Asbjørn
Rubinmedlem
Hun har antydet det, ja.
Gratulerer med bilkjøp. Det kan ikke være noe i veien med privatøkonomien når du velger å ha en bilpark til underkant av 2mill!Hvis du prøver å forstå hva vi skriver, vil du muligens legge merke til at du tydeligvis har misforstått de fleste av punktene 1-6.
1. Alt er relativt, som min svigermor pleier å si. Folk slenger utav seg fantasitall ("koster sikkert en million"), og da er det naturlig å stikke fingeren i jorda og gjøre noen overslag på hva den kan tenkes å koste. Den inneholder motor, girkasse og kraftelektronikk, ja, men hvis det er er svakt punkt vil dette bli håndtert som en innbytte/overhalingsordning lenge etter at garantien har gått ut. Hva gjør du med en brent TH400 automatkasse? Kaster den og kjøper en ny? Nei, du skifter til en overhalt byttekasse til en brøkdel av prisen for en ny. Ser ikke hvorfor dette skulle være noe vanskeligere. Sammenlignet med en forbrenningsmotor med automatgirkasse og styresystem er dette såre enkle greier med bare en bevegelig del.
2. Å? Jeg lader gratis på superchargers både her og der, i tillegg til alle gratis ladestikk rundt om. Jeg betaler for daglig kjøring selv, men på langtur er det gratis. Det er du som fantaserer om at det vil bli innført en betalingsordning, og jeg prøver å forklare at det er fint lite sannsynlig av rent kommersielle grunner.
3. Litt, men mye mindre enn du tror. Jeg viste til og med normerte forbrukstall for en Leaf og en Model S på samme testsyklus for å vise eksakt hvor mye/lite det har å si. Les innleggene mine en gang til.
4. Å? Det regnestykket må du nesten vise meg. Jeg legger merke til at oppoverbakker og nedoverbakker i omtrent like mengder betyr fint lite for rekkevidden, men hastighet betyr ganske mye.
5. Jeg mener at jeg nettopp regnet ut at selv med de verst tenkelige antagelser er en kullfyrt Model S mer energieffektiv i drift enn nesten alle fossilbiler. Det må vel kunne sies å være ganske energieffektivt.
6. Virkningsgraden i varmekraftverk er ikke noe å diskutere. Den er godt dokumentert, og jeg la til og med inn en link litt tidligere. Gjennomsnittet på 31 % for kullkraftverk kan du finne der. De aller mest effektive varmekraftverkene er "compound cycle" gasskraftverk med virkningsgrader opp mot 60 %. Det er ikke en snøballs sjans i et uvanlig varmt sted for at en forbrenningsmotor i bil kommer i nærheten av de virkningsgradene. Poenget med et pumpekraftverk er at det kan jevne ut døgn- og sesongvariasjoner, spesielt når vind og solar produserer mer enn det er behov for i øyeblikket. Da kan vannmagasinet brukes som et slags batteri. Det har ingen ting med varmekraftverk å gjøre, med mindre du finner en måte å produsere naturgass fra vindmøller på.
Mulig det beste er at du fortsetter å glede deg over sykkelekvipasjen din mens du drømmer om en kompressormatet M5. Jeg for min del har nettopp bestilt en P85D with extra everything.
Da har du vel snart tygget lenge nok på om du skal ha en Aries eller ei?"Sånn finanskrise burde vi ha litt oftere."
GrattisJeg for min del har nettopp bestilt en P85D with extra everything.
Du passer som hånd i hanske i min oppfatning av El-bil, eee... Tesla , kjøpere. Miljøvennlig - kjøss meg i rævaHar aldri påstått noe annet enn at bil er dyrt. Men i praksis må man ha en bil (eller fler), og jeg velger å bruke litt mer penger på det. Jeg er en enkel gutt fra landet, og regnestykket med 690 hk og null avgifter forstår jeg. Dessuten går den 0-100 på 3,4 sekunder, ikke 4. Du glemte dessuten å telle med en Mazda MX-5 og et par gamle Citroën DS'er i overslagsberegningen din.
Apropos privatøkonomien: Ja takk, ikke så verst. Hvis du graver tilbake i off topic-tråder på HFS, finner du en om Finanskrisen. Der gjorde jeg noen enkle, hypotetiske overslag i desember 2008 om hva som kunne skje om man dro opp litt ekstra lån på huset og kjøpte noen aksjer mens børsen vaket rundt 200-streken. Vel, den lille øvelsen har finansiert mye moro i årene etter. Som min datter sa etter å ha vært på januarsalg tidlig i 2009: "Sånn finanskrise burde vi ha litt oftere."
Hehe. Vel, Transporteren virker helt utmerket ennå, men det er vel ingen stor bombe om jeg kjøper en Aries når den ikke vil mer.Da har du vel snart tygget lenge nok på om du skal ha en Aries eller ei?"Sånn finanskrise burde vi ha litt oftere."
Den må du nok rette mot megSykkel og kompressormatet M5 må du ikke rette til meg..Hvis du prøver å forstå hva vi skriver, vil du muligens legge merke til at du tydeligvis har misforstått de fleste av punktene 1-6.
1. Alt er relativt, som min svigermor pleier å si. Folk slenger utav seg fantasitall ("koster sikkert en million"), og da er det naturlig å stikke fingeren i jorda og gjøre noen overslag på hva den kan tenkes å koste. Den inneholder motor, girkasse og kraftelektronikk, ja, men hvis det er er svakt punkt vil dette bli håndtert som en innbytte/overhalingsordning lenge etter at garantien har gått ut. Hva gjør du med en brent TH400 automatkasse? Kaster den og kjøper en ny? Nei, du skifter til en overhalt byttekasse til en brøkdel av prisen for en ny. Ser ikke hvorfor dette skulle være noe vanskeligere. Sammenlignet med en forbrenningsmotor med automatgirkasse og styresystem er dette såre enkle greier med bare en bevegelig del.
2. Å? Jeg lader gratis på superchargers både her og der, i tillegg til alle gratis ladestikk rundt om. Jeg betaler for daglig kjøring selv, men på langtur er det gratis. Det er du som fantaserer om at det vil bli innført en betalingsordning, og jeg prøver å forklare at det er fint lite sannsynlig av rent kommersielle grunner.
3. Litt, men mye mindre enn du tror. Jeg viste til og med normerte forbrukstall for en Leaf og en Model S på samme testsyklus for å vise eksakt hvor mye/lite det har å si. Les innleggene mine en gang til.
4. Å? Det regnestykket må du nesten vise meg. Jeg legger merke til at oppoverbakker og nedoverbakker i omtrent like mengder betyr fint lite for rekkevidden, men hastighet betyr ganske mye.
5. Jeg mener at jeg nettopp regnet ut at selv med de verst tenkelige antagelser er en kullfyrt Model S mer energieffektiv i drift enn nesten alle fossilbiler. Det må vel kunne sies å være ganske energieffektivt.
6. Virkningsgraden i varmekraftverk er ikke noe å diskutere. Den er godt dokumentert, og jeg la til og med inn en link litt tidligere. Gjennomsnittet på 31 % for kullkraftverk kan du finne der. De aller mest effektive varmekraftverkene er "compound cycle" gasskraftverk med virkningsgrader opp mot 60 %. Det er ikke en snøballs sjans i et uvanlig varmt sted for at en forbrenningsmotor i bil kommer i nærheten av de virkningsgradene. Poenget med et pumpekraftverk er at det kan jevne ut døgn- og sesongvariasjoner, spesielt når vind og solar produserer mer enn det er behov for i øyeblikket. Da kan vannmagasinet brukes som et slags batteri. Det har ingen ting med varmekraftverk å gjøre, med mindre du finner en måte å produsere naturgass fra vindmøller på.
Mulig det beste er at du fortsetter å glede deg over sykkelekvipasjen din mens du drømmer om en kompressormatet M5. Jeg for min del har nettopp bestilt en P85D with extra everything.
Sønnen min på 12 lurte på om pappa visste hva som rimer på trikken.Elektrisk bil? Nei takk,trikk kalles vel det.
Hvilket selskap bruker du? Det er store forskjeller mellom forsikringsselskapene på Tesla. Jeg betaler ca det samme i forsikring for min P85 som for den gamle VW Caravellen jeg hadde tidligere, og hele den årlige premien er på størrelse med den differansen du beskriver. Det overrasker meg også litt om forsikringsselskapene har kalkyler for P85D allerede.Jeg bruker ca 10000,- kr i drivstoffutgifter i året. Det tilsvarer forskjellen på forsikringen som jeg betaler pr dags dato og hva jeg ca måtte ut med for en Tesla p85d.
Førerkortbeslag.P85D 0-60 MPH - 3.1SEC, 1/4 MILE - 11.6 SEC @ 115.2 MPH
Vanvittig kjapp til 100 km/t, men hva i all verden skjer etter 100? Kvartmila på 11,6 sek er elendig, i alle fall når de første 100 km/t nås på litt over 3 sek og man har 700 hk tilgjengelig. Hva skjer?
Bruker ca kr 0,- i drivstoffutgifter i året. Tidligere har bilutgiftene vært på over kr 10000,- år måned. Nå har jeg mer penger til HifiJeg bruker ca 10000,- kr i drivstoffutgifter i året. Det tilsvarer forskjellen på forsikringen som jeg betaler pr dags dato og hva jeg ca måtte ut med for en Tesla p85d.
Det ideelle hadde vært at Tesla hadde å bygd en lettvektsversjon av Tesla Roadster med en kraftig elmotor på hvert hjul. Kunne f.eks kalt den Tesla Roadster P85Q (for quattro)Førerkortbeslag.P85D 0-60 MPH - 3.1SEC, 1/4 MILE - 11.6 SEC @ 115.2 MPH
Vanvittig kjapp til 100 km/t, men hva i all verden skjer etter 100? Kvartmila på 11,6 sek er elendig, i alle fall når de første 100 km/t nås på litt over 3 sek og man har 700 hk tilgjengelig. Hva skjer?
En elmotor pr. hjul er risky. Tenk hvis én ryker... En pr. aksling er godis.Det ideelle hadde vært at Tesla hadde å bygd en lettvektsversjon av Tesla Roadster med en kraftig elmotor på hvert hjul. Kunne f.eks kalt den Tesla Roadster P85Q (for quattro)Førerkortbeslag.P85D 0-60 MPH - 3.1SEC, 1/4 MILE - 11.6 SEC @ 115.2 MPH
Vanvittig kjapp til 100 km/t, men hva i all verden skjer etter 100? Kvartmila på 11,6 sek er elendig, i alle fall når de første 100 km/t nås på litt over 3 sek og man har 700 hk tilgjengelig. Hva skjer?
1600+ hk på under 1200 kg hadde vært både teknisk mulig og banebrytende.
Det er fult mulig å lovlig teste grenser i Norge og i utlandet. Så førerkortbeslag, nei Eller mener du at holder at topphastigheten på bilen din er 145 km/t, som er høyeste hastighet du kan ha på offentlig vei i Norge uten å miste lappen?
Vent og se. Det kommer en ny Tesla Roadster om to-tre år.Det ideelle hadde vært at Tesla hadde å bygd en lettvektsversjon av Tesla Roadster med en kraftig elmotor på hvert hjul. Kunne f.eks kalt den Tesla Roadster P85Q (for quattro)Førerkortbeslag.P85D 0-60 MPH - 3.1SEC, 1/4 MILE - 11.6 SEC @ 115.2 MPH
Vanvittig kjapp til 100 km/t, men hva i all verden skjer etter 100? Kvartmila på 11,6 sek er elendig, i alle fall når de første 100 km/t nås på litt over 3 sek og man har 700 hk tilgjengelig. Hva skjer?
1600+ hk på under 1200 kg hadde vært både teknisk mulig og banebrytende.
Det er fult mulig å lovlig teste grenser i Norge og i utlandet. Så førerkortbeslag, nei Eller mener du at holder at topphastigheten på bilen din er 145 km/t, som er høyeste hastighet du kan ha på offentlig vei i Norge uten å miste lappen?
Gratulerer, du sammenligner Tesla Model S til ca $104500 i USA mot Shelby GT500 til nesten halve prisen ca $54200 i USA.Vent og se. Det kommer en ny Tesla Roadster om to-tre år.Det ideelle hadde vært at Tesla hadde å bygd en lettvektsversjon av Tesla Roadster med en kraftig elmotor på hvert hjul. Kunne f.eks kalt den Tesla Roadster P85Q (for quattro)Førerkortbeslag.P85D 0-60 MPH - 3.1SEC, 1/4 MILE - 11.6 SEC @ 115.2 MPH
Vanvittig kjapp til 100 km/t, men hva i all verden skjer etter 100? Kvartmila på 11,6 sek er elendig, i alle fall når de første 100 km/t nås på litt over 3 sek og man har 700 hk tilgjengelig. Hva skjer?
1600+ hk på under 1200 kg hadde vært både teknisk mulig og banebrytende.
Det er fult mulig å lovlig teste grenser i Norge og i utlandet. Så førerkortbeslag, nei Eller mener du at holder at topphastigheten på bilen din er 145 km/t, som er høyeste hastighet du kan ha på offentlig vei i Norge uten å miste lappen?
Jeg stusser fortsatt litt over din karakteristikk av 11,6 sek på kvartmila som "elendig". Det er jevnt med f eks en Shelby Mustang GT500 og raskere enn en Lamborghini Diablo eller Jaguar F V8R. Bilen er raskere enn motorsykler som Triumph Rocket III på 0-100 og 0,1 sek etter på kvartmila. En Ducati Sport1000 havner bak i begge disipliner. De som drev med dragracing da jeg var yngre, i Hemi 'Cudas og sånt, drømte om å få til reper på 12-tallet. Dessuten er det helt repeterbart, uten noe tull med turtall, turboboost og hjulspinn.
Hva legger du i "elendig"? Alt som ikke slår en top fuel dragster? Hvor mye bagasjeplass har du i en slik?
hvor er "liker" knappen når man trenger den?får litt sånn "gamle menn i raske biler" følelse
Rett under innleggethvor er "liker" knappen når man trenger den?får litt sånn "gamle menn i raske biler" følelse
Bare husk på å ikke holde gassen inne i mer enn noen få sekunder, for da strupes effekten og draget er merkbart dårligere enn de fleste andre biler med 700 hk.Den er jo ca like rask som en tysk luksussedan men det fine er jo at den er avgiftsfri og oppnåelig for nordmenn.
Sammenlignet med en likt priset tysk bil i Norge er den helt rå etter min mening.
På vanlig vei har man uansett ikke det problemet.Bare husk på å ikke holde gassen inne i mer enn noen få sekunder, for da strupes effekten og draget er merkbart dårligere enn de fleste andre biler med 700 hk.Den er jo ca like rask som en tysk luksussedan men det fine er jo at den er avgiftsfri og oppnåelig for nordmenn.
Sammenlignet med en likt priset tysk bil i Norge er den helt rå etter min mening.