Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja det koster litt å forsikre den. jeg har kalkulert med 10-15 i året.

    Fikk en litt interessant fra DNB

    13578 i året, men det inkluderer en 36mnd/60.00km nyverdigaranti. Dvs om man får en stjernesmell de første årene så får man enten en ny bil eller tilsvarende penger i rullestolbidrag. Vanligvis får man listepris, og Teslas "prisgaranti" om man bruker DNB-finansiering er 55% etter 3 år...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    "Produksjon fullførtDin Model S er i transitt fra fabrikken."

    Begynner å nærme seg noe, og jeg har så smått begynt å se meg om etter forsikring.

    Du verden ... her var det litt av hvert.

    Fra Troll ---- nei vi tør ikke å forsikre denne
    Storebrand 1790/mdn
    IF nede på 900 tallet/mnd
    Gjensidige 35000/år

    ...

    Da snakker vi 16.000km, 75%/5+, ut på landet og ingen <24, moderat egenandel - kasko uten leiebil

    Så langt leder IF, men hvem ellers bør jeg ringe?
    DNB var billigst av de jeg sjekket, så jeg tok der.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "Produksjon fullførtDin Model S er i transitt fra fabrikken."

    Begynner å nærme seg noe, og jeg har så smått begynt å se meg om etter forsikring.

    Du verden ... her var det litt av hvert.

    Fra Troll ---- nei vi tør ikke å forsikre denne
    Storebrand 1790/mdn
    IF nede på 900 tallet/mnd
    Gjensidige 35000/år

    ...

    Da snakker vi 16.000km, 75%/5+, ut på landet og ingen <24, moderat egenandel - kasko uten leiebil

    Så langt leder IF, men hvem ellers bør jeg ringe?
    DNB var billigst av de jeg sjekket, så jeg tok der.
    Ja jeg vurderer seriøst DNB. Spesielt den kasko pluss utgaven. Bryr meg ikke om leiebil, men 3 år med nyverdigaranti er litt interessant når man sitter på en rakett med 700hk og masse penger investert i prosjektet. IF var litt rimeligere på ren kasko ... men betingelsene fra DNB er interessante. Ikke billig, men likevel en fair pris.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Eika forsikring eller Codan?

    If har jeg særdeles dårlig erfaring med.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Etter EØS-regler er det visstnok heller ikke mulig å innføre en skjerpelse som rammer Tesla spesifikt. Kunne hatt HK-avgift på elbiler, men da må den visstnok være lik for alle biler, også de som går på fossilt drivstoff. Så da utgår det også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer nok en totalgjennomgang av bilavgiftssystemet ganske snart, hvor likebehandling vil være viktig hensyn, og du må regne med at en hk-avgift vil være en komponent. Men der vil beregningsmetoden være et poeng. Etter dagens EU-norm med "maximum continuous rated power" har min P85 bare 69 kW motoreffekt, og det er det tallet som står i vognkortet. Sånn sett vil elbil fortsatt være billig moro, for det er litt mer enn 94 skattehestekrefter i sving ut av et lyskryss.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Det kommer nok en totalgjennomgang av bilavgiftssystemet ganske snart, hvor likebehandling vil være viktig hensyn, og du må regne med at en hk-avgift vil være en komponent. Men der vil beregningsmetoden være et poeng. Etter dagens EU-norm med "maximum continuous rated power" har min P85 bare 69 kW motoreffekt, og det er det tallet som står i vognkortet. Sånn sett vil elbil fortsatt være billig moro, for det er litt mer enn 94 skattehestekrefter i sving ut av et lyskryss.
    Den var jeg ikke klar over - har hørt noe om at de også mener at batterivekten skal trekkes fra ved beregning av eventuell vektavgift en gang i fremtiden om det skulle bli aktuelt.

    Det mest opplagte "likebehandlingsprinsippet" ville være mva, den er det visstnok lov å utelate siden det er et konsept som kommer forbrukern til gode.

    For morro skyld: Med nåværende regime og fratrekk for vekten til batteriet blir avgiftene sånn ca 0 med "maximum continous rated power" på 90kW eller så (gjetning på P85D). Sitter igjen med kun mva stort sett.

    -101.000 i avgift for null Co2 slår i hel vektavgiften og effektavgiften blir 4900 kroner.Uten fratrekk for batterivekten blir det ca 140.000 i engangsavgifter før mva.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, artikkelen er grei nok, men dette har vi regnet oppad stolper og nedad vegger tidligere i tråden, med forskjellige forutsetninger om andeler av ulike krafttyper fra ren kullkraft til gjennomsnittlig europeisk eller skandinavisk forbruksmiks. Tallet 99 g/km som er oppgitt i artikkelen tilsvarer 0,37 liter diesel eller 0,42 liter bensin på mila. Ikke så aller verst for en sjuseters bil på godt over to tonn med 421 eller 692 hk. Det er egentlig ikke så mye å diskutere.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nja, artikkelen er grei nok, men dette har vi regnet oppad stolper og nedad vegger tidligere i tråden, med forskjellige forutsetninger om andeler av ulike krafttyper fra ren kullkraft til gjennomsnittlig europeisk eller skandinavisk forbruksmiks. Tallet 99 g/km som er oppgitt i artikkelen tilsvarer 0,37 liter diesel eller 0,42 liter bensin på mila. Ikke så aller verst for en sjuseters bil på godt over to tonn med 421 eller 692 hk. Det er egentlig ikke så mye å diskutere.
    Gammelt nytt, ufullstendige regnestykker og utrolig kort perspektiv..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nja, artikkelen er grei nok, men dette har vi regnet oppad stolper og nedad vegger tidligere i tråden, med forskjellige forutsetninger om andeler av ulike krafttyper fra ren kullkraft til gjennomsnittlig europeisk eller skandinavisk forbruksmiks. Tallet 99 g/km som er oppgitt i artikkelen tilsvarer 0,37 liter diesel eller 0,42 liter bensin på mila. Ikke så aller verst for en sjuseters bil på godt over to tonn med 421 eller 692 hk. Det er egentlig ikke så mye å diskutere.
    For 4 innlegg siden har den 69kw...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, kommer an på beregningsmetode. "Continuous maximum rated power" eller den effekten du har tilgjengelig ved akselerasjon. En to-tonns bensinbil med 420 hk tilgjengelig fra et lyskryss vil formodentlig slurpe i seg litt mer enn 0,4 liter på mila.

    Edit: Jeg synes det er riktigere å regne på skandinavisk gjennomsnittlig forbruksmiks enn på marginal europeisk miks som i denne artikkelen. Skandinavisk, fordi overføringskablene til kontinentet har begrenset kapasitet og vi har et kraftoverskudd i Skandinavia som ikke lar seg eksportere. Gjennomsnittsmiks, fordi en elbil stort sett lader over natten når forbruket er lavt. Det legger seg ikke oppå forbrukstoppene og krever at et ekstra kraftverk fyres opp, men blir en del av baseload på natten når kraftverkene nærmest går på tomgang.

    Med utgangspunkt i skandinavisk gjennomsnittlig forbruksmiks blir CO2-tallene (og tilsvarende forbruk av fossile drivstoffer) ca halvparten av de over. Praktisk øvelse for biltunere: Få en bensinmotor til å gi 420 hk med flat momentkurve, dra 0,2 liter på mila i gjennomsnitt, og være pålitelig i mange års daglig bruk. Ikke?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Dersom jeg ikke har regnet helt feil så tilsvarer et forbruk på 200Wh / kilometer (forbruk ved konstant hastighet på ca 100 km/t) en motorkraft på ca 27 hestekrefter. Mao trengs det fint lite motorkraft for å opprettholde en norsk cruisehastighet... Tallet er vel reelt enda lavere siden det er litt tap i drivlinjen samt at noe elektrisk energi går bort i andre ting enn å drive bilen fremover.

