Pink_Panther
Æresmedlem
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Innlegg
- 20.084
- Antall liker
- 10.630
Det var noen heftige priser....
DNB var billigst av de jeg sjekket, så jeg tok der."Produksjon fullførtDin Model S er i transitt fra fabrikken."
Begynner å nærme seg noe, og jeg har så smått begynt å se meg om etter forsikring.
Du verden ... her var det litt av hvert.
Fra Troll ---- nei vi tør ikke å forsikre denne
Storebrand 1790/mdn
IF nede på 900 tallet/mnd
Gjensidige 35000/år
...
Da snakker vi 16.000km, 75%/5+, ut på landet og ingen <24, moderat egenandel - kasko uten leiebil
Så langt leder IF, men hvem ellers bør jeg ringe?
Ja jeg vurderer seriøst DNB. Spesielt den kasko pluss utgaven. Bryr meg ikke om leiebil, men 3 år med nyverdigaranti er litt interessant når man sitter på en rakett med 700hk og masse penger investert i prosjektet. IF var litt rimeligere på ren kasko ... men betingelsene fra DNB er interessante. Ikke billig, men likevel en fair pris.DNB var billigst av de jeg sjekket, så jeg tok der."Produksjon fullførtDin Model S er i transitt fra fabrikken."
Begynner å nærme seg noe, og jeg har så smått begynt å se meg om etter forsikring.
Du verden ... her var det litt av hvert.
Fra Troll ---- nei vi tør ikke å forsikre denne
Storebrand 1790/mdn
IF nede på 900 tallet/mnd
Gjensidige 35000/år
...
Da snakker vi 16.000km, 75%/5+, ut på landet og ingen <24, moderat egenandel - kasko uten leiebil
Så langt leder IF, men hvem ellers bør jeg ringe?
Den var jeg ikke klar over - har hørt noe om at de også mener at batterivekten skal trekkes fra ved beregning av eventuell vektavgift en gang i fremtiden om det skulle bli aktuelt.Det kommer nok en totalgjennomgang av bilavgiftssystemet ganske snart, hvor likebehandling vil være viktig hensyn, og du må regne med at en hk-avgift vil være en komponent. Men der vil beregningsmetoden være et poeng. Etter dagens EU-norm med "maximum continuous rated power" har min P85 bare 69 kW motoreffekt, og det er det tallet som står i vognkortet. Sånn sett vil elbil fortsatt være billig moro, for det er litt mer enn 94 skattehestekrefter i sving ut av et lyskryss.
Gammelt nytt, ufullstendige regnestykker og utrolig kort perspektiv..Nja, artikkelen er grei nok, men dette har vi regnet oppad stolper og nedad vegger tidligere i tråden, med forskjellige forutsetninger om andeler av ulike krafttyper fra ren kullkraft til gjennomsnittlig europeisk eller skandinavisk forbruksmiks. Tallet 99 g/km som er oppgitt i artikkelen tilsvarer 0,37 liter diesel eller 0,42 liter bensin på mila. Ikke så aller verst for en sjuseters bil på godt over to tonn med 421 eller 692 hk. Det er egentlig ikke så mye å diskutere.
For 4 innlegg siden har den 69kw...Nja, artikkelen er grei nok, men dette har vi regnet oppad stolper og nedad vegger tidligere i tråden, med forskjellige forutsetninger om andeler av ulike krafttyper fra ren kullkraft til gjennomsnittlig europeisk eller skandinavisk forbruksmiks. Tallet 99 g/km som er oppgitt i artikkelen tilsvarer 0,37 liter diesel eller 0,42 liter bensin på mila. Ikke så aller verst for en sjuseters bil på godt over to tonn med 421 eller 692 hk. Det er egentlig ikke så mye å diskutere.
Tja, energimessig ok skulle jeg tro, muligens problematisk effektmessig. Det vil bli bygget ut ca 20TWh i Norge og Sverige de neste årene. Da jeg jobbet i Elkem for mange år siden mener jeg å huske at de alene stod for 8% av Norges samlede strømforbruk. Lading kan gjøres om natten hovedsakelig når belastningen på nettet ellers er lav. Strømforbruket i Norge påvirkes nok mer av om det er en veldig kald eller veldig mild vinter vil jeg tro."Hvis hele den norske personbilflåten var elektrifisert, ville strømnettet knekke sammen" leste jeg her om dagen...
Det har jeg veldig vanskelig for å forestille meg. En "hurtiglader" til hjemmebruk er en vanlig rød tre-fasekontakt med 16 A sikring på hver fase. På en vanlig utestikk drar bilen max 13 A (IT-nett) eller 16 A (TN-nett). Det er 3-4 kW, omtrent som to kokeplater eller noen få varmeovner. Hvis nettet overlever at folk kommer hjem fra jobb og lager middag omtrent samtidig, vil det tåle at "alle" lader elbil også. Jeg har etterhvert oppdaget at det holder i massevis med å lade på 6 A strømtrekk for å dekke min normale bruk (ca 100 km pr dag), og da er vi nede på 1400 W ladeeffekt. Man trenger virkelig ikke en hurtiglader hjemme.Det var nettopp det som var poenget. Hvis alle ladet bilen om natten, og la oss si 30% hadde hurtigladere, ville strømnettet bryte sammen.
Typisk TeslaeierDet der kunne han godt demonstrert uten ungene i baksetet ja.
Investerer gjerne i skikkelig batteridrift til musikkanlegget.
Med tanke på hvor dyr den er i USA sammenlignet med amerikanske superbiler og det at den rent teknologisk ikke er så langt foran andre biler (ref Sandy Munro/i3) så kan fremtiden bli spennende.
Nja, de begynner å bli ganske dyre så mye som USD har styrket seg vs NOK. Verditapet ser også ut til å være i klasse med andre biler som koster ca det samme nå som hypen har lagt seg litt. Så det koster fort noen 100k i verditap over noen år, ikke så lett å regne hjem caset da om man ser på "dekking av transportbehov". Min nåværende stasjonsvogn er vel verdt i overkant av 350k, vanskelig å se at en P85D blir et fornuftig kjøp målt i rene penger i sammenligning. Bruker 3k i året på veiavgift, ca 6k på bompenger og ca 10k på diesel. Med Tesla koster det minder i driftskostnader, litt mer i forsikring og mye mer i verditap.Med fokuset på lokal forurensing og eventuelle avgifter eller forbud mot dieselbiler så ligger alt til rette for en noenlunde fornuftig økonomi med en Tesla.
Det er jo veldig gunstig for eierne, sett at de bor sånn til at de har dyre bompenger så blir jo den besparelsen ca tilsvarende prisdifferansen til en Passat.
Ja, sant nok. Value for money er nok ganske uslåelig for Tesla i Norge. Dette er første gang jeg kjøper en "ufornuftig" bil. Hadde jeg pendlet langt daglig og hatt daglige bompasseringer ville økonomien i caset blitt ganske bra endatil, men jeg kjører ganske lite. Blir nok litt mer nå siden marginalkostnaden av å ta bilen har fallt betraktelig mhp drivstoffkostnader, bompenger og parkering (jeg bor i Oslo).Jeg skrev noenlunde fornuftig ;-)
Det meste som er moro koster litt.
Jeg trykket litt rundt på oppsett og pris i forskjellige land, og en Model S er i dag dyrere i USA enn i Norge, og mye dyrere om man bestilte til gammel pris i høst.Nja, de begynner å bli ganske dyre så mye som USD har styrket seg vs NOK.