Denne beskrivelsen er jo like teit som om jeg hadde koblet en generator og batteribank til dieselmotoren min, og vært strålende fornøyd med å kun lese av 0,201kwh/km ut fra batteriet. Masse er masse ja..
???
Vi kan godt regne på virkningsgrader fra vannreservoar til bakhjul, eller fra kullkraftverk for den del, men det blir i alle tilfeller mye mer effektivt enn hva du får ut av en forbrenningsmotor i samme type kjøring. Selv om vi går ut fra ren og ufortynnet kullkraft (og det er ikke i nærheten av å være tilfelle i virkeligheten), så er CO2-utslippet og energiforbruket på nivå med en forbrenningsmotor som drar ca 0,3 liter på mila. I virkeligheten er det et betydelig kraftoverskudd i Skandinavia, så det er mer realistisk å anta at det er vannkraft i stikkontakten. Da har du en ekstremt effektiv overføring hele veien fra vannmagasinet til bakhjulene.
Du må også huske at denne tingen har regenerativ bremsing. Når du først har akselerert den massen opp til ønsket hastighet bærer du energien med deg som bevegelsesenergi. Når det så er på tide å redusere farten igjen vil motoren fungere som generator og putte en stor del av energien tilbake på batteriet. Den energien er også proporsjonal med masse, så man henter tilbake mye mer energi ved regen i en tung bil enn i en lett.
Det kan man enklest se fra forbrukstallene i en Nissan Leaf. Amerikanske EPA målte den til 765 kJ/km, eller 0,212 kWh/km. I samme testsyklus bruker en Model S 0,238 kWh/km. Så liten er forskjellen ved å dra på de ekstra kiloene, og mye av den forskjellen handler egentlig om større klimaanlegg og andre strømforbrukere.
Det er greit å være misunnelig, men vi bør først få vekk alle biler som går på fossilt brennstoff fra veiene før vi skal bekymre oss noe særlig over hvilke elbiler som er mest energiøkonomiske. De er alle mye mer effektive enn sammenlignbare fossilbiler, uansett hvordan man regner.
Apropos sammenligningen med vogntoget: Jeg tipper de tallene gjelder for konstant 90 km/t, som er et ganske normalt driftspunkt for et vogntog. Mine forbrukstall er en blanding av alt fra bykjøring til motorvei i hastigheter godt over fartssperren på vogntoget.