Zissou
Hi-Fi entusiast
Noen som har noen formeninger om dette?
YouTube just put the final nail in the Loudness War’s coffin
YouTube just put the final nail in the Loudness War’s coffin
Ligger en versjon av Sailing To Philladelphia med enda mer dynamikk enn hans siste plate på HDTracks. Dessverre er Shangri-La helt lik dynamikkmessig som cd versjonen der.Nåja, tidligere Knopfler skiver har hatt bedriten lyd uten særlig mye dynamikk synes jeg. Den siste låter imidlertid temmelig bra.
Nei det har de ikke gjort, begge dvd-audio versjonene jeg har sett tall på altså den rene stereo versjonen og 5.1 nedmikset til 2.0 har annen dynamikk.Jøss, det visste jeg ikke!
Seriøst: jeg bruker streaming hjemme. Kan ta ethvert tenkelig format.
Når det gjelder omtalte "Sailing ..." plate så kan det tyde på at HD Tracks har hentet DVD-Audio versjonen.
DVD-Audio er et artig format, omtrent like vanlig om MiniDisc...
Kan hende vinylen er mastret med mer dynamikk, og det er jo bra.
Remastere er ofte dårligere ja. Men ikke i tilfellet med Sailing. Den nye HDTracks versjonen har mye mer dynamikk og låter rett og slett bedre.Golden Heart og Sailing To Philadelphia låter faktisk bra synes på CD. Ikke remastere
Kan hende vinylen er mastret med mer dynamikk, og det er jo bra.
Shangri-La er identisk til CD-utgivelsen ifølge DR databasen, så tror ikke det, men merkelig at begge ikke er skikkelige og bare den ene.Interessant, så jeg la den under mikroskopet. Animasjonen under er 1) Original CD, 2) HDCD-dekodet original CD, og 3) 24/48-nedlastingen fra HDTracks. Hhv ca 12, 14 og 16 dB crest factor.
Vis vedlegget 311583
Har HDTracks endelig fattet poenget?
Har lest at selv "vanlige folk" har begynt å kommentere den dårlige lyden på digital.Helt riktig, Roberth. Det var bare så ufattelig dårlig lyd at jeg virkelig begynte å lure.
Ja mange jeg kjenner synes mange moderne albumer har bedre lyd på lp, uten at de selv vet årsaken.Har lest at selv "vanlige folk" har begynt å kommentere den dårlige lyden på digital.Helt riktig, Roberth. Det var bare så ufattelig dårlig lyd at jeg virkelig begynte å lure.
Lp utgaven har en DR11.
DR på 11 er heller ikke spesielt bra. Dessverre.Ja mange jeg kjenner synes mange moderne albumer har bedre lyd på lp, uten at de selv vet årsaken.Har lest at selv "vanlige folk" har begynt å kommentere den dårlige lyden på digital.Helt riktig, Roberth. Det var bare så ufattelig dårlig lyd at jeg virkelig begynte å lure.
Lp utgaven har en DR11.
Dire Straits | Brothers In Arms i | 1985 | 16 | 13 | 20 | lossless | CD |
Bad Company | Bad Company i | 1989 | 13 | 12 | 16 |
Neil Young | Harvest (Europe) i | 1984 | 14 | 12 | 16 | lossless | CD |
Levbart starter ved 12.DR på 11 er heller ikke spesielt bra. Dessverre.Ja mange jeg kjenner synes mange moderne albumer har bedre lyd på lp, uten at de selv vet årsaken.Har lest at selv "vanlige folk" har begynt å kommentere den dårlige lyden på digital.Helt riktig, Roberth. Det var bare så ufattelig dårlig lyd at jeg virkelig begynte å lure.
Lp utgaven har en DR11.
Her er noen eksempler på hvordan det skal gjøres;
Dire Straits Brothers In Arms i 1985 16 13 20 lossless CD
Bad Company Bad Company i 1989 13 12 16
Neil Young Harvest (Europe) i 1984 14 12 16 lossless CD
Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.Vet ikke hvor mye av dette som har blitt tatt opp før, men Ian Sheperd som driver på denne "Dynamic range day" osv. mener at DR8 er minimum for en god miks/master, og kaller DR10 for "sweet spot" innen de fleste sjangere The Dynamic Range Day Challenge. Det er også rundt DR8-11 de fleste utgivelsene Sheperd trekker frem som gode produksjoner ligger. Nå kan det nok hende at målene er satt litt lavt fordi en ser realitetene, og innser at så mye mer enn DR10 er urealistisk å forvente fra "mainstream" musikkproduksjon (her brukt i en veldig bred betydning). Inne på loudness databasen er jo dr10 kun midt på treet, så det er noen motstridende meldinger synes jeg.
Personlig har nok noen mine absolutt favorittproduksjoner DR rundt 12-14, men jeg er likevel ikke fremmed for at produksjoner ned mot DR6 kan låte bra, bedre enn mange med høy DR. Nå har jeg vokst opp med loudness war så toleransen min er kanskje en del høyere enn for mange andre. Jeg har heller ikke det mest dyre eller eksotiske avspillingsutstyret.
En annen ting som er viktig å nevne angående Vinyl og DR er at en ikke kan stole på målingene. Måler en vinyl-rip DR11 ligger den nok i realiteten langt lavere, og det er fortsatt stor sjanse for at det er samme master som på CD. Vinyl Doesn’t Measure Up | Metal-Fi Rant
Vet ikke helt om jeg forstår. Det har vel ikke så mye å si om innspillingen er høy? Er det ikke heller en fordel at en utnytter hele dynamikkområdet til CD/digital? Det er ikke noe mål å mikse/mastre spesielt lavt. Det er selvsagt greit å holde seg noe under maks, for å unngå klipping og slikt, men er det noen flere grunner? Bare se på Steven Wilson innspillingen i posten over, den går jo svært høyt flere steder, uten at det virker som det blir sett på som negativt (Wilson får generelt mye skryt for lyden).Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.
Har påstått noe mer, poenget er at DR ikke forteller nødvendigvis noe om det mastret for høyt slik at det blir klipping.Vet ikke helt om jeg forstår. Det har vel ikke så mye å si om innspillingen er høy? Er det ikke heller en fordel at en utnytter hele dynamikkområdet til CD/digital? Det er ikke noe mål å mikse/mastre spesielt lavt. Det er selvsagt greit å holde seg noe under maks, for å unngå klipping og slikt, men er det noen flere grunner? Bare se på Steven Wilson innspillingen i posten over, den går jo svært høyt flere steder, uten at det virker som det blir sett på som negativt (Wilson får generelt mye skryt for lyden).Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.
Det er det stikk motsatte som skjer; dynamikken komprimeres, slik at det er sterkt hele tiden. Dette er svært anstrengende å høre på i lengden. De som ikke ser på dette som negativt, er de som lytter til mp3 og lignende eller radio.Vet ikke helt om jeg forstår. Det har vel ikke så mye å si om innspillingen er høy? Er det ikke heller en fordel at en utnytter hele dynamikkområdet til CD/digital? Det er ikke noe mål å mikse/mastre spesielt lavt. Det er selvsagt greit å holde seg noe under maks, for å unngå klipping og slikt, men er det noen flere grunner? Bare se på Steven Wilson innspillingen i posten over, den går jo svært høyt flere steder, uten at det virker som det blir sett på som negativt (Wilson får generelt mye skryt for lyden).Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.
De som ikke ser det som negativt, vet ikke at det eksisterer.Det er det stikk motsatte som skjer; dynamikken komprimeres, slik at det er sterkt hele tiden. Dette er svært anstrengende å høre på i lengden. De som ikke ser på dette som negativt, er de som lytter til mp3 og lignende eller radio.Vet ikke helt om jeg forstår. Det har vel ikke så mye å si om innspillingen er høy? Er det ikke heller en fordel at en utnytter hele dynamikkområdet til CD/digital? Det er ikke noe mål å mikse/mastre spesielt lavt. Det er selvsagt greit å holde seg noe under maks, for å unngå klipping og slikt, men er det noen flere grunner? Bare se på Steven Wilson innspillingen i posten over, den går jo svært høyt flere steder, uten at det virker som det blir sett på som negativt (Wilson får generelt mye skryt for lyden).Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.
Ikke før de får sammenlignet to ulike mastringer. Da hersker det ingen tvil lengre.De som ikke ser det som negativt, vet ikke at det eksisterer.Det er det stikk motsatte som skjer; dynamikken komprimeres, slik at det er sterkt hele tiden. Dette er svært anstrengende å høre på i lengden. De som ikke ser på dette som negativt, er de som lytter til mp3 og lignende eller radio.Vet ikke helt om jeg forstår. Det har vel ikke så mye å si om innspillingen er høy? Er det ikke heller en fordel at en utnytter hele dynamikkområdet til CD/digital? Det er ikke noe mål å mikse/mastre spesielt lavt. Det er selvsagt greit å holde seg noe under maks, for å unngå klipping og slikt, men er det noen flere grunner? Bare se på Steven Wilson innspillingen i posten over, den går jo svært høyt flere steder, uten at det virker som det blir sett på som negativt (Wilson får generelt mye skryt for lyden).Vel nå kommer problemet med DR inn, jeg har hørt gamle 60-tallsplater/singler med dr helt nede i 7 som ikke er for høye i lydnivået, de bare har lite dynamikk fordi det er generelt sett dårlig lyd. Har vært bort i låter med 13 som er for høye og.
Ja men det er noe de færreste får opplevd.Ikke før de får sammenlignet to ulike mastringer. Da hersker det ingen tvil lengre.De som ikke ser det som negativt, vet ikke at det eksisterer.Det er det stikk motsatte som skjer; dynamikken komprimeres, slik at det er sterkt hele tiden. Dette er svært anstrengende å høre på i lengden. De som ikke ser på dette som negativt, er de som lytter til mp3 og lignende eller radio.
Dette kan også ha sammenheng med at de ikke har sammenlignet med mastringer med bedre dynamikk. De aner ikke hva de går glipp av.Det kommer nok an på hvor oppmerksom man er vedr dynamikk tror jeg. Mange lyttere er ikke det, og skjønner ikke problemet. Og det har også vært demonstrert flere ganger her på HFS at mange, som etter eget syn som er audiofile, foretrekker komprimert lyd framfor lyd med mer dynamikk. F.eks bejublingen av SDM-CD, remastre, Stockfish-lyden, etc etc...
Og flere eier jo anlegg det nesten ikke er dynamikk i.Dette kan også ha sammenheng med at de ikke har sammenlignet med mastringer med bedre dynamikk. De aner ikke hva de går glipp av.Det kommer nok an på hvor oppmerksom man er vedr dynamikk tror jeg. Mange lyttere er ikke det, og skjønner ikke problemet. Og det har også vært demonstrert flere ganger her på HFS at mange, som etter eget syn som er audiofile, foretrekker komprimert lyd framfor lyd med mer dynamikk. F.eks bejublingen av SDM-CD, remastre, Stockfish-lyden, etc etc...
På discogs får man tak i originale innspillinger, gjort før 1993. Da kan man sammenligne med remastrede. Forskjellene er til tider enorme.Ja men det er noe de færreste får opplevd.Ikke før de får sammenlignet to ulike mastringer. Da hersker det ingen tvil lengre.De som ikke ser det som negativt, vet ikke at det eksisterer.Det er det stikk motsatte som skjer; dynamikken komprimeres, slik at det er sterkt hele tiden. Dette er svært anstrengende å høre på i lengden. De som ikke ser på dette som negativt, er de som lytter til mp3 og lignende eller radio.
Vet om enda enklere metoder, men det spiller ingen rolle, streaming er tingen i dag for disse som ikke vet at det eksisterer.På discogs får man tak i originale innspillinger, gjort før 1993. Da kan man sammenligne med remastrede. Forskjellene er til tider enorme.Ja men det er noe de færreste får opplevd.Ikke før de får sammenlignet to ulike mastringer. Da hersker det ingen tvil lengre.
CDONEr dette albumet hos CDON det samme som jeg linker til hos DRD?
Hunting High And Low - Album - A-ha - Musikk - CDON.COM
Album details - Dynamic Range Database
I så fall har den samme kvalitetsmålinger som albumet 32XD-375