Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Forskjellen på teslapriser i Norge og andre land er stort sett mva. Mva-fritak er en norsk særgreie. Korrigert for mva og valutakurser koster de ca det samme verden rundt men Norge som rimeligste land.

    Mva-fritak er prinsipielt en merkelig sak, men som kjøper sier jeg ikke nei takk til det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Forskjellen på teslapriser i Norge og andre land er stort sett mva. Mva-fritak er en norsk særgreie. Korrigert for mva og valutakurser koster de ca det samme verden rundt men Norge som rimeligste land.

    Mva-fritak er prinsipielt en merkelig sak, men som kjøper sier jeg ikke nei takk til det.
    Neida, hadde det ikke vært for avgiftsfritakene ville jeg selvsagt fortsatt å kjøre min aldrende bensinbil.

    Men mva er jo bare en liten bit av regnestykket i Norge.

    Går man inn på tolldirektoratets sider og legger inn data fra bilen, med co2 data fra en Mercedes s320 så kommer man frem til at bilen i eksempelet jeg bruke over her ville kostet 1,4 millioner mer grunnet avgifter hvis den hadde hatt vanlig motor. Da hadde den nok blitt en smule for kostbar for meg.

    Egenvekt og motoreffekt alene gir en avgift på over en million! MVA og utslipp kommer i tillegg.

    .. så man får bare takke og bukke og benytte muligheten før døren lukkes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.981
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men husk nå at CO2-utslippet er null og at effekten i vognkortet er 69 kW "continuous maximum rated power" på en P85. Uansett hvordan man vrir og vender på det, vil ikke bilen plutselig begynne å slippe ut CO2, så det blir feil å anta avgift på noe den bare ikke gjør. Man kan heller ikke gå ut fra noen annen effekt enn hva som står i vognkortet, med mindre EU plutselig bestemmer seg for å gjøre om måten biler deklareres på, og det er heller lite sannsynlig.

    La oss si at det er 70+50 = 120 kW vognkort-hk i en P85D. Avgiftskalkulatoren liker ikke null for CO2 og NOx, men hvis vi setter inn 1 g for hver, får vi 222' i vektavgift, 22' i effektavgift og -101' i CO2-avgift, totalt en engangsavgift på 143'. Pluss vrakpant og moms, så blir det tilsammen 360' i avgifter og en totalpris på 1,2 MNOK. Det er vel den mest realistiske estimatet for hva bilen ville kostet med fulle avgifter under nåværende avgiftsmodell. Dyrt, men fortsatt ganske attraktivt sammenlignet med M5, Panamera, S8, AMG E65 og hva de nå heter alle sammen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sammenligningen er hva en bensinbil med tilsvarende størrelse og effekt ville kostet i dagens avgiftsnorge.

    Men hva gjør at MCR er så mye lavere enn ellers oppgitt effekt?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er det som er reell effekt, hvis man ser på rc leker ser man det på merkingen av batterier der.

    Red. Typisk merking av rc batteri: Discharge rate= 20C Continuous / 40C Bursts
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.981
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sammenligningen er hva en bensinbil med tilsvarende størrelse og effekt ville kostet i dagens avgiftsnorge.

    Men hva gjør at MCR er så mye lavere enn ellers oppgitt effekt?
    Varmeutvikling i batteri, elektronikk og motorer. Den struper ned effekten etter en stund for å beskytte mot overoppheting.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For å få musikk av god kvalitet i bilen vil jeg satse på å ha en harddisk der med en utvalgt samling av flacfiler. Men løse gjenstander vil nok få juling etter som jeg forstår, så da tenker jeg en ekstrarobust harddisk som gjerne også festes forsvarlig en eller annen plass. Hvor og hvordan kan man enklest montere noe slikt i bilen?

    En SSD ville kanskje vært tryggere... men de er jo små og dyre i forhold, og minnepinner blir for smått.

    Kanskje noe slikt? evt en 2TB

    http://www.komplett.no/lacie-rugged-mini-1tb/646085
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Tror du får plass til en sånn over USB-uttakene. Borrelås er fine greier å feste med.
    Min bil er på tur en ukes tid uten meg, så får ikke sjekket nå.
    da havner den foran midtkonsollen med koppholderne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.981
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En 256 GB minnepinne med AAC-filer får også plass til ganske mye musikk. De største minnepinnene nå er vel 512 GB.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En 256 GB minnepinne med AAC-filer får også plass til ganske mye musikk. De største minnepinnene nå er vel 512 GB.
    Har sett dem med 1TB også, men da snakker vi 9000kr, en 256 kommer på over 2000. Da kan man jo få en 2TB HDD til godt under det. Men det krever jo at den har en trygg plass å være. Er jo greit å ha mest mulig musikk tilgjengelig da.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I UK er det elbiler som har høyest prosentvis verdifall, tror det kommer til å sitte langt inne for mange å bytte ut fossilbilen.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Kanskje det var da de fikk ideen om aktivt nødbremssystem..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kan se ut som at Apple har seriøse planer om å produsere elbil. De har litt midler og ta av også.
    Apple går i strupen på Tesla -adressa.no
    – Apple planlegger en elbil - Bil - E24
    Er vel mest løse rykter, men det er godt mulig de vil komme med en "bil". Vel om man egentlig kan kalle en transportrobot for en bil da. Google er jo godt i gang med sin versjon. Selvgående transportroboter vil nok etterhvert bli utbredt, men det vil nok gå mange år før de er erstatter biler, selv om det nok vil bli en glidende overgang. Så en spekulasjon om en mulig fremtidig fjernstyrt osteklokke er vel neppe å regne som en "teslakiller".

    Googles variant

    google-self-driving-car-complete-prototype.jpg

    En slik eller en Model S .... hmmmm.. valgets kvaler :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.981
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan se ut som at Apple har seriøse planer om å produsere elbil. De har litt midler og ta av også.
    Apple går i strupen på Tesla -adressa.no
    – Apple planlegger en elbil - Bil - E24
    Det er vel grunn til å tro at Apple prøvde å kjøpe opp Tesla for et års tid siden, men fikk avslag. Nå prøver de selv i stedet. For Tesla kan dette bli en mer seriøs konkurrent enn de etablerte spillerne i bilindustrien, men det er fem års teknologiforsprang å ta igjen. Det er ganske lang tid i Silicon Valley. På den andre siden rekker ikke Detroit å gjøre noe som helst på fem år, så for de tradisjonelle produsentene kan dette bli beintøft. (Hvor er Nokia og Ericsson nå?) Endgame ca 2025 kan være en fusjon mellom Apple og Tesla, og en helt annen forståelse av konseptet "bil" enn hva vi har i dag. Interesting times.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Det kan bli en interessant utvikling. Musk nevnte at Apple hadde tilbudt flere av Tesla sine ansette høyere lønninger. Men han sier ingenting om flere har skiftet beite eller ikke. Kun at flere også kom fra Apple til Tesla, men det ville jeg tro var for flere år siden.

    Viser det seg at Apple kaprer en del ansatte nå fra Tesla, så kan de få hard konkurranse i årene fremover. Forspranget har de enn så lenge.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kan se ut som at Apple har seriøse planer om å produsere elbil. De har litt midler og ta av også.
    Apple går i strupen på Tesla -adressa.no
    – Apple planlegger en elbil - Bil - E24
    Det er vel grunn til å tro at Apple prøvde å kjøpe opp Tesla for et års tid siden, men fikk avslag. Nå prøver de selv i stedet. For Tesla kan dette bli en mer seriøs konkurrent enn de etablerte spillerne i bilindustrien, men det er fem års teknologiforsprang å ta igjen. Det er ganske lang tid i Silicon Valley. På den andre siden rekker ikke Detroit å gjøre noe som helst på fem år, så for de tradisjonelle produsentene kan dette bli beintøft. (Hvor er Nokia og Ericsson nå?) Endgame ca 2025 kan være en fusjon mellom Apple og Tesla, og en helt annen forståelse av konseptet "bil" enn hva vi har i dag. Interesting times.
    Er det i praksis fem års forsprang ettersom tesla har frigitt sine patenter?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja. Det kan bli en interessant utvikling. Musk nevnte at Apple hadde tilbudt flere av Tesla sine ansette høyere lønninger. Men han sier ingenting om flere har skiftet beite eller ikke. Kun at flere også kom fra Apple til Tesla, men det ville jeg tro var for flere år siden.

    Viser det seg at Apple kaprer en del ansatte nå fra Tesla, så kan de få hard konkurranse i årene fremover. Forspranget har de enn så lenge.
    De rapper arbeidere fra hverandre. Så langt er det mange flere som har gått fra Apple til Tesla enn andre veien.

    Det blir uansett spennende å se hva Apple får til. Skal man få til en omlegging av bilparken behøves det flere og større produsenter enn Tesla. Musk ser nok på hele teslaprosjektet som et pilotprosjekt og bare en liten del av det store bildet. Han hilser nok Apple mer enn velkommen til å bidra.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.271
    Antall liker
    18.643
    Torget vurderinger
    2
    Det er over en milliard biler med forbrenningsmotor i verden. Antallet el-biler utgjør en bitteliten brøkdel av dette.
    Skal man veksle fra fossile brensler drevne teknologier til elektrisk, bør man invitere så mange som mulig ombord.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har Tesla et forsprang i det hele tatt? Greit at de har et ferdig produkt med rekkevidde og ytelse over snittet men hva med BMW?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    De har jo ett forsprang i og med at de har biler med lang rekkevidde på markedet, noe BMW ikke har, dog så har BMW tatt miljøperspektivet endel lenger i forhold til produksjon og resirkulerte materialer
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De rapper arbeidere fra hverandre. Så langt er det mange flere som har gått fra Apple til Tesla enn andre veien.
    Jeg har jo gått med et lite håp om at Tesla ville henta inn hele teamet som jobba med nettverk på Yosemite, men på den andre siden, så vet jeg ikke om jeg ville hadd noe som den gjengen der har surra med, langsetter veiene...

    Johan-Kr
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen til Tesla er at de må bygge seg gradvis opp. Og mellomtiden kan etablerte aktører ta de igjen.

    Hadde f.eks Model 3 vært på markedet i dag så hadde den, i hvert fall i land med insentiver, solgt i bøtter og spann. Når den ikke kommer før tidligst 2016/2017, så kan Tesla risikere og ha en helt annen konkurranse med den modellen.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Dette kommer ja. Det kommer til å bli mindre og mindre behagelig å kjøre bil med forbrenningsmotor fremover. Og det vil gå fort.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Snart superlader oppe og går i Bergen også. Rett etter Haukåstunnelen ved Statoilstasjonen der. Vis a vis Felleskjøpet.

    lader.jpg

    Spurte montøren om når de var operativ og han sa ikke senere enn tre uker i alle fall.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Da har jeg avtalt henting 2. mars. Det blir stas.
    Stilig. Når fikk du epost om at "nå var bilen på vei til Norge"? Fikk den i dag, og det står fremdeles slutten av mars der, men ingen konkret dato.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    "Your car is being prepared for pickup or delivery" er de magiske ordene som dukker opp når den står i Norge Deph.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Jeg fikk epost sist fredag så ringte de meg i dag for å avklare noen småting (om jeg skulle ha finansiering eller betale cash, om jeg skulle ha de vinterdekkene jeg hadde valgt, om jeg skulle ha gummimatter osv). Min står fortsatt som "in transit" så vet ikke om mytesla-sidene er helt i vater hele tiden. De sa ikke at bilen var ankommet Norge så vidt jeg fikk med meg.

    Jeg hadde opprinnelig "late march" som så ble "may" og så ble det "late march" igjen og nå er det avtalt til 2. mars. Det er en del som har avtalt levering nå og det stod visst et helt lass av biler på kaia i Drammen, så de har definitivt begynt å ankomme Norge.

    Skal på eventen neste fredag så da får jeg se "live" for første gang. Blir jo litt kulturkoloritt å få med seg et ordentlig vekkelsesmøte USA-style en gang, har ikke vært på noen av sorten så langt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jaja.. kanskje det ikke er så lenge til da.

    Fant forresten et annet forsikringsselskap som sannsynligvis gir en god pris. Watercircles, aldri hørt om dem, men de virker jo lett sympatiske. De var litt opptatt av pakkeløsninger og jeg skal få et samletilbud på bil, hus og reise i morgen. Ser ut som om de matcher DNB og IF.

    Sikker moro på tesla-sjå. Hadde sikkert stukket nedom hvis jeg bodde på Østlandet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.657
    Det er estimert at en moderne premiumbil inneholder ca 100 millioner linjer programvarekode om man legger sammen alt som finnes i de ørten devicene som finnes i en bil.

    This Car Runs on Code - IEEE Spectrum

    The avionics system in the F-22 Raptor, the current U.S. Air Force frontline jet fighter, consists of about 1.7 million lines of software code. The F-35 Joint Strike Fighter, scheduled to become operational in 2010, will require about 5.7 million lines of code to operate its onboard systems. And Boeing’s new 787 Dreamliner, scheduled to be delivered to customers in 2010, requires about 6.5 million lines of software code to operate its avionics and onboard support systems. These are impressive amounts of software, yet if you bought a premium-class automobile recently, ”it probably contains close to 100 million lines of software code,” says Manfred Broy, a professor of informatics at Technical University, Munich, and a leading expert on software in cars. All that software executes on 70 to 100 microprocessor-based electronic control units (ECUs) networked throughout the body of your car.
    Alfred Katzenbach, the director of information technology management at Daimler, has reportedly said that the radio and navigation system in the current S-class Mercedes-Benz requires over 20 million lines of code alone and that the car contains nearly as many ECUs as the new Airbus A380 (excluding the plane’s in-flight entertainment system). Software in cars is only going to grow in both amount and complexity. Late last year, the business research firm Frost & Sullivan estimated that cars will require 200 million to 300 million lines of software code in the near future.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn