil argumentere fra et miljøperspektiv eller fra et performanceperspektiv. For oss andre er det kombinasjonen av de to som gjør en P85 så morsom. Du kan kjøre fra en Porsche Panamera samtidig som du skjeller ut en Prius-eier som miljøsvin. :)
    Hvis dette er løsningen på "alt" hvorfor har ikke alle land og fabrikanter satset på dette ?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Diskusjonen her går på at du og Leifen lirer av dere det ene fantasiargumentet etter det andre. Feks.

    1) drive-unit: billig og enkel. Feil, koster en formue og inneholder både motor og vekselretteren
    2) gratis strøm: feil
    3) masse har ingenting å si: Feil
    4) regenerativ bremsing: feil, vi snakker om 2-7% potensial.
    5) energieffektiv: feil, regnet du selv frem til
    6) effektive varmekraftverk: feil, hvorfor tror du Norge feks har pumpekraftverk?

    Dersom dagens lyspunkt er en akselerasjonsfølelse som varer 2-3 sekunder, ville jeg ha hevet blikket og sett meg om.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du prøver å forstå hva vi skriver, vil du muligens legge merke til at du tydeligvis har misforstått de fleste av punktene 1-6.

    1. Alt er relativt, som min svigermor pleier å si. Folk slenger utav seg fantasitall ("koster sikkert en million"), og da er det naturlig å stikke fingeren i jorda og gjøre noen overslag på hva den kan tenkes å koste. Den inneholder motor, girkasse og kraftelektronikk, ja, men hvis det er er svakt punkt vil dette bli håndtert som en innbytte/overhalingsordning lenge etter at garantien har gått ut. Hva gjør du med en brent TH400 automatkasse? Kaster den og kjøper en ny? Nei, du skifter til en overhalt byttekasse til en brøkdel av prisen for en ny. Ser ikke hvorfor dette skulle være noe vanskeligere. Sammenlignet med en forbrenningsmotor med automatgirkasse og styresystem er dette såre enkle greier med bare en bevegelig del.

    2. Å? Jeg lader gratis på superchargers både her og der, i tillegg til alle gratis ladestikk rundt om. Jeg betaler for daglig kjøring selv, men på langtur er det gratis. Det er du som fantaserer om at det vil bli innført en betalingsordning, og jeg prøver å forklare at det er fint lite sannsynlig av rent kommersielle grunner.

    3. Litt, men mye mindre enn du tror. Jeg viste til og med normerte forbrukstall for en Leaf og en Model S på samme testsyklus for å vise eksakt hvor mye/lite det har å si. Les innleggene mine en gang til.

    4. Å? Det regnestykket må du nesten vise meg. Jeg legger merke til at oppoverbakker og nedoverbakker i omtrent like mengder betyr fint lite for rekkevidden, men hastighet betyr ganske mye.

    5. Jeg mener at jeg nettopp regnet ut at selv med de verst tenkelige antagelser er en kullfyrt Model S mer energieffektiv i drift enn nesten alle fossilbiler. Det må vel kunne sies å være ganske energieffektivt.

    6. Virkningsgraden i varmekraftverk er ikke noe å diskutere. Den er godt dokumentert, og jeg la til og med inn en link litt tidligere. Gjennomsnittet på 31 % for kullkraftverk kan du finne der. De aller mest effektive varmekraftverkene er "compound cycle" gasskraftverk med virkningsgrader opp mot 60 %. Det er ikke en snøballs sjans i et uvanlig varmt sted for at en forbrenningsmotor i bil kommer i nærheten av de virkningsgradene. Poenget med et pumpekraftverk er at det kan jevne ut døgn- og sesongvariasjoner, spesielt når vind og solar produserer mer enn det er behov for i øyeblikket. Da kan vannmagasinet brukes som et slags batteri. Det har ingen ting med varmekraftverk å gjøre, med mindre du finner en måte å produsere naturgass fra vindmøller på.

    Mulig det beste er at du fortsetter å glede deg over sykkelekvipasjen din mens du drømmer om en kompressormatet M5. Jeg for min del har nettopp bestilt en P85D with extra everything.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tesla er utvilsomt tøft og jeg vil tro at eierne smiler bredt. Kunne godt tenkt meg en selv men all den tid jeg har en bil i meget god stand uten annenhåndsverdi samt at jeg har et netto plussregnskap på bilholdet så er det ikke fristende å bytte.


    Men jeg mener regnestykket over økonomien er litt mer nyansert enn det blir fremstilt i tråden.

    Hvis det f. eks over tid viser seg at prosentvis verdifall er sammenlignbart med en fossilbil er det dyrere å eie eie en bil til 700k til en til halve prisen.

    Så er det jo vedlikeholds og reperasjonsutgiftene, hvordan prisutviklingen på batterier blir og reservedelspriser på kritisk utstyr blir etter 5/8 år er etter min mening et relativt åpent spørsmål, i siste Motor kommer det jo frem at et Roadster batteri koster 350k.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg for min del har nettopp bestilt en P85D with extra everything.
    Gratulerer!

    PS;
    Det virker ikke som om du har den samme oppgraderingsfrekvensen på anlegget ;)
    Takk, men det er omtrent det samme der med ganske kjappe oppgraderinger til det er der jeg synes det bør være, og deretter kan det gå lang tid. Her var hele avveiningen om jeg skulle smelle til tidlig og ta en del teknisk risiko, eller å vente på at at barnesykdommer var kurert og features som firehjulstrekk og adaptiv cruise control var ferdigutviklet og samtidig ta en del politisk risiko på at gunstige avgiftsordninger kunne forsvinne i mellomtiden. Nå gjelder avgiftsreglene fortsatt og den funksjonaliteten er klar, så det er vel bare å forsyne seg med en porsjon til.

    Skal fundere litt på om jeg selger den første P85 eller om det er diesel stasjonsvogna som ryker i stedet. I siste fall må jeg finne noen praktiske løsninger på båt & sånn, men det er ikke spesielt vanskelig. Jeg tror muligens det er dieselpurka som får en date med Finn utpå våren.

    Men, ja, det verditapet blir ikke helt lite. Det er vel naturlig å tippe på noe sånt som 50 % på tre år. Det første året med høyere bruktbilpris enn nypris har vært en unntakstilstand. Tyngdekraften kommer til å virke på disse også.
     
    Sist redigert:

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.039
    Antall liker
    782
    ^Gratulerer ja, grønnfargen kommer sigende opp over skjortekraven....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg for min del har nettopp bestilt en P85D with extra everything.
    Skal fundere litt på om jeg selger den første P85 eller om det er diesel stasjonsvogna som ryker i stedet. I siste fall må jeg finne noen praktiske løsninger på båt & sånn, men det er ikke spesielt vanskelig. Jeg tror muligens det er dieselpurka som får en date med Finn utpå våren.
    Herlig.

    Det er forøvrig en gubbe oppi Nordnorge som har kommet opp i 7 teslaer nå :)

    Bruke den gamle som konebil?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn