- Ble medlem
- 11.02.2002
- Innlegg
- 2.356
- Antall liker
- 920
Ikke uventet;
Sjokk for svenske elbil-eiere - DN.no
Sjokk for svenske elbil-eiere - DN.no
|
Fra der jeg bor i Oslo er det under 20 mil til første superlader i alle retninger jeg kunne finne på å kjøre - det holder for meg. Vil ikke ha noen problemer med å kjøre dit jeg faktisk kjører, men skal man oppholde seg et sted over tid er man nesten avhengig av saktelading på stedet for å "fylle tanken" om natten uten at det skal medføre hassle å få ladet.Jo, men da sier du også at Tesla ikke er fullverd bil; altså ikke egnet til feks feriebil uten lysløypa Tesla har definert? Jobben vil nok snart ta betalt dem også, bare snakk om antall elbiler og tid.
Jepp. Fullkomment sinnsykt, selvsagt!Det er estimert at en moderne premiumbil inneholder ca 100 millioner linjer programvarekode om man legger sammen alt som finnes i de ørten devicene som finnes i en bil.
This Car Runs on Code - IEEE Spectrum
The avionics system in the F-22 Raptor, the current U.S. Air Force frontline jet fighter, consists of about 1.7 million lines of software code. The F-35 Joint Strike Fighter, scheduled to become operational in 2010, will require about 5.7 million lines of code to operate its onboard systems. And Boeing’s new 787 Dreamliner, scheduled to be delivered to customers in 2010, requires about 6.5 million lines of software code to operate its avionics and onboard support systems. These are impressive amounts of software, yet if you bought a premium-class automobile recently, ”it probably contains close to 100 million lines of software code,” says Manfred Broy, a professor of informatics at Technical University, Munich, and a leading expert on software in cars. All that software executes on 70 to 100 microprocessor-based electronic control units (ECUs) networked throughout the body of your car.
Alfred Katzenbach, the director of information technology management at Daimler, has reportedly said that the radio and navigation system in the current S-class Mercedes-Benz requires over 20 million lines of code alone and that the car contains nearly as many ECUs as the new Airbus A380 (excluding the plane’s in-flight entertainment system). Software in cars is only going to grow in both amount and complexity. Late last year, the business research firm Frost & Sullivan estimated that cars will require 200 million to 300 million lines of software code in the near future.
Med Tesla så er man avhengig av å snylte på andre for å få den til å funke?Strøm er såpass billig at det for en arbeidsgiver uansett er snakk om småpenger. Hver elbil som lader med f.eks 10A vil i løpet av en vanlig arbeidsdag ha slurpet i seg strøm for 12-13 kroner med dagens strømpriser. Om jeg hadde vært i en slik situasjon kunne jeg godt betale for strømmen om det var viktig, det er muligheten til å lade der det faktisk trengs som er det sentrale. I en stor bedrift med mange ansatte er det fortsatt ikke strømprisen i seg selv som drar, det er installasjonskostnadene om det ikke er tilstrekkelig effekt tilgjengelig.
Men med en Tesla skal man ha lang kjørevei før det er nødvendig å lade på jobben. Er det innlagt strøm på hytta og hos famile man kjører langt for å besøke er man stort sett good to go. På generelt grunnlag har nok folk flest en misoppfatning om hvor mye de faktisk kjører på en dag og hvor langt de trenger å kjøre i gangen. Å kjøre elektrisk krever et litt annet tankesett, men det er ikke nødvendigvis så komplisert når man forholder seg til realitetene. Men å kjøre 60 mil i en elbil som må lade en halvtime hver 10. mil er nok for spesielt interesserte.
.
Som sagt: strøm koster nesten ingen ting. Koster mer for kaffien og småkakene du får servert. Så å lade hos kjente en gang i blant er nok ikke noe problem for noen av partene, i alle fall ikke om de behersker enkel matematikk.Med Tesla så er man avhengig av å snylte på andre for å få den til å funke?Strøm er såpass billig at det for en arbeidsgiver uansett er snakk om småpenger. Hver elbil som lader med f.eks 10A vil i løpet av en vanlig arbeidsdag ha slurpet i seg strøm for 12-13 kroner med dagens strømpriser. Om jeg hadde vært i en slik situasjon kunne jeg godt betale for strømmen om det var viktig, det er muligheten til å lade der det faktisk trengs som er det sentrale. I en stor bedrift med mange ansatte er det fortsatt ikke strømprisen i seg selv som drar, det er installasjonskostnadene om det ikke er tilstrekkelig effekt tilgjengelig.
Men med en Tesla skal man ha lang kjørevei før det er nødvendig å lade på jobben. Er det innlagt strøm på hytta og hos famile man kjører langt for å besøke er man stort sett good to go. På generelt grunnlag har nok folk flest en misoppfatning om hvor mye de faktisk kjører på en dag og hvor langt de trenger å kjøre i gangen. Å kjøre elektrisk krever et litt annet tankesett, men det er ikke nødvendigvis så komplisert når man forholder seg til realitetene. Men å kjøre 60 mil i en elbil som må lade en halvtime hver 10. mil er nok for spesielt interesserte.
.
Strøm koster lite ja, men som du var inne på over, installasjonskostnad koster flesk. Eksempel fra mine foreldres hyttefelt; der får nye hytteeier beskjed om at de kan koble seg til strømnettet, men kraftleverandør står fritt til å koble ut hytta når de vil. Årsaken er at nettet er sprengt, og ingen vil ta regningen for å bygge ut trafo og linjer. Hvorfor skulle kraftleverandør ta regning på 100 millioner for å selge noen titusen kW-timer 4 uker i året?Som sagt: strøm koster nesten ingen ting. Koster mer for kaffien og småkakene du får servert. Så å lade hos kjente en gang i blant er nok ikke noe problem for noen av partene, i alle fall ikke om de behersker enkel matematikk.Med Tesla så er man avhengig av å snylte på andre for å få den til å funke?Strøm er såpass billig at det for en arbeidsgiver uansett er snakk om småpenger. Hver elbil som lader med f.eks 10A vil i løpet av en vanlig arbeidsdag ha slurpet i seg strøm for 12-13 kroner med dagens strømpriser. Om jeg hadde vært i en slik situasjon kunne jeg godt betale for strømmen om det var viktig, det er muligheten til å lade der det faktisk trengs som er det sentrale. I en stor bedrift med mange ansatte er det fortsatt ikke strømprisen i seg selv som drar, det er installasjonskostnadene om det ikke er tilstrekkelig effekt tilgjengelig.
Men med en Tesla skal man ha lang kjørevei før det er nødvendig å lade på jobben. Er det innlagt strøm på hytta og hos famile man kjører langt for å besøke er man stort sett good to go. På generelt grunnlag har nok folk flest en misoppfatning om hvor mye de faktisk kjører på en dag og hvor langt de trenger å kjøre i gangen. Å kjøre elektrisk krever et litt annet tankesett, men det er ikke nødvendigvis så komplisert når man forholder seg til realitetene. Men å kjøre 60 mil i en elbil som må lade en halvtime hver 10. mil er nok for spesielt interesserte.
.
Elbileiere bør også generelt være villige til å finansiere eller betale for lading. For lade må man. Men som nevnt flere ganger kan nesten all lading gjøres hjemme om man har litt rekkevidde.
Det er dyrere for arbeidsgiver at ansatte tar røykepauser enn om noen lader elbiler sin på jobben.
Det kartet er om kanskje realisert om 2 år til. Tesla gikk med 2,2 milliarder i underskudd ifjor. Musk håper Tesla skal gå med overskudd i 2020?Den lysløypa dekker mesteparten av Europa nå, og nettet blir stadig mer finmasket. I løpet av året blir syd- og vestkysten av Spania også dekket inn. Helt gratis å bruke, selvsagt. Klart, hvis du har tenkt å kjøre til Mariupol i Ukraina på ferie vil du få problemer, men lading er i så fall det minste av problemene dine.
Dersom elbiler virkelig skal gå gjennomslag i Norge trengs det rimeligere biler med lengre rekkevidde, som eksempelvis Model 3 som en eller annen gang kommer fra Tesla. Regner også med at andre kommer med lengre rekkevidde etter hvert. Bare ved å endre rekkevidden fra 10 til 20 mil endres ladebehovet dramatisk for mange. Det vil da for de aller fleste være mulig å pendle T/R jobben uten å måtte lade for eksempel. Lading foregår da i praksis i garasjen hjemme, og da trengs ikke allverden effekt siden bilen har 8-15 timer på å fylle batteriet. Mesteparten av ladingen foregår også om natten når loaden på nettet er på sitt laveste.Strøm koster lite ja, men som du var inne på over, installasjonskostnad koster flesk. Eksempel fra mine foreldres hyttefelt; der får nye hytteeier beskjed om at de kan koble seg til strømnettet, men kraftleverandør står fritt til å koble ut hytta når de vil. Årsaken er at nettet er sprengt, og ingen vil ta regningen for å bygge ut trafo og linjer. Hvorfor skulle kraftleverandør ta regning på 100 millioner for å selge noen titusen kW-timer 4 uker i året?
Hva tror du skjer dersom 300 ansatte plutselig skal lade elbilen sin mellom 08-15? Tror du arbeidsgiver vil betale utbygging og drivstoff til sine ansatte? Det er bare snakk om tid og antall (akkurat nå er det politisk korrekt og forbundet med lave kostnader).
Elbileiere er villige til å finansiere lading? Altså sålenge det ikke koster noe; jfr. din kommentar lengre oppe?
Det er vel nettopp dette artikkelen fra Sverige viser; de er bare litt foran Norge
Ja, da bør man kanskje vurdere å droppe elbilen... ellers må man innom lading et par-tre-fire-fem ganger pr. uke avhengig av kjørelengde og rekkevidde. Det går fort bort en time på å kjøre til et sted man kan lade, lade og kjøre hjem. Det blir svært upraktisk. Jeg ville aldri vurdert å kjøpe elbil uten garantert lademulighet et sted bilen står parkert mesteparten av døgnet. I borettslag og sameier så funker det som regel kun så lenge noen gaske få har behovet - skal det lades mange biler samtidig (og folk vil stort sett lade på samme tid av døgnet) trengs det etter hvert ganske stor installert effekt, og det drar opp investeringskostnaden mye.Det er endel som ikke har anledning til å koble seg til strøm når de parkerer bilen hjemme
Tja, de har jo kommet veldig mye lenger enn de to firmaene noensinne gjorde allerede. Hvis du klikker på linken til superladersiden og drar slideren til "i dag" ser du hvor de står nå. Det dukker opp nye superladere hele tiden, 127 stk bare i Q4 i fjor. Tesla genererer bra med cash fra driften, men investerer noe rabiat i superladere, utsalg/servicesentere, utviklingskostnader for Model X og Model 3, og batterifabrikken (som er en forutsetning for den bilen). De har en bruttomargin på ca 27 % på bilene, og det er vel bare Porsche som er i nærheten av slike marginer i bilindustrien. Underskuddet nå skyldes hovedsakelig utbyggingstakten av superladere og utviklingskostnadene for Model X og Model 3. De kan jo ikke lene seg tilbake og spille safe heller, da er de ihvertfall ferdige. Det kan fortsatt tenkes at noe går feil med firmaet, men de er forlengst ute av startfasen hvor dette kunne bli en "opp som en løve og ned som en skinnfell"-historie. Nå er det vekst, vekst og vekst som gjelder.Det kartet er om kanskje realisert om 2 år til. Tesla gikk med 2,2 milliarder i underskudd ifjor. Musk håper Tesla skal gå med overskudd i 2020?Den lysløypa dekker mesteparten av Europa nå, og nettet blir stadig mer finmasket. I løpet av året blir syd- og vestkysten av Spania også dekket inn. Helt gratis å bruke, selvsagt. Klart, hvis du har tenkt å kjøre til Mariupol i Ukraina på ferie vil du få problemer, men lading er i så fall det minste av problemene dine.
USA i dag: Tesla spår svakere salg - DN.no
Kanskje Tesla er nye Think eller REC?
Tja, de har jo kommet veldig mye lenger enn de to firmaene noensinne gjorde allerede. Hvis du klikker på linken til superladersiden og drar slideren til "i dag" ser du hvor de står nå. Det dukker opp nye superladere hele tiden, 127 stk bare i Q4 i fjor. Tesla genererer bra med cash fra driften, men investerer noe rabiat i superladere, Model 3 og batterifabrikken (som er en forutsetning for den bilen). De har en bruttomargin på ca 27 % på bilene, og det er vel bare Porsche som er i nærheten av slike marginer i bilindustrien. Underskuddet nå skyldes hovedsakelig utbyggingstakten av superladere og utviklingskostnadene for Model X og Model 3. De kan jo ikke lene seg tilbake og spille safe heller, da er de ihvertfall ferdige. Det kan fortsatt tenkes at noe går feil med firmaet, men de er forlengst ute av startfasen hvor dette kunne bli en "opp som en løve og ned som en skinnfell"-historie.Det kartet er om kanskje realisert om 2 år til. Tesla gikk med 2,2 milliarder i underskudd ifjor. Musk håper Tesla skal gå med overskudd i 2020?Den lysløypa dekker mesteparten av Europa nå, og nettet blir stadig mer finmasket. I løpet av året blir syd- og vestkysten av Spania også dekket inn. Helt gratis å bruke, selvsagt. Klart, hvis du har tenkt å kjøre til Mariupol i Ukraina på ferie vil du få problemer, men lading er i så fall det minste av problemene dine.
USA i dag: Tesla spår svakere salg - DN.no
Kanskje Tesla er nye Think eller REC?
REPORT CARD | |
---|---|
Test score: | 99 |
Reliability: | Average (3 out of 5) |
Overall MPGe*: | 84 |
Price as tested: | $89,650 |
Filmen viser at det er gøy de første gangene, men ikke samme gleden etter mange førsøk. Gliset og adrenalin- og endorfinkicket til sjåføren dabber av etter vært..
Det er alltids en mulighet for at de blir kjøpt opp av noen andre, men at de forsvinner helt ville overraske meg stort. Det kommer til å bli flere og flere modeller elbiler på markedet - det er den veien utviklingen går. Tesla har vært og er pioneerer på det området og det er nok flere som kunne tenke seg tilgang til teknologien og folkene bak. Jeg vil bli svært lite overrasket om det en gang kommer frem at Apple prøvde å kjøpe Tesla.Jeg blir overrasket om Tesla eksisterer om ti år....
Det er vel en relevant sammenlikning - ikke, og mye billigereEr du virkelig så teit eller gjør du deg bare til?Filmen viser at det er gøy de første gangene, men ikke samme gleden etter mange førsøk. Gliset og adrenalin- og endorfinkicket til sjåføren dabber av etter vært..
En brukt motorsykkel til kr 40" kan gjøre det bedre![]()
Det er vel ca det Teslas neste modell er forventet å være: Mindre enn Model S/X, noe kortere rekkevidde og en startpris på rundt 30.000 dollar.Rekkevidden er en ting, en annen ting er tiden det tar å fylle opp for å få tilbake den samme rekkevidden. På en forbrenningsmotor: noen minutter, på en el-bil: mange timer.
For meg er Tesla en bil som faller mellom to stoler - for stor til å bruke som bybil, og for tungvint å bruke på langtur.
Den sannsynligvis beste løsningen på dette for meg er å ha en elbil til daglig (by) bruk, og så leie en bil når man skal kjøre lenger. Jeg kunne tenkt med en bil som omtrent en BMW 3-serie med rekkevidde på 20 mil. Da ville det plutselig bli aktuelt med en el-bil. En i3 er for såvidt et alternativ, men den har litt for kort rekkevidde, og har litt for lite plass.
Den eneste typen bil som ville fungert for meg i alle situasjoner er en ladbar hybrid.
Enig i at bilen er litt stor til å smyge rundt i bygater og trange parkeringshus, men etter ca 40000 km i en Tesla mener jeg å ha litt erfaring for at denne fungerer helt fint på langtur. Den trenger en pause på en hurtiglader omtrent like ofte som jeg trenger en toalett/kaffe/mat-pause. Forskjellen er bare at du lar "tappepistolen" stå i bilen mens du er inne, i stedet for å tanke ferdig først og så gå inn. Når du kommer ut 20-30 min senere er den ferdig "tanket". På langtur i norske hastigheter tar det ikke lenger tid å kjøre Tesla enn Subaru, men i europeiske motorveihastigheter må man legge inn noen flere pit stops enn man ellers ville gjort.Rekkevidden er en ting, en annen ting er tiden det tar å fylle opp for å få tilbake den samme rekkevidden. På en forbrenningsmotor: noen minutter, på en el-bil: mange timer.
For meg er Tesla en bil som faller mellom to stoler - for stor til å bruke som bybil, og for tungvint å bruke på langtur.
Funker dårlig om det ikke er hurtigladere på strekningen, ja. Det er en potensiell dealbreaker for noen (eksempelvis deg...), for andre (eksempelvis meg) er det lite relevant. Ser dog ut som ruten din hadde gått greit med den utbyggingen som er planlagt i løpet av 2015 evt 2016.Men så har man det med frihet till å velge rute, evt. ombestemme seg underveis. Pr. idag må man planlegge ruten der man vet at det finnes lademuligheter. Det trenger man ikke med en forbrenningsmotor - der finnes det bensinstasjoner uansett hvor man drar.
Jeg kjører et par ganger i året til Praha. Ingen ladestasjoner i Tsjekkia. Hurtigladestasjoner i Oslo, Göteborg, Köbenhavn og Berlin. I og med at jeg tar båten fra Trelleborg til Rostock, må jeg greie meg med ladingen i Göteborg helt til Berlin. Det tror jeg kan være et problem. Med en dieselbil gjør jeg turen på 2 dager. Hvor lang tid vil det ta med en Tesla?
Vet ikke, men personlig ville jeg nok ikke kjørt til Tsjekkia uansett, hverken med el- eller dieselbil. Jeg ville fløyet til Praha og tatt ut en leiebil på flyplassen. Enklere, raskere og billigere - why bother? For meg er knekkpunktet mellom bil og fly et sted rundt 6 timers kjøring, litt avhengig av hvor mye bagasje. Jeg er i København nå (SAS og håndbagasje), i Skåne neste uke (Tesla), og var i Odense for en tid siden (Tesla).Men så har man det med frihet till å velge rute, evt. ombestemme seg underveis. Pr. idag må man planlegge ruten der man vet at det finnes lademuligheter. Det trenger man ikke med en forbrenningsmotor - der finnes det bensinstasjoner uansett hvor man drar.
Jeg kjører et par ganger i året til Praha. Ingen ladestasjoner i Tsjekkia. Hurtigladestasjoner i Oslo, Göteborg, Köbenhavn og Berlin. I og med at jeg tar båten fra Trelleborg til Rostock, må jeg greie meg med ladingen i Göteborg helt til Berlin. Det tror jeg kan være et problem. Med en dieselbil gjør jeg turen på 2 dager. Hvor lang tid vil det ta med en Tesla?
Den finnes. Mercedes har laget en elbil i B-klassen sin. Hvis du velger den store batteripakken der får du 230 km rekkevidde. Det er i alle fall det de oppgir. Den vil komme deg på ca 284.000 med range-pakken. Men så kan man fort plusse på mye for ymse tillegg.Den sannsynligvis beste løsningen på dette for meg er å ha en elbil til daglig (by) bruk, og så leie en bil når man skal kjøre lenger. Jeg kunne tenkt med en bil som omtrent en BMW 3-serie med rekkevidde på 20 mil. Da ville det plutselig bli aktuelt med en el-bil. En i3 er for såvidt et alternativ, men den har litt for kort rekkevidde, og har litt for lite plass.