    De resterende 660 hestekreftene kan brukes ut av lyskryss og ved forbikjøringer...

    Fysikken min er dog svært rusten, så ikke sett hus og hjem på beregningene.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Ikke noe nytt i dette, men el-bil er ikke så miljøvennlig som mange vil ha det til:
    Den skitne realiteten bak elbilene

    For det første viser er CO2-utslippet fra produksjonen av en elbil er omtrent det dobbelte av en vanlig bil - hovedsakelig på grunn av batteriene. Dette viser tall fra "blant annet amerikanske forskere og norske Transportøkonomisk institutt (TØI)."

    "Norsk elbilforening innrømmer selv at deres eget utsagn om at elbiler drives av vann- og vindkraft ikke er korrekt."
    "Basert på konseptet med «opprinnelsesgaranti» på fornybar energ (som er et omstridt begrep siden en ikke kan garantere opprinnelse på strøm), regner de selv med at «reststrømmen» i Norge produseres med et utslipp på 420 gram CO2 per kWh."

    "Ser vi igjen på Tesla Model S, havner vi da på 99 gram CO2 per kilometer - 14 gram høyere enn Norges gjennomsnittlige utslippsmål innen 2020.
    En e-Golf har på papiret et forbruk som er 54 prosent av en Tesla Model S."
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Å si at utslippene fra kjøring av elektrisk bil er null er selvsagt ikke riktig, men det er heller ikke spesielt korrekt å si at man til enhver tid kjører på den marinale strømproduksjonen på det europeiske kontinentet. Om elektrisk energi går inn eller ut av Norge styres av den relative prisingen, tilbud og etterspørsel og tilgjengelig overføringskapasitet mellom Norge og utlandet. Siden Norsk netto kraftbalanse er noenlunde null over tid (dvs at vi importerer og eksporterer ca like mye) synest jeg ikke påstanden om at norske elbilier i hovedsak kjører på fornybar energi er så veldig drøy. Kunne også gjøre noenlunde samme resonnement på lys, oppvarming, dusjing eller hvasomhelst. Det er ikke noe spesielt med strømmen som går til elbiler kontra strømmen som brukes til andre ting - det finnes alternative energibærere for ganske mye av det som trekker strøm her i Norge.

    Dersom hele den norske personbilflåten var elektrisifisert ville den stå for ca 6% av det norske forbruket av elektrisk energi.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.596
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    "Hvis hele den norske personbilflåten var elektrifisert, ville strømnettet knekke sammen" leste jeg her om dagen...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    "Hvis hele den norske personbilflåten var elektrifisert, ville strømnettet knekke sammen" leste jeg her om dagen...
    Tja, energimessig ok skulle jeg tro, muligens problematisk effektmessig. Det vil bli bygget ut ca 20TWh i Norge og Sverige de neste årene. Da jeg jobbet i Elkem for mange år siden mener jeg å huske at de alene stod for 8% av Norges samlede strømforbruk. Lading kan gjøres om natten hovedsakelig når belastningen på nettet ellers er lav. Strømforbruket i Norge påvirkes nok mer av om det er en veldig kald eller veldig mild vinter vil jeg tro.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.596
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Det var nettopp det som var poenget. Hvis alle ladet bilen om natten, og la oss si 30% hadde hurtigladere, ville strømnettet bryte sammen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var nettopp det som var poenget. Hvis alle ladet bilen om natten, og la oss si 30% hadde hurtigladere, ville strømnettet bryte sammen.
    Det har jeg veldig vanskelig for å forestille meg. En "hurtiglader" til hjemmebruk er en vanlig rød tre-fasekontakt med 16 A sikring på hver fase. På en vanlig utestikk drar bilen max 13 A (IT-nett) eller 16 A (TN-nett). Det er 3-4 kW, omtrent som to kokeplater eller noen få varmeovner. Hvis nettet overlever at folk kommer hjem fra jobb og lager middag omtrent samtidig, vil det tåle at "alle" lader elbil også. Jeg har etterhvert oppdaget at det holder i massevis med å lade på 6 A strømtrekk for å dekke min normale bruk (ca 100 km pr dag), og da er vi nede på 1400 W ladeeffekt. Man trenger virkelig ikke en hurtiglader hjemme.

    En annen sak er at vi muligens burde innføre effekttariffer (som i Sverige) for å oppmuntre folk til å spre forbruket jevnere gjennom døgnet. I Norge betaler vi bare for energien, målt i kWh, mens Sverige har ulike tariffer etter hvor mye strøm man drar på det meste. Nå har jeg en rød 400 V tre-fasestikk på hytta i Sverige og "hurtiglader" der uten at jeg når "taket" i tariffen, men det er egentlig ingen grunn til å dra 3x16 A og 11 kW i kort tid når bilen uansett står parkert i 12-15 timer over natten.

    Fremtidige "smarte" strømnett vil kunne regulere ladehastigheten på innpluggede elbiler for å balansere effekten på nettet, f eks at de ikke begynner å lade for fullt før etter at folk er ferdige med middagen. Legg til lokal produksjon fra solcellepaneler og lokal lagring i elbilbatterier, så begynner du å kjenne lukten av hvordan dette vil se ut om noen få år. Dette skaper betydelige muligheter for å jevne ut belastningstoppene på nettet heller enn å knekke det.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man vil ikke ha småprodusenter inn på nettet, det blir mindre robust av det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Passe på løse gjenstander i bilen...

    [video=youtube;Y8-S7FghyEA]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Y8-S7FghyEA[/video]
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For en fjomp som prøver det der med løse gjenstander på midtkonsollen og dashbordet og med passasjerer i baksetet. Guttungen hadde i det minste tatt på seg hjelm med visir, men jenta kunne fort fått en smekk. Bilen akselererer med nesten 1 G. Løse ting kommer bakover som om de skulle vært i fritt fall.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Det der kunne han godt demonstrert uten ungene i baksetet ja.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Tesla S og X har neppe vært tiltenkt massene. Koster mye og i prisklassen er alternativene mange utenfor Norges land. Men en nisjeprodusent kan leve godt på at 1% av verdens befolkning har en plan om å redde verden / vil kjøre med mindre utslipp. Bare i USA utgjør 1% av befolkningen 3 millioner mennesker, og la oss si at halvparten av disse er i bilkjøpealder.

    Det er "folkemodellen" Model 3 som vil vise om det er et marked for elbiler i stor skala. Inntil nå har det kun vært biler tilgjengelig som funker som bil nr. 2 / for folk som sjelden kjører langt og er villige til å lade hver time/halvannen time når de gjør det. Det fundamentale problemet med alle elbiler bortsett fra Model S er rekkevidden. Den er så dårlig på de andre at den kun dekker 90-95% av behovet, og de siste 5-10% er svært viktige. Jeg ville aldri noensinne vurdert en Nissan Leaf eller lignende fordi den ikke dekker mitt restbehov - den er bedre enn min nåværende bil til 90% av bruken, men de siste 10% funker den ikke til, så da er den og lignende uaktuell. Når jeg får Teslaen om en liten måned så er planen at det skal være eneste bil, og så låner jeg av svigers de fem gangene i året jeg trenger å dra tilhenger - er uansett kun snakk om 10km tur/retur til søppeldynga stort sett.

    Kortrekkeviddebiler funker heller ikke for folk som bor i leilighet. Om det ikke er mulig å lade om natten når den står parkert blir det major hassle og for spesielt entusiastiske. Få gidder å bruke en time av livet på å finne en offentlig hurtiglader og lade der et par-tre-fire ganger i uken - slipper man unna med en gang i uken blir det mer interessant. De aller fleste er ikke villige til å innrette livet sitt etter behov for lading. Å kjøpe bil er en investering på noen hundre tusen for å få fleksibilitet og spare tid i hverdagen, når det aspektet ikke er til stede funker det ikke - så enkelt er det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med fokuset på lokal forurensing og eventuelle avgifter eller forbud mot dieselbiler så ligger alt til rette for en noenlunde fornuftig økonomi med en Tesla.
    Det er jo veldig gunstig for eierne, sett at de bor sånn til at de har dyre bompenger så blir jo den besparelsen ca tilsvarende prisdifferansen til en Passat.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Med fokuset på lokal forurensing og eventuelle avgifter eller forbud mot dieselbiler så ligger alt til rette for en noenlunde fornuftig økonomi med en Tesla.
    Det er jo veldig gunstig for eierne, sett at de bor sånn til at de har dyre bompenger så blir jo den besparelsen ca tilsvarende prisdifferansen til en Passat.
    Nja, de begynner å bli ganske dyre så mye som USD har styrket seg vs NOK. Verditapet ser også ut til å være i klasse med andre biler som koster ca det samme nå som hypen har lagt seg litt. Så det koster fort noen 100k i verditap over noen år, ikke så lett å regne hjem caset da om man ser på "dekking av transportbehov". Min nåværende stasjonsvogn er vel verdt i overkant av 350k, vanskelig å se at en P85D blir et fornuftig kjøp målt i rene penger i sammenligning. Bruker 3k i året på veiavgift, ca 6k på bompenger og ca 10k på diesel. Med Tesla koster det minder i driftskostnader, litt mer i forsikring og mye mer i verditap.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skrev noenlunde fornuftig ;-)

    Det meste som er moro koster litt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Jeg skrev noenlunde fornuftig ;-)

    Det meste som er moro koster litt.
    Ja, sant nok. Value for money er nok ganske uslåelig for Tesla i Norge. Dette er første gang jeg kjøper en "ufornuftig" bil. Hadde jeg pendlet langt daglig og hatt daglige bompasseringer ville økonomien i caset blitt ganske bra endatil, men jeg kjører ganske lite. Blir nok litt mer nå siden marginalkostnaden av å ta bilen har fallt betraktelig mhp drivstoffkostnader, bompenger og parkering (jeg bor i Oslo).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nja, de begynner å bli ganske dyre så mye som USD har styrket seg vs NOK.
    Jeg trykket litt rundt på oppsett og pris i forskjellige land, og en Model S er i dag dyrere i USA enn i Norge, og mye dyrere om man bestilte til gammel pris i høst.

    Samme oppsett, P85D med litt ekstrautstyr. (men noen land er uten vinterdekk). alt omregnet til norske kroner.

    Norge nå 886.800
    USA 922.251
    Tyskland 1.050.223
    Uk 1.033.456
    Italia 1.077.153
    Sverige 1.123.364
    Danmark 1.109.174
    Nederland 1.068.129
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    “I think we have a secret weapon on the demand side that will probably start to deploy later this year. We’ll see how that goes, it isn’t totally necessary and it’s a good weapon against the dealers,”


    Noen som har en formening om hva den gåtefulle Musk snakker om her?

    Hvis han med dealers mener vanlige bilselgere, og det er jo litt konflikt der i noen stater i USA, så kan det etter mitt hode ha noe med serviceavtaler å gjøre. Han har jo tidligere påpekt at det store problemet med bilforhandlere er at deres modell er å tjene storepenger på service, og at Musk mener at dette er noe man ikke skal ta annet enn kostpris for.

    Han er jo også en tilhenger av forhåndsbetalte fremtidskostnader. Superladere er jo forhåndsbetalt i hele bilens levetid, og man kan kjøpe forhåndsbetalte servicepakker for mange år fremover.

    Kan det være "evig" service for en gitt pris? Eller kanskje utvidet batterigaranti i hele bilens levetid? Fri utskifting når den når en bestemt restkapasitet i hele bilens levetid?

    Holder en liten knapp på førstnevnte.. men kanskje jeg tenker helt feil her.


     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn