d blei 3 sekker pr vegg , tror eg skal klare å knø en sekk till pr veggDet ble noen cm demp dette... Hvor mye?
Litt usikker på hvor mange cm d er nå menn kan tenkes runt 40-50 så får holle i denne omgangHva med å flytte subbene lenger ut slik at en får plass til mer demp? Bør vel ha rundt 60cm hvertfall?
Noe forslag til hva eg skal dekke dette til med for å holle støv ute? Har angst for at spoler skal fulles opp me drittHva med å flytte subbene lenger ut slik at en får plass til mer demp? Bør vel ha rundt 60cm hvertfall?
Hørtes ut så en go planSpray hårlakk på steinulla og kle med tynt høyttaler stoff eller lignende utenpå.
Jeg tror han har en speilet vegg som er helt lik -> DBABlir ikke dette nå en annen løsning enn DBA som opprinnelig tenkt? Fungerte det ikke som det skulle med DBA?
Joda, det vet jeg. Men trodde DBA skulle bestå av to søyler i en gitt avstand fra sidevegger, og ikke over hele veggen som her. Og for den del også at fordelene ved DBA også skulle minske behovet for "bassfeller" som glavaen her vell skal fungere som?
Vis vedlegget 325677
Altså mer likt som tidligere:
Men mulig jeg har misforstått DBA, har ikke satt meg veldig inn i det, kun fått kjapp innføring av Mr Tytte
ah, skjønner!@Terje Berg
Steinullen som er lagt på her er vel for å dempe de øvre bassfrekvenser som DBA systemet ikke tar seg av. Såvidt jeg vet fungerer ikke arrayet til anders høyere enn 140hz ca. 40cm glava bør være mer enn nok fra 120hz og oppover.
Du har ikke missforstått Baldrick. Jeg ser ingen hensikt for dette oppsettet å dempe fra ca 100Hz og ned. Hele cluet med DBA er nettopp å kansellere rommoder og behovet for demping er eliminert for det frekvensområdet. Men fra ca 100Hz og opp så er det viktig å ha en linjær demping av rommet for å ta hånd om midbass, mellomtone/diskant. Midbassen vil spille fra rundt 110-130Hz og opp. Plastikk og annet tjafs vil kunne reflektere mellomtone/diskant, som ikke er særlig gunstig.Joda, det vet jeg. Men trodde DBA skulle bestå av to søyler i en gitt avstand fra sidevegger, og ikke over hele veggen som her. Og for den del også at fordelene ved DBA også skulle minske behovet for "bassfeller" som glavaen her vell skal fungere som?
Men mulig jeg har misforstått DBA, har ikke satt meg veldig inn i det, kun fått kjapp innføring av Mr Tytte
Før Ultraene skal opp i kinoen min gjenstår litt arbeid, slik du påpeker. Alle elementene skal ut, og det skal monteres 6mm islagsmuttere eller evt Rampa, får se hva jeg får tak i. Nå er jo elementene skrudd inn med treskruer, og det er ikke tett nok. Flere av pakningene lekker, Anders sa i fra om det i går.De Ultraene du knabbet med deg, de fortjener tettere kasser. Regner med det er en smal sak for deg Du kan jo også prøve å koble de opp i DBA hvis du har et firkantet symmetrisk rom. Du skulle da kunne dekke største delen av frekvensene under 60/80Hz med de 6, litt avhengig av rommets størrelse.
Hehe, stemmer nok det ja! Klarte å få lurt han til å bruke midtposisjonen når vi snakket da det ikke er ikke så lett å få frem noe forståelig i kraftig motvind...Jeg er litt bekymret også, siden Anders kun har to innstillinger på fjernkontrollen, Av og På ;D
Takk for det! Kommer sikkert til å lage en egen tråd her inne snart, har ferie og noe må man jo ta seg til på seinkveldene...Det er DBA sitt iboende f...skap. Man må ha et rom som passer til det. Ønsker deg lykke til med prosjektet og håper at du oppdaterer på sentralen etterhvert.
I forhold til hva dette er for noe - lydmessig - så er det ganske utrolig hvor lite oppmerksomhet dette (ref. til Anders-systemet, denne tråden) får, både her på dette forumet og ellers.Det er DBA sitt iboende f...skap. Man må ha et rom som passer til det. Ønsker deg lykke til med prosjektet og håper at du oppdaterer på sentralen etterhvert.
Har heller lyst å tone det litt ned. Det er IMO klart at systemet leverer kvaliteter som ligger lysår over kommersielle løsninger til samme investeringen. Men jeg har også til gode å kunne sammenligne et slik system med et blodtrimmet SBA eller andre former for ekstreme bassystem, hvor rommet er akustisk optimalisert. Sluket sitt SLOB system er også hysterisk bra og det uten at det er gjort spesielle tiltak i rommet. Hvilket av de to, SLOB eller DBA jeg foretrekker, vil jeg bare kunne si noe sikkert om når vi har fått på plass satellittene i det ferdige rommet. Alt må henge sammen.I forhold til annet tull som foregår innen hi-fi vil det å brygge et rom og så fylle opp med dba gi total utklassing når det gjelder lyd for pengene.
Det er i grunn det tøffeste med DBA, det er idiotisk enkelt og funker. KISS prinsippet på mange måter.Løsningen er rent teknisk sett enkel, men den virker.
Det som er interessant er at dette er skalerbart - trenger ikke nødvendigvis denne kapasiteten.
Enda mer interessant er det hvis de viktigste egenskapene lydmessig kan gjenskapes i rom som ikke er rektangulære og tette.
Dessverre er det ofte den type system vi leser om. Sikkert tøft til sitt bruk, men personlig gir det meg nada og jeg blir rett og slett fysisk uvel av det.De som holder på i statene presenterer også svære systemer, men fokus ser ut til å være mest på det under 20hz og filmlyd, jo mer det rister jo bedre, ...
En gunstig bieffekt - mindre lyd utenfor, og når peaker kan komme opp mot 120dB eller mer inni rommet så kan dette ha ganske stor betydning selv om en bor i eget hus.... Universitetet i Ålborg forsker på det samme, men kaller systemet for CABS. De har gjort en enkel studie på ikke-rektangulære rom. Low frequency sound field control for loudspeakers in rectangular rooms using CABS (Controlled Acoustical Bass System) - Research Portal, Aalborg University
Nå angrer jeg enda mer på at jeg ikke hadde anledning til å bli med, Arve! Er du så hekta nå at det blir full ombygging av bakveggen i kinoen din?I går fikk jeg mitt livs bassopplevelse.
Med lite rom mener jeg ca. 20 m2. Men man må jo bruke det man har. Mitt er rektangulært, med en pipe-mur i ett av hjørnene og en døråpning (uten dør) i et annet hjørne. Er det nok til å ødelegge symmetrien i et DBA system? Eller er det verdt å gjøre et forsøk? Man kan jo begynne smått, og funker det er det jo bare å pøse på med mer power og membranareal.Alt til sitt bruk og sine omgivelser Bergfinn. DBA er som skapt for små omgivelser, bare det er symetri i rommet. DBA er også bedre egnet til hjemmekinoformål, siden output er utelukkende begrenset av elementets avrulling i kassen.
Nå får Sluket arrestere meg om jeg sier noe galt, men SLOB har begrensede fordeler i trange rom, likt andre åpne bassløsninger. Nå kommer det forresten an på hva du legger i begrenset med plass.
Hva slags kasse er det? Brukes disse alene eller i tårn?Til Anders: Paul Spencer har gjort mye og testet mange spennende løsninger og komponenter. Han setter også TD18H+ høyt på sin liste: Red Spade Audio: Premium 18 high gloss bass module for PSE-144
Godt du sier målemessig bedre. Noe annet hadde satt i gang heftig diskusjon ;DDBA vil i alle tilfeller gi en bedre målemessig bass enn SLOBS opp til en viss frekvens. At bassen fungerer så godt hos Sluket skyldes nok vel så mye et godt rom. I et mindre og vanskeligere akustisk rom, så vil SLOBS som andre bassløsningen gi romnoder og resonanser. En fordel med SLOBS er derimot at det kan enklere fungere høyere i frekvens og kombineres med stereo.
Mitt største ankepunktet mot DBA er at det ikke er mulig å kombinere med virkelig high-end akustikk for øvre frekvensromådet og det betyr mye. Deler av bakveggen blir okkupert. Men kan man legge inn fornuftige tiltak i mellom elementene og gjerne på bakre sidevegger, så blir kompromisset mindre og totaltresultatet veldig bra. Alikevel holder jeg et førsteklasses rom som bedre. Det gir bedre målemessig bass over et større frekvensområdet og kan kombineres med det beste til oppover i frekvens.
Ser man på vannfallet her og andre DBA systemer, så ser man at resonansene starter ved et visst punkt (ca. 80 Hz hos Anders). Så får en se hva tiltakene vil gjøre over 80 Hz, men vanlig porøs materiale bygger så mye ut at det stjeler romfølelse og gjør det vrient å kombinere med skikkelig diffusjon i et mindre rom.
Det er ikke uendelig med areal i det rommet ditt, men jeg har sett det langt verre også Fordelen er at det er rektangulært, størrelsen i seg selv er ingen hindring for DBA. Pipen bør ikke by på de store utfordringene sålenge den er klint inn i hjørnet. Mulig du må lage en ekstra brannmur der? Angående døren så bør den lukkes, helst en solid (lyddør?) som ikke står og skrangler. Og så kommer det litt an på selve posisjonen til døren. Hvis døråpningen havner midt i der hvor bassene skulle stått så ødelegger det for muligheten.Med lite rom mener jeg ca. 20 m2. Men man må jo bruke det man har. Mitt er rektangulært, med en pipe-mur i ett av hjørnene og en døråpning (uten dør) i et annet hjørne. Er det nok til å ødelegge symmetrien i et DBA system? Eller er det verdt å gjøre et forsøk? Man kan jo begynne smått, og funker det er det jo bare å pøse på med mer power og membranareal.
B
Apropos PSE-144: Det hadde vært elegant. DBA skjult i veggen opp til 200 Hz og et par frittstående horn...Hmm... griller i hodet!Det må være en lukket eller aperiodisk kasse, ref. størrelsen. Vet ikke mer enn det som vises på bildet. Bassene er tenkt som basstøtte til PSE-144, altså fra ca. 200Hz og ned.