Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?

Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?

• Ja

Stemmer: 43 18.5%
  • Nei

Stemmer: 189 81.5%

• Totalt antall stemmer
    232

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Eller man kan prøve å finne dem som sier at det er hørbare forskjeller, det er vel heller få (blant fornekterene) ;)
    Finnes disse forskjellene, så kan man jo i prinsippet identifisere kabler i en ABX test, men det kan jo som kjent ikke.
    Stadig samme stråmann?

Det er vel altså bare Kule-Trygve som fornekter kabelforskjeller, da riktignok på strømkabler.

Er det flere åpne dører skal slås inn?

Hva er problemet med ABX-tester? Så vidt jeg har forstått, handler det mest om at de som hører oktaver i forskjell seende, ikke er i stand til å høre forskjell om det er blindt (eller ikke tør å prøve). Det kan sikkert oppleves som et problem, men det problemet er ikke relatert til selve ABX-testen.
    Det gjør jeg ikke, jeg mener lite om strømkabler.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.408
    Sted
    Oslo
    Higgs partiklen blev forudsagt i 1960'erne og blev først bevist og fundet i 2012 og mange var ingen gang sikre på at den faktisk fandtes, men man fandt den heldigvis, for ellers havde man måttet kasserer alt hvad man hidtil havde fundet ud af, nærmer betegnet den såkaldte standardmodel.

Jeg mener også at have hørt fra pålidelige kilder at der er blevet sat en del flere kræfter end på at finde denne partikel end man har gjort for at påvise at der hørbar forskel på kabler og forklarer dette, noget som iøvrigt også er blevet diskuteret siden 60-70'erne.

På trods af det er ganske nemt at bevise at der må være lydmæsige forskelle, og også at der er lydforskelle, måske ikke altid hørbare for mennesker under alle omstændigheder, men lydforskellene må være der, næsten som med Higgs partiklen hvis det hele skal passe og hænge sammen.

Det er også ganske nemt at bevise at et elektrisk diagram kan implementeres så det lyder vidt forskelligt, afhængigt af hvad der er benyttet til at realiserer diagrammet med.

Altså et bevis for at der er mere end konstruktion som betyder noget, det er som med højtaler, det man bruger til konstruktionen har også sin del af indflydelsen på lydresultatet.
    Men det er desværre uinteressant for videnskaben. Og endelig også forstårligt, det er ikke særlig vigtigt i forhold til så meget andet, men jeg mener faktisk godt at der kunne ligge noget videnskabeligt interessant og vente på at blive opdaget.
    Du tar ikke poenget. Saken er at vitenskapen ikke stoler på vitneutsagn. Det er helt riktig at den alltid er i endring, det fordi den tar opp innser muligheten for at alle kan ta feil. Akkurat motsatt av dem som gjentar i det uendelige at det de hører er sant og gjelder alle. Det er derfor de ikke regner det å ta feil som et nederlag (selv om det på det personlige plan kan være tungt for forskerne).

Det er derfor man har systemer og metoder, for å eliminere feilobservasjoner. De som observerer feil bør ikke sett ned på, for alle gjør det.

Faren for feil gjorde at Higgspartikkelen ikke ble regnet som funnet før observasjonen var godt nok observert til at sjansen for feil var 1 av 3500000. Til sammenligning tar en del kabellyttere i disse trådene at de kan ta feil i det hele tatt.

skal man late som man diskuterer vitenskap bør man nok tenke vitenskapelig :)
    Jeg tror heller ikke helt du har forstået min pointe, man kan måle-mæssigt måle forskelle på kabler, man kan matematisk beregne at der er forskelle på kabler , man kan simulerer at der er forskelle på kabler, så forskningen skal bare slå fast en gang for alle om disse forskelle også resulterer i hørbare forskelle ,og hvordan det hænger sammen.

Eksempelvis hvad er årsagen til at der er så stor lydforskel på kobber og finsølv i samme konstruktion og indpakning, et forsøg jeg har lavet, og et forsøg som Niels Larsen NLE gentog da han udviklede sine kabler, han blev lige så overasket som jeg selv, og kunne heller ikke give en fyldestgørende forklaring, for så havde vi fået den, det er stensikkert , i stedet kom der noget pseudovidenskab med elektronskaller og afstande osv. ja det er da ikke utænkeligt at der er noget om det, den ene forklaring kan være lige så god som den anden, så længe vi intet ved.

Vi har set eksempler på at nogle er nødt at have deres kone til afgøre om der er forskel eller ej , jeg selv har tit rettet mig efter min kat, hvis jeg ikke selv kunne kunne hører noget, blev den liggende foran højtaleren, så var det sikkert ok, skred den var det nok ikke så godt. Så forskel har der sandsynligvis været selv om jeg ikke kunne hører det.

Det er alt sammen tegn, som sikkert har lige så meget vægt , som de tegn der gjorde at man satte sig for at finde Higgs partiklen og bygge CERN.

Men som jeg også siger har det ingen interesse for forskningen om der er forskel på kabler , det er anden eller tredjerangs forskning , hvor foskerne for det meste er på samme niveau. eller endnu dårligere, men nu er der jo ingen grund til at nævne navne.
    Nja, det var mitt innlegg du besvarte, så deet er jeg sombestemmer hva som var poenget. :)

Du vil VI skal stole på DINE lytterinntrykk. Det ligger ikke i vitenskapens natur å stole på det. Det har vist seg så alt for tydelig gjennom historien hvor lite pålitelige (selverklære) autoriteter er. Også deres koner. Derfor har man dannet systemer for å unngå subjektive feilkilder.

Dine referanser til CERN og Higgs boson er faktisk verdiløse med mindre du forstår forskningens premisser og forskningens metode.

Skal du virkelig ønske at noen skal bygge et nytt CERN for å bevise dine påstander om kabler må du gi dem en begrunnelse, ikke dine erfaringer. Det fine med forskningen er at om du lover dem, og overbeviser dem om at det er sannsynlig, så kan du få nobelpriser, evigvarende ære og berømmelse, og det hele ved å påvise at de andre tok feil. De er nemlig takknemlige sånn. Gi dem en bit av kaka, og overbevis dem om at du har rett, så kan du få hele universiteter til å jobbe for din sak.

Jeg ønsker deg, helt oppriktig, lykke til!

Vessel56

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.03.2015
    Antall liker
    65
    Sted
    Sørlandet
    Hei
    Artig å følge med på denne diskusjonen, tar jo helt av i feil retning (som vel er typisk for alle forum, diskusjonsfora og kommentarfelt på nettet)

Det er for meg tydelig at trådstarters antatte mening med denne tråden var å sette i gang en diskusjon med mange ekstrapoliserte meninger, selv om trådnavnet antyder noe annet?

Det menneskelige øre (og spesielt når det sitter på et individ med sterke meninger om sine evner til å høre STORE forskjeller som gjerne ikke er mulig å måle med selv de beste instrumenter) lar seg gjerne overstyre av hva hodet det sitter på er overbevist om eller "tror på" og da blir oppfattelsen deretter.

Har det noengang blitt foretatt en test hvor flere typer kabler er koblet opp mot samme type utstyr i et profesjonelt lytterom, de samme frekvenser og musikkstykker avspilt og målt med kalibrerte mikrofoner og så resultatene sammenliknet?

Jeg har full forståelse for at hvem som helst som har kjøpt seg en 1,5m lang strømledning til 125 000,- kr eller USD vil hevde at den gjør underverker for lyden, forsåvidt det samme med en som kjøper seg to jumpere ca 12cm lange for 4 - 6 000kr (per stk) er like så opptatt med å hevde at de har gjort underverker for lyden, men er det sant eller innbildning?

For meg så virker det som om kabelhysteri og dyp religiøsitet er omtrent på samme nivå og behovet for å harselere med "ikketroende" er større enn evnen til å utføre litt selvransakelse før man slamrer med leppa og gjerne skryter av den eller de store utleggene man har råd til og tilslutt harselere med de "som ikke har eller tar seg råd til å handle superdyre kabler".

Asbjørn har vel den mest pragmatiske og tillitsvekkende tilnærming til diskusjonen, men tilbake til trådstarterens spørsmål:

"Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?"

NEI!

Det er artig å følge med på hva de troende mener om de vantro og hvodan de møter ethvert forsøk på å føre en fornuftig dialog med personangrep, harselering og total mangel på fornuftig sans.

JA - i denne tråden for den kan vi like gjerne avslutte og samle diskusjonen i alle de andre trådene som har en intensjon om å diskutere, men likevel ender opp som en rad med meningsutvekslinger.

Til slutt; stå på Asbjørn, du er nok den som er nærmest sannheten uansett hva de troende måtte mene.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror den skal lete lenge den som leter etter en uttalelse fra meg om at det jeg mener å høre, det hører også andre.
    Som tidligere nevnt, så mener jeg at objektive anbefalinger om at en kabel som passer i ens anlegg også må låte bra i andres anlegg i beste fall blir ukorrekt. Så her bør bastante anbefalinger sitte langt inne.
    Jeg utelukker heller ikke at suboptimale løsninger i begge ender av kabelen kan spille inn, men da vil man jo erfare forskjeller på kabler, det er bare det at man ikke nødvendigvis kan dedikere all ære til kabelens fortreffelighet.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ærlig talt det er helt nyttelaust prøve å segregere kabeldiskusjonene, jf diskusjonene i foranledningen til opprettelsen av kabelhjørnet. Med mindre høvdingen ønsker å bli et meningspoliti så tror jeg den eneste måten å fjerne kranglingen er å forby en hver diskusjon om remedier med en «dubiøs» virkning (det kan være en heftig debatt i seg selv ...). Et hjørne hvor det i ytterste konsekvens ikke er lov til å fremme ytringer som er egnet til å så tvil om eller enda verre kritisere en annen debattant sine meninger, oppfatninger og opplevelser, blir veldig fort et intetsigende ekkokammer, hvor den eneste meningsbærende ytringen er fraværet av «liker».

«Patalogiske» sytpeiser (unnskyld uttrykket) vil uansett finne sitt grunnlag for å opplyse forumet om sin gjentatte misnøye.

Det er kanskje enklere å akseptere kranglingen (så lenge kranglingen ikke er ufin eller er i konkret brudd på regelverket) og heller adressere de «patalogiske» sytpeisene. Enkelte forum har f.eks. en skammekrok - «sin bin» - en-to-tre advarsler for enkle overtredelser, alternativt rett i skammekroken for grovere overtredelser.

I beste mening.

mv
    KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.913
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, i mine øyne virker det også vesentlig mer malplassert å lire av seg fem-seks innlegg i en kabeltråd om hvor ille det er at denne typen tema i det hele tatt tillates diskutert og hvor håpløse moderatorene er som ikke stopper det, enn det er å antyde at hørbare forskjeller i ett anlegg ikke nødvendigvis er overførbare til et annet og forklare noen tekniske grunner til dette. Spesielt når dette er vedkommendes eneste "bidrag" i diskusjonen.

@Distinctive: Du skal også lete lenge før du finner et innlegg fra min side hvor jeg påstår at det ikke kan være hørbare forskjeller på kabler. Riktignok helt avhengig av apparatene i hver ende, og selv i verste fall små forskjeller, men likevel. Jeg spissformulerer det gjerne som at et anlegg som er bra til å "avsløre kabelforskjeller" er enten feilkonstruert eller defekt - og det argumentet gir ikke mye mening om det aldri kan oppstå hørbare forskjeller.

Jeg foreslår at du setter den stråmannen ute på jordet som fugleskremsel og heller begynner å befatte deg med hva andre faktisk skriver og mener. Det er selvsagt mer ubehagelig å ta argumentasjonen inn over seg enn å avfeie den ufordøyd, men dette alene ville bedre debattklimaet med ganske mange hakk. Eller blir det for farlig for sarte egoer som har investert mye prestisje i å kunne høre forskjeller mellom de utroligste ting?

Jeg mener forøvrig at triangeltest er en bedre testprotokoll for blindtesting av presumptivt små sensoriske forskjeller enn ABX. I triangeltesten er det tre ukjente testobjekter, to av dem identiske, og man skal identifisere den ene som er ulik de andre to. Eksempelvis får man presentert AAB eller BAB. ABX identifiserer de to første som referanser, men det gjør testen bare mer komplisert å forholde seg til. Det er ikke sånn at blindtest = ABX. Blindtest er en grunnleggende realitetssjekk av påstått hørbare forskjeller, for hvor hørbart er egentlig noe som ikke kan påvises uten at man får lov til å titte samtidig? ABX er bare en av mange mer eller mindre hensiktsmessige testprotokoller.

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Eller blir det for farlig for sarte egoer som har investert mye prestisje i å kunne høre forskjeller melom de utroligste ting?

Hvem er så dette ? Bare så det er sagt. Men jeg er møkklei av at det ikke går an å dele en opplevelse i sitt eget anlegg som er gyldig for en selv, uten å bli enten idiot-forklart eller bedt om å komme med en doktorgrad av en avhandling . Og så klart ABC, AAB og andre metoder.

Sist redigert av en moderator:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Asbjørn,
    Jeg kan ikke ta innover meg hva andre måtte mene om min evne til å høre forskjell.
    Det blir som å holde opp 3 fingrer og spørre meg om antall, hvorpå jeg svarer 3.
    Deretter sier du at det bare er 2 fingrer, så forventer du at jeg skal si 'ok, det er sikkert korrekt. Jeg får stole på autoritetene'.
    (Jeg har brukt James Orwell 1984 analogien før).
    Jeg hører det jeg hører, uavhengig av hva andre måtte fortelle meg. At alt er reelt og av hvilken grunn er sikkert debattbart.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Eller blir det for farlig for sarte egoer som har investert mye prestisje i å kunne høre forskjeller melom de utroligste ting?

Helt håpløst. Sarte egoer? Her er det heller snakk om at noen har voldsomt oppblåste egoer, som hele tiden må fortelle andre hvor mye de vet, og hvor håpløse andres valg er. Selv uten å ha særlig praktisk erfaring.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.913
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Hvem er så dette ? . Bare så det er sagt. Men jeg er møkklei av at det ikke går an å dele en opplevelse i sitt eget anlegg som er gyldig for en selv, uten å bli enten idiot-forklart eller bedt om å komme med en doktorgrad av en avhandling . Og så klart ABC, AAB og andre metoder.
    Hvorfor så disse evige stråmannsargumentene som forsøker å avfeie standpunkter som ingen har? Det er nesten litt fascinerende hvor viktig det ser ut til å være for enkelte å misforstå og fordreie det "motparten" skriver, og gjerne gå etter mannen heller enn ballen også. Hvorfor?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Hvem er så dette ? Bare så det er sagt. Men jeg er møkklei av at det ikke går an å dele en opplevelse i sitt eget anlegg som er gyldig for en selv, uten å bli enten idiot-forklart eller bedt om å komme med en doktorgrad av en avhandling . Og så klart ABC, AAB og andre metoder.
    Hvorfor så disse evige stråmannsargumentene som forsøker å avfeie standpunkter som ingen har? Det er nesten litt fascinerende hvor viktig det ser ut til å være for enkelte å misforstå og fordreie det "motparten" skriver, og gjerne gå etter mannen heller enn ballen også. Hvorfor?
    Hvorfor ? Hvem har hvilke standpunkter ? Jeg har ingen intensjon om å misforstå, fordreie eller andre knep. Det eneste jeg ønsker ,er at om en søker kunnskap konkret om det kan en få det. Søker en å leve i sin egen tro og forteller det slik at det er ens egen, så javel. Da er det slik. Hva er problemet med dette ? Er du en slags misjonær som skal redde folk fra å dette av den flate jordkloden ?

Konkret eksempel er mange som jeg kjenner som liker å bruke egne sølvkabler til nesten ingen penger. Fordi de får bedre lyd enn med kobber sier de. Du sier kategorisk at dette er tull. Ser du ikke selv at du like gjerne kan la det ligge. Og skulle noen lure på eller komme med en påstand om at sølv er så mye bedre, javel, da er det bare å dure på med forklaringer ?

Og du imøtegår ikke min påstand om at ditt utsagn er polariserende og fordummende, Det finne jeg intr, og sier ikke så rent lite.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.913
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sier kategorisk at jeg ikke hører slike forskjeller som sølv vs kobber eller gull vs rhodium hos meg, og at jeg ikke ser noen grunn til at slike forskjeller skal kunne oppstå. Det er legitim deling av subjektive erfaringer og oppfatninger på et diskusjonsforum. Jeg sier også at jeg er villig til å la meg overbevise om at jeg tar feil, og beskriver i noen detalj hva som vil være tilstrekkelig argumentasjon for å overbevise meg, men da er det faenhakkemeg feil det også i visse personers øyne.

Stråmannsargumentasjonen jeg henviste til finner du et ferskt eksempel på i Distinctive's innlegg litt lenger oppe. Så hvorfor har enkelte dette enorme behovet for å avfeie "kabelfornekterne" ved å påstå at de nesten alle har et standpunkt som i virkeligheten ingen har? Mon tro om det ikke er en psykologisk forsvarsmekanisme mot å ta inn over seg at det vi egentlig mener har betydelig større potensiale til å utløse kognitiv dissonans, om vi skal bruke litt mer diplomatiske begreper.

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg sier kategorisk at jeg ikke har kan høre slike forskjeller hos meg, og at jeg ikke ser noen grunn til at slike forskjeller skal kunne oppstå. Jeg sier også at jeg er villig til å la meg overbevise om at jeg tar feil, og beskriver hva som vil være tilstrekkelig argumentasjon for å overbevise meg, men da er det faenhakkemeg feil det også i visse personers øyne.

Stråmannsargumentasjonen jeg henviste til finner du et ferskt eksempel på i Distinctive's innlegg litt lenger oppe.
    Men hvorfor skal noen ville overbevise deg ? Kan ikke andre få tro noe, som for deg, virker helt urimelig ? kan de ikke bare få være i fred med sitt sølv og bling kabler til flerfoldige tusen ? Kanskje ikke alle har nok kunnskap , ikke har energi, ikke har lyst til å måtte overbevise deg om noe som helst. Men bare vil ha fred for at anlegget spiller så godt det kan, fordi de selv har gjort så godt de kunne ? Ser du ikke dette ?

Og ja, generelt, stråmannsagrumentasjon er jeg heller ikke så veldig glad i. Uryddig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har det noen gang slått deg, Asbjørn, at man trenger slett ikke overbevise deg om noen som helst ting? Du er da vel ingen guru med fasitsvar. Den enkelte velger selv hva man vil bruke av kabler, etter egne preferanser og erfaringer. Hva du velger å tro på eller ikke, er da revnende likegyldig. Du har heller ingen som helst innflytelse på mine valg.

Edit; ser HCS kom meg i forkjøpet.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    I tillegg til diskusjonen rundt den vitenskapelige tilnærmingen mener jeg fremdeles at 'ting ikke skal koste noe' er et argument som spiller inn. At alle ikke holder på med DIY virker noen ganger å være utålelig og da er man automatisk i kategorien lettlurt.
    Kabler passer godt inn her.
    Jeg har gjordt en del DIY oppover (Hafler, Pass A 40, diverse kabler, ol.), og har en del utstyr i high end kategorien. Jeg er ikke sikker på at jeg hadde det rette korrektive utstyret tilgjengelig som referanse når jeg holdt på med DIY. Jeg tror mange kunne ha godt av å 'kalibrere' sin overbevisning med utstyr i mange prisklasser både blant DIY folk og blant de 'lettlurte'.

LA8PV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Antall liker
    287
    Hvis noen kommer med påstander som strider mot kjent viten, fysiske lover, logikk og vitenskap i et DISKUSJONSFORUM må man regne med å få kritiske svar, hver eneste gang. Så enkelt er det.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.913
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har det noen gang slått deg, Asbjørn, at man trenger slett ikke overbevise deg om noen som helst ting? Du er da vel ingen guru med fasitsvar. Den enkelte velger selv hva man vil bruke av kabler, etter egne preferanser og erfaringer. Hva du velger å tro på eller ikke, er da revnende likegyldig. Du har heller ingen som helst innflytelse på mine valg.

Edit; ser HCS kom meg i forkjøpet.
    Ja, det har slått meg. På samme måte bryr jeg meg fint lite om hva du mener og gjør, egentlig. Det er dine penger du bruker, og jeg velger å bruke mine annerledes. Men nå er nå engang dette et diskusjonsforum hvor man burde ha "lov" til å diskutere et tema som hvorvidt det er hørbare forskjeller mellom ulike ledermaterialer og hvilken testprotokoll man kan bruke for å kunne vite dette sikkert, uten at visse personer (som deg) øyeblikkelig skal henge seg på med personangrep og krav om sensur. Det kan utrolig nok tenkes at f eks kortvarig og jeg har en interesse av å utveksle ulike meninger og erfaringer om dette uten å måtte stå til rette i dagevis for hvorfor vi ønsker å diskutere dette.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det har slått meg. På samme måte bryr jeg meg fint lite om hva du mener og gjør, egentlig. Det er dine penger du bruker, og jeg velger å bruke mine annerledes. Men nå er nå engang dette et diskusjonsforum hvorman burde la "lov" til å diskutere et tema som hvorvidt det er hørbare forskjeller mellom ulike ledermaterialer og hvilken testprotokoll man kan bruke for å kunne vite dette sikkert, uten at visse personer (som deg) øyeblikkelig skal henge seg på med personangrep og krav om sensur.
    Det er lov, selvsagt. Men du sitter nok ikke med fasiten. Selv om det til tider virker som om at du er sterk i din overbevisning på nettopp det. Og å komme med ønske om å slippe denne sterkt uønskede misjoneringen i alle mulige og umulige tråder, har intet med sensur å gjøre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.913
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I tillegg til diskusjonen rundt den vitenskapelige tilnærmingen mener jeg fremdeles at 'ting ikke skal koste noe' er et argument som spiller inn. At alle ikke holder på med DIY virker noen ganger å være utålelig og da er man automatisk i kategorien lettlurt.
    Kabler passer godt inn her.
    Jeg har gjordt en del DIY oppover (Hafler, Pass A 40, diverse kabler, ol.), og har en del utstyr i high end kategorien. Jeg er ikke sikker på at jeg hadde det rette korrektive utstyret tilgjengelig som referanse når jeg holdt på med DIY. Jeg tror mange kunne ha godt av å 'kalibrere' sin overbevisning med utstyr i mange prisklasser både blant DIY folk og blant de 'lettlurte'.
    Mulig. Prisingen på "referansekabler" er helt vanvittig, men det irriterer meg faktisk ikke. Ting kan godt koste en hel del for min del. Det er ikke hifi, men jeg kjøpte nettopp en Tesla Model S P85D i tillegg til den P85 jeg har fra før. Den var ikke helt billig, men verdt det. Derimot mener jeg at "referansekabler" ikke er verdt prisen, ettersom det oftest handler om glorifiserte DIY-prosjekter til fantasipriser og uten dokumenterbar effekt, og du får nok bare leve med at jeg deler det synspunktet.

En fordel med å holde på med DiY-prosjekter er at man får et forhold til hva som er lett og hva som er vanskelig, og til hva de inngående komponentene og arbeidsinnsatsen koster. Jeg lagde en gitar for et par år siden. Det var ni måneders arbeid og ble ihvertfall ikke noe billigere enn å kjøpe en ferdig. Jeg planlegger å bygge en til, og handlelisten på deler og verktøy er allerede oppe i $2000.

Hifi-kabler er et av veldig få områder hvor man kan kjøpe inngående deler i løsvekt, lodde dem sammen selv på noen minutter, og ende opp med noe som er minst like bra som "referanseproduktene" til mindre enn 1/10 av prisen. Det sier noe om prisingen og fortjenestemarginene i den kategorien. Selvsagt, hvis man ikke vil se det eller innrømme det, så er det vel utålelig misjonering å bli fortalt dette også.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Hvis noen kommer med påstander som strider mot kjent viten, fysiske lover, logikk og vitenskap i et DISKUSJONSFORUM må man regne med å få kritiske svar, hver eneste gang. Så enkelt er det.
    Problemet er ikke at man ikke forholder seg til kjent viten. Problemet er at enkelte er av den oppfatning at kjent viten forklarer alt, men saken er at noen ganger så uteglemmes enkelte faktorer som man i etterkant blir klar over.
    Fysikken var på plass på syttitallet også, men enkelte ting falt på plass når Matti Otala redegjorde for TIM forvrengningen.
    Bitperfekt vs. jitter magnitude under strømming er et annet eksempel. Et tredje eksempel er psykoakustikk vs. ABX. Man simpelthen tar ikke alle betydningsfulle forhold i betraktning.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.913
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Igjen en stråmann. Hvem er de "enkelte" som mener at kjent viten forklarer alt?

Enhver forskerspire drømmer om å oppdage noe nytt og ukjent, helst noe som river ned etablerte sannheter og setter ting i et helt nytt lys. Å lese høyt fra gamle lærebøker er skolastikk, ikke vitenskap. Men minstekravet til noe "nytt og ukjent" er at det beviselig må eksistere, og da stilles det visse krav til dokumentasjon. Og beskrivelser av de kravene irriterer tydeligvis vettet av visse forummedlemmer.

Og hvem er det som unnlater å ta hensyn til betydningsfulle forhold som at det er lett å overbevise seg selv om at man hører både det ene og andre? Den som ikke har opplevd å sitte i godstolen og nikke gjenkjennende til lyden av en komponent eller tweak, for så å kikke bak anlegget og oppdage at den ikke engang er tilkoblet, har ikke holdt på med hifi veldig lenge. Det er rørende med ubegrenset tillit til at egen hørsel og subjektiv opplevelse er ufeilbarlig, men hvis man unnlater å ta hensyn til så velkjente mekanismer som forventningsbias har man ikke mye å fare med i sin "vitenskapskritikk".

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Igjen en stråmann. Hvem er de "enkelte" som mener at kjent viten forklarer alt?

Enhver forskerspire drømmer om å oppdage noe nytt og ukjent, helst noe som river ned etablerte sannheter og setter ting i et helt nytt lys. Å lese høyt fra gamle lærebøker er skolastikk, ikke vitenskap. Men minstekravet til noe "nytt og ukjent" er at det beviselig må eksistere, og da stilles det visse krav til dokumentasjon. Og beskrivelser av de kravene irriterer tydeligvis vettet av visse forummedlemmer.
    Man bør kanskje ikke bruke stråmenn selv, når man beskylder andre for det. Kravene du beskriver, irriterer nok ingen. Men at man lar sine krav til en beroligende dokumentasjon for seg selv, også skal brukes som en fasit for andres valg; det kan nok være en smule irriterende. Særlig når man opptrer som om man vet hva som er best.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.913
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen stråmann. Konkret eksempel:
    Men jeg er møkklei av at det ikke går an å dele en opplevelse i sitt eget anlegg som er gyldig for en selv, uten å bli enten idiot-forklart eller bedt om å komme med en doktorgrad av en avhandling . Og så klart ABC, AAB og andre metoder.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    259
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1

HIFI

En hører DET en hører ved bytte av kabler på ens anlegg om det er kostbart eller ikke, er vel opp til vær enkelte .Bom kjøp vil en ALLTID ha ,innen hifi.
    Har masse kabler her selv, bomkjøp. Og masse DIY ,,,,,og ellers mange/mye BOXER og Ht, vintage +
    det de handler om er maching / lyden som en vil ha ,samme ka kabelen koster i sitt endelige oppsett og ka den er oppsett av , kapistans, metall bla bla bla i alle de oppsett eg har gir eg balla i, bytter til det stemmer . Lyden , Lyden folkens som en synest er god for den enkelte i dens annlegg er det som gjelder.
    Har selv erfart ,kjøp av kabler(før data var her,osv ) , google er din venn/, lese om kabler er lyse /mørke ,alt må testes i dens oppsett samme ka .Ørene er KING
    Mvh

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ørene er det vi bruker når vi skal lytte prøv det er gull verdt ;)

Mvh Imagine

L

Larkus

Gjest
    Muligens off-topic, men la gå.
    En sak med klare paralleller til kabelhysteriet er saken om den famøse Edge GCD CD-spilleren til 50000,- kroner. Den ble enstemming rost opp i skyene når det gjaldt lydkvaliteten, og av enkelte utropt til verdens beste. Men det var før det dukket opp et bilde av innmaten på et kinesisk forum, der ble det avslørt at innmaten bestod av et billig DVD-drev, og elektronikk fra en DVD-spiller i 1500-kroners klassen. Sannsynligvis Denon. Unnskyldningene haglet på. Bildet fra kinaforumet var manipulert, bildet viste en prototype osv, osv. En her på hfs hadde denne spilleren, og åpnet panseret på den for å sjekke. Og joda, innmaten stemte med bildet fra det kinesiske forumet. Nå begynte det å dukke opp lyttetester der begeistringen over lyden var temmelig redusert. Noen unnskyldninger dukket fremdeles opp, som f.eks. at Edge hadde gjort noen modifikasjoner av den opprinnelige elektronikken. Uansett, nå var det ingen som ville ha denne spilleren lenger. Og den ble også uselgelig på bruktmarkedet.

Dette er et soleklart bevis på at dømmekraften blir påvirket av både pris og visuell framtoning. Og dette gjelder også i høyeste grad hifi-kabler.
    Folk lar seg rett og slett lure trill rundt hele tiden.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Muligens off-topic, men la gå.
    En sak med klare paralleller til kabelhysteriet er saken om den famøse Edge GCD CD-spilleren til 50000,- kroner. Den ble enstemming rost opp i skyene når det gjaldt lydkvaliteten, og av enkelte utropt til verdens beste. Men det var før det dukket opp et bilde av innmaten på et kinesisk forum, der ble det avslørt at innmaten bestod av et billig DVD-drev, og elektronikk fra en DVD-spiller i 1500-kroners klassen. Sannsynligvis Denon. Unnskyldningene haglet på. Bildet fra kinaforumet var manipulert, bildet viste en prototype osv, osv. En her på hfs hadde denne spilleren, og åpnet panseret på den for å sjekke. Og joda, innmaten stemte med bildet fra det kinesiske forumet. Nå begynte det å dukke opp lyttetester der begeistringen over lyden var temmelig redusert. Noen unnskyldninger dukket fremdeles opp, som f.eks. at Edge hadde gjort noen modifikasjoner av den opprinnelige elektronikken. Uansett, nå var det ingen som ville ha denne spilleren lenger. Og den ble også uselgelig på bruktmarkedet.

Dette er et soleklart bevis på at dømmekraften blir påvirket av både pris og visuell framtoning. Og dette gjelder også i høyeste grad hifi-kabler.
    Folk lar seg rett og slett lure trill rundt hele tiden.
    Har tit tænkt over hvad typer som dig endelig for ud af at skrive på et hi-fi forum , og hvad dit formål er.
    Andet end det åbenlyse , selvpromovering , at du for påpeget hvor god og klog du selv er , og hvor dumme de som hører forskel på kabler og andre ting er.

Man kan sagtens lave high-end ud af en Kinesisk DVD player , har selv gjort det.
    Det er dog ikke nogen god ide da drevet typisk ikke holder ret længe.

Mange fabrikanter har brugt relativ billige drev i deres dyre apparater, et lille firma har ikke kapacitet til at producerer drev selv, nogen brugte billige Marantz/Philps drev , andre brugte billige Sony drev eller Pioneer drev , og nogen brugte billige DVD drev, og andre benyttede cdrom drev , det har jeg også selv prøvet, ganske glimrende når de nødvendige modifikationer er lavet, men heller ikke det holder i særlig lang tid, men et nyt drev koster 120 kr, så det er til at overleve.

Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.408
    Sted
    Oslo
    Det er da ikke vanskelig å se for seg hva folk gjør på et nettsted som dette? Man er interessert i utstyret og musikken, og vil gjerne vite hvilket utstyr som gir best resultat, gjerne i forhold til pris. Da blir det faktisk ganske relevant å finne ut om det lønner seg å kjøpe kabler eller ny forsterker, eller rett og slett tenke på rommet og akustikken.

For min del er jeg blant dem som kanskje, muligens, hørte en bitteliten forskjell da jeg byttet ut mine 25 år gamle høyttalerkabler med noen litt dyre (som jeg av forskjellige grunner nesten fikk). Det gjorde imidlertid vesentlig større forskjell å kjøpe ekstra strømforsyning til forsterkeren. Enda den var billigere enn kablene...

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det er da ikke vanskelig å se for seg hva folk gjør på et nettsted som dette? Man er interessert i utstyret og musikken, og vil gjerne vite hvilket utstyr som gir best resultat, gjerne i forhold til pris. Da blir det faktisk ganske relevant å finne ut om det lønner seg å kjøpe kabler eller ny forsterker, eller rett og slett tenke på rommet og akustikken.

For min del er jeg blant dem som kanskje, muligens, hørte en bitteliten forskjell da jeg byttet ut mine 25 år gamle høyttalerkabler med noen litt dyre (som jeg av forskjellige grunner nesten fikk). Det gjorde imidlertid vesentlig større forskjell å kjøpe ekstra strømforsyning til forsterkeren. Enda den var billigere enn kablene...
    Mit indtryk er nu at Larkus ikke søge svar , det virker mere som om han allerede har alle svar.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.408
    Sted
    Oslo

Mit indtryk er nu at Larkus ikke søge svar , det virker mere som om han allerede har alle svar.
    Hvilket strengt tatt bare er en stråmann, for du vet ikke om ditt inntrykk er riktig. Dessuten minner det meg om en tidligere diskusjon om hvordan vi kan hevde at alle hører det samme når de samme bokstavene gir forskjellig inntrykk hos forskjellige personer.

L

Larkus

Gjest
    Er det egentlig så mye ubesvart lenger innen jakten på god lyd?
    De få problemstillingene som finnes er vel allerede godt besvart.

Jeg utfordrer deg til å forklare hvorfor Edge-spilleren gikk fra å være verdens beste, til omtrent søppel etter at innmaten ble avslørt.
    Det er akkurat de samme psykiske mekanismene som gjelder for bedømmelsen av kabler.

Jeg har forresten hørt spilleren selv i et ultra high-end oppsett, og jeg hadde intet å utsette på lyden. Bare så det er sagt.:)

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg utfordrer deg til å forklare hvorfor Edge-spilleren gikk fra å være verdens beste, til omtrent søppel etter at innmaten ble avslørt.
    Det sier vel litt om de som har vurdert den.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.091
    Hvor vanskelig kan dette være? Det er ingen meg bekjent som har sagt at man ikke kan diskutere personlige opplevelser og inntrykk, men for n'te gang; personlige opplevelser er ikke fakta. Vitenskap er beskrivelsen av virkeligheten, og et fenomen er reelt i vitenskapelig forstand når det er bevist. Ikke opplevd, ikke erfart, men bevist. Og at så mange ikke evner å se denne distinksjonen er kanskje et av de største samfunnsproblemene vi har.

Private fakta | GD

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hvis du ikke innser at dette er med på å skape polariserte fronter og og dårlig klima her inne vil jeg våge den påstand xxxxxxxxx .Fjernet grunnet personangrep
    Dårlig klima??? Hva tror du dette er? En politikerdebatt moderert av Ole Torp? Eller et urteteselskap?
    Vi er i den totale krig, mann, hvor slagene utkjempes på flere fronter. Stridigheter om rettskriving og personlig egnethet inngår i dette, i tillegg til anlegg, erfaring etc.
    Og vi er ikke ved begynnelsen av slutten, dessverre ikke en gang ved slutten av begynnelsen.
    En clusterbombe mot samtlige meningsmotstandere er skittent spill, javel, men det har jeg gjort selv flere ganger uten at noen har reagert.
    Holder en lav profil da jeg pendler mellom Ørneredet og Ulvehiet. Men nye angrep og sabotasjeaksjoner er under planlegging, bare så det er sagt.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.091
    Fysikken var på plass på syttitallet også, men enkelte ting falt på plass når Matti Otala redegjorde for TIM forvrengningen.
    "Otala-argumentet" ser ut til å ha blitt hifi-mystisistenes variant av den for lengst oppbrukte kreasjonistiske stråmannen som kalles "humleargumentet" (Bumblebee-argument - RatioalWiki). Otala redegjorde ikke for noen ny forvrenging, han utviklet en matematisk beskrivelse av slewindusert forvrenging og kalte den TIM. Slewing som sådan var et kjent fenomen innen elektronikken lenge før Otala kom med sine utledninger.

Fra her: "Hva angår Otala så var det folk som skrev om slewing lenge før ham (Daugherty og Greinier på 60-tallet, for eksempel), men Otala utledet matematiske beskrivelser og utviklet en konsistent målemetode for å kvantifisere slewindusert forvrenging. Han gjorde med andre ord et systematisk, vitenskapelig arbeide, i stedet for å slenge ut usubstansierte påstander og kalle alle som ikke tok dem som sannhet for idioter. Det er heller ikke noe i Otalas arbeide som strider mot konvensjonell elektroteori."

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    "Otala-argumentet" ser ut til å ha blitt hifi-mystisistenes variant av den for lengst oppbrukte kreasjonistiske stråmannen som kalles "humleargumentet" (Bumblebee-argument - RatioalWiki). Otala redegjorde ikke for noen ny forvrenging, han utviklet en matematisk beskrivelse av slewindusert forvrenging og kalte den TIM. Slewing som sådan var et kjent fenomen innen elektronikken lenge før Otala kom med sine utledninger.

Fra her: "Hva angår Otala så var det folk som skrev om slewing lenge før ham (Daugherty og Greinier på 60-tallet, for eksempel), men Otala utledet matematiske beskrivelser og utviklet en konsistent målemetode for å kvantifisere slewindusert forvrenging. Han gjorde med andre ord et systematisk, vitenskapelig arbeide, i stedet for å slenge ut usubstansierte påstander og kalle alle som ikke tok dem som sannhet for idioter. Det er heller ikke noe i Otalas arbeide som strider mot konvensjonell elektroteori."
    Otala's arbejde blev sandsynligvis ansporet direkte af at mange undrede sig over at de dengang moderne transistor-forstærkere med ekstrem meget modkobling og dermed flotte data på papiret rent faktisk lød ad helvede til.
    Otala fandt årsagen/problemet/ den komplekse sammenhæng i mellem modkobling og openloop-båndbredde, det havde ingen beskrevet før , og det blev helt afgørende. Iøvrigt er fejlen ikke kun frekvensafhængig men også typisk amplitude afhængig.

Mange høre også forskel på kabler og passive komponenter , så mange, at det også burde være grund nok til at anspore til en nærmere undersøgelse af de foskerer som har mulighederne.

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Hvor vanskelig kan dette være? Det er ingen meg bekjent som har sagt at man ikke kan diskutere personlige opplevelser og inntrykk, men for n'te gang; personlige opplevelser er ikke fakta. Vitenskap er beskrivelsen av virkeligheten, og et fenomen er reelt i vitenskapelig forstand når det er bevist. Ikke opplevd, ikke erfart, men bevist. Og at så mange ikke evner å se denne distinksjonen er kanskje et av de største samfunnsproblemene vi har.

Private fakta | GD
    Dette har du nok mange med deg i, men ikke alle. lars_erik skrev vel en gang "Mine opplevelser er langt fra subjektive", og nå for noen dager siden:

(...) Når man har drevet med dette som yrke i over 30 år, skal da ingen komme å si at det jeg hører ikke er fakta.

Da holder det slett ikke med ringer fra Amerika eller teknisk høyskole. Jeg har levd av ørene mine i de samme over 30 år, og det jeg hører av nyanser kan jeg love deg er reelle.
    Jeg tror det en del kjøpekabelentusiaster har fått med seg Høvdingen på er at denne verdensanskuelsen skal få være i fred i "Kabelhjørnet": Det skal ikke stilles spørsmål ved allmengyldigheten til personlige opplevelser. Mitt forslag er at kabelhjørnetråder har egen farge i oversikten. I disse trådene er det kun lov å:
    1: beskrive hva man har hørt, både forskjeller, forbedringer, forverringer, og mangel på sådan.
    2: beskrive tekniske aspekter (oppbygning, virkemåte) ved kablene, men kun hentet fra eller i tråd med fabrikantens forklaringer og brosjyrer.
    Jeg tror denne løsningen vil være hensiktsmessig. Vi som ikke vil diskutere på disse premissene får nøye oss med å lese disse trådene. Eller la være. Det er jo mye annet å lese også, her for eksempel:
    alternativ.no - Helhetlig helse, innsikt og livsglede

• Liker
    Reaksjoner: HCS

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.091
    @Kortvarig: Dette blir litt avsporing siden det ikke er tema for tråden, men les dette paperet fra 1981:

https://app.box.com/s/x1lmu5iq7gz6om15ej4zwrs3udt3url2

Ser ikke noen grunn til å gjøre diskusjonen teknisk (alt står i publikasjonen), men essensen i mitt poeng med å poste det er her (fra introduction):

Transient intermodulation distortion (TIMD) in audio power amplifiers is a real phenomenon to which Otala [1] reawakened designer’s awareness. However, the conditions necessary for avoiding TIMD have been overstated and/or misinterpreted [2]-[7].
    Og ikke minst her (fra A Historical Note):

As already stated, gross TIMD is in fact nothing but the familiar slew-rate limiting, to whch many references can be found in operational-amplifier literature from the 1960’s on [12]-[14]. Transient intermodulation distortion is an unfortunate name for the phenomenon exhibited by transistorized audio power amplifiers. The distortion mechanism is excited not only by transients, but also by steady-state signals including sine waves. It results in harmonic distortion as well as intermodulation distortion. The mechanism is not confined to transistorized amplifiers, or audio amplifiers, or power amplifiers. References [23] -[29] comment on these and other aspects of so-called TIMD, including measurement methods.
    TIM-Distorsjon er ikke noe annet enn slewing, som har vært kjent lenge før Otala. Han lagde en matematisk beskrivelse, målemetode og ga det dessverre et nytt navn. Alle som har lagd en op-amp vet at man må ha kontroll på både GBW og slew-rate.

Otala har forøvrig selv satt navnet sitt på dette arbeidet (acknowledgement) om det skulle være noe tvil om publikasjonens legitimitet. Så "Otala-argumentet" burde legges dødt.

@Totte: Jeg bruker ignore-funksjonen for å gjøre min forumopplevelse mer fri for støy og trolling, det funker bemerkelsesverdig bra.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011

Private fakta | GD
    Det er også viktig å ha definisjonen av "subjektivt" i en slik diskusjon. Musikk er per definisjon subjektivt, så en vitenskapelig tilnærming til audio blir veldig vanskelig.

Generelt vil jeg advare mot å ta vitenskapelige hørbarhetsterskler som 100% fakta.

Disse to punktene gir dessverre mat til evig diskusjon.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn