J
Jim.I.Hendriksen
Gjest
Som regel, også når det gjelder viktige ting, så blir man enige om at man er uenige.
Likefullt bryr ikke virkeligheten seg om hva vi tror at den skal være, den er uansett det den er. Og for å hevde fakta må man ha bevis, det er slik den vitenskapelige metoden fungerer.Som regel, også når det gjelder viktige ting, så blir man enige om at man er uenige.
Muligt du har ret i at man diskuterede disse problemstilinger før Otala, men det var med Otala at audioindustrien for alvor fik øjne op for at der var et problem og fik styr på tingene, indtil da havde man bare kort løs med inspiration fra opamp tekniken, så høj openloop gain som muligt ,og så en ordenlig omgang modkobling , og man havde lav THD , stort frekvensområde og lav støj, og man var kommet tæt på den perfekte forstærker.@Kortvarig: Dette blir litt avsporing siden det ikke er tema for tråden, men les dette paperet fra 1981:
https://app.box.com/s/x1lmu5iq7gz6om15ej4zwrs3udt3url2
Ser ikke noen grunn til å gjøre diskusjonen teknisk (alt står i publikasjonen), men essensen i mitt poeng med å poste det er her (fra introduction):
Og ikke minst her (fra A Historical Note):Transient intermodulation distortion (TIMD) in audio power amplifiers is a real phenomenon to which Otala [1] reawakened designer’s awareness. However, the conditions necessary for avoiding TIMD have been overstated and/or misinterpreted [2]-[7].
TIM-Distorsjon er ikke noe annet enn slewing, som har vært kjent lenge før Otala. Han lagde en matematisk beskrivelse, målemetode og ga det dessverre et nytt navn. Alle som har lagd en op-amp vet at man må ha kontroll på både GBW og slew-rate.As already stated, gross TIMD is in fact nothing but the familiar slew-rate limiting, to whch many references can be found in operational-amplifier literature from the 1960’s on [12]-[14]. Transient intermodulation distortion is an unfortunate name for the phenomenon exhibited by transistorized audio power amplifiers. The distortion mechanism is excited not only by transients, but also by steady-state signals including sine waves. It results in harmonic distortion as well as intermodulation distortion. The mechanism is not confined to transistorized amplifiers, or audio amplifiers, or power amplifiers. References [23] -[29] comment on these and other aspects of so-called TIMD, including measurement methods.
Otala har forøvrig selv satt navnet sitt på dette arbeidet (acknowledgement) om det skulle være noe tvil om publikasjonens legitimitet. Så "Otala-argumentet" burde legges dødt.
@Totte: Jeg bruker ignore-funksjonen for å gjøre min forumopplevelse mer fri for støy og trolling, det funker bemerkelsesverdig bra.
Forstå ikke rigtigt årsagen til du bliver ved at kører rundt i det her, jeg har givet dig ret i at Otala muligvis ikke var den første som berørte dette problem ,men han var årsagen til audiobranchen begyndte at designe anderledes, for bl.a. at undgår TIM.@Kortvarig: At audioindustrien ligger noen tiår bak resten av elektronikkindustrien har du nok rett i, men les paperet før du kverner videre på dette. TIMD er slewing, ferdig snakka. Det bevises i dokumentet det er linket til og Otala selv har vært med på og satt navnet sitt på. I "opamp-industrien" har slew-rate vært et kjent begrep siden 60-tallet. Det er beskrevet i paperet hvordan man bør gjøre designet for å eliminere slewing (eller TIMD, hva du enn foretrekker å kalle det) i effektforsterkere for audio, og det er ikke veldig vesensforskjellig fra teknikkene for det samme i en opamp.
Hvis man skal være litt filosofisk kan man spørre om hvorfor du da velger å dele dine opplevelser på et diskusjonsforum.Som sagt så er jeg ikke ute etter å bevise noe som helst overfor andre!
Jeg forstår ikke hvorfor man skal bevise noe som er knyttet til sin egen erfaring og opplevelse?
Jeg har ingen problemer med det. Men for å fortsette analogien vil jeg få betydelig åndenød hvis det rent ut ikke skal være lov å svare at "nei, den båten ser mer ut som en motorbåt for meg" og enda mindre lov å begrunne det avvikende synspunktet med tekniske argumenter som at "den har jo ikke seil, men det ryker fra skorsteinen midtskips". Du trenger fortsatt ikke bevise noe som helst, men det kunne vært interessant å vite hvordan du kom frem til at det var et seilskip - helst uten å måtte gå et helt annet sted for å få lov til å ta opp de tekniske forskjellene mellom seilskip og motorbåter.Er det ikke nettopp dette som blir resultatet av oppdelingen av kabeltråder da, nemlig at man skal dele erfaringer uten å bli nedsablet?
Og mitt ståsted er at det er forskjell på kabler som jeg gjerne meddeler, prinsippielt eller i detalj.
Hvis jeg ser ut av vinduet og meddeler at jeg ser et seilskip på fjorden, trenger jeg ikke bevise dette og dere må gjerne unnlate å tro på det.
Hører jeg forskjell på to kabler og meddeler mitt inntrykk, så gjelder samme sak.
I det minste så er jeg positiv til high end.....
For ikke å snakke om noe så enkelt som å ta et bilde av båten og dokumentere at det faktisk er en seilbåt.Jeg har ingen problemer med det. Men for å fortsette analogien vil jeg få betydelig åndenød hvis det rent ut ikke skal være lov å svare at "nei, den båten ser mer ut som en motorbåt for meg" og enda mindre lov å begrunne det avvikende synspunktet med tekniske argumenter som at "den har jo ikke seil, men det ryker fra skorsteinen midtskips". Du trenger fortsatt ikke bevise noe som helst, men det kunne vært interessant å vite hvordan du kom frem til at det var et seilskip - helst uten å måtte gå et helt annet sted for å få lov til å ta opp de tekniske forskjellene mellom seilskip og motorbåter.Er det ikke nettopp dette som blir resultatet av oppdelingen av kabeltråder da, nemlig at man skal dele erfaringer uten å bli nedsablet?
Og mitt ståsted er at det er forskjell på kabler som jeg gjerne meddeler, prinsippielt eller i detalj.
Hvis jeg ser ut av vinduet og meddeler at jeg ser et seilskip på fjorden, trenger jeg ikke bevise dette og dere må gjerne unnlate å tro på det.
Hører jeg forskjell på to kabler og meddeler mitt inntrykk, så gjelder samme sak.
I det minste så er jeg positiv til high end.....
Sikkert som banken, det. Men... De som har vurdert den før eller etter at fotografiene ble kjent?Det sier vel litt om de som har vurdert den.Jeg utfordrer deg til å forklare hvorfor Edge-spilleren gikk fra å være verdens beste, til omtrent søppel etter at innmaten ble avslørt.
Det finnes vel opptil flere tråder der dine ufeilbarlige fasitører er nevnt før, men tror du ikke de dukket opp i denne og, gitt.Det finnes en egen tråd om den spilleren. Der alt er sagt før.
Aldri hørt den, så det aner jeg ikke.Edge-spilleren er kun dradd frem som eksempel for å vise hvor påvirket en blir av omtaler, pris og utseende når en skal bedømme lydkvalitet.
Dette gjelder også i høyeste grad kabler.
Men lars-erik, kortvarig og Kule-Trygve, (for å nevne noen) hadde naturligvis ikke gjort samme "feiltagelsen" som en omtrent samlet internasjonal fagpresse presterte å gjøre. De hadde nok slått fast allerede etter innledende lytterunder at dette låt mer som en billigspiller enn en påkostet high-end sak.
He, he, nemlig.Jeg har hørt den i et ultra high-end oppsett, og jeg hadde ingenting å utsette på lyden selv om jeg visste om "avsløringen". Det spilte alldeles fremragende.
Og det gjør nesten saken enda verre med tanke på hva det egentlig var som spilte så bra.
Jeg kan ikke forklarer dig hvorfor vurderingen afhænge af hvordan tingene ser ud eller hvad de koster , det er noget jeg svagt erindre fra da jeg selv begyndte med hi-fi og var ganske ung, der lod jeg mig måske også til en hvis grad imponerer af udsende, pris , mærke-status , og hvad anmelderne sagde osv.Er det egentlig så mye ubesvart lenger innen jakten på god lyd?Mit indtryk er nu at Larkus ikke søge svar , det virker mere som om han allerede har alle svar.
De få problemstillingene som finnes er vel allerede godt besvart.
Jeg utfordrer deg til å forklare hvorfor Edge-spilleren gikk fra å være verdens beste, til omtrent søppel etter at innmaten ble avslørt.
Det er akkurat de samme psykiske mekanismene som gjelder for bedømmelsen av kabler.
Jeg har forresten hørt spilleren selv i et ultra high-end oppsett, og jeg hadde intet å utsette på lyden. Bare så det er sagt.
50000 kr for en spiller så er det bare luften på innsiden , det er noe forhandler skal ordne opp i. Jeg ble nesten litt sjokka når jeg leste dette , kan pokker meg ikke stole på forhandlere eller en dag i dag.Morsomt det med den EDGE-spilleren. Jeg har en slik. Ble overbevist av en relativt kjent guru innenfor HiFi-sporten og kjøpte den uten å ha lyttet. Låt OK, men ikke noe spesielt bra.
Bruker den i dag med coax-out inn i en Devialet. Det gjorde jeg for noen måneder siden. Låter faktisk meget bra. Jeg skvatt t.o.m. (litt) da det ble koblet opp.
Åpnet den også opp i sin tid da ryktene om drittet dukket opp og så at 80% var luft. Da gikk litt av luften ut av meg. Gjennom munnen.
Men, som sagt, det låter veldig bra når DAC-en i Devialeten styrer. Og jeg betalte jo heldigvis aldri 50k.
Eller produsentene, som definitivt er de som bør vite, og det er de som markedsfører seg med vitenskapelige begreper. Siste nå var "NanoFluid" fra Furutech..50000 kr for en spiller så er det bare luften på innsiden , det er noe forhandler skal ordne opp i. Jeg ble nesten litt sjokka når jeg leste dette , kan pokker meg ikke stole på forhandlere eller en dag i dag.Morsomt det med den EDGE-spilleren. Jeg har en slik. Ble overbevist av en relativt kjent guru innenfor HiFi-sporten og kjøpte den uten å ha lyttet. Låt OK, men ikke noe spesielt bra.
Bruker den i dag med coax-out inn i en Devialet. Det gjorde jeg for noen måneder siden. Låter faktisk meget bra. Jeg skvatt t.o.m. (litt) da det ble koblet opp.
Åpnet den også opp i sin tid da ryktene om drittet dukket opp og så at 80% var luft. Da gikk litt av luften ut av meg. Gjennom munnen.
Men, som sagt, det låter veldig bra når DAC-en i Devialeten styrer. Og jeg betalte jo heldigvis aldri 50k.
Mvh Imagine
Som sagt en enkelt "rose" kan være nok, og resten kan sådan set være noget skrot ,forlanger ikke du skal kunne forstår det, jeg forstår det heller ikke selv.Kortvarig@: som du ser dreier det seg om mer "skrot" enn bare et billig dvd-drev.
Hvorfor det? Tidlige lyttetester rapporterte jo at den spilte bedre enn spillere i 200 000 kroners klassen. Da har vel både forhandler og produsent sitt på det tørre?50000 kr for en spiller så er det bare luften på innsiden , det er noe forhandler skal ordne opp i.
Mvh Imagine
Jeg tror ikke alle kjøpere er så naive. Tror det handler mer om smertegrense og hva kjøperen innser at han/hun må ut med for å kunne hente hjem et bestemt produkt. Man kan betale en pris for noe uten at man tror det man kjøper er verdt pengene, men man kjøper allikevel fordi det er noe man har lyst på. Men innerst inne vet man med seg selv at man egentlig har dratt ned buksa, bøyd seg framover, og venter på å bli smurt inn med litt kvantefysisk antistatisk glidemiddel før penetrering.Prisen på produktet gjenspeiler bare det du får kjøperen til å tro at det er verd.