Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Interessant. Jeg har også merket meg at musikk på youtube låter bedre enn på CD....
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Nåja, tidligere Knopfler skiver har hatt bedriten lyd uten særlig mye dynamikk synes jeg. Den siste låter imidlertid temmelig bra. :)
    Ligger en versjon av Sailing To Philladelphia med enda mer dynamikk enn hans siste plate på HDTracks. Dessverre er Shangri-La helt lik dynamikkmessig som cd versjonen der.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg liker "Sailing.." bra egentlig, men lyden på CD er kjip. En sprekere versjon må jeg definitivt sjekke opp. Takk for tips! :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Vær klar over at det går fint å nedsample høyoppløse musikkfiler å brenne dem ut på cd om du foretrekker å bruke cd.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jøss, det visste jeg ikke!

    Seriøst: jeg bruker streaming hjemme. Kan ta ethvert tenkelig format.

    Når det gjelder omtalte "Sailing ..." plate så kan det tyde på at HD Tracks har hentet DVD-Audio versjonen.
    DVD-Audio er et artig format, omtrent like vanlig om MiniDisc...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Jøss, det visste jeg ikke!

    Seriøst: jeg bruker streaming hjemme. Kan ta ethvert tenkelig format.

    Når det gjelder omtalte "Sailing ..." plate så kan det tyde på at HD Tracks har hentet DVD-Audio versjonen.
    DVD-Audio er et artig format, omtrent like vanlig om MiniDisc...
    Nei det har de ikke gjort, begge dvd-audio versjonene jeg har sett tall på altså den rene stereo versjonen og 5.1 nedmikset til 2.0 har annen dynamikk.

    Album list - Dynamic Range Database
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.932
    Torget vurderinger
    96
    Voldsom forskjell på de 2 Sailing versjonene ja. Her er halvannet minutt av venstre kanal.

    Sailing 1.jpg
    Sailing 2.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.369
    Antall liker
    37.208
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant, så jeg la den under mikroskopet. Animasjonen under er 1) Original CD, 2) HDCD-dekodet original CD, og 3) 24/48-nedlastingen fra HDTracks. Hhv ca 12, 14 og 16 dB crest factor.

    philadelphia.gif


    Har HDTracks endelig fattet poenget?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Interessant, så jeg la den under mikroskopet. Animasjonen under er 1) Original CD, 2) HDCD-dekodet original CD, og 3) 24/48-nedlastingen fra HDTracks. Hhv ca 12, 14 og 16 dB crest factor.

    Vis vedlegget 311583

    Har HDTracks endelig fattet poenget?
    Shangri-La er identisk til CD-utgivelsen ifølge DR databasen, så tror ikke det, men merkelig at begge ikke er skikkelige og bare den ene.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Har letet og letet etter en gammel master av et album som inneholder låten "Get Together" av Youngbloods, ga opp og lastet ned en utgivelse fra 2014 fra Sony, denne inneholdt to mastere av albumet låten opprinnelig ble utgitt på, mono og stereo.

    Her er stereo versjonen av Get Together:

    figure_2.jpg


    Og her er mono-utgaven:

    figure_1.jpg


    Klarer fint å leve med mono-utgaven, blir ikke for mye klipping spør du meg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.388
    Antall liker
    2.932
    For de som måtte tro at Loudness War er på hell………neida, alt fortsetter som før.

    Screen Shot 2015-03-31 at 10.13.22 am.png


    Siste album fra ToTo, XIV har DR6. ( utgitt 2015 )

    Til sammenligning har den japanske førsteutgaven av IV på CD en album DR15.( utgitt 1982 )
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Jeg reagerte også på lyden på det nye Toto albumet da jeg lyttet til det på Spotify. Men det var altså ikke bare ogg vorbis-komprimeringen som "ødela" lyden....
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Så lenge du kjører 320 kbps på spotify, så er etter min erfaring bare litt mindre dynamikk som er problemet. Men loudness war handler jo ikke bare om dynamikk da.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Helt riktig, Roberth. Det var bare så ufattelig dårlig lyd at jeg virkelig begynte å lure.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Helt riktig, Roberth. Det var bare så ufattelig dårlig lyd at jeg virkelig begynte å lure.
    Har lest at selv "vanlige folk" har begynt å kommentere den dårlige lyden på digital.
    Lp utgaven har en DR11.
    Ja mange jeg kjenner synes mange moderne albumer har bedre lyd på lp, uten at de selv vet årsaken.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.356
    Antall liker
    20.222
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Helt riktig, Roberth. Det var bare så ufattelig dårlig lyd at jeg virkelig begynte å lure.
    Har lest at selv "vanlige folk" har begynt å kommentere den dårlige lyden på digital.
    Lp utgaven har en DR11.
    Ja mange jeg kjenner synes mange moderne albumer har bedre lyd på lp, uten at de selv vet årsaken.
    DR på 11 er heller ikke spesielt bra. Dessverre.

    Her er noen eksempler på hvordan det skal gjøres;
    Dire StraitsBrothers In Arms i1985161320losslessCD


    Neil YoungHarvest (Europe) i1984141216losslessCD
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Helt riktig, Roberth. Det var bare så ufattelig dårlig lyd at jeg virkelig begynte å lure.
    Har lest at selv "vanlige folk" har begynt å kommentere den dårlige lyden på digital.
    Lp utgaven har en DR11.
    Ja mange jeg kjenner synes mange moderne albumer har bedre lyd på lp, uten at de selv vet årsaken.
    DR på 11 er heller ikke spesielt bra. Dessverre.

    Her er noen eksempler på hvordan det skal gjøres;
    Dire StraitsBrothers In Arms i1985161320losslessCD


    Neil YoungHarvest (Europe) i1984141216losslessCD
    Levbart starter ved 12.
     

    Cloude

    Medlem
    Ble medlem
    09.01.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Vet ikke hvor mye av dette som har blitt tatt opp før, men Ian Sheperd som driver på denne "Dynamic range day" osv. mener at DR8 er minimum for en god miks/master, og kaller DR10 for "sweet spot" innen de fleste sjangere The Dynamic Range Day Challenge. Det er også rundt DR8-11 de fleste utgivelsene Sheperd trekker frem som gode produksjoner ligger. Nå kan det nok hende at målene er satt litt lavt fordi en ser realitetene, og innser at så mye mer enn DR10 er urealistisk å forvente fra "mainstream" musikkproduksjon (her brukt i en veldig bred betydning). Inne på loudness databasen er jo dr10 kun midt på treet, så det er noen motstridende meldinger synes jeg.

    Personlig har nok noen mine absolutt favorittproduksjoner DR rundt 12-14, men jeg er likevel ikke fremmed for at produksjoner ned mot DR6 kan låte bra, bedre enn mange med høy DR. Nå har jeg vokst opp med loudness war så toleransen min er kanskje en del høyere enn for mange andre. Jeg har heller ikke det mest dyre eller eksotiske avspillingsutstyret.

    En annen ting som er viktig å nevne angående Vinyl og DR er at en ikke kan stole på målingene. Måler en vinyl-rip DR11 ligger den nok i realiteten langt lavere, og det er fortsatt stor sjanse for at det er samme master som på CD. Vinyl Doesn’t Measure Up | Metal-Fi Rant
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Vet ikke hvor mye av dette som har blitt tatt opp før, men Ian Sheperd som driver på denne "Dynamic range day" osv. mener at DR8 er minimum for en god miks/master, og kaller DR10 for "sweet spot" innen de fleste sjangere The Dynamic Range Day Challenge. Det er også rundt DR8-11 de fleste utgivelsene Sheperd trekker frem som gode produksjoner ligger. Nå kan det nok hende at målene er satt litt lavt fordi en ser realitetene, og innser at så mye mer enn DR10 er urealistisk å forvente fra "mainstream" musikkproduksjon (her brukt i en veldig bred betydning). Inne på loudness databasen er jo dr10 kun midt på treet, så det er noen motstridende meldinger synes jeg.

    Personlig har nok noen mine absolutt favorittproduksjoner DR rundt 12-14, men jeg er likevel ikke fremmed for at produksjoner ned mot DR6 kan låte bra, bedre enn mange med høy DR. Nå har jeg vokst opp med loudness war så toleransen min er kanskje en del høyere enn for mange andre. Jeg har heller ikke det mest dyre eller eksotiske avspillingsutstyret.

    En annen ting som er viktig å nevne angående Vinyl og DR er at en ikke kan stole på målingene. Måler en vinyl-rip DR11 ligger den nok i realiteten langt lavere, og det er fortsatt stor sjanse for at det er samme master som på CD. Vinyl Doesn’t Measure Up | Metal-Fi Rant
    Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Den siste platen til Steven Wilson har som ventet god lyd.

    Wilson.jpg
     
    Sist redigert:

    Cloude

    Medlem
    Ble medlem
    09.01.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.
    Vet ikke helt om jeg forstår. Det har vel ikke så mye å si om innspillingen er høy? Er det ikke heller en fordel at en utnytter hele dynamikkområdet til CD/digital? Det er ikke noe mål å mikse/mastre spesielt lavt. Det er selvsagt greit å holde seg noe under maks, for å unngå klipping og slikt, men er det noen flere grunner? Bare se på Steven Wilson innspillingen i posten over, den går jo svært høyt flere steder, uten at det virker som det blir sett på som negativt (Wilson får generelt mye skryt for lyden).
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.
    Vet ikke helt om jeg forstår. Det har vel ikke så mye å si om innspillingen er høy? Er det ikke heller en fordel at en utnytter hele dynamikkområdet til CD/digital? Det er ikke noe mål å mikse/mastre spesielt lavt. Det er selvsagt greit å holde seg noe under maks, for å unngå klipping og slikt, men er det noen flere grunner? Bare se på Steven Wilson innspillingen i posten over, den går jo svært høyt flere steder, uten at det virker som det blir sett på som negativt (Wilson får generelt mye skryt for lyden).
    Har påstått noe mer, poenget er at DR ikke forteller nødvendigvis noe om det mastret for høyt slik at det blir klipping.

    Eksempel: denne låten har DR13:

    figure_1.jpg


    Synes den er grusom å høre på, blir veldig sliten i ørene etter som hele albumet er slikt men samtidig har mellom 12 og 17 i DR.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.356
    Antall liker
    20.222
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.
    Vet ikke helt om jeg forstår. Det har vel ikke så mye å si om innspillingen er høy? Er det ikke heller en fordel at en utnytter hele dynamikkområdet til CD/digital? Det er ikke noe mål å mikse/mastre spesielt lavt. Det er selvsagt greit å holde seg noe under maks, for å unngå klipping og slikt, men er det noen flere grunner? Bare se på Steven Wilson innspillingen i posten over, den går jo svært høyt flere steder, uten at det virker som det blir sett på som negativt (Wilson får generelt mye skryt for lyden).
    Det er det stikk motsatte som skjer; dynamikken komprimeres, slik at det er sterkt hele tiden. Dette er svært anstrengende å høre på i lengden. De som ikke ser på dette som negativt, er de som lytter til mp3 og lignende eller radio.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.
    Vet ikke helt om jeg forstår. Det har vel ikke så mye å si om innspillingen er høy? Er det ikke heller en fordel at en utnytter hele dynamikkområdet til CD/digital? Det er ikke noe mål å mikse/mastre spesielt lavt. Det er selvsagt greit å holde seg noe under maks, for å unngå klipping og slikt, men er det noen flere grunner? Bare se på Steven Wilson innspillingen i posten over, den går jo svært høyt flere steder, uten at det virker som det blir sett på som negativt (Wilson får generelt mye skryt for lyden).
    Det er det stikk motsatte som skjer; dynamikken komprimeres, slik at det er sterkt hele tiden. Dette er svært anstrengende å høre på i lengden. De som ikke ser på dette som negativt, er de som lytter til mp3 og lignende eller radio.
    De som ikke ser det som negativt, vet ikke at det eksisterer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.356
    Antall liker
    20.222
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.
    Vet ikke helt om jeg forstår. Det har vel ikke så mye å si om innspillingen er høy? Er det ikke heller en fordel at en utnytter hele dynamikkområdet til CD/digital? Det er ikke noe mål å mikse/mastre spesielt lavt. Det er selvsagt greit å holde seg noe under maks, for å unngå klipping og slikt, men er det noen flere grunner? Bare se på Steven Wilson innspillingen i posten over, den går jo svært høyt flere steder, uten at det virker som det blir sett på som negativt (Wilson får generelt mye skryt for lyden).
    Det er det stikk motsatte som skjer; dynamikken komprimeres, slik at det er sterkt hele tiden. Dette er svært anstrengende å høre på i lengden. De som ikke ser på dette som negativt, er de som lytter til mp3 og lignende eller radio.
    De som ikke ser det som negativt, vet ikke at det eksisterer.
    Ikke før de får sammenlignet to ulike mastringer. Da hersker det ingen tvil lengre.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det kommer nok an på hvor oppmerksom man er vedr dynamikk tror jeg. Mange lyttere er ikke det, og skjønner ikke problemet. Og det har også vært demonstrert flere ganger her på HFS at mange, som etter eget syn som er audiofile, foretrekker komprimert lyd framfor lyd med mer dynamikk. F.eks bejublingen av SDM-CD, remastre, SACD'er basert på remastre, HDtracks, Stockfish-lyden, etc etc...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Det er det stikk motsatte som skjer; dynamikken komprimeres, slik at det er sterkt hele tiden. Dette er svært anstrengende å høre på i lengden. De som ikke ser på dette som negativt, er de som lytter til mp3 og lignende eller radio.
    De som ikke ser det som negativt, vet ikke at det eksisterer.
    Ikke før de får sammenlignet to ulike mastringer. Da hersker det ingen tvil lengre.
    Ja men det er noe de færreste får opplevd.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.356
    Antall liker
    20.222
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kommer nok an på hvor oppmerksom man er vedr dynamikk tror jeg. Mange lyttere er ikke det, og skjønner ikke problemet. Og det har også vært demonstrert flere ganger her på HFS at mange, som etter eget syn som er audiofile, foretrekker komprimert lyd framfor lyd med mer dynamikk. F.eks bejublingen av SDM-CD, remastre, Stockfish-lyden, etc etc...
    Dette kan også ha sammenheng med at de ikke har sammenlignet med mastringer med bedre dynamikk. De aner ikke hva de går glipp av.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Det kommer nok an på hvor oppmerksom man er vedr dynamikk tror jeg. Mange lyttere er ikke det, og skjønner ikke problemet. Og det har også vært demonstrert flere ganger her på HFS at mange, som etter eget syn som er audiofile, foretrekker komprimert lyd framfor lyd med mer dynamikk. F.eks bejublingen av SDM-CD, remastre, Stockfish-lyden, etc etc...
    Dette kan også ha sammenheng med at de ikke har sammenlignet med mastringer med bedre dynamikk. De aner ikke hva de går glipp av.
    Og flere eier jo anlegg det nesten ikke er dynamikk i.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.356
    Antall liker
    20.222
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er det stikk motsatte som skjer; dynamikken komprimeres, slik at det er sterkt hele tiden. Dette er svært anstrengende å høre på i lengden. De som ikke ser på dette som negativt, er de som lytter til mp3 og lignende eller radio.
    De som ikke ser det som negativt, vet ikke at det eksisterer.
    Ikke før de får sammenlignet to ulike mastringer. Da hersker det ingen tvil lengre.
    Ja men det er noe de færreste får opplevd.
    På discogs får man tak i originale innspillinger, gjort før 1993. Da kan man sammenligne med remastrede. Forskjellene er til tider enorme.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er vel nettopp det de har - mange har funnet at slike nye "superduper" utgaver har i deres ører bedre lyd, mens sannheten er at de bare er komprimert og EQ'et litt for å låte annerledes. Skal se om jeg finner noen eksempler.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Ikke før de får sammenlignet to ulike mastringer. Da hersker det ingen tvil lengre.
    Ja men det er noe de færreste får opplevd.
    På discogs får man tak i originale innspillinger, gjort før 1993. Da kan man sammenligne med remastrede. Forskjellene er til tider enorme.
    Vet om enda enklere metoder, men det spiller ingen rolle, streaming er tingen i dag for disse som ikke vet at det eksisterer.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.093
    Antall liker
    9.129
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn