Det kan meget godt hende. Jeg har ikke kjørt noen av dem. Jeg bare ser at det er nok en bil i donaldklassen som har mye bedre rekkevidde enn BMVen. Og siden rekkevidde var kriteriet og ikke kjøreegenskaper så kan det hende at det like vel kan være et godt valgt for mange, ikke minst økonomisk.Mercedes klasse B er fin og jeg har prøvekjørt den, men blir nok feil og sammenligne den med BMW 3-serien. Klasse B er en bil med relativ høy bakkeklaring og 3-serien det motsatte. Det gjør at de oppleves svært forskjellig kjøremessig. Klasse B er og 2-serien Active Tourer er derimot meget like.
Testet: BMW 2-serie Active Tourer - Dinside
Først og fremst elsker jeg å kjøre bil, og hvis man er 2 blir det faktisk billigere å kjøre enn å fly (når man har en gammel, allerede nedskrevet bil). I tillegg har jeg masse ting som skal flyttes opp og ned dit. Alternativet til å kjøre egen bil ville være å fly nedover og så betale Schenker for å flytte ting. Så å fly nedover og så ha leiebil der nede er uaktuelt.Vet ikke, men personlig ville jeg nok ikke kjørt til Tsjekkia uansett, hverken med el- eller dieselbil. Jeg ville fløyet til Praha og tatt ut en leiebil på flyplassen. Enklere, raskere og billigere - why bother? For meg er knekkpunktet mellom bil og fly et sted rundt 6 timers kjøring, litt avhengig av hvor mye bagasje. Jeg er i København nå (SAS og håndbagasje), i Skåne neste uke (Tesla), og var i Odense for en tid siden (Tesla).Men så har man det med frihet till å velge rute, evt. ombestemme seg underveis. Pr. idag må man planlegge ruten der man vet at det finnes lademuligheter. Det trenger man ikke med en forbrenningsmotor - der finnes det bensinstasjoner uansett hvor man drar.
Jeg kjører et par ganger i året til Praha. Ingen ladestasjoner i Tsjekkia. Hurtigladestasjoner i Oslo, Göteborg, Köbenhavn og Berlin. I og med at jeg tar båten fra Trelleborg til Rostock, må jeg greie meg med ladingen i Göteborg helt til Berlin. Det tror jeg kan være et problem. Med en dieselbil gjør jeg turen på 2 dager. Hvor lang tid vil det ta med en Tesla?
Eventuelt ville jeg tatt Miata'en til Tsjekkia og gjort det til en road trip utenfor motorveiene og med kalesjen nede mesteparten av tiden, men det er en helt annen type tur.
Du har ikke vurdert en Tesla da.. ?Først og fremst elsker jeg å kjøre bil, og hvis man er 2 blir det faktisk billigere å kjøre enn å fly (når man har en gammel, allerede nedskrevet bil). I tillegg har jeg masse ting som skal flyttes opp og ned dit. Alternativet til å kjøre egen bil ville være å fly nedover og så betale Schenker for å flytte ting. Så å fly nedover og så ha leiebil der nede er uaktuelt.
Nei. Jeg synes den ser for harry ut. Og å kjøre bil er mye mer enn aksellerasjon.Du har ikke vurdert en Tesla da.. ?Først og fremst elsker jeg å kjøre bil, og hvis man er 2 blir det faktisk billigere å kjøre enn å fly (når man har en gammel, allerede nedskrevet bil). I tillegg har jeg masse ting som skal flyttes opp og ned dit. Alternativet til å kjøre egen bil ville være å fly nedover og så betale Schenker for å flytte ting. Så å fly nedover og så ha leiebil der nede er uaktuelt.
Den finnes. Mercedes har laget en elbil i B-klassen sin. Hvis du velger den store batteripakken der får du 230 km rekkevidde. Det er i alle fall det de oppgir. Den vil komme deg på ca 284.000 med range-pakken. Men så kan man fort plusse på mye for ymse tillegg.Den sannsynligvis beste løsningen på dette for meg er å ha en elbil til daglig (by) bruk, og så leie en bil når man skal kjøre lenger. Jeg kunne tenkt med en bil som omtrent en BMW 3-serie med rekkevidde på 20 mil. Da ville det plutselig bli aktuelt med en el-bil. En i3 er for såvidt et alternativ, men den har litt for kort rekkevidde, og har litt for lite plass.
I motsetning til BMVen ser dette ut som en ordentlig bil og ikke noe designet av Lego.
Det eneste minuset med denne er at den ikke har hurtigladermulighet... hvis man ikke behøver dette så kan kanskje det være noe å vurdere. En jeg kjenner bestilte nettopp en slik, g hun får den i mai.
Mercedes-Benz Norge - B-Klasse - B-Klasse Electric Drive (W242)
Mulig du har rett. Jeg trodde det først og fremst handlet om oppgradering fra 28 til 32MvH på selve batteriet, ink diverse ubetydeligheter. I såfall lett usympatisk, men 6K for pakken er vel uansett intensjoner ikke noe man dropper. Uansett er 230 km anstendig rekkevidde for en donadbil. Om to-tre år kommer det bedre alternativer.Den finnes. Mercedes har laget en elbil i B-klassen sin. Hvis du velger den store batteripakken der får du 230 km rekkevidde. Det er i alle fall det de oppgir. Den vil komme deg på ca 284.000 med range-pakken. Men så kan man fort plusse på mye for ymse tillegg.Den sannsynligvis beste løsningen på dette for meg er å ha en elbil til daglig (by) bruk, og så leie en bil når man skal kjøre lenger. Jeg kunne tenkt med en bil som omtrent en BMW 3-serie med rekkevidde på 20 mil. Da ville det plutselig bli aktuelt med en el-bil. En i3 er for såvidt et alternativ, men den har litt for kort rekkevidde, og har litt for lite plass.
I motsetning til BMVen ser dette ut som en ordentlig bil og ikke noe designet av Lego.
Det eneste minuset med denne er at den ikke har hurtigladermulighet... hvis man ikke behøver dette så kan kanskje det være noe å vurdere. En jeg kjenner bestilte nettopp en slik, g hun får den i mai.
Mercedes-Benz Norge - B-Klasse - B-Klasse Electric Drive (W242)
For å spikke litt, "rangepakka" til Mercedes består av sota ruter + noen småting + programvare-endring. Pv.endringen går ut på at grensene endres for å ta mer ut av batteriet (som er identisk i begge versjoner). Dermed har du fått øket rekkevidde. Nedsiden er kortere levetid på batteriet.
Dette med batterikapasitet og rekkevidde er smålugubert i elbilbransjen.Mulig du har rett. Jeg trodde det først og fremst handlet om oppgradering fra 28 til 32MvH på selve batteriet, ink diverse ubetydeligheter. I såfall lett usympatisk, men 6K for pakken er vel uansett intensjoner ikke noe man dropper. Uansett er 230 km anstendig rekkevidde for en donadbil. Om to-tre år kommer det bedre alternativer.Den finnes. Mercedes har laget en elbil i B-klassen sin. Hvis du velger den store batteripakken der får du 230 km rekkevidde. Det er i alle fall det de oppgir. Den vil komme deg på ca 284.000 med range-pakken. Men så kan man fort plusse på mye for ymse tillegg.Den sannsynligvis beste løsningen på dette for meg er å ha en elbil til daglig (by) bruk, og så leie en bil når man skal kjøre lenger. Jeg kunne tenkt med en bil som omtrent en BMW 3-serie med rekkevidde på 20 mil. Da ville det plutselig bli aktuelt med en el-bil. En i3 er for såvidt et alternativ, men den har litt for kort rekkevidde, og har litt for lite plass.
I motsetning til BMVen ser dette ut som en ordentlig bil og ikke noe designet av Lego.
Det eneste minuset med denne er at den ikke har hurtigladermulighet... hvis man ikke behøver dette så kan kanskje det være noe å vurdere. En jeg kjenner bestilte nettopp en slik, g hun får den i mai.
Mercedes-Benz Norge - B-Klasse - B-Klasse Electric Drive (W242)
For å spikke litt, "rangepakka" til Mercedes består av sota ruter + noen småting + programvare-endring. Pv.endringen går ut på at grensene endres for å ta mer ut av batteriet (som er identisk i begge versjoner). Dermed har du fått øket rekkevidde. Nedsiden er kortere levetid på batteriet.
Om så skjer er det jo bare å kjøpe et nytt batteri. Prisen på de går nok ned en hel del innen den tid.når garantien på batteriet etter 8 år er slutt, er festen over,for å si det sånn
Tja, ny modell, forventning fra markedet, slitasje. Det er bare å bruke finn.no som referanse.Hvorfor skal prisen på en vare falle når den blir dyrere i innkjøp? Dersom avgifter på vanlige biler ble doblet i morgen ville bruktprisene gå opp, ikke ned.
Under dagens regime er det fritak for mva. Stort sett alle elbiler vil få null avgift pga effekt, lite pga vekt og negativ stats pga null CO2 og NOx. Avgiftene på Teslas toppmodell ville blitt maks ca 300k, ikke over en million som enkelte tror.
Selvsagt, jeg stusset bare på logikken i at bruktprisene måtte falle når nyprisene går opp mye.Tja, ny modell, forventning fra markedet, slitasje. Det er bare å bruke finn.no som referanse.Hvorfor skal prisen på en vare falle når den blir dyrere i innkjøp? Dersom avgifter på vanlige biler ble doblet i morgen ville bruktprisene gå opp, ikke ned.
Under dagens regime er det fritak for mva. Stort sett alle elbiler vil få null avgift pga effekt, lite pga vekt og negativ stats pga null CO2 og NOx. Avgiftene på Teslas toppmodell ville blitt maks ca 300k, ikke over en million som enkelte tror.
150-200 liter pr. mnd. 2000-3000 km. pr mnd. 70-100 km. pr dag. Ikke betegnet som langpendling engang.Du er rimelig god hvis du fyller for 2-3k i måneden på Statoil...
Det er vel ikke noe problem, jeg fylte for 4ooo før jeg fikk Focusen.Du er rimelig god hvis du fyller for 2-3k i måneden på Statoil...
Hver sin lyst, så langt hadde jeg aldri orket å kjøre pr dag uansett bil. Tida mi er viktigere enn som så.150-200 liter pr. mnd. 2000-3000 km. pr mnd. 70-100 km. pr dag. Ikke betegnet som langpendling engang.Du er rimelig god hvis du fyller for 2-3k i måneden på Statoil...
Hjemmeværende?Hver sin lyst, så langt hadde jeg aldri orket å kjøre pr dag uansett bil. Tida mi er viktigere enn som så.150-200 liter pr. mnd. 2000-3000 km. pr mnd. 70-100 km. pr dag. Ikke betegnet som langpendling engang.Du er rimelig god hvis du fyller for 2-3k i måneden på Statoil...
Hadde det bare vært så vel, enn så lenge jobber jeg.Hjemmeværende?Hver sin lyst, så langt hadde jeg aldri orket å kjøre pr dag uansett bil. Tida mi er viktigere enn som så.150-200 liter pr. mnd. 2000-3000 km. pr mnd. 70-100 km. pr dag. Ikke betegnet som langpendling engang.Du er rimelig god hvis du fyller for 2-3k i måneden på Statoil...
250 mil/mnd. Snittforbruk på 0,7 / 13,50pr liter. Kjør kalkulator selv. Er det noe jeg ikke har skjønt her?Du er rimelig god hvis du fyller for 2-3k i måneden på Statoil...
Du kan ikke regne med at bompenger er gratis for deg de neste åtte årene. Det er i mine øyne ikke å regne ganske forsiktig, men heller svært kreativtJeg synes det regnestykket er interessant, jeg. Jeg kjører også oppimot 30000 km i året. Det blir 2500 km i måneden, eller 575 km i uka. 43 km hjemmefra til jobb og like langt hjem igjen utgjør mesteparten, og det går absolutt ikke fortere å reise kollektivt. Hvis jeg hadde brukt dieselpurka med 0,54 liter på mila i snitt og 13,50 kr pr liter blir det 419 kr i uka. I praksis litt mer, siden forbruket ville vært en god del høyere i saktegående kø. Pluss over 50 kr i bompenger pr dag, dvs 669 pr uke, 2900 i måneden, og 35000 i året. På åtte år blir det 278000, og da regner vi altså ganske forsiktig.
Jeg synest det er forsiktig. Jeg tror forskjellen mellom elektrisk og diesel inn og ut av Oslo vil bli større, ikke mindre. Det er i ferd med å vedtas lovverk som gjør det mulig å gjøre det svært dyrt å kjøre inn i Oslo for dieselbiler enkelte dager. Dette er ikke noe som diskuteres for morro skyld. Det kan godt hende det kommer bompenger for elbiler, men da vil prisdifferansen opp til diesel være over de 27 kronene det er i dag, det er jeg rimelig sikker på.Du kan ikke regne med at bompenger er gratis for deg de neste åtte årene. Det er i mine øyne ikke å regne ganske forsiktig, men heller svært kreativtJeg synes det regnestykket er interessant, jeg. Jeg kjører også oppimot 30000 km i året. Det blir 2500 km i måneden, eller 575 km i uka. 43 km hjemmefra til jobb og like langt hjem igjen utgjør mesteparten, og det går absolutt ikke fortere å reise kollektivt. Hvis jeg hadde brukt dieselpurka med 0,54 liter på mila i snitt og 13,50 kr pr liter blir det 419 kr i uka. I praksis litt mer, siden forbruket ville vært en god del høyere i saktegående kø. Pluss over 50 kr i bompenger pr dag, dvs 669 pr uke, 2900 i måneden, og 35000 i året. På åtte år blir det 278000, og da regner vi altså ganske forsiktig.
Ikke helt riktig det med ladingen. Det er ikke noe problem å lade til 100%. Det som er uheldig er å la bilen bli stående med fulladet batteri. Til daglig bruk er det derfor god praksis å ikke toppe helt opp, men skal man kjøre langt og med en gang er det bare å fylle så mye det går. Det er av praktiske årsaker også ikke lurt å gå helt tom for strøm før man kommer dit man skal, på samme måte som det ikke er lurt å kjøre en tank tom for diesel.Dette med batterikapasitet og rekkevidde er smålugubert i elbilbransjen.
Total batt.kapasitet er den du får ved å lade batteriet til 100% for så å lade ut til 0%.
I praksis kan du ikke gjøre det, batteriet blir ødelagt. Derfor er det lagt inn begrensninger som sørger for at batteriet bare lades opp til f.eks 90% og ikke lenger ned enn til 12%. I noen biler kan disse grensene justeres slik at du f.eks kan opp til 95% og ned til 7%. Dermed får du større rekkevidde men samtidig forkortes levetiden på batteriet, dette prater ikke leverandørene mye om. Leaf f.eks har lenge vært oppgitt med 162km. rekkevidde. Denne ble øket til 199km. Samme batteri, nye grenser.
For øvrig, dette med rekkevidde skal tas med en stor klype salt. Oppgitt kjørelengde forutsetter flat vei, rett fram, jevn fart og 20c. I praksis kommer man ikke i nærheten.