Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Hvis du prøver å forstå hva vi skriver, vil du muligens legge merke til at du tydeligvis har misforstått de fleste av punktene 1-6.

    1. Alt er relativt, som min svigermor pleier å si. Folk slenger utav seg fantasitall ("koster sikkert en million"), og da er det naturlig å stikke fingeren i jorda og gjøre noen overslag på hva den kan tenkes å koste. Den inneholder motor, girkasse og kraftelektronikk, ja, men hvis det er er svakt punkt vil dette bli håndtert som en innbytte/overhalingsordning lenge etter at garantien har gått ut. Hva gjør du med en brent TH400 automatkasse? Kaster den og kjøper en ny? Nei, du skifter til en overhalt byttekasse til en brøkdel av prisen for en ny. Ser ikke hvorfor dette skulle være noe vanskeligere. Sammenlignet med en forbrenningsmotor med automatgirkasse og styresystem er dette såre enkle greier med bare en bevegelig del.

    2. Å? Jeg lader gratis på superchargers både her og der, i tillegg til alle gratis ladestikk rundt om. Jeg betaler for daglig kjøring selv, men på langtur er det gratis. Det er du som fantaserer om at det vil bli innført en betalingsordning, og jeg prøver å forklare at det er fint lite sannsynlig av rent kommersielle grunner.

    3. Litt, men mye mindre enn du tror. Jeg viste til og med normerte forbrukstall for en Leaf og en Model S på samme testsyklus for å vise eksakt hvor mye/lite det har å si. Les innleggene mine en gang til.

    4. Å? Det regnestykket må du nesten vise meg. Jeg legger merke til at oppoverbakker og nedoverbakker i omtrent like mengder betyr fint lite for rekkevidden, men hastighet betyr ganske mye.

    5. Jeg mener at jeg nettopp regnet ut at selv med de verst tenkelige antagelser er en kullfyrt Model S mer energieffektiv i drift enn nesten alle fossilbiler. Det må vel kunne sies å være ganske energieffektivt.

    6. Virkningsgraden i varmekraftverk er ikke noe å diskutere. Den er godt dokumentert, og jeg la til og med inn en link litt tidligere. Gjennomsnittet på 31 % for kullkraftverk kan du finne der. De aller mest effektive varmekraftverkene er "compound cycle" gasskraftverk med virkningsgrader opp mot 60 %. Det er ikke en snøballs sjans i et uvanlig varmt sted for at en forbrenningsmotor i bil kommer i nærheten av de virkningsgradene. Poenget med et pumpekraftverk er at det kan jevne ut døgn- og sesongvariasjoner, spesielt når vind og solar produserer mer enn det er behov for i øyeblikket. Da kan vannmagasinet brukes som et slags batteri. Det har ingen ting med varmekraftverk å gjøre, med mindre du finner en måte å produsere naturgass fra vindmøller på.

    Mulig det beste er at du fortsetter å glede deg over sykkelekvipasjen din mens du drømmer om en kompressormatet M5. Jeg for min del har nettopp bestilt en P85D with extra everything.
    Gratulerer med bilkjøp. Det kan ikke være noe i veien med privatøkonomien når du velger å ha en bilpark til underkant av 2mill!

    Sykkel og kompressormatet M5 må du ikke rette til meg..

    Hovedpoenget er at bil er penger rett i dass; det er penger du aldri ser igjen. Dette gjelder hvilken som helst bil. Ta Tesla Roadster for eksempel, nypris på ca 850', selges 5 år gamle for 450' på finn med 30' på telleren. Hvorfor skulle dette være annerledes for Tesla S?

    1) Igjen mener jeg det er du som hiver ut noen fantasitall uten hold. Se posten hvor en person måtte hoste opp 90000 for ny drive unit. Hvis du googler ser du også at Tesla bytta drive unit 4 ganger på samme bil. Tesla famlet/famler? dermed i blinde om root cause! Eller i Motor hvor batteriskifte kostet 350'

    2) når Tesla baker inn et pristillegg i prisen du betaler for bilen, så kan det ikke kalles gratis. Og jeg tror heller ikke den gjengse Tesla-eier klarer å få valuta for pengene iom at de ikke vil lade bilen tilstrekkelig antall ganger.

    3) en bil som veier 1tonn har en energi på 325kJ i 90kmt. Tesla som veier 2tonn 650kJ. Dette kan ikke karakteriseres som litt. Det finnes forøvrig endel stoff på hvor representative testsykluser på faktisk forbruk er.

    4) se link i forrige post. Det er ikke på bremsing energien forsvinner. Tyven er hovedsaklig luftmotstand.

    5) Nesten alle? Du regner frem til 25%; altså veldig nærme en tradisjonell bil. Se link i tidligere post.

    6) Hvis du hadde brukt litt mer tid på google, ville du ha funnet informasjon om bla kun 35-40% av kraftverkene går på optimal drift. Resten av forbruket dekkes ved starte opp forskjellige turbiner for dekke topplastene. Du ville også lest at base-load kraftverkene må mate pumpekraftverkene fordi de simpelten ikke kan stanses, og at vannet som pumpes høyere har gjenstående energipotensial på 80%.

    Kall spade for en spade; bil er penger rett i dass, bilhold koster skjorta og Tesla er ikke energieffektiv totalt sett. Men i norsk målestokk er 700' "billig" for en sedan som går fra null til hundre på 4 sekunder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri påstått noe annet enn at bil er dyrt. Men i praksis må man ha en bil (eller fler), og jeg velger å bruke litt mer penger på det. Jeg er en enkel gutt fra landet, og regnestykket med 690 hk og null avgifter forstår jeg. Dessuten går den 0-100 på 3,4 sekunder, ikke 4. Du glemte dessuten å telle med en Mazda MX-5 og et par gamle Citroën DS'er i overslagsberegningen din. :)

    Apropos privatøkonomien: Ja takk, ikke så verst. Hvis du graver tilbake i off topic-tråder på HFS, finner du en om Finanskrisen. Der gjorde jeg noen enkle, hypotetiske overslag i desember 2008 om hva som kunne skje om man dro opp litt ekstra lån på huset og kjøpte noen aksjer mens børsen vaket rundt 200-streken. Vel, den lille øvelsen har finansiert mye moro i årene etter. Som min datter sa etter å ha vært på januarsalg tidlig i 2009: "Sånn finanskrise burde vi ha litt oftere."
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har aldri påstått noe annet enn at bil er dyrt. Men i praksis må man ha en bil (eller fler), og jeg velger å bruke litt mer penger på det. Jeg er en enkel gutt fra landet, og regnestykket med 690 hk og null avgifter forstår jeg. Dessuten går den 0-100 på 3,4 sekunder, ikke 4. Du glemte dessuten å telle med en Mazda MX-5 og et par gamle Citroën DS'er i overslagsberegningen din. :)

    Apropos privatøkonomien: Ja takk, ikke så verst. Hvis du graver tilbake i off topic-tråder på HFS, finner du en om Finanskrisen. Der gjorde jeg noen enkle, hypotetiske overslag i desember 2008 om hva som kunne skje om man dro opp litt ekstra lån på huset og kjøpte noen aksjer mens børsen vaket rundt 200-streken. Vel, den lille øvelsen har finansiert mye moro i årene etter. Som min datter sa etter å ha vært på januarsalg tidlig i 2009: "Sånn finanskrise burde vi ha litt oftere."
    Du passer som hånd i hanske i min oppfatning av El-bil, eee... Tesla , kjøpere. Miljøvennlig - kjøss meg i ræva ;)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.458
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Prøvde en Models S 85 i går, på Tesla's mini trunè i nordnorge. Piggfritt, masse hk og 0C føre. Småskummelt til tider, men også veldig morro.
    Med Hakka8 og 4wd hadde jeg nok trivdes godt i maange år :)
    Så var det dette med penger da :(
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Trivsel er det minste problemet.
    Nå er det oppgraderingssyken som er problemet...
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du prøver å forstå hva vi skriver, vil du muligens legge merke til at du tydeligvis har misforstått de fleste av punktene 1-6.

    1. Alt er relativt, som min svigermor pleier å si. Folk slenger utav seg fantasitall ("koster sikkert en million"), og da er det naturlig å stikke fingeren i jorda og gjøre noen overslag på hva den kan tenkes å koste. Den inneholder motor, girkasse og kraftelektronikk, ja, men hvis det er er svakt punkt vil dette bli håndtert som en innbytte/overhalingsordning lenge etter at garantien har gått ut. Hva gjør du med en brent TH400 automatkasse? Kaster den og kjøper en ny? Nei, du skifter til en overhalt byttekasse til en brøkdel av prisen for en ny. Ser ikke hvorfor dette skulle være noe vanskeligere. Sammenlignet med en forbrenningsmotor med automatgirkasse og styresystem er dette såre enkle greier med bare en bevegelig del.

    2. Å? Jeg lader gratis på superchargers både her og der, i tillegg til alle gratis ladestikk rundt om. Jeg betaler for daglig kjøring selv, men på langtur er det gratis. Det er du som fantaserer om at det vil bli innført en betalingsordning, og jeg prøver å forklare at det er fint lite sannsynlig av rent kommersielle grunner.

    3. Litt, men mye mindre enn du tror. Jeg viste til og med normerte forbrukstall for en Leaf og en Model S på samme testsyklus for å vise eksakt hvor mye/lite det har å si. Les innleggene mine en gang til.

    4. Å? Det regnestykket må du nesten vise meg. Jeg legger merke til at oppoverbakker og nedoverbakker i omtrent like mengder betyr fint lite for rekkevidden, men hastighet betyr ganske mye.

    5. Jeg mener at jeg nettopp regnet ut at selv med de verst tenkelige antagelser er en kullfyrt Model S mer energieffektiv i drift enn nesten alle fossilbiler. Det må vel kunne sies å være ganske energieffektivt.

    6. Virkningsgraden i varmekraftverk er ikke noe å diskutere. Den er godt dokumentert, og jeg la til og med inn en link litt tidligere. Gjennomsnittet på 31 % for kullkraftverk kan du finne der. De aller mest effektive varmekraftverkene er "compound cycle" gasskraftverk med virkningsgrader opp mot 60 %. Det er ikke en snøballs sjans i et uvanlig varmt sted for at en forbrenningsmotor i bil kommer i nærheten av de virkningsgradene. Poenget med et pumpekraftverk er at det kan jevne ut døgn- og sesongvariasjoner, spesielt når vind og solar produserer mer enn det er behov for i øyeblikket. Da kan vannmagasinet brukes som et slags batteri. Det har ingen ting med varmekraftverk å gjøre, med mindre du finner en måte å produsere naturgass fra vindmøller på.

    Mulig det beste er at du fortsetter å glede deg over sykkelekvipasjen din mens du drømmer om en kompressormatet M5. Jeg for min del har nettopp bestilt en P85D with extra everything.
    Sykkel og kompressormatet M5 må du ikke rette til meg..
    Den må du nok rette mot meg :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, beklager. Det var nok en felles "_" i navnet som førte til et øyeblikks forvirring.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I minusgrader. .. bye bye ... damp/bensin/diesel/kulldrevne biler.

    [video=youtube;gzfotIvoHLQ]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gzfotIvoHLQ[/video]
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg bruker ca 10000,- kr i drivstoffutgifter i året. Det tilsvarer forskjellen på forsikringen som jeg betaler pr dags dato og hva jeg ca måtte ut med for en Tesla p85d.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    P85D 0-60 MPH - 3.1SEC, 1/4 MILE - 11.6 SEC @ 115.2 MPH

    Vanvittig kjapp til 100 km/t, men hva i all verden skjer etter 100? Kvartmila på 11,6 sek er elendig, i alle fall når de første 100 km/t nås på litt over 3 sek og man har 700 hk tilgjengelig. Hva skjer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker ca 10000,- kr i drivstoffutgifter i året. Det tilsvarer forskjellen på forsikringen som jeg betaler pr dags dato og hva jeg ca måtte ut med for en Tesla p85d.
    Hvilket selskap bruker du? Det er store forskjeller mellom forsikringsselskapene på Tesla. Jeg betaler ca det samme i forsikring for min P85 som for den gamle VW Caravellen jeg hadde tidligere, og hele den årlige premien er på størrelse med den differansen du beskriver. Det overrasker meg også litt om forsikringsselskapene har kalkyler for P85D allerede.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    P85D 0-60 MPH - 3.1SEC, 1/4 MILE - 11.6 SEC @ 115.2 MPH

    Vanvittig kjapp til 100 km/t, men hva i all verden skjer etter 100? Kvartmila på 11,6 sek er elendig, i alle fall når de første 100 km/t nås på litt over 3 sek og man har 700 hk tilgjengelig. Hva skjer?
    Førerkortbeslag.

    Edit: Skjønt, elendig og elendig, fru Blom. Det er jevnt med sånt som Mercedes SLR McLaren, Shelby Mustang GT500 og Dodge Viper SRT-10. Biler som Porsche Panamera Turbo, BMW M5, Audi S8 og Lamborghini Diablo (!) blir frakjørt. Definér "elendig", takk.

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_o...28402.C2.A0m.29_time_.2812_seconds_or_less.29
     
    Sist redigert:

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    199
    Antall liker
    57
    Tesla? Er ikke det like spessielt som en corolla? Har kun sett 1stk kul tesla, den hadde taxilys på taket :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg bruker ca 10000,- kr i drivstoffutgifter i året. Det tilsvarer forskjellen på forsikringen som jeg betaler pr dags dato og hva jeg ca måtte ut med for en Tesla p85d.
    Bruker ca kr 0,- i drivstoffutgifter i året. Tidligere har bilutgiftene vært på over kr 10000,- år måned. Nå har jeg mer penger til Hifi :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    P85D 0-60 MPH - 3.1SEC, 1/4 MILE - 11.6 SEC @ 115.2 MPH

    Vanvittig kjapp til 100 km/t, men hva i all verden skjer etter 100? Kvartmila på 11,6 sek er elendig, i alle fall når de første 100 km/t nås på litt over 3 sek og man har 700 hk tilgjengelig. Hva skjer?
    Førerkortbeslag.
    Det ideelle hadde vært at Tesla hadde å bygd en lettvektsversjon av Tesla Roadster med en kraftig elmotor på hvert hjul. Kunne f.eks kalt den Tesla Roadster P85Q (for quattro)
    1600+ hk på under 1200 kg hadde vært både teknisk mulig og banebrytende.
    Det er fult mulig å lovlig teste grenser i Norge og i utlandet. Så førerkortbeslag, nei :) Eller mener du at holder at topphastigheten på bilen din er 145 km/t, som er høyeste hastighet du kan ha på offentlig vei i Norge uten å miste lappen?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Betaler ikke forsikring.

    Angående 1/4 mil så tar en Harley Davidson V-rod den på 11,4 sek.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    P85D 0-60 MPH - 3.1SEC, 1/4 MILE - 11.6 SEC @ 115.2 MPH

    Vanvittig kjapp til 100 km/t, men hva i all verden skjer etter 100? Kvartmila på 11,6 sek er elendig, i alle fall når de første 100 km/t nås på litt over 3 sek og man har 700 hk tilgjengelig. Hva skjer?
    Førerkortbeslag.
    Det ideelle hadde vært at Tesla hadde å bygd en lettvektsversjon av Tesla Roadster med en kraftig elmotor på hvert hjul. Kunne f.eks kalt den Tesla Roadster P85Q (for quattro)
    1600+ hk på under 1200 kg hadde vært både teknisk mulig og banebrytende.
    Det er fult mulig å lovlig teste grenser i Norge og i utlandet. Så førerkortbeslag, nei :) Eller mener du at holder at topphastigheten på bilen din er 145 km/t, som er høyeste hastighet du kan ha på offentlig vei i Norge uten å miste lappen?
    En elmotor pr. hjul er risky. Tenk hvis én ryker... En pr. aksling er godis.

    forøvrig.. topphasighet er ikke viktig. Akserlerasjon er ... da shit!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    P85D 0-60 MPH - 3.1SEC, 1/4 MILE - 11.6 SEC @ 115.2 MPH

    Vanvittig kjapp til 100 km/t, men hva i all verden skjer etter 100? Kvartmila på 11,6 sek er elendig, i alle fall når de første 100 km/t nås på litt over 3 sek og man har 700 hk tilgjengelig. Hva skjer?
    Førerkortbeslag.
    Det ideelle hadde vært at Tesla hadde å bygd en lettvektsversjon av Tesla Roadster med en kraftig elmotor på hvert hjul. Kunne f.eks kalt den Tesla Roadster P85Q (for quattro)
    1600+ hk på under 1200 kg hadde vært både teknisk mulig og banebrytende.
    Det er fult mulig å lovlig teste grenser i Norge og i utlandet. Så førerkortbeslag, nei :) Eller mener du at holder at topphastigheten på bilen din er 145 km/t, som er høyeste hastighet du kan ha på offentlig vei i Norge uten å miste lappen?
    Vent og se. Det kommer en ny Tesla Roadster om to-tre år.

    Jeg stusser fortsatt litt over din karakteristikk av 11,6 sek på kvartmila som "elendig". Det er jevnt med f eks en Shelby Mustang GT500 og raskere enn en Lamborghini Diablo eller Jaguar F V8R. Bilen er raskere enn motorsykler som Triumph Rocket III på 0-100 og 0,1 sek etter på kvartmila. En Ducati Sport1000 havner bak i begge disipliner. De som drev med dragracing da jeg var yngre, i Hemi 'Cudas og sånt, drømte om å få til reper på 12-tallet. Dessuten er det helt repeterbart, uten noe tull med turtall, turboboost og hjulspinn.

    Hva legger du i "elendig"? Alt som ikke slår en top fuel dragster? Hvor mye bagasjeplass har du i en slik?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mange sykler med dårlige drag tider har det pga sete og sittestilling. Ser man på R sykler så tar en i 600 klassen øvelsen på sub 11 og 1 liters syklene er på 10 blank.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    P85D 0-60 MPH - 3.1SEC, 1/4 MILE - 11.6 SEC @ 115.2 MPH

    Vanvittig kjapp til 100 km/t, men hva i all verden skjer etter 100? Kvartmila på 11,6 sek er elendig, i alle fall når de første 100 km/t nås på litt over 3 sek og man har 700 hk tilgjengelig. Hva skjer?
    Førerkortbeslag.
    Det ideelle hadde vært at Tesla hadde å bygd en lettvektsversjon av Tesla Roadster med en kraftig elmotor på hvert hjul. Kunne f.eks kalt den Tesla Roadster P85Q (for quattro)
    1600+ hk på under 1200 kg hadde vært både teknisk mulig og banebrytende.
    Det er fult mulig å lovlig teste grenser i Norge og i utlandet. Så førerkortbeslag, nei :) Eller mener du at holder at topphastigheten på bilen din er 145 km/t, som er høyeste hastighet du kan ha på offentlig vei i Norge uten å miste lappen?
    Vent og se. Det kommer en ny Tesla Roadster om to-tre år.

    Jeg stusser fortsatt litt over din karakteristikk av 11,6 sek på kvartmila som "elendig". Det er jevnt med f eks en Shelby Mustang GT500 og raskere enn en Lamborghini Diablo eller Jaguar F V8R. Bilen er raskere enn motorsykler som Triumph Rocket III på 0-100 og 0,1 sek etter på kvartmila. En Ducati Sport1000 havner bak i begge disipliner. De som drev med dragracing da jeg var yngre, i Hemi 'Cudas og sånt, drømte om å få til reper på 12-tallet. Dessuten er det helt repeterbart, uten noe tull med turtall, turboboost og hjulspinn.

    Hva legger du i "elendig"? Alt som ikke slår en top fuel dragster? Hvor mye bagasjeplass har du i en slik?
    Gratulerer, du sammenligner Tesla Model S til ca $104500 i USA mot Shelby GT500 til nesten halve prisen ca $54200 i USA.
    Og med en Lamborghini Diablo, som de sluttet å produsere for 11 år siden..

    Det som er i mine øyne fantastisk er 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Det som er elendig er det som skjer fra 100km/t og oppover sammenlignet med de fleste andre biler med 700 hk og 4wd. Hadde forventet 10.xx, men her er det tydligvis dårlig effekt fra 100km/t og oppover sammenlignet med de fleste andre biler med 700 hk. Hadde andre biler på listen din hatt like bra 0-100 tider, ville vi kanskje sett 9 tallet eller lavt 10.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva koster en Shelby GT500 i Norge om dagen? Jo, ca 1 million mer enn en P85D. Mulig jeg hadde valgt annerledes om jeg fortsatt bodde i USA, men det gjør jeg ikke.
    Prøvekjørt: Shelby Mustang GT500 - TopGear

    Her er listen over kvartmilstider igjen. Jeg funderer fortsatt på hva "elendig" betyr i dette selskapet.
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_o...28402.C2.A0m.29_time_.2812_seconds_or_less.29

    Min gamle tommelfingerregel er forøvrig at vekt i kg delt på effekt i hk gir 0-100 i sekunder.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.552
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23


    Dagens lille julequiz;

    - Hva er forskjellen på en Tesla og en boks juleansjos?


    juleansjos.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.552
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23

    Enda ingen riktige løsninger her så da får vi vel røpe svaret....


    - På juleansjosen er nissen PÅ UTSIDEN! :D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Den er jo ca like rask som en tysk luksussedan men det fine er jo at den er avgiftsfri og oppnåelig for nordmenn.

    Sammenlignet med en likt priset tysk bil i Norge er den helt rå etter min mening.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Den er jo ca like rask som en tysk luksussedan men det fine er jo at den er avgiftsfri og oppnåelig for nordmenn.

    Sammenlignet med en likt priset tysk bil i Norge er den helt rå etter min mening.
    Bare husk på å ikke holde gassen inne i mer enn noen få sekunder, for da strupes effekten og draget er merkbart dårligere enn de fleste andre biler med 700 hk.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.552
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    En ting jeg har lurt litt på... hvordan hadde salgstallene sett ut dersom ytelsen hadde tilsvart en vanlig Mondeo el.l.?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Den er jo ca like rask som en tysk luksussedan men det fine er jo at den er avgiftsfri og oppnåelig for nordmenn.

    Sammenlignet med en likt priset tysk bil i Norge er den helt rå etter min mening.
    Bare husk på å ikke holde gassen inne i mer enn noen få sekunder, for da strupes effekten og draget er merkbart dårligere enn de fleste andre biler med 700 hk.
    På vanlig vei har man uansett ikke det problemet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn