Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Min gamle tommelfingerregel er forøvrig at vekt i kg delt på effekt i hk gir 0-100 i sekunder.
    Litt vanskelig å svare på innlegg her når mange endrer innleggene underveis.
    Det er min tommelfingerregel også, selv når det gjelder 0 - 402 meter.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Etter det jeg forstår så koster en full blown BMW i3 det samme som en greit utstyrt 5 serie i Tyskland.
    I Norge er forskjellen godt under 1/2 pris.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Den er jo ca like rask som en tysk luksussedan men det fine er jo at den er avgiftsfri og oppnåelig for nordmenn.

    Sammenlignet med en likt priset tysk bil i Norge er den helt rå etter min mening.
    Bare husk på å ikke holde gassen inne i mer enn noen få sekunder, for da strupes effekten og draget er merkbart dårligere enn de fleste andre biler med 700 hk.
    På vanlig vei har man uansett ikke det problemet.
    Hvor mange bilferier i Europa har du vært på som det behovet ikke eksisterer ?

    Dvs gi gass i mer enn i noen sekunder om gangen..
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har faktisk aldri vært på noen vei hvor jeg har hatt behov for å kjøre i 200+

    En stor luksusbil er jo uansett ikke noe folk kjøper for å kjøre på bane.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi tar et lite steg tilbake fra den diskusjonen, går det kanskje an å få øye på hva som er poenget her. Ja, i alle enkeltdisipliner finnes det biler som gjør det bedre enn en P85 eller P85D. Det er biler som går raskere 0-100 og fortere 0-402 m, men ikke mange. Det er biler som er bedre egnet hvis man skal krysse Tyskland non-stop på Autobahn, og en diesel A8 er en bra kandidat. Det er biler som får plass til fler passasjerer og mer bagasje, og noen av dem heter Scania. Det finnes til og med biler som bruker mindre energi. både i produksjon og drift. Men det er veldig vanskelig å finne noen annen 5-seter med 900 liters bagasjeplass som gjør kvartmila på under 12 sekunder, bruker energi tilsvarende 0,2 liter bensin på mila, og fortsatt er noenlunde betalbar. At den også har et fenomenalt stereoanlegg, et high tech interiør, og et eksteriør som ikke skremmer hestene er en fin bonus. Totalpakken er bortimot uslåelig.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.552
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Bump it to me baby... Hva tror DU, Asbjørn? All Things Equal, ville du kjøpt den da?

    En ting jeg har lurt litt på... hvordan hadde salgstallene sett ut dersom ytelsen hadde tilsvart en vanlig Mondeo el.l.?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bump it to me baby... Hva tror DU, Asbjørn? All Things Equal, ville du kjøpt den da?

    En ting jeg har lurt litt på... hvordan hadde salgstallene sett ut dersom ytelsen hadde tilsvart en vanlig Mondeo el.l.?
    Kanskje, men ikke til den prisen. Jeg hadde ventet i flere år på at det skulle dukke opp noe med rekkevidde nok til å kjøre hjemmefra til jobb (43 km) uten å starte en forbrenningsmotor, gjerne en ladbar hybrid. Snuste litt på Chevrolet Volt/Opel Ampera, men den har marginal rekkevidde, er egentlig ganske liten og med et billig plast-interiør. Tesla Model S var første reelle alternativ, og trenger ikke engang dra med seg en forbrenningsmotor og alle komplikasjonene som følger med det. Den kan (nesten) kjøre frem og tilbake til jobb en hel uke uten å lades. Jo, jeg tror jeg hadde vært interessert også om den gjorde 0-100 på 9 sek og hadde like stor rekkevidde, men da ville jeg nok hatt problemer med å forsvare en så høy pris. Kanskje rundt 400k.

    Det er nok smart av Tesla å posisjonere den slik de gjør, for det er batteriet og utviklingskostnadene som er dyrt, ikke motoreffekten. Det ville blitt vanskelig å lage en bil med så lang rekkevidde til Mondeo-pris, men nå kan de gå etter et vesentlig mer betalingsvillig kundesegment og posisjonere den mot dyre konkurrenter (og ta bedre marginer enn selv Porsche).

    Forresten, for et par sider tilbake var det noen som spurte hvorfor ikke alle bilprodusenter skifter over til el-biler en masse. Vel, batteriene er fortsatt store, tunge og dyre, så hvis man skal ha lang rekkevidde blir det stort, tungt og dyrt. En liten by-bil med 50 km rekkevidde er ikke så vanskelig, men en mellomklassebil med 400 km rekkevidde er ennå teknisk og økonomisk umulig, ihvertfall i et par år til. Men det kan nesten virke som om alle produsenter er i ferd med en slik omstilling, drevet av at batteriteknologien skyter fart:
    http://www.vg.no/forbruker/bil-baat...som-rekkeviddeoekning-for-elbiler/a/23352303/

    Unntatt Toyota, som fortsatt sverger til hydrogen. Jeg tror de tar feil, fordi energieffektiviteten blir ca halvparten, men vi får se etterhvert. For tunge kjøretøyer er det kanskje mer aktuelt med hydrogen, spørsmålet er hvor grensen for "tunge" går.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Hvordan er plassen i en slik Model S med tanke på barnevogn i bagasjerommet og bakovervendte barnesete(r) i baksetet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det bør vel gå helt fint. Har ikke prøvd selv, men bagasjeplassen med oppslåtte bakseter er større enn i en Mercedes E-klasse stasjonsvogn, og det er ISOFIX-fittings i baksetene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Tenkte mest på avstanden fra bakovevendt sete og frem til forsetet, det kan bli trangt selv i ganske store tradisjonelle biler. Hadde en Octavia, der var det ubehagelig å sitte i passasjersetet foran med barnesetet bak, i Superb er det et hav av plass (type 15 cm klarning når forsetet står langt nok bak til en person på 185 cm eller så)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Se der ja. Bagasjerommet er nok evig stort nok, får ta med tommestokken ut og måle i bilen hvor langt det er mellom seteryggene i den jeg har nå. Er nok en del trangere enn i min bil, en person på 190 cm har bedre plass til bena i min bil enn guttungen på det bildet der...
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vet ikke om noen har nevnt det før, men så en Tesla S drosje her forleden. Interessant.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja. Bagasjerommet er nok evig stort nok, får ta med tommestokken ut og måle i bilen hvor langt det er mellom seteryggene i den jeg har nå. Er nok en del trangere enn i min bil, en person på 190 cm har bedre plass til bena i min bil enn guttungen på det bildet der...
    "Guttungen" ser ut til å ha giftering på fingeren.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Se der ja. Bagasjerommet er nok evig stort nok, får ta med tommestokken ut og måle i bilen hvor langt det er mellom seteryggene i den jeg har nå. Er nok en del trangere enn i min bil, en person på 190 cm har bedre plass til bena i min bil enn guttungen på det bildet der...
    "Guttungen" ser ut til å ha giftering på fingeren.
    Ja, ser det nå. My bad. Men fortsatt ikke veldig god plass der ift hva jeg er vant til. Får ta med barnesetet og prøve.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.552
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Det går minst to taxier her i Oslo har jeg sett. En hvit og en rød. Suveren nå i disse hangovertider - tyste og rolige som de er :rolleyes: Lurer på hvordan ladesituasjonen er for taxi.
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    199
    Antall liker
    57
    Den hvite har jeg sett, eneste kule tesla'n jeg har sett utenom roadster
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Det går en Model S taxi i Trondheim også. Mener den er blå.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.009
    Antall liker
    1.051
    Sted
    Porsgrunn
    Det er et selskap i Stavanger som heter miljøtaxi Stavanger og de har ihvertfall 1 Tesla, for den har jeg vært passasjer i.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Vi har Hard Rock Taxi også, uten at jeg er utpreget kry av dette ;)
    Rednecks virker sossete i forhold....
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Har truffet en drosjeeier på Lade i Trondheim av og til. De bruker å være der og fylle på, da det er veldig dårlig tilrettelagt i byen her for sånt. Rita har det mest i kjeften med miljøskrytet sitt syns jeg. Med bare en holdeplass med noen enkle 22kW-stolper på ville det blitt veldig enkelt å kjøre elektrisk taxi. Trenger ikke rare pausene på en sånn for å holde en Model S gående døgnet rundt. (Betaling for moroa burde ikke være noen stor teknisk nøtt å løse)
    Spurte litt om driftsøkonomi ellers, og da ble han bare et stort glis, så så aller verst kan ikke bilene være.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.552
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Kostnader til drivstoff for en toskifts taxi med mye tomgang og småkjøring er ikke ubetydelig, så gratis "fuel" må jo være som å stæla penger...;)

    Helt OK om myndighetene la opp til slike fordeler for taxinæringen - mindre lokal støy/forurensning og nettopp taxiene ville dra nytte av elprinsippet med sine tomgangs- og småkjøringsperioder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det går fint å holde en Model S i to-skifts drift med bare en vanlig rød 400V tre-fasekontakt. Da lader du med 11 kW, ca 55 km rekkevidde pr time. Det er nok til å lade fra tomt til fullt på mindre enn åtte timer, og det holder til ca 400 km daglig kjørelengde eller nesten 146000 km i året. Gjennomsnittlig daglig kjørelengde for en Oslo-taxi er visstnok rundt 200 km.
    Trond har verdens første Tesla-taxi - DinSide

    Model S har for dårlig plass i baksetet til å være en ideell taxi, men vent til Model X kommer. Dem vil vi se mange av.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.552
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Asbjørn, tenk deg en ekvivalent til politiets smultringsjapper da, hamburger og online tipping sjappe med TaxiTesla ladestasjoner utenfor.. en garantert hit! Teslaene ville ALDRI vært fri for strøm!!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.552
    Antall liker
    110.764
    Torget vurderinger
    23
    Mulig behovet for en Halal-variant hadde dukket opp, særlig i Oslo..
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Unødvendig stor bil, motorhavarier i fleng, katastrofal bruktverdi og en miljøversting! Med sitt prinsipp skaper den et behov for annenhånds service, lading og utbygging av nasjonale, regionale og lokale kraftlinjer som er svært forurensende!
    Co2-regnskapet og en en evntuell gevinst der kan man se bort i fra, kjøp og bruk av en Tesla er ikke på noen måte et bidrag til miljøet og rett og slett en flopp!

    Mvh mr.electric
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ble skrevet i oktober. Det ligger en del biler ute på finn, men det er veldig lite som tyder på noen panikk eller et prisras ennå. Jeg ser egentlig ingen stor endring i prisene siden tidlig i høst, selv om antall biler til salgs har økt noe. Vi får se hva som skjer i februar/mars når de første firehjulstrekkerne blir levert og enkelte kanskje får et sterkere behov for å få solgt den forrige bilen.

    FINN Bil - Annonser - Brukte biler til salgs
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Ola Dunk sin tankegang og motiver:
    Postulat 1: Egen lykke er vel og bra, men andres ulykke er heller ikke å forakte
    Postulat 2: Den eneste sanne formen for fryd er skadefryd
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Her kommer du med en haug påstander som er fundamentert med hva?
    Henter du fakta i VG's kommentarfelt?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Edit, skulle være svar på mr.electrics post.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kjørt nesten 40000 km med min så langt, uten et eneste mekanisk problem og med et gjennomsnittlig energiforbruk som tilsvarer 0,2 liter bensin på mila. Kan ikke si jeg føler noen "panikk" eller "ulykke". Identifiserer meg nok mer med dette:
    Tesla Model S, Chevy Corvette Top List Of Vehicles Owners Would Buy Again
    Why Tesla has the most loyal customers

    Mr.electrics påstand om at Tesla en "flopp" minner ikke så rent lite om denne artikkelen fra 1996:

    image.jpg

    Har derimot aldri påstått at jeg kjøpte Tesla av miljøhensyn, men jeg har jo kvittet meg med to biler som begge dro ca 1,2-1,3 liter på mila, og erstattet dem med en dieselbil som drar rundt 0,56 og denne (som fortsatt bruker energi tilsvarende ca 0,2 liter på mila). Det blir faktisk noen tonn CO2 mindre per år, hvis man er interessert i sånt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn