Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mercedes klasse B er fin og jeg har prøvekjørt den, men blir nok feil og sammenligne den med BMW 3-serien. Klasse B er en bil med relativ høy bakkeklaring og 3-serien det motsatte. Det gjør at de oppleves svært forskjellig kjøremessig. Klasse B er og 2-serien Active Tourer er derimot meget like.
    Testet: BMW 2-serie Active Tourer - Dinside
    Det kan meget godt hende. Jeg har ikke kjørt noen av dem. Jeg bare ser at det er nok en bil i donaldklassen som har mye bedre rekkevidde enn BMVen. Og siden rekkevidde var kriteriet og ikke kjøreegenskaper så kan det hende at det like vel kan være et godt valgt for mange, ikke minst økonomisk.

    Jeg hadde sikkert også valgt en bil i dette segmentet hvis rekkevidden hadde vært tilsvarende en Tesla.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Men så har man det med frihet till å velge rute, evt. ombestemme seg underveis. Pr. idag må man planlegge ruten der man vet at det finnes lademuligheter. Det trenger man ikke med en forbrenningsmotor - der finnes det bensinstasjoner uansett hvor man drar.
    Jeg kjører et par ganger i året til Praha. Ingen ladestasjoner i Tsjekkia. Hurtigladestasjoner i Oslo, Göteborg, Köbenhavn og Berlin. I og med at jeg tar båten fra Trelleborg til Rostock, må jeg greie meg med ladingen i Göteborg helt til Berlin. Det tror jeg kan være et problem. Med en dieselbil gjør jeg turen på 2 dager. Hvor lang tid vil det ta med en Tesla?
    Vet ikke, men personlig ville jeg nok ikke kjørt til Tsjekkia uansett, hverken med el- eller dieselbil. Jeg ville fløyet til Praha og tatt ut en leiebil på flyplassen. Enklere, raskere og billigere - why bother? For meg er knekkpunktet mellom bil og fly et sted rundt 6 timers kjøring, litt avhengig av hvor mye bagasje. Jeg er i København nå (SAS og håndbagasje), i Skåne neste uke (Tesla), og var i Odense for en tid siden (Tesla).

    Eventuelt ville jeg tatt Miata'en til Tsjekkia og gjort det til en road trip utenfor motorveiene og med kalesjen nede mesteparten av tiden, men det er en helt annen type tur.
    Først og fremst elsker jeg å kjøre bil, og hvis man er 2 blir det faktisk billigere å kjøre enn å fly (når man har en gammel, allerede nedskrevet bil). I tillegg har jeg masse ting som skal flyttes opp og ned dit. Alternativet til å kjøre egen bil ville være å fly nedover og så betale Schenker for å flytte ting. Så å fly nedover og så ha leiebil der nede er uaktuelt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Først og fremst elsker jeg å kjøre bil, og hvis man er 2 blir det faktisk billigere å kjøre enn å fly (når man har en gammel, allerede nedskrevet bil). I tillegg har jeg masse ting som skal flyttes opp og ned dit. Alternativet til å kjøre egen bil ville være å fly nedover og så betale Schenker for å flytte ting. Så å fly nedover og så ha leiebil der nede er uaktuelt.
    Du har ikke vurdert en Tesla da.. ?

    I løpet av 2015 blir det rullet ut superladernettverk i Tsjekkia også.

    Og når du kjøper en ... kan du bruke dem fritt i hele bilens levetid.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.598
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Trondheim
    Først og fremst elsker jeg å kjøre bil, og hvis man er 2 blir det faktisk billigere å kjøre enn å fly (når man har en gammel, allerede nedskrevet bil). I tillegg har jeg masse ting som skal flyttes opp og ned dit. Alternativet til å kjøre egen bil ville være å fly nedover og så betale Schenker for å flytte ting. Så å fly nedover og så ha leiebil der nede er uaktuelt.
    Du har ikke vurdert en Tesla da.. ?
    Nei. Jeg synes den ser for harry ut. Og å kjøre bil er mye mer enn aksellerasjon.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Har du prøvd en da...?
    Etter å snart ha rundet 30000km på et snaut år ser jeg den har mange egenskaper som topper akselerasjonen.
    (Og de nye modellene har mer snadder enn min.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kall meg barnslig, men man blir ikke lei av den akselerasjonen. Jeg blir like glad hver gang tilfeldighetene gjør at jeg står forrest i køen ved et rødt lys.

    Likevel, den mest imponerende kjøreegenskapen er hvordan man kan presisjonskjøre bilen i krypehastigher og stå bom stille i en motbakke ved bare å dosere gassen riktig. Det er ingen ting som bråker, slurer, vibrerer eller ryker, og det er mulig å henge lydløst på gassen i en motbakke og krype fremover eller bakover ved å trykke litt hardere eller lettere - uten at noe kveles eller går varmt. Selv om det er en stor slede gjør det at man kan presisjonsparkere på millimeteren i P-hus og lignende. Lydløst.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    792
    Den sannsynligvis beste løsningen på dette for meg er å ha en elbil til daglig (by) bruk, og så leie en bil når man skal kjøre lenger. Jeg kunne tenkt med en bil som omtrent en BMW 3-serie med rekkevidde på 20 mil. Da ville det plutselig bli aktuelt med en el-bil. En i3 er for såvidt et alternativ, men den har litt for kort rekkevidde, og har litt for lite plass.
    Den finnes. Mercedes har laget en elbil i B-klassen sin. Hvis du velger den store batteripakken der får du 230 km rekkevidde. Det er i alle fall det de oppgir. Den vil komme deg på ca 284.000 med range-pakken. Men så kan man fort plusse på mye for ymse tillegg.

    I motsetning til BMVen ser dette ut som en ordentlig bil og ikke noe designet av Lego.

    Det eneste minuset med denne er at den ikke har hurtigladermulighet... hvis man ikke behøver dette så kan kanskje det være noe å vurdere. En jeg kjenner bestilte nettopp en slik, g hun får den i mai.

    Mercedes-Benz Norge - B-Klasse - B-Klasse Electric Drive (W242)

    For å spikke litt, "rangepakka" til Mercedes består av sota ruter + noen småting + programvare-endring. Pv.endringen går ut på at grensene endres for å ta mer ut av batteriet (som er identisk i begge versjoner). Dermed har du fått øket rekkevidde. Nedsiden er kortere levetid på batteriet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mercedes klasse B og Kia Soul er de med best rekkevidde etter Tesla. For min del sitter jeg på gjerdet til enten Tesla model 3 eller andre generasjon Leaf/e-Golf kommer. En rekkevidde på oppgitte 30-40 mil er akseptabelt. Så får vi se om det kommer i 2016 eller 2107.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den sannsynligvis beste løsningen på dette for meg er å ha en elbil til daglig (by) bruk, og så leie en bil når man skal kjøre lenger. Jeg kunne tenkt med en bil som omtrent en BMW 3-serie med rekkevidde på 20 mil. Da ville det plutselig bli aktuelt med en el-bil. En i3 er for såvidt et alternativ, men den har litt for kort rekkevidde, og har litt for lite plass.
    Den finnes. Mercedes har laget en elbil i B-klassen sin. Hvis du velger den store batteripakken der får du 230 km rekkevidde. Det er i alle fall det de oppgir. Den vil komme deg på ca 284.000 med range-pakken. Men så kan man fort plusse på mye for ymse tillegg.

    I motsetning til BMVen ser dette ut som en ordentlig bil og ikke noe designet av Lego.

    Det eneste minuset med denne er at den ikke har hurtigladermulighet... hvis man ikke behøver dette så kan kanskje det være noe å vurdere. En jeg kjenner bestilte nettopp en slik, g hun får den i mai.

    Mercedes-Benz Norge - B-Klasse - B-Klasse Electric Drive (W242)

    For å spikke litt, "rangepakka" til Mercedes består av sota ruter + noen småting + programvare-endring. Pv.endringen går ut på at grensene endres for å ta mer ut av batteriet (som er identisk i begge versjoner). Dermed har du fått øket rekkevidde. Nedsiden er kortere levetid på batteriet.
    Mulig du har rett. Jeg trodde det først og fremst handlet om oppgradering fra 28 til 32MvH på selve batteriet, ink diverse ubetydeligheter. I såfall lett usympatisk, men 6K for pakken er vel uansett intensjoner ikke noe man dropper. Uansett er 230 km anstendig rekkevidde for en donadbil. Om to-tre år kommer det bedre alternativer.
     

    thomasqpr

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2009
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei Leifen

    flott bil du har,men snart er det slutt på snylting,og det kommer,stol ikke på en politiker,og da er det desverre ikke mange fordeler igjen på Tesla,som er en dyr bil punktum.

    mvh
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Du har vel rett i en ting; stol aldri på en politiker.

    Den store fordelen befinner seg i garasjen min, i form av en ledning, som i sin tur mater bilen min med drivstoff. Hvordan de skal gjøre noe med akkurat det har du kanskje en teori om?

    Ang. resten får vi bare vente og se.
     

    thomasqpr

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2009
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    strømprisen er forsatt lav,takk og lov,det jeg mener,er når el-bil må betale full frynsegode,da synker verdien på bilen som en stein,desverre
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Prisfallet er jo som alle andre biler, 50% etter 3 år så om man velger en tysker med 200hk og 4 hjulstrekk eller en Tesla er det like dyrt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.659
    Hvorfor skal prisen på en vare falle når den blir dyrere i innkjøp? Dersom avgifter på vanlige biler ble doblet i morgen ville bruktprisene gå opp, ikke ned.

    Under dagens regime er det fritak for mva. Stort sett alle elbiler vil få null avgift pga effekt, lite pga vekt og negativ stats pga null CO2 og NOx. Avgiftene på Teslas toppmodell ville blitt maks ca 300k, ikke over en million som enkelte tror.
     

    thomasqpr

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2009
    Innlegg
    15
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    når garantien på batteriet etter 8 år er slutt, er festen over,for å si det sånn
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    792
    Den sannsynligvis beste løsningen på dette for meg er å ha en elbil til daglig (by) bruk, og så leie en bil når man skal kjøre lenger. Jeg kunne tenkt med en bil som omtrent en BMW 3-serie med rekkevidde på 20 mil. Da ville det plutselig bli aktuelt med en el-bil. En i3 er for såvidt et alternativ, men den har litt for kort rekkevidde, og har litt for lite plass.
    Den finnes. Mercedes har laget en elbil i B-klassen sin. Hvis du velger den store batteripakken der får du 230 km rekkevidde. Det er i alle fall det de oppgir. Den vil komme deg på ca 284.000 med range-pakken. Men så kan man fort plusse på mye for ymse tillegg.

    I motsetning til BMVen ser dette ut som en ordentlig bil og ikke noe designet av Lego.

    Det eneste minuset med denne er at den ikke har hurtigladermulighet... hvis man ikke behøver dette så kan kanskje det være noe å vurdere. En jeg kjenner bestilte nettopp en slik, g hun får den i mai.

    Mercedes-Benz Norge - B-Klasse - B-Klasse Electric Drive (W242)

    For å spikke litt, "rangepakka" til Mercedes består av sota ruter + noen småting + programvare-endring. Pv.endringen går ut på at grensene endres for å ta mer ut av batteriet (som er identisk i begge versjoner). Dermed har du fått øket rekkevidde. Nedsiden er kortere levetid på batteriet.
    Mulig du har rett. Jeg trodde det først og fremst handlet om oppgradering fra 28 til 32MvH på selve batteriet, ink diverse ubetydeligheter. I såfall lett usympatisk, men 6K for pakken er vel uansett intensjoner ikke noe man dropper. Uansett er 230 km anstendig rekkevidde for en donadbil. Om to-tre år kommer det bedre alternativer.
    Dette med batterikapasitet og rekkevidde er smålugubert i elbilbransjen.
    Total batt.kapasitet er den du får ved å lade batteriet til 100% for så å lade ut til 0%.
    I praksis kan du ikke gjøre det, batteriet blir ødelagt. Derfor er det lagt inn begrensninger som sørger for at batteriet bare lades opp til f.eks 90% og ikke lenger ned enn til 12%. I noen biler kan disse grensene justeres slik at du f.eks kan opp til 95% og ned til 7%. Dermed får du større rekkevidde men samtidig forkortes levetiden på batteriet, dette prater ikke leverandørene mye om. Leaf f.eks har lenge vært oppgitt med 162km. rekkevidde. Denne ble øket til 199km. Samme batteri, nye grenser.
    For øvrig, dette med rekkevidde skal tas med en stor klype salt. Oppgitt kjørelengde forutsetter flat vei, rett fram, jevn fart og 20c. I praksis kommer man ikke i nærheten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.659
    når garantien på batteriet etter 8 år er slutt, er festen over,for å si det sånn
    Om så skjer er det jo bare å kjøpe et nytt batteri. Prisen på de går nok ned en hel del innen den tid.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.087
    Antall liker
    10.636
    Tesla er ikke like attraktiv den dagen den kun har lavt forbruk som fordel. Statusen den pr. idag har som "statusbil" er også fallende. Men, på den annen side, Tesla har vært flinke til å promotere merket som et premiumnavn før de kommer med en mer folkelig modell. Samme resept som Volvo gjorde med 760/740. Kjør på med statusen først og la så almuen nyte godt av navnet, dog til en lavere pris.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.659
    Lavt forbruk er ikke en veldig stor fordel for Tesla Model S. Med mindre man kjører svært mye så blir det uansett ikke allverden i penger på drivstoff. Har man råd til en bil til 800k har man også råd til bensin eller diesel uten å bekymre seg så mye. Lave drivstoffkostnader hjelper selvsagt på totalregnestykket, ditto med fri bompassering og fri parkering på offentlige steder, men det er sjelden et kjempecase å kjøpe bil til litt under millionen uansett. Verdifallet sørger effektivt for det som regel. Selv bruker jeg ca 13k på diesel i året så det er en grense for hvor mye penger det er mulig å spare på det.

    Elbiler ER attraktive av flere grunner enn at strøm er billigere enn bensin pr. mil kjørt. Jeg tror også det blir svært lenge til det ikke er betydelige incentiver for å kjøpe og eie elbil kontra diesel. Jeg tipper det blir mye dyrere for dieselbiler å kjøre gjennom bomringen før det koster noe for elbiler å gjøre det samme. Det er den veien det går om dagen. Eneste som kan hindre det i Norge er at Finansdepartementet får gjennomslag for et provenysyn, dvs at inntektene fra bilavgifter er viktigere enn alt det andre. Jeg tror ikke så skjer med det første, men man vet jo aldri hva de finner på.

    Tipper tilgangen til kollektivfeltet forsvinner eller blir begrenset ganske snart. Utover det tror jeg ikke det skjer allverden med det første. Muligens en liten mva-sats eller noe slikt, men det utgjør nødvendigvis ikke så mye i penger.

    For en elbil som veier 1.5 tonn, har en motor som er listet i vognkortet med ca 140 hester (som regel står det mye lavere der...) og som koster 300.000 i innkjøp før mva ville fått avgifter som kun tilsvarer mva med dagens regime.

    -101.000 kroner i CO2-avgift tar livet av avgiftene for vekt og effekt. Trekkes vekten av batteriet fra som det har vært snakk om blir totale avgifter lavere.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor skal prisen på en vare falle når den blir dyrere i innkjøp? Dersom avgifter på vanlige biler ble doblet i morgen ville bruktprisene gå opp, ikke ned.

    Under dagens regime er det fritak for mva. Stort sett alle elbiler vil få null avgift pga effekt, lite pga vekt og negativ stats pga null CO2 og NOx. Avgiftene på Teslas toppmodell ville blitt maks ca 300k, ikke over en million som enkelte tror.
    Tja, ny modell, forventning fra markedet, slitasje. Det er bare å bruke finn.no som referanse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.659
    Hvorfor skal prisen på en vare falle når den blir dyrere i innkjøp? Dersom avgifter på vanlige biler ble doblet i morgen ville bruktprisene gå opp, ikke ned.

    Under dagens regime er det fritak for mva. Stort sett alle elbiler vil få null avgift pga effekt, lite pga vekt og negativ stats pga null CO2 og NOx. Avgiftene på Teslas toppmodell ville blitt maks ca 300k, ikke over en million som enkelte tror.
    Tja, ny modell, forventning fra markedet, slitasje. Det er bare å bruke finn.no som referanse.
    Selvsagt, jeg stusset bare på logikken i at bruktprisene måtte falle når nyprisene går opp mye.
    Jeg tror ikke min snart ankommende P85D er verdt veldig mye om 8 år bare for å ha sagt det...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker ikke den logikken. Stort sett alt av biler detter rundt 50% etter tre år.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Så lenge den holder seg omtrent som resten av markedet bør en vel være fornøyd. Det såkalte "prisraset" det snakkes så mye om tyder på det. Ihvertfall for en normal utgave. I mellomtiden kan jeg betale 2-3000 mer i måneden på billånet i stedet for å donere de hos Statoil. Spart rentekostnad hjelper litt det også, selv om det ikke er mye å snakke om nå om dagen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Du er rimelig god hvis du fyller for 2-3k i måneden på Statoil...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.087
    Antall liker
    10.636

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Du er rimelig god hvis du fyller for 2-3k i måneden på Statoil...
    150-200 liter pr. mnd. 2000-3000 km. pr mnd. 70-100 km. pr dag. Ikke betegnet som langpendling engang.
    Hver sin lyst, så langt hadde jeg aldri orket å kjøre pr dag uansett bil. Tida mi er viktigere enn som så.
    Hjemmeværende?
    Hadde det bare vært så vel, enn så lenge jobber jeg.

    Har forresten fri bil netto.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Du er rimelig god hvis du fyller for 2-3k i måneden på Statoil...
    250 mil/mnd. Snittforbruk på 0,7 / 13,50pr liter. Kjør kalkulator selv. Er det noe jeg ikke har skjønt her?
    Inklusive spart bom og årsavgift snakker vi glatt om vel 3000 pr måned. Men for all del, de som foretrekker å
    skylle pengene ned i dass må gjerne fortsette med det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Regnestykket er greit det, er glad for at det ikke er mitt regnestykke.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvor mange ganger skal du påpeke i denne tråden at du har gratis bil og at alt som koster mer enn gratis er dyrere?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.002
    Antall liker
    40.260
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det regnestykket er interessant, jeg. Jeg kjører også oppimot 30000 km i året. Det blir 2500 km i måneden, eller 575 km i uka. 43 km hjemmefra til jobb og like langt hjem igjen utgjør mesteparten, og det går absolutt ikke fortere å reise kollektivt. Hvis jeg hadde brukt dieselpurka med 0,54 liter på mila i snitt og 13,50 kr pr liter blir det 419 kr i uka. I praksis litt mer, siden forbruket ville vært en god del høyere i saktegående kø. Pluss over 50 kr i bompenger pr dag, dvs 669 pr uke, 2900 i måneden, og 35000 i året. På åtte år blir det 278000, og da regner vi altså ganske forsiktig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med den typen regnestykker er det dumt å kjøre fossilbil.

    Samtidig som det er så langt at det blir for kjip med en Leaf :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg synes det regnestykket er interessant, jeg. Jeg kjører også oppimot 30000 km i året. Det blir 2500 km i måneden, eller 575 km i uka. 43 km hjemmefra til jobb og like langt hjem igjen utgjør mesteparten, og det går absolutt ikke fortere å reise kollektivt. Hvis jeg hadde brukt dieselpurka med 0,54 liter på mila i snitt og 13,50 kr pr liter blir det 419 kr i uka. I praksis litt mer, siden forbruket ville vært en god del høyere i saktegående kø. Pluss over 50 kr i bompenger pr dag, dvs 669 pr uke, 2900 i måneden, og 35000 i året. På åtte år blir det 278000, og da regner vi altså ganske forsiktig.
    Du kan ikke regne med at bompenger er gratis for deg de neste åtte årene. Det er i mine øyne ikke å regne ganske forsiktig, men heller svært kreativt :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.104
    Antall liker
    14.659
    Jeg synes det regnestykket er interessant, jeg. Jeg kjører også oppimot 30000 km i året. Det blir 2500 km i måneden, eller 575 km i uka. 43 km hjemmefra til jobb og like langt hjem igjen utgjør mesteparten, og det går absolutt ikke fortere å reise kollektivt. Hvis jeg hadde brukt dieselpurka med 0,54 liter på mila i snitt og 13,50 kr pr liter blir det 419 kr i uka. I praksis litt mer, siden forbruket ville vært en god del høyere i saktegående kø. Pluss over 50 kr i bompenger pr dag, dvs 669 pr uke, 2900 i måneden, og 35000 i året. På åtte år blir det 278000, og da regner vi altså ganske forsiktig.
    Du kan ikke regne med at bompenger er gratis for deg de neste åtte årene. Det er i mine øyne ikke å regne ganske forsiktig, men heller svært kreativt :)
    Jeg synest det er forsiktig. Jeg tror forskjellen mellom elektrisk og diesel inn og ut av Oslo vil bli større, ikke mindre. Det er i ferd med å vedtas lovverk som gjør det mulig å gjøre det svært dyrt å kjøre inn i Oslo for dieselbiler enkelte dager. Dette er ikke noe som diskuteres for morro skyld. Det kan godt hende det kommer bompenger for elbiler, men da vil prisdifferansen opp til diesel være over de 27 kronene det er i dag, det er jeg rimelig sikker på.

    Det finnes to typer bompenger, en som skal (del)finansiere veiprosjekter, som på nye E6 nord for Oslo. Bomringen i Oslo er først og fremst for å begrense trafikken. Dersom man daglig kjører gjennom bomringen til jobb i sentrum koster det i dag ca like mye som månedskort på T-banen. I tillegg kommer problemene og evt kostnader ved parkering sentralt i byen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg passerer 3 bomstasjoner daglig. Med de nye rushtidssatsene i Bergen ville det blitt 110kr dagen, eller vel 2500 mnd bare i bompenger til og fra jobb. 30.000 bare her, og med litt kjøring utenom, drivstoffbesparelser og veiavgiften så nærmer vi oss 50.000 kr i årlig besparing. Over 10 år er det en halv million det. Det er en god bit av prisen på en Tesla.

    Det er godt mulig at det en eller annen gang blir bompenger på elbiler også, politikere er noen griske svin og landeveisrøverimodellen er for lukrativ til at de vil gi slipp på den, men forskjellen til drivstoffbiler kommer alltid til å være stor.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette med batterikapasitet og rekkevidde er smålugubert i elbilbransjen.
    Total batt.kapasitet er den du får ved å lade batteriet til 100% for så å lade ut til 0%.
    I praksis kan du ikke gjøre det, batteriet blir ødelagt. Derfor er det lagt inn begrensninger som sørger for at batteriet bare lades opp til f.eks 90% og ikke lenger ned enn til 12%. I noen biler kan disse grensene justeres slik at du f.eks kan opp til 95% og ned til 7%. Dermed får du større rekkevidde men samtidig forkortes levetiden på batteriet, dette prater ikke leverandørene mye om. Leaf f.eks har lenge vært oppgitt med 162km. rekkevidde. Denne ble øket til 199km. Samme batteri, nye grenser.
    For øvrig, dette med rekkevidde skal tas med en stor klype salt. Oppgitt kjørelengde forutsetter flat vei, rett fram, jevn fart og 20c. I praksis kommer man ikke i nærheten.
    Ikke helt riktig det med ladingen. Det er ikke noe problem å lade til 100%. Det som er uheldig er å la bilen bli stående med fulladet batteri. Til daglig bruk er det derfor god praksis å ikke toppe helt opp, men skal man kjøre langt og med en gang er det bare å fylle så mye det går. Det er av praktiske årsaker også ikke lurt å gå helt tom for strøm før man kommer dit man skal, på samme måte som det ikke er lurt å kjøre en tank tom for diesel.

    Så litt sikkerhetsmargin er det greit å legge inn på elbiler, men har kan man like gjerne snakke om likt antall kilometer man bør ha igjen og ikke prosentvis fratrekk fra totallengden. Så har du en bil med 230 og trekker fra 20km i sikkerhetsmargin, er det likevel over 200 tilbake. Dvs man kommer seg 10 mil fra hjemmet og tilbake uten å måtte lade underveis. Mens med en bil på 130 ... vil man kun komme seg rett over 5 mil. Og da snakker vi sommer og sol.

    Rekkevidde i praksis vil alltid bli kortere også enn på ideelle testforhold. Så man bør teste selv i praksis hva man bruker, og også ta høyde for at batteriet slites over tid og at kapasiteten ikke vil være like god 5 år frem i tid. Noen biler lader også opp batteriet i bedoverbakke og under nedbremsing, og kjører man mye i kupert terreng kan dette være nyttig og øke rekkevidden i forholde til biles som ikke har det, men har samme oppgitte rekkevidde. På den nye Mercedesen er dette et tilvalg.

    Uansett ... så koker det ned til at lengst mulig rekkevidde er den viktigste faktoren, eller bør være det, for mange når de skal velge hvilken elbil de skal kjøpe.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn