Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    ^ Den passer ikke veldig godt i en Tesla-tråd siden Tesla-eiere ytterst sjelden er avhengige av å lade på offentlige ladestasjoner. Det er et problem for biler som kan kjøre rundt 10 mil og som er avhengige av å lade hele tiden. For Teslaer er det saktelading hjemme og evt på jobben, samt hurtiglading på Teslas egne superladere som gjelder.

    Jo mer jeg leser om offentlig hurtilading jo gladere er jeg for at jeg ikke skal forholde meg til det. Fremstår som et skikkelig lappteppe.

    Telsa har for øvrig den dyreste hurtigladingen av alle. Så lite som de fleste faktisk bruker de, blir prisen pr kWh veldig høy, men man betaler for muligheten og fleksibiliteten det gir.

    Problemet med hurtiglading er at det nesten er umulig å få lønnsomhet i det for kommersielle aktører. Strømen i seg selv er verdt lite og men en ladepris som ligger langt over hjemmelading så bruker elbileiere det minst mulig og brukstiden pr. ladestasjon blir lav. Det kan evt være grei økonomi i det for steder som har interesse av at folk står en halvtime for å lade, typisk veikroer og lignende.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Jo, men da sier du også at Tesla ikke er fullverd bil; altså ikke egnet til feks feriebil uten lysløypa Tesla har definert? Jobben vil nok snart ta betalt dem også, bare snakk om antall elbiler og tid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.013
    Antall liker
    40.284
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den lysløypa dekker mesteparten av Europa nå, og nettet blir stadig mer finmasket. I løpet av året blir syd- og vestkysten av Spania også dekket inn. Helt gratis å bruke, selvsagt. Klart, hvis du har tenkt å kjøre til Mariupol i Ukraina på ferie vil du få problemer, men lading er i så fall det minste av problemene dine.

    Capture.PNG

    Supercharger | Tesla Motors Norge
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har satt meg på venteliste for chademo-adapter. Regner ikke med å bruke det mye, men kan være greit på langturer om man virrer mye rundt i et område.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Jo, men da sier du også at Tesla ikke er fullverd bil; altså ikke egnet til feks feriebil uten lysløypa Tesla har definert? Jobben vil nok snart ta betalt dem også, bare snakk om antall elbiler og tid.
    Fra der jeg bor i Oslo er det under 20 mil til første superlader i alle retninger jeg kunne finne på å kjøre - det holder for meg. Vil ikke ha noen problemer med å kjøre dit jeg faktisk kjører, men skal man oppholde seg et sted over tid er man nesten avhengig av saktelading på stedet for å "fylle tanken" om natten uten at det skal medføre hassle å få ladet.

    Strøm er såpass billig at det for en arbeidsgiver uansett er snakk om småpenger. Hver elbil som lader med f.eks 10A vil i løpet av en vanlig arbeidsdag ha slurpet i seg strøm for 12-13 kroner med dagens strømpriser. Om jeg hadde vært i en slik situasjon kunne jeg godt betale for strømmen om det var viktig, det er muligheten til å lade der det faktisk trengs som er det sentrale. I en stor bedrift med mange ansatte er det fortsatt ikke strømprisen i seg selv som drar, det er installasjonskostnadene om det ikke er tilstrekkelig effekt tilgjengelig.

    Men med en Tesla skal man ha lang kjørevei før det er nødvendig å lade på jobben. Er det innlagt strøm på hytta og hos famile man kjører langt for å besøke er man stort sett good to go. På generelt grunnlag har nok folk flest en misoppfatning om hvor mye de faktisk kjører på en dag og hvor langt de trenger å kjøre i gangen. Å kjøre elektrisk krever et litt annet tankesett, men det er ikke nødvendigvis så komplisert når man forholder seg til realitetene. Men å kjøre 60 mil i en elbil som må lade en halvtime hver 10. mil er nok for spesielt interesserte.

    Tesla har bygget det suverent beste hurtigladernettverket som finnes. Det er et felt der den norske elbilpolitikken ikke har levert varene. Offentlige hurtigladere er et makkverk med ulike leverandører, separte betalingsløsninger, til dels svært høy pris på strømmen, ladere som ikke virker og kø på ladestasjonene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.284
    Antall liker
    18.674
    Torget vurderinger
    2
    Det er estimert at en moderne premiumbil inneholder ca 100 millioner linjer programvarekode om man legger sammen alt som finnes i de ørten devicene som finnes i en bil.

    This Car Runs on Code - IEEE Spectrum

    The avionics system in the F-22 Raptor, the current U.S. Air Force frontline jet fighter, consists of about 1.7 million lines of software code. The F-35 Joint Strike Fighter, scheduled to become operational in 2010, will require about 5.7 million lines of code to operate its onboard systems. And Boeing’s new 787 Dreamliner, scheduled to be delivered to customers in 2010, requires about 6.5 million lines of software code to operate its avionics and onboard support systems. These are impressive amounts of software, yet if you bought a premium-class automobile recently, ”it probably contains close to 100 million lines of software code,” says Manfred Broy, a professor of informatics at Technical University, Munich, and a leading expert on software in cars. All that software executes on 70 to 100 microprocessor-based electronic control units (ECUs) networked throughout the body of your car.
    Alfred Katzenbach, the director of information technology management at Daimler, has reportedly said that the radio and navigation system in the current S-class Mercedes-Benz requires over 20 million lines of code alone and that the car contains nearly as many ECUs as the new Airbus A380 (excluding the plane’s in-flight entertainment system). Software in cars is only going to grow in both amount and complexity. Late last year, the business research firm Frost & Sullivan estimated that cars will require 200 million to 300 million lines of software code in the near future.
    Jepp. Fullkomment sinnsykt, selvsagt!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Det mest sinnsyke er vel at en bil faktisk funker som den skal, selv om den innholder flere 10-talls millioner linjer programvarekode.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.092
    Antall liker
    10.640
    Strøm er såpass billig at det for en arbeidsgiver uansett er snakk om småpenger. Hver elbil som lader med f.eks 10A vil i løpet av en vanlig arbeidsdag ha slurpet i seg strøm for 12-13 kroner med dagens strømpriser. Om jeg hadde vært i en slik situasjon kunne jeg godt betale for strømmen om det var viktig, det er muligheten til å lade der det faktisk trengs som er det sentrale. I en stor bedrift med mange ansatte er det fortsatt ikke strømprisen i seg selv som drar, det er installasjonskostnadene om det ikke er tilstrekkelig effekt tilgjengelig.

    Men med en Tesla skal man ha lang kjørevei før det er nødvendig å lade på jobben. Er det innlagt strøm på hytta og hos famile man kjører langt for å besøke er man stort sett good to go. På generelt grunnlag har nok folk flest en misoppfatning om hvor mye de faktisk kjører på en dag og hvor langt de trenger å kjøre i gangen. Å kjøre elektrisk krever et litt annet tankesett, men det er ikke nødvendigvis så komplisert når man forholder seg til realitetene. Men å kjøre 60 mil i en elbil som må lade en halvtime hver 10. mil er nok for spesielt interesserte.

    .
    Med Tesla så er man avhengig av å snylte på andre for å få den til å funke?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Hvordan det rosa panter?
    De fleste kjenninger jeg har vært innom og byttet en lading mot ei flaske vin eller lignende har vært mer enn greit fornøyd med byttet.

    Skulle jeg ladet hos arbeidsgiver eller lignende er jeg ihvertfall på mine vegne fullt klar til å betale for det. Uansett hva noen måtte forlange vil de ikke komme i nærheten av bensinpris likevel. (Såfremt en ikke hører til de ublue "profesjonelle" aktørene. Landeveisrøveri er vel det nærmeste en kommer.)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Min arbeidsgiver trekker meg 7200kr i året av nettolønn for å få lov til å parkere på gaten utenfor jobben. Har ingen dårlig samvittighet med å bruke litt strøm der.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Strøm er såpass billig at det for en arbeidsgiver uansett er snakk om småpenger. Hver elbil som lader med f.eks 10A vil i løpet av en vanlig arbeidsdag ha slurpet i seg strøm for 12-13 kroner med dagens strømpriser. Om jeg hadde vært i en slik situasjon kunne jeg godt betale for strømmen om det var viktig, det er muligheten til å lade der det faktisk trengs som er det sentrale. I en stor bedrift med mange ansatte er det fortsatt ikke strømprisen i seg selv som drar, det er installasjonskostnadene om det ikke er tilstrekkelig effekt tilgjengelig.

    Men med en Tesla skal man ha lang kjørevei før det er nødvendig å lade på jobben. Er det innlagt strøm på hytta og hos famile man kjører langt for å besøke er man stort sett good to go. På generelt grunnlag har nok folk flest en misoppfatning om hvor mye de faktisk kjører på en dag og hvor langt de trenger å kjøre i gangen. Å kjøre elektrisk krever et litt annet tankesett, men det er ikke nødvendigvis så komplisert når man forholder seg til realitetene. Men å kjøre 60 mil i en elbil som må lade en halvtime hver 10. mil er nok for spesielt interesserte.

    .
    Med Tesla så er man avhengig av å snylte på andre for å få den til å funke?
    Som sagt: strøm koster nesten ingen ting. Koster mer for kaffien og småkakene du får servert. Så å lade hos kjente en gang i blant er nok ikke noe problem for noen av partene, i alle fall ikke om de behersker enkel matematikk.

    Elbileiere bør også generelt være villige til å finansiere eller betale for lading. For lade må man. Men som nevnt flere ganger kan nesten all lading gjøres hjemme om man har litt rekkevidde.

    Det er dyrere for arbeidsgiver at ansatte tar røykepauser enn om noen lader elbiler sin på jobben.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Strøm er såpass billig at det for en arbeidsgiver uansett er snakk om småpenger. Hver elbil som lader med f.eks 10A vil i løpet av en vanlig arbeidsdag ha slurpet i seg strøm for 12-13 kroner med dagens strømpriser. Om jeg hadde vært i en slik situasjon kunne jeg godt betale for strømmen om det var viktig, det er muligheten til å lade der det faktisk trengs som er det sentrale. I en stor bedrift med mange ansatte er det fortsatt ikke strømprisen i seg selv som drar, det er installasjonskostnadene om det ikke er tilstrekkelig effekt tilgjengelig.

    Men med en Tesla skal man ha lang kjørevei før det er nødvendig å lade på jobben. Er det innlagt strøm på hytta og hos famile man kjører langt for å besøke er man stort sett good to go. På generelt grunnlag har nok folk flest en misoppfatning om hvor mye de faktisk kjører på en dag og hvor langt de trenger å kjøre i gangen. Å kjøre elektrisk krever et litt annet tankesett, men det er ikke nødvendigvis så komplisert når man forholder seg til realitetene. Men å kjøre 60 mil i en elbil som må lade en halvtime hver 10. mil er nok for spesielt interesserte.

    .
    Med Tesla så er man avhengig av å snylte på andre for å få den til å funke?
    Som sagt: strøm koster nesten ingen ting. Koster mer for kaffien og småkakene du får servert. Så å lade hos kjente en gang i blant er nok ikke noe problem for noen av partene, i alle fall ikke om de behersker enkel matematikk.

    Elbileiere bør også generelt være villige til å finansiere eller betale for lading. For lade må man. Men som nevnt flere ganger kan nesten all lading gjøres hjemme om man har litt rekkevidde.

    Det er dyrere for arbeidsgiver at ansatte tar røykepauser enn om noen lader elbiler sin på jobben.
    Strøm koster lite ja, men som du var inne på over, installasjonskostnad koster flesk. Eksempel fra mine foreldres hyttefelt; der får nye hytteeier beskjed om at de kan koble seg til strømnettet, men kraftleverandør står fritt til å koble ut hytta når de vil. Årsaken er at nettet er sprengt, og ingen vil ta regningen for å bygge ut trafo og linjer. Hvorfor skulle kraftleverandør ta regning på 100 millioner for å selge noen titusen kW-timer 4 uker i året?

    Hva tror du skjer dersom 300 ansatte plutselig skal lade elbilen sin mellom 08-15? Tror du arbeidsgiver vil betale utbygging og drivstoff til sine ansatte? Det er bare snakk om tid og antall (akkurat nå er det politisk korrekt og forbundet med lave kostnader).

    Elbileiere er villige til å finansiere lading? Altså sålenge det ikke koster noe; jfr. din kommentar lengre oppe?

    Det er vel nettopp dette artikkelen fra Sverige viser; de er bare litt foran Norge
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Den lysløypa dekker mesteparten av Europa nå, og nettet blir stadig mer finmasket. I løpet av året blir syd- og vestkysten av Spania også dekket inn. Helt gratis å bruke, selvsagt. Klart, hvis du har tenkt å kjøre til Mariupol i Ukraina på ferie vil du få problemer, men lading er i så fall det minste av problemene dine.
    Det kartet er om kanskje realisert om 2 år til. Tesla gikk med 2,2 milliarder i underskudd ifjor. Musk håper Tesla skal gå med overskudd i 2020?
    USA i dag: Tesla spår svakere salg - DN.no

    Kanskje Tesla er nye Think eller REC?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Strøm koster lite ja, men som du var inne på over, installasjonskostnad koster flesk. Eksempel fra mine foreldres hyttefelt; der får nye hytteeier beskjed om at de kan koble seg til strømnettet, men kraftleverandør står fritt til å koble ut hytta når de vil. Årsaken er at nettet er sprengt, og ingen vil ta regningen for å bygge ut trafo og linjer. Hvorfor skulle kraftleverandør ta regning på 100 millioner for å selge noen titusen kW-timer 4 uker i året?

    Hva tror du skjer dersom 300 ansatte plutselig skal lade elbilen sin mellom 08-15? Tror du arbeidsgiver vil betale utbygging og drivstoff til sine ansatte? Det er bare snakk om tid og antall (akkurat nå er det politisk korrekt og forbundet med lave kostnader).

    Elbileiere er villige til å finansiere lading? Altså sålenge det ikke koster noe; jfr. din kommentar lengre oppe?

    Det er vel nettopp dette artikkelen fra Sverige viser; de er bare litt foran Norge
    Dersom elbiler virkelig skal gå gjennomslag i Norge trengs det rimeligere biler med lengre rekkevidde, som eksempelvis Model 3 som en eller annen gang kommer fra Tesla. Regner også med at andre kommer med lengre rekkevidde etter hvert. Bare ved å endre rekkevidden fra 10 til 20 mil endres ladebehovet dramatisk for mange. Det vil da for de aller fleste være mulig å pendle T/R jobben uten å måtte lade for eksempel. Lading foregår da i praksis i garasjen hjemme, og da trengs ikke allverden effekt siden bilen har 8-15 timer på å fylle batteriet. Mesteparten av ladingen foregår også om natten når loaden på nettet er på sitt laveste.

    Jeg mener elbiler burde ha en "årsavgift" for å finansiere ladestruktur som funker. Tesla har i praksis dette siden kundene betaler rundt 15.000 for muligheten til å hurtiglade. Dersom all norsk privatbilisme var elektrisk så ville det utgjøre ca 6% av norsk strømproduksjon - eller mindre enn hva som skal bygges ut av ny kapasitet i Norge de neste årene. Dersom det er et reelt, langsiktig ønske om å elektrifisere bilparken i stor grad så er det fullt mulig, men det vil selvsagt kreve betydelige investeringer. Det er dog en av de enkleste måtene å få ned norsk utslipp på da det i svært liten grad forstyrrer eksisterende næringsstruktur her i landet.

    Veksten i elbiler i Norge har vært såpass rask at ladeutbyggingen ikke har holdt tritt. Det er også en viss mulighet for at laderene som bygges ut i dag ikke vil være veldig relevante når elbiler i større grad får kurant rekkevidde. At det har oppstått et lappeteppe av ulike leverandører med hver sin betalingsløsning og merkelige prismodeller er synd, for slik som det er nå funker det definitvit ikke. Eneste som funker er Tesla sitt.

    Basert på min bilbruk vil jeg ta nesten all lading med en ladestrøm på under 10A i garasjen hjemme, på hytta eller hjemme hos mamma og pappa når jeg er på besøk der. Så brukes Teslas hurtigladere når det er langtur. Dette regner jeg med er ganske standard opplegg for de fleste Tesla-eiere - så lenge man kjører mindre enn 15-20 mil daglig holder det å lade hjemme med litt varierende effektbehov avhengig av daglig kjørelengde. Behovet for offentlig lading i det daglige er omtrent null. Med en bil som kun kan kjøre 10 mil på en lading ser det helt annerledes ut, da er man fort avhengig av å kunne lade når den står parkert her og der og må i større grad planlegge turer etter lademuligheter.

    Biler flest står i ro mesteparten av tiden, så mye av ladingen kan gjøres med lav ladeeffekt. Med "smart grid" en gang i fremtiden vil det også være mer attraktivt å lade om natten enn om ettermiddagen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.092
    Antall liker
    10.640
    Det er endel som ikke har anledning til å koble seg til strøm når de parkerer bilen hjemme i
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Det er endel som ikke har anledning til å koble seg til strøm når de parkerer bilen hjemme
    Ja, da bør man kanskje vurdere å droppe elbilen... ellers må man innom lading et par-tre-fire-fem ganger pr. uke avhengig av kjørelengde og rekkevidde. Det går fort bort en time på å kjøre til et sted man kan lade, lade og kjøre hjem. Det blir svært upraktisk. Jeg ville aldri vurdert å kjøpe elbil uten garantert lademulighet et sted bilen står parkert mesteparten av døgnet. I borettslag og sameier så funker det som regel kun så lenge noen gaske få har behovet - skal det lades mange biler samtidig (og folk vil stort sett lade på samme tid av døgnet) trengs det etter hvert ganske stor installert effekt, og det drar opp investeringskostnaden mye.

    Løsningen slik jeg ser det er og blir bedre rekkevidde. Da kan det også funke for folk som ikke har egen parkeringsplass med strøm. En, kanskje to ganger i uken kunne jeg vurdere å måtte lade andre steder, men da må det være uten ventetid og til en pris som ikke er så veldig langt unna det som størm koster hjemme.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke drivstoff som haifai kabler, dyrest er best?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.013
    Antall liker
    40.284
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den lysløypa dekker mesteparten av Europa nå, og nettet blir stadig mer finmasket. I løpet av året blir syd- og vestkysten av Spania også dekket inn. Helt gratis å bruke, selvsagt. Klart, hvis du har tenkt å kjøre til Mariupol i Ukraina på ferie vil du få problemer, men lading er i så fall det minste av problemene dine.
    Det kartet er om kanskje realisert om 2 år til. Tesla gikk med 2,2 milliarder i underskudd ifjor. Musk håper Tesla skal gå med overskudd i 2020?
    USA i dag: Tesla spår svakere salg - DN.no

    Kanskje Tesla er nye Think eller REC?
    Tja, de har jo kommet veldig mye lenger enn de to firmaene noensinne gjorde allerede. Hvis du klikker på linken til superladersiden og drar slideren til "i dag" ser du hvor de står nå. Det dukker opp nye superladere hele tiden, 127 stk bare i Q4 i fjor. Tesla genererer bra med cash fra driften, men investerer noe rabiat i superladere, utsalg/servicesentere, utviklingskostnader for Model X og Model 3, og batterifabrikken (som er en forutsetning for den bilen). De har en bruttomargin på ca 27 % på bilene, og det er vel bare Porsche som er i nærheten av slike marginer i bilindustrien. Underskuddet nå skyldes hovedsakelig utbyggingstakten av superladere og utviklingskostnadene for Model X og Model 3. De kan jo ikke lene seg tilbake og spille safe heller, da er de ihvertfall ferdige. Det kan fortsatt tenkes at noe går feil med firmaet, men de er forlengst ute av startfasen hvor dette kunne bli en "opp som en løve og ned som en skinnfell"-historie. Nå er det vekst, vekst og vekst som gjelder.

    Supercharger | Tesla Motors Norge
    http://files.shareholder.com/downlo...9E88E9E932/Q4'14 Shareholder Letter Final.pdf
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.013
    Antall liker
    40.284
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den lysløypa dekker mesteparten av Europa nå, og nettet blir stadig mer finmasket. I løpet av året blir syd- og vestkysten av Spania også dekket inn. Helt gratis å bruke, selvsagt. Klart, hvis du har tenkt å kjøre til Mariupol i Ukraina på ferie vil du få problemer, men lading er i så fall det minste av problemene dine.
    Det kartet er om kanskje realisert om 2 år til. Tesla gikk med 2,2 milliarder i underskudd ifjor. Musk håper Tesla skal gå med overskudd i 2020?
    USA i dag: Tesla spår svakere salg - DN.no

    Kanskje Tesla er nye Think eller REC?
    Tja, de har jo kommet veldig mye lenger enn de to firmaene noensinne gjorde allerede. Hvis du klikker på linken til superladersiden og drar slideren til "i dag" ser du hvor de står nå. Det dukker opp nye superladere hele tiden, 127 stk bare i Q4 i fjor. Tesla genererer bra med cash fra driften, men investerer noe rabiat i superladere, Model 3 og batterifabrikken (som er en forutsetning for den bilen). De har en bruttomargin på ca 27 % på bilene, og det er vel bare Porsche som er i nærheten av slike marginer i bilindustrien. Underskuddet nå skyldes hovedsakelig utbyggingstakten av superladere og utviklingskostnadene for Model X og Model 3. De kan jo ikke lene seg tilbake og spille safe heller, da er de ihvertfall ferdige. Det kan fortsatt tenkes at noe går feil med firmaet, men de er forlengst ute av startfasen hvor dette kunne bli en "opp som en løve og ned som en skinnfell"-historie.

    Min P85D er forøvrig produsert og på vei hitover, så den er ihvertfall i rute.

    Supercharger | Tesla Motors Norge
    http://files.shareholder.com/downlo...9E88E9E932/Q4'14 Shareholder Letter Final.pdf
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Får satse på at veiene tørker opp slik at friksjonskoeffisienten når et akseptabelt nivå:
    PICK UP


    • Drammen Service Center
    Bjørnstjerne Bjørnsons Gate 122 3041 Drammen
    MapPick Up Time

    Monday, March 2
    12:00

    Jeg bestillte sent i desember (som nevnt dagen før prisen steg mye). Levering en uke etter kollega som bestillte sånn ca 8 minutter etter det var mulig. The-not-so-cool-part av den var å overføre 800 tusen penger til en annen konto...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    10 Top Picks of 2015 - Consumer Reports

    For all of the impressive new vehicles released in 2014, none was able to eclipse the innovation, magnificence, and sheer technological arrogance of the Tesla. That’s why it’s our best overall pick for the second consecutive year. Through the course of their life cycles, cars become obsolete quickly as newer models appear with updated gizmos. But with Tesla’s over-the-air software updates, a Model S that came off the line in 2013 has many of the same new features as one built today. Despite the Tesla’s teething problems at launch, our subscriber reports showed average reliability. The Model S is a technological tour de force, a high-performance electric vehicle with usable real-world range, wrapped in a luxury package.


    Read our complete Tesla Model S road test.


    REPORT CARD
    Test score:99
    Reliability:Average (3 out of 5)
    Overall MPGe*:
    84
    Price as tested:$89,650

     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Hadde jeg bare hatt vett til å kjøpe da den kostet 20$/aksjen. "Ekspertene" sa den var overpriset da også.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir overrasket om Tesla eksisterer om ti år....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Jeg blir overrasket om Tesla eksisterer om ti år....
    Det er alltids en mulighet for at de blir kjøpt opp av noen andre, men at de forsvinner helt ville overraske meg stort. Det kommer til å bli flere og flere modeller elbiler på markedet - det er den veien utviklingen går. Tesla har vært og er pioneerer på det området og det er nok flere som kunne tenke seg tilgang til teknologien og folkene bak. Jeg vil bli svært lite overrasket om det en gang kommer frem at Apple prøvde å kjøpe Tesla.

    Hva "bil" er og kan være er i ferd med å bli redefinert. Det tar selvsagt lang tid, og forbrenningsmotorer vil utgjøre nesten hele markedet i mange år fremover. Men det skjer ting nå som få hadde sett for seg for noen år siden. Google har utviklet en førerløs bil, Apple forventes å være tungt på vei inn i bilbransjen og stadig flere tradisjonelle merker har lansert elbilkonsepter som ville vært utenkelig for få år siden.

    Grunnen er ganske enkel - det er økt fokus på utslipp, og rent teknisk er en elektrisk drivlinje fullstendig overlegen. Utfordringene går først og fremst på ladeinfrastruktur, batterikapasitet og pris og volum på batteriproduksjonen. Samt at det tar ganske lang tid å endre folks oppfatning av faktisk bilbruk og tilpasse seg deretter.

    Med full tank har min diesel stasjonsvogn en rekkevidde på rundt 80 mil med mitt snittforbruk. På ren langkjøring ville rekkevidden være over 100 mil på en tank. Man har vendt seg til at slik skal det være - men om rekkevidden kun var 20 mil så ville det fortsatt fungert helt fint - eneste forskjell er at jeg ville måtte bruke noen få minutter på en bensistasjon oftere. Bensinstasjoner finnes over alt så selv en dramatisk reduksjon i rekkevidden ville hatt små til ingen praktiske konsekvenser for mitt bilhold så lenge muligheten for å fylle tanken er til stede.

    Litt slik det er med elektriske biler, tanken fylles hjemme i garasjone om natten og hver morgen har bilen rekkevidde til å kjøre dit man faktisk skal og hjem for ny lading. Kan også kjøre langt med slike så lenge det finnes lademuligheter der man ferdes og lading gjøres unna i løpet av den tiden man uansett ville tatt en pause for en matbit eller for å strekke på bena.

    Dersom alle bensinstasjoner i Norge hadde blitt byttet ut med ladestasjoner ville nesten ingen kjørt fossilt i Norge - det er mest praktiske hensyn som tilsier at man velger fossilt fortsatt, men disse problemene er i stor grad løsbare og vil bli løst. Trur eg.

    Elbiler egner seg dårlig til å sette beste rundetid på bane eller cruise i 200 på Autobahn, men det er det uansett nesten ingen som driver med til daglig her i landet i alle fall. Som transportmiddel mellom A og B - som tross alt er det en bil stort sett brukes til - så funker elbiler helt fint, og i de fleste tilfeller bedre enn en fossilbil. Billigere drivstoff, mer effektiv motor, ingen lokale utslipp og så burtetter.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Rekkevidden er en ting, en annen ting er tiden det tar å fylle opp for å få tilbake den samme rekkevidden. På en forbrenningsmotor: noen minutter, på en el-bil: mange timer.
    For meg er Tesla en bil som faller mellom to stoler - for stor til å bruke som bybil, og for tungvint å bruke på langtur.

    Den sannsynligvis beste løsningen på dette for meg er å ha en elbil til daglig (by) bruk, og så leie en bil når man skal kjøre lenger. Jeg kunne tenkt med en bil som omtrent en BMW 3-serie med rekkevidde på 20 mil. Da ville det plutselig bli aktuelt med en el-bil. En i3 er for såvidt et alternativ, men den har litt for kort rekkevidde, og har litt for lite plass.
    Den eneste typen bil som ville fungert for meg i alle situasjoner er en ladbar hybrid.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Filmen viser at det er gøy de første gangene, men ikke samme gleden etter mange førsøk. Gliset og adrenalin- og endorfinkicket til sjåføren dabber av etter vært..

    En brukt motorsykkel til kr 40" kan gjøre det bedre :)
    Er du virkelig så teit eller gjør du deg bare til?
    Det er vel en relevant sammenlikning - ikke, og mye billigere ;)

    Ellers blir det vel fort noen havarerte gir-bokser hvis man kal holde på slik. Det var noen som sa at Petter Northug skulle bli voksen - det gjelder vel Tesla sjåfører og.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Rekkevidden er en ting, en annen ting er tiden det tar å fylle opp for å få tilbake den samme rekkevidden. På en forbrenningsmotor: noen minutter, på en el-bil: mange timer.
    For meg er Tesla en bil som faller mellom to stoler - for stor til å bruke som bybil, og for tungvint å bruke på langtur.

    Den sannsynligvis beste løsningen på dette for meg er å ha en elbil til daglig (by) bruk, og så leie en bil når man skal kjøre lenger. Jeg kunne tenkt med en bil som omtrent en BMW 3-serie med rekkevidde på 20 mil. Da ville det plutselig bli aktuelt med en el-bil. En i3 er for såvidt et alternativ, men den har litt for kort rekkevidde, og har litt for lite plass.
    Den eneste typen bil som ville fungert for meg i alle situasjoner er en ladbar hybrid.
    Det er vel ca det Teslas neste modell er forventet å være: Mindre enn Model S/X, noe kortere rekkevidde og en startpris på rundt 30.000 dollar.

    Tiden det tar å fylle opp rekkevidde er stort sett kun et tema på langturer. På en Tesla hurtiglader tar det ca 30 minutter å lade, for min del harmonerer det greit med stopp jeg unasett tar underveis på langtur. Med min daglige bilbruk ville jeg trenge å lade en Model S ca en gang i uken, så saktelading om natten i garsjen holder lenge. Selv om jeg hadde hatt behov for å kjøre 20 mil daglig ville jeg kunne lade tilstrekkelig i garasjen om natten (8 timer lading med 25A ladestrøm på 230V). Med 400V-anlegg kan man lade over 5 mil kjørelengde i timen hjemme.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.013
    Antall liker
    40.284
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rekkevidden er en ting, en annen ting er tiden det tar å fylle opp for å få tilbake den samme rekkevidden. På en forbrenningsmotor: noen minutter, på en el-bil: mange timer.
    For meg er Tesla en bil som faller mellom to stoler - for stor til å bruke som bybil, og for tungvint å bruke på langtur.
    Enig i at bilen er litt stor til å smyge rundt i bygater og trange parkeringshus, men etter ca 40000 km i en Tesla mener jeg å ha litt erfaring for at denne fungerer helt fint på langtur. Den trenger en pause på en hurtiglader omtrent like ofte som jeg trenger en toalett/kaffe/mat-pause. Forskjellen er bare at du lar "tappepistolen" stå i bilen mens du er inne, i stedet for å tanke ferdig først og så gå inn. Når du kommer ut 20-30 min senere er den ferdig "tanket". På langtur i norske hastigheter tar det ikke lenger tid å kjøre Tesla enn Subaru, men i europeiske motorveihastigheter må man legge inn noen flere pit stops enn man ellers ville gjort.

    I daglig bruk er det helt genialt. Jeg plugger den inn når jeg kommer hjem, den drar noen få ampere over natten, og jeg plugger den ut når jeg skal bruke den. Den står jo bare der 12-13 timer hver natt uansett. Bilen er ferdig tanket hver morgen, og jeg trenger aldri ta en omvei fra reiseruten for å finne en illeluktende bensinstasjon. Total tidsbruk for meg er kanskje 10 sek på å plugge den inn og like mye på å plugge den ut hvert døgn, tilsammen et par minutter "tanking" hver uke. Man bruker faktisk mye mindre tid på å "tanke opp" en elbil enn på å tanke opp en dieselbil. Hva bilen holder på med når den står i garasjen gjør jo ingen forskjell for min del.

    Jeg har eksperimentert litt med hvor lavt strømtrekk jeg kan stille den inn på og fortsatt ha tilstrekkelig rekkevidde gjennom uken. Det er egentlig bare en fordel om den fortsatt lader når jeg skal bruke den på morgenen, for da er batteriet varmt og bilen har full effekt fra start. Hvis den brålader på kvelden er den beinkald på morgenen, og da begrenser den både effekt og regenerativ bremsing inntil den har varmet opp batteriet igjen. Det er heller ikke noe stort poeng å lade den til 400 km rekkevidde når jeg bare skal kjøre 100 km, men det er bra sjekkpunkt at den er ladet til f eks 80 % hver mandag morgen.

    Så langt har jeg skrudd den ned til 5 A ladestrøm hjemme, men det er fortsatt litt i overkant for behovet gjennom uken. Den får ca 13 timer ladetid på ukedagene og kanskje 18 timer pr døgn i helgene, totalt ca 100 timer gjennom uken. 5 A x 230 V er 1,15 kW og 115 kWh gjennom uken. Med 0,2 kWh/km gjennomsnittlig forbruk holder det til 575 km ukentlig kjøring, og det er mer enn jeg trenger.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Men så har man det med frihet till å velge rute, evt. ombestemme seg underveis. Pr. idag må man planlegge ruten der man vet at det finnes lademuligheter. Det trenger man ikke med en forbrenningsmotor - der finnes det bensinstasjoner uansett hvor man drar.
    Jeg kjører et par ganger i året til Praha. Ingen ladestasjoner i Tsjekkia. Hurtigladestasjoner i Oslo, Göteborg, Köbenhavn og Berlin. I og med at jeg tar båten fra Trelleborg til Rostock, må jeg greie meg med ladingen i Göteborg helt til Berlin. Det tror jeg kan være et problem. Med en dieselbil gjør jeg turen på 2 dager. Hvor lang tid vil det ta med en Tesla?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Men så har man det med frihet till å velge rute, evt. ombestemme seg underveis. Pr. idag må man planlegge ruten der man vet at det finnes lademuligheter. Det trenger man ikke med en forbrenningsmotor - der finnes det bensinstasjoner uansett hvor man drar.
    Jeg kjører et par ganger i året til Praha. Ingen ladestasjoner i Tsjekkia. Hurtigladestasjoner i Oslo, Göteborg, Köbenhavn og Berlin. I og med at jeg tar båten fra Trelleborg til Rostock, må jeg greie meg med ladingen i Göteborg helt til Berlin. Det tror jeg kan være et problem. Med en dieselbil gjør jeg turen på 2 dager. Hvor lang tid vil det ta med en Tesla?
    Funker dårlig om det ikke er hurtigladere på strekningen, ja. Det er en potensiell dealbreaker for noen (eksempelvis deg...), for andre (eksempelvis meg) er det lite relevant. Ser dog ut som ruten din hadde gått greit med den utbyggingen som er planlagt i løpet av 2015 evt 2016.

    Et potensielt større problem er om det ikke er tilgang på stikkontakt der bilen står parkert om natten mens man er på tur. Med en del daglige utflukter som det gjerne blir når man er på bilferie er det sentralt å kunne lade når den står parkert.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Det er absolutt å håpe at noen andre melder seg på superladernettverket.
    Som jeg har forstått det er det eneste de forlanger for tilgang til dette at det finansieres på samme måte, altså forhåndsbetaling og ingen
    avlat for selve ladingen. Patentene er åpne. Kostnader fordeles etter volum.
    (Og selvfølgelig at bilen som skal lade tåler 120kW lading.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.013
    Antall liker
    40.284
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men så har man det med frihet till å velge rute, evt. ombestemme seg underveis. Pr. idag må man planlegge ruten der man vet at det finnes lademuligheter. Det trenger man ikke med en forbrenningsmotor - der finnes det bensinstasjoner uansett hvor man drar.
    Jeg kjører et par ganger i året til Praha. Ingen ladestasjoner i Tsjekkia. Hurtigladestasjoner i Oslo, Göteborg, Köbenhavn og Berlin. I og med at jeg tar båten fra Trelleborg til Rostock, må jeg greie meg med ladingen i Göteborg helt til Berlin. Det tror jeg kan være et problem. Med en dieselbil gjør jeg turen på 2 dager. Hvor lang tid vil det ta med en Tesla?
    Vet ikke, men personlig ville jeg nok ikke kjørt til Tsjekkia uansett, hverken med el- eller dieselbil. Jeg ville fløyet til Praha og tatt ut en leiebil på flyplassen. Enklere, raskere og billigere - why bother? For meg er knekkpunktet mellom bil og fly et sted rundt 6 timers kjøring, litt avhengig av hvor mye bagasje. Jeg er i København nå (SAS og håndbagasje), i Skåne neste uke (Tesla), og var i Odense for en tid siden (Tesla).

    Eventuelt ville jeg tatt Miata'en til Tsjekkia og gjort det til en road trip utenfor motorveiene og med kalesjen nede mesteparten av tiden, men det er en helt annen type tur.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den sannsynligvis beste løsningen på dette for meg er å ha en elbil til daglig (by) bruk, og så leie en bil når man skal kjøre lenger. Jeg kunne tenkt med en bil som omtrent en BMW 3-serie med rekkevidde på 20 mil. Da ville det plutselig bli aktuelt med en el-bil. En i3 er for såvidt et alternativ, men den har litt for kort rekkevidde, og har litt for lite plass.
    Den finnes. Mercedes har laget en elbil i B-klassen sin. Hvis du velger den store batteripakken der får du 230 km rekkevidde. Det er i alle fall det de oppgir. Den vil komme deg på ca 284.000 med range-pakken. Men så kan man fort plusse på mye for ymse tillegg.

    I motsetning til BMVen ser dette ut som en ordentlig bil og ikke noe designet av Lego.

    Det eneste minuset med denne er at den ikke har hurtigladermulighet... hvis man ikke behøver dette så kan kanskje det være noe å vurdere. En jeg kjenner bestilte nettopp en slik, g hun får den i mai.

    Mercedes-Benz Norge - B-Klasse - B-Klasse Electric Drive (W242)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mercedes klasse B er fin og jeg har prøvekjørt den, men blir nok feil og sammenligne den med BMW 3-serien. Klasse B er en bil med relativ høy bakkeklaring og 3-serien det motsatte. Det gjør at de oppleves svært forskjellig kjøremessig. Klasse B er og 2-serien Active Tourer er derimot meget like.
    Testet: BMW 2-serie Active Tourer - Dinside
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn